eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
520 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 این آن نیست ✍ حسن مددخانی 🌹به هر چیزی بیش از اندازه واقعی‌اش نباید تقدس داد. اجابت دعا در لحظه تحویل سال، نظیر اجابت دعا در سایر ساعات و روزها و زمان‌ها و مکان‌هاست. از این جهت این لحظات هیچ ترجیحی بر سایر زمان‌هایی که به اجابت دعا نزدیک هستند، ندارد. 🔷در شگفتم عمده کسانی که نسبت به اجابت دعا در این ساعات باور راسخ و اعتقاد قلبی مثال زدنی دارند و خیلی متفاوت دعا می‌کنند، نسبت به سایر زمان‌های اجابت دعا خیلی بی‌تفاوت عبور می‌کنند. 🔶 این عده که اتفاقا کم هم نیستند، بر این باورند که این ساعات را باید بسیار قدر دانست و نباید به آسانی از دستش داد. زیرا باور دارند که سرنوشتشان در این ساعات رقم خواهد خورد. حتی عده‌ای باور دارند که در روز اول فروردین مراقب اولین نفرها باشید؛ اولین فردی که وارد خانه شما می‌شود، می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد و سختی‌ها و خوشی‌های یک سال شما به گام‌های او گره خورده است. پس اجازه ندهید هر فردی به خودش اجازه دهد که اولین فردی باشد که در اولین ساعات سال وارد خانه شما شود. 🔷در عین حال این افراد با چنین باورهایی باور چندانی به خدای سرنوشت‌ساز و شب‌های سرنوشت‌ساز ماه مبارک رمضان ندارند. دسته‌ای از این افراد با این که برخی آموزه‌های دینی را انکار می‌کنند و یا در صحتش خدشه وارد می‌کنند، باورهایی شبیه باور دینداران دارند. گرچه به طور آشکارا خواسته یا ناخواسته این باورها را به خدا نسبت نمی‌دهند. 🌹حقیقت این است که با وجود سفارش به دعا در لحظه تحویل سال، آن‌چه که عده‌ای به دنبالش هستند در این لحظات نخواهند یافت و گمشده خود را می‌توانند در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان جستجو کنند. @HOWZAVIAN
❌ریزش رویش✅ ✍محسن عبدالله زاده 🖊...زمستان اغتشاشات رفت و رو سیاهی به ذغال های سوخته ماند. عده ای که خیلی هوا برشان داشته بود و فکر می کردند وزنه و قدرتی شده اند با بیانیه، تحریم، اعتصاب و اعتراض فقط خودشان را ضایع کردند و سرّ نَهانِشان از بی مایگی و خامی را مردم فهمیدند. اتفاقات اخیر بار دیگر به همه ما نشان داد اسلام و انقلاب محتاج و نیازمند کسی نیست و کار برای آن افتخار است... 🔗 ادامه در این صفحه @HOWZAVIAN
📌شوخی طلبگی با یک تازه‌امام‌جمعه!مرتضی رجایی 🔰در یک گروه مجازی طلبگی، یکی از اعضا خبری را اعلام کرد مبنی بر انتصاب یکی از دوستان به در یکی از شهرها. دوستان مشغول تبریک و دعای خیر و آرزوی موفقیت برای ایشان بودند که... 🔹️یکی از دوستان نوشت: بَهبَه😍 ان‌شاءالله بستری باشه برای توفیقات بیشتر در جلب رضایت حضرت صاحب الأمر. 🔹️دوست دیگری در پاسخ به او نوشت: چرا «بستری»؟! إن‌شاءالله با تن سالم و دل خوش خدمت کنه به حضرت.😁 🔹️سومی این‌گونه جواب نوشت: "تُن سالم" خیلی مهمه؛ مخصوصاً اینکه باید ۲۰ دقیقه بجوشونیش. من یه بار تُن تاریخ گذشته خوردم، خیلی اذیت شدم.🤣 🔰با شناختی که از طنازی اعضای گروه دارم، احتمالاً این زنجیره شوخی تا چند حلقه دیگر ادامه داشته باشد! 🔰اهل‌بیت ما محبان خویش را به مزاح‌های مؤمنانه و شاد کردن مؤمنان از راه حلال سفارش کرده‌اند. در این دقایق پایانی سال و در روزهای آغاز سال جدید، سعی کنیم از خودمان خاطره‌های شیرینی در ذهن و دل دیگران به جا بگذاریم. @HOWZAVIAN
✨ سازندگی‌های اقتصادی باید با معیشت مردم ارتباط پیدا کند 🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲: [در سال ۱۴۰۱] کارهای خوبی هم البته انجام گرفته در همین مسئله‌ی اقتصاد و سازندگیهایی که به اقتصاد منتهی میشود که حالا خواهم گفت، باید این سازندگیها دنبال بشود تا به زندگی مردم و معیشت مردم منتهی بشود و ارتباط پیدا کند. ۱۴۰۲/۱/۱ 💫 🔍 متن کامل پیام👇🏻 https://khl.ink/f/52249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ جواد رستمی در آستانه نوروز قرار داریم که صده رحم، معاشرت با دوستان و وابستگان و نیز حضور در اجتماع بخش وسیعی از زندگی ما را به خود اختصاص خواهد داد. نکته کوتاه و مهم در این برخوردها در بیان امام رضا(ع) نیکویی معاشرت با مردم و یکسانی برخورد با بزرگ و کوچک است. ایشان می فرمایند:«اجْعلْ مُعاشرَ تَکَ مَعَ الصغیرو الکبیر؛(صحیفة الرضا، ص 400)برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان» همانطور که برای بزرگان احترام قائل می شویم و برخورد گرم و نیکویی داریم نسبت به افرادی که بلحاظ سنی، اجتماعی و یا شغلی از ما کوچک تر هستند نیز باید رفتار مبتنی بر احترام و مهربانی داشته باشیم. مراد از این یکسانی رفتار با بزرگ و کوچک، نوع برخورد نیست بلکه عدم غرور و بی توجهی به شخصیت افراد است. اینکه با یک مدیر رفتاری متواضعانه داشته باشیم اما نسبت به یک فرد معمولی با غرور برخورد کنیم پسندیده نیست. یکسانی در نوع رفتار معنا ندارد چه بسا مخاطب ما کودک باشد قطعا آن رفتار رسمی که با یک فرد بزرگ داریم نمی توانیم با همان لحن و ادبیات با یک کودک سخن بگوییم بلکه عقل حکم می کند و دین هم تاکید کرده است که با کودکان به زبان خودشان سخن بگوییم و این سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام است. رفتاری که بین مرد و زن، پیر و جوان یا محرم ونامحرم داریم قطعا باید متفاوت باشد و این یکسانی در کلام امام مراد در سبک برخورد شخص به لحاظ فروتنی و خضوع و احترام و مهربانی است. @HOWZAVIAN
💠 اعتماد عمومی و خودباوریم.ع شهرآشوب پرده اول ماشینش یک خرابی جزئی داشت. باید یکی از قطعات تعویض می شد،با هم همراه شدیم به سمت یک مغازه لوازم یدکی خودرو. وارد مغازه شد، من هم پشتش بودم، اسم قطعه را گفت. فروشنده سه چهار مدل از آن قطعه را جلوی رویش گذاشت و گفت این چینی است و این ها هم ایرانی قیمت این فلان است و قیمت آن فلان نگاهی به فروشنده کرد و گفت خارجی خوب چی داری؟ فروشنده گفت کره ای ش هم هست اما گران، مشکلی نداری؟ گفت نه همان کره ای را بیاور، چینی که معلوم نیست درجه چندم است، ایرانی هم امروز می اندازی میبینی فردا روز از نو روزی از نو. پرده دوم بیرون بودیم گفت داروخانه دیدی بگو، دارویی را باید برای همسرم بگیرم. چند جایی را نشانش دادم. رفت اما دست خالی برگشت. به او گفتم چه شده دارو را ندارند؟ گفت چرا ولی ایرانیست دنبال خارجی اش هستم، گفتم چه فرقی می کند؟ گفت ایرانی هیچ اثری ندارد انگار پولت را در سطل آشغال می اندازی. پرده سوم دور هم بودیم با تعدادی از دوستان. بحث درباره فرمایشات رهبری در باب جهاد تبیین بود. بیشتر شنونده بودم، همان رفیقمان از همه تندتر بود گفت نمی دانم چرا بسیاری از مردم این همه پیشرفت در عرصه های مختلف صنعتی و دارویی و ..... را نمی بینند هر میزان هم تببین می کنی و گزارش و مستند می آوری به حرفهایت اعتماد نمی کنند؟ بی مقدمه گفتم به همان دلیلی که تو به قطعه و داروی تولید داخل اعتماد نداری. همه ی ما در عرصه عمل همین گونه ایم، فقط برخی زبان و عملشان یکی است و برخی نه. انگار اب یخ بر روی آتشش ریختم. سکوت و فکر توصیف احوالش بود. اعتماد عمومی ارزان ترین کالا در این بازار است که همه می توانند به آن چوب حراج بزنند از شرکت قطعه سازی و دارو سازی گرفته تا رسانه ی ملی و ...... دودش به چشم خودمان می رود، باور کنید. @HOWZAVIAN
💐 دعــــــــــــــوت نـــــــــــامــــــه، ماه رمضان، ماه بهار قرآن، در بهار طبیعت👇 30 جز قـــــــــــــــــــرآن به صورت فایل صوتی و نیاز به دانلود ندارد. *جزء 1 ⇨ http://j.mp/2b8SiNO* *جزء 2 ⇨ http://j.mp/2b8RJmQ* *جزء 3 ⇨ http://j.mp/2bFSrtF* *جزء 4 ⇨ http://j.mp/2b8SXi3* *جزء 5 ⇨ http://j.mp/2b8RZm3* *جزء 6 ⇨ http://j.mp/28MBohs* *جزء 7 ⇨ http://j.mp/2bFRIZC* *جزء 8 ⇨ http://j.mp/2bufF7o* *جزء 9 ⇨ http://j.mp/2byr1bu* *جزء 10 ⇨ http://j.mp/2bHfyUH* *جزء 11 ⇨ http://j.mp/2bHf80y* *جزء 12 ⇨ http://j.mp/2bWnTby* *جزء 13 ⇨ http://j.mp/2bFTiKQ* *جزء 14 ⇨ http://j.mp/2b8SUTA* *جزء 15 ⇨ http://j.mp/2bFRQIM* *جزء 16 ⇨ http://j.mp/2b8SegG* *جزء 17 ⇨ http://j.mp/2brHsFz* *جزء 18 ⇨ http://j.mp/2b8SCfc* *جزء 19 ⇨ http://j.mp/2bFSq95* *جزء 20 ⇨ http://j.mp/2brI1zc* *جزء 21 ⇨ http://j.mp/2b8VcBO* *جزء 22 ⇨ http://j.mp/2bFRxNP* *جزء 23 ⇨ http://j.mp/2brItxm* *جزء 24 ⇨ http://j.mp/2brHKw5* *جزء 25 ⇨ http://j.mp/2brImlf* *جزء 26 ⇨ http://j.mp/2bFRHF2* *جزء 27 ⇨ http://j.mp/2bFRXno* *جزء 28 ⇨ http://j.mp/2brI3ai* *جزء 29 ⇨ http://j.mp/2bFRyBF* *جزء 30 ⇨ http://j.mp/2bFREcc* التماس دعا @HOWZAVIAN
✍ به بهانه ماه «رمضان الکریم» ✅ استهلال توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) با بهره گیری از علم 🔰مفهوم شناسی🔰 ✍ نگاه کردن به آسمان جهت دیدن هلال در شب اول ماه قمری را استهلال گویند. مطابق با نظر برخی از لغت‌شناسان، هلال از اهلال به معنی بلند کردن صدا گرفته شده به این جهت که مردم به هنگام دیدن آن با صدای بلند دیگران را از آن آگاه می‌ساختند.از این رو بلند‌کردن صدا به تلبیه در مناسک حج و نیز فریاد نوزاد هنگام ولادت را هم که در آنها نیز بلند‌کردن صدا وجود دارد، استهلال می‌گویند استهلال عملی مستحب و گاه واجب کفایی است؛ بسیاری از وظایف و عبادات فردی و اجتماعی مسلمانان بر اساس ماه‌های قمری و تشخیص آغاز ماه‌های قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال است. تعیین ماه‌های حرام و ارتباط تنگاتنگ آن با موضوع دیه، تعیین ایام حج و روز عید قربان، تعیین ابتدا و انتهای ماه رمضان با زندگی مسلمانان ارتباط دارد. قرآن کریم از هلال ماه، منازل ماه، گردش ماه بر اساس نظم و محاسبه دقیق و نقش آن در تعیین اوقات زندگی مردم و تعیین زمان حج سخن گفته است. بر پایه روایات، وجوب روزه در ماه رمضان و افطار در عید فطر، وابسته به رؤیت هلال است مانند «صُومُوا لِرُؤْیتِهِ وَ أَفْطِرُوا لِرُؤْیتِهِ؛[۱] روزه بگیرید با رؤیت آن و افطار کنید با رؤیت آن». همچنین در دیدگاه فقهی، تعیین هنگام انجام مناسک حج و وقوف در عرفات، مشعر و منا، وابسته به ثبوت هلال ذی الحجه است. ⁉️ استهلال توسط مرجعی، ! 💠 مجتبی سلطانی احمدی تاریخ پژوه: سطح دانش و اطلاعات علمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) چنان بالا بود که دوست و دشمن به مقامات علمی ایشان اعتراف داشتند. معلومات شیخ منحصر به فقه و اصول و حکمت و کلام نبود و به اصطلاح جامعیت علمی داشت. شیخ از علوم و که اغلب فقها و علمای وقت بی بهره‎ بودند اطلاع کافی داشت و در نجوم و هیئت و ادبیات با اهل فن مباحثه می‎کرد. هم اکنون یک کتاب در به خط شیخ موجود است که رسول جعفریان تصویر آن را در کانال خود منتشر کرده است. شیخ برای تهیه مندرجات روزنامه‎ها و جراید اروپا درباره ایران و اسلام از میرزا عبدالغفار نجم الدوله و علامه قزوینی[که هر دو از شاگردان و مقلدینش بودند] بهره می‎گرفت و اطلاعات دقیقتری نسبت به دیگران به ویژه سایر علما از تحولات دنیای غرب داشت[ضمن اینکه به چند زبان از جمله فرانسه مسلط بود، نمونه ای از دستخط فرانسه شیخ، توسط مورخ معاصر، مهدی انصاری اعلام شده است]. 💠 مرحوم شیخ حسین لنکرانی: در علم هیأت، حاج میرزا عبدالغفار خان نجم الدوله (ریاضیدان و منجم مشهور عصر قاجار) که علاوه بر تبحر در هیأت و نجوم و داشتن شخصیت و شهرت علمی ممتاز در این زمینه، تألیفات علمی اسلامی زیادی داشت، و "فدوی" (فدائی) شیخ شهید بود، خدمت شیخ، علم کلام می خواند و شیخ نیز که در هیأت و نجوم، ید طولایی داشته، در این قسمت[ریاضی، هیأت و نجوم]، با او بحث علمی هیوی [ هََ ی َ وی ی: عالم به علم هیأت . اخترشناس . ستاره شناس . ستاره شمر. اخترشمار] می فرمود.[شیخ در انتهای رمضان الکریم شخصاً نسبت به استهلال ماه شوال اقدام می کردند]. شیخ، مخصوصاً برای انس دادن اصحاب حوزه و اطرافیان خود به قسمت های هیوی و اصطلاحات نجومی، تقویمی با اصطلاحات فنی مربوط به این قسمت، طراحی و چاپ کرده بود که بین خودشان "تقویم رقومی" خوانده می شد.اگر نمونه ای از آن "تقویم رقومی شیخ" پیدا شود، خیلی ارزش دارد.[این اثر و مکتوبات جلسات مباحثه ، هیأت و نجوم، مانند خیلی دیگر از آثار مرجع شهید، پس از شهادت ایشان، با هدایت انگلیس، به یغما رفت] ✍ مرجع شهید، پس از استنساخ اثر النافع یوم الحشر فی شرح باب الحادی عشر فاضل مقداد در ۱۲۷۷ق در مدرسه سعادت آباد، مطلبی درباره ، هندسه و نگارش نموده که ثبت در کتابشناسی توصیفی نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز است. همچنین ایشان، اُکَر ثاوذوسیوس، را در سال ۱۲۸۵، در تهران کتابت کرده است.(موجود در فهرست نسخه های خطی مؤسسه آقای بروجردی، ج ۱، ص، ۱۹۹) اُکَر ثاوذوسیوس از متون درسی ریاضی حوزه علمیه در علم هندسه و مثلثات کروی بوده است. اکر یا کره نام کتابی است از ثاوذوسیوس یونانی که نخست توسط قسطا بن لوقا بعلبکی در پیرامن سال ۲۵۰ق به دستور ابوالعباس احمد بن معتصم از آغاز تا شکل پنجم از مقالت سوم به عربی در آمده و باقی را دیگری ترجمه نموده و ثابت بن قره حرانی آنها را اصلاح کرده است.این کتاب را که ۵۸ یا ۵۹ شکل دارد، خواجه نصیرالدین طوسی هم در تاریخ جمادی الاولی ۶۵۱ق به زبان عربی ساده تحریر کرد. 🔗 شهید رابع @HOWZAVIAN
📚 🔹مردی در تبعید ابدی ✍️ نادر ابراهیمی 💠 کتاب زندگی­نامه­‌ای است از صدرالمتألهین، محمد قوام شیرازی، به قلم نادر ابراهیمی. گرچه این شرح حال بیش­تر رمان­‌گونه­‌ای است که پیرنگی از تخیل نویسنده دارد، در مجموع باید گفت پیش‌­درآمد خوبی برای شناختن ملاصدرا است. 💠شاید اولین چیزی که در مورد کتاب توجه ها را به خودش جلب می کند عنوانش است. مردی که تا ابد تبعید است، شاید هم در ابدیت تبعید است! یعنی جایی در فراسوی زمان و مکان! از کجا؟ در کجا؟ چرا؟ چرا تا ابد؟ ابد کجاست؟ 💠ملاصدرا در کودکی با سؤالاتش عصاره تمام اساتیدش را کشید و وقتی که دیگر چیزی نداشتند به او بیاموزند، در اوج جوانی شد ملاصدرا. لقب ملاصدرا را از اساتید بزرگی چون شیخ بهایی و میرداماد گرفت. 💠وقتی ملاصدرا در جلسات درس و بحث از اندیشه­‌هایش در مورد حرکت جوهری صحبت کرد، ملاها و آخوندهای دربار شروع به پچ پچ زیر گوش شاه عباس کردندکه این ملای شیرازی ملحد است و دارد مغز مردم را فاسد می­‌کند و باید اعدام شود. در نهایت ملاصدرا محاکمه شد، اما به لطف نزدیکی میرداماد به شاه عباس و پشتیبانی شیخ بهایی، حکم اعدام ملاصدرا به تبعید و نفی بلد تقلیل پیدا کرد. 💠 باید می‌­رفت جایی که کسی از او نشانی نداشته باشد. با کاروانی از خانواده و اهل خانه­‌اش از اصفهان به راه افتاد. تا این که به کَهَک رسید. همین جا بود که ملا اندیشه­‌هایش را رشد داد و کامل کرد و کتاب­‌های مهمش را نوشت. 💠شاید بشود گفت ملا به جایی درون خودش تبعید شد. به جایی که کسی جز خودش حرفش را نمی‌فهمید و او را نمی­‌شناخت. @HOWZAVIAN
🔹کاهن معبد جینجا طلسمم را شکست ✍ مجتبی عادل‌پور انگار ابر و باد و مه و خورشید و فشار زندگی دست‌به‌دست هم داده بودند که من را جدا کنند از چیزی که دوست دارم؛ یعنی از خواندن و نوشتن. البتّه هر روز می‌خوانم و می‌نویسم؛ امّا نه آن چیزی که دلم می‌خواهد. از قضا، فضایی باز شد و رفتم سراغ خواهش‌های دلم. کتابی خریده بودم از وحید یامین‌پور با نام «کاهن معبد جنیجا». یامین‌پور را با مجری‌گری‌های پر سر و صدا و بحث‌برانگیزش می‌شناسند تا نوشته‌هایش. با این حال، او توانسته کتاب‌هایش را خوب از کار درآورد. یادم هست چند سال پیش در جلسۀ نقد کتاب «نخل و نارنج» او شرکت کردم. یکی از استادان ناقد، محمدرضا زائری بود. وی خطاب به یامین‌پور گفت: «شما که این‌قدر خوب می‌نویسید، چرا کار سیاسی می‌کنید و علیه این و آن توئیت می‌زنید؟!» القصّه اینکه به ظاهر یامین‌پور توانسته مخاطبش را راضی کند. این کتاب، داستان سفر اوست به سرزمین چشم‌بادامی‌ها. دربارۀ ژاپنی‌ها در رسانه‌ها حرف و حدیث بسیار است. حتماً شما هم ماجرای تکراری تلفن پاناسونیک روی میز رئیس جمهور آمریکا را شنیده‌اید. علاقه‌مند بودم حالا که خودم نمی‌توانم سرزمین سامورایی‌ها را از نزدیک ببینم، دست‌کم نوشته‌های شخص قابل اعتمادی را دربارۀ این کشور بخوانم. «کاهن معبد جینجا» به من نشان داد که ژاپن هم چاله‌های خودش را دارد. همان چیزی که می‌گوییم آواز دهل از دور خوش است. البتّه قصد ندارم در این فرصت از کاستی‌های ژاپن بنویسم؛ بلکه برعکس، می‌خواهم به نکتۀ جالبی که یامین‌پور گزارش کرده اشاره کنم. او و همراهانش وارد فرودگاه بین‌المللی «اوساکا» می‌شوند؛ امّا هیچ تابلویی به زبان انگلیسی در فرودگاه و اطرافش نمی‌بینند. شک می‌کنند نکند اینجا فرودگاه اصلی اوساکا نباشد! نه اینجا ژاپن است؛ آنان عامدانه حتّی در مکان‌های بین‌المللی و میدان‌های اصلی، جز به ژاپنی نمی‌خوانند و نمی‌نویسند! به قول نویسنده، این شاید به خلاف ادب میزبانی باشد؛ امّا با غرور ملّی سازگارتر است. اکنون این را مقایسه کنید با برخی از هم‌وطنان و هم‌زبانان که دست و پا می‌زنند تا واژگان بیگانه را به‌کار بگیرند. کافی است سری به خیابان‌ اصلی شهر بزنید و به تابلوی بالای مغازه‌ها نگاه کنید. می‌پذیریم که یافتن زبان پاک و عاری از واژگان بیگانه، در دنیای امروز شدنی نیست؛ امّا این همه وادادگی نیز پسندیده نیست؛ آیا در فروشگاه نایس، کالای بهتری می‌فروشند؟ فست‌فودها خوشمزه‌تر از غذای فوری هستند؟ یعنی خورشید سان‌سینی از شهر آفتاب زیباتر است؟ رنگ اسکای از آسمان بیشتر به دل می‌نشیند؟ ممکن است استار از ستاره‌ بیشتر بدرخشد و چشمک بزند؟ شمارهٔ یک، کمتر از نامبر وان است؟ کسی که کت‌وشلوار لوکس می‌پوشد و می‌گوید: «اوکی هستم»، سرحال‌تر از جوان خوش‌پوشی است که می‌گوید: «خوبم»؟ @HOWZAVIAN