190314_001.MP3_Default_1555842275.mp3
17.65M
جلسه 108
درس 29 عطف بالحروف
شروع: معانی "امّا" ص 197
پایان: مواضع وقوع " أم المتصله" ص 198
زمان: 36:46
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190314_002.MP3_Default_1555847112.mp3
12.44M
جلسه 109
درس 29 عطف بالحروف
شروع: مواضع وقوع "أم المتصله" ص 198
پایان: أم المنقطعه ص 198
زمان: 25:54
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190316_001.MP3_Default_1556021189.mp3
17.28M
جلسه 110
درس 29 عطف بالحروف
شروع: أم المنقطعه ص 198
پایان: " لا " ص 199
زمان: 36:00
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190317_002.MP3_Default_1556024067.mp3
21.83M
جلسه 111
درس 29 عطف بالحروف
شروع: " لا " ص 199
پایان: و شرط معطوفها(شرط معطوف "بل" )ص 200
زمان: 45:28
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
﷽
بسیاری از دوستانی که مشغول مطالعه یا تدریس کتاب هدایه هستند خواستار حل تمارین کتاب هستند. مستحضرید که یکی از نقاط قوت کتاب تمارین بسیار خوب و متنوع آن است که اکثر آنها آیات قرآن است. قبلا عرض شد که جناب استاد شیرافکن (حفظه الله) راضی به انتشار حل تمارین هدایه نیستند. برای رفع این مشکل، بهتر است ابتدا متن کتاب به طور دقیق مطالعه شود و سپس تمارین با استفاده از دانش خود طلبه حل شود. در مواردی که نیاز به لغت نامه بود می شود از کتابهای لغت مانند المنجد استفاده کرد. از آنجایی که بسیاری از این تمارین، آیات قرآن هستند طلاب می توانند بعد از حل تمرین، جواب های خود را به استاد یا به کتاب های اعراب القرآن ارائه دهند و با جواب هایی که در آنجا داده می شود تطبیق نمایند. کتابهای الجدول فی اعراب القرآن و اعراب القرآن و بیانه در این زمینه مفید هستند که مورد تاکید جناب استاد شیرافکن (حفظه الله) هم هستند.
الاحقر: قربانی
✍ @hedayeh
به دوستان پیشنهاد می کنم حتما با دو نرم افزار جامع التفاسیر نور و قاموس النور، مانوس باشند. نرم افزار اول کتابخانه بزرگی از تفاسیر قرآن است که چند کتاب اعراب القرآن هم در آن موجود است. نرم افزار دوم مجموعه نفسیی از واژه نامه های عربی است. البته چند واژه نامه عربی به فارسی هم هست. در قسمت پژوهش لغت در نرم افزار قاموس النور می توان لغات را به راحتی جستجو کرد و به منابع عظیمی از لغت نامه های اصیل دسترسی داشت. در کنار این موارد کتاب جامع الدروس هم یکی از کتاب های مورد تاکید استاد شیرافکن (حفظه الله) است که مراجعه به آن خالی از فایده نیست. هرچند مراجعه به کتاب در مرحله تصور و تفکر (سطح و خارج ابتدایی) ممنوع است اما برای اساتید هدایه مراجعه به این کتاب می تواند مفید باشد.
الاحقر: قربانی
✍ @hedayeh
﷽
سوال یکی از اعضای محترم کانال
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
راجع به موفقیت در دروس و اینکه از اندک وقت نهایت بهره رو ببرم پیشنهاد شما چیست؟
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
پاسخ:
اول برنامه ریزی برای کارهای واجب مانند زمان عبادت، کلاس، استراحت ، خواب و .... این برنامه باید منطقی و معقول و طبق نیازهای جسمی و روحی هر فرد باشد.
بعد مقداری که باقی می ماند می شود زمان خالصی که می شود درس خواند.
این زمان باید به ترتیب اولویت درسها برنامه ریزی شود. اول درسهای مهمتر یا اولویت دار تر. بعد درسهایی که اولویت کمتری دارند.
در همه این موارد لازم است با استاد یا دوستان با تجربه مشورت شود.
در همه این موارد لازم است پروژه ای درس خواندن در اولویت باشد. در هر دوره ای باید یک موضوع به عنوان پروژه اول مورد مطالعه باشد و بعد سایر دروس فقط در حد امتحان و حل متن کار شود. مثلا یک دوره باید صرف پروژه اصلی باشد. بعد نحو. بعد بلاغت. بعد منطق و ... آن موضوع اصلی باید با فکر دقیق به طوری دقیق مطالعه شود که حداقل شخص بعد از طی این مرحله بتواند بدون مشکل آن موضوع را تدریس کند. مراحل بالاتر این است که طلبه به اجتهاد در آن علم نزدیک شود و بتداند دست به ابتکار بزند. توضیح بیشتر این موارد در فایل (اجتهاد مبتکرانه) بیان شده است.
✍ @hedayeh
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور به یک مجتهد مبتکر تبدیل شویم؟
این فایل صوتی برای طلاب عزیز ضروری است. حتما به محتوای این مطالب فکر بفرمایید.
مؤسسه حیات طیبه
چطور به یک مجتهد مبتکر تبدیل شویم؟ این فایل صوتی برای طلاب عزیز ضروری است. حتما به محتوای این مطالب
این فایلی است که در متن بالا بدان اشاره شده است.
190318_001.MP3_Default_1556169366.mp3
15.33M
جلسه 112
درس 29 عطف بالحروف
شروع: و شرط معطوفها(شرط معطوف "بل" )ص 200
پایان: انتهاء درس عطف به حروف ص. 200
زمان: 31:56
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله امروز 19 اردیبهشت کلاس نحو 3 تمام شد. محدوده این ترم تا اول باب الحروف است. امیدوارم تابستان بتوانیم این بخش باقی مانده را هم تمام کنیم.
این ترم دوستان خوبی از کنگو، میانمار، چین، تایلند، هندوستان، ترکیه و آذربایجان داشتم که خیلی از محضرشان بهره بردم. امیدوارم هرجا هستند مورد عنایات خاصه حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه باشند. اینم عکس یادگاری روز آخر کلاس بود.
از دوستان و بزرگواران عضو کانال هم خواهش می کنم بنده را حلال بفرمایند و هر نکته و انتقادی بود به بنده منتقل کنند.
در این شبها و روزهای مهم بعد از فرج حضرت برای همدیگر دعا کنیم.
@hedayeh
هدایت شده از گاهنگارههای طلبگی
🌸🌺💐🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻علیت و حتی ناصبه🔻
🔸 بیان می شود که حتی گاهی بر سر فعل مضارع آمده و با أن در تقدیر، فعل مضارع را نصب می دهد. در این حالت حتی، جاره بوده و أن و ما بعد، تاویل به مصدر رفته و کل آنها مجرور به حتی جاره می شوند. در بیان معانی حتی ناصبه گفته شده که یا معنای الی (انتهاء غایت) می دهد یا معنای کی تعلیلیه.
🔸 به نظر می رسد حتی همیشه به معنای انتهاء غایت است البته با اختلافاتی که با الی دارد که فعلا محل بحث نیست. حتی تعلیله واقعا وجود ندارد. به عنوان مثال در آیه «هُمُ الَّذينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا» (منافقون/7) بیان می شود که حتی به معنای کی تعلیله است به این معنا که حتی بر علیت ماقبل برای مابعد دلالت دارد.
🔸 به نظر می رسد در این آیه و موارد مشابه دیگر، تعلیل، مدلول خود حتی نیست. حتی بیان می کند که انتهاء فعل قبل، مجرور به حتی است. از اینکه انتهاء فعل قبل فعل دیگری است نتیجه گرفته می شود که پس فعل قبل برای رسیدن به فعل بعد از حتی انجام شده است یعنی فعل مابعد علت غایی فعل قبل است. در این صورت از این ترتبی که بین فعل و غایت آن وجود دارد علیت فهم شده است. به عنوان مثال در آیه فوق، می گوید این عدم انفاق را انجام دهید تا به یک نتیجه برسید و آن اینکه در نتیجه عدم انفاق شما، اطرافیان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از کنار ایشان پراکنده شوند. اینکه مابعد حتی علیت غایی برای ماقبل دارد از مناسبات بین ما قبل حتی با مابعد آن فهمیده می شود نه اینکه علیت، موضوع له خود حتی باشد.
#نحو #نواصب #معانی_حروف_جر #حتی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال #گاه_نگاره_های_طلبگی
✍ @gah_negareh
بسم الله الرحمن الرحیم
لیست صوت های «الهدایه فی النحو(التحریر الثالث)» همراه با لینک صوت (جلسه 101 تا جلسه 112)
🎧 جلسه 101
✅ https://eitaa.com/hedayeh/712
🎧 جلسه 102
✅ https://eitaa.com/hedayeh/713
🎧 جلسه 103
✅ https://eitaa.com/hedayeh/714
🎧 جلسه 104
✅ https://eitaa.com/hedayeh/717
🎧 جلسه 105
✅ https://eitaa.com/hedayeh/730
🎧 جلسه 106
✅ https://eitaa.com/hedayeh/732
🎧 جلسه 107
✅ https://eitaa.com/hedayeh/733
🎧 جلسه 108
✅ https://eitaa.com/hedayeh/734
🎧 جلسه 109
✅ https://eitaa.com/hedayeh/735
🎧 جلسه 110
✅ https://eitaa.com/hedayeh/736
🎧 جلسه 111
✅ https://eitaa.com/hedayeh/737
🎧 جلسه 112
✅ https://eitaa.com/hedayeh/749
لیست صوت های «الهدایه فی النحو(التحریر الثالث)» همراه با لینک صوت (جلسه 81 تا جلسه 100)
🎧 جلسه 81
✅ https://eitaa.com/hedayeh/585
🎧 جلسه 82
✅ https://eitaa.com/hedayeh/586
🎧 جلسه 83
✅ https://eitaa.com/hedayeh/589
🎧 جلسه 84
✅ https://eitaa.com/hedayeh/590
🎧 جلسه 85
✅ https://eitaa.com/hedayeh/591
🎧 جلسه 86
✅ https://eitaa.com/hedayeh/611
🎧 جلسه 87
✅ https://eitaa.com/hedayeh/615
🎧 جلسه 88
✅ https://eitaa.com/hedayeh/623
🎧 جلسه 89
✅ https://eitaa.com/hedayeh/624
🎧 جلسه 90
✅ https://eitaa.com/hedayeh/635
🎧 جلسه 91
✅ https://eitaa.com/hedayeh/641
🎧 جلسه 92
✅ https://eitaa.com/hedayeh/643
🎧 جلسه 93
✅ https://eitaa.com/hedayeh/695
🎧 جلسه 94
✅ https://eitaa.com/hedayeh/696
🎧 جلسه 95
✅ https://eitaa.com/hedayeh/697
🎧 جلسه 96
✅ https://eitaa.com/hedayeh/698
🎧 جلسه 97
✅ https://eitaa.com/hedayeh/699
🎧 جلسه 98
✅ https://eitaa.com/hedayeh/708
🎧 جلسه 99
✅ https://eitaa.com/hedayeh/709
🎧 جلسه 100
✅ https://eitaa.com/hedayeh/710
190328_001.MP3_Default_1558469871.mp3
16.61M
جلسه 113
درس 30 المصدر
شروع: مقدمّه ص. 208
پایان: عمله: ... ص. 209
زمان: 34:36
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190328_002.MP3_Default_1558472647.mp3
19.49M
جلسه 114
درس 30 المصدر
شروع: عمله: ... ص. 209
پایان: 2.المنوّن ص. 210
زمان: 40:36
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190330_002.MP3_Default_1558553700.mp3
17.83M
جلسه 115
درس. 30 و 31 المصدر و اسم الفاعل
شروع: 2. المنوّن ص. 210
پایان: عمله اسم الفاعل ص. 212
زمان: 37:08
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190331_003.MP3_Default_1558693851.mp3
22.6M
جلسه 116
درس: 31 اسم الفاعل
شروع: عمله اسم الفاعل ص. 212
پایان: پایان درس 31 ص. 213
زمان: 47:05
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190407_001.MP3_Default_1558702507.mp3
21.9M
جلسه 117
درس: 32 و 33 اسم مبالغه و اسم مفعول
شروع: تعریف اسم المبالغه ص. 215
پایان: پایان درس 33 ص. 217
زمان: 45:36
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190408_001.MP3_Default_1558778642.mp3
21.44M
جلسه 118
درس: 34. الصفة المشبهة
شروع: تعریف الصفة المشبهة ص. 219
پایان: پایان درس 34 ص. 220
زمان: 44:39
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190409_001.MP3_Default_1558876774.mp3
22.47M
جلسه 119
درس: 35. اسم التفضیل
شروع: تعریف اسم التفضیل ص. 222
پایان: 3. أن یکون مضافا ص. 223
زمان: 46:48
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190410_001.MP3_Default_1558950933.mp3
20.83M
جلسه 120
درس: 35. اسم التفضیل
شروع: 3. أن یکون مضافا ص. 223
پایان: پایان درس اسم تفضیل ص. 224
زمان: 43:23
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
هدایت شده از گاهنگارههای طلبگی
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی
واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گوییم معرب یا مبنی. واقعا فعل معرب یعنی چی؟
حتما می فرمایید یعنی فعلی که با وجود عوامل نصبی منصوب و با وجود جوازم مجزوم میشه و اگر هم عامل نداشته باشه میشه مرفوع. اگر هم حرکت حرف آخر تغییر نکنه میشه مبنی.
اولا حرف که اصلا مبنی نیست. چون مبنی کلمه ای است که اگر در جایگاهی در جمله قرار بگیره بر اساس موقعیتش حرکت حرف آخرش تغییر کنه. خب حرف که اصلا نمی تونه در جمله نقش بپذیره تا بخواد حرکت حرف آخرش تغییر بکنه یا نکنه. اونهایی که منطق خوندن می دونن. معرب و مبنی ملکه و عدم ملکه اند. به دیوار نمیشه بگیم کور چون کور کسی است که استعداد بینایی دارد. حرف هم مبنی نیست.
فعل هم مبنی و معرب نیست. چون ما در نحو از جایگاه کلمات بحث می کنیم. نقش کلمه در جمله است که نشان می دهد یک کلمه مرفوع است یا منصوب یا ... فعل که درجمله نقش ندارد. ممکن است بگویید عواملی بر سر آن می آید. آیا ما در نحو از جمله و نقش کلمات در جمله بحث می کردیم یا اینکه هر جا عاملی بر سر کلمه ای دیگر بیاید هم جزء علم نحو است. با این حساب فقط اسم می تونه معرب و مبنی باشه. البته کلا بحث عامل و معمول را نمی فهمم.
به نظرمیرسه این چیزی که می خونیم علم نحو نیست علم اعرابه.
@gah_negareh
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گویی
به این مطلب فکر بفرمایید که کار علم نحو بررسی جایگاه کلمات در جمله است یا بررسی حرکت حرف آخر کلمات و تغییرات حرف آخر
190415_002.mp3
17.3M
جلسه 121
درس: 36 و 37. اسم الفعل و اسماء العدد
شروع: اسم الفعل ص. 226
پایان: و بعد العشره للواحد(خط 8) ص. 232
زمان: 35:26
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh