eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 به توان پلیس ✍️ سیدعلی ساداتی‌نژاد در روزهای اغتشاشات پس از فوت خانم مهسا امینی شاهد هجوم وحشیانه آشوبگران و معاندان انقلاب در عرصه فضای مجازی و حقیقی به مأموران مظلوم پلیس بودیم و این خویشتنداری و نجابت پلیس در برخورد با اغتشاشگران و فریب خوردگان و تقدیم شهدای عزیزی در این خصوص در حدی بود که مردم خواستار برخورد قاطع پلیس و قوه قضاییه با اغتشاشگران و عاملان آن شدند. پخش فیلم ها و عکس هایی از بریدن گلوی پلیس یا زنده زنده سوزاندن پلیس در آتش و همچنین هتاکی و ناسزا گفتن به ماموران پلیس یک خط مشخص بود برای تضعیف کارکردی و شکستن اقتدار پلیس. در این خصوص ذکر چند نکته خالی از لطف نمی باشد: ۱_ یکی از الزامات اساسی و مهم در برقراری امنیت پایدار در جامعه، مولفه اقتدار نیروهای پلیس می باشد و برابر تحقیقات علمی انجام شده رابطه مستقیمی بین اقتدار و احساس امنیت در جامعه وجود دارد؛ به گونه ای که یک سازمان اجتماعی و انتظامی بخش مانند پلیس بدون اقتدار غیر قابل تصور می باشد. در این خصوص دارندورف جامعه شناسی انگلیسی ریشه حل تضاد های اجتماعی موجود در جامعه را اقتدار می داند نه قدرت. این در حالی است که برخی کشورها برای افزایش اقتدار پلیس خود به دنبال مولفه های ظاهری از جمله تغییر در چهره مأموران پلیس می باشند. ۲_درصورت تضعیف پلیس و شکستن اقتدار آن با توجه به گستره وسیع فعالیت پلیس در حوزه انتظام بخشی در جامعه و ارتباط تنگاتنگ مردم با این سازمان، اولین متضرر این مسئله خود مردم می باشند؛ چرا که با تضعیف پلیس سنگ روی سنگ بند نشده وامور از حالت طبیعی خود خارج می شوند و به قول ضرب المثل معروف «شهر که شلوغ می شود قورباغه هفت تیرکش می شود!» ۳_ هر صاحب اندیشه ای اذعان می دارد که بالندگی و توسعه و پیشرفت یک جامعه منوط به وجود امنیت پایدار به عنوان زیرساخت اصلی می باشد. از مولفه‌های اصلی امنیت پایدار در جامعه، اقتدار و صلابت متولیان حفاظت از نظم و امنیت جامعه می باشد. ۴_ برابر دستورالعمل حجاب و عفاف شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۷ نهاد در حوزه سلبی و ایجابی مسئولیت در حوزه حجاب و عفاف دارند. پلیس به عنوان یک نهاد مسئولیت پذیر و قانون مدار تنها ترین نهاد می باشد که با شجاعت کامل در سال های متمادی در این حوزه در حال تلاش بوده است که این موضوع موجب عصبانیت جریان های معاند و ضد انقلاب در داخل و خارج می باشد و به این نتیجه رسیده اند که تنها راه مقابله با این نهاد مقدس و مجاهدان فی سبیل الله، تضعیف و شکستن ابهت و اقتدار این نهاد مردم پایه می باشد که به این واسطه بتوانند موجب عقب نشینی پلیس در این عرصه مهم گردند. ۵_ پلیس با تمام توان و بدون ترس از اجرای مسئولیت قانونی خود با اقتدار تمام البته و نجابت و مهربانی و رأفت همواره به اجرای وظایف خود خواهد پرداخته است و البته ضمن انتظار حمایت و پشتیبانی از مردم و مسئولین، انتظار دارد قوه قضایه به جهت دلگرمی و حفظ اقتدار پلیس برخورد قاطع با مسببان و بانیان اغتشاشات اخیر را در دستور کار خود قرار دهد تا درس عبرت برای سایرین و موجب عدم تکرار حوادث بعدی گردد. @HOWZAVIAN
🔻تمدید دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) 🔹بخش های سوگواره: 🔸اطلاعات بیشتر و شرکت در سوگواره: https://soogvareh.com 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir @HOWZAVIAN
. بیشه را پنداشتند از شیر، خالی مارها حمله آوردند بر ایرانمان کفتارها برده‌اند از حرمله ارث این حرامی‌های دون کودکان را می‌زنند این ناکسان این خارها حاج‌قاسم تا همیشه حافظ ایران ماست کشور ما کی بماند خالی از سردارها؟ دورۀ مستی سرآمد ای یزیدی‌های پست می‌رسد از ره به‌زودی دورۀ مختارها ✍️محمدتقی عارفیان @HOWZAVIAN
📌 شایعه، نفاق، فتنه ✍️ بابک شکورزاده در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمود: «لا تَکرِهُوا الفِتنَهَ فِی آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِین؛ از فتنه اکراه نداشته باشید که فتنه منافقین را نابود می‌کند.»(کنزالعمال) این حدیث شریف گویای این است که فتنه‌ها بستری برای پاکسازی جامعه از منافقین است. شاید یکی از مصادیق این نابودی و به عبارتی پاکسازی منافقین، همان چیزی باشد که در وقایع اخیر کشور و به مناسبت فوت مهسا امینی اتفاق افتاد. شاهد بودیم که بعضی‌ها به واسطه این اتفاقات و آشوب‌هایی که ایجاد شد موضع‌گیری‌های داشتند که قبلا به این وضوح مطرح نکرده بودند. همین موضوع باعث شد تا ماهیت آن‌ها نمایان شود و رسما صف خود را از دیگران جدا کنند. طبیعتا این اتفاق باعث افول جایگاه این افراد خواهد شد و اعتبار گذشته را برای توده مردم نخواهند داشت. 🔻شایعه پراکنی و ایجاد فتنه یکی از عوامل مهم ایجاد فتنه در جامعه ترویج شایعه و استقبال مردم از خبرهای بی پایه و اساس و ساده‌انگاری برخی دیگر است که هر سخنی را قبول می‌کنند و توجهی به منبع آن ندارند. آیه‌ای در قرآن است که به آیه "نبأ" معروف است. اگر فقط به این آیه عمل شود، دامن زدن به خیلی از شایعات صورت نمی‌گیرد. خداوند در این‌ آیه می‌فرماید: «يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن جَاءَكمُ‏ْ فَاسِقُ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُواْ أَن تُصِيبُواْ قَوْمَا بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُواْ عَلىَ‏ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما آورد، درباره آن تحقيق كنيد، مبادا به گروهى از روى نادانى آسيب برسانيد و از كرده خود پشيمان شويد.» (حجرات/6) در این آیه به صراحت، از پذیرشِ مطلقِ خبر فاسق نهی شده است. طبیعتا کسانی که شایعه‌پردازی می‌کنند انسان‌های مورد اعتماد و با تقوایی نیستند و مصداقی از فاسق هستند. وقتی سرچشمه خبری، افرادی هستند که هیچ بویی از خداترسی و صداقت نبرده‌اند چگونه باید حرف آن‌ها را پذیرفت و از آن بدتر، چرا باید کلام آن‌ها را به عنوان خبر درست برای دیگران نقل کرد؟! مثلا چگونه می‌توان به شبکه‌ای اعتماد کرد که مسئولین اصلی آن مسلک بهایی دارند و تحت نفوذ انگلیس و آمریکایی هستند که کارش دشمنی با ایران اسلامی و مستقل است! از این رو اگر آیه نبأ را سرلوحه خود قرار دهیم و در جامعه نهادینه شود خود به خود خیلی از زود‌باوری‌ها برطرف می‌شود و جلوی خیلی از شایعات گرفته می‌شود. 🔸اهداف شایعه پراکنی اهداف و اغراض مختلفی باعث می‌شود که فرد یا گروهی شایعه سازی کنند و آن را در فضای جامعه منتشر سازند. متأسفانه شایعه پراکنی برای برخی جنبه تفریح و سرگرمی دارد و می‌توان گفت که به این کار اعتیاد پیدا کرده‌اند. اصولا این افراد از ایجاد شایعه لذت می‌برند. معمولا این افراد غرض خاصی ندارند و بعضا به خاطر ایجاد جوی خاص دست به این کار ناپسند می‌زنند که نوعی بیماری اخلاقی نیز حساب می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهدافی که شایعه پراکنان در جامعه دنبال آن هستند تخریب فرد یا جریان خاصی است که به این واسطه وجهه آن شخص یا آن جریان را خدشه دار کنند. ایجاد شبهات اعتقادی، سیاسی و ... از دیگر اهدافی است که شایعه پردازان را به درست کردن شایعه سوق می‌دهد. 🔹رابطه نفاق و شایعه پراکنی دروغ، نشانه نفاق است؛ برای‌اینکه شخص دروغگو زبان و دلش یکی نیست و تفاوت داشتن دل و زبان چیزی جز نفاق نیست. در آيه 77 سوره توبه مى‏‌خوانيم: «فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِي قُلُوبِهِمْ إِلى‏ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ؛ اعمال آنها تا روز قیامت نفاقى در دلهايشان ايجاد كرد، به خاطر اينكه عهد خدا را شكستند و دروغ مى‏‌گفتند». در این آیه شریفه، دروغ یکی از عوامل نفاق شمرده شده است. در آیه دیگری، به نوعی شایعه پردازی از نشانه‌های منافقان ذکر شده است: «لَئنِ لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فىِ الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يجُاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا؛ اگر منافقان و بيماردلان و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بى‏اساس در مدينه پخش مى‌كنند دست از كار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان مى‌‏شورانيم، سپس جز مدّت كوتاهى نمى‏‌توانند در كنار تو در اين شهر بمانند.»(احزاب/60) شاهد در اینجا کلمه "مرجفون" است که به معنای شایعه پردازان است و به منافقین نسبت داده شده است و یکی از مصادیق بارز آن در حال حاضر پایگاه‌های اطلاع رسانی جریاناتی مثل گروه مجاهدین خلق، بی بی سی و ... هستند که تبحر خاصی در نشر اکاذیب، تخریب و شایعه پراکنی دارند. @HOWZAVIAN
untitled.mp3
12.84M
✏️حمله به اربیل، توسعه سقز! «به بهانه حمله موشکی اخیر به کردستان عراق» نویسنده: علی بهاری گوینده: روح الله سلیمانی تدوین: محمد رضایی @negashteh @HOWZAVIAN
✏️دیروز به صورت اتفاقی در یکی از کانال‌ها، دو عکس نوشته دیدم به همراه جمله‌ای که چند روز پیش در کانال قرار دادم. خیلی خوشحال شدم از اینکه نیروهای انقلابی به صورت آتش به اختیار مشغول تولید محتوا هستند و معطّل این و آن نیستند. با پیگیری از مسئول کانال، نام طراح را پیدا کردم و قرار شد تصاویر را به همراه نام ایشان خدمت شما مخاطبین عزیز ارسال کنم. البته مسئول محترم کانال منتشر کننده، رسم حفظ امانت را به جا آورده و جمله را با ذکر نام نویسنده منتشر کردند. 🙏🏻نام طراح: سرکار خانم فاطمه زارع 🌐کانال منتشر کننده: استراحت بماند بعد از شهادت ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
📌برای تمدن شدن، علم بهتر است یا اخلاق؟! ✍️ حبیب الله بابایی رابرت بریشتت در تعیین شاخص های تمدن به موضوع «علم و آگاهی» اشاره می کند و تأکید دارد که تمدن‌ها حاوی عنصر آگاهی هستند و غیرتمدن‌ها فاقد آن می‌باشند: «جامعه غیرتمدنی هنر دارد ولی زیبایی‌شناسی ندارد، دین دارد ولی الهیات ندارد، تکنیک دارد لیکن علم ندارد، ابزار و وسایل دارد ولی تکنولوژی ندارد، افسانه دارد ولی ادبیات ندارد، زبان دارد ولی الفبا ندارد، عادات و رسوم دارد ولی قانون ندارد، معرفت دارد ولی معرفت‌شناسی ندارد، و نهایتا جهان‌بینی دارد ولی فلسفه ندارد.» بریشتت در این نکته به عنصر«اخلاق» اشاره نمی‌کند و نمی‌گوید که آیا برای تمدن داشتن باید علم اخلاق را داشت یا خود اخلاق را و آیا تمدن بودنِ تمدن با اخلاق حاصل می‌شود یا با علم اخلاق؟ و در این صیرورت تمدنی، اساسا نسبت بین اخلاق و کلیتِ علم چیست؟ بیان آلبرت اشویتسر در کتاب «فلسفه الحضاره» (ترجمه عبدالرحمن بدوی) می تواند به گونه ای پاسخی باشد به همین پرسش در تقدم اخلاق برعلم در تمدن، آنجا که می‌گوید: « پیش از دورۀ مدرن، تمدن می‌بایست علاوه بر ایجاد شرایط مناسب در زندگی، کمال روحی و اخلاقی را هم بوجود می‌آورد و این درجۀ از کمال، غایت نهاییِ تمدن به حساب می‌آمد. اساسا سیادت عقل بر طبیعت خارجی، تقدم خالص محسوب نمی‌شد. باید عقل بر نوازع انسانی سیادت داشته باشد تا بعضی بعضی را به استخدام نگیرند، و از قوا و ابزار علیه دیگران استفاده نکنند. در حقیقت، پیشرفت در عالم ماده و ترقی در عالم انسانی، هر دو کار روحی است که در اوّلی روح در عالم ماده تصرف می‌کند و در دیگری روح در روح تصرف می‌نماید. از این نظر، پیشرفت مادی کمترین جوهر تمدن است که ممکن است آثار بد و یا خوب داشته باشد، و پیشرفت اخلاقی اصلی¬ترین جوهر تمدن به حساب می‌آید که همواره دارای آثار نیک و پسندیده است». اشویتسر در حقیقت به ماهیت اخلاقی تمدن (تمدن به مثابه نیکی‌های متراکم) اشاره می‌کند و تمدن منهای اخلاق را بی‌تمدن قلمداد می‌کند. 🔗 بیشتر بخوانیم @HOWZAVIAN
⚫️ مادرم پس از تحمل رنج بیماری به برادر شهیدش پیوست. ☑️ بی تردید هر آنچه از دنیای طلبگی ام دارم از پشتیبانی‌ها، صبوری‌ها و دلگرمی‌های مادر بود و اکنون نیز امتداد دعایش را به جان احساس می‌کنم. 🙏 در این مجال از همه سروران، فضلای محترم و نویسندگان فرهیخته حوزوی و رسانه‌ای که با ابراز تسلیت و همدردی، مرهمی بر قلب داغدار ما شده‌اند، قدردانی می‌کنم و آرزوی توفیق و عاقبت بخیری برای همه بزرگواران دارم. ............................... در صورت امکان امشب، نماز لیلة الدفن برای مرحومه مغفوره " زهره بنت غلامرضا" خوانده شود. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم علی اسفندیار، مدیر کانال نویسندگان حوزوی
▪️إنا لله و إنا إلیه راجعون▪️ جناب مستطاب حاج آقای اسفندیار درگذشت مادر گرامی و ارجمندتان را، خدمت شما و خانواده محترم تسلیت می‌گوییم. ان‌شاءالله که رحمت الهی و هم‌جواری حضرت صدیقه طاهره "سلام‌الله‌علیها" نصیب ایشان بشود. 🖋از طرف نویسندگان حوزوی و تحریریه مداد‌الفضلاء ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
🔴«رفتارهای فورانی» و «رفتارهای ریشه‌دار» ✍ احمدحسین شریفی رفتارهایی که ریشه در احساسات، عواطف و هيجاناتِ بي‌پشتوانة عقلانيت و تفکر دارند، مقطعي و بي‌ريشه و بی‌بنيان‌‌اند. به همين دليل، حالت فوراني دارند؛ زود بالا مي‌کشند اما خيلي سريع هم فرو مي‌ريزند؛ اما رفتارهایی که ناشي از بينش‌ و نگرش‌اند، ريشه‌اي و بنيادين‌اند؛ دائمي‌اند؛ «بينش» همچون چشمه‌اي جوشان است که «گرايش‌»ها و «کنش‌»ها را نيز دائماً سيراب مي‌کند. به تعبير زيباي قرآن، بينش مثل درختي مي‌ماند که اگر پاک و طاهر باشد، ميوه‌هاي پاک و طاهر هم مي‌دهد و اگر خبيث و ناپاک باشد، يا ريشة محکمی ندارد و با هر بادي ممکن است از جا کنده شده و از بين برود و يا ميوه‌هاي زهرآلود و سمّي توليد مي‌کند: أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماء؛ تُؤْتي‏ أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون‏؛ وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرار (ابراهيم، 24-26) منظور از «کلمة‌ طيبه» در این آیات شریفه، «توحيد و خداپرستي» است. خداپرستيِ عملي، بنيان رستگاري بشريت است. بقيه امور همگي از سنخ شاخ و برگ‌ها و ميوه‌ها است. به همين دليل، پيامبر اکرم کار خود را با دگرگون کردن باورهاي مردم آغاز کرد. توحيد را مطرح کرد. به تبع آن ساير دگرگوني‌ها شروع شد: دگرگوني در اقتصاد، اخلاق، سياست، روابط اجتماعي، ازدواج، طلاق، روابط زناشويي، بهداشت و امثال آن. اينها همگي ميوه‌هاي مستمر درخت توحيد‌ند. درخت توحيد، اگر درست کاشته شود و درست آبياري گردد، همواره ميوه‌هاي تازه خواهد داد. @HOWZAVIAN
🔻پدر، مادر، ما متهمیم ✍ علی مهدیان 🔺رفیقم میگفت یکی از نوجوونهای اغتشاشات رو گرفته بودیم، پدرش اومد شروع کرد به کتک زدن بچش. با گرفتاری جلوش رو گرفتیم، ول کن نبود. پدر درد میکشید، پسر هم درد میکشید. اما چه کسی مقصر بود؟ 🔺تو جمعی بودم، مادر چادری گفت امروز از فلان خیابون رد میشدم تنم میلرزید عبور کنم، این چه وضعیه آخه.میترسیدم چادر از سرم نکشن. دخترش هم نشسته بود. دختر نوجوان و شل حجابش به مادر گفت این همه تن ما لرزید، حالا نوبت شما است تنتون بلرزه. مادر با غصه و تعجب به دختر خودش نگاه میکرد. کی مقصره مادر یا دختر یا کی؟ 🔺مادری میگفت دخترم علاقمند به عرفانهای حلقه شده، میگه به جای نماز و مناسک دینی بهتر نیست دستورات اینها رو عمل کنیم؟ جواب سوالهاشو بلد نیستم چه کنم؟ مستاصل بود. دلم برایش سوخت. کی مقصره مادر یا دختر یا کی؟ 🔺راستی کدومهاتون اولین بار که شنیدید اکثر اغتشاشگرها نوجوان هستند، تعجب کردید؟ فکر میکنید چرا؟ نوجوون چرا؟ 🔺بخواهیم یا نخواهیم قوانین عالم ثابته، تغییر نمیکنه. این بچه ها تو فضای مجازی دارن زندگی میکنن. اونجا دارن بزرگ میشن. فضایی که تحت حاکمیت ظلمه، تحت حاکمیت کفره، تحت حاکمیت طاغوته. الله ولی الذین آمنوا یخرجهم‌ من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیاؤهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات. هر جا تحت ولایت طاغوت برویم خروجیش ذره ذره فاسد شدنه. اون پدر و مادر نمیدونن بچه هاشونو دادن دشمنشون تربیت کنه، مدیران و مسوولین ما هم نمیدونن؟ 🔺من طلبه به چند نفر توضیح بدم که استقلال یک کشور رو فقط کومله و جیش الظلم وهابی خراب نمیکنه، جامعه ای که حیات نسل آینده اش در مملکتیه که حاکمش طاغوته ، یعنی فضای مجازی، خروجیش ذره ذره فساده و تباهی و نادانی. 🔺تو جمع معلمهای یک دبیرستان خوب بودم. دیدم معلمها هم دارن اتهام قتل و شکنجه به نظام رو تکرار میکنن. آدمهایی به ظاهر خوب، فرهنگی، معقول. چرا به این جمع بندی رسیدند؟ کی مقصره؟ این روزها مثل آب خوردن میتونی بفهمی کی به کجا اعتماد داره و کجا زندگی میکنه. این فضای مجازیه، معلم رو هم میبره، دانش آموز رو هم میبره، مادر و پدر رو هم میبره، هر جا حاکمیت رو به طاغوت بسپرید، مسیر کج میشه به سمت فساد و تباهی. قبول کنید یا نه. 🔺باور میکنید، همون مادرهایی که درباره نسبتشون با دخترهاشون نوشتم، نگران فیلتر اینستا و واتساپ و امثالهم هستند؟ میگن نباید فیلتر بشه. میدونید چرا متوجه این تناقض شون نمیشن؟ 🔺چون باور نمیکنند ریشه درد همانجایی است که درش نفس میکشند و حاکمیت دشمن را در آن پذیرفته اند. تجزیه کشور اینجا است. نفی استقلال کشور و پرچم آتش زدن اینجا است. طاغوتی شدن اینجا است. جنگ اینجا است . اغتشاش اینجا است. کشور باید بسیج شود همه مدیرانش همه نخبگانش. و الا این قصه دنباله دار خواهد بود. @HOWZAVIAN