eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
121 عکس
68 ویدیو
13 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 کناره‌گیری رئیس دانشگاهی در ژاپن به‌علت سرقت علمی از خود! 🔻پس از انتشار گزارش دو تحقیق و بررسی که در آنها عنوان شده بود، توشیاکی میازاکی، رئیس دانشگاه آیزو ژاپن، به طور مکرر مقاله‌های علمی خود را سرقت کرده و یا آن‌ها را دو بار ارسال کرده است، این رییس دانشگاه مجبور به استعفا شد. بر اساس گزارشی که توسط دانشگاه آیزو منتشر شده است، یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۲ شامل «فصل‌هایی مشابه با سه مقاله قبلی او بوده، اما در کتاب‌شناسی مقاله، آن‌ مقالات درج نشده بودند». مقاله دیگری که به کنفرانسی در سال ۲۰۱۱ ارائه شده است، فقط نسخه کوتاه شده یک مقاله قبلی او بوده و هیچ چیز جدیدی در آن وجود نداشته است. در حالی که مقاله دیگر او در سال ۲۰۱۱، تنها ترکیبی از مطالب چهار مقاله پیشین او بوده است. همان موضوع تحقیق که در مقاله دیگری نیز مورد بحث قرار گرفته بود، بر اساس مطالبی بود که به طور مداوم در کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه شده بود. 🔹 این گزارش همچنین بر رویه‌های ضعیف در مورد نویسندگی برخی از مقالات تاکید کرده است. در یک مورد او کار یک دانشجو را به صورت تک‌نویسنده و به عنوان مقاله خودش ارسال کرده بود و نام دانشجو را تنها در بخش تقدیر و تشکر درج کرده بود. میازاکی در این باره گفته است که او فکر می‌کرده که داده‌ها و نتایج پژوهش‌های دانشجویانش که در دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، متعلق به اوست؛ چرا که آن‌ها تحت نظارت او بودند و نمی‌توانستند در یک شرایط برابر با او گفتگو کنند. 🔻هیئت انضباطی دانشگاه گفته است هر چند این تخلفات موجب اخراج نیست اما قابل چشم‌پوشی هم نیست. به همین دلیل توصیه کرده است که میازاکی داوطلبانه و به سرعت از سمت ریاست هیئت عامل و ریاست دانشگاه استعفا دهد. 🔻همچنین به دلیل این تخلفات ۲۰٪ از حقوق هیئت علمی او کاسته شد. 🔷 کمیته‌های اخلاق پژوهش در دانشگاه‌های ما نیز باید با مسأله سرقت پژوهشی در دانشگاه‌ها، از سوی هر کسی و در هر سطحی، برخوردی قاطع، صریح، شفاف، پشیمان‌کننده و بازدارنده داشته باشند. 👈 سارقان نمی‌توانند و نمی‌باید جایگاهی در مراکز علمی داشته باشند. ✍️ احمدحسین شریفی عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی(ره)، ریاست دانشگاه قم (با اندکی ویرایش) @ahmadhoseinsharifi 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔆 شکوه حجاب در شاهنامه فردوسی 🔹حجاب و عفاف برای ایرانیان قدمتی به اندازه تاریخ ایران زمین دارد. آثار باقی مانده در ایران قبل از اسلام بر این موضوع دلالت دارد. در آثار ادبی حماسی ایران از جمله شاهنامه فردوسی به پایبندی بانوان ایران زمین به حجاب و عفاف تاکیدشده است که در زیر به سه مورد از آنها اشاره می شود: ✅ مورد اول، «تهمینه همسر رستم و مادر سهراب در اولین دیدارش با رستم، خود را چنین معرفی کرده: کس از پرده بیرون ندیده مرا نه هرگز کس آوا شنیده مرا ترا ام کنون گر بخواهی مرا نبیند جز این مرغ و ماهی مرا ✅ مورد دوم، «شیرین همسر خسرو پرویز، شاه‌ساسانی خود را چنین معرفی می‌کند: مرا از هنر موی بُد در نهان که آن را ندیدی کس اندر جهان به ایران، که دید از بنه سایه‌ام مگر سایه‌ی تاج و پیرایه‌ام ... ✅ مورد سوم، گُردیه خواهر بهرام چوبین و یکی‌ از همسران خسرو پرویز وقتی برای‌دیدنِ‌ برادر، بیرونِ‌خانه می‌رود از چادر استفاده می‌کند: چو بشنید خواهر کامد ز راه برادر پر از درد زان رزمگاه بینداخت آن نامدار افسرش بیاورد فرمانبری «چادرش» بیامد به نزد برادر دمان... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💢 محاسبات فاجعه بار هزینه- فایده نهاد علم کشور/ تقدیم امتیاز انحصاری فناوری یا محصول پژوهش ها به سایر کشورها در مقابل دریافت رتبه!! ⭕️ این روزها کمتر کسی است که کلید واژه دوست داشتنی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ایران یعنی تولید علم (تولید مقالات) را نشنیده باشد. بدیهی است که با لحاظ شرایطی، رتبه جهانی تولید علم کشور موجب فخر و مباهات است اما تاکید بیش از حد بر تولید علم موجب از دست رفتن فرصت ثبت اختراع و ایجاد فناوری از پژوهش ها می شود زیرا: 🔺 بر مبنای سياست گذاري های امروز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (یا به طور کلی نهاد علم کشور)، پژوهشگران دغدغه کسب امتیاز، اعتبار و وجهه علمی دارند و آنچنان برای تولید مقاله از پژوهش هایشان و چشیدن طعم شیرین چاپ مقاله تعجیل دارند که فرصتی برای ثبت اختراع و محصول باقی نمی ماند. البته انتقاد متوجه پژوهشگران نیست زیرا متولیان نهاد علم کشور آنقدر بر طبل تولید علم کوبیده اند که اکثریت پژوهشگران نه حاضرند و نه می توانند کمیت تولید مقاله را فدای ثبت اختراع و محصول نمایند. 😯 از سویی دیگر هدایت گران نهاد علم کشور با ترغیب یا اعمال فشار بر پژوهشگران برای انتشار مقاله، عملا خوراک فناورانه و محصولات نوآورانه دیگر کشورها را از پژوهش هایی که با هزینه بیت المال کشور ما انجام شده اند فراهم می آورند زیرا ❌ مطابق قانون ثبت اختراعات و مهلت ارفاقی افشای ثبت اختراع در ایران، باید تا کمتر از یکسال (معمولا شش ماه) پس از چاپ مقاله ثبت اختراع یا محصول انجام شود. البته عمدتا قوانین مالکیت فکری بین المللی پس از چاپ مقاله و افشای ثبت اختراع امکان ثبت اختراع را نمی دهند و بدين ترتيب با تعجیل در چاپ مقالات بر اساس سياستگذاري های نامعقول و ترغیب ها و اعمال فشار نهاد علم کشور، عملا زحمت پژوهشگران با هزینه بیت المال در اختیار سایر کشورها قرار می گیرد. حتی اگر پژوهش بنیادی با هدف ایجاد زنجیره علم تا فناوری توسط رشته های کاربردی انجام شود؛ چاپ سریع نتایج علمی به صورت مقاله به معنای افشای آن زنجیره علم تا فناوری است. 😧 جالب اینکه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (و وزارت بهداشت) به جای اصلاح سیاست ها و رویه ها آنچان از چاپ این مقالات و از دست رفتن فرصت امتیاز انحصاری ثبت اختراعات و محصولات حاصل از پژوهش ها براي کشور به دلیل افشا و کسب القاب و رتبه ها خرسند هستند که در پوست خود نمی گنجند. 💯 اگر منصفانه به چنین وضعیتی توجه کنیم در می یابیم که چنین اقداماتی در نهاد علم کشور، مصداق آشفتگی مدیریتی یا سوءمدیریت است. در دنیایی که محاسبات هزینه و فایده دقیق اولین و مهمترین گام در هر اقدامی محسوب می شود گویی مسؤلان نهاد علم کشور از رتبه های نظام های رتبه بندی اسکوپوس، لایدن، شانگهای، تایمز و.. به وجد می آیند و باور دارند که شیرینی اعطای این رتبه ها به تمام هزینه ها براي پژوهش از جیب بیت المال می ارزد. 🔀 سیاست ها و رویه های ما در خصوص تولید علم و کسب رتبه تا زمانی که حتی یک مورد انحصار امتیاز فناوری یا محصول را رایگان به سایر کشور تقدیم کند نیازمند اصلاح و بازبینی است. البته لازم به ذکر است که خرسندی از تولید علم و کسب رتبه جهانی با اقدامات سنجیده و صرفا با رعایت حقوق امتيازي انحصاری کشور، هم قابل پذیرش است و هم شیرینی خود را دارد. 📉 بدیهی است که حتی اگر نتایج فناورانه پژوهش ها به چاپ نرسد به دلیل اثرات مستقیم فناوری های حاصل از این پژوهش ها بر جامعه، جایگاه و اعتبار دانشگاه ها، محققان، فناوران و اندیشمندان نزد جامعه و سیاستمداران و سایر نهادها چندین برابر افزایش خواهد یافت. ⁉️ باید از نهادها و ستادهای دولتی متولی توسعه فناوری و نوآوری پرسید که مبنای عقلانی اخذ تعهد برای چاپ مقاله از یک طرح فناورانه در قراردادهای پژوهشی چیست؟ چرا باید نهاد هایی که مسئول توسعه فناوری و نوآوری هستند و طرح های تحقیقاتی منتج به فناوری را به دانشگاه ها و موسسات واگذار می کنند این چنین برای چاپ مقاله از طرح هایی که احتمال ثبت محصول و اختراع از آنها وجود داشته باشد، تعجیل داشته باشند؟ 👈 چرا اولویت نهاد علم کشور چاپ مقاله از نتایج پایان نامه ها و رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اسرع وقت است؟؟ در حالی که با سیاستگذاری صحیح و با عدم چاپ مقاله از پایان نامه ها و رساله های کاربردی و در مدت کمتر از ۵ سال بسیاری از این رساله ها می تواند به محصول و فناوری بیانجامد. 🚫 تعجیل در افشای حق امتیاز انحصاری و خرسندی بی حد و حصر از این اقدام، مشکوک است و اگر نگوییم مصداق تضییع حقوق مردم و حراج سرمایه فناورانه و نوآورانه کشور است؛ دست کم می توانیم بگوییم که مصداق بی انضباطی و آشفتگی در عرصه سياست گذاري علم و فناوری کشور است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💢تربیت خانواده و پیش دبستان و دبستان ریشه فناوری و خلاقیت و پیشرفت 🔹 یکی از غفلت های مهم و شایع و پرخطر در جامعه ایران، غفلت از تربیت نونهالان در خانواده و پیش دبستان و دبستان است؛ درحالی که ریشه خلاقیت و فناوری و توسعه اینجاست 🔹 داگلاس نورث برنده نوبل اقتصاد مي گويد: «اگر ميخواهيد بدانيد كشوری توسعه مي یابد يا نه اصلا سراغ فناوری، كارخانه و ابزاری كه استفاده مي كند نروید؛ اينها را براحتي مي توان خريد يا دزديد يا كپي كرد. خيلی راحت مي توان نفت فروخت وهمه اينها را وارد كرد. برای ديدن توسعه برويد در دبستانها و پيش دبستانی ها، ببينيد آنجا چگونه بچه ها را آموزش مي دهند؛ مهم نيست چه چيزي آموزش مي دهند بلكه ببينيد چگونه آموزش مي دهند. اگر كودكان شما را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم پذير، خطر پذير، دارای روحيه گفتكو و تعامل و دارای روحيه مشاركت جمعی و همكاری بار آورند؛ اينها انسانها و شخصيت هایی خواهند شد كه مي توانند توسعه ايجاد كنند». 🔹 اگر می خواهیم فرزندانی صبور و اخلاقی و خلاق و مبتکر و کار افرین و اهل تعامل و احترام و محبت و منطق و روحیه مشارکت جمعی و همکاری داشته باشیم باید از آموزش و تربیت معلمان صاحب صلاحیت غفلت نکنیم استفاده از هیات و محافل حسینی با این رویکرد نیز در انجام این هدف و برنامه نقش مهمی خواهد داشت آموزش درس هایی که امام حسین علیه السلام به انسان ها آموخت با زبان کودکی به نونهالان، آثار و برکات مهمی دارد. با عمل به این درس ها، در آینده ای نه چندان دور، می توانیم قله های تمدن نوین اسلامی را فتح نماییم. ✍️ محمد جواد حیدری 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌱 نوآوری و ایجاد تحول در سازمان و جامعه وابسته به خرج کردن مقادیر هنگفت پول نیست؛ بلکه به سیستم رهبری مدیر در هدایت افراد وابسته است ⛓ یکی از موضوعات مهم در بحث مدیریت منابع انسانی یک سازمان و یک جامعه، توجه به نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین و گران قیمت ترین منبع است. عصر امروز، عصر دانش بنیان است و سازمان های ما از نیروهای کار فرهیخته و دانشی تشکیل شدند. نیروهایی که با مغزشان می توانند خاستگاه تحولات بزرگ در سازمان و در نتیجه در جامعه باشند. اما افسوس که منابع انسانی جامعه امروز ایران اسیر بوروکراسی ها و مدیران بوروکرات شدند و باید مجری تصمیماتی باشند که سازمان را از نوجوبودن، خلاق بودن، نوآور بودن و بالاخره پیشگام بودن باز می دارد. 📈 متاسفانه بیش از یک دهه است که سیستم آموزش عالی ایران درگیر پدیده ای خطرناک به نام تولید مقالات شده است که نه تنها مشکلی از مشکلات جامعه ایران را حل نمی کند بلکه بخش هنگفتی از سرمایه های مادی و معنوی این کشور بابت نوشتن این مقالات به هدر می رود. این مساله زمانی حادتر می شود که به دارندگان تیراژی از مقالات در سال، عناوین پژوهشگر برتر داده می شود و مقادیر زیادی از سرمایه های مادی این کشور به عنوان جایزه به این افراد داده می شود. ⭕️ اگرچه تعداد این افراد در مقایسه با منابع انسانی موجود در سیستم آموزش عالی ایران بسیار نادر است اما شیوه مدیریتی و حکمرانی حاکم بر سیستم آموزش عالی ایران همواره دغدغه اش این است که برای افزایش تعداد مقالات، و کسب رتبه های بیشتر در سیستم رتبه بندی جهانی به دانشگاه های متبوع اعمال فشار نماید و آئین نامه های ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی را در این جهت بازنگری و ابلاغ نماید؛ به گونه ای که هیات علمی وادار می شود به جای همکاری، با همکارش رقابت منفی کند. دانشگاه ها به جای همکاری با همدیگر برای حل مشکلات جامعه، باید برای کسب رتبه در سیستم رتبه بندی رقابت منفی کنند. 🔀 شعار این که دانشگاه ها باید مشکلات را حل کنند؛ همچنان باقی است اما در میدان عمل و کارزار اتفاق دیگری رخ می دهد: به صاحبان مقالات پرشمار، لقب پژوهشگر برتر داده می شود و منابع مالی هنگفتی به عنوان سرآمدان پژوهش به آنها جایزه داده می شود به امید اینکه سال بعد تعداد مقالات این اساتید چندین برابر شود. 🔹 ختم کلام اینکه: پژوهش تقاضا محور به شناخت مساله نیاز دارد. حل مشکلات جامعه ایران به مغزهای منابع انسانی نیاز دارد و این مغزها زمانی زایش خواهند کرد که قلب های شان توسط مدیران سازمان و جامعه فتح شود. هیچ مدیری نمی تواند با خرج مقادیر زیادی پول، قلب و مغز منابع انسانی خود را فتح کند. بلکه باید با بازنگری در سبک رهبری و هدایت منابع انسانی و افرادی که در اختیار دارد؛ قلب های شان را فتح کند تا این قلب های فتح شده برای سازمان و تعالی و شکوفایی سازمان و در نتیجه جامعه زایش کنند. ✍️ صدیقه خورشید عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
📣 نکات کلیدی در آموزش و تربیت نوجوانان در مدارس آموزش بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تا پرورش؛ و مدیران و مدارس را با شاخص دبیر بنام در درس تخصصی و درصد قبولی در آزمون ها مورد سنجش قرار می دهند؛ والدین نیز کلاس های متعدد تقویتی در قالب آموزش دروس اصلی برای فرزند مهیا می کنند اما مهارت های زندگی و دیگر ساحت های تربیتی مورد غفلت قرار می گیرد! 🔷 در تربیت نوجوان باید شاخص های زیر مورد توجه باشد: ✓ ایثار ✓ فداکاری ✓ شجاعت ✓ عدم بی‌تفاوتی ✓ از خودگذشتگی ✓ مسئولیت پذیری ✓ مروت و مردانگی و... 🔶 نکته مهم در برخورد با نوجوانان در این نکته است که برای آنان شخصیت قائل گردیم و به آنان مسئولیت دهیم. ♦️اگر در برخورد با نوجوان، آنان را کودک فرض کنیم؛ او می رود به سمت شخصیت کاذب! و می‌خواهد ثابت کند که من بچه نیستم. 🔺نوجوان در همین راستا جلوه‌گری می کند و بسته به جنس خود؛ روی می‌آورد به آرایش کردن، رنگ کردن مو، سیگار کشیدن، سخنان سخیف و ناهنجار به زبان آوردن و ... 🔻اما اگر به او شخصیت می‌دادیم و مسئولیت نیز به وی می سپاردیم، احساس شادی و مثبت بودن می‌کرد. ◽️ اما در مسئولیت دادن به آنان نکات زیر باید مورد دقت قرار گیرد؛ که اگر قرار گیرد دیگر مسئولیت گریز و زیر در رو نمی شوند: 1⃣ سعی گردد مسئولیت‌های گروهی به آنان دهیم؛ چون به گروه‌های همسال خود گرایش دارند. (از خصوصیت بارز نسل Z می باشد) 2⃣ مسئولیت‌هایی طبق علائق خودشان به آنها داده شود. (اگر مسئولیتی بر اساس علائقشان وجود ندارد؛ آن را ایجاد کنید و ببینید به چه کاری علاقمند می باشند حتی اگر مورد نیاز شما نیست.) 3⃣ بر اساس توان نوجوان باشد و بیشتر از توانشان به آنان مسئولیت ندهید که ممکن است نتیجه منفی داشته باشد. 🔘 نکته نهایی؛ مهمتر از آموزش های علمی، تربیت و اهمیت دادن به مسائل فرهنگی بچه هایمان می باشد و غفلت از این مهم، گاهاً تبعات جبران ناپذیری در آینده فرزندان و کشورمان را به همراه دارد. و من الله التوفیق ✍️ مجتبی لشکربلوکی مدرس دانشگاه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
✅ حجاب و عفاف در مسیحیت 🔹 «عیسى بن مریم علیه السّلام به یارانش فرمودند: « ... زنهار! از نگاه [به نامحرم حتى یک بار] پرهیز کنید! زیرا در دل بذر شهوت مى کارد، و همان [یک نگاه ] براى فساد و تباهى نگاه کننده کافى است. خوشا بحال کسى که دیده اش در دل است؛ نه در چشم ...» (تحف العقول، ترجمه جعفری، 287) «قال عیسى بن مریم علیه السّلام للحواریّین: ایّاکم و النّظر إلى المخدورات فانّها بذر الشّهوة و نبات القسوة؛ حضرت عیسى علیه السّلام به حواریّین فرمودند: بپرهیزید از نظر کردن به زنان حتی زنان پوشیده، که همانا آن، بذر شهوت و گیاه قساوت است.» (مصباح الشریعة، ترجمه عبد الرزاق گیلانى، ص276) 🔹 به نقل بعضی نویسندگان، برخی از علمای فعلی مسیحیّت نیز حجاب را واجب دانسته اند. دکتر «حکیم الهی» استاد دانشگاه لندن در کتاب «زن و آزادی» پس از تشریح وضعیت زنان در نزد اروپائیان، در مورد حکم پوشش و حجاب زنان در مسیحیت، عقاید «کلمنت» و «ترتولیان» (دو مرجع مسیحیت و دو اسقف بزرگ) را درباره حجاب چنین بازگو می کند: «زن باید کاملاً در حجاب و پوشیده باشد، مگر آن که در خانه خود باشد زیرا فقط لباسی که او را می پوشاند، می تواند از خیره شدن چشم ها به سوی او مانع گردد. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگری را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه نماید. برای زن مؤمن عیسوی، در نظر خداوند، پسندیده نیست که نزد بیگانگان به زیور آراسته گردد و حتّی زیبایی طبیعی آن نیز باید مخفی گردد؛ زیرا برای بینندگان خطرناک است». (الهی، حکیم، زن و آزادی، ص53) 🔹 در تصاویر مذهبی مسیحیان نیز زنان قدّیسه همواره دارای حجاب هستند. از نظر تاریخی نیز تردیدی در این نیست که مسیحیان قرون اوّلیّه حجاب داشته اند. محجبه بودن راهبه های مسیحی نیز یک سنّت دیرینه است که از قرون اوّلیّه مسیحیّت باقی مانده است. 🔸 در انجیل نیز به زنان توصیه شده که از آرایش و خودنمایی بپرهیزند. بر همین اساس و به سنّت دیرین، افراد عادی هم که به کلیسا می روند معمولاً پارچه ای به سرشان می بندند و آرایش خود را پاک می کنند. بنابراین، شکی در این نیست که در مسیحیّت نیز پوشیده بودن زن یک عمل پسندیده است، اگرچه وجوب آن در مسیحیّت فعلی و با انحراف عمیقی که عقیده معروف و ساختگی "تجسم خدا در وجود مسیح و فدایی و فدیه شدن او در برابر گناهان بشر" که دست انسان را برای هر گناهی باز می کند، قابل اثبات نباشد. 🔹 در بین مذاهب مسیحیّت و کلیساها و دیرها، سنّتها گوناگون هستند. در برخی مذاهب و دیرها سنّت حجاب بسیار جدّی گرفته می شود ولی در برخی دیگر، این عمل در حدّ یک عمل مستحبّ مؤکّد تلقی می شود. جامعه مسیحیت بخصوص کاتولیک اروپا تا اوایل قرن بیستم به حجاب بعنوان امری مقدس نگاه می کردند و اکثر خانواده های اصیل با حجاب از منزل خارج می شدند. 👈 با رونق گرفتن صنعت سینما کم کم زنان زیبا و خوش اندام بعنوان هنرپیشه بر پرده سینما ظاهر شدند. استفاده از جاذبه های بدنی و جنسی زنان نیمه برهنه در فیلم ها فروش آنها را بیشتر می کرد و طراحان لباس هم از هنر پیشه ها بعنوان مدل و مدهای لباسهای جدید خود برای فروش بیشتر استفاده می کردند. کم کم فرهنگ سنتی و پوشیده زنان اروپایی جای خود را به فرهنگی برهنه داد که هنر پیشگان و طراحان لباس به جامعه تزریق می کردند؛ اگرچه پشت پرده همه آنها سرمایه داران و کارتل های بزرگ یهودی قرار داشتند. نظریه شبه علمی فروید نیز این فرهنگ را به عنوان فرهنگی علمی و مقبول جا انداخت و اصول اخلاقی و پایبندی به آن در خانواده های غربی کم کم جای خود را به لذت هرچه بیشتر در همه زمینه ها بویژه تمتع های جنسی داد! 🚫 در قرن هجدهم اگر کسی ازطریق نامشروع (زنا) به دنیا آمده بود تا ابد این ننگ را با خود داشت و هیچ کس اورا به عنوان شهروندی عادی قبول نمی کرد اما در فرهنگ جدید اروپا و غرب کسی دیگر تولد نامشروع به عنوان حرامزادگی و تابو نگاه نمی کند و خیانت در روابط بین زن و مرد جای خود را به واژه حسادت داده است، یعنی اگر مردی به روابط جنسی همسر خود با دیگر مردان ایراد بگیرد نه تنها باغیرت محسوب نمی شود بلکه حسود و بخيل به حساب می آید! پدران ۶۰ درصد موالید در فرانسه و ۵۵ درصد در انگلستان مشخص نيستند و تقريبا چیزی به عنوان خانواده آن چنان که در قرن هجدهم و نوزدهم بود وجود ندارد. به عقیده کلمنت نظریه فروید و انحرافاتی که یهودیان برای نابودی مسیحیت وارد انجیل کردند بلایی بر سر فرهنگ عیسوی اروپا آورد که صدها مسیح باهم نخواهند توانست این کژی ها را راست کنند ... لندن-استاد حکیم الهی کتاب اصول عقاید کشیش ترتولیان کتاب اصول عقاید کشیش کلمنت @Andaki_tafakkor 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌿 مراتب اندیشه و تفکر 🤔 از ویژگی های بارز انسان که او را از دیگر موجودات متمایز می کند اندیشه ورزی و قدرت تحلیل امور مختلف است. به قول مولانا: ای برادر تو همان اندیشه ای مابقی تو استخوان و ریشه ای 🔹 البته، اندیشیدن در مورد امور مختلف و تحلیل مسائل گوناگون مراتبِ مختلفی دارد. به بیان دیگر، اندیشه های افراد از نظر عمق و دقت، بسیار مختلف است. ما در این نوشتار قصد داریم که به صورت اجمالی، مراتب اندیشه و انواع تفکر را معرفی کنیم: 1️⃣ نگرش نقطه ای نگرش نقطه ای نگرشی است که شخص واقعه ای یا پدیده ای را فقط توصیف می کند و در صدد یافتن عواملی که در وقوع این واقعه یا پدیده نقش داشته اند نیست. به عنوان مثال، اگر کسی به اعتیاد یا بزهکاری یک نوجوان توجه کند اما ریشه ها و عوامل اعتیاد یا بزهکاری او را نادیده بگیرد، این فرد نگرش نقطه ای دارد. 2️⃣ نگرش خطی نگرش خطی نگرشی است که شخص در تحلیل یک واقعه یا پدیده یک عامل یا علت را مؤثر می داند. اگر کسی در تحلیل اینکه چرا فلان شخص معتاد یا بزهکار شده است به عنوان مثال، بگوید که: "چون گرفتار دوست بد شده بود معتاد یا بزهکار شد"، و عوامل دیگر را نادیده بگیرد، تفکر او نگرش خطی است. 3️⃣ نگرش سطحی نگرش سطحی نگرشی است که شخص در تحلیل یک واقعه یا یک پدیده چندین عامل را مؤثر می داند. به عنوان مثال، اگر شخصی در تحلیل اینکه چرا فلانی معتاد یا بزهکار شده است بگوید که عوامل مختلفی دست به دست هم داد و او معتاد یا بزهکار شد از جمله دوست بد، و خانواده ناسالم، و اجتماع ناسالم ، و برخوردار نبودن از مربی و آموزگار آگاه، و ... ، تفکر او تفکر سطحی است. نگرش سطحی از این رو نگرش سطحی نامیده می شود که در سطح، چندین عامل را در کنار هم در وقوع یک پدیده مؤثر می داند؛ اما توجهی به عمق ندارد. 4️⃣ نگرش حجمی (نگرش لایه ای) نگرش حجمی یا نگرش لایه ای نگرشی است که علاوه بر سطح، به عمق نیز توجه دارد و یک لایه را به لایه دیگر مرتبط می داند. اگر شخصی در تحلیل اینکه چرا فلان شخص معتاد یا بزهکار شده است بگوید که فقط چندین عامل در سطح (عواملی که در نگرش سطحی بیان شد) در معتاد شدن یا بزهکاری فلان فرد مؤثر نبوده است؛ بلکه عواملی نیز در عمق هست که باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، عواملی که سبب شده اند خانواده این فرد معتاد یا بزهکار خانواده سالمی نباشد و همچنین عواملی که سبب شده است جامعه کنونی جامعه سالمی نباشد و همه و همه این عوامل در عرض و در طول، در اعتیاد یا بزهکاری این فرد نقش داشته است چنین شخصی نگرش حجمی دارد. در واقع، کسی که نگرش حجمی دارد نه تنها می تواند عوامل اثر گذار در یک سطح را به هم وصل کند و ارتباط میان آن ها را ببیند بلکه می تواند در عمق نیز حرکت کند؛ یعنی یک لایه را به لایه دیگر وصل کند و پیوند بین لایه های مختلف را دریابد و از زاویه تاریخی نیز به قضیه نگاه کند. 5️⃣ نگرش فرا حجمی (اندیشه و تخیل خلاق) صاحب این اندیشه قادر است که فراتر از همه متغیرها و عوامل، موضوعی را درک کند و صاحب این نوع نگرش صاحبِ تخیل خلاق است. کسی که این نوع نگاه و اندیشه را داراست می تواند با نگرش خود در جهان تحول ایجاد کند. خلاقیت ها در این سطح از نگرش رخ می دهد. صاحب این نوع نگرش قدرت آینده اندیشی را داراست... 👈 با اطلاع از انواع نگرش، به راحتی می توانید تشخیص دهید که تحلیلی که هر فرد در مورد هر واقعه یا هر پدیده ارائه می کند در چه سطح و مرتبه ای است. @vahdatevojoodbezabanesade 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔐 1️⃣ کم رنگ شدن مطالبات امام امت در لابه لای ایده پردازی های عریض و طویل مسئولان نهاد علم کشور ⚜️ یکی از مطالبات امام امت از هدایتگران نهاد علم کشور کسب مرجعیت علمی است. مرجعیت علمی به معنی تاثیرگذاری محوری بر جایگاه کنونی و شکل گیری وضعیت آینده یک رشته علمی تعریف شده است. بدیهی است که مرجعیت علمی مفهومی چند بعدی است و صرفا به رتبه در کمیت علم ختم نمی شود. از سویی دیگر، رهبری معظم انقلاب بر هدف نبودن تولید مقالات و ضرورت کاربردی بودن مقالات و لمس تاثیر مقالات در جامعه و صنعت و اهمیت کیفیت مقالات تاکید داشته اند. 🔹 بدیهی است که متولیان نهاد علم کشور مسئول مستقیم دستیابی به مرجعیت علمی، افزایش کیفیت پژوهش ها و کاربردی شدن پژوهش ها هستند. 👈 اگر چه مطالبات رهبری مشخص و واضح هستند لیکن عدم ارائه راهکارهای عملیاتی توسط نهاد علم کشور برای تحقق این مطالبات مشهود است و در سخنان مسئولان نهاد علم کشور می بینیم که صرفا مطالبات رهبری و مردم از نهاد علم کشور تکرار و بر درستی آنها تاکید می شود لیکن نقشه راه و راهکارهای عملیاتی ارائه نمی شود و با کلی گویی و ارائه جملات زیبا، موضوع از دستور کار خارج می شود. 🔹 برای درک بهتر این موضوع سخنان وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری را در جمع اساتید دانشگاه امام حسین (ع) در 16 مرداد ماه 1402 بررسی و تحلیل می کنیم: جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی گل در جمع تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در مورد دوگانه مرجعیت علمی و حل نیازهای جامعه گفتند که در جامعه دانشگاهی این سوال مطرح می شود که به تولید علم بیشتر توجه کنیم یا فناوری؟ تولید علم بیشتر مورد عنایت باشد یا مصرف؟ "تولید علم مرجعیت می آورد و مصرف علم رفاه و آسایش می آورد". این سوال مطرح می شود که بالاخره مرجعیت علمی مهم است یا رفاه و آرامش جامعه؟ طبعاً پاسخ این است که همه اینها مهم است و مکمل یکدیگر هستند. 🔅جناب آقای وزیر! این دیدگاه زمانی به درستی قابل اجرا است که مرزهای بین علوم به خوبی از یکدیگر تبیین شوند و مرز پژوهش های علوم پایه ای، کاربردی و رشته های مهندسی از یکدیگر به خوبی مشخص باشد. در غیر این صورت و در حالتی که علوم پایه و کاربردی و رشته های مهندسی بر تولید علم متمرکز شوند و به موازی کاری بپردازند زنجیره تولید علم تا فناوری تکمیل نخواهد شد زیرا رشته های مختلف با تمام توان خود، در حال تولید پژوهش های عمدتا بنیادین هستند. 🔄 وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود اعلام داشته اند که دانشگاه هم باید به مسائل روز جامعه بپردازد و آنها را حل کند؛ هم به دنبال رفع نیازهای جامعه باشد یا به تولید علم بپردازد، هم کتاب، مقاله علمی، ثبت اختراع، آثار بدیع هنری و نظریه‌های جدید داشته باشد و هم ظرفیت خود را برای حل نیازهای جامعه اختصاص و همه اینها با هم باشند و قابل جمع هستند. 💢 جناب آقای دکتر زلفی گل! این موضوع زمانی صحیح است که بر اساس تفاوت در ماهیت و رسالت، رشته های تحصیلی ماموریت گرا باشند و میان رشته ها تقسیم کار صورت گرفته باشد و کاملا مشخص باشد که کدام رشته ها مسئولیت تامین و تبدیل علم را بر عهده دارند و کدامیک مسئولیت کاربردی کردن علم و توسعه فناوری و تولید محصول را بر عهده دارند؟ ⁉️ در شرایطی که نهاد علم کشور با تمام توان خود در حال تبدیل مهندس فناور یا اندیشمند نظریه پرداز علوم انسانی به دانشمند علوم پایه ای است و به آن تفاخر می کند، چگونه و با چه راهکار عملیاتی می توان این ایده عریض و طویل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری را اجرایی کرد؟ ... لینک ادامه مقاله 👇👇 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔐 2️⃣ کم رنگ شدن مطالبات امام امت در لابه لای ایده پردازی های عریض و طویل مسئولان نهاد علم کشور لینک بخش اول مقاله 👆👆 💠 در ادامه وزیر محترم علوم فرموده اند که شخصیت علم کشور باید متوازن و دارای هماهنگی و هارمونی باشد؛ شخصیت علمی دانشگاه جامع هم باید این­ گونه باشد. ‼️ جناب آقای وزیر! این باور کاملا صحیح است؛ اما سوال جامعه علمی این است که آیا آموزش عالی کشور از نظر مرز پژوهش های علوم با مهندسی، از نظر کیفیت علم، شامل استنادات دیگران به پژوهش های ایرانیان، خود استنادی، ایندکس اچ، رعایت حقوق امتیاز انحصاری پژوهش ها برای کشور، تبدیل پژوهش به فناوری، اثرات اجتماعی و اقتصادی پژوهش ها، نیاز محوری، مسئله محوری و مشکل محوری پژوهش ها، سلامت پژوهش و رعایت اخلاق در پژوهش متوازن و دارای هارمونی است؟ اگر چنین نیست، علت چیست؟ راهکار چیست؟ اینکه فرموده اید باید شخصیت علم کشور هارمونی و هماهنگی داشته باشد، این مطالبه را از چه کسانی دارید؟ مگر جنابعالی مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیستید؟ 🔁 وزیر محترم علوم در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشته اند که تولید علم مرجعیت می آورد و حل نیازهای جامعه؛ یعنی مصرف علم رفاه و آسایش می آورد. پس دوگانه علم و فناوری و دوگانه علم و ثروت با هم قابل جمع هستند. ✅ جناب وزیر محترم علوم! صرفا تولید علم موجب ایجاد مرجعیت نمی شود زیرا مفهوم مرجعیت از نظر لغوی به معنای رجوع دیگران است و بدیهی است که برای کسب مرجعیت علمی باید کیفیت و اثرگذاری پژوهش ها افزایش یابد نه تعداد پژوهش ها. ♨️ اما در خصوص کاربرد علم، بلاشک کاربردی شدن علم هم اقتدار را چند برابر افزایش خواهد داد و هم رفاه و آسایش را افزون خواهد کرد لیکن رویکرد وزرات تحت امر جنابعالی چندان در راستای کاربردی کردن علم و توسعه فناوری و تولید محصول با هدف پاسخ به نیازها، حل مسائل کلیدی و مشکلات مهم کشور نیست و پیشنهاد می شود به جای سخنرانی با اتخاذ تدابیر و ارائه راهکارهای عملیاتی به فوریت حلقه های مفقوده زنجیره علم تا فناوری و محصول را در سر جای خود قرار دهید. 👈 در پایان جهت اطلاع وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و جامعه علمی کشور و لزوم توجه به تحقق مطالبات رهبری معظم انقلاب در زمینه علم و فناوری بخشی از سخنان حکیمانه ایشان را نقل می کنیم: مقام معظم رهبری (مدظله العالی): ▫️ "یک نکته‌ی مهمی وجود دارد که من چند بار تا حالا مطرح کردم ... و آن این است که تولید مقاله هدف نیست. اولاً کیفیت مقاله مهم است. از این مهمتر، جهت مقاله است؛ این مقاله را برای چه می نویسیم؟ این افزایش تعداد مقالات باید خودش را در بازار کار ما و تولید ما و زندگی واقعی ما نشان بدهد. مقاله باید بر طبق نیاز کشور نوشته بشود؛ این خیلی مهم است. بنابراین هم مسئله‌ی کیفیت مقاله‌هاست که مهم است، هم اینکه مقاله باید برای رفع یک نیازی در کشور تهیه بشود. اگر این شد؛ حالا گیرم یکی هم یک مقاله‌ای نوشت و به دیگری فروخت ... مقاله اگر به نفع کشور است، به نفع یک جهتی است، به هر شکلی باشد، خوب است؛ اما صرف اینکه یک مقاله‌ای نوشته بشود، این هدف نیست. رشد میزان مقاله، هدف نیست؛ در صنایع و در بازار باید خودش را نشان بدهد." 90/7/13 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🌹 بیایید خانواده شهدا را روی سرمان بگذاریم امروز بسیاری از فرزندان شهدای مدافع حرم، تنهاییِ یتیمی را هر روز و هر دم حس می‌کنند. آنان می‌توانستند مثل فرزندان ما، در آغوش بابای خود طعم آرامش را بچشند. اما دفاع از پرچم برافراشته شیعه و حتی جان دادن پای آن، امری مهم‌تر از هر مهم دیگری بود هر چند شهدا در این انتخاب سخت، سرفراز شدند، اما این بدان معنا نیست که دیگر دغدغه فرزندان و خانواده خود را ندارند. اتفاقاً برعکس! شهدا به کسی که پیگیر آسایش زندگی خانواده‌شان باشد؛ قطعاً توجه و محبت می‌کنند. در میان این دلتنگی‌ها، خانواده شهدای فاطمیون و زینبیون (مدافعان افغانستانی و پاکستانی) غربت بیش‌تری دارند. آنان در ایران، غریبند و در تنهایی زندگی می‌کنند. نیز به‌دلیل وجود خطرات و تهدیدات جانی از سوی دشمنان جریان مقاومت در کشورشان، امکان بازگشت به میهن خود را از دست داده‌اند. هر یک از ما می‌تواند به میزان توانایی مالی و غیرمالی، با تشکیل یک گروه چندنفره، یک یا چند خانواده شهید را مورد رسیدگی و تفقّد همیشگی قرار داده و با تأمین مایحتاج زندگی، دید و بازدید، رفع دلتنگی‌های عاطفی و در نهایت، ایجاد حس اُنس و اُلفت با آنان، در برقراری آسایش و آرامش در زندگی ایشان سهیم باشیم. همچون مولا امیرمؤمنان علی علیه‌السلام که لقمه در دهان یتیمان نهاده و کودکانه با آنان بازی می‌فرمود صاحبان تجربه، از تحوّل در زندگی مادی و معنوی می‌گویند. زیرا شهدا از حیات الهی برخوردار و در محضر پروردگارند و ارتباط باطنی با ایشان سبب رفاقت و شفاعت آنان می‌گردد ‎توحید تشیع 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
1️⃣ چرا دیگر نمی‌اندیشیم؟؟ ❓چرا ما اساساً در کل علوم و به خصوص در زبان شناسی با مشکل عدم فکر کردن روبرو هستیم؟ منظورم از ما کشورهای به اصطلاح جنوبی یا به تعبیر دیگران کشورهای در حال پیشرفت است که ایران را هم شامل می‌شود. این مشکل عدم فکر کردن تنها گریبانگیر ما نیست بلکه آن را در کشورهایی مانند پاکستان و هند و مالزی و استرالیا نیز می‌بینیم. در زبانشناسی چه اتفاقی افتاده که وقتی دانشجو می‌خواهد رساله‌ای بنویسد باید سراغ استادش برود و از او بپرسد درباره چه چیزی باید کار کنم؟ این مسئله هم در دوره فوق لیسانس و هم دکترا مطرح می‌شود. 🐔 معمولاً جوابی که به این سوال داده می‌شود از جنس خروس قندی است و بیشتر به درد اطفال می‌خورد: «شما مطالعه ندارید». در حالی که من مطمئنم نسل حاضر از زبانشناسان، به مراتب بیشتر از نسل ما مطالعه می‌کند ... این مشکل را می‌توان در دو لایه بررسی کرد یکی لایه کل اجتماع که از لایه دیگر وسیع‌تر است ... ولی در اینجا بحث آن را مطرح نمی‌کنم چون همه ما آن را به خوبی می‌شناسیم. 🌎 در مورد لایه دوم باید بگویم از حدود اواسط قرن پانزدهم میلادی با کشف قاره جدید و بعد حرکت کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، انگلیس، دانمارک و پرتغال به سوی اقصی نقاط دنیا استعمارگری آغاز شد. اجازه بدهید این پدیده را که در آن هم استعمارگر شناخته شده بود و هم استعمار شده، در اینجا استعمار خرد بنامم. در مقابل استعمار خرد، استعمار کلان را معرفی می‌کنم. از جنگ جهانی اول و به ویژه دوم به بعد، مجموعه اتفاقاتی مانند نظام بلشویکی شوروی، جنگ‌های جهانی و ... باعث شد گروهی از اندیشمندان اروپایی به هر دلیلی به آمریکا مهاجرت کنند. این شرایط، آمریکا را به ناحیه جهانی شده تبدیل کرد. یعنی شرایطی پیش آمد که امروزه تحت عنوان جهانی شدن از آن نام می‌بریم. 🔹 در چنین شرایطی ما با نوعی استعمار کلان سرو کار داریم که در آن برخلاف استعمار خرد نه استعمارگر می‌داند مستعمرش کجاست و نه مستعمره می‌داند که تحت استعمار کیست؟ در کتابخانه کنگره آمریکا فرمولی به نام ال سی برای فهرست کردن کتاب‌ها وضع می‌کنند و بعد می‌بینیم امروزه در دور افتاده‌ترین کتابخانه ایران هم برای فهرست کردن حتی ۵۰ -۶۰ کتاب از همین روش استفاده می‌شود؛ چون از طریق آن می‌توان به اینترنت وصل شد و کتاب‌های مورد نظر را جستجو کرد. به عبارتی ساده تر فهرست نویسی به روش ال سی از راه جهانی سازی به ما تحمیل شده است. 🔺 نمونه دیگر شکل پلاکهای ماشین است. چون جای پلاک در ماشینهایی که وارد ایران می شد باریک و کشیده بود؛ مجبور شدیم پلاک‌های قبلی را که به خاطر پهن بودن از زیر سپر آویزان می‌شدند عوض کنیم همین ماجرا به طرز خنده‌دارتری در چین دیده می‌شود خط چینی که کانجی نام دارد و از بالا به پایین نوشته می‌شود بر روی پلاک‌های ماشین‌های وارداتی از اروپا و آمریکا و ژاپن، اجباراً از چپ به راست نوشته شد چون پلاک‌ها برای درج خطوط هیراگانا و کاتاکانای ژاپنی و حروف لاتین طراحی شده بودند در این مورد نیز چینی‌ها تصمیم گیرنده نبودند تصمیم را دیگران گرفتند و آنها ناخودآگاه اجرا کردند. 🗂 نمونه دیگر اینکه یک شرکت خصوصی در فلوریدا برای تعیین اعتبار مجلات علمی معیاری را به نام ISI معرفی می‌کند؛ سپس دانشگاه‌های جهان به نسبت انتشار مجلاتی که از این الگو پیروی می‌کنند رتبه بندی می‌شوند ولی اسم هیچ یک از دانشگاه‌های ایران در میان ۱۰۰ دانشگاه نخست این رتبه بندی دیده نمی‌شود در نتیجه وزارت علوم بخشنامه‌ای صادر می‌کند مبنی بر اینکه از این پس مقالات علمی باید مطابق معیارهای آی اس آی نوشته و رتبه علمی اساتید هم بر اساس تعداد مقاله‌های آی اس آی شان ارزیابی شود. ⭕️ این باعث شد تا کسی که فرضا مقاله‌ای در یک مجله آی اس آی دار مالزی چاپ کرده تصور کند فیل هوا کرده و حالا باید به همکارش که از قضا در فلان مجله داخلی مقاله بسیار خوبی هم نوشته پز بدهد. به علاوه یکی از ملاک‌های تعیین مقالات آی اس آی لزوم ارجاع به مقاله‌های غربی است. 👈 هیچکس هم نمی‌گوید که آخر در این صورت ۵۰ درصد از مقاله علمی پژوهشی یک ایرانی باید نقل قول‌های ترجمه‌ای از کتاب‌های دیگران باشد یعنی چاره‌ای نداشته باشیم جز اینکه دائم بگوییم یول و یاکوبسن و جکنداف و ... چه گفته‌اند؟ اگر من به کسی ارجاع ندهم دنیا علمی بودن مقاله‌ام را قبول نمی‌کند. ولی علمی بودن را چه کسی برای ما تعریف کرده است؟؟ کسی غیر از خودمان. لینک ادامه مقاله 👇👇 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh