eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📕دلستان و گلستان ✍️ سید یاسر یعقوبی در روحانیت مردمی نوشت: سال‌های اول طلبگی در فضای مجازی با حجت‌الاسلام اسماعیل آذری آشنا شده بودم. آقای آذری در فقیرترین روستاها در استاد کهگیلویه و بویراحمد حضور پیدا می کند و در کنار حل مشکلات مردم با کمک‌های مردمی، بچه‌ها را با کتاب و داستان آشنا می‌کند. الان هم یک تیم بزرگ از دانشجوها و طلاب جهادی دارند که در منطقه به معضلات فرهنگی کودکان و نوجوانان و گسترش فرهنگ کتابخوانی می پردازند. همیشه دوست داشتم این ایده را در تبلیغ‌های روستایی که می‌روم، پیاده کنم تا اینکه امسال شرایطش فراهم شد. در تبلیغ امسال، در آخرین لحظات کتاب پنج جلدی «دلستان و گلستان» را همراه خودم کردم. ابتدای کلاس رفتیم برای آموزش وضو، پس از تمرین وضو و اهدای جایزه به بهترین وضو، رفتیم وسط حیات مسجد نشستیم برای قصه خوانی. نزدیک نماز بود که حاج حسین، پیرمرد باصفای روستا هم در جمع ما حاضر شد و با داستان همراه شد و در مواردی هم با لبخند داستان را همراهی می‌کرد. تا آخر کلاس یکی دو پیرمرد دیگر روستا هم به جمع ما اضافه شدند. کتاب را بین کلاس سومی‌ها و بالاتر -که مهارت خواندن بیشتری دارند- دست به دست چرخاندم تا بلندبلند برای بقیه بچه‌ها بخوانند. با اینکه بچه‌ها تپق می‌زدند، اما در گفتگوی انتهای جلسه، مشخص شد که پیام داستان به خوبی توسط بچه‌ها دریافت شده است. کتاب دلستان و گلستان، مجموعه‌ایست از داستان هایی با موضوع سبک زندگی اسلامی که در بستر زندگی های قدیمی، در دو روستای مجاور به نام‌های دلستان و گلستان روایت می‌شود . داستان‌ها روان و جذاب‌ند و نویسنده سعی کرده‌است به‌صورت نامحسوس مفاهیم و آموزه‌های سبک زندگی را به بچه‌ها یاد بدهد. به مبلغین محترم توصیه می‌کنم حتما از این کتاب در برنامه‌های تبلیغی خود استفاده کنند. @HOWZAVIAN
کتاب "آخوند درباری" از انتشارات داعیه حوزه علمیه آیت الله دامغانی همدان به چاپ رسیده است. در این کتاب به بررسی این پدیده و نحوه مواجهه حضرت امام خمینی(ره) با آن‌ها پرداخته شده است. این کتاب در دو بخش تنظیم شده که در بخش ابتدایی به مقدمه اعتقادی پیرامون ضرورت حجت الهی پرداخته که در زمان غیبت امام معصوم، فقها بنابر نص صریح آموزه‌های دینی، روایات و سیره معصومین به عنوان نائب پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه هدی در جامعه می‌باشند و از نقش خطیری برخودار هستند. در بخش دوم کتاب نیز به صورت مبسوط پدیده "آخوند درباری" اشاره می‌شود. در دوران طاغوت پهلوی، مطبوعات کشور خبر از اجرایی شدن پدیده‌ای با عنوان سپاه دین دادند. در این طرح به دستور دربار اقدام به معمم کردن افراد ساواکی و عده‌ای وابسته به حکومت و دربار می‌شود. در مقابل روحانیت شریف با رهبری حضرت امام خمینی(ره) به مقابله با این طرح برخاستند. لازم به ذکر است که این کتاب بنابر فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین به رشته تحریر در آمده است زیرا که پدیده "سپاه دین" و به تبع آن "آخوند درباری" برای همگان مشخص نبوده و با پدیده "سپاه دانش" اشتباه گرفته می‌شود. @HOWZAVIAN
🖌فاطمه معصومه شریف صدای العطش کودکان و رود فرات و گریه بر غم طفل رباب خواهی کرد https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1925 🖌 عاطفه جوشقانیان همینکه تیر به چشمش نشست هلهله برخاست حواس تیر به مرد و حواس مرد به خیمه.. https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1924 🖌فرح یار محمدی هر گوشه‌ای زینت گرفت از جسم پاکت کردی برایم فرصت گریه فراهم https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1922 🖌احمد رفیعی وردنجانی مادر به یک گهواره دلخوش بود،آنهم وقتِ هجومِ لشکرِ غارتگران رفت https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1917 🖌فائزه امجدیان پرسید حسین: بین‌تان مردی نیست؟ بی‌رحم‌ترین جواب را حرمله داد... https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1906 🖌رضا یزدانی نمی‌دانند این اصحاب نار، این شعله بر دوشان که «حمد» آتش نمی‌گیرد که «الرحمان» نمی‌سوزد https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1893 🖌علی کاملی به زینب گفت وقتی رفت از خیمه که: ای عمه! شنیدی ناله‌های یوسف در چاه می‌آید؟ https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1868 🖌مسعود یوسف پور شفاست تربت تو، گفت هر که را که مریض است نخست تربت، اگر نیست چای روضه بنوشان https://eitaa.com/shaeranehowzavi/1849 @HOWZAVIAN
🏴«دختر خورشید» ✍️نجمه صالحی نور چشم آشناترین آشنا بر بود، همو که همچو معنی لقبش موجب حفظ و نگه‌داری می‌شود*، حفظ خوبی‌ها، نگهداری رابطه‌ها، او "رقیه" است و واسطه‌ی اجابت دعا! هنوز طنین صدای دعوت پدر، در کوچه پس کوچه‌های تاریک تاریخ بشری به گوش می‌رسد. 🔗 متن کامل 🏴«نقش یهود در تحریف واقعه‌ی کربلا» ✍️مخدره چمن‌خواه چگونه ممکن است پس از رحلت پیامبر(ص) جامعه‌ای ۱۸۰ درجه تغییر کند و دگرگون شود؟! به خانه حضرت زهرا(سلام الله‌علیها) حمله کنند و آن‌ را به آتش بکشند و یا حضرت علی(علیه‌السلام) را به اجبار برای بیعت به مسجد ببرند. و دیگر وقایعی که بعد از رحلت پیامبر(صلی‌الله ‌علیه‌وآله) رخ داده است. تحلیل این واقعه نشان می‌دهد که «جریان‌سازی» این حوادث، از قبل طراحی شده است. 🔗 متن کامل 🏴«محرم محفل زیبایی‌هاست» ✍️فاطمه شکیب رخ با آمدن محرم هر سال رنگ مهربانی حسین علیه‌السلام شهر را غرق نظم شور انگیز و نوینی می‌کند؛ مسبب این تغییر مثل آمدن بهار پس زمستان، پیوند محبان را در محافل اشک، به عرضه نمایش می‌آورد. همه با هر عقیده، سن و سال، نژاد، پوشش و امثال آن در زیر یک سقف، به‌خاطر یک عشق مشترک گرد می‌آیند، خود را محتاج به نگاه صاحب‌خانه می‌دانند، خدمت و شرکت در این محافل را رزق می‌شمارند، زیرا که دل‌های محبان متصل به محبتی خالص گشته که اشک و آه و سوز، حاصل تراوش آن شده است… 🔗متن کامل 🏴مِنَ الغَریب اِلی الحَبیب ... ✍️نرگس ایرانپور حکایتش حکایت غریبی است. تکرار تاریخ، قصه هر روز ماست. هم‌چنان تمام زمین‌ها کربلاست و ندای هل من ناصر حسین بن علی در آن طنین‌انداز است و تمام روزها عاشورا است. من الغریب تا الحبیب پیام غربت ابی عبدالله است که دست به دست و به گواهی تاریخ به دست ما رسیده. حبیب‌ابن‌مظاهر، یادگار هفتاد و پنج ساله‌ای بود که شمشیر رزمش را در جمل و صفین و‌ نهروان در دفاع از اسلام از نیام کشیده و حالا در دیار هزار رنگ کوفه سکونت داشت. در رکاب پیامبر و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام محاسن سپید کرده و گرد پیری بر قاب چهره‌اش نشسته بود. 🔗متن کامل 🏴«سهم ما زن‌ها از عاشورا» ✍️زهرا نجاتی منِ زن، از کربلا زیاد حرف دارم چه از عروس هفده روزه‌ی وهب، چه از مادر وهب که سر پسرش را به سمت عمرسعد پرتاب کرد. چه از همسر زهیر که برخلاف زنان کوفی مردش را فرستاد زیرتیغ دشمن، برای دفاع از امامش، چه از زینب درکربلا که برخلاف همیشه و همه‌جا، موقع شهادت دو جوان رعنایش، رخ به حسین ننمود تا مبادا امامش را شرمنده ببیند. 🔗 متن کامل پ.ن: برای حضور در پویش عاشورانویسی می‌توانید با سردبیر مجله افکار بانوان حوزوی گفت‌و‌گو کنید. @HOWZAVIAN
1896800.mp3
3.95M
🎙حاج محمود کریمی بالا بلندِ بابا؛ گیسو کمندِ بابا…  اگه تو بری تو این غریبی؛ دل به کی ببنده بابا؟  ای ماهیِ غرق خونم؛ ای باغِ گل خزونم  پاشو که منم؛ مثِ تو نیمه جونم... پاشو بریم که سکینه بی‌قراره، چه جوری برتگردونم ای پاره پاره از من مگه دل بریدی؟ حالِ پدروُ ندیدی؟  کشتی منو بس که رو خاک؛ پا کشیدی علی اکبرم…  @HOWZAVIAN
🔻 پاسخی بر دهن کجی روشنفکرانه به عاشورا ✍️ هادی حمیدی، عضو کانون نویسندگان حوزوی در ایام ماه محرم و رمضان المبارک که مناسک دینی بیشتری از سوی مردم انجام می‌شود شاهد تحلیل‌های سکولار به انجام عبادات یا عزاداری با محوریت موضوعاتی چون عشق و ارادت،توبه، بخشش گناهان و قرائت های رحمانی از دین مبین هستیم. در این میان تساهل حداکثری، نسبت به درنوردیدن حد و مرزهای شرعی بسیار پررنگ‌تر است و مساله حجاب نیز با توجه به حضور بانوان و فصل گرما و تابستان اهمیت و ضریب خاصی می‌یابد. در این مقام توجه به دو نکته، ضروری است؛ ۱. حجاب اسلامی واجبی، فردی، اجتماعی و سیاسی است و هیأت و حسینیه مکانی مقدس است. پر واضح است که نباید با توجیه جذب فرد یا افرادی با ورود بی ضابطه آنها به هیئات عزاداری، عده بیشتری از مؤمنین را به گناه آلوده کنیم و نشاید به عادی شدن بیش از پیش حرام الهی آن هم در مکان‌های مقدس کمک نماییم. آغوش هیأت، مسجد، حسینیه و حرم ائمه‌ هدی و امامزادگان واجب التعظیم علیهم‌السلام برای همه مشتاقان و علاقمندان در طول تاریخ باز بوده و هست به شرط رعایت ادب و آداب‌ عزاداری! همان‌گونه که شرکت در هر جلسه،مکان و محیطی قوانین و لوازم خاص خود را می طلبد. به نظر می رسد تذکر محترمانه و دلسوزانه همراه با مدارا و زبان نرم و لیّن نسبت به رعایت احکام شرع مقدس و قانون کشور عزیزمان، بهترین راهکار برای دوگانه سکوت یا تذکر در مواجهه با افراد بدحجاب یا مکشفه هنگام ورود به حسینیه‌ها و هیئات عزاداری است. هدیه شال یا روسری سیاه از طرف مسؤلین مراسم و دعوت توام با احترام بر زیبایی این حرکت مشفقانه همراه با محبّت و قاطعیت می افزاید. ۲. نکته مهم دیگر رعایت حرمت عزاداری و صاحب عزاست. گناه علنی، بی حرمتی و دهن کجی به "دستگاه سیدالشهداء" علیه السلام است.در این ایام حتی برادران زرتشتی و ارمنی و...که از ارادتمندان و عاشقان سید و سالار شهیدان و حضرت باب الحوائج ابالفضل العباس علیهما السلام هستند حرمت نگه داشته و حجاب و آداب اسلامی را رعایت می نمایند! زیبنده نیست برخی شیعه‌زادگان و محبین اهل‌بیت علیهم السلام در کشور اسلامی از این عزیزان عقب‌تر باشند!! بدیهی است که رعایت آداب عزاداری و پاسداشت حرمت آن هم از طرف مهمان هم میزبان در حضور صاحب عزای حقیقی آن،ضروری و الزامیست. چه زیبا سرود شادروان پروین اعتصامی که؛ پاکی آموز به چشم و دل خود، گر خواهی که سراپای وجود تو مطهّر گردد... @HOWZAVIAN
📌 دوگانۀ «قربانی» و «قهرمانی» ✍️ دکتر حبیب الله بابایی نوشت: در تفکر مسیحی نوعا نگرش قربانی‌گرا در برابر نگرش قهرمانی‌گرا بوده، و همین نیز موجب گشته که کسانی مانند اونامونو در صدد برآیند درکانون اندیشۀ دینی‌شان بر نگرش قهرمانی‌گرا به جای نگرش قربانی‌گرا تأکید نمایند و برآن اساس، ایمانی نه صرفا به معنای «پذیرفتن»، بلکه به معنای «در افتادن» درست نمایند. نگاه قهرمانی و توجه به ابعاد وجودی، با نیهیلیسم شرقی در تضاد قرار گرفته و آن را نیز چاره می‌کند. در نیهیلیسم شرقی، جهان ما جهان غیر واقعی است، و وابستگی ما به این جهان وابستگی به یک توهم است. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
enc_16616432656677806463262.mp3
2.3M
🎙حاج محمود کریمی با اینکه غم داشتیم صاحب‌علم داشتیم عمومونو کشتن، همینو کم داشتیم تشنه بودیم بوی آب می‌رسید از علقمه از تو نخل‌ها می‌رسید رایحه فاطمه از میون گرد و خاک سمت حرم می‌رسید بابا گریون قد خم روی لب‌هاش زمزمه با اینکه غم داشتیم، صاحب علم داشتیم عمومونو کشتن، همینو کم داشتیم @HOWZAVIAN
داستان کوتاه پذیرایی ساده به قلم رسول صادقی.pdf
222.6K
داستان کوتاه پذیرایی ساده از مجموعه داستان شکوفه عاشق شده به مناسبت ایام محرم پ.ن: با سپاس از نویسنده محترم این کتاب جناب آقای رسول صادقی بابت ارسال کتاب @HOWZAVIAN
🔍رهیافت پژوهشی به زیارت ناحیه مقدسه ✍️محمدصدرا مازنی، کارشناس عرصه پژوهش حوزه در صفحه پاورقی نوشت: حتما با زیارت ناحیه مقدسه امام زمان (ع) آشنا هستید. ناحیه مقدسه، یکی از زیارات مشهور امام حسین(ع) است. این زیارت هم در روز عاشورا و هم سایر ایام خوانده می شود و به اصطلاح، از زیارات مطلقه است. نخستین کسی که از این زیارت را در کتاب خویش نام برده، شیخ مفید (م.413ق.) است که آن را در کتاب مزار جزء اعمال روز عاشورا ثبت کرده (کتابُ الْمَزار: مَناسِکُ الْمَزار معروف به اَلْمَزارُ الصّغیر که مجموعه روایاتی درباره زیارت پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) را جمع آوری شده است. سید مرتضی، شیخ طوسی، علامه مجلسی، سیدابن طاووس، محدث قمی از دیگر علمایی هستند که این زیارت را نقل کردند. متن کامل در این صفحه ✍️محمدجواد محمودی، مینیمال نویس حوزوی هم نوشت: ✏️هیئت سکولار یعنی با دُلار، دِلارو ببر جای دیگه! یعنی نگو حسین برای احیای دین قیام کرد، فقط بگو حسین آدم خوبی بود... سکولاریسم روی دیگری از اسکولیسم سیاسی است. 🔻مسأله مواجهه با بی‌حجاب در هیأت ✍️ دکتر احمد اولیایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نوشت: معتقدم مسأله‌ی ورود مکشفه‌ها به هیئات مذهبی، آنقدر عمومیت ندارد که این‌گونه مسأله‌ی روز اندیشمندان و دغدغه‌مندان شده است. اما با این حال بنظر می رسد یک خطای تحلیلی در حال وقوع است و آن، عدم فرق گذاشتن بین مقام ثبوت و اثبات یا نظر و عمل در این مسأله است. اساسا ربط چندانی میان «حرمت بی حجابی» و «چگونگی برخورد با خانم بی حجابی که تمایل به حضور در مجلس عزا دارد» نیست. کاملا واضح است که حفظ احترام مجلس سید الشهدا علیه السلام واجب و کشف حجاب، حرام است. اما اکنون مسأله، مسأله ی «مواجهه» است؛ مواجهه با «بی حجابی که آمده است به مجلس عزا». 😔 اشک مشک ✍️ علی بهاری، نویسنده حوزوی نوشت: 🔸چقدر لذت بخش است! در این گرمای طاقت‌فرسا وقتی تنت به آب خنک می‌خورد، لذتی وصف‌ناپذیر سراسر وجودت را در برمی‌گیرد. 🔸دیگر گرما داشت کارم را تمام می‌کرد اما این جریان آرام آب سرد، جانی تازه‌ام بخشید. موج‌های کوچک پی‌درپی می‌آیند و خودی نشان می‌دهند. ارباب اما اعتنایی نمی‌کند. تمام همّ و غمّش متوجه من است. 🔸احساس غرور می‌کنم. پرچمدار، سپهسالار و پشتوانه نوه پیامبر همه حواسش را به من داده تا مرا سالم برساند. خوب دو دستش را پر از آب می‌کند. لب‌هایش تَرک خورده‌اند از بس آب ننوشیده. هُرم گرمای تنش را می‌توانم حس کنم. هوای گرم آن بیابان سوزان و خستگی جنگ در میدان و سنگینی سلاح، حسابی تشنه‌اش کرده. بهترین وقت است گلویی تازه کند و آتش این تشنگی طاقت‌فرسا را با جرعه‌ای آب گوارای فرات بخواباند. متن کامل در این صفحه 🔍 از تحلیل اغتشاشات تا تحلیل عاشورایی ✍️دکتر احمد جهان بزرگی، نویسنده و مبلغ حوزوی هم نوشت: یادتون هست می گفتند در مورد اغتشاشات تحلیل اقتصادی نکنید و پرخاش می کردند؟ امروز مخالفین این حربه را به دست گرفته اند. در صورتی که ما باید مدافع عدالت و رفع فقر مردم باشیم. قطعا این مسئله برنامه ریزی شده و خط دهی از طرف دشمن هست. باید منتظر دامن زدن به این تیپ عزاداریها در هیئت های دیگر هم باشیم. @HOWZAVIAN
🖌سیده ناهید موسوی 🏴گویند این حسین (ع) کیست؟ و چه وصفی بهتر از این که ایشان هدف اصلی خود را امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه می‌دانند. و می‌فرماید: « إنما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی، اریدُ أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکرِ و أسیر لسیرة جدي و أبی علی بن أبي طالب» در یک کلام اصلاح و سامان دادن و مقابله با فساد و نابسامانی در جامعه اسلامی هدف اصلی است. همان امری که این روزها برای مردم این سرزمین گاهی مبهم و نامعلوم و گمشده است. متن کامل 🖌مریم فلاحی هر وقت یه مناسبت می‌شد که می‌خواستیم موکب بزنیم، باد و طوفان و تگرگ و سیل و گرد و خاک به هم دستِ یاری مشتی می‌دادن... متن کامل 🖌شیما سهرابیان ته هر کوچه که خودمو می رسونم،صدای فریاد و اعتراض از یکی دیگه ش بلند میشه. این صداها با خودشون فکر نمیکنن که من بنده خدا،همه ش یک نفرم. خسته میشم از این همه دویدن . متن کامل 🖌مهتا صانعی باید هیاهو کرد تا بدانیم و بدانند مصیبت عظمای حسین را، تا تکرار نشود آنچه بر امامی گذشته است. بشریت به این هیاهو محتاج است تا دیگر بار به درستی بر سرِ خوان کریمان بنشینند و صلای عام دردهند. متن کامل 🖌محبوبه حقیقت الهی، تنها به این امید زنده‌ایم که پرچم خونخواهی حسینت را در رکاب مولا و صاحب عزای این روزها بر سر دست گیریم و انتقام خون بناحق ریخته اشرف مخلوقات جهان را از ظالمترین و شقی‌ترین اولادان بشر بستانیم که برای این قافله، از همان آغاز، در جرگه بشریت نام و نشان آدمیت، زیاده بوده. متن کامل @HOWZAVIAN
AUDIO-2022-08-19-13-12-47.mp3
8.62M
🎙حاج محمود کریمی به سمت گودال از خیمه دویدم من؛ شمر جلوتر بود دیر رسیدم من… سرِ تو دعوا بود؛ ناله کشیدم من… سرِ تورو بردند دیر رسیدم من… @HOWZAVIAN
سفارش امام باقر علیه السلام برای تسلیت گویی در روز عاشورا 👇 ⚫️ اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ‌السَّلامُ وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ ال محمّد علیهمُ‌السّلام مصباح المتهجد،صفحه772 @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا