🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
📝موضوع: دوری از دروغ
#علما_و_دوری_از_گناه
شماره 10
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#سه_شنبه_های_تربیتی
چرا بعضی مواقع تربیت را نمی پذیریم؟
اگر کسی تربیت را نپذیرفت، شاید روش مان در تربیت درست نبوده است. ما اول باید روش ها را متهم کنیم. اهداف تربیتی را باید متهم کنیم. شاید اول باید مربی را متهم کنیم که با انگیزه های قشنگ جلو نیامده است. این بخاطر طرفداری از آدمهایی که تربیت را نمی پذیرند نیست، این بخاطر طرفداری کردن از فطرت است. فطرت انسان ربایش دارد. اگر آن حرف را نگرفت، شاید بجا نبوده است. شاید قشنگ گفته نشده و یا از راهش وارد نشده است. اگر ما برای رشد بخواهیم دیگری را تربیت کنیم، اول خودمان را متهم می کنیم و بعد طرف را. در مرحله بعدی طرف مقابل باید مسئولیت تربیت یعنی رشد خودش را بپذیرد. آن جا به خود آگاهی برسد و ببینیم مشکلش چیست که حقیقت را نمی پذیرد. اینکه حقیقت است، قلب تو هم نورانی است، باید می پذیرفت باید ببینیم مشکل کجاست.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#سه_شنبه_های_تربیتی
تربیت دینی فرزندان، دغدغۀ اصلی و مهم خانواده های مسلمان و پدران و مادران مکتبی است.
این، تنها معلّمان و مربّیان نیستند که وظیفه دارند نوجوانان و کودکان شما را با شخصیت و دین دار و پاک بار آورند و استعدادهای فکری و هنری و اجتماعی آنان را بارور سازند؛ بلکه خود والدین هم در ایجاد روحیۀ خودباوری و خداباوری و اعتمادبه نفس و تقوا و عفاف و صدق و نوع دوستی و ایثار، مسئول اند.
باید «بذر باور» را در «زمین بارور» افشاند؛
باید «نهال ایمان» را در «بوستان جان» کاشت؛
و... این کار خود شما نیز هست.
تا شاهد شکفتن شکوفۀ صداقت و خلوص و خدمت، بر شاخسار وجود فرزندانتان باشید.
فرصت ها گذران است: هم برای بچه ها و هم برای اولیا و مربّیان. تا چشم بر هم زنیم، کودک دیروز، نوجوان امروز می شود و نوجوان دیروز، به جوان برومند امروز تبدیل می شود... در این فاصله، ما برای آنان چه کرده ایم و کدام علم و ادب و تربیت و اخلاق را به «میراث» گذاشته ایم؟
کیفیت رفتار و برخورد شما با فرزندانتان، هر چه صاف تر و صمیمی تر و دلسوزانه تر باشد، موجب جلب اعتماد آنان می شود و توفیق تأثیرگذاری در فکر و روانشان افزوده می شود.
عمرها، فرصتِ «کاشتن» و «برداشتن» است.
آینده سازان نیز از رهگذر همین برنامه ها و مراقبت ها و تربیت ها به رشد و کمال می رسند.
اگر به «آبروی خویش» و «آیندۀ فرزندان» علاقه مندیم، مسئلۀ تربیت دینی آنان را نباید شوخی و ساده بگیریم.
وگرنه... مسئولیم!
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سه_شنبه_های_تربیتی
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری
"جهت دادن به خواسته های فرزندان"
اگر با فرزند مخالفت کنیم، لجباز و عقده ای می شود. باید برای فرزند وقت بگذاریم و خواسته های او را جهت بدیم. مَثَل دنیا مَثَل آب دریا هست؛ هرچه بخوریم تشنه تر می شویم؛ بنابراین نباید کاری کنیم که فرزندان حریص به دنیا شوند تا تاثیر منفی در زمان بزرگسالی آن ها نداشته باشد. بایستی به فعالیت های فرزند جهت بدهیم که در راستای تربیت اسلامی باشد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 42
موضوع: استعداد و علاقه شخصی
🌷فرایند تشخیص استعداد و نشانههای آن / قسمت اول🌷
بسیاری از طلاب از چگونگی دستیابی به این خودشناسی و راهکار کشف استعداد خود ناآگاهاند؛ به همین جهت این موضوع به یکی از دغدغههای اساسی و فراگیر آنها تبدیل شده است. توجه به این گزارهها چه بسا در فرایند تشخیص استعداد به کاراید و از این دشواری و نگرانی بکاهد؛
1. جوان استعداد انجام هر کاری و موفقیت در هر رشتهای را دارد. به همین جهت باید تواناییهای علمی و مهارتی لازم را در عرض هم دنبال و در حد نصاب کسب نماید. اما در کنار این تواناییهای متفرقه و اطلاعات عمومی فراوان، در یک زمینة مشخص، لازم است مهارت ویژه داشته باشد و اثر استثنایی ارزشمند تولید کند. در این موضوع او سرآمد و عنصر اول به شمار میرود و سخن یا اثرش کاملا مورد اقبال واقع میشود. این اقبال نیز نشان دهندة درجه مهارت و اشراف او بر تمام تولیدات آن عرصه خواهد بود. به عنوان نمونه در یک رشتة علمی ـ پژوهشی یا در تبلیغ برای کودکان یا در بیان احکام شرعی یا در اشراف بر صحیفة سجادیه یا در استفاده از فلان هنر در تبلیغ آموزههای دینی یا.. . سرآمد و مرجع دیگران باشد و بر تمام فضای آن احاطه داشته باشد. به تعبیر دیگر در مقام بهرهگیری هر کس باید از امور فراوان بهره گیرد. انواع کتابها و موضوعات را بخواند و بداند و انواع مهارتها را داشته باشد، اما در مقام بهره رساندن بداند که عملاً تنها در یک نقش اجتماعی میتواند فایده ویژه برساند و تنها در یک سنگر میتواند پاسدار قابل اعتمادی باشد.
2. دو اشتباه بزرگ در تشخیص علاقه و استعداد رخ میدهد. یکی اینکه سختی کار ـ علمی یا اجرایی ـ فرد را کلافه کند و به دنبال این کلافگی نتیجهگیری کند که استعداد فلان کار را ندارد. در حالی که سختی کار را نباید با نداشتن استعداد اشتباه کرد. دیگر اینکه به جهت تازگی کار و و موفقیت طبیعی که بر اثر تلاش حاصل میشود روح تنوعجوی انسان لذت برد و گمان کند که استعداد استمرار آن را دارد. این دو اشتباه عمومی و نقطه خطرخیز باید مد نظر افراد قرار گیرد و برای اطمینان از سلامت انتخاب با آنها مقابله شود. راه مقابله با آن نیز آزمایش گزینه انتخاب شده در زمان نسبتاً گسترده است.
3. برای پاسخ تفصیلی به این سؤال، شخص باید آینده خود را به خوبی مجسم کند، خود را در موقعیتهای عینی مختلف به تصویر کشد و روحیات و حساسیتها و آرمانهای خود را در هر یک از آن موقعیتها محک زند. به شخصیتهایی که در آن نقشها هستند و نوع فعالیتها و ساعات زندگی آنها نظر دقیق اندازد و برنامة کاری روزانه آنها را از نزدیک مرور کند. مثلا زندگی یک محقق حوزوی را در کتابخانهها در نظر بگیرد و از خود بپرسد که آیا ظرفیت، تحمل و توان آن را دارد که تمام عمر را به مطالعه و تحقیق و تدریس بگذراند و مقاله و کتاب تألیف کند؟ یا زندگی یک مبلغ موفق، یک مسئول اجرایی کارآمد، یک مدیر موفق مدرسة علمیه، یک قاضی موفق دادگستری، یک امام جماعت یا امام جمعة کارآمد، یک استاد برجسته، یک مشاور کاردان، یک مربی شایسته، و.. . را بررسی کند و خود را در ظرف زمانی 10 سال بعد جایگزین آنها نماید. به داوری خود در بارة این تصویرها یا پسند و علاقة خود حساس شود و خودشناسی خود را افزایش دهد. برای این منظور میتوان از معاشرت با چهرههای موفق واقعی ـ علاوه بر تصویرهای فرضی ـ بهره گرفت. مطالعة سرگذشت بزرگان علم و عمل و دقت در نظام فعالیتهای روزمرة آنان نیز در این زمینه بسیار مفید است.
4. علاقه با استعداد رابطه مستقیم دارد یعنی علاقه، نشان استعداد است و اگر انسان علاقه خود را دنبال کند چیزی را که با وجودش سنخیت داشته دنبال کرده است. ما جذب چیزی میشویم که با آن سنخیت داریم بدین رو اگر بتوانیم از حیطة نگاه دیگران و ارزشهای محیطی و بیرونی خارج شویم و خود واقعیمان را بروز دهیم استعداد ما شکوفا خواهد شد. اما گرفتار جو عمومی بودن و مطابق سلیقه دیگران رفتار کردن ممکن است به بیخاصیتی و کمثمرگی بیانجامد.
5. تشخیص استعداد از مقوله خودشناسی است. خودشناسی با شناخت دیگران شباهت و مشترکاتی دارد. ما برای شناخت دیگران چه میکنیم؟ در رفتارهای آنها دقت میکنیم و از برآیند رفتارهای آنها و ارزیابی آماری آن به داوری در باره آنان میرسیم. برای آنکه در باره خود نیز به داوری برسیم لازم است رفتارهای گذشته خود را به یاد آوریم و فهرست مفصلی از آن تهیه کنیم. با توجه به اشرافی که نسبت به رفتارهای ظاهری و باطنی خود داریم در نگاشتن این فهرست موفقتر از هنگامی که در باره دیگران قضاوت میکنیم عمل خواهیم کرد. این فهرست را در فرصت شایستهای بارها و بارها بررسی و تجزیه و تحلیل نماییم تا به معانی و بواطن آن دست یابیم.
ادامه دارد...
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
هدایت شده از Ale-hashem.ir
🔶️ نشست مدیران مدارس علوم دینی حوزه علمیه تبریز با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و رئیس شورای عالی مدیریت حوزه علمیه استان
🆔️ @ale_hashem
هدایت شده از Ale-hashem.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ
"آنان میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل میکند هر چند کافران خوش نداشته باشند"
انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است. گناهی نابخشودنی که با سخنان «امانوئل مکرون» در حمایت از این اقدام به بهانه آزادی عقیده این خشم را دو چندان کرده است.
یقین داریم اهانت به پیامبر عظیم الشان اسلام، اهانت به جامعه بشریت و همه انبیاء و کتب آسمانی است و تکرار این عناد و کینهی شرارتبار چهره منحوس دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب را بیش از پیش نمایان ساخت.
سناریوی شیطانی اسلامستیزی ، اقدامی فریبکارانه و حرکت جاهلانه علیه پیامبر عزیز اسلام (ص) جلوه عقلانیت بشر ، به مثابه سلب همه آزادیها و بیانگر ناکامی سیاستمدارن دنیای غرب در جلوگیری از توسعه اسلام و گرایش شهروندان غربی به آموزههای پیامبر اعظم(ص) و دین مبین اسلام است.
بدون تردید حامیان اصلی جریانهای افراطی و تکفیری و سردمداران نظام سلطه و صهیونیست در آینده ای نه چندان دور فراتر از تحریم کالاهای فرانسوی و اعتراضات میدانی ، باید در انتظار دریافت پاسخ های با صلابت و قاطع از امت اسلامی باشند.
سید محمدعلی آل هاشم
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی
و امام جمعه تبریز
🆔️ @ale_hashem
2633409.mp3
7.28M
💠 تبت یدا تبت ابی لهب وتب
🎙 بانوای: #حاجمیثممطیعی
🔰 در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به ساحت مقدس #پیامبر_اعظم (ص)
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
Shab29Safar1398[03].mp3
7.29M
💠 قافله سالار یا رسول الله
🎙 بانوای: #حاجمیثممطیعی
🔰 در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به ساحت مقدس #پیامبر_اعظم (ص)
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نحل، صفحه271، آیات 35تا 42
🗓1399/08/07
🌻 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
271.mp3
440.9K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه271
🗓1399/08/07
🌻@nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
197.pdf
117.5K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_نود_و_هفت
✅ خود سازی و تزکیه نفس
✏️ضرورت توجه به نفس و لغزشهای آن
🗓1399/08/07
🌻 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
sobhani_qoran.mp3
2.04M
🎙 پیام آیتاللهالعظمی سبحانی در پی اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)؛
❗️برخی از سران هتک حرمت را با آزادی بیان یکسان گرفته اند!!
#لبیک_یا_رسول_الله
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰لوح | لطفا ماسک را درست بزنید!
🔻حضرت آیتالله خامنهای: «متأسّفانه گاهی مشاهده میشود که برخی مسئولین در جمعی هستند و اصلاً همین ماسک را، یا نزدهاند یا درست نزدهاند و فاصله را رعایت نمیکنند؛ این را بایستی مسئولین رعایت کنند. وقتی مسئولین رعایت نکنند، مردم احساس میکنند که رعایت کردن خیلی لزومی ندارد.» ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
💻 @Khamenei_ir
مجموعه پوسترهای سیمای فرزانگان
#سیمای_فرزانگان 1 #امام_خمینی #بیت_المال
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 5
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» راه درمان انحرافات اخلاقی🌷
در اینجا ذکر دو نکته کمال لزوم را دارد:
نکته اول: همیشه با کسانی که گرفتار انحرافات اخلاقی هستند، معامله یک بیمار باید کرد، زیرا انحرافات اخلاقی همانطور که اشاره شد در حقیقت یک نوع بیماری روحی است که گاهی منشأ بیماریهای جسمی هم می شود و یا بعکس گاهی از بیماریهای جسمی سرچشمه می گیرد.
بنابراین باید همان اصولی را که در درمان بیماریهای جسمی رعایت می کنیم در این قسمت نیز رعایت نماییم.
نکته دوم: در درمان بیماریها، همیشه سه اصل را در نظر می گیریم:
1- تشخیص نوع بیماری.
2- تشخیص عوامل پیدایش بیماری.
3- راه درمان بیماری.
برای تشخیص نوع بیماری غالباً از علایم و آثار آن استفاده می شود، البته این موضوع در بیماریهای جسمی نسبتاً کار آسانی است- مخصوصاً با وسایل و امکانات فعلی- ولی در مسائل اخلاقی موضوع فوق العاده پیچیده ای است، زیرا بسیار می شود که انحرافات اخلاقی تظاهرات و علایم مشابهی دارند، یا تظاهراتی که معلول آمیختن چند نوع از بیماریهای اخلاقی است دیده می شود که تشخیص آن مشکل می گردد، و لذا عالم اخلاق و طبیب روح برای درمان خود یا دیگران باید این علم را با حوصله و دقت بررسی کند.
و برای تشخیص عوامل پیدایش بیماری باید معمولًا سابقه زندگی شخص منحرف- مخصوصاً سوابق دوران کودکی که زیربنای شخصیت انسان را تشکیل می دهد- و همچنین محیط خانوادگی و اجتماعی و شغل و کار و منطقه جغرافیایی او را کاملًا بررسی کرده و عواملی که باعث بروز این بیماری اخلاقی شده است بدست آورد، حتی عامل وراثت را نیز نباید از نظر دور داشت، زیرا اخلاق بد (مانند بیماریهای جسمی) گاهی جنبه موروثی دارد.
و برای درمان مفاسد اخلاقی باید توجه داشت که اگر آنها به صورت مزمن درآمده و مدتها از عمر آنها گذشته باشد، باید با صبر و حوصله و دقت و مراقبت به درمان آن پرداخت و از طول مدت هرگز نباید خسته شد، ولی اگر یک حالت سطحی و عارضی باشد در مدت کوتاهتری درمان پذیر خواهد بود.
به همین دلیل اصلاح مفاسد اخلاقی جوانان و کودکان به مراتب آسانتر از اصلاح بزرگسالان است، زیرا دسته اول هم زود آلوده می شوند و هم زود درمان می پذیرند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«عَلَیْکَ بِالْاحْداثِ فَانَّهُمْ اسْرَعُ الی کُلِّ خَیْرٍ»(حرّ عاملی، وسائل الشیعه 11/ 447)
به جوانان توجه کن که برای پذیرش سریع هر نیکی آماده اند.
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
سخنران: آیت الله سید محمد ضیاء آبادی
"سنن الهی و تکامل انسان"
جدا شدن و پراکندگی قوم بنی اسرائیل به جهت رفتارهای ناشایستی که داشتند به عنوان عذاب الهی در قرآن کریم مطرح شده است. همانگونه همفکر بودن و وحدت داشتن موجب موفقیت و پیروزی یک ملت محسوب میشود. به همان نسبت تفرقه و تشتت، بلای بزرگی برای یک ملت به حساب میآید. و البته این یک سنت الهی است.
سیئات و حسنات از سنتهای الهی هستند. سیئات یعنی گرفتاریهای زندگی و حسنات به معنای زندگی خوش میباشد. اینکه ما همه جوامع را با سیئات و حسنات امتحان میکنیم یعنی آنها را در مسیر تکامل قرار میدهیم. لازم است حسنات را ببینید و منعم را بشناسید تا حس شکر گذاری در مقابل منعم در شما پیدا شود و روحتان به حرکت درآید تا به حیات طیبه ابدی برسد.
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
👇🏿👇🏿
📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚
شماره 5
1.. کتاب های اخلاقی - روایی (قسمت سوم):
نگاه کلی :
کتابهایی که در بخش اخلاقی - روائی ،از آنها نام بردیم ، نمونه ای بود از نوشته هایی که به عنوان منابع اخلاقی ، شمرده می شوند.
چند نکته را یادآور می شویم :
1- کتابهای اخلاقی - روایی ،از نظم و چینش شایسته و یک نواختی برخوردار نیستند. هر یک از دانشوران این فن ، به ذوق و سلیقه شخصی عمل کرده و نظم و ترتیب را بکار بسته است . ازاین روی شایسته است که مانند کتابهای : فقهی ،اصولی ، فلسفی و غیره ،از نظم و ترتیب همانند، منطقی و گویا بهره مند شوند و با فهرستهای فنی تدوین گردند.
2- برخی ازاین کتابها، سند روایات را بیان نداشته و به گزارش متن آن ، بسنده کرده اند. که این انداختن سند، به هر دلیلی که باشد، کمترین زیانش ، سردرگمی و بی اعتمادی پژوهنده است که وی را در پی گیری مصادر، تصحیح منقولات و پژوهش فزونتر، دچار دشواری می کند.
3- وجود روایات پرسش زا، سنگین ، متاشبه، مغایر یکدیگر و نیازمند به تحلیل ، شرح و توجیه ، اشکال دیگری است که دراین نوشته ها دیده می شود. روایاتی که از مفهوم دشواری برخوردارند و بیشتر مردم ، توان فکری و پذیرش آنها را ندارند. سزاواراست که این گونه روایات با شرح و تحلیل پیرامون شرائط زمانی - مکانی مخاطب و با امام ، و با بهره وری از سائر کلمات معصومین در تفسیر و زدودن شبهه ها، انتشار یابند.
4- پرداختن این مجموعه ها به پاره ای از نیازهای اخلاقی - روانی - آن هم گاه و بیگاه بگونه ای تکراری و مشابه .
ازاین رو شایسته است که یک مجموعه منظم و تحقیقی از گفتار و سنت معصومین[ ع] و کلام خداوندی - که در بردارنده تمامی مسائل اخلاقی و روانی انسانی باشد، پدید آید و راه برای پژوهشگران آینده هموار شود تاایشان ، گامهای بعدی را برداشته ، و مطابق نیاز هر زمان و براساس اندیشه و توان فکری و ذوقی طبقات گوناگون جامعه ، آثاری را، به نگارش در آورند.
ادامه دارد...
#منابع_اخلاقی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 43
موضوع: استعداد و علاقه شخصی
🌷فرایند تشخیص استعداد و نشانههای آن / قسمت دوم🌷
6. با تجزیه و تحلیل رفتارها و احساسات خود، مختصات شخصیتی خود را به دست میآوریم. بدین منظور باید در خاطرات گذشته تأمل کنیم، در دوره زمانی نسبتا درازی به خود نظر افکنیم، و نشانگان خاصی را در تاریخ زندگی خود رصد کنیم. این نشانهها به منزله صدای زنگ هشدار باید حساسیت و توجه ما را برانگیزد.
مثلا بنگریم که در چه مطالعات یا فعالیتهایی غوطهور میشویم و از پرداختن به چه نوع کارهایی احساس خستگی و دشواری و دلزدگی نمیکنیم؟ در چه کارهایی گذشت زمان را درک نمیکنیم؟ چه کارهایی را با شتاب و بیدردسر انجام میدهیم و با کمترین تجربه، در آن به آسانی با موفقیت ظاهر میشویم؟ چه کارهایی را ساده و سهل و روان تصور میکنیم و در آن جرأتِ اقدام و حوصله ویژه برای استمرار داریم، در مقابل از چه کارهایی نوعا فرار میکنیم و رغبت و رمق کافی برای آن نداریم؟ حین مطالعه یا مباحثه کدام مطالب سؤالهای متعدد و اشکالهای جدی برای ما پیش میآید و از استاد یا مؤلفِ کتاب، مچگیری میکنیم؟ در چه موضوعاتی قدرت جذب بالا داریم و ذهن ما به خوبی درگیر میشود؟ چه آموزههایی نظر ما را جلب و گوش ما را تیز میگرداند و هوش و حواس ما در آنجا زندهتر و فعالتر عمل میکند؟ چه موضوعاتی دغدغة مستمر ما میگردد و ذهن ما آنرا به سرعت رها نمیکند؟ در چه مواردی خلاقیت داریم و نظریات نوین یا ابتکارات قابل توجهی تولید میکنیم که اعجاب اطرافیان را برمی انگیزد؟ از کدام سوژهها استقبال جدی میکنیم؟ تجزیه و تحلیل و نگاه ما از زاویه چه موضوعی است و در نطق باطنی خود بیشتر با چه کلماتی و با چه نگاهی اظهار نظر میکنیم؟ کدام سوژهها برای ما لذتبخش است و کدام یک را به تکلّف تحمّل میکنیم؟ ویژگیها و نقاط قوت ما در مقایسه با اطرافیان و دوستان همردیفمان چیست؟ موفقیتها و ناکامیهای ما چه چیزهایی بوده است؟ در جمع دوستان که قرار میگیریم در چه مطالبی بیشتر حضور ذهن داریم و نظر میدهیم؟ اکثر کتابهایی که طی مدتی طولانی ـ مثلا سه چهار سال گذشته ـ خواندهایم در چه موضوعاتی بوده است؟ فراوانی کدام یک از مباحث در دست نوشتههای ما بیشتر است؟ قفسه کتابخانة ما بیشتر شامل چه نوع کتابهایی است؟ در کتابفروشیها نوعا مقابل کدام قفسهها بیشتر درنگ میکنیم؟ در ساعات فراغت و نشاط خود جذب چه کارهایی میشویم؟
ثبت این ویژگیهای شخصیتی و تهیه فهرست مکتوبی از این پاسخها امکان بازخوانی و بررسی دقیق آن را فراهم میکند و حساسیت، گرایش، علاقه، سلیقه، جهتگیری و ذائقه ما را تا مرز اطمینانبخشی آشکار میگرداند.
البته پاسخ هریک از این سؤالها تنها درجهای از احتمال در ذهن ما ایجاد میکند. یعنی هیچ یک از این پاسخها به تنهایی، نمیتواند ما را به استعداد و علاقه ذاتیمان منتقل سازد و همواره احتمال میدهیم این موضوع به گونهای اتفاقی یا بر اثر عواملِ واسطه متفرقه پدید آمده باشد. اما از تراکم این احتمالات و برداشت یک معدل کلی از این پاسخها به کشف نهایی نزدیک خواهیم شد. اگر فرض کنیم که اکثر این پاسخها در زمان نسبتا درازی، همگون و در یک ردة موضوعی قرار داشته باشند در باره ویژگیهای خود حدسهای قریب به یقین و قابل اعتمادی میزنیم.
7. استفاده از نظر دیگران در این زمینه بسیار مفید است. شنیدن ویژگیهای خود از زبان دیگران نوعا دقتهای تازه و دستاوردهای شیرینی را برای ما ایجاد میکند. آنچه دیگران از ما میبینند و به زبان میآورند چه بسا بر خود ما مخفی باشد یا به تفصیل و وضوح آشکار نباشد. دوستان نزدیکی که در دورة زمانی بلندی با ما مرتبط بوده و رفتارها، حساسیتها و اظهار نظرهای ما را دیده یا شنیدهاند، میتوانند در کشف برخی از آن نشانگان ما را مدد رسانند. بسیار شایسته است در این زمینه پیشقدم شویم و از دوستان اهل دقت یا اساتید نزدیک خود بپرسیم که آنها حساسیتها و علاقههای ما را چگونه یافتهاند و ما را مناسب چه فضاهایی میدانند؟ این اطلاعات را نیز به آن یادداشتها بیافزاییم و فهرست ویژگیهای خود را تکمیل کنیم.
8. علاقه انسان در نوسان و مقداری تابع شرایط بیرونی است. انسان خصوصا در ایام جوانی که آمادگی فراگیری بالایی دارد از آشنایی با هر دانشی و کسب هر مهارتی احساس لذت و رضایت و مالکیت میکند. لذا اجمالا هر گونه استعدادی هم دارد. همین مسئله باعث میشود امر تشخیص استعداد اندکی دشوار میشود و مقداری ضریب خطا ایجاد میکند. به این احتمال خطا باید توجه داشت. اما از آن نباید هراسید. اگر اطلاعات فراوانی از قبیل آنچه گفته شد در باره خود فراهم آوریم میتوانیم بر این احتمال خطا غلبه کنیم.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع
هدایت شده از Ale-hashem.ir
🔳بیانیه پایانی نهمین گردهمایی نمایندگان ولی فقیه در استان ها
🔹در محکومیت اهانت رئیس دولت فرانسه به ساحت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله وسلم)
⚫️بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اهانت رئیس دولت فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله وسلم) به بهانهی حمایت از آزادی بیان، نشانهای روشن، از رفتارهای دوگانه و تبعیض آمیز مدعیان تمدن و لیبرال دمکراسی غرب است. این اهانت غیر قابل گذشت، درحالی صورت می پذیرد که کوچکترین اقدام در انکار افسانه جعلی هولوکاست، از سوی دولت فرانسه، با توقیف کتاب و حکم محکومیت به زندان و آزار و اذیت فرهیختگان و اندیشمندان آزاداندیش مواجه میشود.
🔹البته از حکومتی که در کارنامه سیاه حکمرانی خود، کشتار و آزار و تحقیر یک میلیون مسلمان مظلوم الجزایری و تجاوز و هتک حرمت و تحقیر صدها هزار انسان بیپناه را در آفریقا ثبت کرده است، این اقدامات موهن جای شگفتی ندارد. به ویژه اینکه مطابق آمار و مستندات موجود، این کشور اروپایی، با رشد فزاینده اسلام گرایی مواجه است و ادامه این روند، دولت مردان فرانسوی را با نگرانیهای زیادی مواجه ساخته است .
🔹اکنون، همه جهانیان میدانند که رئیس دولت کنونی فرانسه، بیش از یک سال است در کوران اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف گرفتار شده و هر از چندگاهی، میکوشد تا با حادثه سازیهای مشکوک ومبهم، افکار عمومی را از عملیات فراگیر سرکوب خشن پلیس منحرف سازد.
🔹بدون تردید، در شرایطی که آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا، در مصاف با اسلام عزیز، موج بیداری و مقاومت اسلامی، دچار شکستهای راهبردی شده و از چهرهسازی و جریانسازی بدلی برای مخدوش کردن چهره تابناک اسلام عاجز ماندهاند، در صدد برآمدهاند تا با نقشه سازمانها و اندیشکدههای صهیونیستی، جبهه جدیدی را علیه اسلام و مسلمانان بگشایند و انتقام شکستهای جبران ناپذیرشان را این بار در این گونه اقدامات موهن و ضد انسانی بگیرند.
☑️ ما نمایندگان ولی فقیه در استانهای کشور جمهوری اسلامی ایران، شرکت کننده در نهمین گردهمایی نهاد نمازجمعه، با اظهار تنفر و محکومیت شدید هر گونه اهانت به مقدسات ادیان توحیدی، به ویژه ساحت مقدس پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآلهه وسلم) ، تمامی آزادی خواهان و فرهیختگان و نخبگان ادیان آسمانی را به واکنش مناسب و قاطع فراخوانده و از ائمه محترم جمعه و جماعات جهان اسلام، علما و دانشمندان بلاد اسلامی میخواهیم؛ تا با آگاه سازی عمومی و افشای توطئههای استکبار جهانی، ملتهای مسلمان را به وحدت و اتحاد عملی در مقابل دشمنان اسلام دعوت کنند .
یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم والله متم نوره ولوکره الکافرون
والسلام علیکم و رحمۀ الله
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهینآمیز رئیسجمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
🏳بسمه تعالی
🔰جوانان فرانسه !
🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سیدعلی خامنهای
۷ آبان ۱۳۹۹
@Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سید علی خامنهای
۹۹/۸/۷
پاسخ حجتالاسلام حامد کاشانی به گزافهگویی حسین دهباشی در مورد شهادت حضرت فاطمه(س)
برادر عزیز و دوست داشتنی
کاش در زمینه های تخصصی خود (فیلم انتخاباتی، روزنامه نگاری و ...) فعالیت کنید.
نقد به همین نوشتک کوتاه که ملقمه چند ادعای سست است، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد.
اما اگر بر آن اصرار دارید به جهت احترامی که برایتان قائلم شما را به گفتگویی دوستانه دعوت میکنم.
چه کنیم که سخن سدید و قویم، کمیاب شده است.
بدترین، افراطی ترین و ناکارآمد ترین نگاه در وحدت، انکار حقایق است.
نه در دنیا موفق است و نه در آخرت اجر دارد.
#فاطمیه_هویت_تشیع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
🤲 خدایا سینه ام تنگ شده و نمیدانم با کدامین دوا گناهم را دوا کنم ؟
#صحیفه_سجادیه
🌼 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
هدایت شده از نو+جوان
♨️ تیتر یک سایت نو+جوان
🔆 آقا در پیامی، جوانان فرانسه را به پرسشگری درباره چرایی «حمایت رئیسجمهورشان از اهانت به پیامبر صلیاللهعلیهوآله» فراخواندند
💎 *از مکرون بپرسید*
➕ متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
بسمه تعالی
جوانان فرانسه!
از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
💫 آیتالله سیدعلی خامنهای و نوجوانان ایران اسلامی
🌐 Nojavan.Khamenei.ir
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نحل، صفحه272، آیات 43تا 54
🗓1399/08/08
🌺 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
272.mp3
479.3K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه272
🗓1399/08/08
🌺@nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
198.pdf
123.1K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_نود_و_هشت
✅ محاسبه و مراقبه نفس
🗓1399/08/08
🌺 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir