لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 82
درس 23 مجرور بحرف الجر
شروع: الموضع الثالث الرابع: النعت و الحال ص 160
پایان: انتهاء درس بیست و سه. ص 162
زمان: 39:23
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeachin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 83
درس 23 و 24
شروع: مروری بر درس23 و شروع درس24 ص 164
پایان: "الی" و لها معنیان ص 165
زمان: 50:35
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeachin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 84
درس 24 معانی حروف الجر
شروع: "الی" و لها معنیان ص 165
پایان: "الباء" و لها تسعه معانٍ ص 166
زمان: 45:55
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 85
درس 24 معانی حروف الجر
شروع: "الباء" و لها تسعه معانٍ ص 166
پایان: "اللام" و لها ثمانیه معانٍ ص 167
زمان: 45:29
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
دوستان عزیز امشب ان شاالله ادامه جلسات درسی (که در باب معانی حروف جر بود) رو به ترتیب درس گفته شده حضرت استاد ، بارگذاری میکنم.
86.mp3
19.21M
جلسه 86
درس 24 معانی حروف الجر
شروع: "اللام" و لها ثمانیه معانٍ ص 167
پایان: و. التأکید، و هی الزّائده، ص 168
زمان: 40:00
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
87.MP3_Default_1551213091.mp3
19.76M
جلسه 87
درس 24 معانی حروف الجر
شروع: و. التأکید، و هی الزّائده، ص 168
پایان: أحکام "ربّ"
حکم سوم از ربّ: أنه قد تلحقها"ما" ص 169
زمان: 41:09
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
88.mp3
24.12M
جلسه 88
درس 24 معانی حروف الجر
شروع: سومین حکم از ربّ: (3.أنه قد تلحقها"ما" الکافه...) ص 169
پایان: د. معنی البدل(چهارمین معنا از حرف "عن" ) ص. 169
زمان: 50:14
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
89.MP3
26.78M
جلسه 89
درس 24 معانی حروف الجر
شروع: د. معنی البدل(چهارمین معنا از حرف "عن" ) ص. 169
پایان: انتهاء درس بیست چهارم ص. 170
زمان: 18:35
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
بسم الله الرحمن الرحیم
نکاتی در مورد تاکید با «کل، جمیع، عامه»
در تاکید به کل و جمیع و عامه نکته مهم این است که در این کلمات، مراد، احاطه حکم به همه افراد است و این افراد حتما باید جمع باشند. برای احاطه حکم بر دو نفر از کلا و کلتا استفاده می کنیم. این افراد ممکن است افراد وجودی باشند. البته گاهی گفته می شود افراد حسی و مراد از افراد حسی این نیست که این افراد با حس درک شوند بلکه مراد این است که هر فردی یک فرد مجزا باشد. لذا برای دفع این توهم بهتر است بگوییم افراد وجودی یعنی یک وجود در کنار وجودهای دیگر. همچنین ممکن است این افراد، افراد حکمی باشند یعنی در حکم یک فرد در حالی که واقعا یک فرد نیستند. معنای این کلام زمانی آشکار می شود که ما یک شیء را بخواهیم جز جز در نظر بگیریم. مثلا یک خانه که از حیث مالکیت می تواند تقسیم شود به شش دانگ.
در این صورت ما یک شیء وجودی داریم و یک اجزاء حکمی.
گاهی ما کلمه ای را ذکر می کنیم که جمع است و مراد ما از آن کلمه، همان معنای جمع و افراد وجودی است . در این صورت جزء حکمی نداریم. مثلا می گوییم جاء المجاهدون کلهم.
در این جا کل اشاره به همه افراد وجودی دارد و «هم» هم به همان افراد بازمی گردد.
اما گاهی ما کلمه ای را می گوییم و مراد ما از آن جزء حکمی است. مثلا می گوییم اشتریت الدار کلها. در این جا کل ناظر به افراد حکمی است و برای دار افراد حکمی در نظر گرفته شده است. به طور کلی ضمیر به فرد وجودی ناظر است. مثلا ما در این مثال یک فرد وجودی داریم و لذا می گوییم کلها. کل ناظر به آن فرد حکمی است اما ها به دار که دارای افراد حکمی است برمیگردد. در مثال بالا هم ضمیر جمع آمد چون افراد وجودی جمع بودند.
به همین بیان می توان گفت اشتریت الدارین کلَّهما. اگر گفتیم اشتریت الدارین کلیهما در اینصورت ما دو جزء باید داشته باشیم که این دو جزء عبارتند از خانه اول و خانه دوم. اما اگر گفتیم اشتریت الدارین کلهما، باید چند جز داشته باشیم یعنی خانه اول و دوم به عنوان یک جزء به حساب نمی آیند بلکه هر کدام نیز دارای اجزائی فرض می شوند تا مجموع اجزاء بیش از دو جزء باشد.
دو موقعیت را فرض کنید. در موقعیت اول شخص بین خرید خانه اول و دوم مردد است و در این مورد با دوستش صحبت می کند. بعد از مدتی پولی به دست می آورد و هر دو خانه را می خرد. دوستش از او می پرسد چه کردی. می گوید اشتریت الدارین کلیهما.
در موقعیت دوم شخص بین خرید سه دانگ یا چهار دانگ از خانه اول و خانه دوم مردد است و پس از مدتی کل هر دو خانه را می خرد. در این صورت به دوست خود می گوید اشتریت الدارین کلهما.
با همین بیان ممکن است شخصی می خواسته 50% همه درختان یک باغ را بخرد به این صورت که نصف هر درخت مال او باشد. در این حالت اگر همه درختان را بخرد می گوید اشتریت الاشجار کلهن. در این بیان، کل اشاره به اجزاء حکمی است. همچنین ممکن است می خواسته نصف درختان یک باغ را بخرد اما همه را بخرد که در این صورت هم می گوید اشتریت الاشجار کلهن. یعنی لفظ کل ناظر به افراد وجودی است. بنابراین جمله اشتریت الاشجار کلهن هم می تواند ناظر به افراد حکمی باشد و هم ناظر به افراد وجودی. ضمیر هن ناظر به افراد وجودی است. اما کلمه کل هم می تواند ناظر به افراد وجودی باشد هم افراد حکمی.
اینکه در هر موقعیتی چه لفظی را باید به کار برد یا از چنین امری چه می توان فهیمد به قرائن مربوط است.
برای جمع بندی باید گفت، کلمه کل یا جمیع یا عامه ناظر به اجزاء یا افراد وجودی یا حکمی است و این بستگی به توهم مخاطب دارد یا آنچه که متکلم می خواهد تاکید کند. ضمیر مضاف الیه همیشه ناظر به افراد وجودی است که می تواند مفرد، مثنی یا جمع باشد.
این روایت هم می تواند شاهدی بر این مطلب باشد. این روایت از نامه های حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) است بنا به نقل:
مکاتیب الرسول ج1 ص 478 در نرم افزار الشامله
مکاتیب الرسول، علی احمدی میانجی، ج3 ص 511
" بسم الله الرحمن الرحيم هذا كتاب من محمد رسول الله لتميم بن أوس الداري أن له قرية جيرون و بيت عينون قريتهما كلهما، و سهلهما و جبلهما، و ماؤهما و حرثهما، و أنباطهما و بقرهما، و لعقبه من بعده لا يحاقه فيهما أحد بظلم، فمن ظلم واحدا منهم شيئا فإن عليه لعنة الله".
https://eitaa.com/ArabicTeaching