🍁🍂🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(3)🍁🍂🥀
🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷
🔰🔰اين حديث معروفى كه از قول اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة والسّلام) نقل ميشود كه البته بنده سند آن را درست نميدانم كه ميفرمايد:«ما رأيت نعمة موفورة الّا و فى جانبها حقّ مضيع» يعنى هيچ جا هيچ نعمت فراوان و انباشته اى را نديدم، مگر اينكه در كنار آن يك حق ضايع شده اى را ديدم؛ اين حديث يك معناى دقيق و لطيفى دارد كه ناظر به همين مطلبى است كه عرض شد.
❌❌بعضى تصور كردند معناى اين حديث اين است كه هرجا نعمت زيادى هست، اين در حقيقت دزدى و غصب از يك عده است؛ پس در كنار آن غاصب، يك عده مردم ضعيف هستند؛ بعد اشكال كردند به اين حديث كه نه، ما می بينيم كسانى ثروتهائى دارند كه از راه دزدى و غصب هم نيست، از راه تلاش است؛ اين نيست معناى حديث؛
✅✅ معناى حديث به حسب آنچه كه به ذهن بنده می آيد، اين است كه آنجائى كه نعمت فراوانى هست، ثروت زيادى هست، امكانات زيادى هست، خود ثروت، خود نعمت موفور، در حقيقت امكانات كسب درآمد بيشتر را به آن صاحب ثروت مي بخشد و به همان نسبت اين امكان را از دسترس ديگران دور نگه ميدارد؛ آن كسى كه داراى يك سرمايه ى زيادى در جامعه هست، او بيشتر ميتواند توليد ثروت بكند و از ثروتهاى معمولى مُرده ى افتاده ى متعلق به عموم مردم بيشتر ميتواند استفاده كند تا آدم فقير.
❇️❇️ پس هرجا نعمت زيادى هست، فرصتها در اختيار اوست، امكانات در اختيار اوست، ميدان تلاش اقتصادى در اختيار اوست، قوانين در غالب كشورها بر طبق نظر او و اين طبقه به وجود می آيد؛ بنابراين فرصت از دست اكثريت مردم كه آن ثروت را ندارند، گرفته ميشود. بنابراين، اين حرف، اين حديث، چه مستند به مولاى متقيان باشد يا نباشد، مضمون، مضمون درستى است.
❌❌پس بنابراين راه درست اقتصاد آزاد در جامعه ى اسلامى اين نيست كه ما اين آزادى را فقط در اختيار آن كسانى قرار بدهيم كه قدرت مانور اقتصادى دارند،
📌📌بلكه علاوه ى بر اينكه افرادى كه قدرت حركت و فعاليت اقتصادى دارند، آنها بايد كار اقتصادى بكنند، بايد وضع جامعه، نظام جامعه، قوانين جامعه، كيفيت ارتباطات جامعه به شكلى باشد كه همه ى مردم، يعنى همه ى آن كسانى كه قدرت كار دارند، آنها همه بتوانند فعاليت آزاد اقتصادى كنند و از كار خودشان منتفع بشوند.
______________
خطبه هاى نماز جمعه تهران1366/07/24
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(4)🍁🍂🥀
🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷
✅✅نكته ى بعدى در باب #آزادى_اقتصادى اين است كه همه ى انواع آزادى در جامعه ى اسلامى بايد به وسيله ى قدرت حاكم اسلامى در جامعه كنترل و هدايت و نظارت بشود؛ اين كنترل براى چيست؟
❇️❇️براى اين است كه اين آزادى به فساد منتهى نشود؛ اين آزادى موجب سلب آزادى ديگران نشود. در آزادى بيان هم همين جور است، در آزادی هاى سياسى هم همين جور است، در آزادی هاى فرهنگى هم همين طور است كه قبلًا درباره ى اينها بحث مفصلى شده؛ در آزادى اقتصادى هم همين جور است.
📌📌 اگر آزادى فعاليتهاى اقتصادى را اينجور معنا كنيم كه آن كسانى كه قدرت فعاليت و مانور اقتصادى دارند، اينها آزادند، هرچه خواستند توليد كنند، هر جور خواستند عرضه كنند، هر وقت خواستند توزيع كنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف كنند، اين يقيناً نظر اسلام نيست.
🔰🔰اسلام در كنار آزادى اقتصادى و مالكيت خصوصى كه به همه ى افراد جامعه اعطا كرده و داده، نظارت و كنترل دقيق دستگاه حاكميت را هم بر همه ى اينها لازم دانسته؛ يعنى بايد دستگاه حكومت مراقب باشد كه از اين آزادی ها سوء استفاده نشود؛ حتى در مصرف بايد مراقبت بشود كه اسراف به وجود نيايد؛
📛📛 البته اسراف در يك حدى فقط يك گناه شخصى است. شما اگر در داخل منزلتان يك چيزى را به صورت مسرفانه مصرف كرديد، اين يك فعل حرام است فقط، يك كار گناه است، چون اسراف كار خلاف است ديگر، كار حرام است، يك كار حرامى كرديد؛ اما اگر همين كار حرام به حدى رسيد و به كيفيتى درآمد كه نظام اقتصادى جامعه را تهديد ميكند، در جامعه فقر را گسترش ميدهد، مايه ى محروميت قشرهاى عظيمى از مردم ميشود، اشياء و اجناسى را كه با زحمت زياد و با شركت عمومى توليد ميشود، اينها را به فنا و نابودى تهديد ميكند، آنوقت دولت اسلامى وظيفه دارد، تكليف دارد كه بيايد در مقابل اين اسراف و در مقابل اين زياده روى و تضييع اموال بايستد؛
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
_________
خطبه های نماز جمعه تهران 1366/07/24
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
ادامه دارد........
🍂🍁🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(5)🍂🍁🥀
🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷
🚨🚨در #اقتصادآزاداسلامى به مقتضاى #آزادى_اقتصادى، مسئوليت امور اقتصادى جامعه و سنگينى بار امور اقتصادى جامعه هم بر دوش مردم است؛......
📌📌انفاق و دادن مال و اداره ى امور نيازهاى اقتصادى و پر كردن خلأهاى اقتصادى مستقيماً بر دوش ملت و مردم است و آحاد مردمى است كه كارهاى اقتصاد جامعه و فعاليت آزاد اقتصادى را در جامعه دارا هستند. اين يك اصل اسلامى است؛ مسئله ى انفاق.
⛈🔥در جامعه ى اسلامى يك حادثه اى رخ ميدهد كه دولت احتياج پيدا ميكند به پول؛ اين پول را مردم بايد تأمين كنند؛ جنگى در جامعه پيش می آيد، ويرانی اى پيش می آيد، بيماری اى پيش می آيد، حادثه ى فوق العاده اى پيش می آيد، نظر اسلام اين است كه مردم بايد به قدر وسع و توانائى خودشان اين خلأ را پر كنند
📌📌البته چون همه ى مردم در يك سطح نيستند، آن كسانى كه بهره مندى بيشترى دارند، امكانات بيشترى دارند، تكليف بيشتر بر عهده ى آنهاست و اين يك نكته اى است كه مردم ما و جامعه ى اسلامى ما بايد به آن توجه كافى و لازم را معطوف كند........
📛📛آن كسانى كه بيشترين بهره مندی ها را در جامعه دارند، اينها وظيفه شان با مردم عادى يكسان نيست. اگر در يك مسئله اى، در يك حادثه اى شما می بينيد فلان زن مستمندِ طبقه ى ضعيف يا متوسط طلاى خودش را مثلًا، يادگار دوران جوانى خودش را، زينت منحصر به فرد خودش را، دستمزد كار شبانه روزى و پر زحمت روزهاى متمادى خودش را می آيد در اختيار مصرف عمومى و جهاد فی سبيل اللّه ميگذارد و در حقيقت در راه خدا انفاق ميكند، اگر حد تلاش و ايمان در جامعه ى ما اين است، آن كسانى كه از امكانات بالائى برخوردار هستند، بايد به همان نسبت به پر كردن اين نيازها و خلأها كمك كنند
❌❌اين نميشود كه در جامعه ى اسلامى ما جامعه اى كه به هدايت قرآن حركت ميكند، در راه اسلام حركت ميكند، براى خدا و اعلاى كلمه ى دين جنگ ميكند و در مقابل اين هدفها و شعارها تحمل آن همه مشكلات را ميكند، يك عدهاى هم در جامعه باشند كه بهره مندی هائى هم داشته باشند، برخورداری هائى هم داشته باشند، هيچ مسئوليتى هم در مقابل نيازهاى جامعه حس نكنند؛ اين از نظر اسلام اصلًا قابل قبول نيست.
🔰🔰اين آيه اى كه در اول خطبه عرض كردم: «وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»، همين مطلب را بيان ميكند. ميفرمايد در راه خدا انفاق كنيد و به دست خودتان، خودتان را در هلاكت نيندازيد؛ يعنى اگر انفاق نكرديد، به دست خودتان، خودتان را در هلاكت مىاندازيد.
⁉️⁉️ امروز حقيقت قضيه اين است، مىبينيم قشرهائى را، مردمى را كه برخوردارىهاى آنها از جامعهى اسلامى و از روند معمول جامعهى اسلامى از متوسط مردم بيشتر است، اما كمكهاشان به نيازهاى عمومى از متوسط مردم كمتر است؛ اين قابل قبول نيست.........
🚫🚫آن كسانى كه در طبقات بالاتر و بهره مندی هاى بيشتر هستند، درآمدهاى بيشتر دارند، امكانات بيشترى داشتند و توانستند بيشتر بهره مند بشوند، اينها مسئوليت و تكليف بيشترى دارند؛ اين قابل قبول نيست كه آنها خودشان را بر كنار بدارند
🚨🚨و نكته اينجاست كه جامعه ى اسلامى به صورت تعارف اين حرف را نميزند، اين يك وظيفه است، يك تكليف است، نه فقط يك حكم اخلاقى. اين همه آيات انفاق در قرآن بيان يك حكم اخلاقى نيست، بيان يك فريضه ى شرعى است؛ شما ببينيد لحن «انفقوا» در قرآن همان لحن «جاهدوا فى سبيل اللّه» است. «أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ»، «جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ»، يك جور حرف زده؛ يك جور مردم را مخاطب قرار داده و اين يكى از آن نكات مهمى است كه در طى #مباحث_اقتصادى_اسلام حتماً بايد به آن توجه بشود؛
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
_________
خطبه های نماز جمعه تهران 1366/07/24
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
ادامه دارد........
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(6)🍁🍂🥀
🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷
📛📛جمع ثروت و عدم انفاق از نظر اسلام يك ضد ارزش و يك گناه و شايد يك گناه كبيره است. اينجور نيست كه چون كار با سرمايه جايز و مباح هست، پس بنابراين انسان حق دارد- ولو از طرق مشروع و حلال- ثروتى را جمع كند و آن را نگه دارد، درحالیكه جامعه به ثروت او و به امكانات او و به دارائى او احتياج دارد، آن را در راه مصالح عمومى و در راه خدا خرج نكند؛ اين جايز باشد و مباح باشد، چنين چيزى نيست.
✅✅در اسلام انفاق يك اصل است؛ بايد در راه خدا خرج كرد. نميگويند معامله نكنيد و تحصيل مال نكنيد، بكنيد، اما خرج كنيد. اسلام مردم را عادت ميدهد كه آنچه را كه به دست آورده اند، به قدر نياز زندگى- نياز متوسط، نه حالا با سختی و فشار، نياز معمولى و متوسط، ولو توأم با مقدارى رفاه و آسايش و گشايش در روزى- براى خودش صرف كند و خرج كند، ما زاد او و آنچه زياد میايد، بايد در راه مصالح عمومى جامعه خرج بشود.
⛔️⛔️اگر كسى ثروت را درآورد و آن را با اسراف، با خرجهاى بيخودى، با زياده روی هاى گوناگون، با تجمل، با اشرافیگرى، با خوراك مسرفانه، با پوشاك مسرفانه، با مركب يا منزل مسرفانه، همه ى آن را خرج كرد يا آن را نگه داشت و جمعِ ثروت كرد، اين از نظر اسلام مذموم و منفور است؛
🔺🔺عدم انفاق منفور و مذموم است و اگر با جمع ثروت همراه باشد، حرام است. آيات متعددى در قرآن بعلاوه ى روايات فراوان وجود دارد كه من به اين دو آيه اشاره ميكنم كه اولى در سوره حديد است، ميفرمايد: «وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ. الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ»؛ آن كسانى كه بخل مي ورزند، ديگران را هم وادار به بخل ورزيدن ميكنند، ديگران را هم از انفاق در راه خدا باز ميدارند، خودشان هم اموال خودشان را در راه خدا نميدهند. اين بخل كردن معنايش اين نيست كه فقط حقوق شرعيه را نميدهد؛ بلكه فراتر از حقوق شرعيه، فراتر از آنچه كه در شريعت اسلامى معين شده كه بايد ادا كند، اگر بيش از آن هم زيادى داشت، درحالیکه جامعه به آن احتياج دارد، بايد در راه جامعه خرج كند.
❇️❇️ آنوقتى كه جهاد متوقف به مال يك ثروتمندى است، بناى موارد لازم عمرانى در جامعه محتاج به اموال ثروتمندان هست كه بدون آن، كار مردم لنگ ميماند و زندگى مردم معطل ميماند، آنوقتى كه در جامعه فقراى زيادى هستند كه دولت اسلامى نميتواند آنها را تأمين بكند، آنوقت آيا اسلام راضى است كه همين طور فقرا در اين فقر زندگى كنند يا مشكلات جنگ و جهاد در راه خدا بر دوش جامعه سنگينى كند، يك عده اى هم ثروتهاى خودشان را جمع كنند كه از همين امكانات عمومى جامعه به دست آوردند- و حالا فرض كنيم كه از راههاى حرام هم نبوده، از راههاى معمولى و مشروع بوده، اگر فرض كنيم كه از راههاى مشروع آنقدر ثروتهاى آنچنانى ميشود فراهم بشود، اگر فرض كرديم فراهم نميشود كه هيچ، مطلب روشن است- اينها هم ثروتها را براى خودشان حفظ كنند و نگه دارند درحالیکه جامعه به اين احتياج مبرم دارد، اين قابل قبول نيست و از اسلام چنين چيزى بر نمی آيد، بلكه ضد اين بر می آيد.
🔰🔰 آن آيه ديگر، همين آيه معروفى است كه: «الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ»؛ آن كسانى كه طلا و نقره را گنج ميكنند، ذخيره ميكنند و در راه خدا آن را انفاق نميكنند- شايد طلا و نقره خصوصيتى نداشته باشد؛ آن كسانى كه پول را، ثروت را، سرمايه را گنج ميكنند و ذخيره ميكنند و در حالى كه نياز مبرم جامعه به او هست، آن را در راه خدا انفاق نميكنند، آن هم مشمول همين «يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ» باشد- آن وقت ميفرمايد: «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ». اگر اين گناه نباشد، اگر گناه كبيره نباشد، اين «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ» ديگر چرا؟ ⁉️آنها را به عذاب دردناكى مژده بده؛ يعنى بگو كه منتظر عذاب دردناك الهى باشند
♨️♨️كه اين عذاب دردناك هم ميتواند در دنيا نتايج طبيعى اعمال سوء آنها باشد كه البته فقط به خود آنها اين نتايج برنمیگردد، بلكه گريبان همه ى جامعه را ميگيرد؛ و البته ممكن است عذاب اخروى باشد، كه احتمالًا هر دوى اينها هم هست
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
_________
خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/15
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
ادامه دارد........
❌❌نگاهمان را نسبت به این آیه اصلاح کنیم «و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة»
📛📛تنها نگاه موجود در میان فرهیختگان به این آیه این بوده که در شبهات عاشوراء مطرح کنند و به شبهه پاسخ دهند ، والسلام
🍁🍂🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(7)🍁🍂🥀
🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷
📖📖«و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة»؛ یعنی در راه خدا انفاق کنید و به دست خودتان، خودتان را در هلاکت نیندازید.
✅✅که یک روایتی در بعضی از تفاسیر نقل کردند در ذیل این آیه که در یکی از جنگهای مسلمین با روم که ابوایوب انصاری صحابی پیغمبر اکرم هم در آن شرکت داشت، یکی از سربازان اسلام که مرد متهور و شجاعی بود، رفت به میدان و جنگید و در صفوف دشمن رخنه کرد تا اینکه رفت به قلب دشمن.
❌❌عدهای که در این طرف او را نگاه میکردند، فریادشان بلند شد که: «سبحان الله القی بنفسه الی التّهلکة»؛ این شخص خودش را به هلاکت انداخت، یعنی اشارهی به آیهی قرآن که: «و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة». حالا حساسیت یک مسلمان قرآنشناس را اینجا ببینید که چقدر زیاد است.
❇️❇️ابوایوب انصاری در آنجا حاضر بود، دید اینها دارند در معنای «و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة» اشتباه میکنند و فکر میکنند معنای اینکه نباید انسان خود را به دست خود در هلاکت بیندازد، این است که نباید به قلب لشگر دشمن بزند و دارند این جوان مسلمان شجاع را به خاطر شجاعتش محکوم میکنند؛ فریادش بلند شد، گفت ساکت باشید، این آیه دربارهی ما نازل شد. ما آنجا بودیم و میدانیم که این آیه برای چه نازل شد.
👌👌 ماجرا این بود که وقتی اسلام بعد از گذشت چند سالی بعد از هجرت یک عزتی پیدا کرد و یاوران اسلام زیاد شدند، ما که انصار بودیم با خودمان فکر کردیم که خب، روز اول مهاجرین محتاج به کمک ما بودند، ما آنها را کمک میکردیم و به مصارف جامعهی اسلامی مدد میرساندیم.
🔰🔰امروز دیگر خوب است ما یک قدری به خودمان برسیم، برویم سراغ کسب و کارمان و ترمیم خرابیهامان و تهیهی لوازم زندگی به قدر یک زندگی مرفه و از جهاد در راه خدا و از انفاق در راه خدا غافل میشدیم. این آیه نازل شد، به ما گفت: «و انفقوا فی سبیل الله»؛ در راه خدا انفاق کنید، «و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة»؛ خودتان در تهلکه نیندازید با این فکر غلط، با این تصوری که دیگر حالا ما کار خودمان را کردیم، خوب است یک قدری هم به خودمان بپردازیم و برسیم.
❇️❇️«فتهلکة فی الاقامة فی المال و الولد»؛ ابوایوب انصاری گفت: تهلکه در این است که مسلمان پابند مال خود و زندگی خود و خانوادهی خود بشود و از تکلیف الهی که جهاد و انفاق هست، غافل بشود.
⛔️⛔️تهلکه این نیست که انسان شجاعی با دشمن خدا مقابله کند، اگرچه جانش به خطر بیفتد. این برداشت مسلمان صدر اسلام از آیهی «و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة» است.
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
__________
خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/15
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
ادامه دارد........
🔱⚠️📛❌ قارون های زمانه ات را بهتر بشناس❌📛🔱⚠️
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(8)🍁🍂🥀
🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷
🔰🔰آن مسئلهای که در باب انفاق باید مورد توجه قرار بگیرد و من خیلی گذرا از آن عبور میکنم تا به آیاتی که یادداشت کردم برسم، این است که برای رفع فقر در جامعه، برای پر کردن خلأهای مالی در جامعه، برای شریک کردن همهی آحاد مردم در ادارهی جامعه، بهترین راه و موفقترین وسائل، همان وسیله و راهی است که اسلام معین کرده.
✅✅یعنی اینکه کسانی که تمکن دارند، به هر اندازهای که تمکن دارند، به مخارج عمومی، به مصارف عمومی کمک کنند که یکی از آنها کمک به فقراست، اما منحصر در کمک به فقرا هم نیست.
❌❌این نمیشود که در جامعهی اسلامی کسانی کسب مال و ثروت بکنند و تصور بکنند که آنچه دارند، «انّما اوتیتوه علی علم» حرف قارون را بزنند. #قارون وقتی میگفتند این اموال را جمع میکنی، میگفت من با زیرکی خودم، با دانائی خودم، با کوشش و تلاش خودم به دست آوردم، ناز شستم. این فکر، فکر غلطی است که کسی بگوید آنچه من به دست آوردم، با تلاش و زیرکی و هوشیاری خودم بوده، پس ناز شستم. نه، مسئله این نیست در منطق اسلام،
❇️❇️ مسئله این است که همه موظفند به نیازهای اجتماعی کمک کنند. اگر در همین جامعهی کنونی ما رفع فقر در جامعه با یک برنامهریزی به وسیلهی کمکهای مردمی مورد توجه قرار بگیرد، مطمئناً در طول چند سالی وضعیت جامعه و چهرهی کشور عوض خواهد شد و در همه جای دنیا همین جور است.
🌍🌏🌎 البته در مقیاس جهانی هم بین کشورهای فقیر و غنی مسائلی از همین قبیل و حادتر از این وجود دارد که حالا او از محل بحث ما خارج است؛
🇮🇷🇮🇷 ما در چهارچوب جامعهی خودمان بحث میکنیم. پس برای اینکه در جامعه تعادل ثروت به وجود بیاید، جامعه دو قطبی از لحاظ ثروت نشود، اسراف و فساد مالی به وجود نیاید، فقر به وجود نیاید، بهترین راه و موفقترین شیوهها همین شیوهی انفاق است.
🔰🔰 لذا میبینید که در قرآن آیات متعددی، دهها آیه دربارهی انفاق هست و برای راههای مختلف، از جمله برای جهاد فی سبیل الله که گمان میکنم هفت تا، هشت تا آیه در قرآن، جهاد با مال را در کنار جهاد با جان قرار داده. همچنانی که جهاد با نفس واجب است، پس جهاد با مال هم واجب است. «و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم»؛(۵) هم مال و هم جان، در یک ردیف، در یک طراز، با یک لحن مورد توجه قرار گرفته.
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
______________
خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/29
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
ادامه دارد........
🚨🚨بی تفاوتی و خونسردی نسبت به فقر فقراء و عدم انفاق ، یکی از نشانه های نفاق است🕸🕸
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(9)🍁🍂🥀
🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷
🔰🔰چند آیه در قرآن هست که میفهماند به ما که انفاق نکردن در راه خدا و خشکدستی در راههای خیر علامت نفاق است؛ نفاق که شاخ و دم ندارد. آن کسانی که ادعای ایمان میکنند و اگر به آنها بگوئید بی ایمان، بدشان میآید؛ اما حاضر نیستند یک ریال از مال خودشان را در راه خدا خرج بکنند و حاضر نیستند بخش متناسبی از مال را در راه خدا بدهند،
📛📛اینها یا الان منافقند یا خوف نفاق دربارهشان هست که یک جا در علائم منافقین میفرماید: «المنافقون و المنافقات بعضهم من بعض یأمرون بالمنکر و ینهون عن المعروف و یقبضون أیدیهم»دستهاشان را میبندند؛ یعنی انفاق نمیکنند
🔰🔰و در یک جای دیگر هم آن کسانی هستند که با خدا عهد میکنند که اگر خدا به آنها چیزی بدهد، در راه خدا انفاق کنند: «فلمّا اتاهم من فضله بخلوا به و تولّوا» اینها هم که بعد از آنی که چیزدار شدند، بخل میکنند، اینها را خدا میفرماید: «فاعقبهم نفاقا فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما اخلفوا الله ما وعدوه»؛چون وعدهی خدا را تخلف کردند، بنابراین خدای متعال در دل اینها نفاق میاندازد.
📌📌پس حاصل مطلب اینکه یکی از نشانههای منافق این است که او قبض ید میکند، یعنی انفاق نمیکند. نه، نمیتوانیم حالا بگوئیم که هر کسی که قبض ید میکند، این مطلقاً منافق است، اما مطمئناً یکی از علائم منافق این است.
🔥🔥در آیاتی، عذاب الهی را برای کسانی که انفاق نمیکنند، وعده داده. به چه دل خوش هستند کسانی که در راه خدا حاضر نیستند انفاق بکنند؟ که این آیهی بسیار شدیدالحن: «خذوه فغلّوه. ثمّ الجحیم صلّوه. ثمّ فی سلسلة ذرعها سبعون ذراعا فاسلکوه. انّه کان لا یؤمن بالله العظیم. و لا یحضّ علی طعام المسکین»؛ اینجا مسئلهی انفاق نکردن نیست، مسئلهی بیتفاوت بودن در مقابل فقرِ فقرا و مستمندان است. خونسرد بودن در مقابل نیازهای جامعه است؛ خونسرد هم نباید بود.
✅✅حتی آن کسی که خودش هم نمیتواند انفاق کند، باید دیگران را وادار کند به انفاق. در آخر سورهی منافقون میفرماید: «و انفقوا ممّا رزقناکم من قبل ان یأتی احدکم الموت فیقول ربّ لو لا اخّرتنی الی اجل قریب فاصّدّق و اکن من الصّالحین» یعنی در آنوقتی که مرگ به سراغ او میآید - که ناگهانی هم مرگ به سراغ همه میآید، همه ناگهان با مرگ روبهرو میشوند، پیشبینیاش را نکردند - آنجا ناگهان به خود میآید، میگوید پروردگارا عقب بینداز این مهلت را، شاید بتوانم من تصدق بدهم در راه خدا، بتوانم انفاق کنم. حسرت انفاق نکردن اموالی که حالا او خواهد رفت و آنها خواهد ماند.
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
________________
خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/29
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
ادامه دارد........
🔰📌🔰📌آنچه در راه خدا میدهیم میماند و آنچه را نگه میدارم رفتنی است
🚨🚨 واقعا چرا تفکرات و سبک زندگی ما اینقدر با اسلام ناب فاصله دارد⁉️⁉️⁉️
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(10)🍁🍂🥀
🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷
🔰🔰رسول خدا (ص) وارد منزلشان شدند و دیدند بلال حبشی که خادم حضرت و خدمتگزار منزل آن حضرت بود، یک مقداری خرما،.... یک گوشهای گذاشته، پیغمبر چشمشان افتاد به این خرماها و فرمودند که اینها را برای چه میخواهی؟ «ما هذا یا بلال»، این چیه اینجا جمع کردی؟
🔷🔷 گفت یا رسول الله چون شما گاهی مهمان برایتان میآید و وقتی مهمان دارید، ممکن است چیزی در منزل نباشد و شما میخواهی از مهمان پذیرائی کنی، این را من نگه داشتم برای روز مبادا که مهمانی برای شما بیاید. «اُعِدُّ ذلک لِاضیافک»؛ برای صرف شخصی خودمان هم نیست، برای مهمانهاست.
🔰🔰 پیغمبر در جواب او، برای یک مشت خرمائی که برای مهمان نگه داشته شده، ببینید چه میفرماید. فرمود: «اما تخشی ان تکون لک دخان فی نار جهنّم» نمیترسی که این خرمائی که اینجا جمع کردی، این دودی بشود برای تو در آتش جهنم. معلوم میشود مردم محتاج بودند. به عبارت دیگر در حالی که مردم در بیرون به اینی که شما تو خانهات جمع کردی، احتیاج دارند و شما این را نگه میداری و نمیدهی، نمیترسی که خدای متعال این را وسیلهی عذاب تو قرار بدهد؟ بعد فرمود: «انفق یا بلال»؛ انفاق کن. «و لا تخش من ذی العرش اقلالا»؛ از خدای متعال ترس کم و کسری نداشته باش، خدا خواهد رساند. یک روز هم حالا مهمان آمد تو خانه، نبود، خب، نباشد؛ خدا خواهد رساند انشاءالله، از خدا نترس که کم و کسر در کار تو بگذارد، بده در راه خدا، آنوقتی که لازم است.
🔰🔰و امام هشتم علی بن موسی الرضا (علیه الصّلاة و السّلام) هم به فرزندش امام جواد نامهای نوشت، ایشان هم عین همین تعبیر را با مختصر تفاوتی خطاب به امام جواد به کار برد. «فانفق و لا تخش من ذی العرش اقتارا»؛در راه خدا انفاق کن پسرم و نترس از اینکه خدای متعال تو را در سختی و تنگدستی نگه دارد.
👌👌 این طرز فکر اسلام است و این طرز فکر اسلام فقط مال متوسطین و فقرا نیست که هر وقت ما یک چیزی را اعلام کردیم، یا برای جنگ، یا برای سیل یا برای نیازهای گوناگون، اولین کسانی که اجابت کردند، طبقهی متوسط مردم است. میآیند انگشتری را، طلائی را به آدم میدهند که آدم خجالت میکشد، اشک انسان در میآید، میبیند که این چه خانوادهی ضعیفی است، انگشتری که به حسب قیمت ظاهری کمبهاست، اگرچه در باطن بسیار باارزش و قیمتی است، اینها هستند غالباً که میآیند میدهند؛ افراد متوسط و افراد فقیر، آن کسانی که پولهای بیشتر دارند، کمتر میآیند، نمیگویم هیچ نمیآیند، اما کمتر میآیند، این نمیشود.
📛📛 در جامعهی اسلامی آن کسانی که بیشتر دارند، آنها بایستی بیشتر بدهند، فکر نکنند از مالشان کم میشود، آنچه گیر آنها میآید، بمراتب ارزشمندتر و بزرگتر است از آنچه که از دست آنها میرود. آنچه نمیدهند، او از دستشان میرود، آنی که میدهند، او میماند.
❇️❇️رسول خدا گوسالهای را یا بزغالهای را قربانی کردند و آمدند فقرای مدینه و این گوشت را هی قطعه قطعه پیغمبر برید، داد به اینها و بردند. یک کتف این بزغاله ماند در خانه، یکی از زوجات رسول الله عرض کرد یا رسول الله! این بزغاله همهاش رفت، فقط کتفش ماند. پیغمبر فرمودند همهاش ماند، فقط کتفش خواهد رفت. همین کتفی که من و تو آن را میخوریم و هضم میشود و نابود میشود، این در حقیقت نابود شده و از بین رفته، بقیهای که دادیم، ماند پیش خدا. نترسند از اینکه آنچه دادند، از بین رفت، بدهند در راه خدا و نیازها را برآورده کنند.
✅✅ ما مایلیم که با دعوت اسلامی، با دعوت موعظهآمیز و نصیحتآمیز، آن کسانی که تمکن دارند، بیایند نیازهای جامعه را پر کنند. البته امروز مسئلهی جهاد مالی است که فوقالعاده هم مهم است، اما همیشه هم انواع و اقسام انفاقها در جامعه هست و مخصوص امروز نیست، انفاق را باید همیشه کرد و برای همیشه آن را قدر شناخت.
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
____________
خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/29
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
ادامه دارد........
13661011_29214_64k.mp3
13.56M
✅✅ صوت کامل خطبه اول نماز جمعه حضرت آقا1366/10/11
📄📄 لینک متن کامل خطبه👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21501
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(13)🍁🍂🥀
❇️آنچه در این خطبه میشنویم
1⃣یکی از اهرمهای استقرار عدالت در جامعهی اسلامی، حکومت اسلامی و دولت اسلامی و به تعبیر روشنتر دستگاه اجرائی اسلامی است. ..... یک قدرتی هم متعلق است به قوهی اجرائی و دستگاه اجرائی که با این قدرت، با این قوه، با این اعمال نفوذ و قدرت باید در محدودهی قوانین اسلامی و اصول اسلامی در جامعه حضور دائمی داشته باشد و تخلفات را ببیند و بشناسد و از آنها جلوگیری کند، ظالم را از ظلم منع کند، بغی و طغیان و تعدی و تجاوز را اجازه ندهد و خلاصه مظهر حاکمیت اسلامی باشد؛ یعنی دولت اسلامی و دستگاه اجرائی اسلامی و حاکم اسلامی باید حضور کاملی در همهی فعالیتهای جامعه داشته باشد.
2⃣اختیارات دولت در خدمت مظلومان و مستضعفان و در راه رفع تعدی و ظلم در جامعه باید به کار برود. یعنی وقتی در جامعه احساس میشود که نظم موجود به کیفیتی است که یک عدهای پامال میشوند و حقوقشان تضییع میشود، اینجا آنجائی است که دولت باید از اختیارات خودش استفاده بکند و نگذارد که مستضعفان و مظلومان پامال بشوند و این همان اختیاراتی است که به دولت اسلامی داده شده؛ یعنی قدرت حاکمیت اسلام که باید با کنترل و نظارت همهی فعالیتها انجام بگیرد.
3⃣خلاصه و جمع بندی
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
ادامه دارد...
🔰🔰با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات عزیزان
🙏🙏خواهشی داشتم از بزرگواران در مورد این مطالبی که با قالب 🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است🍁🍂🥀 از کانال شهید آقا محسن حججی ارسال شده را در کانال ها و گروه های دیگه هم در صورت صلاحدید ،بازنشر کنند
📌📌تا این مباحث اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی کم کم تبدیل به #گفتمان_عمومی و #مطالبه_عمومی قشر نخبگان و فرهیختگان و در ادامه تبدیل به #گفتمان و #مطالبه_عمومی بدنه جامعه و مردم شود تا به عمل نزدیک تر شود
🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷
✅✅وقتی شما در مورد یک عنوانی از این عناوینِ مهمّ اساسیِ انقلاب به یک نتیجهای رسیدید، این را باید تبدیل بکنید به #گفتمان؛ [مثلاً] در نشریّه منتشر بکنید. شما جمعیّت زیادی هستید؛ عدّهی کثیری از آقایان، ائمّهی جمعه هستند یا شخصیّتهای برجستهی استانها هستند یا در مرکز هستند، دارای منبر هستند، میتوانند با مردم حرف بزنند و مخاطب قرار بدهند مردم را؛ تکرار بکنید، بگویید، تا #گفتمان بشود.
❇️❇️#گفتمان یعنی آن فکر رایج بین مردم، مطالبهی عمومی مردم. وقتی یک چیزی مطالبهی عمومی شد و گفتمان شد، بهطور طبیعی به عمل نزدیک خواهد شد.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
بیانات در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری 1396/06/30
🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴
💯💯 البته نیاز به ذکر منبع و نشانی و لینک این کانال هم،، نیست میتونید بدون ذکر منبع و لینک این کانال و حتی به اسم کانال خودتون هم این مطالب را منتشر کنید
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
🚨📛🚨يكي از نشانههاي تكذيبِ دين اين است كه انسان در مقابل فقر فقيران و محرومان بي تفاوت باشد و احساس مسؤوليت نكند.
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(11)🍁🍂🥀
🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷
🔰🔰«الّلهم اغن كلّ فقير. الّلهم اشبع كلّ جائع. الّلهم اكس كلّ عريان». اين دعا فقط براي خواندن نيست؛ براي اين است كه همه خود را براي مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محروميت از چهره محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. اين مبارزه، يك وظيفه همگاني است.
🚨🚨 در آيات قرآن ميخوانيم: «أرايت الّذي يكذّب بالدّين. فذلك الّذي يدعّ اليتيم. و لايحضّ علي طعام المسكين». يكي از نشانههاي تكذيبِ دين اين است كه انسان در مقابل فقر فقيران و محرومان بي تفاوت باشد و احساس مسؤوليت نكند. در ماه رمضان، به بركت روزه، طعم گرسنگي و تشنگي و نرسيدن به آنچه اشتهاي نفس انسان است را درك كرديم و چشيديم. اين بايد ما را به احساس مسؤوليتي كه اسلام در قبال مسأله مهمّ فقر و فقير از يكايك مسلمانان خواسته است و بر دوش آنان وظيفه نهاده است، نزديك كند.
🇮🇷⚖🇮🇷 البته علاج فقر به شكل اصولي در هر جامعه اي، از راه استقرار #عدالت_اجتماعي و #نظام_عادلانه در محيط جامعه است، تا كساني كه اهل دست اندازي به حقوق ديگرانند، نتوانند ثروتي را كه حقّ همگان است، به سود خود مصادره كنند. اين يك وظيفه دولتي و حكومتي است؛
🚨🚨 اما مردم هم به نوبه خود وظيفه سنگيني بر دوش دارند. اجراي برنامههاي اجتماعي فقط در بلندمدّت و ميان مدّت و بتدريج امكانپذير است؛ اما نمي شود منتظر ماند تا برنامههاي اجتماعي به ثمر برسد و شاهد محروميت محرومان و فقر گرسنگان در جامعه بود. اين وظيفه خودِ مردم و همه كساني است كه ميتوانند در اين راه تلاش كنند.
❇️❇️همه بايد خود را موظّف به #مواسات بدانند. #مواسات يعني هيچ خانواده اي از خانوادههاي مسلمان و هم ميهن و محروم را با دردها و محروميتها و مشكلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آنها رفتن و دست كمك رساني به سوي آنها دراز کردن.(1)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
🔰🔰وقتي ميگوييد «خدايا، همه فقرا را غني كن. » خوب؛ از خدا ميخواهيم. چرا نشود خواست؟! اگر موانعِ بر سر راه غني شدن برطرف گردد، چرا نشود؟! پديده فقر كه يك امر ذاتي در جامعه نيست. فقر در جوامع بشري، يك امر تحميلي است. فقر را قدرتهاي ستمگر و زورگو و زياده طلب عالم، بر افراد و بر ملتها تحميل ميكنند. اگر اين قدرتها از ميان بروند، چرا دعاي «الّلهم اغن كلّ فقير» مستجاب نشود؟! ممكن است چنين حاجتي برآورده شود(2)
___________________
(1) . بیانات در خطبه های نماز عید فطر 1381/09/15
(2) . بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران 1373/11/28
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid
هدایت شده از کانال شهید آقا محسن حججی
🕋🕋//🐶🐷🐮مرز بین اخلاق حیوانی و اسلامی چیست؟
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(12)🍁🍂🥀
🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷
⛔️⛔️امروز در جامعه ما، هستند كساني كه درآمدهاي زيادي دارند. حال يا تخصّص آنها تخصّص مورد نيازي است، يا افراد كمي آن تخصّص را دارند. به هر جهت و به هر دليل، درآمدهاي زيادي دارند.
📌📌📌آيا اين همه درآمد را بايد صرف خودشان كنند؟ اين اخلاقِ مادّي است. اين اخلاقِ شيطاني است. به تعبير درست تر، اين اخلاقِ حيواني است. حيوان هرچه دارد، مال شخص خودش است. اخلاق انساني و بخصوص آن اخلاق والاي اسلامي، اين طور حكم نمي كند.
🔶🔷🔶آنچه شما داريد، بايد پس از آن كه نياز ضروري خودتان را تأمين كرديد و خواستههاي خودتان را عمل نموديد، براي بقيه انسانهايي كه در آن جامعه هستند صرف شود. همسايه شما اگر نيازي دارد، صرف او شود. خويشاوند شما اگر نيازي دارد، صرف او شود.🌷🌷🌷🌷🌷🍀🍀🍀🍀🍀🍀
___________
🌹🌹🌹🌹بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار كاركنان «وزارت آموزش و پرورش»، «سازمان بهزيستى»1372/04/23
#آزادی_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد_اسلامی
#قارون_های_زمان
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
کانال شهید آقا محسن حججی
🆔@hojajishahid