🔸عید مظهر وحدت یا مظهر فرقت؟!
آیت الله حائری شیرازی(ره):
«امام صادق (علیه السلام) دربارۀ روز عید فطر و تشخیص آن میفرمایند: «دست امام مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند.
چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا میگوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن میشود.
اعیاد رسمی مسلمین یعنی عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزهاش را حرام کردند که وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت میکند.»
پ.ن: یکی از بحثهای فقهی در موضوع اثبات عید، مسأله حکم حاکم است که در کنار سایر طرق مورد بحث قرار میگیرد.
بنده در این صدد نیستم که در میانه بحثهای دقیق فقهی فقهای عظام اظهار نظری کنم.
فقط به این مقدار مسأله ام را طرح میکنم که اگر در رویکردهای فقها مقاصد و اغراض شریعت به صورت ضابطه مند مورد توجه قرار میگرفت آیا شاهد چنین تشتتی می شدیم؟
▫️آیا دین شناسی ما این مقدار دلالت ندارد که مظاهر اتحاد، قدرت و سرور در دین، اگر به مظاهر ضعف، تشتت و ناراحتی تبدیل شود نمیتواند مورد تأیید دین باشد؟
▫️ آیا در حجیت یک فتوا، کارآمدی و پیامدهای آن هیچ نقشی ندارد و حجیت صرفا یک امر اخروی است؟
▫️آیا نگاه اکید دین به جمعه و جماعت و اتحاد و وحدت کلمه مسلمین با این اتفاقات همخوانی دارد؟
@hekmatvahokumat
🔸تقوا و تواصی انتخاباتی
با نزدیک شدن انتخابات جا دارد که علاوه بر اهتمامی که به مسائل سیاسی پیدا می کنیم به تقوای سیاسی هم اهتمام بیشتری داشته باشیم. همانطور که فقه لازمه تجارت است(الفقه ثم المتجر) تا انسان مسیر تقوای خود را در تجارت بشناسد در سیاست هم لازم است بزنگاه های معصیت و لغزش شناخته شده و مورد تذکر قرار گیرد تا انسان در دام شیطان و معصیت خداوند قرار نگیرد. این امور علاوه بر تعلم و تذکر برای خود، نیاز به تواصی دارد و مؤمنان در این رقابتها بایستی از خود، دوستان و جامعه خود محافظت کنند.
یکی از مسائل مهم در رقابتهای انتخاباتی خارج شدن گرایشها از حد تعادل است. در شرایط انتخابات بسیار اتفاق می افتد که گرایش به یک کاندیدا نسبت به کاندیدای رقیب، تبدیل می شود به تعصب به کاندیدای خود و هوادارانش و دشمنی و کینه نسبت به رقیب و طرفداران او. در این صورت رقابت به دشمنی تبدیل می شود بلکه گاهی از قواعد دشمنی از نظر اسلام هم خارج می شود زیرا دشمنی کردن هم در دین ضابطه مند است. در دشمنی هم نباید از عدالت خارج شد و به سبب عداوت هر چیزی را که در دشمن نیست به او نسبت داد. «لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه به عدالت رفتار نكنيد به عدالت رفتار كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است.
در این فضا طرفدار به گونه ای رفتار می کند که گویا کاندیدای خود را واجد همه فضائل می بیند و کاندیدای رقیب را واجد همه رذائل! خروج از تعادل در شیوه تلقی و باور نسبت به اخبار هم اثر زیادی میگذارد. در بلبشوی اخبار انتخاباتی هر خبری ولو ضعیف که موافق انتخابش باشد به راحتی میپذیرد و بلکه یقین میکند و هر خبر و داده ای موافق رقیب ولو قوی باشد تکذیب کرده و گوشش را بر آن میبندد. ممکن است ما دچار از این حد از آسیب نشده باشیم ولی باید مراقبت کرد زیرا که درجات پایین تر آن بسیار عام البلوی است.
[البته قواعد و ملاکهای پذیرش یا عدم پذیرش خبر اعم از منبع خبر، شیوه نقش آفرینی حسن ظن و سوء ظن و... بحثهای دیگری دارد که در این یادداشت مجال طرح آنها نیست.]
آیت الله حائری شیرازی (ره) این دام شیطان را با تمثیلی زیبا توضیح میدهند. در پیام بعد تمثیل ایشان خواهد آمد.👇
@hekmatvahokumat
🔸شگردهای صیادی شیطان
صیاد وقتی که میخواهد ماهی بگیرد، اگر بخواهد بطور دسته جمعی ماهی بگیرد تور به دریا می اندازد و اگر بخواهد یکی یکی ماهی بگیرد، قلاب به کار می برد. شیطان هم برای صیادی تور و قلاب مخصوص به خود دارد.
🔹قلاب شیطان
قلاب شیطان آرزوها، ریاست طلبی و کلا علاقه به هر چیزی است که دنیایی باشد...شیطان در صدد است که انسان را در دام معصیتها بیاورد تا اینکه او را از ذکر الله خارج کند کسانی که شیاطین بر آنها مسلط شده اند اینها را شیطان از آب گرفته و صید کرده است و قلب آنها مرده است. همچنان که قلب ماهی در آب زنده است قلب انسان هم در عشق به خدا زنده است همانطوری که اگر ماهی را از آب بیرون بکشند می میرد قلب انسان را هم اگر از علاقه به خدا بیرون بکشند می میرد.
🔹تور شیطان
شیطان آنگاه که میخواهد انسانها را به صورت دست جمعی شکار کند تور می اندازد. تور او، یک سلسله شبکه هایی است که ماهی به آن میتواند داخل شود اما از آن نمی تواند خارج شود ماهیها در آن حبس می شوند تور تا وقتی که در حال عادی است سوراخها گشاد است ولی وقتی کشیده میشود سوراخها تنگ میشود.
فعالیت دسته جمعی شیطان ایجاد باندهاست یعنی عده ای را به یک عمل و یا یک شخص متعصب کند و با این عمل یک توری درست میکند که با آن تور انسانها را شکار و صید می نماید. این باندها و دسته هایی را که امام (ره) می گوید باند بازی نکنید به خاطر این است که انسان وقتی که اهل باند بازی شد هدف او حفظ قدرت خودش و باندش می شود و دیگر یاد خدا در کار نیست. تا انسان به یاد خداست مانند ماهی در آب دریا آزاد است اما وقتی به تور افتاد دیگر نمی تواند فرار کند.
شیطان برای صید دسته جمعی انسانها آنها را گروه گروه می کند. باند وقتی که برای خدا نباشد به صورت یک شبکه شیطانی می شود که انسان در آن قرار گرفته است. حال چطور شیطان انسانها را به صورت باند در می آورد؟ شیطان این کار را با خوش بین کردن یک عده و بدبین کردن عده دیگر انجام می دهد. اینها اگر حتی کار بدی از دوستانشان ببینند آن را توجیه می کنند و اگر کار خوبی از دشمنانشان مشاهده کنند آن را هم نمی پذیرند، یعنی وقتی که به صورت باند شدند خدا مطرح نیست، بلکه خود بینی مطرح است.
کتاب تمثیلات آیت الله حائری شیرازی(ره) - چاپ 1372 انتشارات شفق - ص 30-33 (با تلخیص)
پ.ن: تمثیل و توضیح ایشان در مورد تور شیطان، در فضای انتخابات بسیار حائز اهمیت است.
@hekmatvahokumat
🔸غمگینی روح مقدس پیغمبر در عوالم بالا از مسأله فلسطین
امروز مسألهى فلسطين يك زخم دردناك و عميق در پيكر جامعهى اسلامى است. قرآن دربارهى نبىّ مكرّم اسلام مىفرمايد: «عزيزٌ عليه ما عنتّم»؛ رنج شما براى او سخت و دشوار است؛ «حريصٌ عليكم بالمؤمنين رؤوفٌ رحيم». امروز رنج دنياى اسلام - كه برجستهترين بخش آن، مسألهى فلسطين است - قلب مقدّس پيغمبر را مىآزارد؛ «عزيز عليه ما عنتّم». با وضعى كه امروز ملت فلسطين دارد، روح مقدّس پيغمبر در عوالم بالاى آفرينش الهى مملو از غم مىشود. راه علاج چيست؟ تلاش و مجاهدت است.
امروز مسألهى فلسطين، مسألهى دنياى اسلام است. چه ما مسلمانان كشورهاى اسلامى بدانيم و چه ندانيم، سرنوشت فلسطين، سرنوشت همهى ماست. اگر فلسطين در اين صحنهى رويارويىِ شجاعانه، موفّق شود، موفّقيت همهى دنياى اسلام است؛ اما هرچه رنج آن ملت ادامه پيدا كند، مايهى ذلّت روزافزون دنياى اسلام است. درست است كه همهى ما وظيفهى شرعى داريم به مردم فلسطين كمك كنيم؛ اما حرف من امروز فراتر از وظيفهى شرعى است. مىگويم امروز هر حادثهاى كه در فلسطين رخ دهد و اين قضيه به هر جا منتهى شود، به طور مستقيم به سرنوشت كشورهاى اسلامى - چه آنهايى كه نزديكند و چه آنهايى كه دورند - مربوط است و بر آنها هم اثر مىگذارد. امروز ملتهاى مسلمان براى فلسطين هر كار بكنند، براى خود و به نفع خود كردهاند.
بیانات مقام معظم رهبری - 1381/3/9
@hekmatvahokumat
🔸گفت و گوی انتخاباتی - بخش اول
با یکی از دوستان گفت و گویی داشتیم در مورد انتخابات.
- دوست ما گفت: من در انتخابات شرکت نمیکنم. پرسیدم چرا؟
-گفت به این خاطر که در کشور ما نظارت و کنترل کننده ای بر اقدامات ظالمانه ریاست دولت وجود ندارد. هر بلایی میخواهند بر سر ملت می آورند. مجلس هم دست بسته است نمونه اش ماجرای بنزین. اجازه استیضاح و برکناری رییس جمهور را به مجلس نمی دهند. با این شرایط من با رای دادنم معاون و شریک در ظلمهای بزرگ خواهم شد.
-گفتم: اگر شما چنین برداشتی داری که دولت قدرت مطلقه دارد و نظارت موثری بر آن نیست به طریق اولی باید تلاش کنی که صالح و عادل بر آن حاکم شود که بر مردم ظلم نکند و اگر بتوانی عادل را حاکم کنی ولی انجام ندهی و ظالم بر مردم حاکم شود شما هم در آن ظلم شریکی! اگر هم فکر میکنی که در میان کاندیداها، کاندیدای عادل و باکفایت وجود ندارد باید تلاش کنی آنکس که آسیب کمتری به مردم وارد میکند برسر کار بیاید.
ادامه بحث در پیام بعد
@hekmatvahokumat
🔸گفت و گوی انتخاباتی- بخش دوم
اما در مورد مساله بنزین و استیضاح و خلع رییس جمهور:
اقدام دولت و رییس جمهور یک مساله سیاسی را تبدیل به یک مساله امنیتی کرد. در علوم سیاسی میخوانیم که مسائل سیاسی با مسائل امنیتی تفاوتهایی دارند:
🔹مسائل سیاسی مسائلی هستند که:
- بایستی در فرآیند چانه زنی عادی و عمومی قرار گیرند.
- در آن کمبود منابع وجود دارد.
- در صورت پنهان بودن چانه زنی ها، معلوم نیست منابع بر اساس منافع ملی تخصیص یابد، و منافع حزبی و شخصی تعیین کننده شود.
(سیاست را اینگونه تعریف میکنند: تخصیص اقتدارآمیز منابع و ارزشها)
🔹اما مسائل امنیتی مسائلی هستند که:
- نیازمند اقدام فوری و اضطراری هستند.
- امر امنیتی از دایره چانه زنی های سیاسی و در عرصه عموم خارج میشود و در جمع های خاص و محدود بحث می شود.
- در تصمیم گیری های امنیتی ممکن است یک سری از حقوق نادیده گرفته شود.
وقتی که بی تدبیری دولت، مساله بنزین را امنیتی کرد اختیارات مجلس به عنوان یک نهاد سیاسی محدود شد.
موقعی شما میتوانی در مورد تصمیم محدود شدن مجلس در مساله استیضاح قضاوت درستی کنی که بدانی مجموعه تهدیدها به چه میزان بوده است و آیا استیضاح رأس دولت به حل مساله کم میکند یا اینکه میتواند باعث تشدید آن شود.
🔹 یک یادآوری: به صورت کلی خلع رییس جمهور مساله ساده ای نیست. بنی صدر بعد از اینکه با خیانت یا ضعفش مدیریت کشور و مدیریت جنگ را به سمت بحران برد مساحت زیادی از کشور اشغال شد، و این همه خسارت بر کشور تحمیل کرد با این وجود استیضاح و خلع او از قدرت، تبعات سنگینی داشت. دقیقا در این مقطع بود که مجاهدین خلق اعلام جنگ مسلحانه کردند و نزدیک به 17 هزار نفر به شهادت رساندند! مفهوم این تعداد عملیات ترور یعنی کشور تا مرز جنگ داخلی پیش رفته است.
درست است که امروز کشور به ثبات سیاسی امنیتی بالاتری نسبت به دهه شصت رسیده است اما نباید فراموش کرد که بخش مهمی از این ثبات معلول همین است که مسئولیتها و مناصب مطابق روال خود و به صورت مسالمت آمیز در انتخاباتها جابجا میشود نه از طرق اضطراری و غیرعادی.
@hekmatvahokumat
🔸پیش بینی رهبر انقلاب برای وقایعی بسیار بزرگ و نزدیک
مقام معظم رهبری در مورد محاکمه و مجازات جرج بوش، بنیامین نتانیاهو و ترامپ پیش بینی های قابل توجهی داشته اند:
🔹محاکمه جرج بوش
من اعتقاد راسخ دارم که روزی خواهد آمد که همین رئیس جمهور کنونی امریکا و مسئولین امریکائی در یک دادگاه عادلانهی بینالمللی به خاطر فجایعی که در عراق به وجود آوردهاند، گریبانشان گرفته شود و محاکمه شوند.
نماز جمعه تهران - 1386/6/23
🔹انتقام از ترامپ
انتقام از آمران و قاتلان شهید سلیمانی در هر زمان که ممکن باشد قطعی است.
دیدار با خانواده شهید سلیمانی - 1399/9/26
🔹محاکمه نتانیاهو
همهی عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بینالمللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند؛ و این به حول قوهی الهی تحقق خواهد یافت.
پیام اخیر به ملت فلسطین - 1400/2/31
▪️ با توجه به این که رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل با نفوذترین شخصیت های سیاسی جهان امروز هستند، ظرف چند سال آینده چه تحولات بزرگی در جهان رخ خواهد داد که دادگاه مستقل جهانی بتواند این ها را محاکمه کرده و به سزای عمل خویش برساند؟
▪️ دادگاه عادل و مستقل جهانی چگونه تشکیل خواهد شد؟
▪️ به امید خدا اگر این وعده ها تحقق یابد با توجه به سن بالای این جنایتکاران، این اتفاقات چقدر می تواند به ما نزدیک باشد؟
@hekmatvahokumat
🔸تهدیدی بزرگ برای بی مسئولیتی نسبت به حاکمیت جامعه
روایت معروفی در باب امر به معروف به نقل از امام رضا(ع) وجود دارد (و مشابه آن از پیامبر (ص) نیز روایت شده است):
سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسْتَعْمَلَنَّ عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ. [كافی(اسلامیه)،ج 5، ص 56]
از امام رضا (ع) شنيدم میفرمود: بایستی كه به معروف امر و از منكر نهی كنید تا [اگر اینكار نكردید]افراد بد كردار بر شما مسلط خواهند شد و خوب هایتان دعا می كنند اما مستجاب نمىشوند.
در صدر روایت به صورت مطلق سفارش به امر به معروف شده است لذا شامل هر معروف و منکری میشود اما از عقوبت شدیدی که ذکر شده با اهمیت ترین امر به معروف و نهی از منکر برداشت می شود.
یعنی آن سلسله اقداماتی که حاکمیت جامعه را به دست صالحان میدهد. رهبر انقلاب در توضیح این روایت میفرمایند:
«یعنی دعایی که خداوند در قرآن می فرماید: «و اسألوا الله من فضله» یا «ادعونی استجب لکم» امام رضا (ع) می فرماید اگر شما کاری کردید که اشرار مسلط شدند آن وقت همین دعا، دیگر مستجاب نخواهد شد. ببینید چقدر موضوع حاکمیت اسلام و حاکمیت حق مهم است و اگر هست باید آن را با چه توان بالا و با چه حساسیت ویژه ای حفظ کرد و اهم از همه مزاحمات خودش دانست»(1375/11/25)
از این نکته برداشت می شود که اگر در مسائل سرنوشت سازی مانند انتخابات تلاش نکردیم که اخیار و صالحان را مسلط کنیم، دعا و شکایتمان از شرایط پیش آمده، نزد خدای ارحم الراحمین، مسموع و مستجاب نیست. و آیا تهدیدی از این بالاتر می توان متصور شد که غیاث مستغیثین، دعا و استغاثه بندگانش را اجابت نکند؟
چرا مستجاب نمی شود؟ شهید مطهری در مورد علتش می گوید: زیرا این دعا برخلاف سنت تشریع و تکوین است. همينطور است آدمى كه عمل نمىكند و تنها به دعا مىپردازد(مجموعه آثار، ج23، ص 789)
#اهمیت_انتخابات
@hekmatvahokumat
🔸نسبت انتخابات با عناوین زندگی من!
هر یک از ما عناوین متعددی را دارا هستیم.
عناوینی مانند پدر، فرزند، برادر، دانشجو، همسایه، شهروند، ایرانی، مسلمان، شیعه، آسیایی، انسان و.. اگر توجه کنیم خیلی بیش از اینها بر تک تک ما منطبق میشود.
هر کدام از این عناوین حقوق و تکالیف خاصی را در رابطه با عده ای برای ما ایجاد میکند.
پدر بودن تکالیفی را، برادر بودن تکالیفی را، دانشجو بودن تکالیفی را، شهروند بودن تکالیفی را و...
انتخاب مدیر شایسته برای جامعه عملی است که به همه عناوین زندگی ما ارتباط دارد! به همه آنها!
تکلیف مشترکی است در رابطه با همه آنها. کمی به این مطلب دقت کنیم!
#مسئولیت_شناسی
#مسئولیت_پذیری
#انتخابات
@hekmatvahokumat
🔸مقایسه مردم داری در گفتمان روشنفکران و گفتمان عالمان
طبقه روشنفکری در ایران عموما بر این منوال بوده است که دیدگاهی را که احساس می کند عرف عام جامعه یا عرف خاص هوادار ایشان نمی پسندد طرح نکند بلکه، گاها در این جهت حرکت میکند که برخی از خطاهایی رواج یافته در جامعه را تئوریزه کند.
برخلاف این رویه ی روشنفکران، در طبقه فقیهان و عالمان دینی رویه متفاوت است فقیه در درجه اول دغدغه و مساله اش رسیدن به حجت است. دغدغه ای بسیار مهم و مبارک که در واقع امتداد رسالت انبیاء است. اما این دغدغه با مساله مردم داری چه نسبتی دارد؟ طبیعتا فقیه نمیتواند و نباید به مانند روشنفکر عمل کند. اما دوری گزیدن از آن منهج و مشرب ناصحیح به این معنا نیست که فقیه هیچ نگاهی نباید به عرف و ظرفیت جامعه داشته باشد. طبیعی است که این حجت استنباط شده، بایستی مورد عمل جامعه قرار بگیرد لذا شیوه تبیین این حجتها اهمیت بسزایی می یابد.
احساس می شود که در روش برخی از عالمان دین، ملاحظه مخاطب و ظرفیت مخاطب مغفول قرار میگیرد و جملات بسیار تیز و تند در نسبت با دیدگاههای عمومی طرح می شود.
این تفاوت در شیوه سخن گفتن در طبقه فقها و روشنفکران، در سیاست اهمیت دو چندان پیدا میکند آنجا که زمینه ای میشود که جریانات سیاسی با برجسته سازی جملات نامانوس با فهم و ظرفیت جامعه، لولو سازی کند و به راحتی قدرت را به واسطه آراء مردم تصاحب کند.
درست است که حجت الهی در نقطه مقابل با هواهای نفسانی است و از این جهت باعث فاصله گذاری بخشی از جامعه میشود اما حجتهای الهی اولا متناسب با وسع و ظرفیت انسان است ثانیا مستظهر به گرایشات فطری، حکمتهای عقلانی و برخی از تجربیات بشری است که لازم میدارد حجج الهی متناسب با ظرفیتها، همگام با حکمتها و در جهت شکوفایی فطرتها بیان شود و صرفا از طریق تند و تیز "بایدها و نبایدها" و ملازمات عمل نکردن آنها از فسوق و شرک و کفر و عقوبتها بیان نشود.
این ملاحظات است که فهم روایت امام رضا(ع) را میسر میکند: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ فَكَيْفَ يُحْيِی أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا
با اینکه همه کلامهای اهل بیت ذاتا و ثبوتا حسن است اما ممکن است که برای مخاطب این حسن و زیبایی درک نشود ونیاز دارد که عالمان و مبلغان دین این زیبایی ها را تبیین کنند و به این وسیله امر اهل بیت را احیاء کنند.
و این مهم نتیجه می دهد که عالمان نباید صرفا روش تبیین فقهی را در پیش گیرند و سایر علوم اسلامی را هم در مواجهه با اجتماع به خدمت بگیرند همانطور که روش قرآن و اهل بیت ترکیبی از آنهاست.
@hekmatvahokumat
🔸قهرمان مبارزه با شرک
با فقدان یوسف(ع) اهل مصر به شرک بازگشتند، در نبود موسی(ع)، قوم او گوساله پرست شدند، در نبود عیسی(ع)، قوم او گرفتار تثلیث شدند.
امت ختمی با فقدان رسول خدا(ص)، بت پرست نشدند اما مسیر شرک در امت رسول خدا(ص) گونه دیگری دارد آنجا که ولایت به کنار زده می شود و طواغیت سلطه می یابند و نمی گذارند شرک تبیین شود: ان بنی امیه اطلقوا للناس تعلیم الایمان و لم یطلقوا تعلیم الشرک(كافی، ج ۲، ص ۴۱۵)
در میان امت ختمی، فقط پیروان اهل بیت بودند که دانستند توحید و شرک چه مرزهایی دارد. اهل بیت(ع) به ایشان آموختند که حقیقت توحید آنجا تحقق می یابد که همه پیروی کردنها و گرویدنها بایستی در جهت توحید باشد. دانستند مایز عبادت حقیقی از سایر عبادتها در کجاست؟
آنجا که ولی خدا راه را نشان میدهد آنجاست که عبادت و عبودیت خدا جریان می یابد و آن سنخ عبادت است که خداوند اراده کرده است: إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ(بحار الأنوار، ج۱۱، ص۱۴۱)
و الا میتواند عبادت انسان مسیر عبادت ابلیسی پیدا کند.
اما غیبت محافظان توحید، در میان پیروان اهل بیت هم خسارت بار بود. آنجا که تفسیر دقیق و عمیق اهل بیت از توحید، رفته رفته قصورا و تقصیرا به حاشیه رفت و مایز مسیر اهل بیت و از غیر آن کم رنگ شد.
امام خمینی(ره) حقیقتا احیاگر توحید بود آنجا که توحید را نه در گوشه های زندگی بلکه در سراسر ساحات زندگی فردی و اجتماعی تفسیر کرد و برای آن قیام کرد و خود مصداقی شد از: قل انما اعظم بواحدة ان تقوموا لله مثنی و فرادا(سبأ: 46)
راه او دوری از شرک است. یکتا پرستی در همه جا و همه وقت و همه ساحات زندگی.
او رفت و ما مانده ایم راه او، مبادا ما هم در نبود او به شرک باز گردیم.
@hekmatvahokumat
🔸عدم مشارکت در رأس گناهان کبیره!
و وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات، چه انتخاب رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و چه انتخاب خبرگان براى تعيين شوراى رهبرى يا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصى كه انتخاب مىكنند روى ضوابطى باشد كه اعتبار مىشود... از اين قرار، عدم دخالت ملت از مراجع و علماى بزرگ تا طبقه بازارى و كشاورز و كارگر و كارمند، همه و همه مسئول سرنوشت كشور و اسلام مىباشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آتيه؛ و چه بسا كه در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهى باشد كه در رأس گناهان كبيره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد، و الّا كار از دست همه خارج خواهد شد. و اين حقيقتى است كه بعد از مشروطه لمس نمودهايد و نمودهايم.
صحيفه امام، ج21، ص: 422
پ.ن: او در میان ما نیست اما کلمه کلمه او نشان دار است. نشان از درد دین داشتن. نشان از دلسوزی و شفقت برای اسلام. دلسوزی برای تک تک ما و فرزندان ما. برای دنیای ما برای آخرت و ابدیت ما.
اللهم احشرنا معه
@hekmatvahokumat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣اطلاعیه جذب نیروی مدافع حرم!
@hekmatvahokumat
🔸ماجرای یک کاندیدای متفاوت!
یه مدیر قوی و مردم داری بود که کارش خیلی درست بود. قدرت اجرایی داشت. خلاق بود. دلسوز مردم بود...انتخابات شد...کاندیدا شد ولی مردم انتخابش نکردن... حرفاش رو باور نکردن... به جاش حرفای یه عده دیگه رو باور کردن که میدونست نا اهلن..دلسوز نیستن...کار هم بلد نیستن...رفت کنار...۸ سال گذشت تو این هشت سال خیلی اتفاقای بدی افتاد... وضع مردم خیلی خراب شد... قیمتا بالا رفت. خیلیا نتونستن ازدواج کنن. کار پیدا کنن. تو این وضعیت که وضع مردم هر روز بد میشد وضع یه عده هر روز بهتر و بهتر میشد و این تبعیض خودش از اون نداری براشون بدتر بود... همه اینها رو میدید و از همه بهتر میفهمید که چه خبره و چرا داره این بلاها سرمردم میاد.. خودش مدیر بود و از خیلی پشت پرده ها خبر داشت...
گذشت و گذشت تا یه بار دیگه نوبت انتخاب مردم رسید...باز هم اومد.. شاید مردم این بار انتخابش کنن... دل تو دلش نبود...این بار چی قراره بشه؟ مردم این بار چطور میخوان انتخاب کنن؟...حرفاش رو باور میکنن؟... نکنه باز برای ۸ ساله دیگه کسایی بیان سرکار که همون راهو ادامه بدن... زندگی مردم چی میشه؟...دین و اعتقادات مردم چی میشه؟...حسابی نگران شده بود...نه برای خودش
من کاری ندارم که این آقا مدیر قصه ما در این انتخابات هست یا نه! حرفم چیز دیگه ایه! میخوام از این قصه پلی بزنم به یه قصه پرغصه دیگه!
میخوام بگم من نامزدی رو میشناسم که ۱۲۰۰ ساله همه مشکلات رو داره می بینه، رنج ها رو می بینه، فسادها را می بیند، آمارهاش یه ذره خطا نداره، ظرفیتهای معطل مونده را بهتر از همه رصد کرده، قدرت مدیریتش فوق تصور ماست...تموم این هزار و اندی سال دولت سایه تشکیل داده!...از نزدیکِ نزدیک همه مشکلات رو دنبال کرده... نسبت به همه اصلحه... از هر مدیری در تاریخ مزایاش رو داره اما معایبش رو نداره...
این کاندیدایی که میشناسم بیش از هزار ساله که منتظره مردم واقعا انتخابش کنن...از دل و جون بش رأی بدن...هزاران انتخابِ مردم رو در این هزار و اندی سال دیده که به نتیجه نرسیده... با این قلب بیدارش چقدر غصه خورده... ولی بازم صبر کرده تا در انتخابای بعدی مردم به او رو بیارن...عجیبه که از مردم دل نبریده هنوز... خیلی عجیبه..
باخودش چی میگه؟ میگه مردم! من چنان جامعه ای میتونم براتون بسازم که حتی نمی تونید تصورش کنید!!... وعده هاش همه راسته...هیچی رو برا خودش نمیخواد...نمیدونم چند تا انتخابات دیگه باید بگذره تا ما او را انتخاب کنیم...نمیدونم...
تو این هیاهوی انتخابات و رأی گیری به فکر اون کاندیدای منتظر هم باشیم...
@hekmatvahokumat
اهمیت هر یک رأی
هر رأی ما یک سلاح است. ابزار قدرت ماست. اگر از آن غفلت شود...
وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً
كافران آرزو مى كنند كه شما از جنگافزارها و ساز و برگ خود غافل شويد تا ناگهان بر شما يورش برند
(سوره نساء: 102)
@hekmatvahokumat
👈 خاطرهای عجیب از آیت الله حق شناس و آیت الله شیخ حسین لنکرانی
✔️استاد ابوالحسنی منذر🔻
🔹هنگامى كه دوران انتخابات فرا مى رسيد، مرحوم آیت الله لنكرانى براى تعيين نامزد يا نامزدهاى اصلح، با حساسيت و دقت زياد، تحقيقات گسترده اى انجام مى داد. بعد صندوق سيّار به منزل ايشان مى آمد و رأى خود را به صندوق مى انداخت.
🔹در يكى از اين انتخابات، شاهد صحنه اى بودم كه برايم جالب و عبرت انگيز بود: يادم هست اولين دورة انتخابات خبرگان تعيين رهبرى بود. يك روز از صبح تا عصر، خدمت مرحوم لنكرانى نشستيم و درباره نامزدهاى مختلف تحقيق و بررسى كرديم تا، در نهايت، ده دوازده نفر كه اصلح از ديگران به نظر مى رسيدند تعيين شدند. اما ايشان باز هم به اين اكتفا نكردند و تلفنى با آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حق شناس (عالم وارسته و دل آگاه) تماس گرفتند و پس از سلام و احوالپرسى گفتند: شما چه كسانى را به عنوان نامزد اصلح خبرگان برگزيده ايد؟
سؤال آقاى لنكرانى راجع به موضوعى سياسى ـ اجتماعى از شخصيتى چون آقاى حق شناس ــ كه بيشتر به عنوان يك شخصيت معنوى و استاد اخلاق و سلوك شناخته مى شد ــ برايم تا حدى عجيب مى نمود و پاسخى كه وى به پرسش لنكرانى داد، شگفتى بيشترى ايجاد كرد! ضمناً آنجا فهميدم كه آقاى لنكرانى، باوجود توغّل در سياست، روابط بسيار صميمانه اى با افرادى چون جناب حق شناس دارند.
🔹بارى، وقتى كه آقاى لنكرانى فهرست نامهاى كسانى را كه آقاى حق شناس بنا داشت، به عنوان كانديداهاى اصلح، به آنها رأى دهد جويا شد و آقاى حق شناس نيز اسامى افراد مورد نظر خود را پشت تلفن براى لنكرانى قرائت كرد، مرحوم لنكرانى با تعجب زياد گفت: «آقا، اينكه همان فهرستى است كه ما هم، با تحقيق و تفحص خودمان از صبح به حال، به آن رسيده ايم»! و معلوم شد هر دو، در بررسيهاى خود دربارة نامزدهاى اصلح خبرگان، به يك نتيجه رسيده اند!
🔹همانجا اين شعر ملاى رومى در ذهنم تداعى شد كه:
مؤمنان معدود ليك ايمان يكى است
جسمشان معدود ليكن جان يكى است
جان گرگان و سگان از هم جداست
متحد جانهاى شيران خداست
-----------------------------
✏️ منبع:آیت الله شیخ حسین لنکرانی؛ تعامل با رجال دین؛ دانش و سیاست. نویسندگان: علی ابوالحسنی. منبع: فصلنامه تاریخ معاصر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکر میکنم این سخن مهم آیت الله بهجت را میشود برای خیلی از انتخاباتها و راهپیمایی ها قائل شد خصوصا این انتخابات
فقط یک دست خاص عنایت الهی است که میتواند نیمی از مردم را برای مشارکت با این همه موانع حاضر کند.
آنجایی که ناامیدی به حد «انا لمدرکون» میرسد، ولیّ الهی با صحبت هایش، معنای «کلا ان معی ربی سیهدین» را به جامعه القاء می کند و در برابر طوفانها و تلاطمها به جامعه طمأنینه و آرامش می بخشد.
و در نهایت انگار یک دستی رودخانه مهیب موانع را باز میکند. مسیری باز میشود که مردم را از تهدیدات نجات میدهد و دشمن را در آن غرق می کند.
ببینیم این معجزه و شگفتی را و حمد و تسبیح خدا را بگوییم و حواسمان باشد که سامری ها با گوساله های زیور داده شده غربیشان ما را فریب ندهند و این داشته ها را دوباره از ما نگیرند. سامریها نمیگذارند روح توحید و باور به خدا و وعده های او در جامعه تثبیت شود و در تلاشند خدایان دیگری برایمان بتراشند.
@hekmatvahokumat
🔸نتایج بزرگ پیروزی ملت ایران
اگر شما ملت عزیز ما، شما جوانهاى خوشروحیه و پرتوان و عازم، در این راهى که دارید میروید، ایستادگى کنید، شک نکنید که در زمان خود، در زمان متناسب، تمام آمال و آرزوها و داعیهها و شعارهاى ملت ایران نه فقط نسبت به خود این کشور، بلکه نسبت به دنیاى اسلام و امت اسلامى و جامعهى بشرى تحقق پیدا خواهد کرد. هر کارى دورهاى دارد، زمانى دارد؛ در زمان متناسب خود، این آرزوها تحقق پیدا خواهد کرد. ملت ایران به آن نقطهاى که مورد نظر اوست، به دنبال آن حرکت کرده است، اهتمام ورزیده است، خواهد رسید؛ راهش مقاومت کردن است. آن وقت چه اتفاقى مىافتد؟ مسیر تاریخ دنیا تغییر پیدا خواهد کرد؛ مسیر تاریخ عوض خواهد شد. امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطهگرى و سلطهپذیرى است؛ یک عده در دنیا سلطهگرند، یک عده در دنیا سلطهپذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطهى موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینهى ظهور ولىّامر و ولىّعصر (ارواحنا له الفداه) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحلهى جدیدى خواهد شد.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم ۱۹ دی ۹۱
پ.ن: نمیتوانم جلوی امیدی که در راستای این انتخابات در دلم ایجاد شده، سدی بگذارم! درست است که اقای احمدی نژاد با برخی از اقدامات نسنجیده اش سخن از آماده سازی برای ظهور را پرهزینه کرد و سخن در این وادی رمی به بهاریسم میشود😉 اما اصل این مطلب، بند به او نیست.
رهبری انقلاب چنین خطی را، چنین امیدی را برای ما زنده کرده است. اوست که شعور و عقلانیت را با شور رسیدن به افقهای بلند، درآمیخته و جهش تاریخ را به ما نوید میدهد. غبارهای راه افق دیدمان را کوتاه نکند.
ما مدعی ظهور و تعیین زمان در دولت این و آن نیستیم. اما امیدواریم که این دولت قدمهای بزرگی بتواند بردارد.
به امید خدا
@hekmatvahokumat
🔸انقلاب اسلامی پرده ای از ظهور
استادعابدینی:
💎 آیت الله احمدی میانجی میگفت:
🌸«انقلاب اسلامیِ ما یک پرده ای از ظهور است»🇮🇷
نسبت پرده ی نمایش با واقعیت چقدر است؟! اینکه بعضی ایراد میگیرند چرا همه احکام اسلام اجرا نمیشود؟
ایشان میگفت یک پردهای از احکام اسلام است، یک پردهای از اسلام است که امام (رحمة الله علیه) آغاز کرده است به سوی ظهور؛ این پرده ایست تا فقط عکسی از واقعیت را نشان بدهد. لذا فتنه ها و ریزش های انقلاب هم یک پرده و رقیقه ای از فتنه های عظیم ایام ظهور است. دیدیم که در این فتنههایی هم که مرتبط با این پرده است، خیلیها ریختند، و ممکن است در قلب ما هم تزلزل شده باشد، اگر این فتنه هر چقدر سنگینتر شود تزلزلها هم سنگینتر میشود.
ان شاء الله، خداوند تبارک و تعالی همه ما را حفظ بکند، نجات به این سادگیها نیست. یک عمل سنگین و یک بصیرت نافذ و یک تبعیت صحیح و یقینی را میطلبد که امام سجاد (علیه السلام) فرمود:
«فَلَا يَثْبُتُ عَلَيْهِ إِلَّا مَنْ قَوِيَ يَقِينُهُ، وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ، وَ لَمْ يَجِدْ فِي نَفْسِهِ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْنَا ، وَ سَلَّمَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ»
«کسی نجات می یابد که از آن چیزی که ما حکم میکنیم حرج در دل خودش نبیند و تسلیم ما باشد» و این تابعیت محض هم خیلی سنگین است.
و در روایت دیگری برای نجات میفرماید: «محبتتان را با مومنین و اهل حبّ ما محکمتر بکنید، و بغضتان را نسبت به کسانی که با ما دشمنی دارند شدّت ببخشید، که این ارتباط حبی میتواند نجاتدهنده شما باشد»
🔶
جلسه نهم مهدویت استاد عابدینی(کانال تخصصی مهدویت)
@hekmatvahokumat
🔸سلام آقای نماز!
نماز فعل ماست اما خواهیم دید و خواهیم یافت که نماز موجودی است که با او مواجه خواهیم شد.
یه گفتگوی با نماز داشته باشیم که بیشتر باور کنیم که زنده است!
در این متن ب مخفف بنده است و ن مخفف نماز.
▪️ب: اقای نماز سلام علیکم. ببخشید شما با کسانی که شما رو میخونن چه رابطه ای برقرار میکنید؟
▫️اقای نماز: علیکم السلام و رحمت الله. بستگی داره.
▪️ب: به چی بستگی داره؟
▫️ن: بستگی داره چقدر براش مهم باشم. اگه منو کوچیک بشماره، یه جور بام تا کنه که اصلا اثری ندارم به دردی نمیخورم منم باش مثل خودش رفتار میکنم!
اما اگه به من اهمیت بده. قدر دوستیمون رو بدونه و زیاد بم سر بزنه من رفیقی نیستم که کم بذارم.
▪️ب: بله بله شنیدم اونایی که شما رو استخفاف کنن چقدر چیز از دست میدن.
▫️ن: اون که بله. بالاتر از محرومیت اینه که من ازشون شکایت میکنم پیش خدا. اون موقع میفهمن که من چقدر پیش خدا آبرو دارم.
▪️ب: حالا یه کم در مورد معرفت گذاشتنهات بگو. اونایی که با شما خوب رفاقت میکنن چی گیرشون میاد از این رفاقت؟
▫️ن: خیلی کارا میکنم براشون. رفقای من با بقیه متفاوت میشن مریضیا و ضعفاشون رو خودم درمان میکنم. همه آدما هلوع(حریص) و جزوع(بی تاب) و منوع(بخیل) هستند اما من رفقام رو از زشتیها جدا میکنم.(الا المصلین)
تا بخوان کار زشت انجام بدن تو گوششون میخونم نکن این کار رو! این چه کاریه آخه! حیف تو نیست؟(تنهی عن الفحشا و المنکر)
تو رفقای خوب من جهنمی پیدا نمی کنی همه جهنمیا از قماش کسایی که یا من رو ترک کردن یا منو خفیف کردن(لم نکن من المصلین) از همه مهمتر یه چیز فوق العاده بشون میدم که آدما فقط برا همون آفریده شدن.
▪️ب: اون چیه؟ خیلی مهمتر شد.
▫️ن: اونا رو به خدا نزدیک میکنم، آشتی میدم، عزیز خدا میکنم. من بین خالق و مخلوق ملاقات برقرار میکنم و رفیقم رو آماده میکنم برای ملاقات اصلی برای لقاء الله(الصلاة قربان کلی تقی)
▪️ب: بابا کار شما خیلی درسته. ببخشید که قدر شما رو خوب نمی دونیم.
▫️ن: از طرف من به دوستانت بگو من فقط رفیق ابدیت و آخرت شما نیستم من تو همین دنیا هم هوای رفقام رو دارم. من و دوستم «صبر» هر مسیر بسته ای رو باز میکنیم.(استعینوا بالصبر و الصلاة)
این گفتگوی ما گذشت. من که چهره ش رو ندیدم ولی میگن نماز خیلی زیبا و تو دل بروهه. آدم باش دم خور بشه نمیتونه یه لحظه ترکش کنه(فی صلاتهم دائمون)
یه وقت نیاد اون روزی که با این موجود دوست داشتنی مواجه بشیم و اون ازمون شاکی باشه. خیلی غصه میخوریم اون روز. خیلی!
@hekmatvahokumat
🔸خطرهای دوران شبه عثمانی و پسا عثمانی!
از جهاتی ماجرای 8 ساله اخیر را مشابه دوران عثمان می یابم آنجا که مدیریتی بر سر کار می آید که در آن، بی کفایتی و بی عدالتی اوج میگیرد. روابط بر ضوابط غلبه یافته و تضاد طبقاتی اشتداد می یابد. در این ظرف، اکثریتی به شدت آسیب دیده و اقلیتی به شدت متنعم و برخوردار میشود و طبقه ای سرمایه دار و با نفوذ شکل میگیرد.
این عوامل است که خشمها و شورشهایی را بر می انگیزاند که میتواند همچون سیل، همه چیز را با خود ببرد خوب و بد را. در این وضعیت است که تفکیک میان بنیانهای درست و عملکردهای نادرست سخت و دشوار می شود. عیب اسلام و عیب مسلمانی خلط میشود.
عیب یابی غالبا کار تخصصی و سختی است. همه راحت می فهمند که ماشین خراب شده است و راه نمی رود ولی فقط تعمیرکار ماهر عیب را به دقت می یابد. تعمیرکار و متخصص بسیار از قسمتها را تبرئه میکند و فقط یک یا چند قسمت را محکوم میکند اما غیر متخصص همه سیستم را مقصر می پندارد.
این سالها کشور ما هم بی نصیب از آسیبهای مدیریت عثمان گونه نبود. حرکتهایی بروز یافت که مدیریت کذایی را با روشهای تند و سیلاب گونه مانند روش کنار زدن عثمان، کنار بزند و با بیشترین هزینه ها آن را حذف کند. در چنین وضعیت غبارآلودی حکمت علوی می طلبد که بتواند سیل را در مسیل قرار دهد تا به همه جا خسارت نرساند. در چنین شرایطی است که امیرمومنان می فرماید: وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِیتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً ؛ به خدا قسم به اندازهاى از او دفاع كردم كه ترسيدم گناهكار بشوم
درست است که جامعه ما از آن شیوه مخرب سیل آسا در ظاهر سیاست عبور کرد اما در دلها و افکار مردم آن نارضایتی ها و تخریب اعتماد عمومی باقی می ماند و درمان آن دشوار است.
اما آنچه امروز جای دقت بیشتری دارد، خطرهایی است که در دوره پسا عثمانی محتمل است. امیرمومنان در دوره پسا عثمانی می فرماید: فَاِنّا مُسْتَقْبِلُونَ اَمْراً لَهُ وُجُوهٌ وَ اَلْوانٌ، لاتَقُومُ لَهُ الْقُلُوبُ، وَلاتَثْبُتُ عَلَيْهِ الْعُقُولُ. وَ اِنَّ الاْفاقَ قَدْ اَغامَتْ، وَ الْمَحَجَّةَ قَدْ تَنَكَّرَتْ. ما با حادثه ای روبرو هستیم که آن را چهره ها و رنگهاست، حادثه ای که دلها بر آن استوار، و عقلها بر آن پایدار نمی ماند. آفاق حقیقت را ابر سیاه گرفته، و راه مستقیم دگرگون و ناشناخته شده است.
این مدیریت اشرافی و ویژه خوارانه، فرهنگ سیاه و غبارآلود اشرافیت و تبعیض را بر جامعه مستولی می کند و فرهنگ به مثابه هوای تنفس، غبارآلود می گردد. دیدها کوتاه می شود و نفسها سخت.
علاوه بر فرهنگ آلوده، سیاسیون و اشراف ذی نفوذی پدید می آیند که کنار زدن آنها کار سختی است. فتنه های جمل و صفین هزینه مبارزه با این طبقات ثروت و قدرت است و فتنه نهروان هزینه جنگ روایتها. آنجایی که اصحاب ثروت و قدرت حق و باطل را به هم می آمیزند و بخشی از بدنه حق را هم جدا میکند و معارض می سازد.
غرض نگارنده تطابق دادن شرایط نیست. معلوم است که در زمان حضور معصوم حق و باطل اشتداد یافته و محض می شود برخلاف شرایط ما. اما از شرایط تقابلهای محض میتوان برای شرایط رقیقتر درس و عبرت گرفت.
چالشهای عدالت گستری بعد از یک مدیریت عثمان گونه، میتواند چالشهای مشابه و مشترکی باشد. ما به مطالعه و تدبر در تاریخ پسا عثمان، نیازی دوباره پیدا کرده ایم اگر بنای عدالت گستری داریم.
@hekmatvahokumat
عشق صاحب الزمان_mixdown.mp3
12.17M
سخنان استاد رحیقی در باب عاشقی امام زمان (عج)
استاد رحیقی استاد مبرز فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم بودند که روز گذشته مطلع شدیم به رحمت خدا رفتند.
برای شادی روحشان، فاتحه ای اهدا بفرمایید.
@hekmatvahokumat
🔸حکمت یابی تعالیم و فرامین اسلام
یکی از مهمترین علتهای مجذوب شدن انسان ها به یک شخص یا یک مکتب، ادراک و برداشت حکیمانه بودن و عمق داشتن آن شخصیت یا مکتب است. آن مکتبی که بیشتر برخوردار از تقریر حکیمانه از تعالمیش باشد، بیشتر می تواند در ذهن ها و قلب ها جا باز کند.
حال سوال اینجاست که به لحاظ دانش های مرسوم دینی کدام حوزه دانشی متکفل چنین نیاز و ضرورتی است؟
فقه موجود رسالت خود را در بیان تجویزی و بایدها و نبایدهای دین تعریف میکند. دانش اخلاق به رذایل و فضائل اخلاقی و شیوه های ایجاد آن می پردازد. دانش فلسفه و کلام عمدتا به حوزه اعتقادات پرداخته است و کمتر به حکمت یابی فرامین و تعالیم اسلام می پردازد.
بخشی هایی از دانش تفسیر و حدیث وقتی از نگاه جزیی نگرانه و ترتیبی فاصله می گیرند به نوعی وارد این حیطه می شوند اما این پرداختها پراکنده بوده و در معظمی از آن ها وجه تعبدی و نقلی آن پررنگ تر است.
گاهی اتفاق می افتد که اندیشمند یا خطیبی مانند شهید مطهری، آیت الله حائری شیرازی و... نکاتی عمیق و حکیمانه از دین بیان می کنند که دقیقا نمی توان گفت که در کدام حیطه دانشهای اصیل اسلامی به آن پرداخته میشود و کدام بخش متکفل آن است؟
اینجاست که فکر میکنم دانش کلام اسلامی در تعامل با فلسفه های مضاف بایستی ابوابی مستقل برای این دغدغه ایجاد کند و حکمتهای تعالیم و فرامین اسلامی را به صورت تخصصی و متمرکز استخراج کند. هم چنان که شهید مطهری کلام را اینگونه تعریف میکرد از نگاه ایشان موضوع کلام، صرف اعتقادات نیست بلکه کل دین موضوع دانش کلام است.
حکمت یابی تعالیم دین، کارکردهای متعددی در حوزه های درون دینی و برون دینی خواهد داشت. با عقل گراتر شدن بشر، گرایش ها به دین افزایش می یابد. امکان صدور برنامه های اسلامی بیشتر فراهم می شود. دانش مهم فقاهت هم می تواند از این نتایج بهره مند شود و احکام دین را بهتر بشناسد و به سمت نظامات فقهی و فقه نظامات نزدیکتر شود.
البته حکمت یابی تعالیم دین چالشهایی داشته و دارد و مساله حجیت و غیربرهانی بودن برخی از نتایج آن، دغدغه همیشگی فقها بوده است. اما پرداخت دقیق روش شناسانه و میزان حجیت و اعتبار آنها، میتوان آن را ضابطه مندتر کرد به گونه ای که خطرات و آسیبهای راه، ما را از سیر در این مسیر پرثمر به کلی باز ندارد.
@hekmatvahokumat
🔸انتظار ما از مجلس ابی عبدالله چه باید باشد؟
از امشب وارد محرم میشویم. فرصتی استثنایی که اولیاء خدا این فرصت را دارای بیشترین ظرفیت برای تحول و تکامل میشمارند.
ما باید عوض شویم. فرصت نیست. کاروان عمر دارد میگذرد و معلوم نیست با سنگ غسالخانه چند نفر دیگر فاصله داریم شمارنده غسالخانه سرعت گرفته است و با شتاب آشنا و ناآشنا را به سوی خود دعوت میکند.
خب باید تغییر کرد. چه نوع تغییری؟ از مجلس ابی عبدالله چه انتظاری باید داشت؟
حرف آخر را همان اول بزنم. مجلس ابی عبدالله را باید به مانند میقات موسوی نگاه کرد. به مانند غار حرا! محلی برای دریافت رسالت و مأموریت.
یعنی میعادگاهی برای دریافت رسالتهای سنگین، رسالت مبارزه با مستکبران، فرعون ها. رسالت اقامه دین.
اولین مستکبر و فرعون هم در درون خودماست که باید به جنگ او برویم و هم چنین فرعونها و مستکبران بیرونی.
پس باید در مجلس روضه، دلهایمان سبک شود اما شانه هایمان سنگین. اگر اولی باشد ولی دومی نباشد اقامه عزا نکرده ایم! فقط گریه کرده ایم! (اما من ثقلت موازینه فهو فی عیشة راضیة)
مجلس امام حسین(ع) اگر حاصلش از سنخ ماجرای امام حسین(ع) نباشد اقامه نیست. پاک شدن، هدف مجلس عزا نیست مقدمه است.
همانطور که فرق است میان نماز خواندن و اقامه نماز. فرق است بین گریه کردن و اقامه عزا. اقامه یک عمل نشانه اش آن است که آثار آن عمل را به همراه داشته باشد. اقامه نماز آثار نماز را و اقامه عزا آثار عزا را.
انتظار از مجلس امام حسین ع را خود حضرت در کربلا توضیح داده اند: هل من ناصر ینصرنی.
مجلس امام حسین(ع) مرکز تربیت انصار الله است. امام حسین ع به مانند عیسی بن مریم (ع) میفرماید: «من انصاری الی الله؟» و عزادار واقعی به مانند حواریون می گوید: «نحن انصار الله»(سوره صف آیه14)
نصرتی که امام منصور(عج) را از پرده غیبت بیرون آورد و قیامش را با شعار "یا لثارات الحسین" محقق سازد.
(با استفاده از نکات استاد عابدینی حفظه الله تعالی)
@hekmatvahokumat