🔹عَن عَلِىٍّ عليه السلام قالَ: كُنّا جُلُوسا عِندَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله فَقالَ: أخبِرُونى أىُّ شَيٍ خَيرٌ لِلنِّساءِ ؟ فَعَيينا، فَرَجَعتُ إلى فاطِمَةَ فَقالَت: خَيْرٌ لِلنِّساءِ اَنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ.
🔸حضرت امير المؤمنين گويد: روزى پيامبر از ما سؤال كرد: بهترين كار براى زن چيست؟ كسى نتوانست پاسخ گويد. من اين پرسش را از فاطمه پرسيدم. او عليهاالسلام فرمود: بهـترين كار براى زن آن اسـت كـه مردان ـ نامحرم ـ را نبيند و مردان نيز او را نبينند.
📚[كشف الغمه 1: 466.]
#حدیث
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
چرا حجاب؟!
🔴 مگر مشهدیها مردهاند ⁉️ 🔹 ویراست و توئیت #حجت_الاسلام_راجی در رابطه با حماقت و خیانت پزشک ارتو
⭕️ پلمپ مطب پزشک مشهدی که بخاطر داشتن حجاب، از خدمات به بانوی محجبه امتناع کرده بود.
📌 پینوشت: اینطور اراذل که مجوز طبابت دارند باید مجوزشان لغو شود وگرنه پلمپ نهایت یک ماه دیگر باز میشود!
طبیبان ما حتی دشمنان بعثی را هم در ایران مداوا میکردند این بیشرم هموطن خود را بخاطر #حجاب مداوا نمیکند!
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پذیرش حوزه های علمیه خواهران در سال تحصیلی جدید
🔻مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از بین خواهران علاقه مند به تحصیل در علوم دینی ثبت نام به عمل میآورد.
🔹 مهلت نام نویسی از 29 بهمن 1401 آغاز شده و تا پایان اردیبهشت 1402 ادامه دارد و علاقهمندان جهت ثبت نام میتوانند به آدرس اینترنتی https://paziresh.whc.ir مراجعه کنند.
🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ آندلس، عبرتی تلخ
‼️ مراقب آندلسیزه شدن جمهوری اسلامی باشیم...
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت روز فتح آندلس به دست مسلمانان.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
سلام
🔴 برای دسترسی راحت تر شما عزیزان به "سلسله مباحث مسئله حجاب ۱ " که در این کانال بارگزاری شده است، لینک پست ها را تقدیم میکنیم:
🔸تاریخچه حجاب ۱
https://eitaa.com/hijab213/26089
🔸تاریخچه حجاب ۲
https://eitaa.com/hijab213/26104
🔹علت پیدایش حجاب ۱
https://eitaa.com/hijab213/26207
🔹نقد علت اول
https://eitaa.com/hijab213/26224
🔹علت پیدایش حجاب ۲
https://eitaa.com/hijab213/26301
🔹نقد علت دوم
https://eitaa.com/hijab213/26369
🔹علت پیدایش حجاب ۳
https://eitaa.com/hijab213/26565
🔹نقد علت سوم
https://eitaa.com/hijab213/26566
🔹علت پیدایش ۴
https://eitaa.com/hijab213/26614
🔹نقد علت چهارم
https://eitaa.com/hijab213/26617
🔹علت پیدایش حجاب ۵
https://eitaa.com/hijab213/26670
🔹نقد علت پنجم
https://eitaa.com/hijab213/26672
🔹علت پیدایش حجاب ۶
https://eitaa.com/hijab213/26737
🔹جمع بندی علل گذشته
https://eitaa.com/hijab213/26848
🔹معنای لغوی حجاب
https://eitaa.com/hijab213/26852
🔹حجاب در قرآن
https://eitaa.com/hijab213/26916
🔹سیمای حقیقی مسئله حجاب
https://eitaa.com/hijab213/26922
🔹چهار فائده برنامه اسلام در زمینه پوشش
https://eitaa.com/hijab213/26947
🔹۱. آرامش روانی
https://eitaa.com/hijab213/26948
🔹توضیحات جنبه روانی
https://eitaa.com/hijab213/26995
🔹۲. استحکام پیوند خانوادگی
https://eitaa.com/hijab213/27010
🔹۳. استواری اجتماع
https://eitaa.com/hijab213/27036
🔹۴. ارزش و احترام زن
https://eitaa.com/hijab213/27057
🔸ایراد ها و اشکالات حجاب
https://eitaa.com/hijab213/27166
🔸۱. حجاب؛ کاری بی منطق.
https://eitaa.com/hijab213/27167
🔸۲. حجاب؛ منافی اصل آزادی
https://eitaa.com/hijab213/27170
🔸۳. حجاب؛ باعث رکود فعالیت های زن
https://eitaa.com/hijab213/27245
🔸۴. حجاب؛ موجب افزایش التهاب ها ۱
https://eitaa.com/hijab213/27286
🔸حجاب؛ موجب افزایش التهاب ها ۲
https://eitaa.com/hijab213/27329
🔹 @hijab213 🔹
🔴 سلسله مباحث مسئله حجاب ۲
🔹حجاب اسلامی در قرآن
https://eitaa.com/hijab213/27381
🔹آیات سوره نور؛ استیذان
https://eitaa.com/hijab213/27467
https://eitaa.com/hijab213/27519
🔹 غض و غمض
https://eitaa.com/hijab213/27522
🔹 ستر عورت
https://eitaa.com/hijab213/27577
https://eitaa.com/hijab213/27635
🔹 زینت و استثناء اول
https://eitaa.com/hijab213/27671
🔹 کیفیت پوشش
https://eitaa.com/hijab213/27783
🔹 استثناء دوم
https://eitaa.com/hijab213/28403
🔹 حجاب در قرآن؛ سوره احزاب
https://eitaa.com/hijab213/28526
🔹 @hijab213 🔹
سلام
از عزیزانی که مطالب مسئله حجاب رو پیگیری میکردند بابت تأخير پیش آمده عذرخواهی میکنیم.
ان شاءالله دوباره مباحث رو ادامه میدیم.
چرا حجاب؟!
1⃣ استثناء اول: 🔴 "« الا ما ظهر منها »" یعنی جز زینت هایی که آشکار است. از این عبارت چنین استفاده
2⃣ استثناء دوم:
🔴 در ادامه آیه ۳۱ سوره مبارکه نور، می فرماید: "« و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن »" یعنی به زنان مؤمن بگو! زینت های خود را آشکار نکنند مگر برای شوهران و ... .
🔻در استثناء اول فرمود: نشان دادن آن مقداری از زینت که نمایان باشد، نسبت به عموم افراد جایز است که بحث از آن گذشت. البته در جزئیات مسئله شرعی حتما باید به رساله مرجع تقلیدتان مراجعه کنید.
🔻 اما در این استثناء دوم، اشخاص معینی را نام میبرد که آشکار نمودن مطلق زینت برای آنان جایز است.
در استثناء اول، دایره مورد استثناء از نظر مواضع تنگ تر و از نظر افراد وسیع تر است و در استثناء دوم برعکس است.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
🔴 غالب این اشخاص که در آیه نام برده شدهاند، همان کسانی هستند که در اصطلاح فقه به نام "محارم" خوانده میشوند و از این قرارند:
۱. «لبعولتهن»: شوهران.
۲. « او آبائهن »: پدران.
۳. « او آباء بعولتهن »: پدر شوهران.
۴. « او ابنائهن »: پسران.
۵. « او ابناء بعولتهن »: پسر شوهران.
۶. « او اخوانهن »: برادران.
۷. « او بنی اخوانهن »: پسر برادران.
۸. « او بنی اخواتهن »: پسر خواهران.
۹. « او نسائهن »: زنان.
۱۰. « او ما ملکت ایمانهن »: کنیزانشان.
۱۱. « او التابعین غیر اولی الاربة »: افراد سفیهی که تمایلی به زن ندارند و نیاز شهوانی حس نمی کنند.
۱۲. « او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء »: کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده اند، از امور جنسی بیخبرند ، یا توانائی کار زناشوئی ندارند.
🔻در موارد ذکر شده تنها در چهار مورد آخر بحث لازم است.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
🔴 اول) زنان : (نسائهن)
👈 در این کلمه سه احتمال داده شده است:
🔻۱. مراد زنان مسلمان هستند. مفهوم آیه، بنابر این قول این است که زنان غیر مسلمان نامحرم میباشند و زن مسلمان باید خود را از ایشان بپوشاند.
🔻۲. مراد مطلق زنان است خواه مسلمان یا غیر مسلمان. این احتمال ضعیف است؛ زیرا که در این احتمال نکتهای برای اضافه " نساء " به ضمیر وجود ندارد.
🔻۳. مراد زن هایی است که در خانه هستند مانند زنان خدمتکار. مفهوم این تفسیر این است که هر زنی به غیر از زنان داخل خانه به سایر زنان نامحرم اند . این احتمال به کلی مردود است زیرا یکی از مسلمات و ضروریات اسلام این است که زن به زن محرم است.
⭕️ طبق احتمال اول، نکته اضافه " نساء " به ضمیر این است که زنان کفار، بیگانه هستند و از خودشان نمیباشند. حقیقت این است که احتمال اول قوی ترین احتمالات است و روایاتی هم بر طبق آن وارد شده که برهنه شدن زن مسلمان را در برابر زنان یهودیه یا نصرانیه منع کرده است.
در این روایات استناد شده است به اینکه زنان غیر مسلمان ممکن است زیبائی زنان مسلمان را برای شوهران یا برادران خود توصیف کنند : "«لاَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَنْكَشِفَ بَيْنَ يَدَيِ اَلْيَهُودِيَّةِ وَ اَلنَّصْرَانِيَّةِ فَإِنَّهُنَّ يَصِفْنَ ذَلِكَ لِأَزْوَاجِهِنَّ.»". (الکافي ج ۵، ص ۵۱۹)
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
🔴 باید توجه داشت که طبق حدیث مذکور، برای هیچ زن مسلمان نیز جایز نیست که محاسن یعنی زیبایی های زن دیگر را برای شوهر خود توصیف کند . وجود این تکلیف به زنان مسلمان در برابر یکدیگر امنیت میدهد ، ولی در مورد زنان غیر مسلمان اطمینان نیست ، ممکن است آنان برای مردان خود از وضع زنان مسلمان سخن بگویند. بنابراین به زنان مسلمان دستور داده شده است که خود را از ایشان بپوشانند.
البته آیه صراحت کامل ندارد به اینکه ظاهر کردن زینت ها و زیبایی ها در برابر آنها حرام است . بنابراین با قرائن و دلائل دیگر ممکن است گفته شود که این عمل مکروه است . فقها معمولا در این مسأله قائل به وجوب پوشش زن نسبت به زنان غیر مسلمان نیستند و تنها به کراهت بی پوششی فتوا میدهند.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹