eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ عزیزم! گیاه خود رو نباش. 🔹 به دنبال حکیمی باش تا در لحظات حساس زندگی بر عقل و دانشش تکیه کنی و از چشمه حکمتش سیراب شوی. 🔸 نگو نیست. تو شاگرد و طالب صادق باش. نشانه صداقتت هم این باشد که به آنچه تا کنون فراگرفته‌ای عمل کنی. یقین بدان مربی و هادی عالم که انبیاء عظام را برای راهنمایی بشر فرستاده نسبت به ارسال مرشد حکیمی برای تو بخل نمی‌ورزد. ⛔️پ ن: لطفا برداشت صوفیانه نفرمایید. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h028.mp3
16.3M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 28 📖 درس: 6 المبتدا‌ء و الخبر 🔸 شروع: او وقع بعد (لولا) / صفحه 46 🔹 پایان: اقسام الخبر / صفحه 46 🕰 زمان: 45:16 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلا
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 🔶🔹 اگر به خودمان مراجعه کنیم می‌بینیم که نمی‌توانیم تمام نیازهایمان مانند امنیت، خوراک، پوشاک، مسکن، حمل‌ونقل، بهداشت، مدیریت شهری و غیره را به‌تنهایی برطرف کنیم. هر انسانی به دلیل ضعف وجودی و امکانات اندک و زمان مضیقی که در اختیار دارد صرفا توانایی برطرف کردن بخشی از نیازهای خود را دارد و بنابراین برای برطرف کردن اکثر آن‌ها به دیگران نیازمند است. یکی از انواع این نیازها، نیاز به فهمیدن و دانستن است. 🔶🔹 بخشی از نیاز ما به پزشک در زمان بیماری نیاز به تخصص او در تشخیص بیماری و ارائه راه‌کار علاج و درمان آن است. دراین‌صورت ما در مورد تشخیص و راه‌کار درمانی از پزشک، تقلید می‌کنیم. تقلید به معنای پیروی از شخص دیگر است بدون اینکه خود واقعیت دانسته شود. تقلید، امری عقلائی است که در بسیاری از موارد به‌ناچار باید بدان تن دهیم. 🔶🔹در مقابل، برخی انسان‌ها در برخی زمینه‌ها متخصص‌اند و نه‌تنها نیازی به تقلید ندارند بلکه دیگران به آن‌ها رجوع کرده و از آن‌ها تقلید می‌کنند. اجتهاد در لغت به این معنا است که شخص، تمام امکانات و توان خود را برای رسیدن به آن شیءِ مطلوب به کار گیرد. 🔶🔹 آنچه در اینجا از اجتهاد مدنظر است این است که شخص، در یک علم به حدی از توانایی برسد که بتواند خودش در مورد مسائل آن علم اظهارنظر کند و صحت‌وسقم نظراتی که در مورد یک مسئله مطرح می‌شود را تشخیص دهد. به تعبیر دیگر با تکیه بر توانایی علمی خودش بتواند سؤال‌های مطرح در یک علم را پاسخ دهد. لازم به ذکر است که آنچه در اینجا مطرح می‌شود منحصر در علم فقه نیست و دست‌کم به علوم حوزوی دیگر ازجمله منطق، ادبیات، فلسفه، اصول، فقه و سایر علوم دیگر قابل تعمیم است. ادامه دارد... 🖌 ( ۷ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🌺 یکی از سنت‌های الهی این است که انسان برای هرچه تلاش کند در صورت وجود برخی شرایط به آن می‌رسد. دانشمند شدن در علوم مختلف از جمله علوم حوزوی، رسیدن به مقامات دنیوی، پول و شهرت و غیره همه اموری هستند که می‌توان با تلاش فراوان و تمرکز بر رسیدن به آن‌ها، به آن‌ها دست یافت. اما ... 🌺 🌸 اما موفقیتی از جنس دیگر هست که بیش از تلاش به عناصر دیگری نیاز دارد. ممکن است شخصی با تلاش فراوان و داشتن هوش و حافظه کافی به دانشی در حد دانش یک مرجع تقلید برسد اما اینکه انسان به جایی برسد که بشود کارگزار خدا در روی زمین یا سرباز حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به طوری که زندگی‌اش مصداق بندگی باشد بیش از تلاش برای علم، به امور دیگری نیاز دارد. 🌸 🌼 ما می‌توانیم برای خودمان بشویم یک دانشمند تمام عیار. اما خداوند اموری را از ما خواسته است و اراده کرده که اموری در عالم محقق شود. برنده کسی است که مجرای این فعل الهی شود مانند امام خمینی (رضوان الله علیه) که مجرای اراده الهی برای انقلاب شد. اینکه ما کارگزار خدا بشویم و بزرگی‌مان در بزرگی باری باشد که خدا بر دوشمان نهاده غیر از این است که ما دانشمند یا عالم برجسته‌ای شویم. 🌼 🥀 بسیارند دانشمندان حتی عالمان دین که برای دل خودشان عالمند و چه بسا به لحاظ علمی هم ضعیف نیستند اما علمشان برکت ندارد. علمشان زیاد است اما خدا اجازه نمی‌دهد ایشان در جهت خیر و اصلاح امور مسلمین مؤثر باشند. وقتی می‌میرند دانش فراوانشان با خودشان دفن می‌شود و اگر کتاب و نوشته‌ای هم داشته باشند به کار دستگاه خدا نمی‌آید. بود و نبودشان برای دستگاه الهی مهم نیست. 🥀 🌷 اما هستند عالمانی که اگرچه علمشان ممکن است کمتر از دیگران باشد اما وجودشان برکت است. چرا؟ چون مجرای اراده الهی‌اند. چون بنده‌اند. چون برای خودشان کار نکردند. 🌷 🌹 چه طور می‌شود این‌گونه شد؟ درس‌خواندن و تلاش‌کردن لازم است اما بیش از آن خالی‌کردن دل از هواها و ندیدن خود و تمرین مدام بندگی است که انسان را به چنین اوجی می‌رساند. طلبه‌ای که خوب درس می‌خواند و هوش و حافظه خوبی هم دارد اما اهل اخلاق و تهذیب نیست، شاید دانشمند شود اما کارگزار خدا نمی‌شود. حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) او را به کاری نمی‌گمارد. بی‌برکت است. اگر تهذیب نداشته باشیم اگر اهل مراعات‌های اخلاقی نباشیم همه تلاش‌هایمان به هیچ هم نمی‌ارزد. البته در دنیا می‌شویم دانشمند و مورد توجه اما بنده نمی‌شویم. 🌹 🌻 مجرای فیض الهی شدن نیازمند صفای باطن است. نیازمند نگهداری چشم و زبان است. باید خودمان را بپاییم. به قول علامه حسن‌زاده (رضوان الله علیه) باید کشیک نفس بکشیم و الا بعد از عمری می‌شویم عالم نفسانی نه عالم ربانی. 🌻 🍀 طلبه باسوادی که نمی‌داند با پدرومادر و همسر و فرزند و استاد و رفیق و دیگران چگونه رفتار کند عالم ربانی نمی‌شود. 🍀 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h029.mp3
18.59M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 29 📖 درس: 6 المبتدا‌ء و الخبر 🔸 شروع: فالخبر المفرد هو... / صفحه 46 🔹 پایان: پایان درس مبتدا و خبر / صفحه 47 🕰 زمان: 51:38 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h030.mp3
14.05M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 30 📖 درس: 7 الافعال الناقصه 🔸 شروع: المقصد الثانی النواسخ / صفحه 57 🔹 پایان: وجوه استعمال »کان« واخواتها / صفحه 59 🕰 زمان: 39:01 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 🔶🔹 اگر به خو
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 🔰 مجتهدین در یک علم را می‌توان به دو طیف مختلف تقسیم کرد. 🔶🔹 گروهی از مجتهدین، به حدی از توانایی علمی رسیده‌اند که وقتی با سؤال و پاسخ‌هایی که برای آن سؤال مطرح‌شده روبرو می‌شوند می‌توانند تشخیص دهند که کدام جواب، صحیح است. به‌عنوان‌مثال ممکن است در یک فرع فقهی پنج نظر وجود داشته باشد. او می‌تواند از بین این پنج نظر، نظر صحیح را تشخیص داده و ادعاها و استدلال‌های دیگران را ابطال کند. این دست از مجتهدین حرف‌های دیگران را به‌خوبی می‌فهمند و به‌خوبی تدریس می‌کنند اما در کل آن رشته علمی، سخن جدید و قابل‌ارائه‌ای ندارند. فایده اصلی حضور این افراد در جامعه علمی این است که آنچه از گذشتگانشان به ارث رسیده را به دیگران منتقل می‌کنند هرچند خودشان چیزی بر این ارثیه نمی‌افزایند. 🔷🔸 گروه دیگری از مجتهدین کسانی هستند که نه‌تنها توانایی فوق‌الذکر را دارند بلکه در برخی از مسائل یک علم دست به ابتکار زده و سخن جدیدی را مطرح می‌کنند✨. هرچه قوتِ اجتهاد یک شخص بیشتر باشد تواناییِ ابتکار و خلاقیت او نیز بیشتر خواهد بود. گروه دوم نه‌تنها سخنان جدیدی را مطرح می‌کنند بلکه گاهی مسیر علم را تغییر می‌دهند. بزرگانی چون شیخ انصاری و صدرالمتالهین (رحمهما الله) را می‌توان به‌عنوان صاحبان مکتب و قله‌های اجتهاد مبتکرانه در رشته‌های فقه و اصول و فلسفه معرفی کرد. 🔶🔹 البته طبیعی است که مراد از مجتهد مبتکر لزوماً صاحبان مکاتب علمی نیست بلکه بسیاری از دانشمندان هستند که پیرو یک مکتب‌اند اما سخنان تازه ای دارند و می‌توانند گره‌های جدید را باز کنند و مسائل نوپدید را پاسخ گویند و افق‌های جدیدی را پیش روی اهالی آن علم بگشایند. ✅✅ به‌طور خلاصه می‌توان گفت انسان‌ها نسبت به یک دانش یا مقلدند یا مجتهد و مجتهدین هم یا مبتکرند یا غیرمبتکر. ادامه دارد... 🖌 ( ٨ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h031.mp3
14.32M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 31 📖 درس: 7 الافعال الناقصه 🔸 شروع: وجوه استعمال »کان« و اخواتها / صفحه 59 🔹 پایان: و ل‌ «لأصبح و أمسی و أضحی» / صفحه 59 🕰 زمان: 39:46 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂 چه کنیم از این ضعف ها ؟؟ 🍂 چه کنیم از این ضعف های اختیاری که نمی رویم دنبالش ؟؟ 😢 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 🔰 مجتهدین د
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 💟 استاد شهید مطهری (رضوان‌الله علیه) می‌فرماید: «مرحوم آقای حجت (رضوان‌الله‌علیه) یک‌وقت حرف خیلی خوبی در باب اجتهاد زد. گفت: اجتهاد واقعی این است که وقتی یک مسئله جدید که انسان هیچ سابقه ذهنی ندارد و در هیچ کتابی طرح نشده به او عرضه شد فوراً بتواند اصول را به‌طورصحیح تطبیق کند و استنتاج نماید و الا انسان مسائل را از جواهر یاد گرفته باشد مقدمه و نتیجه (صغرا و کبرا و نتیجه) همه را گفته‌اند او فقط یاد می‌گیرد [و می‌گوید] من فهمیدم صاحب جواهر چنین می‌گوید بله من هم نظر او را انتخاب کردم این اجتهاد نیست. همین کاری که اکثر می‌کنند. 👌 اجتهاد، ابتکار است و اینکه انسان خودش رد فرع بر اصل بکند. همیشه مجتهدها عده‌ای از مقلّدها هستند مقلّدهایی در سطح بالاتر. شما می‌بینید در هرچند قرن یک نفر پیدا می‌شود که اصولی را تغییر می‌دهد، اصول دیگری بجای آن می‌آورد و قواعد تازه‌ای [ابداع می‌کند] بعد همه مجتهدها از او پیروی می‌کنند. 😊 مجتهد اصلی همان یکی است بقیه مقلّدهایی به‌صورت مجتهد هستند که از این مقلّدهای معمولی کمی بالاترند. مجتهد واقعی در هر علمی همین‌جور است. در ادبیات این‌جور است؛ در فلسفه و منطق این‌جور است؛ در فقه و اصول این‌جور است؛ در فیزیک و ریاضیات این‌جور است. شما می‌بینید در فیزیک یک نفر می‌آید یک مکتب فیزیکی می‌آورد، بعد تمام علمای فیزیک تابع او هستند. این را که مکتب جدیدی می‌آورد و مکتب قابل قبولی هم می‌آورد که افکار را تابع فکر خودش می‌کند باید گفت مجتهد واقعی.» ادامه دارد... 🖌 ( ٩ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h032.mp3
15.81M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 32 📖 درس: 7 الافعال الناقصه 🔸 شروع: بحث أخوات کان (أصبحی و أمسی و أضحی) / صفحه 59 🔹 پایان: أقسام الافعال الناقصه / صفحه 61 🕰 زمان: 43:54 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 💟 استاد شهید
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 1⃣ چه کسانی می‌توانند بار تولید علوم انسانی اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی را به دوش بکشند و آن را به سرمنزل مقصود برسانند؟ واضح است که در این مقطع حساس نیازمند مجتهدین مبتکری هستیم که قادر به حل مسائل نوپدید هستند. چنین افرادی باید از دام تقلید در حوزه فعالیت‌های علمی خود رهاشده باشند. به تعبیر دیگر شخصیت علمی این افراد باید شخصیت علمی مستقلی باشد که نه‌تنها از دیگران تقلید نمی‌کند بلکه وابسته به نظریات آن‌ها هم نیست. 🌿 2⃣ بیان شد که انسان‌های مقلد دو گونه‌اند: بعضی در نتایج استدلال و اجتهاد مقلدند مانند مردم عادی که از مراجع عظام (حفظهم الله) تقلید می‌کنند؛ بعضی نیز در خود استدلال و اجتهاد مقلدند مانند بعضی از طلاب که تا آخر دوره درس خارجشان حداکثر تصور خوبی از اجتهادات و استدلالات اساتید خود و بزرگان آن علم دارند و اگر فهرستی از ابتکارات و نوآوری‌های علمی آن‌ها در حوزه مطالعاتی‌شان تهیه کنیم چه بسا از چند خط تجاوز نکند. 🌿 3⃣ اگر کسی از دام تقلید رها نشده باشد نمی‌تواند در فضای تولیدعلم وارد شود. این‌گونه نیست که طلبه‌ای بیست سال مقلدانه درس بخواند و به ناگاه در مرحله پژوهش و تولیدعلم به موتور تولیدِ نظریات گوناگون علمی تبدیل شود. 🌿 4⃣ بنابراین برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی نیازمند تربیت مجتهدین مبتکر هستیم. واضح است که شخصی می‌تواند پژوهش‌گر و مبتکر باشد که این توانایی را سال‌ها تمرین کرده باشد. بنابراین در یک نظام آموزشی موفق و مطلوب در جهت تحقق تمدن اسلامی لازم است که طلبه، تولید علم (= پژوهش) به معنای عام کلمه را در مراحل مختلف آموزشی، تمرین کند. 🌿 5⃣ در نتیجه ما نیازمند نظام آموزشی‌ای هستیم که بر مبنای پژوهش بنا شده باشد و اساتید آن، کلاس‌ها را پژوهش‌محور و فعال اداره کنند. طلبۀ این‌گونه کلاس‌ها نیز باید پژوهش‌گری را از استاد بیاموزد و پژوش‌محور درس بخواند. 🌿 ادامه دارد... 🖌 ( ۱۰ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم اگر می‌خواهیم بزرگ و عزیز باشیم باید تواضع کنیم. بزرگی با ادای بزرگان را درآوردن به دست نمی‌آید. کودکی که سبیل و ریش بکشد و به دیگران دستور دهد مضحکه عام و خاص می‌شود. اینکه در هر موردی اظهار فضل کنیم، در هر کاری نظر بدهیم و دخالت کنیم و برای دیگران نسخه بپیچیم و خودمان را بزرگ و مدیر جمع نشان دهیم درحالی‌که کسی ما را به این عناوین قبول ندارد نشانه حقارت درون ماست. بزرگی با این بازی‌ها بدست نمی‌آید. بزرگی و عزت با عقل و حکمت و تواضع به دست می‌آید. عزت و آبرو کم‌کم جمع می‌شود. وقتی با توضع اما با حکمت در کاری که به ما مربوط است، عقل خودمان را نشان دادیم کم‌کم اعتماد دیگران هم جلب می‌شود. حد خودمان را بشناسیم. فإنَّ العزةَ لله جمیعاً 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h033.mp3
15.26M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 33 📖 درس: 7 الافعال الناقصه 🔸 شروع: بیان أقسام أفعال ناقصه / صفحه 61 🔹 پایان: أحکام اسمها و خبرها فی التقدیم و التاخیر / صفحه 61 🕰 زمان: 42:22 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
بسم‌الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر را به همه به خصوص دخترخانم‌های بزرگوار عضو کانال تبریک عرض می‌کنم. مبارکتون باشه🌹 ارادتمند: قربانی همدانی
مؤسسه حیات طیبه
بسم‌الله الرحمن الرحیم سلام علیکم میلاد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر را به همه ب
آقا پسرهای عزیز هم فعلا سماق بمکند ببینیم یه روز پسری چیزی براشون پیدا می‌کنیم بهشون تبریک بگیم. 😉😅
بسم الله الرحمن الرحیم هر وقت کار خوبی کردی، از عدم اخلاصت، از کامل‌نبودن عملت، از اینکه بلد نیستی بیش از این انجام دهی استغفار کن. از اعمال نیکت سریع استغفار کن. عرض کن خدایا همه خوبیهای این کار خوب اعم از توانایی و توفیق و وجود شرایط و امکانات لازم برای انجام آن از توست اما آنچه به من مربوط بود پر از نقص است. بهانه‌ای بیاور تا نفست باور نکند خبری هست. شاید کم کم مزه اخلاص را چشیدی. یکی از راه‌های تقویت اخلاص، تمرکز بر ضعف‌های خودمان است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h034.mp3
8.97M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 34 📖 درس: 7 الافعال الناقصه 🔸 شروع: احکام اسم و خبر ناقصه در تقدیم و تاخیر / صفحه 61 🔹 پایان: پایان درس افعال ناقصه / صفحه 62 🕰 زمان: 24:54 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 1⃣ چه کسانی م
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ ✅ پژوهش به معنای تولید علم است به این معنا که محصول تلاش علمی یک پژوهش‌گر، یافته‌ها و اندوخته‌های علمی بشر در آن شاخه علمی را گسترش می‌دهد و بنابراین بشر با تلاش این پژوهش‌گر به مرزهای جدیدی از این دانش دست می‌یابد که پیش از این برایش مجهول بود. پژوهش به معنای فرایند تولید علم و پاسخ به مساله علمی است که شامل پاسخ به مسأله‌های نوپدید یا پاسخ جدید به مسأله‌های دارای سابقه است. 👌 ✅ مسأله‌ای که یک محقق با آن‌ها روبرو است یکی از این دو حالت را دارد: یا محققان دیگر، پیش از او به آن سؤال پاسخ داده‌اند یا او با مسأله جدید بی‌پاسخی مواجه است. ناگفته پیداست که اولین پاسخ علمی به مسأله جدید، تولید علم است اما در مسائلی که مسبوق به سابقه‌اند تولید علم، زمانی تحقق می‌یابد که پاسخ‌های جدیدی غیر از پاسخ‌های پیشین به آن مسائل ارائه شود.👌 ادامه دارد... 🖌 ( ۱۱ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم استاد، کارمند اداره آموزش نیست. والسلام 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم استاد، کارمند اداره آموزش نیست. والسلام #حوزه_علمیه #آموزش_پژوهش_محور 🔻
یکی از رفقا فرمود ظاهرا عصبانی بودید این رو نوشتید. نه از روی عصبانیت نبود. این جمله طلایی رو دیشب یکی از اساتید حفظه الله فرمود. متاسفانه نظام آموزشی اجبار بر برخی مطالب دارند که ماحصل آن این است که استاد خادم کتاب و کارمند اداره آموزش می‌شود.
مؤسسه حیات طیبه
آقا پسرهای عزیز هم فعلا سماق بمکند ببینیم یه روز پسری چیزی براشون پیدا می‌کنیم بهشون تبریک بگیم. 😉😅
اینم یه شوخی با برخی رفقای عزیزی بود که هنوز متأهل نشدند. ان شاء الله به زودی روز مرد و پدر را بهشون تبریک بگیم. 🌹🌷☺️
aac_h035.mp3
14.27M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 35 📖 درس: ۸ افعال مقاربه 🔸 شروع: ابتدا درس أفعال مقاربه / صفحه 64 🔹 پایان: تتمه / صفحه 65 🕰 زمان: 39:37 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ ✅ پژوهش به م
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ ✅ تفاوت پژوهش با روش تحقیق: 🔶🔹 بیان این نکته ضروری است که:👌 نباید پژوهش‌گری را با مباحث روش تحقیق خلط کرد. پس از اینکه محقق به مسأله علمی پاسخ داد و پژوهشش به سرانجام رسید محصول این پژوهش را به جامعه علمی عرضه می‌کند. گزارشِ پژوهش می‌تواند به شیوه شفاهی یا کتبی باشد. درس خارج اگر به نحو صحیحی اجرا شود می‌تواند محلی برای ارائه گزارش پژوهش باشد. سخنرانی علمی و کرسی‌های نظریه پردازی و مانند آن‌ها محلی برای ارائه شفاهی گزارش پژوهش‌اند. گزارش کتبی پژوهش نیز در قالب کتاب، مقاله، پایان‌نامه و رساله علمی ارائه می‌شود. 🔺 مباحث روش تحقیق عموما به مرحله گزارش پژوهش مربوط‌ اند. نحوه نوشتن چکیده، مقدمه، نتیجه و مباحثی از این دست به مرحله گزارش پژوهش مربوط‌اند اما آموزش پژوهش‌محور به مرحله پیش از آن یعنی مرحله پژوهش‌گری و حل مسأله ارتباط دارد. 🔶🔹 به عنوان یک تمثیل، یک کارخانه تولیدی، محصولی را تولید می‌کند و سپس این محصول را به صورت‌های مختلفی بسته‌بندی کرده و روانه بازار می‌کند. مرحله پژوهش و تولید علم به موازات مرحله تولید کالا است و مرحله گزارش پژوهش در برابر مرحله بسته‌بندی و ارائه شکیل آن به بازار است. 🔺 آموزش پژوهش‌محور با مرحله تولید مرتبط است نه مرحله بسته‌بندی و ارائه به بازار. توجه داریم که اگرچه مباحث مرتبط با گزارش پژوهش مانند مقاله‌نویسی سابقه چندانی در دنیای علم و در حوزه‌های علمیه ندارند اما اصل پژوهش‌گری و تولید علم از ابتدای تشکیل حوزه‌های علمیه تا کنون وجود داشته و دارد. حتی در مقاطعی از تاریخ حوزه‌های علمیه مانند دوره سامرا، روش تدریس بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله میرزای شیرازی (رضوان‌الله‌علیه) به گونه‌ای بوده است که قابل ارزیابی به عنوان یک شیوه آموزش پژوهش‌محور است. 🔶🔹 بر اساس آنچه بیان شد می‌توان گفت این تلقی که نظام آموزش پژوهش‌محور، نظام آموزشی حافظه‌محوری است که چند واحد روش تحقیق و چند نمره پژوهش به آن اضافه شده است صحیح نیست. ادامه دارد... 🖌 ( ۱٢ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h036.mp3
20.12M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 36 📖 درس: ۸ و ۹ (الافعال المقاربه) و (الاحرف المشبهه) ‌ب‌ «لیس» 🔸 شروع: تتمه / صفحه 65 🔹 پایان: درس حروف مشبهه به لیس تا اول تنبیهات / صفحه 67 🕰 زمان: 33:31 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🍀 بسم الله الرحمن الرحیم 🍀 💟 چرا (صلی الله علیه و آله و سلم) قوی‌ترین انسان است؟ ♦ منتها درجه سیر الی الله درک این مطلب است که با همه وجود بفهمیم که ما هیچیم. ما هیچ چیز از خودمان نداریم. ما آیینه بی‌نور هستیم. آینه اگر به اندازه کل کهکشان هم وسعت داشته باشد بازهم بدون منبع نور، تاریک مطلق است. نور از آینه نیست هرچند مانند ماه شبمان را روشن کند. (این همه آوازه‌ها از شه بود... گرچه از حلقوم عبدالله بود) پیامبر در بالاترین درجه این درک و فهم قرار دارد. وقتی انسان بفهمد که کمبود دارد مضطر می‌شود. اضطرار انسان ناشی از درک یک کمبود است. سلامتی، پول، محبوب یا چیزی که باید باشد نیست و لذا ما مضطر می‌شویم. اگر بدانیم که هیچ‌چیز وجود ندارد چقدر مضطر می‌شویم؟ پیامبر می‌داند که هیچ‌چیز ندارد پس دائما مضطر است. ♦️ وقتی انسان مضطر شد به آنکه اضطرارش را رفع می‌کند پناه می‌برد. هرچه درک ما از اضطرارمان بیشتر شود بیشتر پناه می‌بریم. آنکه بیش از همه فقر و نداری خود را درک می‌کند بیش از همه به خداوند غنی پناه می‌برد. خداوند به تناسب میزانی که به او پناه می‌بریم پناهمان می‌دهد. هرچه بیشتر به او پناه ببریم بیشتر برایمان جلوه‌گری می‌کند و از ما پشتیبانی می‌کند. پیامبر مضطر دائمی است و بیش از همه انسان‌ها به خداوند پناه می‌برد و خداوند با همه عظمتش پشتیبان اوست لذا او قوی‌ترین انسان است. ♦ هدف از سیروسلوک، فهم بی‌چیزی و فقر خودمان است. تفکر در خودمان و فقر و بی‌چیزی خودمان و دیگر انسان‌ها و سایر موجودات، ستون فقرات سیر الی الله است. این تفکر قطعا از مواردی است که افضل از عبادت یکسال است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h037.mp3
33.37M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 37 📖 درس: ۹ الاحرف المشبهه ‌ب‌«لیس» 🔸 شروع: تنبیهات / صفحه 67 🔹 پایان: ابتدا بحث لات / صفحه 68 🕰 زمان: 46:17 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t