.
👆بدون شرح واقعی😔
#شهید_امنیت
#شهید_غیرت
#شهید_دیانت
#ویراستی_ها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@VIRASTYHA
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر فرزندت میخواهد طلبه شود، #سجدۀ_شکر کن🔸
به بچههایتان سفارش کنید که طلبه بشوند؛ این عزت شماست. طلبه شدن، #خدمت_بسیار_بزرگی است. خود من تا وقتی که دیپلم گرفتم، بنای آخوند شدن نداشتم. وقتی که کنکور دانشکده فنی دادم، به دلایل سیاسی من را محروم کردند. به ذهنم آمد که جایی بروم که دولت نتواند جلوی من را بگیرد و دیدم هیچ جا جز آخوندی نیست. من فقط برای این آخوند شدم و حالا میگویم: اگر اینجا نبودم، کجا بودم؟ فرض کنید من در دانشگاه بودم؛ همکلاسیهای ما حالا چه کار میکنند؟ چه نقشی در جامعه دارند که ما نداریم؟ چه خدمتی میتوانند بکنند که ما نمیتوانیم بکنیم؟ طلبه، بهترین خدمتها را میتواند بکند. اگر بچهتان طلبه شده، به او روحیه بدهید و اگر به این کار علاقه دارد، او را تشوق و ترغیب کنید.
اگر فرزندت دلش میخواهد طلبه شود، #سجدۀ_شکر کن؛ او میخواهد #سهم_خدا شود.
———————
♨️ #ثبتنام_حوزههای_علمیه آغاز شده و رو به #اتمام است. لینک ثبت نام جهت پذیرش حوزههای علمیه 👈 https://b2n.ir/m44978
#وارث_انبیا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@haerishirazi
🗞 یک بام و دوهوای مدافعان زن، زندگی، آزادی
♦️ «در پی وقوع حادثهی دلخراش سبزهوار که به شهادت حمیدرضا الداغی انجامید، برخی چهرههای حامی غائلهی موسوم به زن، زندگی، آزادی همچون؛ محسن برهانی استاد اخراجی دانشگاه تهران، عمل غیورانهی شهید در دفاع از دختران خشونت دیده سبزهواری کم ارزش عنوان کردند و با عناوین "نفلهگی"، "فضولی" و... سعی در تخطئه این عمل ارزشمند نمودند.»
▪️تا قبل از حادثهی سبزهوار و به شهادت رسیدن شهید حمیدرضا الداغی، عدهای از جامعه شناسان که همراه با غائلهی زن، زندگی، آزادی بودند، «حجاب» را نمود مردسالاری در ایران عنوان میکردند که حق زن بر بدنش را سلب مینماید. اما همراهان این نظریهپردازان امروزه، هزاران انگ بر دختران آن شب حادثه میزنند و با این ادعا که انتخاب آنان همراهی با آن پسران بود، عمل ارزشمند شهید را فضولی قلمداد میکنند! کاش این آقایان نظریه پرداز و دلسوز زنان یکبار بگویند دقیقا به کدام مسلک و مکتب فکری تعلق دارند؟! حتی معتقدین به مکاتب مادیگرایانهی غربی همچون فمینیستها نیز هنگامی که صرفا فیلم حادثهی سبزهوار را ببینند، از مصادیق آشکار آزارجنسی sexual harassment تلقی میکنند، زیرا عناصر «زور» و «تهدید» با ابزار خشونت مردان، قمهکشی، عربدهکشی و سوء استفاده از قدرت بندی مردانه در راستای اعمال زور به دختران به وضوح قابل ادراک است! بر این اساس زن حق دفاع از بدن خود را دارد اما چگونه وقتی توان و یارای این امر را به لطف ندارد؟!
▪️نقص نظری و دیدگاهی مکاتب نظری غربی همچون مکاتب فمینیستی در ارائه راهکار، در گرو عدم تبیین منزلت زن مشخص میگردد! این درحالیاست که در اسلام زن دارای کرامتاست هم نفس او و هم جسم او و هیچکس حتی زن حق ندارد این کرامت را بشکند. بر این اساس آیت الله جوادی آملی کرامت زن را حقالله میدانند و بر این اساس تمام مردم اعم از زن و مرد در جامعه و خانواده موظف به حفظ و دفاع از این کرامت هستند! پس شهید عزیز و سعیدِ ما، شهید حمیدرضا الداغی، وظیفهی اسلامی خود در دفاع از دختران خشونت دیده را انجام داد. دفاعی که بازدارندگی قابل توجهی در ایجاد آزارهای جنسی مشابه در آینده علیه زنان و دختران را در معابر و خیابانها میتواند داشته باشد اما گویا این بازدارندگی به مذاق برخی خوش نمیآید!
▪️میبینیم که از منظر غربی خصوصا فمینیسم و از منظر اسلامی عمل شهید الداغی نه تنها باطل و نفلهگی و فضولی نیست بلکه ارزشمند و قابل تقدیر است. خون شهید بزرگوار عیار ادعاهای طرفداری عدهای بزدل از زنان و حقوق شهروندیشان را به خوبی مشخص نمود.
✍️ عصر زنان
#شهید_امنیت
#شهید_غیرت
#شهید_دیانت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 چهارشنبههای امام رضائی
🌱 دید و بازدید
✍️ جواد رستمی
امام رضا(ع) پیرامون روابط اجتماعی و دیدو بازدید می فرمایند(تزاوَرُوا تَحـابـُوا وُ تَصـافحُـوا وَ لَا تَحـاشمـوا)(بحارالانوار،ج78، ص 34)به دیدار یکدیگر بروید، محبت کرده و دست دوستی بدهید اما یکدیگر را به رنج و زحمت نیاندازید.
دید و بازدید و رفت و آمد با دیدار دوستان، همکاران و وابستگان سبب انس و الفت و استحکام روابط اجتماعی شده و نیز در پی آن آرامش و آسایش و امنیت روانی را به ارمغان می آورد.
آرامش و آسایش بر کیفیت زندگی، رشد و تعالی خانواده و تربیتِ خوب فرزندان تاثیر گذاشته و سبب ارتقأ فرهنگ جامعه می شود. اما دقت کنیم مبادا این عمل نیک نتیجه بد یا متضاد آن را داشته باشد وقتی که باعث رنجش و زحمت یکدیگر شویم.
شرایط روز جامعه و نگرانی های اقتصادی در کنار توصیه فرهنگ دینی به عدم اسراف و چشم و هم چشمی، انسان را از برگزاری مهمانی های آنچنانی و پر زرق و برق منع می کند. بنابراین می توان با چای و شربت ساده در خانه در زمان مقتضی یا قرارهای خانوادگی در اماکن تفریحی، تاریخی و یا زیارتی در شهر به این توصیه امام رضا(ع) عمل کنیم و از نتایج آن بهره مند شویم.
#مشاوره_وخانواده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
زمین را میشکافد پرتویی از نور ایمانش
که بیرون میزند هر صبح خورشید از گریبانش
کرامت، عشق، بیداری، محبت، مهربانی، ناز
چه آیاتی نهفته صفحه صفحه در دل وجانش
تمام آهوان مَستند از جام نگاه دوست
تمام دردها وصلاند بیمنت به درمانش
دخیل عشق میبندند زائرها به درگاهش
نمیماند کسی بیبهره از لطف فراوانش
نه تنها من که افتادم به زیر پای این سلطان
همه جَلدند چون خیل کبوترها به دامانش
نگاهم خیره میماند به نور گنبدش هر روز
نشان سرفرازی دارد از او مهد ایرانش
در این شبها که میگیرم نشانی تازه از خورشید
نشانم میدهد هر ذره ای سمت خراسانش...
#مهتا_صانعی
#شعر_رضوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@shaeranehowzavi
#گزارش_تصویری
🌀 مراسم #عمامه_گذاری طلاب در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س)
🕌 حرم مطهر حضرت معصومه(س)، در کنار مزار #شهید حجتالاسلام و المسلمین عباسعلی سلیمانی
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🏴 به بهانه ماه قمری ارتحال عالم بزرگ مازندران شیخ محمد حسن بار فروش، معروف به شیخ کبیر،/شوال ۱۳۴۵ق
✍️ شیخ کبیر مرجعی مشروعه خواه و از دوستان و همفکران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود.
آیت الله شیخ محمد حسن بار فروش، معروف به شیخ کبیر از مراجع و علمای طراز اول خطه مازندران بود که دفتر حیات پر برکت شان به سال 1240 ق در قزوین گشوده شد. والدماجدش ملا صفر علی لاهیجی از فلاسفه و عرفای بلند پایه عصر خود بود. او از اهالی بابل مازندران بود که در جهاد علیه روس ها شرکت کرد و بعد از بازگشت در قزوین سکنی گزید. در فلسفه و علوم عقلی شاگرد حکیم الهی ملا علی نوری و در فقه و اصول شاگرد سید محمد مجاهد به حساب می آمد. شیخ محمد حسن از همان کودکی با توجه به محیط خانوادگی اش تربیت دینی یافت و در همان دوران راه پدر عالمش را در پیش گرفت. مقدمات دینی اعم از ادبیات و منطق را در حضور استادان قزوین فراگرفت، سپس مراتب سطح حوزه را آغاز نمود که شیخ محمد تقی برغانی و محمدصالح برغانی دو معلم مبرز آن آینده ساز حوزه بودند. شیخ در کنار دروس معمولی حوزه، معقولات را نیز ار پدرش ملاصفرعلی آموخت. آیت الله بار فروش پس از کسب فیض از محاضر علمی موجود در حوزه قزوین که آن زمان از رونق علمی مناسبی برخوردار بود برای تکمیل معلومات خود رهسپار عراق شد. ایشان در نجف و کربلا از اساتید برجسته و طراز اول آن دیار قدسی همچو شیخ حسن بن محمد برغانی، شیخ زین العابدین مازندرانی، شیخ محمد حسین فاضل اردکانی، شیخ محمد تقی هروی، شیخ مرتضی انصاری و شیخ محمد حسن صاحب جواهر استفاده نمود.
شیخ محمدحسن بارفروش در کتاب «نتیجه المقال فی علم الرجال» از صاحب جواهر با عنوان «شیخنا النجفی» یاد می کند و بنا بر نقل سید محسن امین، شیخ بارفروش از شاگردان محمدحسن صاحب جواهر بوده است. شیخ مازندرانی پس از کسب فیض از استادان بزرگ عراق فتح قله بلند اجتهاد و کسب مهارت در علوم مختلف، آهنگ ایران نمود تا بدین وسیله بتواند منشأ خیرات و مبرات اجتماعی و ترویج علوم دینی باشد. بعد از مدتی اقامت در قزوین به بابل رفت و مورد استقبال مردم شریف آن سامان قرار گرفت. شیخ محمدحسن، عارفی واصل و مجسمه تقوا و اخلاص و از شیفتگان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت بود. او به سبب حسن معاشرت و سیره نیکوی خود مورد ارادات و محبت عامه مردم مازندران حتی اقلیت های مذهبی قرار گرفت. بیت ایشان بیت المعمور و همواره محل رفت و آمد مردم و ملجا افرادی بود که از مشکلات مالی رنج می بردند و برای رفع آن از وجود مبارک آن وجود پرگوهر استمداد می جستند. همین خصلت نیکو ایشان و نیز رفعت علمی و معنوی ایشان باعث شد تا ناصرالدین شاه در سفر خود به مازندران به محضر آن عالم ربانی شرفیاب شود و در پیشگاه آن عالم حقیقی عرض ادب نماید.
شیخ آقا بزرگ تهرانی در توصیف آن فرزانه می نویسد: شیخ محمدحسن بار فروش معروف به شیخ کبیر عالمی جلیل القدر، مجتهدی فاضل و فقیهی بزرگ بود.
🔗 متن کامل در صفحه شهید رابع
#تاریخ
#علما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حاشیهای بر مصاحبۀ استاد پارسانیا؛
«تحکّم دولتی» یا «تمنّای دینی»؟!
✍️مهدی جمشیدی
۱. استاد پارسانیا در مصاحبۀ خویش که دربارۀ حجاب و چالشهای کنونی معطوف به آن است، این نکته را بیان میکند که باید برای حجاب در متن جامعه، «کشش» و «تمنّا» آفرید و از قانون، «توقع زیاده از حد» نداشت. سخن ایشان، لایۀ انتقادیِ نهفته دارد و ناظر به وضع کنونی است و میخواهد بگوید «استقرار حکم»، وابسته به «اقبال جامعه» است و اگر جامعه نخواهد، باید بر سهم الزام قانونی افزود و تنشهای برآمده از آن را نیز به جان خرید. آری، باید «ظرفیّتِ پذیرشِ حکم دین» در جامعه ایجاد کرد و همهچیز را بر شانۀ «قانون» ننشاند و برای دین در عمق جامعه، «طلب» و «کشش» و «میل» ایجاد کرد. نباید شریعت را به الزام قانونی فروکاهید و از دین، بایدها و نبایدهای خشکِ دولتیِ بخشنامهای ساخت. باید دین را در جانِ مردم نشاند و تعهد ایمانی آفرید نه هراس حکومتی.
🔗 متن کامل در صفحه یادداشت خوانی
#اندیشه
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
دولت سیزدهم و خسارات خلاء گفتمانی
✍️سید یاسر جبرائیلی
معمولا دولت ها به گفتمانشان شناخته میشوند. اما رواج عبارت «دولت سیزدهم» در ارجاعات به دولت در رسانهها، نشان میدهد آقای رئیسی نتوانسته خود را پرچمدار یک گفتمان به جامعه معرفی کند.
یکی از دلایل اینکه این دولت از همان آغاز کار زیر ضرب رفت، همین خلا گفتمانی است.
گفتمان، قدرت نرم ایجاد میکند. دولت فاقد گفتمان، از قدرت نرم محروم است و لذا در عرصه جنگ نرم، اولا توان حمله ندارد، ثانیا در برابر حملات نرم بی سلاح و سپر است.
گفتمان است که در قول و فعل کارگزاران، در رویکرد و عملکرد آنان، انسجام ایجاد میکند. گفتمان، عینک آسیبشناسانهای است که دولت به چشم میزند، مشکلات را از زاویه این گفتمان میبیند و از همین زاویه راهکارش را ارائه میدهد و اجرا میکند.
دولت فاقد گفتمان به شهرداری تقلیل پیدا میکند و این، یکی از جدیترین خطراتی است که دولت سیزدهم را تهدید میکند.
🔗 متن کامل در صفحه یادداشت خوانی
#دولت
#گفتمان_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منتشرشد؛
نماهنگ «یار همیشگیم 2» با نوای سید محمد رضا نوشه ور
🔷نماهنگ «یار همیشگیم 2» با نوای سید محمد رضا نوشه ور به مناسبت فرا رسیدن 15 شوال1444 هجری قمری، سالگرد وفات سید الکریم عبدالعظیم حسنی علیه السلام، تولید شد.
🔷 مضمون این نماهنگ نشان دادن ارادت شیعیان به این شخصیت والا مقام است به طوریکه شیعیان شبهای جمعه به نیت بهرهمندی از ثواب زیارت و به عشق حضرت سید الشهدا (ع)، زائر حرم شاه عبد العظیم (ع) میشوند همچنین در ایام مسلمیه و قبل از محرم نیز به نیت اذن گرفتن از اهل بیت (ع) برای اقامه عزاداردای محرم و صفر، به مدت سه شب در صحن سید الکریم عبدالعظیم حسنی علیه السلام، مراسم روضه خوانی و سینه زنی برپا میکنند و دسته جات عزاداری از هیئات تهران و حتی سراسر کشور به این حرم آسمانی میآیند.
به همت 📌سازمان هیأت و تشکلهای دینی
#گفتمان_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هدایت شده از خانه طلاب جوان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نویسندگان حوزوی
#خمینی_مشهد
آیین رونمایی از کتاب پای درس خمینی مشهد (واکاوی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) با حضور آیت الله اعرافی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 خوشا این بزم قرآنی
در ستایشِ «برنامۀ محفل»
✍️ سید محمدحسین دعائی
🔸 بنا بر نقل دهخدا، «محفل» در لغت، یعنی: جای گرد آمدن، محل ازدحام، محل اجتماع اهل منبر، محل اجتماع اهل طرب، محل قضاوت، محل مؤانست و موافقت، محل اتفاق و عهد و پیمان، میهمانی، گفتگوی دوستانه و بزم. بر همین اساس، اسمِ «برنامۀ محفل» کاملا با مُسمّی است؛ چون این برنامه، همۀ اینها بود: هم جایی بود برای اجتماع خانوادهها در وقت افطار؛ هم محلی بود برای نشر علوم و معارف قرآنی؛ هم میدانی بود برای ایجاد نشاط معنوی؛ هم فرصتی بود برای سنجش عیار پیشروان و داعیهداران؛ هم محیطی بود برای تقویت انس با قرآن؛ هم بهانهای بود برای تجدید عهد با کتاب خدا؛ هم مکانی بود برای یک دورهمی دینی؛ و هم فضایی بود برای برپایی یک «بزم قرآنی».
🔹 یکی از حقائق تلخی که در روز قیامت جلوه میکند، شکوۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله از امت خود، بهخاطر بیاعتنائی به «قرآن» و کوتاهی آنان در اداء حق این کتاب آسمانی است: «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا.» (فرقان/۳۰) البته طبق بعضی از روایات (ن.ک: بحار الأنوار، ج۸۰، ص۳۶۸) خود قرآن نیز این گلایه را به درگاه الهی عرضه میدارد.
بر همین اساس، میتوان به اهمیت قرآن کریم و ضرورت توجه ویژه به این معجزۀ جاوید الهی پی برد؛ همچنانکه میتوان لزوم تلاش برای رفع مهجوریت از آن در جامعۀ اسلامی را نیز نتیجه گرفت؛ و این مهم، همان هدف والا و ارزشمندی است که «برنامۀ محفل» بهدنبال تحقق آن بوده است. به عبارت دیگر، «برنامۀ محفل» تلاشی بود برای: معرفی قرآن بهعنوان یک پدیدۀ دوستداشتنی، رخنه در حصار بیگانگی بعضی از مردم با کلام الله مجید و ایجاد زمینۀ لازم برای آشتی ایشان با ثقل اکبر؛ آن هم در وضعیتی که جبهۀ فکری، فرهنگی، رسانهای و تبلیغاتی دشمن نیز با تمام توان، بهدنبال تخریب جایگاه قرآن در میان مسلمین و قطع پیوند معرفتی و عاطفی آنان با این کتاب آسمانی است.
🔸 ارائۀ هرگونه تحلیل، ارزیابی، انتقاد یا پیشنهادی نسبت به «برنامۀ محفل»، باید با لحاظ نکتۀ پیشگفته صورت گیرد؛ زیرا در غیر این صورت، با فهرستی از اشکالات بعضا ناموجه مواجه خواهیم شد که نه تنها گرهی از کار فروبستۀ کشور در عرصۀ فعالیتهای رسانهای نخواهد گشود، بلکه جوانههای مبارکی همچون «برنامۀ محفل» را نیز خواهد خشکاند.
📌 متن کامل یادداشت در خبرگزاری مهر: mehrnews.com/x322wQ
#برنامه_محفل
#رسانه_دینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸اصحاب شیدای حسین
✍ عباس بابائی، دبیر شورای مرکزی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی
مسألهی «تابآوری انسان» در سختیها و بحرانها، یکی از مسائل مهم جامعهشناسی است که اگر متولیان امر در هر اجتماع و جامعهای بدان توجه نکنند، آسیبهای جدی خواهند دید.
یکی از حیرتانگیزترین مصادیقِ این مسأله، «طلاب و روحانیون» هستند؛ تا جایی که این میزان از تابآوری میتواند موضوع پژوهشهای سنگین دستگاهها و سرویسهای مختلف امنیتی و سیاسی در دنیا باشد.
آخر چطور میشود بیشترین هجمههای ناجوانمردانه در طول تاریخ بشریت توسط جنود شیطان به صنفی خاص به نام «حوزویان» بشود، اما کماکان به حیات موثر و جهادی و مردمی خود ادامه دهند؟! این هجمههای رسانهای شیطان، تا جایی است که اگر هر روز شاهد سوءقصدها و هتکحرمتها به این صنف باشیم، جای تعجب ندارد!
این پژوهش در سطح ملی نیز میتواند اتفاق بیافتد؛ آخرچگونه میشود عدهای با کمترین بهرهمندی از سفرهی انقلاب، در راه آرمانهای انقلاب این میزان از سختیها را تاب بیاورند و جلوتر از متولیان امر و دستگاههای حاکمیتی، مجاهد میدانهای مختلف انقلاب باشند؟! آیا بودجههای کلان تبیینی و جهادی و اقتصادی و بهداشتی و...، توانسته به اندازهی فعالیتهای جهادی «سربازان بی نام و نشان امام زمان» در گوشهگوشهی این دیار اثرگذار باشد؟!
جماعتی که زندگی غالبشان از سطح متوسط جامعه پایینتر است، چگونه میشود در فلان دهکوره، هم عمارت دنیای مردمش را آباد کنند، هم عمارت دلهاشان را؟!
آخر چگونه میشود که این صنف بدون اینکه توسط قوای مختلف کشور، اندک حمایت مادی و معنوی و قانونی شوند، در کوی و برزن به عنوان نمایندهی غیررسمی مدیران، پاسخگوی گرانیها و ناهماهنگیها و بیتدبیریها و اختلافات آنان باشند؟!
این پژوهش البته در سطح خردتری به نام حوزه هم میتواند انجام بگیرد؛ آخر چگونه می شود با کمترین حمایتها و برنامههای تربیتی و آموزشی و رفاهی نسبت به مجموعههای دیگر آموزشی همچون دانشگاهها، این میزان از استقامت در مسیر علمای عاملی چون امامین انقلاب، در زندگی شخصی و صنفی و علمی و اجتماعی و جهادی طلاب مشاهده شود؟!
پاسخ به این پژوهشهای کذایی و خیالی را «سید شهیدان اهل قلم» اینگونه دادهاست:
«هر کس می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند. اگر چه خواندن داستان را سودی نیست، اگر دل کربلایی نباشد...
و اگر تو می خواهی که به کربلا برسی، باید از خود و دلبستگی هایت، از سنگینی ها و ماندن ها گذر کنی...
برای ما کربلا پیش از آنکه یک شهر باشد یک افق است؛ یک منظر معنوی است که آن را به تعداد شهدایمان فتح کرده ایم، نه یک بار، نه دوبار، به تعداد شهدایمان.»
#جامعه
#مظلومیت_طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN