مؤسسه حیات طیبه
چطور به یک مجتهد مبتکر تبدیل شویم؟ این فایل صوتی برای طلاب عزیز ضروری است. حتما به محتوای این مطالب
این فایلی است که در متن بالا بدان اشاره شده است.
190318_001.MP3_Default_1556169366.mp3
15.33M
جلسه 112
درس 29 عطف بالحروف
شروع: و شرط معطوفها(شرط معطوف "بل" )ص 200
پایان: انتهاء درس عطف به حروف ص. 200
زمان: 31:56
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله امروز 19 اردیبهشت کلاس نحو 3 تمام شد. محدوده این ترم تا اول باب الحروف است. امیدوارم تابستان بتوانیم این بخش باقی مانده را هم تمام کنیم.
این ترم دوستان خوبی از کنگو، میانمار، چین، تایلند، هندوستان، ترکیه و آذربایجان داشتم که خیلی از محضرشان بهره بردم. امیدوارم هرجا هستند مورد عنایات خاصه حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه باشند. اینم عکس یادگاری روز آخر کلاس بود.
از دوستان و بزرگواران عضو کانال هم خواهش می کنم بنده را حلال بفرمایند و هر نکته و انتقادی بود به بنده منتقل کنند.
در این شبها و روزهای مهم بعد از فرج حضرت برای همدیگر دعا کنیم.
@hedayeh
هدایت شده از گاهنگارههای طلبگی
🌸🌺💐🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻علیت و حتی ناصبه🔻
🔸 بیان می شود که حتی گاهی بر سر فعل مضارع آمده و با أن در تقدیر، فعل مضارع را نصب می دهد. در این حالت حتی، جاره بوده و أن و ما بعد، تاویل به مصدر رفته و کل آنها مجرور به حتی جاره می شوند. در بیان معانی حتی ناصبه گفته شده که یا معنای الی (انتهاء غایت) می دهد یا معنای کی تعلیلیه.
🔸 به نظر می رسد حتی همیشه به معنای انتهاء غایت است البته با اختلافاتی که با الی دارد که فعلا محل بحث نیست. حتی تعلیله واقعا وجود ندارد. به عنوان مثال در آیه «هُمُ الَّذينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا» (منافقون/7) بیان می شود که حتی به معنای کی تعلیله است به این معنا که حتی بر علیت ماقبل برای مابعد دلالت دارد.
🔸 به نظر می رسد در این آیه و موارد مشابه دیگر، تعلیل، مدلول خود حتی نیست. حتی بیان می کند که انتهاء فعل قبل، مجرور به حتی است. از اینکه انتهاء فعل قبل فعل دیگری است نتیجه گرفته می شود که پس فعل قبل برای رسیدن به فعل بعد از حتی انجام شده است یعنی فعل مابعد علت غایی فعل قبل است. در این صورت از این ترتبی که بین فعل و غایت آن وجود دارد علیت فهم شده است. به عنوان مثال در آیه فوق، می گوید این عدم انفاق را انجام دهید تا به یک نتیجه برسید و آن اینکه در نتیجه عدم انفاق شما، اطرافیان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از کنار ایشان پراکنده شوند. اینکه مابعد حتی علیت غایی برای ماقبل دارد از مناسبات بین ما قبل حتی با مابعد آن فهمیده می شود نه اینکه علیت، موضوع له خود حتی باشد.
#نحو #نواصب #معانی_حروف_جر #حتی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال #گاه_نگاره_های_طلبگی
✍ @gah_negareh
بسم الله الرحمن الرحیم
لیست صوت های «الهدایه فی النحو(التحریر الثالث)» همراه با لینک صوت (جلسه 101 تا جلسه 112)
🎧 جلسه 101
✅ https://eitaa.com/hedayeh/712
🎧 جلسه 102
✅ https://eitaa.com/hedayeh/713
🎧 جلسه 103
✅ https://eitaa.com/hedayeh/714
🎧 جلسه 104
✅ https://eitaa.com/hedayeh/717
🎧 جلسه 105
✅ https://eitaa.com/hedayeh/730
🎧 جلسه 106
✅ https://eitaa.com/hedayeh/732
🎧 جلسه 107
✅ https://eitaa.com/hedayeh/733
🎧 جلسه 108
✅ https://eitaa.com/hedayeh/734
🎧 جلسه 109
✅ https://eitaa.com/hedayeh/735
🎧 جلسه 110
✅ https://eitaa.com/hedayeh/736
🎧 جلسه 111
✅ https://eitaa.com/hedayeh/737
🎧 جلسه 112
✅ https://eitaa.com/hedayeh/749
لیست صوت های «الهدایه فی النحو(التحریر الثالث)» همراه با لینک صوت (جلسه 81 تا جلسه 100)
🎧 جلسه 81
✅ https://eitaa.com/hedayeh/585
🎧 جلسه 82
✅ https://eitaa.com/hedayeh/586
🎧 جلسه 83
✅ https://eitaa.com/hedayeh/589
🎧 جلسه 84
✅ https://eitaa.com/hedayeh/590
🎧 جلسه 85
✅ https://eitaa.com/hedayeh/591
🎧 جلسه 86
✅ https://eitaa.com/hedayeh/611
🎧 جلسه 87
✅ https://eitaa.com/hedayeh/615
🎧 جلسه 88
✅ https://eitaa.com/hedayeh/623
🎧 جلسه 89
✅ https://eitaa.com/hedayeh/624
🎧 جلسه 90
✅ https://eitaa.com/hedayeh/635
🎧 جلسه 91
✅ https://eitaa.com/hedayeh/641
🎧 جلسه 92
✅ https://eitaa.com/hedayeh/643
🎧 جلسه 93
✅ https://eitaa.com/hedayeh/695
🎧 جلسه 94
✅ https://eitaa.com/hedayeh/696
🎧 جلسه 95
✅ https://eitaa.com/hedayeh/697
🎧 جلسه 96
✅ https://eitaa.com/hedayeh/698
🎧 جلسه 97
✅ https://eitaa.com/hedayeh/699
🎧 جلسه 98
✅ https://eitaa.com/hedayeh/708
🎧 جلسه 99
✅ https://eitaa.com/hedayeh/709
🎧 جلسه 100
✅ https://eitaa.com/hedayeh/710
190328_001.MP3_Default_1558469871.mp3
16.61M
جلسه 113
درس 30 المصدر
شروع: مقدمّه ص. 208
پایان: عمله: ... ص. 209
زمان: 34:36
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190328_002.MP3_Default_1558472647.mp3
19.49M
جلسه 114
درس 30 المصدر
شروع: عمله: ... ص. 209
پایان: 2.المنوّن ص. 210
زمان: 40:36
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190330_002.MP3_Default_1558553700.mp3
17.83M
جلسه 115
درس. 30 و 31 المصدر و اسم الفاعل
شروع: 2. المنوّن ص. 210
پایان: عمله اسم الفاعل ص. 212
زمان: 37:08
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190331_003.MP3_Default_1558693851.mp3
22.6M
جلسه 116
درس: 31 اسم الفاعل
شروع: عمله اسم الفاعل ص. 212
پایان: پایان درس 31 ص. 213
زمان: 47:05
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190407_001.MP3_Default_1558702507.mp3
21.9M
جلسه 117
درس: 32 و 33 اسم مبالغه و اسم مفعول
شروع: تعریف اسم المبالغه ص. 215
پایان: پایان درس 33 ص. 217
زمان: 45:36
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190408_001.MP3_Default_1558778642.mp3
21.44M
جلسه 118
درس: 34. الصفة المشبهة
شروع: تعریف الصفة المشبهة ص. 219
پایان: پایان درس 34 ص. 220
زمان: 44:39
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh