قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:
مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدِي بِمِثْلِ أَدَاءِ مَا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ لَا يَزَالُ عَبْدِي يَبْتَهِلُ إِلَيَّ حَتَّى أُحِبَّهُ وَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ لَهُ سَمْعاً وَ بَصَراً وَ يَداً وَ مَوْئِلًا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ يُرِيدُ الْبَابَ مِنَ الْعِبَادَةِ فَأَكُفُّهُ عَنْهُ لِئَلَّا يَدْخُلَهُ عُجْبٌ فَيُفْسِدَهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَمْ يَصْلُحْ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالْفَقْرِ وَ لَوْ أَغْنَيْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالْغِنَى وَ لَوْ أَفْقَرْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالسُّقْمِ وَ لَوْ صَحَّحْتُ جِسْمَهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالصِّحَّةِ وَ لَوْ أَسْقَمْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ إِنِّي أُدَبِّرُ عِبَادِي بِعِلْمِي بِقُلُوبِهِمْ فَإِنِّي عَلِيمٌ خَبِيرٌ.
خداوند تبارك و تعالى فرمود: كسى كه به دوست و ولىّ من اهانت كند به محاربه با من برخاسته است، و بنده من با هيچ عمل و كردارى به اندازه انجام آنچه را كه بر او واجب كرده ام به من نزديك نمى شود و پيوسته بنده ام به درگاه من زارى مى كند تا محبوبم واقع شود و وقتى محبوبم قرار گرفت گوش و چشم و دست و پناهگاهش مى گردم، اگر مرا بخواند اجابتش كرده و اگر از من درخواست كند به او عطا خواهم نمود، برخى از بندگان مؤمن هستند كه مى خواهند عبادتى را انجام دهند ولى منصرفشان مى كنم تا خود بينى به ايشان راه نيابد و بدين ترتيب حالشان فاسد گردد چنانچه پاره اى از بندگان مؤمن سلامتى ايمانشان صرفا با فقر است به طورى كه اگر غنى شوند ايمانشان فاسد مى شود يا بعضى ديگر هستند كه سلامتى ايمان آنها فقط با ابتلاء به بيمارى تأمين گشته لذا اگر جسمشان سالم شود فاسد الايمان مى شوند و به عكس جمعى از اهل ايمان مى باشند كه تنها در صورت صحيح المزاج بودن ايمانشان سالم مى ماند از اين رو اگر آنها را مبتلا به بيمارى كنم ايمانشان فاسد مى گردد، بنا بر اين با علم به قلوب و دلهاى بندگان بين ايشان تدبير مى كنم چون كه من عالم و خبير هستم.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص12.
🆔 @huoooo
امير المؤمنين (ع):
جان خود را با حکمتهای تازه استراحت دهيد زيرا جان هم مثل تن خسته مى شود.
📚 أصول الكافي / ترجمه كمره اى ؛ ج1 ؛ ص139.
🆔 @huoooo
امير المؤمنين ع:
كَانَ فِي النَّاسِ أَمَانَانِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الِاسْتِغْفَارُ فَرُفِعَ مِنْهُمْ أَمَانٌ وَ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ وَ بَقِيَ عَلَيْهِمُ أَمَانٌ وَ هُوَ الِاسْتِغْفَارُ.
در ميان مردم دو چيز امان از عذاب خدا بود: يكى رسول خدا، و ديگرى استغفار. پس يكى از آن دو برداشته شد و آن رسول اللَّه ص است و براى آنها امان ديگرى باقى مانده و آن استغفار است.
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص31.
🆔 @huoooo
امام صادق ع فرمودند:
مَنْ جَدَّدَ وُضُوءَهُ لِغَيْرِ صَلَاةٍ جَدَّدَ اللَّهُ تَوْبَتَهُ مِنْ غَيْرِ اسْتِغْفَارٍ.
كسى كه براى غير نماز وضوى خود را تجديد كند، خداوند هم بدون استغفار توبه او را تجديد مى كند.
📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص17.
🆔 @huoooo
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ تَكُونُ الْأَرْضُ وَ لَا إِمَامَ فِيهَا فَقَالَ ع لَا إِذاً لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا.
محمّد بن فضل گويد: از حضرت رضا ع سؤال كردم: آيا ممكن است زمين باشد و امام در آن نباشد؟ حضرت فرمودند: نه، در اين صورت (زمين) اهل خود را در خود فرو خواهد برد.
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص272.
🆔 @huoooo
قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله:
دعا موسى و أمّن هارون و أمّنت الملائكة، فقال اللَّه تعالى قد أجبت دعوتكما، و من غزا في سبيل اللَّه استجبت له كما استجبت لكما إلى يوم القيامة.
رسول خدا ص: موسى ع دعا كرد، هارون و ملائكه هم آمين گفتند. خداوند فرمود: من دعاى شما و دعاى كسانى را كه در راه خدا جهاد كنند، قبول مى كنم.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص105.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
هر كس از آنچه را كه از سفره مى افتد بخورد، در وسعت روزى زندگى مى كند و او و فرزند او از حرام نگهداشته مى شوند.
📚 روش تندرستى در اسلام ؛ ص33.
🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند:
يَا عَلِيُ أَرْبَعٌ أَسْرَعُ شَيْءٍ عُقُوبَةً رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ فَكَافَأَكَ بِالْإِحْسَانِ إِسَاءَةً وَ رَجُلٌ لَا تَبْغِي عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغِي عَلَيْكَ وَ رَجُلٌ عَاقَدْتَهُ عَلَى أَمْرٍ فَمِنْ أَمْرِكَ الْوَفَاءُ لَهُ وَ مِنْ أَمْرِهِ الْغَدْرُ بِكَ وَ رَجُلٌ تَصِلُهُ رَحِمُهُ وَ يَقْطَعُهَا.
یا على! چهار كس زودتر كيفر شوند:
۱. مردى كه به او خوبى كنى و وى به جاى آن به تو بدى كند.
۲. مردى كه تو به او ستم نكرده اى ولى وى به تو ستم مى كند.
۳. مردى كه با او در انجام امرى پيمان بسته اى و وفادار به آن هستى در حالى كه او در صدد خيانت به توست.
۴. مردى كه تو با او صله رحم كنى ولى او با تو قطع رابطه كند.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص9.
🆔 @huoooo
پيامبر ص:
كار نيك انجام دادن، مرگ ناگوار را برطرف مى كند، و صدقه پنهانى، شعله خشم الهى را فرو مى نشاند، و صله رحم، عمر را طولانى مى گرداند و فقر و پريشانى را نابود مى سازد، و «لا حول و لا قوّة إلّا باللَّه»، گنجى از گنجهاى بهشت است، و اين ذكر شفاى نود و نه درد مى باشد، كه كوچكترين آنها، برطرف نمودن غم و اندوه است.
📚 النوادر( للراوندي ) / ترجمه صادقى اردستانى ؛ ص170.
🆔 @huoooo
رسول خدا ص فرمودند:
إِنَّ اللَّهَ لَيَتَعَهَّدُ عَبْدَهُ الْمُؤْمِنَ بِأَنْوَاعِ الْبَلَاءِ كَمَا يَتَعَهَّدُ أَهْلَ الْبَيْتِ سَيِّدُهُمْ بِطُرَفِ الطَّعَامِ ثُمَّ قَالَ وَ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ بَهَائِي إِنِّي لَأَحْمِي وَلِيِّي أَنْ أُعْطِيَهُ فِي دَارِ الدُّنْيَا شَيْئاً يَشْغَلُهُ عَنْ ذِكْرِي حَتَّى يَدْعُوَنِي فَأَسْمَعَ صَوْتَهُ وَ إِنِّي لَأُعْطِي الْكَافِرَ مُنْيَتَهُ حَتَّى لَا يَدْعُوَنِي فَأَسْمَعَ صَوْتَهُ بُغْضاً لَه.
خداوند از بنده مؤمن به وسيله انواع بلاها عهد و پيمان گرفته، همچنان كه رئيس اهل منزل متعهّد بر هديه خوراكى (ميوه، شيرينى و ...) براى ايشان است.
سپس فرمود: خداوند جليل مى فرمايد: سوگند به عزّت و جلال و عظمت و شوكتم! به دوست خود چيزى عطا نمی كنم كه از ياد من غافل گردد، چون میخواهم كه مرا بخواند و من صداى او را بشنوم؛ و همانا تمام آرزو و خواسته كافر را بر آورده مى نمايم، كه مبادا مرا بخواند و صدايش به من برسد، چون او را دشمن دارم.
📚 التمحيص ؛ ص33.
حکایت؛
در حالات مقدس اردبیلی رحمة الله علیه نقل کرده اند ایشان یک سحر بلند شد، برای نماز شب، «دلو آب» را داخل چاه می اندازد و بالا می کشد می بیند پر از طلا است، خداوند می خواست او را امتحان کند، مقدس طلاها را داخل چاه برمی گرداند.
رو به آسمان می کند و می گوید: خدایا احمد از تو آب می خواهد نه طلا، من آب می خواهم که وضو بگیرم و با تو راز و نیاز کنم، طلا برای من ارزشی ندارد.
دوباره سطل را بالا می کشد می بیند طلاست، می گوید: خدایا من طلا نمی خواهم من آب می خواهم، بالاخره دفعه چهارم آب در می آید و وضو می گیرد و به مناجات با خداوند متعال می پردازد.
📚 داستانهای عارفانه.
🆔 @huoooo
مَرَّ الْحُسَيْنُ ع بِقَصْرِ أَوْسٍ فَقَالَ لِمَنْ هَذَا فَقَالُوا لِأَوْسٍ فَقَالَ وَدَّ أَوْسٌ أَنَّ لَهُ فِي الْآخِرَةِ بَدَلَهُ رَغِيفاً.
امام حسين ع به قصر اوس عبور کردند و فرمودند: اين قصر از كيست؟ عرض كردند: از اوس است. پس حضرت فرمودند: اوس در قيامت آرزو مى كند كه اى كاش به عوض این قصر، قرص نانى در آنجا( قیامت) داشت كه از آن بهرهمند مى شد.
خلاصه اين كه چه بسا كسانى كه در دنيا مال و مكنت و عمارت و ساير اشياء دنيوى داشته باشند و چون چيزى براى زندگى دائمى آخرت نفرستاده اند وقتی آنجا روند آرزو مى كنند كه اى كاش چيز كمى به عوض آنها در آخرت داشته باشند.
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص27.