eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤسسه حیات طیبه
جلسه  91 درس 25     النعت شروع: بیان نکاتی در مورد نعت حقیقی و سببی و ادامه متن کتاب(المطابقه بین
دوستان عزیز در این جلسه حضرت استاد مطالب مهمی در مورد علل مطابقت نعت حقیقی با منعوتش در تمام ویژگی ها ( "اعراب ثلاثه" و "تعریف و تنکیر" و "افراد و تثنیه و جمع" و "تذکیر و تانیث") و عدم مطابقت نعت سببی با منعوتش در ( "تذکیر و تانیث" و "افراد و تثنیه و جمع" ) متذکر شدند که در کتاب بیان نشده.
92.mp3
23.45M
جلسه  92 درس 25     النعت شروع: النعت الحقیقی یجب أن یتبع...(خط آخر) ص  177 پایان: أحکام النعت: ... ص  178 زمان:  :48:51 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی در مورد تاکید با «کل، جمیع، عامه» در تاکید به کل و جمیع و عامه نکته م
در عبارت (اشتریت الاشجار کلهن) اگر قرینه نباشد باید آن را حمل بر افراد وجودی کرد نه افراد حکمی. برای افراد حکمی می توان از عبارت (اشتریت کل اجزاء الاشجار) استفاده کرد. مرحوم رضی به این مطلب اشاره دارند. رک شرح الرضی علی الکافیه بخش تاکید.
سلام علیکم با عرض معذرت اگر دوستانی نظریه مرحوم رضی در باب عطف بیان را مطالعه کرده اند و اشکال ایشان بر عنوانی به نام عطف بیان و الحاق همه آن موارد به بدل کل از کل را دیده اند و بازهم معتقد به وجود عطف بیان هستند لطف بفرمایند دلیلشان را برای حقیر ارسال کنند. فعلا هیچ مثال یا توضیح صحیحی دال بر وجود عنوانی به نام عطف بیان پیدا نکردم. با تشکر قربانی
مؤسسه حیات طیبه
سلام علیکم با عرض معذرت اگر دوستانی نظریه مرحوم رضی در باب عطف بیان را مطالعه کرده اند و اشکال ایشا
به نظر می رسد مواردی که تحت عنوان عطف بیان مطرح شده یا بدل کل از کل است مانند آنچه مرحوم رضی و برخی دیگر معتقدند و یا نعت است. با این بیان که نحویون نعت را مشتق می دانند اما در تعریف مشتق، به جای مشتق صرفی مشتق اصولی را تعریف می کنند. این خلط باعث شده مواردی را به عنوان اینکه جامدند از نعت خارج کنند درحالی که این موارد مشتق اصولی اند و برای نعت واقع شدن، مشتق اصولی ملاک است نه مشتق صرفی. مثلا در (قال الحسین ابن علی علیهما السلام) گفته می شود که (ابن) جامد است و نعت نیست درحالی که جامد صرفی است اما مشتق اصولی است و لذا نعت است نه عطف بیان. یکی از ویژگی های امام حسین علیه السلام این است که فرزند امیرالمومنین علی علیه السلام هستند. @ArabicTeaching
مؤسسه حیات طیبه
جواب سوال در مورد لای نفی جنس لای نفی جنس جزء نواسخ نیست. زمان: 8:44 #لای_نفی_جنس #نواسخ #نحو #ا
در زبان انگلیسی هم چنین ساختاری وجود دارد. وقتی می گوییم there was no bus در این جمله فعل جمله مثبت است و کل جمله مثبت اما معنای جمله منفی است. البته در فارسی چنین نیست زیرا ما در ترجمه از دو ادات نفی استفاده می کنیم و جمله هم منفی است مانند اینکه می گوییم هیچ اتوبوسی وجود نداشت. اینکه لا در لای نفی جنس برای نفی مفرد است نه نفی جمله با مقایسه با زبان انگلیسی واضح تر می شود. اگر در عربی از دو ادات نفی استفاده کنیم معنای جمله مثبت می شود. مانند لیس زید غیر مومن که به معنای مومن بودن زید است. @ArabicTeaching
مؤسسه حیات طیبه
کتاب grammar in use
عرض سلام و ادب خدمت اعضای محترم کانال. حقیر به دلیل تداخل برنامه امتحاناتم با کلاس های حضرت استاد، چند روزیه که فرصت نکردم که صوت ها رو مرتب و بارگذاریشون کنم. ان شاالله به فضل الهی از هفته آینده که امتحانات حقیر تموم میشه فایل ها به صورت منظم و دقیق بارگذاری خواهند شد. به خاطر این تاخیر از همه ی دوستان و استاد عزیز عذر خواهی میکنم. اگه امری بود حقیر در خدمتم. و من الله توفیق
عرض سلام و ادب خدمت دوستان بزرگوار. فرا رسیدن سال نو رو تبریک عرض میکنم .بابت تاخیر در بارگزاری فایل ها عذر خواهی میکنم. ان شاالله از امشب ادامه جلسات بارگزاری میشه. آخرین جلسه بار گزاری جلسه 92 بوده.
93.mp3
22.16M
جلسه  93 درس 25     النعت شروع: احکام النعت  ص  178 پایان: الضمیر لا یوصف و لا یوصف به ص  179 زمان:  46:09 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
94.mp3
21.35M
جلسه  94 درس 25     النعت شروع:  الضمیر لا یوصف و لا یوصف به ص  179 پایان: انتهاء درس ص  179 زمان:  44:28 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
95.mp3
17.97M
جلسه  95 درس 26     التاکید شروع:  تعریف التأکید( شروع درس 26) ص  186 پایان: الفاظ التأکید المعنوی ص  186 زمان:  37:26 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
96.mp3
17.02M
جلسه  96 درس 26     التاکید شروع: ألفاظ التاکید المعنوی  ص  184 پایان: 2."کلا" و "کلتا" للمثنی خاصه ص  185 زمان:  35:27 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
97.mp3
22.74M
جلسه  97 درس 26     التاکید شروع:   2."کلا" و "کلتا" للمثنی خاصه ص  185 پایان: تنبیه ص  185 زمان:  47:22 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
مؤسسه حیات طیبه
جلسه  97 درس 26     التاکید شروع:   2."کلا" و "کلتا" للمثنی خاصه ص  185 پایان: تنبیه ص  185 زم
استاد بزرگوار تا دقیقه 12:25 تفاوت های بین (لا نفی جنس) با (لا شبیه به لیس) بیان فرمودند.
98.mp3
21.25M
جلسه  98 درس 26     التاکید شروع:   تنبیه   ص  185 پایان: أحکام التأکید المعنویّ   ص  185 زمان:  44:15 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
99.mp3
18.42M
جلسه  99 درس 26     التاکید شروع:   أحکام التاکید   ص  185 پایان: انتهاء درس التأکید   ص  186 زمان:  38:22 https://eitaa.com/hedayeh
100.mp3
21.12M
جلسه  100 درس 27     البدل شروع:   تعریف البدل   ص  187 پایان: الرابع: البدل المباین ( البته توضیحات بدل مباین و أقسامش بیان شد)   ص  187 زمان:  44:00 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
101_Default_1555086767.mp3
22.41M
جلسه  101 درس 27     البدل شروع:   توضیحی پیرامون بدل (متن : الرابع بدل المباین)   ص  187 پایان: انتهاء بدل   ص  189 زمان:  46:41 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
102.MP3_Default_1555090038.mp3
21.93M
جلسه  102 درس 28     عطف بیان شروع:   تعریف عطف بیان   ص  191 پایان: الافتراق بین البدل و أخویه   ص  192 زمان:  45:40 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
103.MP3_Default_1555094172.mp3
17.11M
جلسه  103 درس 28     عطف بیان شروع:    الافتراق بین البدل و أخویه ص  191 پایان: انتهاء درس عطف بیان   ص  192 زمان:  35:36 https://eitaa.com/hedayeh
190311_003.MP3_Default_1555251183.mp3
22.66M
جلسه  104 درس 29     عطف بالحروف شروع:    تعریف العطف بالحروف ص  194 پایان: الفاء   ص  195 زمان:  47:12 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
این جدول اعداد را با جستجوی مختصری پیدا کردم. شاید به درد بخوره. البته اگر جدول بهتری داشتید محبت بفرمایید ارسال کنید تا استفاده کنیم.
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
چند نکته برای حفظ بهتر اعداد در زبان عربی.docx
53.3K
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
چند نکته برای حفظ بهتر اعداد در زبان عربی.pdf
521.7K
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
سلام علیکم در متن 3 صفحه ای فوق مطالبی بیان شده که به نظر می رسد برای فهم و حفظ بهتر اعداد در زبان عربی کمک می کند. التماس دعا
190312_001.MP3_Default_1555441379.mp3
20.52M
جلسه  105 درس 29     عطف بالحروف شروع:    الفاء   ص  195 پایان:   در انتها درس توضیحاتی پیرامون حتّی بیان شد    ص    196 زمان:  42:44 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh