eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
☂️ «یتیم» در تمدن اسلامی ✍️ حبیب الله بابایی رویکرد ایجابی به یتیم، علاوه بر آموزه‌های دینی در کتاب و سنت، ریشه در نگرش‌های تحلیلی و اجتماعی هم می‌تواند داشته باشد. اینکه مثلا هرچند فقدان پدر خلاءهای محبت را برای فرد یتیم ایجاد می‌کند، محبت‌های بسیاری از سوی اطرافیان و بستگان برای یتیم فعال می‌کند، که نمونه آن را می‌توان در محبت برخی عموهای پیامبر اسلام بعد از رحلت عبدالله (پدر پیامبر) مشاهده کرد. شکل‌گیری موج محبت به یتیم بعد از فقدان پدر، خود یک پدیده جدید اجتماعی و برخوردار از ظرفیت انباشته انسانی و سرمایۀ اجتماعی است. علاوه بر این، هرچند فقدان پدر موجب یتیمیِ فرد می‌شود، نوعی از مسئولیت زودهنگام و استقلال در نظر و عمل را برای فرد یتیم ببار می‌آورد و رشد و ترقی او را سرعت می‌بخشد. همین حس تنهایی و ضرورت بازسازی خود موجب می‌شود که یتیم‌ها نه فقط نسبت به خود بلکه نسبت به دیگر افراد بی‌سرپرست نیز احساس مسئولیت ‌کنند و در رفع محرومیت دیگران تلاشی مضاعف از خود نشان دهند. نکته ایجابی دیگر در یتیم، گذرکردن از تابوهای قدیمی و جهش به سمت فضای جدید و دنیایی متفاوت است که گاه موجب می‌شود سیر طبیعی تکامل اجتماعی از نسل گذشته به نسل بعدی، سیری سریع و جهشی خارق‌العاده در فرد یتیم بوجود آید و فاصله‌ مثبت در ناحیه نسل‌ها را در کمترین زمان طی کنند. 🔗 متن کامل .... @HOWZAVIAN
. 🔸ملّت در متن درد است، بازی‌های کودکانه و حاشیه پردازی‌های سخیف را تمام کنید... یادداشتی از ✍️حمیدرضا غریب رضا @HOWZAVIAN
📌 گفته را نِگَر! ✍️محمدجواد محمودی وقت نهار، یاسین اومد پیشم و درباره‌ی مطلبی که استاد امروز در کلاس گفته بود یه پرسید... کمی سؤالش سخت بود و باید فکر می‌کردم، امّا به هر زحمتی بود جواب سوال رو پیدا کردم و براش توضیح دادم... وقتی من و یاسین داشتیم باهم مباحثه می‌کردیم، یکی از سال پایینی‌های مدرسه که اهل مطالعه هست، شاهد گفتگوی من و یاسین بود... 🔗 متن کامل... @HOWZAVIAN
🔘 وحدت شیعه و سنی آری یا خیر؟ ✍️ مرضیه رمضان قاسم وحدت به این معناست که شیعیان در عین اینکه ذره‌ای از اعتقادات حَقّه‌‌ی خود کوتاه نمی‌آیند، بر مشترکات شیعه و سنی اعم از خدا و قبله‌ی واحد، نبی و کتاب یکسان و… تکیه کنند و به دور از نگاه متعصبانه و توهین‌آمیز هر کدام برای عقائد انحصاری خود، استدلال‌ اقامه کنند؛ زیرا تمرکز بیشتر بر مشترکات موجب وحدت جهان اسلام گشته و زمینه را برای مقابله با شرک و کفر جهاني آماده می‌کند. 🔗 متن کامل... @HOWZAVIAN
. 🔻استراتژی مخالف ✍️ مریم اختریان ویژگی مهم کالاهای فرهنگی، تأثیر آنها در دیپلماسی است؛ با این توضیح که بخش زیادی از دیپلماسی رسمی بر عهده‌ دیپلماسی عمومی و بخش زیادی از دیپلماسی عمومی بر عهده‌ دیپلماسی فرهنگی قرار دارد. لذا کالاهای فرهنگی مهم‌ترین نقطه ارتباطی بین دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی است. از طریق کالاهای فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی و عمومی رشد می‌کند، همچنان‌ که در کشورهای اطراف خود شاهد این موضوع هستیم. کشورهای ترکیه و کره جنوبی توانسته‌اند با دیپلماسی فرهنگی و هنری، تأثیرشان را بر فضای پیرامون افزایش دهند تا از این طریق، نفوذشان را نیز بیشتر کنند. 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
. 🔍 حکمرانی خوب ✍️ مجید پاک نیت 🔹 ضرورت دارد رسانه‌های منتسب به بیت امام (ره) تکلیف خود را با افرادی مانند آقای صادق زیباکلام روشن کنند، چرا که وی صراحتاً معتقد است که اساساً دین برای ایجاد حکومت نیامده. 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
🔷 کارگاه آنلاین " یادداشت نویسی رسانه ای" (با مشارکت اداره آموزش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و انجمن سواد رسانه طلاب) 🔹 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین اولیایی 🔹 دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم 🗓 مهلت ثبت نام: تا 13 آبان 1400 📆 تاریخ برگزاری 16 و 17 آبان ساعت 16تا 17:30 📌 ثبت نام: ارسال عدد 25 به سامانه 3000144090 مدرسه مجازی اشراق @lmseshragh @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
🔹 حکایت من و مردِ کلاه رقصان ✍️ مجتبی عادل‌پور 🔹 حتما برای شما هم پیش آمده که ناخواسته سخنی را بشنوید و حس کنید که مخاطب اول و آخر این سخن شما هستید. یا حادثه‌ای مقابل چشمتان رخ می‌دهد که گویا با شما حرف می‌زند و پیامی دارد. مثلا از بی‌حوصلگی تلویزیون را روشن می‌‌کنید و از قضا می‌بینید برنامه‌ای پخش می‌کند که انگار کارگردان آن را سفارشی برای حال شما ساخته است. همین ماجرا هم برای من پیش آمد. مدتی بود باخودم فکر می‌کردم چقدر سرم شلوغ است و به هیچ کاری نمی‌رسم. کم‌کم داشتم به این نتیجه می‌رسیدم نکند این رفت‌وآمد افکار به یک بیماری مزمن تبدیل شود؛ اما امروز سر کلاس، استاد حرفی زد که من را بهم ریخت و شد درِ نجات. کلامش مثل تیری بود که نشست به قلب سیبل. استاد بدون مقدمه شروع کرد به تعریف کردن داستان «مرد کلاه رقصان!» گفت: شخصی چوب بلندی داشت. سر چوب هم کلاهی گذاشته بود و آن را میان دو کف دست گرفته بود و مانند کسی که می‌خواهد دستانش را گرم کند، آنها را به هم می‌مالید و چوب را تکان می‌داد. جماعت هم به تماشای کلاه رقصانی او صف بسته بودند. در این حال، آب از دماغش سرازیر بود و شلوارش هم آرام آرام داشت از کمر می‌افتاد! رندی این صحنه را دید و جلو آمد و به او گفت: آب دماغ بگیر و شلوار محکم کن! مرد کلاه رقصان که توقع چنین توصیه‌ای را نداشت، در پاسخ گفت: مگر نمی‌بینی! دستم بند است. رند جواب داد: یک لحظه چوب بگذار و آن کار واجب‌تر کن. استاد با لبخند ادامه داد: گاهی اوقات خیال می‌کنیم سرمان شلوغ است و به کارهایمان نمی‌رسیم، در حالی که این طور نیست. اگر این گونه هم باشد باید اولویت‌ها را رعایت کرد. بسیاری از کارهای ما حکایتِ مرد کلاه رقصان است. باید چوب‌ها را بگذاریم و آن کار واجب‌تر کنیم. @HOWZAVIAN
📌 امانت‌دار یا امانت‌خوار؟! ✍️محمدجواد محمودی امروزه در میان افراد جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان معضل تنبلی و کم همتی، به شدت رواج یافته است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان بر شیوع این شمرد، این است که ما خودمان را برای خودمان می‌دانیم. یعنی فکر می‌کنیم نعمتِ دست، چشم، گوش، زبان، فکر، سلامتی و ... برای خودمان است؛ در نتیجه هر گونه که دوست داریم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. در این دیدگاه که توسعه و ترویج آن توسط فرهنگ غرب گرفته و به جوامع دیگر سرایت پیدا کرده، انسان هر چیزی که دارد برای خودش است و اگر دلش خواست می‌تواند از آن درست استفاده کند و اگر هم دوست داشت می‌تواند آن را ضایع کند و کسی حق ندارد مؤاخذه‌ی او را ندارد! یکی از ثمره‌های این دیدگاه در جایی ظاهر می‌شود که نوجوان یا جوان، ساعت‌ها عمرش را تلف می‌کند، با هر نوع پوششی ظاهر می‌شود و وظایف اولیه‌اش را هم انجام نمی‌دهد و اگر هم کسی به او بخواهد دهد، می‌گوید: «به شما ربطی نداره، مال خودمه!!!» امّا در اندیشه اسلامی، نعمت‌هایی که در اختیار ما هستند، امانت‌های الهی نزد ما می‌باشند؛ در نتیجه ما نسبت به آن‌ها وظایفی داریم که اگر از آن‌ها کوتاهی کنیم، باید پاسخگو باشیم. در این دیدگاه، کسی نمی‌تواند بگوید برای خودم است و هر گونه دلم می‌خواهد رفتار می‌کنم. این تفکر می‌گوید همه چی از آن خداست و آنچه تو داری، ودیعه‌ای است از آن پروردگار به تو، که نسبت به آن مسئول هستی و اگر وظیفه‌ات را به درستی انجام ندهی، این نعمت‌ها در پیشگاه عدل الهی، از تو شکایت خواهند کرد. با این سبک زندگی، اتلاف عمر، آسیب رساندن به دیگران، بدرفتاری و ناهنجاری اخلاقی و ... دیگر هیچ معنایی پیدا نمی‌کنند و ایثار، استفاده از عمر، خوش اخلاقی، ادای حقوق دیگران از وظایف انسان شمرده می‌شود. پس برای اصلاح معضلات تربیتی که یکی از مصادیقش تنبلی است، باید مظاهر این تفکر شوم، که انسان را موجودی بی‌قید و شرط می‌داند و هیچ مسئولیتی برای او قائل نیست را از زندگی‌مان به کلی پاک کنیم. به خودمان و فرزندانمان یاد دهیم باید امانت‌دار باشیم؛ نه امانت‌خوار! «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» «سپس در آن روز (همه شما) از نعمت‌هایی که داشته‌اید خواهید شد!» (تکاثر، آیه8) @HOWZAVIAN
. «حقوق اهل‌بیت در قرآن و روایات» منتشر شد 📗کتاب «حقوق اهل‌بیت در قرآن و روایات»که به قلم ابراهیم شفیعی سروستانی است به تازگی توسط موسسه موعود عصر(عج) به چاپ رسیده است. اهل‌بیت(ع) محور تفکّر شیعی هستند؛ از این‌رو در این تفکّر، با محوریت این خاندان، عقاید، احکام، فرهنگ و آداب ویژه‌ای شکل‌گرفته است که ولایت، اطاعت، محبت، اقتدا، زیارت، صلوات و انتظار از آن جمله است. علمای بزرگوار شیعه در طول بیش ‌از هزار سالی که از غیبت کبرای امام عصر(عج) می‌گذرد، با مجاهدت خود، این باورها و سنت‌ها را به عنوان میراث شیعی برای ما حفظ کرده و موجب شکل‌گیری جامعه شیعی با هویتی متمایز از دیگر جوامع اسلامی شده‌اند. اکنون زمان آن است که این مجموعه ارزشمند از باورها و سنت‌ها که می‌توان آن‌ها را ذیل عنوان «حقوق اهل‌بیت(ع)» خلاصه کرد را به نسل‌های جوان شیعه منتقل نمود. بر این اساس نویسنده در این کتاب با مبنا قرار دادن قرآن و روایات، همه آنچه را که یک شیعه معتقد در ارتباط با اهل‌بیت(ع) باید به آن‌ها توجه کند و در نظر و عمل بدان‌ها پایبند باشد ذیل عنوان حقوق اهل‌بیت(ع) گردآوری، بررسی و تحلیل کرده است. در این کتاب بیست حق از حقوق اهل‌بیت(ع) به استناد آیات و روایات بررسی و تحلیل شده است. بی‌تردید با توجه به جایگاه و نقش خاندان عصمت و طهارت(ع) در زندگی هریک از ما و وظایف و تکالیفی که نسبت به این خاندان بر دوش داریم، همه ما نیازمند شناختن حقوق آنان و بیش از آن، ادای این حقوق هستیم. برای تهیه این اثر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید b2n.ir/x56047 @HOWZAVIAN
✔️ خاطره‎ بازی با قاطر دهه‎ی شصت 🔹قصه‌ی جنگ و غصه‌ی زندگی در روستای مازه‎اول فریدون‌شهر اصفهان 🔹شبیخون آن‎ها به زراعت ما مانند تک بعثی‎ها بود به خاک‌ریز اول جبهه ✍️ سعید احمدی، عضو تحریریه‌ مدادالفضلاء من کودک دهه‌ی بمب و موشک و انفجارم. دهه‎ی دیوارهای پرشعار و کوچه‎های حجله‌بسته. سال‎های «بسم رب الشهدا» و «بسم الله قاصم الجبارین». روزگار بی‎مجازستان و کانال یک و به زور دوی تلویزیون‎های برفکی بیش‎تر سیاه و سفید و البته عصر اوج رادیو. من هم از همان کله‎کچل‎های مدرسه‎های دوشیفته و نیمکت‎های چهارنفره‎ بودم. صاحب قلک‎های تانکی و نارنجکی. فراری‎های دهن‎سرویس زنگ آخر. کتاب‎پران‎های آخرین امتحان. هل‌دهندگان سیلندرهای گاز و بشکه‎های نفت. شنونده‎ی ثابت صدای بلندگوهایی که دم به ساعت ملت غیور و شهیدپرور را برای حمایت از رزمندگان اسلام فرامی‎خواندند. من هیچ وقت جبهه نرفتم ولی در همه‌ی روزهای دهه‌ی شصت، جنگ را با همه‌ی وجودم لمس کردم. زادگاهم اطراف فریدون‎شهر بود و گذرگاه هواپیماهای عراقی به سمت اصفهان. هر از گاهی بمب‎افکن‎ها در امتداد شاهان‌کوه چنان به آبادی ما نزدیک می‌شدند که کلاه و صورت خلبان صدامی را با چشم نامسلح می‌دیدیم. آن‎ها تیز و بز از سمت فرود خورشید، هوا را می‎بریدند و به سوی مشرق می‎تاختند. پس از آن صدایی مهیب و کوبنده زیر پای‎مان را می‌لرزاند و دل‌های‌مان را هم. بعد می‌فهمیدیم پالایشگاه، ذوب‌آهن، بیمارستان، مسجدجامع و جاهای دیگر اصفهان را زده‌اند. جنگ همه چیز همه بود. ترس و هراس، بیم و امید، خنده و گریه، جشن و عزا، شکست و پیروزی و در یک کلام؛ حرف اول و آخر همه‌. با این حال در آبادی کم‎خانوار ما دلهره‎هایی وجود داشت مخصوص همان جا. مهم‌ترین‌‌شان قاطر. ابن الفرس و الحمار. می‎کاشتیم تا بخوریم، بپوشیم، گرم شویم و زندگی کنیم. جو، گندم، یونجه، نخود، عدس، لوبیا و خلاصه هر چیزی که از دل زمین رسی و برف‎گیر روستای مازه‎اول بیرون می‎زد... 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
🔆 این نگرانی را جدی نگیریم ✍️ علی تجرد، عضو تحریریه مدادالفضلاء از سال 1382 تا همین امروز هجده سال است که جمهوری اسلامی درگیر پرونده هسته‌ای است. حرف اصلی دولت‌های غربیِ طرف دعوا ـ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ـ در این پرونده، نگرانی جامعه جهانی از دستیابی به بمب هسته‌ای بوده است. هرچند این اتهام از همان روزهای اول تا همین امروز بارها و بارها با استدلال و سند و مدرک، و حتی با استناد به فتوای رهبری انقلاب تکذیب شد، ولی غرب با کمک بازوهای رسانه‌ای که دارد با هر بهانه‌ای تلاش کرده ایران هسته‌ای را خطرناک نشان داده و در تنور ایران هراسی بدمد. تجربه سال‌ها رویارویی با غرب به ویژه در جریان پرونده هسته‌ای به خوبی نشان داد که اتهامات غرب به جمهوری اسلامی ربطی به واقعیت‌ها ندارد و آنچه که شدت این حملات رسانه‌ای را کم و زیاد می‌کند، نسبت جمهوری اسلامی با پیشرفت است. گزارش 16 نهاد اطلاعاتی امنیتی آمریکا در سال 2007 کافی است که بدانیم خود آمریکایی‌ها هم خوب می‌دانند ایران برنامه نظامی هسته‌ای ندارد و نگرانی واقعی دشمنان، از پیشرفت علمی و قدرت سیاسی جمهوری اسلامی است. از همین روست که با مصوبه هسته‌ای مجلس و به‌ویژه روی کار آمدن دولت جدید که در رویکرد هسته‌ای با مجلس هماهنگ است به نظر می‌رسد موج تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی با همان نگاه گذشته آغاز شده و می‌خواهند رویکرد نخ‌نمای گذشته را دوباره به کار ببندند. با توجه به این‌که دروغ پردازی رسانه‌های غربی بارها به اثبات رسیده است، رویکرد فریبکارانه تبلیغاتی قطعاً تاثیر گذشته را نخواهد داشت، ولی اگر مسئولان جمهوری اسلامی با همان رویکرد دولت اعتدال، هدف اصلی خود را برطرف کردن باصطلاح نگرانی‌های طرف اروپایی قرار دهند، بیشترین تاثیر را به آن داده و غرب را به هدف اصلی خودش از این تبلیغات رسانده‌اند، که چیزی جز پایبند کردن جمهوری اسلامی به پذیرش سلطه سیاسی و فرهنگی غرب نیست؛ چیزی که در قالب سند 2030 و برجام و... پیگیری شد. البته در دولت جدید، لغو اجرای سند 2030 و انتصاب چهره‌های انقلابی به ویژه در وزارت خارجه، نشان می‌دهد که باید به تغییر 180 درجه‌ای امیدوار بود. @HOWZAVIAN