💠ثواب عجیب «تأمين هزينه سفر» به دیگران برای سفر اربعین
🔻هشام: از امام صادق(ع) پرسیدم:
🔰کسی که خودش به واسطۀ بیماری یا مشکلی نتواند به زیارت امام حسین(ع) برود و در عوض شخصی دیگر را روانه کند(هزینههایش را بدهد)، چه اجری دارد؟
🔻امام صادق(ع) فرمودند:
🔸1. به ازای هر درهمى که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش حسنه مینویسد
🔸2. چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمیگرداند!
🔸3. بلاهایى را که فرود آمده تا به او برسد، از او میگردانَد و از وى دور میکند و مالش حفظ میشود
🔹هشَامُ بْنُ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: ... قُلْتُ: فَمَا لِمَنْ یُجَهِّزَ إِلَیْهِ وَ لَمْ یَخْرُجْ لَعَلَّهُ تُصِیبُهُ لِقِلَّةِ نَصِیبِهِ قَالَ: - مِثْلَ أُحُدٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَهُ وَ یُصْرَفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ لِیُصِیبَهُ وَ یُدْفَعُ عَنْهُ وَ یُحْفَظُ فِی مَالِهِ
📗كامل الزيارات، ص123
#اربعین
از چه کسانی سوال و هم نشین و هم سخن باشیم؟
44 - وَ قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: سائِلُوا الْعُلَماءَ ، وَ خاطِبُوا الْحُكَماءَ، وَ جالِسُوا الْفُقَراءَ.
از علماء بپرسيد، و با حكما هم سخن شويد، و با فقراء همنشين گرديد.
کتاب احادیث الطلاب ص 63
﷽
#نماز
#خاص
#توحیدی
رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
«إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ»
ترجمه: آن گاه که بنده به نماز می ایستد، خداوند عزّوجلّ او را مورد نظر خاص خود قرار می دهد و پیوسته مورد توجّه و نظر خاص خداوند است تا این که آن بنده در نماز سه مرتبه به مسایل دیگری توجّه کرده و حضور قلبش از بین برود. آن هنگام که سه مرتبه غافل شدو حضور قلبش از میان رفت، خداوند هم توجّه و نظر خاص خود را از او برمی گرداند.
〰〰〰〰〰
#توحیدی
#قدر
عَنْ شِهَابٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه ع يَقُولُ لَوْ عَلِمَ النَّاسُ كَيْفَ خَلَقَ اللَّه تَبَارَكَ وتَعَالَى هَذَا الْخَلْقَ لَمْ يَلُمْ أَحَدٌ أَحَداً فَقُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّه فَكَيْفَ ذَاكَ فَقَالَ إِنَّ اللَّه تَبَارَكَ وتَعَالَى خَلَقَ أَجْزَاءً بَلَغَ بِهَا تِسْعَةً وأَرْبَعِينَ جُزْءاً ثُمَّ جَعَلَ الأَجْزَاءَ أَعْشَاراً فَجَعَلَ الْجُزْءَ عَشْرَةَ أَعْشَارٍ ثُمَّ قَسَمَه بَيْنَ الْخَلْقِ فَجَعَلَ فِي رَجُلٍ عُشْرَ جُزْءٍ وفِي آخَرَ عُشْرَيْ جُزْءٍ حَتَّى بَلَغَ بِه جُزْءاً تَامّاً وفِي آخَرَ جُزْءاً وعُشْرَ جُزْءٍ وآخَرَ جُزْءاً وعُشْرَيْ جُزْءٍ وآخَرَ جُزْءاً وثَلَاثَةَ أَعْشَارِ جُزْءٍ حَتَّى بَلَغَ بِه جُزْءَيْنِ تَامَّيْنِ ثُمَّ بِحِسَابِ ذَلِكَ حَتَّى بَلَغَ بِأَرْفَعِهِمْ تِسْعَةً وأَرْبَعِينَ جُزْءاً فَمَنْ لَمْ يَجْعَلْ فِيه إِلَّا عُشْرَ جُزْءٍ – لَمْ يَقْدِرْ عَلَى أَنْ يَكُونَ مِثْلَ صَاحِبِ الْعُشْرَيْنِ وكَذَلِكَ صَاحِبُ الْعُشْرَيْنِ لَا يَكُونُ مِثْلَ صَاحِبِ الثَّلَاثَةِ الأَعْشَارِ وكَذَلِكَ مَنْ تَمَّ لَه جُزْءٌ لَا يَقْدِرُ عَلَى أَنْ يَكُونَ مِثْلَ صَاحِبِ الْجُزْءَيْنِ ولَوْ عَلِمَ النَّاسُ أَنَّ اللَّه عَزَّ وجَلَّ خَلَقَ هَذَا الْخَلْقَ عَلَى هَذَا لَمْ يَلُمْ أَحَدٌ أَحَداً
کافی، ج 2، ص 44
#دنیا
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
✓ «كسى كه دنيا او را با آمال مُحال، فريفته و با آرزوهاى دروغين، فريب داده است، ميراث بى بينشى برايش بر جا گذاشته و [جامه] كورى بر او پوشانده است و از آخرت محرومش ساخته و او را به جايگاههاى هلاكت و تباهى مىآورد».
⁙ «إنَّ مَن غَرَّتهُ الدُّنيا بِمُحالِ الآمالِ، وخَدَعَتهُ بِزورِ الأَمانِيِّ؛ أورَثَتهُ كَمَهاً ، وأَلبَسَتهُ عَمىً، وقَطَعَتهُ عَنِ الاُخرى، وأَورَدَتهُ مَوارِدَ الرَّدى».
📚 غرر الحكم : ح ٣٥٣٢
#حب
🔅 #امام_رضا_علیه_السلام
«هر كه دوست دارد كه خدا را بىپرده ببيند و خدا نيز بىپرده به او بنگرد، بايد آل محمّد را دوست بدارد و از دشمن آنان بيزارى بجويد، و از امام مؤمنان آنان پيروى كند. در اين صورت، چون روز قيامت شود، خداوند بىپرده به او مىنگرد و او خدا را بىپرده مىبيند».
🔹«مَن سَرَّهُ أن يَنظُرَ إِلَى اللّهِ بِغَيرِ حِجابٍ ويَنظُرَ اللّهُ إِلَيهِ بِغَيرِ حِجابٍ، فَليَتَوَلَّ آلَ مُحَمَّدٍ، وَليَتَبَرَّأ مِن عَدُوِّهِم وليَأتَمَّ بِإِمامِ المُؤمِنينَ مِنهُم؛ فَإِنَّهُ إِذا كانَ يَومُ القِيامَةِ نَظَرَ اللّهُ إِلَيهِ بِغَيرِ حِجابٍ ونَظَرَ إِلَى اللّهِ بِغَيرِ حِجابٍ»
📚 المحاسن : ج ١ ص ١٣٣ ح ١٦٥
#توحیدی
#هدایت
#تبعیت
#اهل_بیت
🏷 هدایتِ او،هدايت من است!
🔅#پیامبر_اکرم_(ﷺ) :
✓ «از راهنمايى خدا پيروى كنيد تا هدايت يابيد و رشد كنيد. آن (راهنمايى خدا) راهنمايى من، و راهنمايى من، راهنمايى علیبنابى طالب است. پس هركس در زمان حيات من و پس از مرگم از هدايت او پيروى كند، از هدايت من پيروى كرده، و هر كس از هدايت من پيروى كند، هر آينه از هدايت خدا پيروى كرده است...».
⁙ «اتَّبِعوا هُدَى اللّهِ تَهتَدوا وتُرشَدوا ، وهُوَ هُدايَ ، وهُدايَ هُدى عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ، فَمَنِ اتَّبَعَ هُداهُ في حَياتي وبَعدَ مَوتي فَقَدِ اتَّبَعَ هُدايَ ، ومَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَقَدِ اتَّبَعَ هُدَى اللّهِ....».
📚 تأويل الآيات الظاهرة: ج١ ص٣٢٠ ح١٩
#باطل
#حق
🔅#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام :
✓ «هر كه بر مركب باطل نشيند، در سراى پشيمانى فرودش آورد».
⁙ «مَن رَكِبَ ظَهَر الباطِلِ نَزَلَ بِهِ دارَ النَّدامَةِ».
📚 بحار الأنوار ج٧٨ ص٣٧٩
#پزشکی
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «هر كه سلامتش بر بيمارىاش چيره باشد و با اين حال خود را با چيزى درمان كند و [بر اثر آن ]بميرد من نزد خدا از او بيزارى مىجويم».
⁙ «مَن ظَهَرَت صِحَّتُهُ على سُقْمِهِ فَيُعالِجُ بِشَيءٍ فَماتَ فأنا إلى اللّهِ مِنهُ بَرِيءٌ».
📚 الخصال : ص٢٦ ح٩١
.
⩸ دلها، او را مىبينند!
⫺ مناظره #امام_صادق_علیه_السلام و مادّى
دانشمندى مادّى و منكِر ماوراء طبيعت، نزد امام صادق عليه السلام آمد و مسائل مختلفى را مطرح نمود:
▽ پرستش خداى ناديده
مادّى : چگونه اين مردم خدا را میپرستند، با اينكه او را نديدهاند ؟
🔅امام عليه السلام : دلها در پرتو روشنايى ايمان، او را مىبينند و عقلهاى بيدار همانند چشم، وجود او را اثبات مىكنند ؛ بلكه چشمها نيز با ديدن نظام دقيق و حساب شده جهان هستى، او را مشاهده مىنمايند.
علاوه بر اين، پيامبران، نشانه هايى كه به عنوان سند نبوّت همراه آنها بود، و نيز كتابهاى آسمانى با محتواى عميق خود، وجود خدا را ثابت مىكنند.
دانشمندان به مشاهده آثار عظمت خداوند، اكتفا مىكنند و نيازى به ديدن او در اثبات وجودش ندارند.
⁘ مادّى : آيا خداوند نمىتواند خود را به مردم نشان دهد تا او را ببينند و بشناسند و از روى يقين و اعتقاد كامل، مورد پرستش قرار بگيرد؟
🔅 امام عليه السلام : اين كار، امكانپذير نيست و محال، پاسخى ندارد.
▽ نبوّت عامّه
⁘ مادّى : از كجا ثابت مىكنى كه خداوند، داراى انبيا و فرستادگان است؟
🔅 امام عليه السلام : با اثبات چند مقدمه :
◊ الف - ما داراى آفريدگارى هستيم، برتر از ما و تمام آفريده ها.
◊ ب - آفريدگار جهان، حكيم است و كار بيهوده انجام نمیدهد.
◊ ج - امكان ندارد كه همه مردم با او تماس بگيرند و برنامه زندگى و تكامل خود را از او دريافت نمايند.
با اين مقدمات، ثابت مىشود كه بايد خداوند، پيامبرانى داشته باشد كه آنها مردم را به راه تكامل خويش راهنمايى كنند، وگرنه هدف خداوند از آفرينش انسان - كه تكامل اوست - از بين مىرود و آفرينش انسان، بيهوده مى گردد.
📖 مناظره های آموزنده، ص ۷۳