eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
568 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ برهان صدیقین در کلام آقاعلی مدرس زنوزی 🔸برهان صدیقین که از ابداعات فیلسوفان مسلمان است، از معتبرترین برهان‏ها بر وجود حق ‏تعالی و صفات ذاتیه و فعلیه اوست. در این عرصه فیلسوفانی چون ابن‌سینا، ملاصدرا و تابعان ملاصدرا از ملاعلی نوری تا علامه‌طباطبایی قلم زده‌اند. 🔹آقاعلی مدرس یکی از فیلسوفان صدرایی است که در رسالة في طریقة الصدیقین خود برهان ویژه‌ای اقامه کرده است. در این برهان او از ماهیت من حیث هي آغاز می‌کند و با اثبات اصالت و تشکیک وجود، بدون روی‏آوری به تقسیم وجود، احکام حقیقت وجود یا وجود من حیث هو وجود را به دست می‌آورد و نشان می‌دهد وجود من حیث هو وجود واجب‏الوجود است و از واجب‏الوجود صفات ذاتیة و سپس صفات فعلیه‌اش را نتیجه می‌گیرد. 👈این برهان ازآنجا‌که بر تقسیم وجود مبتنی نیست، از برهان‌های صدیقینی که از تقسیم وجود بهره می‌گیرند، برتر است؛ زیرا در برهان‌های تقسیم، قسمی از آن وجود ممکن است. ازاین‌رو، محتمل است که قسم ممکن که همان وجود خلقی است، وجود واجب و خدای متعال را نتیجه داده باشد. اگر چنین احتمالی روا باشد، احتمالاً برهان صدیقین نباشد؛ درحالی‌که اگر از تقسیم وجود بهره نگرفته باشیم، این احتمال به‌طور کلی منتفی است. 📚 موضوع مقاله: تقریر برهان صدیقین آقاعلی مدرس زنوزی (سیری در «رسالة في طریقة الصدیقین» آقاعلی مدرس) 🖋عسکری سلیمانی امیری 🆔@hekmateislami
🔰 کارگروه حکمت برای کودکان و نوجوانان، جلسه۳۰ 💠 یادگیری انسان به مثابه کنش استراتژیک الهی 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمدصادق علیپور 🗓شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۹ 🖇 حضوری و مجازی 🖥 لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.kodak 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_سیاسی 🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۸۵ 🔹حکمرانی و ارائه الگوی حکمرانی از م
💠سوره عصر ترسیم حکمرانی توحیدی برای انسان است ⬅️ نشست علمی با موضوع «حکمرانی و ارائه الگوی حکمرانی از منظر علامه مصباح(ره)» 🔰حجت‌الاسلام نجف لکزایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به الگوی حمکرانی اسلامی از منظر علامه طباطبایی، گفت: 🔸علامه مصباح در پروژه کلان معارف قرآن که به عنوان طرح ولایت در حال اجراست طرح‌های مختلف ترتیبی و موضوعی را مورد نقد قرار داده‌اند، گفت: طرح ایشان برای فهم نظام‌مند قرآن کریم آن است که ایشان فرموده است ما باید محور همه معارف قرآنی را الله قرار دهیم و در تفسیر قرآن هم باید از خداشناسی و توحید شروع کنیم و در ادامه هم به خلقت جهان و انسان باید رو بیاوریم. 🔹وی افزود: در بحث انسان چون او موجود مختاری هست و دوراهی‌هایی در برابر وی قرار دارد بحث راه‌شناسی در میان خواهد آمد و در این بین احتیاج به راهنما و راهنماشناسی و نقشه راه دارد که همان قرآن‌شناسی است و وقتی قرآن می‌خوانیم می‌بینیم هدف قرآن، انسان‌سازی و اخلاق است و برای تعلیم انسان مسائل عبادی و احکام فردی و اجتماعی وضع شده است. ◽️استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارزش‌ها را به چند بخش تقسیم کرده است؛ یکی ارزش‌های توحیدی مانند بحث مشروعیت، بعد ارزش اخلاقی و خودسازی از طریق ایمان که گرایش‌های اخلاقی مورد بحث است؛ مؤلفه دیگر هم ارزش‌های سیاسی و حقوق و تکالیف این مورد است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: ◽️الدُّنيا دُوَلٌ، فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ، وما كانَ عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِكَ، ومَنِ انقَطَعَ رَجاؤُهُ مِمّا فاتَ استَراحَ بَدَنُهُ، ومَن رَضِيَ بما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَينُهُ. 🔹دنيا مى چرخد؛ هر چه از آن براى تو باشد، به تو مى رسد، هر چند ناتوان باشى و آنچه به زيان تو باشد، نمى توانى آن را با نيرويت برانى. هر كس اميدش به آنچه از دست رفته، قطع گردد، بدنش آسوده مى گردد و هر كس به آنچه خدا روزى اش كرده، خشنود شود، چشمش روشن مى شود. 📚بحارالأنوار ج77 ص121 🆔@hekmateislami
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۴ ⬅️ خاستگاه، زمینه‌ها و عوامل الحاد 🎤 حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی حسینی 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۳۰، ساعت ۱۹:۳۰ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@hekmateislami
🔰جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق؛جلسه۱۷۷ ⬅️ ظرفیت شناسی اصول عملیه در حل مسائل معرفت اخلاقی 🎤حجت‌الاسلام دکتر بهروز محمدی منفرد 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ساعت ۱۸:۴۵ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.akhlagh 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
امام صادق علیه‌السلام: 🔹نیت خوب، روزی را افزایش می دهد. 📚کافی؛۲:۱۵۰ 🆔@hekmateislami
🔰اشکال برخی از اندیشمندان مسلمان به نسبت دادن وصف «نامتناهی» به خدا 🔸بحث از وصف «عدم تناهی» خداوند ظاهراً در میان علمای مسلمان مطرح نبوده است و در ادله فلسفی در الهیات بالمعنی‌الاخص در نزد قدمای ما ظاهراً این بحث جایگاه خیلی مهمی نداشته است و طرح آن از سوی اندیشمندان مسلمان جدید است. اما در جهان غرب، در قرون وسطی فیلسوفانی بودند که به عدم تناهی خدا اشاره می‌کردند. 🔹یکی از اشکالات برخی از مخالفان و عرفان این است که فلسفه و عرفان، خداوند را نامتناهی معرفی می‌کنند. به نظر این مخالفان، این توصیف از خدا تصوری مادی‌گرایانه‌ نسبت به خدا ارائه می‌دهد؛ زیرا تناهی و عدم تناهی درباره موجودات زمانی و مکانی و کمیت‌دار است. به عبارت دیگر، تعبیر نامتناهی اذهان را به سمت امری می‌برد که دارای کمیت است و فاصله‌ای بین اجزایش وجود دارد و هرچه آن را طی کند تمام نمی‌شود. 📚 خداباوری در گذر اندیشه‌ها 🖋 مجموعه مباحث ارائه شده از سوی اساتید و فضلای مختلف حوزوی و دانشگاهی 🆔@hekmateislami
🔰همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم 👈 با حضور صاحب اثر، مفسر کبیر: حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی ⬅️ همراه با آیین رونمایی از ۸۰ جلد تفسیر تسنیم 🗓ششم اسفند‌ماه۱۴۰۳ ⏰ساعت ۹ صبح الی ۱۲ 🏢قم، سالن همایش‌های مدرسه عالی دارشفاء 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_اخلاق 🔰جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق(جلسه۱۷۶) ⬅️ «یقینِ اخلاقی»؛ تاریخ، قلمرو
🔰طلابی که از سیکل وارد حوزه می‌شوند و با مطالعه فلسفه تحلیلی، دل در گرو فلاسفه غربی می اندازند یک آسیب است ⬅️ نشست علمی با موضوع «یقین اخلاقی؛ تاریخ، قلمرو و رویکردهای معاصر» 🔰محمدسعید عبداللهی؛ مدرس فلسفه دانشگاه با بیان اینکه معمولا در چند دهه گذشته رویکرد به این مفهوم از منظر رهیافت‌های ویتکنشتاین انجام شده است به طرح این پرسش پرداخت که آیا می‌توان او را مبناگرا دانست؟ گفت: 🔸در سالیان اخیر به علت ارتباط بنده با طلابی که از سیکل وارد حوزه می‌شوند این آسیب را می‌بینم و آن اینکه در مسیر سنت حوزوی به مطالعه تحلیلی می‌پردازند و دل در گرو آن انداخته و عاشق می‌شوند. یکی از فلاسفه‌ای که به آن اشتیاق دارند ویتکنشتاین است و بنده متعجب می‌شوم چرا اینقدر خودباختگی نسبت به سنت خودمان وجود دارد. وقتی از آنان جویا شویم دلیل مهمشان این است که استادان حوزه ناجوانمردانه آراء فلاسفه غربی را نقد می‌کنند. 🔹این مدرس دانشگاه به مقوله شک و یقین از منظر ویتکنشتاین پرداخت و اظهار کرد: از زمان به بعد یکی از دل مشغولی‌های دکارت همواره نظریه معرفت بوده است یعنی پاسخ به تردیدهای شکاکانه در باب توجیه باورها؛ او در کتاب شک و یقین به نقد شکاکیت دکارتی می‌پردازد ولی او معتقد است که باید رویه شکاک را هدف قرار دهیم نه دیدگاه‌های شکاکانه را. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
امام هادی علیه‌السلام: 🌀منْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلاَ تَأْمَنْ شَرَّهُ. 👈هر كه براى خود شخصيّت و ارزشى قائل نشود از گزند او خاطر جمع مباش. 📚تحف العقول،ج۱، ص۸۸۱ 🆔@hekmateislami
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۴ ⬅️ خاستگاه، زمینه‌ها و عوامل الحاد 🎤 حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی حسینی 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۳۰، ساعت ۱۹:۳۰ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@hekmateislami