❤️به برادران وخواهرانم تأکید میکنم وقتی یک کمکی را برای یک خانواده میبرید،هیچ فیلم یاعکسی نبایدگرفته شود.
♦️این خانواده به هیچوجه نبایدلحظهای احساس خجالت،نقص،یاخواری کند.این روش باکاری که برای«وجه الله»باشد منافات دارد چون پافشاری بر کرامت،آبرو واحترام مردم نیز از اوجب واجبات است.
(سید حسن نصرالله ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان)
✅✅ قطره های از ادبیات قرآنی ✅✅
☘️بسم الله الرحمن الرحیم☘️
🌹جلسه سوم🌹
99/02/8 سه شنبه
☘️صفت مشبِهَه یا مشبَّهه اسمى است كه دلالت كند بر صفتى و صاحبش و ثبوت آن صفت براى صاحبش.مشبِهَه اسم فاعل از باب افعال است به معنی شبیه شونده(به اسم فاعل). مشبَّهه اسم مفعول از باب تفعیل است به معنی شبیه شده (به اسم فاعل).
✳️نکته بسیار مهم: معنی این که صفت مشبهه فقط از فعل لازم ساخته می شود چیست؟ این است که چون "تنها" بر ثبوت صفت برای موصوف(دوام اتصاف) دلالت می کند فرقی نمی کند که از فعل لازم باشد یا متعدی! و چون "تنها" بر این ثبوت دلالت می کند گویا از مصدر فعل لازم گرفته شده است.
این که صفت مشبهه به مفعول به نصب نمی دهد دلیلش همین است. در واقع لازم يا متعدي بودن آن مصدري كه صفت مشبهه از آن ساخته مي شود موضوعيتي ندارد بلكه مهم اين است كه صفت مشبهه را هميشه بصورت لازم يا مطاوعه معنا كنيم و اگر هم اصل آن متعدي بود ابتدا آن را لازم فرض کرده، سپس صفت مشبهه از آن می سازیم مانند: رَحِمَه »» رحُم »» رحيم \ علِمَه »» علُم »» علیم. البته اگر این دو را مأخوذ از نفس فعل متعدی بدانیم اسم مبالغه اند.
🌷
🍃 میدانیم وزن صفت مشبهه از ثلاثى مجرد با شروطی أَفعَل فَعلاءاست و در باقی موارد سماعى بوده و اوزان مختلفى (حدود 30 وزن) دارد. علاوه بر اوزان ویژه، قاعده كلى این است كه هرگاه از وزن اسم فاعل و مفعول قصد ثبوت شود، صفت مشبهه است و فارق، وزن نیست قصد است. البته روشن است که قرينه عقلی یا لفظی یا حالی برای این تفهیم قصد لازم است. در ثلاثی مجرد چهبسا كلماتى بر وزن فاعل و مفعول هستند ولى صفت مشبههاند مانند: صادِق الوَعد، محمود المقاصِد، رابطُ الجَأش؛ زيرا كسى باوفاء، خوشنيّت، قوی دل است که این اوصاف در او دائمى باشد. در غير ثلاثى مجرد نیز اگر از وزن اسم فاعل و مفعول ابواب، قصد ثبوت شود صفت مشبهه است مانند: مُستطِیل الشَکل، مُظلِم القلب، موسَّع الرزق. نکته مهم باقی مانده: آیا می توان از اوزان ویژه(سماعی) صفت مشبهه در صورت امکان، قصد حدوث کرد و آن ها را اسم فاعل و مفعول به شمار آورد؟ جواب: این ممکن نیست ولی بنا بر قول محققین نحوی در صورت چنین قصدی، آن ها را به وزن فاعل و مفعول وارد می کنیم مانند: کارِم، ضائِق، باصر، عاطِش و مُبدَع در قصد حدوث از کریم، ضیِّق، فَرِح، بصیر، عطشان و بدیع.
💐
بررسی چند مورد در آیات☘️
1. جاعل؛ «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خلیفة» این جاعِلٌ صفت مشبهه است و معنای ثبوت و دوام دارد، یعنی من دائماً در عالَم خلیفه دارم. امام از خلفای الهی است و امامت از سنخ ولایت است، از سنخ وکالت نیست، نصبی است، رأی دادن مردم نیست، برای این که در امام، عصمت شرط است، عصمت هم مثل عدالت نیست که با تجربه به دست بیاید لذا جعل خلیفه معصوم جز از طریق وحی ممکن نیست. از طرفی چون هیچ وقت زمین از خلیفه الهی خالی نمی ماند «لولا الحجة لساخت الأرض بأهلها» جعل خلیفه استمرار دارد(برگرفته از تفسیر تسنیم). طبق این قول نصب خلیفة را به عامل مقدّر "أَجعَلُ" باید گرفت چون صفت مشبهه در مفعول به عمل نمی کند.
🍃
2. کاذب؛ «أَ لَمْ تَرَ إِلَي الَّذِينَ نَافَقوا يَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ كَفَروا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَ لاَ نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَداً أَبَداً وَ إِن قُوتِلْتُمْ لَنَنصُرَنَّكُمْ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ» خداوند فرمود: اصلاً منافق دروغگوست، آن روزي كه با مسلمين بودند با مسلمين دروغ گفتند. گفتند ميآييم، اما نيامدند، امروز هم كه با شما هستند به شما دروغ ميگويند, ميگويند ميآييم، ولي نميآيند. اصولاً در إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ اين كاذب صفت مشبهه است نه اسم فاعل؛ يعني سيرهٴ نفاق كذب است، اينچنين نيست كه فقط با سایر مسلمين دروغ بگويند و با شما دروغ نگويند، اصلاً نفاق با صِدق جمع نميشود. [كسي كه با خود دروغ ميگويد، هرگز با غير راست نميگويد، منافق که با خودش دروغ ميگويد ممكن نيست با غير دروغ نگويد.] پس اين كاذب هم صفت مشبهه است.
💢💢💢ادامه دارد💢💢💢
ادامه 💢💢
🍃
3. مصلی؛ در سورهٴ ماعون خدا فرمود وای بر اینها؛ «فویل للمصلّین» این کدام نمازگزار را میگوید؟ «الذین هم عن صلاتهم ساهون» آن ها که نمیدانند چه میکنند ولی نمازگزار هستند، بر اینها که مصلّی اطلاق شده است جنبهٴ صفت مشبهه دارد و معنای دوام دارد نه جنبه اسم فاعل که به معنای حدوث باشد. مثل اینکه ما در فارسی میگوییم راستگو و راستگوینده. یکی اسم فاعل است یکی صفت مشبهه. یکی صادق است به معنای صفت مشبهه، یکی صادق است به معنای اسم فاعلی. مصلّی معنای صفت مشبهه دارد یعنی کسی که کارش این است که اهل نماز است، خلاصه نمازش را ترک نمیکند ولی با این وجود هم خدا میفرماید: «ویلٌ للمصلّین» وای بر اینها. چرا؟ برای اینکه اینها از نمازشان غافلند. از نمازشان غافلند نه به آن معنا که یادشان برود نماز بخوانند، نه! نماز میخوانند شاید اول وقت هم بخوانند اما یادشان نیست چی میگویند. نمیدانند چی میگویند. نه معنایش را میدانند، نه به آن معنا معتقدند. اصلاً نمیدانند چه میکنند. سهو از صلاة دارند. (ملخّص از تفسیر تسنیم). (بنا بر نظر صحیح و بر خلاف نظر رایج در بین طلاب به تبعیت از مغنی) صفت مشبهه می تواند صله أل موصوله باشد و خیلی هم رایج است! لذا أل المصلّین را می توان موصوله گرفت و می توان نوعی تعریف عهد گرفت.
☘️
4. شاکر و صابر؛ در آیه «و کذلک نجزی الشاکرین» ما جزاي شاكرين را ميدهيم. شاكر اسم فاعل نيست صفت مشبهه است. شاكر کسی است اين صفت سپاس گزاری براي او ملكه شده و جزء سیرت او شده) امّا جزاي شاكرين چقدر است؟ خدا ميداند. سرّ عدم ذكر جزای شاكران تعظیم و تفخیم پاداش آن هاست. در مورد صابر در «انما یوفی الصابرون أجرهم بغیر حساب» هم باید گفت صفت مشبهه است چون اساسا صبر و شکر از خصال پایدار درونی هستند نه عوارض گذرا و مقطعی، البته می توان به اقتضای مقام از آن دو معنی حدوث هم قصد کرد. ولی اتصاف در این دو آیه به لفظ صابر و شاکر صفت مشبهه است مگر آنکه قرینه بر خلاف آن باشد.
🍃
5. ألدّ الخصام؛ در آیه مبارکه «و من الناس من یعجبک قوله فی الحیاة الدنیا و یشهد الله علی ما فی قلبه و هو ألدّ الخصام» أَلدّ از ریشه «لدد» صفت مشبّهه و به معنی سرسخت و شدید است اگر خصام مصدر باب مفاعله و به معنی خصومت و دشمنی باشد یعنی «و هو شدید الخصومة» یا این که اسم تفضیل و به معنی سرسخت ترین و گردنکشترین است اگر خصام جمع مکسّر خَصْم، به معنی دشمنان باشد یعنی «و هو أشد المخاصمین و أشد الأعداء».
🍃
سوال مسابقه⭕️⭕️⭕️
6. وزن فاعل در آیات «فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ وَضَائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَنْ يَقُولُوا..» «قالَ هيَ راوَىَتْني عن نفسي و شهِدَ شاهدٌ من أهلِها» «و إنّا لجمیعٌ حاذِرونَ» اسم فاعل است یا صفت مشبهه؟؟
♦️♦️ هر روز یک سوال و یک جایزه ♦️♦️
🔷🔷🔷🔷پاسخ سوال را به آیدی @mrtztpak ارسال کنید 🔷🔷
با سلام❤️
✅✅ قطره های از ادبیات قرآنی ✅✅
💢💢 برنده سوال دوشنبه 8/02/99
☘️☘️☘️ طلبه ارجمند جناب اقای علیرضا ترکمان ☘️☘️☘️
🍃🍃🍃هر روز یک سوال و یک جایزه 🍃🍃🍃
خطبه شعبانیه'.m4a
10.9M
🌱پله های ترقی🌱🌱
🍀چهارمین روز ماه مبارک رمضان 🍀🍀
🍃 سه شنبه ۹۹/۰۲/۰۹
#حوزه علمیه قرآنی امام حسین علیه السلام
🌹حجت الاسلام و المسلمین باقری
13990209-شرح حدیث.mp3
1.31M
📖 شرح حدیث - ۹۹/۰۲/۰۹
💠 آیت الله #موسویاصفهانی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
@drusehowzeh دروس حوزوی
مدیران محترم مدارس
سلام علیکم
ضمن آرزوی سلامتی برای شما همکاران گرامی با احترام همانطور که استحضار دارید در شرایط فعلی که طلاب نمیتوانند از کتابخانه های واحدهای آموزشی بهرمند شوند و بعضا مشاهده می شود برخی از طلاب برای انجام فعالیت های پژوهشی مشکل عدم دسترسی به کتابخانه و منابع علمی را مطرح می کنند.
جهت رفع مشکل مذکور به پیوست لیستی از کتابخانه های دیجیتالی، پایگاه های علمی که در فضای اینترنت قابل دسترسی است . جهت اطلاع به طلاب حضور محترم ارسال می گردد.
در ضمن فایل آموزشی نحوه استفاده از برخی کتابخانه های دیجیتال به پیوست می باشد.
سيدمصطفي موسوي اصفهاني
مدير حوزه علميه استان همدان
ردیف ناام کتابخانه /سایت لینک کتابخانه/ سایت توضیحات
1 کتابخانه مدرسه فقاهت https://lib.eshia.ir/
کتابخانه دیجیتال
2 کتابخانه دیجتال نور(نورلایب) https://www.noorlib.ir/view/fa/default
کتابخانه دیجیتال
3 کتابخانه مدرسه فقاهت بخش کتاب های اهل سنت http://lib.efatwa.ir/
کتابخانه دیجیتال
4 كتابخانه ديجيتال موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع( http://lib.ahlolbait.ir/parvan/home/
کتابخانه دیجیتال
5 کتابخانه دیجیتال تبیان https://library.tebyan.net/
کتابخانه دیجیتال
6 پایگاه مجلات تخصصی نور https://www.noormags.ir/
دسترسی با دسته بندی موضوعی به مجلات و مقالات
7 پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/
دسترسی با دسته بندی موضوعی به مجلات و مقالات
8 پرتال جامع علوم انسانی http://ensani.ir/fa
دسترسی با دسته بندی موضوعی به مجلات و مقالات
9 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران http://www.nlai.ir/
سامانه جستجوی همه کتاب های منتشر شده کشور
10 پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) https://ganj.irandoc.ac.ir//#/
دسترسی به رساله ها و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری کل کشور
11 مگ ایران https://www.magiran.com/
دسترسی با دسته بندی موضوعی به مجلات و مقالات
12 پرتال جامع علوم و معارف قرآن https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/Index
دسترسی به فرهنگ نامه ها، دائره المعارف ها ، مقالات و پایان نامه های قرآنی
13 پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه http://hadith.net/
خدمات متنوع حدیثی
14 سداد نور https://abrenoor.ir/
اجرای آنلاین نرم افزار های نور در تمام سیستم عامل ها بدون نیاز به نصب
15 پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی -اصطلاح نامه - https://thesaurus.isca.ac.ir/
دستیار پر قدرت شما در انجام پروژه های علمی و پژوهشی
16 فیلم کارگاههای آموزشی نرم افزارهای نور https://www.noorsoft.org/fa/training/View/14548
دموی فیلم
17 فیلم آموزشی نحوه استفاده ار کتابخانه های دیجیتال و برخی از پایگاه ها https://www.aparat.com/mohammadsadegh_ir/videos
دموی فیلم
18 آموزش ، مسئله یابی، منبع یابی طرح نامه نویسی، فیش برداری پاراگراف نویسی، مقاله نویسی ، پایان نامه نویسی و ... http://pooyesh.whc.ir/page/pajooheshha
مهارت آموزی پژوهشگری