eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
5.71M
📢 بشنوید 🔶🔹 رها شدن قوه‌ی شناختی جامعه توسط مسئولان در رخدادهای مختلف، نظامی و دفاعی تا فرهنگی و اقتصادیمهندس شکوهیان راد 💢 محورهای موضوعی 1⃣ در پاسخ به حمله‌ی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه، کماکان خبری از پاسخ قاطع نیست‼️ 2⃣ امر امام در مسأله‌ی اقدامات دفاعی و نظامی، زمین مانده! 3⃣ عقب‌نشینی، تنش‌زا است نه تنش‌زدا! 4⃣ پرهیز از تنش در عرصه‌ی فرهنگ باعث شد بغل کردن نامحرم جلوی دوربین عادی شود❗️ 5⃣ جریان نفوذ به طرق مختلف، خطوط قرمز نظام را در می‌نوردد؛ 6⃣ امام امت از ما (مردم) انتظار دارند! ما مکلفیم در تمام زمینه‌ها که اقدام کنیم؛ 7⃣ کسی که در ایران عصر حاضر باشد اما نگاه تمدنی نداشته باشد، انگار مرده است! 8⃣ گام دوم انقلاب نیازمند حضور همه جانبه‌ی مردم است برای محقق شدن ظهور؛ 💠 بسم الله الرحمن الرحیم! @HOWZAVIAN
🔴غزه، مادری دلسوز ✍️ فاطمه مهدوی نزدیک به یک قرن است که مادری مظلوم و دل‌شکسته به نام غزه، بر بالین طفل بشریت نشسته و سعی می‌کند او را بیدار کند. بیدارش کند تا انجام تکالیفش دیر نشده، تا زمانش از دست نرفته، تا سرمایه‌اش بر باد نرفته است، اما گویی این طفل چموش خواب نیست، بلکه خود را به خواب زده است. این مادر، مادری را با روحیه‌ی والای مقاومت و ایثار تمام نموده‌است ولی فرزند هنوز وظیفه‌اش را نشناخته و حق مادر بر گردنش را ادا ننموده‌است. هنوز درنیافته که باید مادر را، غربت و مظلومیتش را، گرفتن حقوق مسلمش را دریابد و او را را در راه رسیدن به اهداف بلند و مهمش یاری دهد. هدف مادر فقط رهایی خودش نیست، او رهایی نسل بشر از طواغیت را آرزو دارد و فقط سنگ خود را بر سینه نمی‌زند. او اسارت را برای هیچ‌کس نمی‌پسندد و خواهان حکم‌فرمایی مطلق پروردگار عالم است. مگر می‌شود صدای ضجه‌ی کودکان مانده زیر آوار را شنید و خواب بود؟ مگر می‌شود مویه‌ی جگرسوز مادران داغدار را شنید و خوابید؟ چگونه می‌شود با دیدن صحنه‌ی آوارگی، درماندگی و گرسنگی مردمی مظلوم و بی‌گناه سر بر بالش نهاد؟ در پیش دیدگان دنیا، قلب کوچک دخترکان و پسرکان، از ترس حمله‌ی وحشیان صهیونیسم ترک برداشته، روح و روان مادران این طفلکان، از هجوم صحنه‌های دلخراش بر سر روزگارشان و از تعدد زخم و داغ، مغموم گشته، غیرت مردان این سرزمین ستم‌دیده خروشیده و سنگینی داغ جسارت به ناموسشان، خونشان را به جوش آورده و سر تا پا مهیای انتقام به حق از دشمن خبیث گشته‌اند. حال این بشر چگونه به بستر خواب رفته و این گونه آسوده غنوده است و هیچ تلنگری را مجال تاثیر نمی‌دهد؟ دیگر این مادر چگونه مظلومیت پر صلابتش را به رخ بکشد و چگونه استقامت و از خودگذشتگی را به تصویر درآورد؟ اما بنازم به همت این مادر دلسوز که ناامید نمی‌شود و دست از هدف نمی‌کشد و همچنان، مهربانانه طفل را صدا می‌زند. طفلکم! برخیز که تو برای هدفی بزرگ آفریده شدی و حیف باشد که خواب غفلت تو را از کامیابی ابدیت دور سازد و در دستان خبیثان و مستکبران جهان تباه شوی. طفلکم! برخیز که کائنات قرونی متمادیست که انتظار بیداری و هوشیاری تو را می‌کشد، برخیز و ببین که خون چه جوانان رشید و کودکان نازدانه‌ای بر بستری که آسوده بر آن خفتی ریخته است. طفلکم! این صدایی که به گوشت می‌رسد، لالایی مادران بر مزار طفلان پرپر شده‌شان است نه بر بستر خوابشان، این مادران بر سر گهواره خالی و سرخ از خون نوگلانشان مویه می‌کنند اما از نفس نمی‌افتند تا آرامش سهم همه کودکان جهان شود. طفلکم! برخیز و آرزوی دیرینه‌ی مادر را تحقق ببخش و دست روی زانوانت نهاده و خودت را از گزند اسارت رهایی بخشیده و آزادانه زندگی کن تا سعادتمند شوی. @HOWZAVIAN
☑️ «» ✔️ روایتِ دین‌پژوهی 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 1️⃣ آسیب‌های دین‌پژوهی در مطالعات علوم اجتماعی 👤حجت‌الاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ⏰ساعت ۱۵ 2️⃣ روش‌شناسی مطالعات اجتماعی دین 👤دکتر محمدرضا قائمی‌نیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ⏰ساعت ۱۵:۳۰ 3️⃣ ملاک‌های اجتماعی دینداری 👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی ⏰ساعت ۱۶ 4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن 👤دکتر علی‌اصغر اسلامی‌تنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ⏰ساعت ۱۶:۳۰ دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ⏰ سه‌شنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵ 💠 «لینک ورود به اتاق نشست» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
به روسیه 💠 مغناطیس عکس حاج قاسم ✍️ علیرضا داودی 🔸در تمام ایام سفر در مسکو و شهرهای دیگر هر وقت مردم متوجه می شدند ما ایرانی هستیم احترام ویژه ای قائل می شدند و با روی گشاده و لبخند به گفتگو می‌پرداختند؛ چه در گفتگوهای رسمی و چه در گفتگو با مردم عادی در مترو و جاهای مختلف شهر. 🔹در وهله اول بخاطر ارتباطات یک دهه اخیر ایران و روسیه چه در ماجرای سوریه و چه اکنون در جنگ اوکراین چنین شناخت و برخوردی طبیعی به نظر می رسید اما دو اتفاق باعث شد حقیقتی دلنشین و عجیب برایم روشن گردد. 🔸در شهر تاریخی سن پطرزبورگ با عزیزی از شیعیان آذربایجان آشنا شدیم و از او علت این نوع برخورد مردمان روسیه با ایرانی‌ها را پرسیدیم او در جواب گفت: 🔹مردم روسیه به رهبر ایران و شهید قاسم سلیمانی علاقه‌ی ویژه دارند و این بخاطر احترامی است که پوتین چه در سخن گفتن از ایشان و چه در برخورد با ایشان قائل است. 🔸جمله بعدی اما به یادم آورد چقدر ما ایرانی‌ها غافلیم از عظمت مدیریت الهی رهبر معظم انقلاب، این برادر آذربایجانی گفت: 🔹در روسیه مردم ترک‌ها را دوست ندارند که بخاطر حس بدی است که نسبت به ترکیه و اردوغان دارند اما هر وقت اعلام می‌کنیم ما شیعه هستیم برخورد‌ها متفاوت می‌شود و می‌گویند شما شیعیان رهبری شجاع، خوب و محترم دارید. 🔸این عزت بی مثال شیعیان و ایرانی‌ها در مسکو که با چشمان خودم شاهدش بودم مرهون شخصی است که با سلامت نفس و شجاعت در مسیر حق طلبی و مبارزه با ظالمان کشتی مقاومت را هدایت می‌کند. 🔹اتفاق دوم در حسینیه امام علی(ع) این شهر رخ داد وقتی فردی تعریف می‌کرد که بعد از عملیاتی تروریستی در مجموعه فرهنگی کروکوس شهر مسکو در سطح شهر نیروهای ویژه او را همانند بسیاری از تاجیک‌ها و آذربایجانی‌ها دستگیر کردند و امیدی به اینکه بتواند سالم بماند نداشت. 🔸در ناامیدی محض بود اما وقتی جیب‌هایش را خالی کردند درون یکی از جیب‌ها عکس شهید سلیمانی بود و وقتی فرمانده نیروها آن عکس را دید گفت به احترام این قهرمان تو آزادی و می‌توانی بروی. 🔹این عمق تأثیرگذاری شخصی است که به گفته رهبر انقلاب جسم تکه تکه شده‌اش بعد از شهادت برای استکبار بیشتر از زمان حیاتش ترس و وحشت ایجاد خواهد کرد. 🔸قدرشناسی از چنین نعمتی سخت است و امیدوارم من و ما بتوانیم در این مسیر سربازان خوبی برای رهبر عزیزمان باشیم. @HOWZAVIAN
19.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مسئولیت حوزه ظلم ستیز در مقاومت غزه ✍️ محمدرضا باقرزاده ✅حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «این جمله‌ی معروف امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در این زمینه، حرف را تمام میکند: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقِرّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ یعنی خدای متعال این تعهّد را از علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمّل نکنند «کِظَّة ظالم» و «سَغَب مظلوم» را؛ نباید تحمّل کنند پُرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را؛ اَلّا یُقِرّوا. باید عکس‌العمل نشان بدهیم، واکنش نشان بدهیم.» 👈بی صبرانه منتظر احساس و ابراز مسئولیت علما و فضلای حوزوی در حوادث مقاومت مظلومانه غزه و جنایت‌های رژیم سفاک صهیونیستی هستیم؛ خصوصا عزیزانی که در قضایای کم اهمیتی مثل سطل ماست و بیمارستان قم و ... جانانه ادای تکلیف(!) کرده و می کنند. اکنون این گوی و این میدان اثبات صداقت @HOWZAVIAN
❓انتقام یا جنگ ✍️ احسان قربانی 🔹با توجه به حملات پی در پی اسراییل ، همچنین جسارت و حمله مستقیم به سفارت ایران، توقعات به این سو میرود که ایران جنگی تمام عیار علیه اسراییل آغاز کند و نتیجه آن هم محو تلاویو و حیفا باشد. لکن همچنین عملکردی غیر ممکن است و عاقلانه نیست. این نوع برخورد هایی که از اسراییل یا ایران صورت می‌گیرد فقط به قدری است که جوابی مشابهه آن را داشته باشد و منجر به جنگ تمام عیار نشود. 🔹برای آن دسته ای از عزیزان که می‌گویند اسراییل به دنبال این است که ایران را در میانه جنگ تمام عیار به میدان بیاورد. باید گفت که اگر همچین هدفی وجود داشت اسراییل با شدت بیشتری یه ایران حمله می‌کرد. پس از نظر سیاسی و بین المللی نه می‌شود جنگ تمام عیار را آغاز کرد و نه اسراییل همچین قصدی را دنبال می‌کند. این حملات اسراییل فقط جواب مشابهه میطلبد. (البته ده‌تا بیشتر) @HOWZAVIAN
29.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 نجات یا گسترش؟ شروع یا تداوم؟ ☀️ بفرمایید «مسجد ما» ✍️ احسان بختیاری بعد از صحبت های آقای کریمی و گلایه از عدم جذابیت فعالیت های مسجدی، دو نوع عکس العمل را در بین عزیزان دغدغه مند در عرصه فرهنگ مسجد دیدم: 🛑 عده ای کلام ایشان را تأیید می کردند و مقایسه می کردند حال مسجد های ما را با فلان مسجد در ترکیه که بچه ها دنبال امام جماعت در فضای مسجد می دوند و ... 🟢 عده ای هم گلایه کردند به ایشان که اگر مسجد جذابیت ندارد، بخاطر این است که دست امام جماعت و عناصر فرهنگی در مسجد باز نیست، امکانات ندارند و سرای محله و باشگاه و ... رقیبش شده در جذاب سازی و از این سنخ گفت و گو ها. 💡 آنچه دوست دارم در این مرحله بگویم این است که اولا تجربه های خوبی در عرصه جذاب سازی فعالیت مسجد وجود دارد، تجربه هایی که همین الان در حال اجرا است و برخی از آن ها را خودم در از امام جماعت های خلاق و خوش ذوق مساجد سراسر کشور شنیدم و کیف کردم. 💡 ثانیا باید دقت داشته باشیم که جذاب سازی فعالیت ها در مسجد مصنوعی و خلاف جریان تربیتی و انسان سازی در مسجد نباشد. در این مورد خیلی خیلی جای گفت و گو داریم. 🏷 پی نوشت فیلم: نمونه اجرای برنامه «اتاق فرار» در یک مسجد با نشاط. این فیلم را گذاشتم تا هم دوستانی که مسجد ترکیه را مقایسه می کنند ببینند هم فرهیختگان عرصه تربیت مسجدی درباره این نوع فعالیت ها در مسجد نظر دهند. @HOWZAVIAN
🔴 باتلاقی بی‌بازگشت ✍️ دکتر مهدی مشکی‌باف مقدم نوشت: 🖇با اینکه طی ساعات گذشته پس از حمله شرورانه رژیم صهیونیستی به ساختمان یاس در منطقه مزه سوریه، تحلیل‌های متعددی از تحلیل‌گران خوب مسائل منطقه، ارائه گردید اما احساس می‌شود سردرگمی محسوسی پیرامون واکنش نهایی در سطح عمومی وجود دارد؛ لهذا چند خط به اختصار تقدیم می‌گردد: ❇️ پس از نابودی دولت جعلی داعش در آبان ماه 1396 و تمهیدات پسینی، جابجایی‌های هوشمندی در سطح راهبران ایرانی حاضر در میدان انجام شد که این امر در راستای تغییر ماهیت جبهه سوریه از وضعیت هجومی به تثبیتی امری ضروری می نمود و اقتضائات میدان، کنش‌گری متفاوتی را می‌طلبید. ❇️ با جابجایی سردار ابومهدی(سردار زاهدی) با سردارِ فاتح سوریه سیدجواد، جبهه مقاومت وارد فاز جدیدی شد که پیروزی های رقم خورده در سوریه و عراق را تثبیت کرده و به گسترش جبهه در حوزه های دیگر اقدام نماید. ❇️ با استفاده از تجربیات موفق گذشته خصوصا فرایند تبدیل تهدید به فرصت که با مدیریت فاخر شهید همدانی در راستای دگرسانی مردم معترض سوریه به مبارزان بسیج عمومی سوریه به دست آمد، جبهه مقاومت یارگیری عمومی را به سبک انحصاری خود مطابق اقتضائات هر میدان بومی سازی کرد؛ این امر به پیروزی های مختلفی در میادین متنوع جبهه مقاومت منتهی شد که یکی از آن ها در پیروزی معجزه آمیز مردم مقاوم یمن تجلی یافت. ❇️ از دستاوردهای این امر می توان به تحقق هویت جریان آزاد مقاومت به مثابه قدرتی مستقل در گستره‌ی منطقه‎ای اشاره کرد؛ جریانی که به دوران بلوغ رسیده و با نیل به وحدت ساحات، هرکدام از اعضای آن، تکلیف خود را در شرایط بحرانی تشخیص داده و به خوبی ایفای نقش میکنند. این جریان همزمان که مسیر رشد را سپری می کند، در حال یارگیری سراسری است که ان شاءالله بزودی از برخی از آن ها رونمایی خواهد شد. ❇️ همین جریان با راهبری قوه عاقله خود، توانسته برای اولین بار در طول تاریخ تشکیل رژیم منحوس صهیونیستی، باتلاقی بی بازگشت را برای او طراحی نماید که برخلاف رویه گذشته، حتی رسانه‌های جهانی هم حاضر به کتمان آن نیستند. فرو رفتن دراین دامگاه به حدی است که دیگر از علنی شدن جنایاتی حتی در سطح فاجعه بیمارستان شفا ابایی ندارد. این طراحی هوشمند، با همه هزینه های تلخ اما مجدد مسئله فلسطین را به افکار و افواه ملت‌ها بازگرداند و به مطالبه نخست افکار عمومی جهانی در عصر حاضر بدل گردانید که این امر شاهراه حل مسئله فلسطین است. ❇️ با قاطعیت میتوان گفت هرگونه اقدامی که اسرائیل در حرکات نظامی-سیاسی خود انجام می‌دهد در راستای خروج از منجلابی است که جبهه متضلع مقاومت برای آن طراحی کرده است ؛ دیگر حیثیت برباد رفته ارتش شکست ناپذیر است که ناچار به انتخاب بین بد و بدتر خواهد بود. ❇️ قطعا در شرایط کنونی، صداهایی که از داخل با تعابیری از قبیل "فرار از افتادن به دور باطل جنگ" و "اجتناب از گسترش میدان جنگ" و "پرهیز از رویارویی مستقیم با اسرائیل" و ... که خواسته یا ناخواسته بازی در زمین اسرائیل است و آن هم در شریطی که کاملا درگیر جنگ با اسرائیل هستیم؛ آن هم با ادبیاتی ذلیلانه و برگرفته از نگرش‌هایی که برای کشور تقریبا هیچ دستاوردی نداشته است. ❇️ گرچه نیروی نظامی کشور نشان داده که در زمان و مکان مناسب اقدامات مقتضی را راستای ارتقاء کمربند امینتی خواهد داشت و بهترین گواه آن وضعیت امروزه ایران در حوزه نظامی و مولود بالغ شده آن یعنی جبهه مقاومت است. 🔻 لیکن در این شرایط قطعا مطالبه انتقام به صورت عمومی و گفتمانی در عین اعتماد حقیقی به فرماندهان حوزه نظامی، در فضای حقیقی و مجازی به مبسوط‌الید شدن آن‌ها و توسعه بازدارندگی خواهد انجامید. 🔻البته این بسط‌ید، در صورتی استحکام خواهد یافت که پس از تحقق حرکات انتقام‌گیرانه، پیوست تبیینی عمومی و جامعه‌پذیری را به همراه داشته باشد که پیروزی در میدان حقیقی به شکست در میدان مجازی تبدیل نشود. @HOWZAVIAN
🔻بسیج رسانه استان قم برگزار می‌کند؛ 🔔 مسابقه «رسانه و روز جهانی قدس» ◻️ویژه اصحاب رسانه استان قم 🔻 موضوعات: ➖نقش رسانه در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه ➖از طوفان الاقصی تا طوفان الاحرار ➖انتفاضه فلسطین و حمایت از مردم مظلوم غزه ➖انعکاس شکوه مردمی در راهپیمایی روز قدس 🔻قالب‌های رسانه‌ای: ➖تیتــــــــــر ➖عکس خبری 🔻بازه زمانی آثار: ➖آثار تولیدی باید از 13 فروردین تا 18 فروردین 1403 منتشر شده باشد. ➖مهلت ارسال: تا 18 فروردین 1403 ➖شرکت‌کنندگان در هر قالب رسانه‌ای می‌تواند دو اثر ارسال کند. ➖آثار باید در یکی از رسانه‌های رسمی دارای مجوز ارشاد منتشر شده باشد. 📬 اصحاب رسانه استان قم می‌توانند با ارسال آثار خود به آیدی @resaneqom در ایتا مسابقه شرکت کنند. 🔻جوایــز: ➖در هر قالب به 3 اثر برگزیده جوایز نقدی و لوح تقدیر، تقدیم خواهد شد. ◻️نفر اول: 10 میلیون ریال ◻️نفر دوم: 8 میلیون ریال ◻️نفر سوم: 5 میلیون ریال @HOWZAVIAN
💢 انتقام سخت، انتقام نرم ✍️ حسن مرادپور 🔹در این نوشته قصد ندارم که انتقام از قضیه سفارت ایران در دمشق را کم رنگ کنم. چه بسا این روحیه‌ی مطالبه انتقام بسیار خوب و بجا است. اما بنظرم ادبیاتی در بین مردم از انتقام شکل گرفته که فقط باید با موشک این امر صورت گیرد و گویی با انجام یک تخریب متقابل از دشمن، دلها آرام می‌گیرد. 🔸این نشانه‌ی ابرقدرت بودن حوزه سخت‌افزاری ایران در ذهن‌های مردم است. ولی نبایست این ادبیات به همینجا محدود شود، بلکه گستره انتقام بیشتر از اینهاست. 🔹علاوه بر اینکه انتقام به روش سخت باید انجام شود کما اینکه حضور فرماندهان عالی رتبه در میانه جنگ نشان از این انتقام دارد، به روش نرم نیز باید تفکر آمریکایی-اسرائیلیِ رخنه‌کرده در اذهان بسیاری از مردم حذف شود و در اینصورت است که انتقام نهایی انجام می‌شود. 🔸جایی میخواندم که لیست بلندبالایی از افراد به شهادت رسیده در دو دهه اخیر را نوشته بودند که ایران انتقام نگرفته است. بی‌انصافی است که جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت را به انفعال و بی‌عملی متهم کنیم. صدای انتقام‌ها منتشر نشده ولی به اندازه‌ی خودش تاثیرگذار بوده است. 🔹البته که در وسط یک جنگ پیوستار هستیم. هم میخوریم، و بیشتر از همه میزنیم. این جنگی است که بیش از چهل سال از شروع آن می‌گذرد(اگر مبدا پیروزی انقلاب اسلامی باشد) و با بشارت رهبر معظم انقلاب به نفع جبهه مقاومت تمام خواهد شد. @HOWZAVIAN
🔰چرا به محل دفن امیر مؤمنان علیه السلام، غَرِی نجف می‌گویند؟ ✍️ رسول چگینی به اجماع شیعه، محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام در «غَرِی» نجف منطقه ای نزدیک کوفه بوده است (1). نجف به معنای زمين مرتفعی است دایره ای شكل كه بر اطراف خود مشرف است (2). بیشتر روایات تاریخی که به محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره کرده اند، موضع آن را «غَرِی» دانسته اند. اهمیت این مکان باعث شد بعدها اقوامی با نام «غَرَوی» شناخته شوند که به جهت انتساب آنها به این مکان بوده است. در این نوشته به دنبال فهم چرایی اطلاق این عنوان بر مکان دفن امیرالمؤمنین (ع) هستیم. واژه غری از ماده «غرو» در لغت به معنای خوبترين هر چيزی و يا بناء زيبا است (3). آنچه از گزارشات تاریخی فهمیده می شود، این منطقه قبل از دفن امیرالمؤمنین(ع)، منطقه مجهولی نبوده است؛ بلکه در آنجا دو بنای مناره ای شکل وجود داشته که در آن منطقه بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده است؛ بنابراین، آنجا را به اعتبار آن بنای زیبا با نام «غریان» می شناخته اند (4). مورخان گفته اند که این بنا توسط نعمان بن منذر (م ۵۵۴م) كه از سوی پادشاه ساسانی به عنوان حاکم حیره گمارده شده بود، ساخته شده است (5). نعمان برای جبران اشتباه در قتل دو نفر از ندیمانش به نام عمرو بن مسعود و خالد بن نضلة که در حال مستی به قتل آنان حکم کرده بود، دستور ساخت آن بنا را داده بود (6). این بنا كه بر اساس معماری مصری ساخته شده بود، تا حدود نیمه قرن دوم به صورت کامل باقی بود. فرزدق (م 110ق) که شبی را در آنجا بیتوته کرده بود، از وجود هر دو مناره خبر داده است (7). شعر ابوالطفیل (م 100ق) نیز این گزارش را تأیید می کند (8). اما از گزارش معن بن زائده شیبانی (م 151ق) فهمیده می شود که در آن زمان یکی از مناره ها تخریب شده و دیگری کج شده بود. گفته شده یکی از مناره ها به دستور منصور عباسی (حک: 136-158ق) به گمان وجود گنج در آن تخریب شده است (9). از اشعار سید حمیری (م 179ق) نیز فهمیده می شود در زمان او، تنها یک غری باقی مانده بود (10). گزارشات دیگری از سرنوشت این غری در دست نیست. بنابراین، می توان ابراز داشت که آن مکان قبل از دفن امیرالمؤمنین علیه السلام، موضع دفن برخی افراد بوده است و پس از دفن حضرت و آشکار شدن محل قبر ایشان، مهمترین نشانه آن منطقه شناخته شده است. 📌پی نوشت: (1). الارشاد شیخ مفید، ج 1 ص 10؛ ارشاد القلوب دیلمی، ج 2 ص 346. (2). تاج العروس زبیدی، ج 12 ص 491. (3). لسان العرب، ج 15 ص 122. (4). مجمع البحرین، ج 1 ص 315. (5). خزانة الأدب عبدالقاهر بغدادی، ج 11 ص 289. (6). معجم البلدان، ج 4 ص 196. (7). دیوان فرزدق، ص 336. (8). تاریخ طبری، ج 6 ص 343. (9). معجم البلدان، ج 4 ص 197. (10). أدب الطّف سید شبر، ج 1 ص 174. @HOWZAVIAN
☑️ داوود کیم: فرصتی برای روایت داستانِ آیدل‌ها ✍️ جلا‌ل‌الدین دانش ▪️سالانه صدها آیدل و گروه موسیقی در کره جنوبی آغاز به کار می‌کنند. برخی از آن‌ها به واسطه استعداد و محبوبیت، مسیر پیشرفت را طی می‌کنند و به شهرت جهانی می‌رسند، اما بسیاری دیگر پس از مدتی، به دلیل عدم محبوبیت، از گردونه رقابت حذف شده و به اصطلاح "دیسبند" می‌شوند. ▪️صنعت کی‌پاپ و کی‌دراما: بی‌رحم و طاقت‌فرسا است. این صنعت، فراز و نشیب‌های بسیاری را برای آیدل‌ها به همراه دارد. آن‌ها از سنین پایین آموزش‌های سخت و فشرده‌ای را پشت سر می‌گذارند و پس از دبیو شدن (در مجامع ظاهر شدن)، تحت قوانین سختگیرانه شرکت‌های سرگرمی فعالیت می‌کنند. عدم حفظ محبوبیت، می‌تواند به منزله طرد شدن از این صنعت و برچسب "آیدل بی‌مصرف" خوردن باشد. ▪️شرکت‌های سرگرمی کره‌ای، قراردادهای ظالمانه‌ای با آیدل‌ها منعقد می‌کنند که به آن‌ها حق دخالت در تمام امور زندگی شخصی آیدل را می‌دهد. هدف این شرکت‌ها، تنها سودآوری و حفظ جایگاه آیدل‌ها در صدر جدول محبوبیت است. برای رسیدن به این هدف، گاه حتی به ایجاد حاشیه و جنجال برای آیدل‌ها نیز متوسل می‌شوند. ▪️گروه BTS نمونه‌ای از این جریان است. جذابیت ظاهری اعضای این گروه، توجه فوجوشی‌ها (دختران طرفدارِ روابط همجنسگرایانه دو مرد) را به خود جلب کرد. به دنبال این موضوع، شرکت مربوطه برای حفظ این دسته از طرفداران، سعی در نمایش روابطی فراتر از دوستی و همکاری بین اعضای گروه کرد. ▪️با وجود محبوبیت جهانی، BTS نیز از قاعده بالا رفتن سن و ظهور آیدل‌های جوان‌تر مستثنی نبود. به همین دلیل، این گروه در سال گذشته منحل شد و Big Hit (کمپانی سرگرمی کره‌ای که مدیریت BTS و چند گروه دیگر را بر عهده دارد) اعلام کرد که از این پس اعضای این گروه به فعالیت‌های تَکی خود ادامه خواهند داد. ▪️با وجود تمام سختی‌ها و تناقضات، آیدل شدن آرزوی بسیاری از جوانان در کره و سایر نقاط جهان است. در ایران نیز کم نیستند کسانی که شیفته دنیای کی‌پاپ و کی‌دراما هستند و آرزوی تبدیل شدن به یک آیدل را در سر می‌پرورانند. ▪️، نمونه‌ای از یک آیدل کره‌ای است که پس از مدتی، به دلیل عدم محبوبیت، از این صنعت کنار گذاشته شد. او پس از این اتفاق و در دوران افسردگی، با اسلام آشنا شده و به این دین مبین مشرف می‌شود. داوود کیم هم‌اکنون به عنوان یک مسلمان، فعالیت‌های خود را در کره جنوبی دنبال می‌کند و به نوعی، سبک زندگی یک مسلمان در این کشور را به تصویر می‌کشد. ▪️داستان داوود کیم و حضور او در ایران، داستانی منحصر به فرد و قابل تامل است که می‌تواند به عنوان سوژه‌ای برای تولید محتوای جذاب و آموزنده مورد استفاده قرار گیرد. روایت صحیح این داستان، می‌تواند به مخاطبان در درک بهتر صنعت سرگرمی کره جنوبی، به تصویر کشیدن زوایای پنهان این صنعت، تناقضات موجود در آن و مسیری که داوود کیم برای نجات خود از این صنعت طاقت‌فرسا پیموده است، استفاده کرد. @HOWZAVIAN