eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
63 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 امام کاظم علیه‏ السلام فرمودند: اِذَا مَرَّ بِک اَمْرَانِ لَا تَدْرِی اَیهُمَا خَیرٌ وَ اَصْوَبُ فَانْظُر اَیهُمَا اَقْرَبُ اِلَی هَوَاک فَخالِفْهُ فَاِنَّ کثِیرَ الصَّوَابِ فِی مُخَالِفَةِ هَوَاک ؛ هر گاه دو کار برایت پیش آمد که ندانستی کدام یک بهتر و درست‌تر است، بنگر که کدام یک از آنها به هوس تو نزدیک‌‍‌تر است با همان مخالفت کن؛ زیرا بسیاری از درستی‌ها در مخالفت نفس است. 📒تحف العقول / صفحه 398
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : ✍ يَتبَعُ المَيّتَ ثلاثةٌ ؛ أهلُهُ و مالُهُ و عمَلُهُ ، فيَرجِعُ اثنانِ و يَبقى واحِدٌ ؛ يَرجِعُ أهلُهُ و مالُهُ ، و يَبقى عَمَلُهُ 🖌 سه چیز از پی مرده می‌رود : ☘ خانواده‌اش ☘ مالش ☘ کردارش 🖌 دو تای آنها بر می‌گردند و یکی می‌ماند : خانواده و مالش بر می‌گردند و کردارش می‌ماند. 📓 کنز العمّال ، حدیث۴۲۷۶۱
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) : ✍ اُوصِيكُم بذِكرِ المَوتِ ، و إقلالِ الغَفلَةِ عَنهُ ، و كيفَ غَفلَتُكُم عمّا ليسَ يُغفِلُكم ؟ 🖌 شما را سفارش می‌کنم که به یاد مرگ باشید و از آن کمتر غفلت ورزید ، چگونه از چیزی غفلت می‌کنید که او از شما غافل نیست؟ 📙 نهج البلاغة ، الخطبة۱۸۸
امام صادق صلوات الله علیه: كُل ذِكرٍ سِوَى اللّه ِ تَعالى ظُلمَةٌ. هر يادى جز ياد خداوند متعال ، تاريكى است. 📚 مصباح الشریعه
📌 راه تعجیل ظهور در کلام امام صادق علیه السلام 🔚 اگر شما شیعیان نیز عمل بنی اسرائیل را انجام می دادید... 💠 امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ... فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ قَالَ 👈🏻 وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذَا لَمْ تَكُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ. 🔸 ترجمه : خداوند تقدیر کرده بود که بنی اسرائیل چهارصد سال در عذاب دنیوی و تحت فشار فرعون قرار گیرند... وقتی که عذاب بنی اسرائیل و ظلم فرعونیان بر آنها طولانی شد، آنها به مدت چهل روز نالان و گریان و ضجه کنان به درگاه الهی روی آوردند تا موعودشان یعنی حضرت موسی ظهور کند، تا اینکه خداوند به حضرت موسی وحی نمود که بنی اسرائیل را از چنگال فرعون نجات بده و بدین ترتیب خداوند به سبب گریه و ضجه آنها، صد و هفتاد سال ظهور موعود را جلو انداخت، امام صادق علیه السلام در ادامه فرمود: اگر شما شیعیان نیز عمل بنی اسرائیل را انجام می دادید، ظهور موعود و فرج ما واقع می شد،اما اگر چنین نکنید امر ظهور در همان زمان مقرر واقع می‌شود. 📚 بحار الأنوار جلد ۴ صفحه ۱۱۸
توقع 16 کار را نداشته باشید 1811 - وَ قالَ‏امیر المومنین علی عليه السلام: لا يَجْتَمِعُ الشِّبَعُ وَ الْقِيامُ بِالْمَفْرُوضِ، لا يَجْتَمِعُ الْجُوعُ وَ الْمَرَضُ، لا يَجْتَمِعُ الصِّحَّةُ وَ النَّهَمُ لا يَجْتَمِعُ الْعَقْلُ وَ الْهَوى، لا تَجْتَمِعُ الْبِطْنَةُ وَ الْفِطْنَةُ، لا تَجْتَمِعُ الشَّهْوَةُ وَ الْحِكْمَةُ، لا يَجْتَمِعُ الْفَناءُ وَ الْبَقاءُ، لا يَجْتَمِعُ حُبُّ الْمالِ وَ الثَّناءُ، لا يَجْتَمِعُ الْوَرَعُ وَ الطَّمَعُ، لا يَجْتَمِعُ الصَّبْرُ وَالْجَزَعُ لا تَجْتَمِعُ عَزِيمَةٌ وَ وَلِيمَةٌ، لا تَجْتَمِعُ أَمانَةٌ وَ نَمِيمَةٌ، لا تَجْتَمِعُ الْكَذِبُ وَ الْمُرُوَّةُ، لا تَجْتَمِعُ الْخِيانَةُ وَ الْأُخُوَّةُ، لا يَجْتَمِعُ الْباطِلُ وَ الْحَقُّ، لا يَجْتَمِعُ الْعُنْفُ وَ الرِّفْقُ 1- سيرى و قيام به واجبات با هم جمع نمى ‏شوند، 2- گرسنگى و بيمارى با هم گرد نمى‏آيند، 3- پُرخورى و تندرستى با هم جمع نمى ‏شوند، 4- عقل با هواپرستى با هم جمع نمى‏ شوند، 5 - پرخورى و زيركى با هم جمع نمى ‏شوند 6- شهوت رانى و علم با هم جمع نمى‏ شوند، 7- هستى و نيستى با هم جمع نمى ‏شوند 8 - حب مال و ثروت با تعريف و ستايش مردم جمع نمى‏ شود، 9- پارسايى و طمع كارى با هم جمع نمى‏ شوند، 10- صبر و بيتابى با هم جمع نمى‏ شوند، 11- عزم و جزم (در كارى) با آسايش و راحتى جمع نمى ‏شود 12- سخن چينى و امانت دارى با هم جمع نمى‏ شوند، 13- مردانگى و دروغگويى با هم جمع نمى ‏شوند، 14- خيانت و برادرى با هم جمع نمى ‏شوند، 15- حق و باطل با هم جمع نمى‏ شوند، 16- و زورگويى و نرمى با هم جمع نمى‏ شوند. کتاب احادیث الطلاب
☘امام سجاد علیه السلام پیروانش را آزمایش نمود به فرموده امام باقر علیه‌السلام روزی علیه السلام در حضور پیروانش پرسید که کدام یک از شما می‌پذیرد که تکه آتش داغی را در دست گیرد و به‌اندازه ای نگه دارد که خاموش شود. حاضران همگی خاموش ماندند و کسی پاسخ نگفت، ولی امام باقر علیه‌السلام برخاست و به پدر عرض کرد اگر اجازه فرمایید من چنین کنم لیکن امام سجاد علیه السلام فرمود که مرادم تو نبودی، تو از منی و من از تو، مقصودم اینان اند. امام زین‌العابدین علیه‌السلام سه مرتبه این سخن را تکرار کرد و سپس فرمود چه بسیار است وصف و تعریف و چه اندک است عمل! اهل عمل اندک اند! آری اهل عمل اندک اند! اکنون بدانید که ما اهل عمل و اهل سخن را به‌خوبی می‌شناسیم و این را برای سرگردان کردن شما نگفتیم بلکه خواستیم نیکان شما را بیازماییم و آثارتان را ثبت کنیم. امام باقر علیه‌السلام فرمود هنگامی‌که این سخن را از پدرم شنیدم به خدا سوگند مثل آن بود که زمین آنان را از شدت شرم و خجالت به خود لرزاند. چندان‌که مردی را دیدم عرق خجالت از سر و رویش ریزان بود و چشم از زمین برنمی‌داشت. علیه‌السلام که وضع آن‌ها را دید، فرمود:خدا رحمتتان کند، من هدفی جز خیر نداشتم؛ بهشت درجاتی دارد:مرتبه اهل عمل، چنان است که از اهل سخن کسی بدان نرسد و درجه اهل سخن نیز به گونه‌ای است که جز ایشان کسی ادراک نکند. امام باقر علیه السلام به خدای سوگند یاد فرمود، همین که پدرشان این سخن را فرمود، چنان بود که گویی بند از پای پیروان ایشان گشوده باشد. 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) جلد 1 صفحه 504
خدای تعالی فرموده که «الا بذکر الله تطمئن القلوب» یعنی «آگاه باش که به سبب یاد خدا دلها به مرتبه اطمینان می رسند».
1244 - وَ قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ عليه السلام: فِى الْمَرَضِ يُصِيبُ الصَّبِىَّ،إِنَّهُ كَفَّارَةٌ لِوالِدَيْهِ. @ahadis_tollab درباره مرضى كه به كودك مى ‏رسد، آن مرض كفاره (گناهان) پدر و مادر اوست. کتاب احادیث الطلاب ص 379
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) : ✍ ما لابنِ آدمَ والفَخرِ ؟ ! أوَّلُهُ نُطفَةٌ ،وآخِرُهُ جِيفَةٌ ، ولا يَرزُقُ نفسَهُ ، ولا يَدفَعُ حَتفَهُ . 🖌 آدمیزاد را چه به فخرفروشی! آغازش نطفه‌ای است و فرجامش مُرداری. نه می‌تواند خود را روزی دهد و نه می‌تواند جلو مرگ خویش را بگیرد. 📜 نهج البلاغة ، الحکمة ۴۵۴
امیرالمومنین علی علیه السلام : « اَما اِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِـعَ - فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ اُذُنِهِ وَ عَیْنِهِ - ثُمَّ قالَ: اَ لْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَیْتُ ؛ هان! میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست. از آن حضرت درباره معناى این فرمایش سؤال شد. امام انگشتان خود را به هم چسباند و آنها را میان گوش و چشم خود گذاشت و آن گاه فرمودند: باطل این است که بگویى: شنیدم و حق آن است که بگویى: دیدم. » (نهج البلاغه- خطبه 141) امام حسن مجتبی (ع): «بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا  ؛ بین حق و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشم ات بینى حق است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.»   (تحف العقول، ص 229 )
روضة الواعظین ج ۱، ص ۳۱ امیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اَلْحَقُّ لاَ يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ اِعْرِفِ اَلْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ. امير المؤمنين على(عليه السّلام)فرموده است:حق با مردان شناخته نمى‌شود.نخست حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى