#کوتاه_و_گویا
آنان که به جایی رسیدند این گونه نیست که باهوش تر از من و شما بودند؛ بلکه یا از هوش من و شما حسن استفاده یا از نادانی من و شما سوء استفاده کردند!
✍ تقی متقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️مسئلهی تکفیر در اسلام
🔹فضای مجازی در کنار تمام نقائص و خطراتی که با خود به ارمغان آورده، فایده های بسیاری هم دارد. مثلا یکی شبهه ای را در این اجتماع میلیونی رها می کند و در نتیجه افراد زیادی باید زحمت بکشند تا جامعه در کنار شبهه پاسخ شبهه را هم بشنود. این خودش موجب رشد فکری در مردم می شود.
🔹قدیم تر ها خیلی از اختلاف نظر می ترسیدند اما به قول شهید آیت الله مطهری اسلام آنقدر غنی و پویا است که وقتی به آن شبهه ای وارد می شود به جای آنکه تضعیف شود قوی تر خواهد شد.
🔹چند روزی است که بین دو تن از حوزویان نزاعی علمی درگرفته که متاسفانه به بدنه ی جامعه کشیده شده است. حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حیدری در باب تکفیر در تشیع و نسبت آن با اهل سنت نظری ارائه داده و در مقابل حجت الاسلام و المسلمین محسن اراکی نامه ی تندی را مرقوم نمودند و ایشان را فاسق خواندند.
@alikheradmardii متن کامل👈
✍علی خردمردی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#با_شاعران
هزار موسی عمران مقیم طور تواند
مقیم طور تو پروانههای نور تواند
تمام خلق خداوند در حضور تواند
هماره منتظر لحظۀ ظهور تواند
به جمع منتظران چون علی امامت کن
قیام توست قیامت بیا قیامت کن
تو آفتاب خدایی خدا نگهدارت
همیشه در دل مایی خدا نگهدارت
مدینه، کربوبلایی؟ خدا نگهدارت
کنار قبر رضایی؟ خدانگهدارت
"تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد
وجود نازکت آزردۀ از گزند مباد"
✍غلامرضا سازگار
#نهم_ربیع_مبارک
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍ بررسی وضعیت حوزه پس از ده سال از سفر رهبر انقلاب به قم
🔸ما در گذشته عناوینی همچون ثقه الاسلام، حجت الاسلام، آیت الله و آیت الله العظمی داشتیم که برای خود بار معنایی داشت و برخی از سطوح را تعریف می کرد و همین مقدار کارکرد کافی بود، چون ما به ازای دیگری نمی خواست.
🔹آنچه هم که حضرت آقا به عنوان اجتهاد تأکید می کنند، رسمی ترین وجه مدارک حوزوی بود که اعتبار آن به فردی بود که این حکم اجتهاد را صادر می کرد یا اجازه نقل روایت می داد یا عناوین شبیه به این.
🔸به نظرم واقعا نمی شود اجتهاد را در قالب مدارک آکادمی جدید گنجاند؛ امروز یکی از سوالات همین است که اگر کسی در ثبت نام خبرگان رهبری شرکت کرد و موفق به اخذ تأییدیه اجتهاد شد، به معنای پیشینی، آیا مجتهد است؟ که نمی توان اینطور گفت و کماکان می بینیم در عرف حوزوی به آنان حجت الاسلام گفته می شود.
📁«نشست تحول در حوزه» پیرامون مطالبات رهبر انقلاب از حوزه با حضور دو کارشناس حوزوی برگزار شد
📌رفیعی: حوزه جایگاه اجتماعی برای طلاب و اساتید خود نمی سازد/ حبیبیان: حوزه امروز با حوزه مطلوب انقلابی فاصله دارد.
گزارش کامل👇👇این گفت و گو
https://hawzahnews.com/x9Scr
#تحول_حوزه
#مطالبات_رهبری
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
👌با گروه تحلیلی مَنار نویسندگی کنید
یادداشت های تبیینی و تحلیلی به قلم نویسندگان حوزوی و دانشگاهی را از دست ندهید:
✍ رسانه رهبر باشیم/ سخن سردبیر
✍ ائمه جمعه، دیپلمات های فرهنگی / رضا کفیلی،طلبه حوزه علمیه قم و دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی
✍ ساز نظام با هتاکی کوک نمی شود / محمد هادی سمتی،طلبه حوزه علمیه قم و دانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام
✍خداوند بحران کرونا را چگونه تدبیر می کند؟/ علیرضا ملا احمدی،طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
با مَنار (معارف ناب امام و رهبری) همراه باشید.
https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
#با_کاربران
در میان بحث های تاریخی، گاهی به مذمت مردمان و اقوام گذشته می پردازیم که:
چرا دست از یاری #امام خویش برداشتند؟!
اگر ما بودیم و امامت یک نوجوان، که امام امّت است، ولایت و اطاعت وی را می پذیرفتیم؟!
آیا حاضر بودیم، مطیع محض باشیم!؟
@delneveshtetalabe متن کامل 👈
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ حرفْ زیاد، پای اقدام خلوت
🍂کم نیستند کسانی که شعار میدهند حاضرند برای خشنودی خدا و خوشحال کردن خلق خدا، چنین کنند و چنان کنند و از خودشان فلان فداکاری را نشان دهند و بیسار گذشت را بروز دهند. ولی همین که یک نفر این حرفها را باور کرد و به کمک آنها امید بست، همین که قرار شد بارِ کسی را با خود حمل کنند و رنج این بار و نگاه و حرف مردم را تحمل کنند، و خلاصه همین که کار جدی شد، خیلی راحت حرفهایشان را فراموش میکنند و حرف جدید رو میکنند.
🍂یکی دخترش را بهانه میکند، یکی پسرش را؛ یکی احساسات و عواطفش را پیش میکشد، یکی عقل و منطقش را؛ و البته بعضیهایشان هم هستند که خیلی رُک و صریح میگویند که "راستش را بخواهی، به فلان جایش فکر نکرده بودم و حالا که خوب فکر میکنم، میبینم کار من نیست".
🍂تازه این همه در جایی است که تو نمیخواستهای زحمت آنها را برای حمل بارت بیجواب بگذاری و خودت از همان اول گفتهای که به قدری که در توانت باشد، جبران میکنی. با خودت میگویی: اگر قرار بود بی هیچ مزدی این بار را بردارند، چه میشد.
🍂و این میشود که تو اگر حواست جمع باشد، یک بار دیگر به چشم خود میبینی که به هر که جز او امید داشته باشی، ناامید میشوی. برای درک بعضی از حقایق، نه نزول آیات لازم است و نه صدور روایات؛ هر کدام از ما حداقل چند نمونه از این بینات در تجربهی زیستهی خود داریم که اگر از آنها غافل نشویم، چراغ راهمان خواهند بود.
🍂و این چنین است که زیر لب زمزمه میکنی: "استغفر الله ربی و اتوب و الیه" و با چشمی گریان و قلبی ناامید از خلق و امیدوار به فضل خالق میگویی: "لا حول و لا قوة الا بالله".
🍂حتی وقتی میخواهی از نامردی که تو را و بارت را بین زمین و آسمان رها کرده است ناراحت و دلخور باشی، چیزی به تو میگوید: از او سپاسگزار باش و برایش دعای خیر کن، که یک بار دیگر طعم تلخ اعتماد به خلق حقیر و ذلیل را به تو چشاند تا باز هم به آغوش تنها قدیر و عزیز هستی بازگردی.
🍂سرت را پایین بینداز و مشغول زندگیات باش؛ همین زندگی که محبوبت برایت پسندیده و مصلحت تو را در آن دیده است. سخت است، ولی بکوش که راضی باشی، که گوهر همه فضایل در همین رضایت به حکمت پروردگار است.
@rajaaei
✍ مرتضی_رجایی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✔️ ویژهنامه «هوش مصنوعی» از سوی هفتهنامه افقحوزه منتشر شد ➕ دانلود نسخه الکترونیکی 👇
https://hawzahnews.com/x9S8q
👌گامی نو از حوزه مورد انتظار رهبر انقلاب
#حوزه_طراز_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر_خوب_ما
🌎 نمی شود از #تمدن ایرانی اسلامی دم زد؛ اما به تناسب جهان زیست های بشر، مدل تبلیغی نداشت.
آن وقت این خبر 👇 برایت می شود جای خوشحالی و امیدواری... بله این خبر👇#تبلیغ_در_تحریم
#به_زودی مجله کودکانه «گام اول» ویژه کودکان شش تا ده سال آمریکای لاتین به زبان اسپانیایی منتشر می شود.
📌این مجله از سوی انتشارات بین المللی فانوس دریایی و در آخرین ماه های سال میلادی به دست کودکان آمریکای لاتین می رسد.
#تبلیغ_بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔵 اعلام نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آقای سید کمال حیدری
بسم الله الرحمن الرحيم
وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوينَ (اعراف: 175)
بخوان بر آنان خبر کسی را که نشانههايمان را به او داديم؛ اما او خود را از آن تهی ساخت، پس شيطان او را پيروی کرد، او از گمراهانِ فرومايه بود.
مدتي است فردی به نام سيدکمال حيدری که يکی از منتسبان حوزههای علميه است؛ هر از گاهی در بارة محکمات اسلام و تشيع سخنانی ناروا مطرح میکند.
جامعه مدرسين حوزة علميه قم از چند سال پيش وی را زير نظر دارد و در برابر تحليلها و مطالب نادرست و ناتمام وی طريق تصبّر و تحلّم را در پيش گرفته است. بررسی سوابق نامبرده نشان میدهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصيل نداشته، فراگيری از استادان را به حد کفايت نرسانده است.
نقشآفرينیهای وی در يکی از برنامههای سيمای کوثر نيز به لحاظ توانايی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطة اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختيار وی قرار میدادهاند و او تنها آن را اجرا میکرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر میشمارند.
از ديرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدينانی ناصح با وی گفت و گو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و ديدگاههای ناتمامش آگاه ساختهاند. وی به رغم پذيرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحيح اشتباهات و جبران خطاها؛ همواره خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحيح نکرده است. افزون بر اين مراکز علمی نيز به طور رسمی از وی برای طرح ديدگاههای خود در کرسیهای آزادانديشی و نظريهپردازی دعوت کردهاند. اين کرسیها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه میشود؛ ولی او از اين طريق علمی و ناصحانه نيز سربرتافته و بر نشر خطاهای يادشده اصرار میورزد. بديهي است، جای بحث در بارة تحليلها و برداشتهاـ هرچند در تضاد با محکمات اسلام و تشيع ـ محافل تخصصی و علمی است؛ که وی تن به آن نمیدهد. به نظر میرسد او اکنون خود را به غاری انباشته از شبهات تبديل کرده و سخن امير مؤمنان وضعيت کسانی مانند اوست که میفرمايد: « ٍكُلُّ ذَلِكَ وَحْشَةً مِمَّا وَرَّثَ النَّبِيُّ الْأُمِّيُّ ص وَ نُفُوراً مِمَّا أَدَّى إِلَيْهِمْ مِنْ أَخْبَارِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَهْلُ حَسَرَاتٍ وَ كُهُوفُ شُبُهَاتٍ وَ أَهْلُ عَشَوَاتٍ وَ ضَلَالَةٍ وَ رِيبَةٍ مَنْ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ رَأْيِهِ فَهُوَ مَأْمُونٌ عِنْدَ مَنْ يَجْهَلُهُ غَيْرُ الْمُتَّهَمِ عِنْدَ مَنْ لَا يَعْرِفُهُ ...»؛ همة اينها به علت وحشت از چيزي است که پيامبر امی(ص) برجای گذاشته و به علت نفرت از آن چيزيست که از اخبار آفريدگار آسمانها و زمين بر آنان عرضه کرد؛ [اينان] اهل واماندگی، غارهای شبهات، اهل کمبينی و گمراهی و بدگمانیاند؛ کسی که خدا او را به خود و رأيش واگذاشته است.(کافی، ج8؛ ص63)
مع الاسف چنديست او با برداشتهای باطل خود، نسبتهای ناروا به عالمان سلف رضوان الله تعالی عليهم را نيز افزوده و آن را به مراجع عظام موجود دامت برکاتهم نيز تعميم میدهد؛ تا آنجا که برخی مراجع معظم دامت برکاتهم صريحا به تنزيه فتاوی خود از نسبتهای ناروای وی پرداختند. نکته تأمل برانگيزتر،اینکه فارغ از برداشت های باطل او نسبت به محکمات اسلام و تشیع نشر این گفتار ها ونسبتهای ناروا و فتنهانگيز وی در آستانة ميلاد خجستة پيامبر اعظم(ص) که محور وحدت امت اسلامی است تمام تفرقه افکنان را به هيجان آورده و شبکه های معاند و فتنه گر را به استقبال از سخنان بی پای ی وی وباز نشر آن کشانده است ولذا بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنة ی امثال وی برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست هر چند مطمئنیم مسلمانان آگاه به ویژه پیروان اهل بیت علیهم السلام ،اسلام ،تشیع،عالمان و مراجع عظام را منزه از آرا و نسبت های بی مبنا وناروای او می دانند .
الهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
محمد یزدی
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پندنامه
✍ ﭘﯿﺮﻣﺮدی ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮش در ﻓﻘﺮ زﯾﺎد زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﮑﺮدﻧﺪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮاب ، ﻫﻤﺴﺮ ﭘﯿﺮﻣﺮد از او ﺧﻮاﺳﺖ ﺗﺎ ﺷﺎﻧﻪ ای ﺑﺮای او ﺑﺨﺮد ﺗﺎ ﻣﻮﻫﺎﯾﺶ را ﺳﺮو ﺳﺎﻣﺎﻧﯽ ﺑﺪﻫﺪ. ﭘﯿﺮﻣﺮد ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺣﺰن آﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮش ﮐﺮد و ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﯿﺘﻮاﻧﻢ ﺑﺨﺮم ﺣﺘﯽ ﺑﻨﺪ ﺳﺎﻋﺘﻢ ﭘﺎرﻩ ﺷﺪﻩ و در ﺗﻮاﻧﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﺑﻨﺪ ﺟﺪﯾﺪی ﺑﺮاﯾﺶ ﺑﮕﯿﺮم. ﭘﯿﺮزن ﻟﺒﺨﻨﺪی زد و ﺳﮑﻮت ﮐﺮد. ﭘﯿﺮﻣﺮد ﻓﺮدای آﻧﺮوز ﺑﻌﺪ از ﺗﻤﺎم ﺷﺪن ﮐﺎرش ﺑﻪ ﺑﺎزار رﻓﺖ و ﺳﺎﻋﺖ ﺧﻮد را ﻓﺮوﺧﺖ و ﺷﺎﻧﻪ ﺑﺮای ﻫﻤﺴﺮش ﺧﺮﯾﺪ. وﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺷﺎﻧﻪ در دﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ دﯾﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﺴﺮش ﻣﻮﻫﺎﯾﺶ را ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﺮدﻩ اﺳﺖ و ﺑﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻮ ﺑﺮای او ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻣﺎت و ﻣﺒﻬﻮت اشک ﯾﺰان ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ را ﻧﮕﺎﻩ می کردند. اﺷﮑﻬﺎﯾﺸﺎن ﺑﺮای اﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺎرﺷﺎن ﻫﺪر رﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﺮای اﯾﻦ ﺑﻮد ﮐﻪ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ را ﺑﻪ ﻫﻤﺎن اﻧﺪازﻩ دوﺳﺖ داﺷﺘﻨﺪ و ﻫﺮﮐﺪام ﺑﺪﻧﺒﺎل ﺧﺸﻨﻮدی دﯾﮕﺮی ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﻪ ﯾﺎد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ اﮔﺮ ﮐﺴﯽ را دوﺳﺖ داری ﯾﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﺗﻮ را دوﺳﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای ﺧﺸﻨﻮد ﮐﺮدن او ﺳﻌﯽ و ﺗﻼش زﯾﺎدی اﻧﺠﺎم دﻫﯽ.
ﻋﺸﻖ و ﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﺮف
ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آن ﻋﻤﻞ ﮐﺮد🌹
✨امام سجاد علیه السلام می فرمایند:
«برای من به بازار رفتن و خرید یک درهم گوشت برای خانواده ام که میل به گوشت دارند، از بنده آزاد کردن دوست داشتنی تر است .»
📚 وسائل الشیعة ص ۲۵۱
@moazenian
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍سیاه و سفید
امروز برای من یادآوری شد که باید در معاشرت با آدما نگاهی سخاوتمندانه و نه سخت گیرانه و سیاه و سفید داشته باشم.
این آموزه رو در رفتارِ بزرگانی چون سید مرتضی، شیخ طوسی، شیخ صدوق، علامه حلی، ابن ادریس حلی و خیلیای دیگه به وضوح دیدم. کمی صبوری بفرمائید تا پیش از بیان اون آموزه اخلاقی، نکته ای رو به عرض مبارکتون برسونم.
جانم براتون بگه که امروز در حدیث شریفی خوندم که روزی از روزها شخصی به نام سعید که ظاهرا باید برادرِ ابن زیادِ ملعون باشه در حضور امام زین العابدین علیه السلام گفت: ابوهریره از قولِ رسول خدا می گفت که اگه کسی برده ای رو در راه خدا آزاد کنه خداوند در ازای این کارش، بدن این آدم رو از آتش دوزخ دور نگه می داره!
امام زین العابدین علیه السلام به محض شنیدن این سخن، از سعید پرسید: تو خودت از ابوهریره این حدیث رو شنیدی؟ که سعید در پاسخ عرض کرد: بله آقا خودم شنیدم.
طبقِ این نَقل که اگه درست باشه امام زین العابدین، بی درنگ به پیروی از رسول خدا خدمتکارش رو در راه خدا آزاد کرد.
در این مرقومه فعلا کاری به محتوای حدیث ندارم. اما برام این پرسش پیش اومد که چرا امام زین العابدین علیه السلام به نقلِ ابوهریره از رسول خدا اعتماد کرده با اینکه خودِ حضرت بهتر از هر کسِ دیگه ای می دونه که این آدم به شدت دروغگوس و میونه خوبی با اهل بیت نداره!
گزِش این پرسش، آرام و قرار از ذهنم گرفت. به احوالات ابوهریره در کتاب های رجالیِ شیعه سَری زدم و نگاهی انداختم. اُه اُه! سیاهِ سیاه بود. خداوکیلی این آدم از بس که گمراهه با یه مَن عسل هم نمیشه خوردتِش!
متن کامل:
https://eitaa.com/talabehtehrani/269
✍علیرضا نظری خرّم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN