📝 #پست_آموزشی
🔻 نویسندگی و تنوع در جملهبندی
▫️ هر نویسندهای باید به خود بقبولاند که برای بیان هر مضمونی، هزاران جمله میتوان ساخت و هیچ اجباری نیست که نخستین جمله متبادر به ذهن را بر روی کاغذ آورد.
🔸 از همین جا فرق نویسنده با نانویسنده مشخص میشود: نانویسنده، معمولا به اولین جملهای که در ذهنش نقش میبندد، دل میسپارد و دستهای خود را بالا میبرد.
▫️ او در میان کلیشههایی که در ذهنش جا خوش کردهاند، میگردد و یکی از همانها را به قلم میآورد. این شیوه، باعث میشود نویسنده گرفتار جملههای قابل پیشبینی برای خواننده شود. جملات هرقدر کمتر قابل پیشبینی باشند، برای خواننده گیراترند و ذهن او را بیشتر درگیر خود میکنند؛ تا آنجا که گفتهاند: جملات دوگونهاند: یا قابل پیشبینیاند یا زیبا!
🔸 بنابراین نخستین گام در زیبانویسی، این است که به خود بباورانیم که برای بیان هر مطلبی، میتوان دهها جمله ساخت و لزومی ندارد که تسلیم جملههای تکراری و کلیشهای شد.
#آموزش_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
مجید قیصری
کسی که در ادبیات تاریخی صاحب سبک است.
📢 صاحب نام و امضاء و دارای جایگاهی ممتاز در ادبیات تاریخی
🎁 دارنده جایزه جلال آل احمد
انجمن قلم ایران
و نشان درجه یک هنر
🖌نویسنده رمان های تحسین شده« سه کاهن» و «شماس شامی»
او علاوه بر داستان کوتاه و رمان در زمینهی فیلمنامه نویسی هم فعالیت دارد .فیلم نامه ی"یک روز به خصوص" کار اوست.
✈️ برخی آثار او ترجمه و راهی بازارهای بینالمللی کتاب شده است.
🪝داوری مسابقات داستانی و مدرسی داستان نیز از فعالیتهای اوست.
به زودی در دوره آموزشی #ادبیات_تاریخی در ساهور از محضر ایشان استفاده خواهیم کرد.
#رمان
#داستان
#ساهور
#ادبیات_تاریخی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبیاتتاریخی_ساهور
#مرکز_آموزشهای_آزاد_دانشگاه_باقرالعلوم
🌐https://eitaa.com/bouath
.
حرکت جدید انجمن ساهور
✍نجمه صالحی
این روزها انجمن ساهور، که من نیز نقشی کوچک در آن دارم، در حال تدارک دورههای تخصصی آموزشی در زمینه #ادبیات_تاریخی است. این کارگاهها در نوع خود کمسابقه بوده و از اساتید برجستهای برای تدریس دعوت شده است.
این دورهی آموزشی فرصتی بینظیر برای علاقهمندان به ادبیات تاریخی است تا با جدیدترین پژوهشها و دیدگاههای کارشناسان متخصص آشنا شوند. شرکت در این دورهها نه تنها دانش مخاطبین را افزایش میدهد، بلکه آنها را با شبکهای از افراد همفکر و علاقهمند به این حوزه آشنا میکند.
اگر به دنبال گسترش دانش خود در زمینه ادبیات تاریخی هستید و میخواهید از تجربیات و دانش صاحبنظران فرهیخته بهرهمند شوید، این دورهها را از دست ندهید. منتظر حضور گرم شما هستیم!
🍃امیدوارم حضور پرشور شرکتکنندگان، خستگی را از تن دوستان عزیزم بزداید.🍃
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبیاتتاریخی_ساهور
#مرکز_آموزشهای_آزاد_دانشگاه_باقرالعلوم
@zemzemh60
🌀 بازه زمانی ثبت سوابق تبلیغی در سامانه شمع افزایش یافت
طلاب محترم حوزههای علمیه میتوانند سوابق مربوط به فعالیتهای تبلیغی از سال ۱۳۸۰ لغایت پایان شهریور ۱۴۰۳ خود را، با پیوست مدارک در بخش «سوابق تبلیغی» سامانه شمع ثبت کنند.
مبلغین گرامی در نظر داشته باشند، علاوه بر ثبت سوابق گذشته، ثبت فعالیتهای تبلیغی ماهانه در این سامانه، موجب ارتقاء امتياز طلاب در سامانهٔ مرکز خدمات نیز میشود.
صدور گواهی تبلیغی، ثبت فعالیتهای تبلیغی، اطلس تبلیغی و محتوای تبلیغی از دیگر امکانات موجود در سامانه شمع میباشد که مبلغین محترم میتوانند با توجه به نیاز خود، مورد استفاده قرار دهند.
🌐 شمع؛ شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
#سوابق_تبلیغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 طالبان ورود هر نوع کتاب ایرانی به افغانستان را ممنوع کرده است!
لیست 400 تایی کتب ممنوعه در افغانستان:
➕ کتاب های دکتر علی شریعتی و آیت الله مطهری و حتی کتاب های که شامل شعر و ادبیات زبان فارسی می شود نیز در لیست کتابهای ممنوعه طالبان قرار دارند.
▫️هر کتابفروش و کتابخانهای که این کتابها را داشته باشند، باید جمعآوری کند و اگر این اتفاق نیفتد، جریمه سخت در انتظارشان خواهد بود. / پیوند
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
⁉️اسلام رحمانی؛ محبت یا سازش؟!
✍🏼زهرا ابراهیمی
🔴اسلام رحمانی از آن واژههای جذابی است که مفهومی دوپهلو دارد؛ لذا به وقت بهکارگیری این واژه باید مفهوم آن را دقیق و عمیق تبیین کرد تا شائبهای ایجاد نگردد. برخی اسلام رحمانی را بهمعنای محبتِ تام به تمام موجوداتِ عالم دانسته و معتقدند اسلام چیزی جز رحمت نیست. این گروه حقِ هیچ نوع خشونتی را به رسمیت نمیشناسند.
آنچه این افراد نسبت به آن دقت ندارند این است که نگاه اسلام، محبتورزیدن به تمامی موجودات عالَم است اما به یک شرط؛ آنهم اینکه دشمنی در میان نباشد که اگر باشد محبت موضوعیتی ندارد.
🔴قرآن میفرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
«خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد».
در جای دیگر هم موضوع عدم سازش و نرمی با دشمنان را مطرح کرده و میفرماید:
«أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
«چرا و برای چه نمی جنگید؟ آن هم با گروهی که پیمان های خود را شکستند، و عزمشان را بر بیرون کردن پیامبر از وطنش جزم کردند و هم آنان بودند که نخستین بار با شما جنگیدند، آیا از آنان می ترسید؟! در صورتی که اگر مؤمن هستید، خدا سزاوارتر است که از او بترسید».
🔴محمدعلی ایازی به تازگی یادداشتی نوشته و اسلام رحمانی را خوانشی نواندیشانه از اسلام معرفی کرده است. ایشان نظریهی اسلام رحمانی را پاسخی در برابر تفسیرهای خشونتآمیز از اسلام دانستهاند. خوانش نواندیشانه از اسلام به خودی خود مذموم نیست به شرطی که با مبانی اسلامی در تضاد نباشد. چنانچه تفسیر اسلام رحمانی به سازش و نرمی با دشمن بیانجامد جز یک انحراف نیست.تکرار رحمانیت خدا در قرآن نباید توجیهی برای نادیدهگرفتن منتقم بودن خدا شود.اعتقاد به اسلام رحمانی نباید به سازش با دشمن ختم شود و اصول مبارزه و مقاومت در برابر دشمن را نادیده بگیرد.
🔴اسلام دین جامع و کامل است و توجه صرف به یک بعد منجر به بیتوجهی به سایر ابعاد میگردد. اسلام ترکیبی از رحمت و عدالت است. تفاسیر سطحی و ناقص از اسلام چه در جهت رحمانیت مطلق و چه در جهت خشونت مطلق هر دو مردود است. اسلام دین مبارزه با ظلم است. هر دیدگاهی که این بعد را زیرسوال ببرد مورد تأیید دین نیست. پس اگر مقصود از اسلام رحمانی، ندیدنِ بدیها و دشمنیهای دشمن است این تفکر نوعی انحراف است و روی دیگر سکهی لیبرالیسم!
📌آقای ایازی منظورتان از اسلامِ رحمانی کدام اسلام است؟!
اسلامِ مهربان با مظلوم
یا اسلامِ مهربان با ظالم؟!
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
🔻 علامه طباطبایی و شناخت مقتضیات زمان و مکان
▫️ توجه به جهان اطراف و بررسی وضعیت حال و آینده از نشانههای بارز علاّمه طباطبایی است.
▫️ ایشان در دهه ۲۰ و ۳۰ نقش حساسی در هدایت جامعه داشت و با هجوم شبهات، سلاح قلم بهدست گرفت و کاری کرد کارستان!
▫️ فلسفه مادی و افکار غربی را پوچ و بیمقدار جلوه داد و حساسیتهای زمان را بهکار گرفت. هدایت فوجفوج جوانان کار کمنظیری بود که علاّمه یارای آن را داشت و بهخوبی از عهده آن برآمد.
▫️ پس از رحلت آیتالله العظمی بروجردی، «حکومت اسلامی» موضوع درس وی گردید و مقالاتی در این زمینه نگاشت و در آنها توانایی حکومت اسلامی در اداره جامعه و قدرت ولایت فقیه را اثبات کرد.
#علامه_طباطبایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ahvaalehowze
#روز_نوشت
💢 چراغی تا ابد
✍️مصطفی گودرزی
24 آبان ماه هر سال دنیا به خاطر میآورد که احیا کننده فلسفه در عصر معاصر از این جهان فانی به ابدیت پیوست.
اورا علامه میخوانند زیرا که علوم بسیاری در سینهاش جا گرفته بود و وسعت معرفتش به آسمان دنیا شباهت داشت.
در دامانش بزرگان فلسفه و عرفان به بار نشسته بودند و بیرق معرفت الهی را بر افراشته بود.
نامش محمدحسین و او را طباطبایی میخواندند.
از او بسیار شنیده شد که به اطرافیان و شاگردانش گوشزد نمود: «ابد در پیش است» و راه صحیح سیر به ابدیت را توحید میدانست.
در مقابل نگاه خوشی به تمدن غرب نداشت و در المیزان نوشته بود: «تمدن عصر حاضر قوانین خود را مطابق هوا و هوس اکثریت افراد وضع و اجرا میکند». (تفسیر المیزان، ج ۴، ص ۱۶۰) علامه معتقد بود که قوانین ملل غربی بر بنیان اخلاق مبتنی نیست و لذا به فساد جامعه و شکسته شدن قوانین میانجامد. (همان، ص ۱۷۳)
احمد احمدی معتقد بود نظر علامه طباطبائی در ارتباط با غرب، پس از سفر درمانی او به لندن تغییر یافت. احمدی میگوید: «… موقع رفتن، پلیس خیلی به آقای طباطبایی احترام گذاشت. همانجا من به ایشان گفتم: حاج آقا شما در نوشتههایتان خیلی به اروپا تاختهاید. اگر قبلاً آمده بودید و نظم و انضباط اینجا را دیده بودید، آیا اینقدر به اینها میتاختید. فرمود: نه. توجه میکنید. فرمود: نه؛ یعنی یک انصافی در این مرد عالی مقام بود و آنچه را که حق میدید، آن را درست میانگاشت و آنچه را که نادرست میدید، طرد میکرد».
باز هم تاکید مینمود: «رفقا، ابد در پیش داریم»
اما، آیا ابدیت و توحید با جریان امروز غرب و جهان مدرن سنخیت دارد؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻عمل به ظاهر شریعت، لازمهی سلوک است
♻️ علامه طباطبایی:
سالک از ابتدای سیر تا مقام وصول، باید ملازم شرع باشد و سر سوزنی از ظاهر شریعت تجاوز ننماید و چون کسی این چنین نباشد منافق است، مگر به عذر و یا خطا و نسیان باشد. این که شنیده شده و به بعضی نسبت دادهاند که چون شخص به کمال رسید، تکلیف از او ساقط می شود افترا و کذب محض است، زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله با این که اشرف موجودات بوده، تا آخرین لحظه حیات، تابع و ملازم احکام الهیّه بودند.
📚ثمرات حیات/ج۱/ ص ۴۰
💠۲۴ آبان، سالگرد وفات علامه طباطبایی، مفسر و فیلسوف بزرگ معاصر و صاحب کتاب شریف "تفسیر المیزان"
#علامه_طباطبایی
@howzavian_tehran
.
🖍پندار ناقص روشنفکران از علامه طباطبایی
انتشار یادداشت حجت الاسلام دکتر شریفی از نویسندگان حوزوی در خبرگزاری تسنیم
متن کامل
https://tn.ai/3199359
#علامه_طباطبایی
@howzavian
❤️ علامه
✍️ علی خسروی
چهلوسه سال پیش در چنین روزی سجادهنشینی باوقار و عالمی پراعتبار و شهسواری سبکبار و فلکپیمایی گلیمپوش از اهالی شهر فرزانگی، یعنی بزرگِ حکمت الهی و عرفان اسلامی، حضرت علامه طباطبایی درگذشت.
علامه عالِم امروز بود، اما هیچگاه به سنت پشت نکرد و استوارترین پیوندهارا با آن داشت. اهل گفتوگو بود و جستجوگر حقیقت. قرآن را در مرکز منظومه فکری حوزه نشاند و تفسیرش (المیزان) ناسخالتفاسیر شد و با زبردستی تمام ماتریالیسم تقی ارانی و یارانش را بیاعتبار کرد و مقدمات کلام جدید را فراهم نمود.
بخلاف سیره سلف پیوسته جان خود را به فضیلت دمخوری و گفتوگو با هانری کربن[مسیحی] و دیگر استادان پایتختنشین آراسته کرد و هر هفته رنج سفر را بر خود هموار نمود و در خانه ننشست تا دیگران به سراغ او بیایند و سخنانش را بشنوند؛ بلکه بیشتر گوش شد تا زبان.
بیبدیل در فلسفه و قرآنشناسی و تفقه و تصفیه حدیث بود اما در عرفان و اخلاق تا میتوانست برخود سنگ تمام گذاشت و پس از فراغت از علم نحو و بالاتر از آن «نحومحو» آموخت و یزید نفسش را «بایزید» کرد و کفّه افلاکی و آسمانی ترازوی وجود خود را سنگینتر نمود و خاک ساحل تن را به امواج دریای اشراق فرو شست و بر فربهی جثّه باطن افزود تا چونان مرغ باغ ملکوتی که در محبس تنگ خاک افتاده بود ازخود روحی بیتن و خورشیدی بیسایه و تندیسی بیتاریخ و بیجغرافیا بر جا نهد.
غزلهای عاشقانه و مثنوی باقی مانده از او که گویا بسیار بیش این بوده، به گواهی اهل فن، از ذوقی سرشار و مهارتی کمنظیر در غزلسرایی سنتی با محتوای عرفانی خبر میدهد. یکی از این غزلها با صدای شهرام ناظری در آلبوم «کیش مهر» رشک آسمانیان است:
همی گویم و گفتهام بارها
بُوَد کیش من مهر دلدارها
پرستش ز مستیست در کیش مهر
بروناند زین حلقه هشیارها
حکمت را به قدرت نفروخت و دکان ایمان فروشی دایر نکرد. از فقر و فاقه ننالید و از نجف به روستای شادآباد تبریز برگشت تا ده سال کشاورزی کند و از دسترنج خود استفاده کند.
وقتی به قم آمد، به ترویج و تدریس علوم عقلی همت گمارد و به همین دلیل مغضوب پارهای از روحانیون شد. آنها گمان میکردند کار او بیراهه یا کجراهه است که جا را بر نَقل و حدیث تنگ میکند و گشتگان را اسیر غولان و گرگان کرده و به مقصودی نمیرساند.
به گفته شاگردانش غروب خورشید معنویت از آسمان انسانیت را تا اعماق استخوانش احساس میکرد و سرزدن دوباره این آفتاب را از مشرق انتظار میبرد. او به حقیقت «روحانیترین» شخصیت صد سال اخیر بود. یاد این «گونۀ در حال انقراض» به خیر و روانش شاد.
@howzavian_hamedan
علامه طباطبائی؛ معمار فکری انقلاب اسلامی
✍️ دانیال بصیر
🔻یکی از کلیدواژههای که معمولا در ایام رحلت علامه طباطبایی از سوی جریان نواندیشی و سکولار مطرح میشود، انتساب سخنی به مرحوم علامه است که ایشان فرمودهاند «اولین شهید در این انقلاب، اسلام است». از این جمله به عنوان یک ابزار برای نشان دادن مخالفت علامه با اصل و اصول انقلاب از سوی این طیف به کار گرفته میشود. افرادی چون محسن کدیور و سیدحسین نصر به فراوانی از این نقل قول استفاده کرده و تلاش کردهاند تا تصویر منفی از علامه به نمایش بگذارند.
▪️کدیور در آثار خود این ادعا را مطرح کرده که علامه طباطبایی با امام خمینی (ره) و دیگر شخصیتهای انقلابی زاویه داشته و حتی به نوعی مخالف جریان انقلاب بوده است. او همچنین اشاره میکند که برخی از علمای فلسفه، به ویژه علامه، به دلیل مواضع تحت الشعاع قرار گرفتن این علم، نقدهایی به انقلاب داشتند. در این بین، به نقل قول مرحوم حکیمی نیز ارجاع داده میشود که از علامه به عنوان کسی که گفته «اولین شهید در این انقلاب، اسلام است» یاد میکند.
▫️با بررسی زندگی و فعالیتهای علامه طباطبائی پیش و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت و تأثیرگذاری ایشان در جریانهای اجتماعی و سیاسی آن دوران را بیشتر پی خواهیم برد. به ویژه رابطه ویژهای که بین ایشان و حضرت امام خمینی (ره) وجود داشت، گواهی بر همسویی فکری و نظری این دو شخصیت در زمینههای دینی، سیاسی و اجتماعی میباشد.
▪️علامه طباطبائی توانست با تولید آثار علمی غنی و تربیت شاگردان اندیشمند، نقش بیبدیلی در ترویج فلسفه و تفسیر قرآن در حوزههای علمیه ایفا کند. این تلاشها به منظور ایجاد مبانی فکری مستحکم برای حرکت انقلاب اسلامی، در برابر چالشهای فکری و فرهنگی دوره پهلوی که خود مروج این فرهنگ غربی بود، صورت میگرفت. تألیف کتاب راجع به حکومت اسلامی به فارسی و عربی بیانگر دغدغهمند بودن ایشان در خصوص مباحث تئوریک اسلام سیاسی است.
🔻علاوه بر فعالیتهای علمی، علامه طباطبائی در عرصههای اجتماعی و سیاسی نیز حضور فعالی داشت. حمایت صریح ایشان از آرمان فلسطین و امضای اعلامیههایی که به شکلگیری نظرات عمومی در مورد انقلاب اسلامی کمک کرد، نشاندهنده موضعگیری روشن و قاطع ایشان در این زمینه است. به عبارت دیگر، علامه دفاع از مرزهای ایدئولوژیک اسلام و ترویج مبارزه فرهنگی و علمی را به عنوان بخشی از مسؤولیتهای خود میدانست.
▫️علامه از جمله علمای بود که به مبارزه فرهنگی به عنوان یک عامل اثرگذار در ایجاد تغییرات سیاسی اعتقاد داشتند. به تعبیر مرحوم آیتالله مهدویکنی: «حرکت انقلاب که در حوزه علمیه قم به راه افتاد و به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد، دو رکن و دو مبدأ سیاسی ـ فرهنگی داشت: یکی از این دو، شخصیت و آموزشهای حضرت امام بود و دیگری مرحوم علامه طباطبائی که یکی صبغه سیاسی و دیگری صبغه فرهنگی داشت و هر دو مکمل یکدیگر بودند.»
@howzavian_hamedan