مطالعات فرهنگی جنوب شرق آسیا
https://www.medcom.id/internasional/asean/yNL44V1N-menlu-tegaskan-ri-tak-akan-normalisasi-hubungan-d
پس از شایعات اخیر مبنی برعادی سازی روابط اندونزی و اسرائیل، رتنو مارسودی وزیر خارجه اندونزی این شایعات را تکذیب و اعلام کرد تا این لحظه اندونزی هیچ قصدی مبنی بر عادی سازی روابط با اسرائیل ندارد. خانم مارسودی همچنین بر حمایت اندونزی بر استقلال فلسطین تاکید و اعلام کرد که موضع اندونزی در این رابطه تغییر نخواهد کرد.
#اخبار_اندونزی
💠 گارودا، نشان ملی اندونزی
🔸 نشان ملی اندونزی ترکیبی از پرنده گارودایی است که در سینه خود پنج نشان را در بر گرفته و با پاهای خود طوماری به زبان جاوهای را محکم گرفته است.
🔸 گارودا پرنده ای افسانه ای و عظیم در فرهنگ بودا و هندوست. پنج نشان جای گرفته در سینه گاردو به پنج اصل اساسی اندونزی که "پانچاسیلا" نامیده میشوند اشاره دارند:
1⃣ ستاره: باور به یک خدای متعال؛
2⃣ حلقه زنجیر: عدالت و انسانیت متمدن؛
3⃣ درخت انجیر هندی: که به ریشه ها و شاخه های گسترده اش شهرت دارد نشان وحدت و یکپارچگی است؛
4⃣ سر گاوی: این گاو که از نژاد بنتنگ است نشان دموکراسی است و برخی از احزاب سیاسی اندونزی نیز در نشان خود این سر گاو را دارند؛
5⃣ برنج و گندم: عدالت اجتماعی برای تمام مردم اندونزی؛
🔸 طومار پایین پای گارودا نیز به شعار وحدت در عین کثرت اشاره دارد. حکومت اندونزی، با توجه به وجود اقوام و ادیان متفاوت در آن، به تنوع و گوناگونی موجود با شعار "وحدت در عین کثرت " احترام میگذارد.
#اندونزی
https://eitaa.com/iicssa
💠 نهضت العلماء
#نهضت_العلماء جنبشی سنت گرا در #اندونزی است که از مکتب فقهی #شافعی پیروی میکنند.
🔸 این جنبش در سال ۱۹۲۶ در پاسخ به گسترش #وهابیت در عربستان و نوگرایی اسلامی در اندونزی تأسیس شد و هم اکنون بزرگترین سازمان اسلامی مستقل در جهان میباشد که در سال ۲۰۱۵ نود میلیون نفر عضو داشته است. این سازمان مخالف تفکرات سلفیگری و داعش بوده و به #تقریب بین ادیان و همزیستی مسالمتآمیز بین فرق اسلامی اعتقاد دارد.
#اسلام_در_اندونزی
https://eitaa.com/iicssa
💠 نشان نهضت العلماء و اولیای نه گانه
🔸نه ستاره ای که در نشان سازمان #نهضت_العلماء آمده است به اولیای_نه_گانه اندونزی اشاره دارد که به آنان والی سونگو میگویند. اولیای نه گانه نقش مهمی در #گسترش_اسلام_در_اندونزی خصوصا در منطقه جاوه داشته اند.
🔸مالک ابراهیم اولین نفر از اولیای نه گانه است که اصاتا اهل کاشان (ایران) و از صوفیان کبرویه شمرده شده است. مالک ابراهیم از سادات و از خانواده ای عالم پرور بود که جد او از سمرقند به کاشان مهاجرت کرده بود.
#اسلام_در_اندونزی
#گسترش_اسلام_در_اندونزی
https://eitaa.com/iicssa
💠 باتیک
🔸 باتیک (به فارسی: چاپ کلاقه ای) یکی از روش های چاپ بر روی پارچه است که از قدیم در منطقه جنوب شرق آسیا به ویژه اندونزی مرسوم بوده است. لباس های باتیک برای مردمان اندونزی ارزش بالایی دارند و در مراسمات رسمی و غیر رسمی آن را به تن میکنند. پارچههای باتیک طرح های بسیار متنوع و بعضا پیچیده ای دارند اما ابزار طراحی آنها بسیار ساده هستند.
🔸 در سال ۲۰۰۹، باتیک در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شد.
🔸در اندونزی، پنج موزه مخصوص به باتیک وجود دارد که در آنها انواع باتیک ها و ابزار قدیمی این هنر کهن و ارزشمند نگهداری میشود.
#هنر_اندونزی https://eitaa.com/iicssa
💠 کلاس قرآن در جاوه در دوران استعمار
🔸 این تصویر مربوط به یک کلاس قرآن در پسنترنی در منطقه جاوه در دوران استعمار هلند است.
🔸 پسنترنها مدارس و موسسات آموزش علوم دینی به دانش پژوهان و طلاب مسلمان در اندونزی هستند. پسنترن ها به عنوان نهادی اجتماعی-دینی نقش مهمی در تاریخ اندونزی ایفا کردهاند.
#اسلام_در_اندونزی https://eitaa.com/icsa_ac
💠 ولی سونگو
🔸
🔸 اولیاي نه گانه که به آنها ولی سونگو wali songo گویند، نخستین بـار اسـلام را در مناطق مختلف جزیره جاوه منتشر کرده اند. اینان عمـدتاً از عرفـا و متصـوفه بـوده انـد. هفت تن آنان از سادات بودند و دو تن دیگر نیـز غیـر سـید و متـأثر از اندیشههاي عرفانی بودند.
🔸 توسعه اسلام در جاوه، به ویژه در دوره اولیـای نـهگانـه ، اغلب توسط جریانهاي صوفی صورت پذیرفت. محتواي آمـوزههـاي عرفـانی بـه گونـهای توسط اولیا و داعیان ارائه شد که با پیشزمینههاي ذهنـی ناشـی از تعـالیم معنـاگرای هندوــ بودیسم مغایرت چندانی نداشت. همین انعطافپذیري تصوف بود که رونـد تبلیـغ اسـلام را در مجمع الجزایر نوسانتارا، از طریق همانندسازی فرهنگـی در زنـدگی اجتمـاعی، فرهنگـی، دینی، هنری، ادبیات، آموزش و آداب و رسوم، تسریع مینمود.
#اسلام_در_اندونزی
https://eitaa.com/icsa_ac
🔷 موسسه بین المللی مطالعات فرهنگی جنوب شرق آسیا با همکاری مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه قم به صورت مجازی برگزار می کند:
💠مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی - فرهنگی اندونزی»💠
🔹 چهارشنبه و پنجشنبه 29 و 30 بهمن 1399 ساعت 14تا18
🔹 همراه با صدور گواهی پایان دوره
🔹 ویژه اساتید و طلاب سطوح عالی حوزه
🔸 با حضور اساتید و کارشناسان برجسته حوزه علمیه و منطقه جنوب شرق آسیا
🔶 مهلت ثبت نام از ۲۵ لغایت ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
🔶 ثبت نام از طریق ارسال عدد 1 به شماره 09192945207 یا از طریق لینک زیر:
http://b2n.ir/w12592
1. جریانشناسی سیاسی دینی در اندونزی: استاد عبدالمجید حکیم الهی (نماینده رهبری در جنوب شرق آسیا، رییس مرکز فرهنگی ایران در جاکارتا (ICC))
2. جریانشناسی دینی در اندونزی-یک: استاد سید مفید حسینی کوهساری (مدیر مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه، نماینده اسبق المصطفی (ص) جاکارتا)
3. جریانشناسی دینی در اندونزی-دو: استاد اتونگ سلیمان (رئیس سابق انجمن فارغالتحصیلان اندونزیایی المصطفی (ص))
4. جریانشناسی سیاسی در اندونزی: استاد محسن زنگنه (مدیر سابق پژوهشگاه صدرا جاکارتا، نماینده مجلس شورای اسلامی)
5. رابطه ایران و اندونزی: استاد دکتر محمد آزاد (سفیر فعلی جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا)
6. مناسک دینی اندونزی و ظرفیتهای تبلیغی: استاد ابراهیم زرگر (مبلغ و فعال فرهنگی حوزه جنوب شرق آسیا)
7. نظام آموزشی در اندونزی: استاد اتونگ سلیمان (استاد دانشگاه فلسفه اسلامی صدرا جاکارتا)
8. فرهنگشناسی اندونزی: استاد عبدالله بیک (دبیر شورای سازمان اهلالبیت (ع) اندونزی
🔸 در تاریخ حکمرانی در اندونزی مشاهده میشود که اکثر فرمانروایان اندونزی القابی مثل ملک، شاه و سلطان به کار میبردند. این امر ناشی از تأثیر فرهنگ و نظام هندی و ایرانی بود. سلطنت اسلامی چیربون (یکی از شهرهای اندونزی) پرچمی داشت که بر آن شیر علی و ذوالفقار نقش بسته بود و آن را در زبان محلی ماچن علی به معنای ببر علی میگویند.
🔸 در دربار سلطنت اسلامی ملاکا، کاخ شاه را آستانه مینامیدند وکلاهی که بر سر میگذاشتند را دستار، و مهر اداری را چپمهر مینامیدند که برگرفته از زبان فارسی بود.
#فرهنگ_اندونزی
https://eitaa.com/icsa_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇩 اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان و یکی از قدرت های برتر اقتصادی، در سال های آینده نقش مهمی در مناسبات فرهنگی - سیاسی - اقتصادی دنیا خواهد داشت. شناخت این منطقه استراتژیک برای تمامی علاقهمندان دین و فرهنگ و سیاست ضروری است.
🔷 موسسه بین المللی مطالعات فرهنگی جنوب شرق آسیا با همکاری مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه قم به صورت مجازی برگزار می کند:
💠مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی - فرهنگی اندونزی»💠
🔹 چهارشنبه و پنجشنبه 29 و 30 بهمن 1399 ساعت 14تا18
🔹 همراه با صدور گواهی پایان دوره
🔹 ویژه اساتید و طلاب سطوح عالی حوزه
🔸 با حضور اساتید و کارشناسان برجسته حوزه علمیه و منطقه جنوب شرق آسیا🇮🇩
🔶 مهلت ثبت نام از ۲۵ لغایت ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
🔶 ثبت نام از طریق ارسال عدد 1 به شماره 09192945207 یا از طریق لینک زیر:
http://b2n.ir/w12592
انا لله و انا الیه راجعون
💠 درگذشت استاد جلال الدین رحمت از اندیشمندان و سیاست مداران تاثیرگذار شیعه در کشور اندونزی و رییس شورای سازمان جمعیت اهل بیت اندونزی (IJABI) را به شیعیان، خصوصا شیعیان و محبین اهل بیت (علیهم السلام) در کشور اندونزی تسلیت عرض میکنیم.
موسسه بین المللی مطالعات فرهنگی جنوب شرق آسیا
https://eitaa.com/icsa_ac
🔷 پشتیبانی مدرسه زمستانه
👈🏻 با سلام. عزیزانی که برای مدرسه زمستانه نام نویسی کرده اند، جهت دریافت اطلاعات تکمیلی مربوط به این دوره و اطلاعرسانیهای حین دوره دو روزه در کانال زیر عضو شوند:
https://eitaa.com/icsa_ac_winterschool
هدایت شده از ICSA/پشتیبانی مدرسه
با سلام
لینک ورود به کلاس های دوره جریان شناسی اندونزی
ac.ismc.ir/iran-indonesia
🔷 وام واژگان فارسی در زبان اندونزیایی
🔶 در زبان اندونزیایی بیش از هزار وام واژهی عربی و فارسی وجود دارد. از این تعداد حدود ۴۰۰ کلمه، وام واژه هایی از زبان فارسی می باشند.
🔸 واژگانی مثل انگور anggur، گندم gandom، انجیر anjir، بادام badam، ناخدا nakhoda، پادشاه Padisya، پارچه perca، پیاله piala، پرده purdah، روباه rubah، شاباش syabas، شکر sakar، تاجر (سوداگر) saudagar، شاه syah، شال syal، وزیر wazir و زمین zamin برخی از وام واژگان فارسی هستند.
🔸 کلمه شاه بندر را در تصویر بیابید! syahbandar
#فرهنگ_اندونزی
https://eitaa.com/icsa_ac
🔰 قابل توجه شرکت کنندگان در مدرسه زمستانه جریان شناسی فرهنگی دینی اندونزی
ان شاء الله جلسات امروز پنجشنبه از ساعت 14 تا 18 با برنامه زیر برگزار خواهد شد:
💠 ساعت 14 دکتر آزاد، سفیر ج.ا.ا. در اندونزی
💠 ساعت 15 دکتر زنگنه، نماینده مجلس، رییس سابق پژوهشگاه صدرا، جاکارتا
💠 ساعت 16 استاد سید عمر شهاب، رییس سازمان اهل بیت اندونزی ABI و استاد عبدالله بیک، دبیر شورای سازمان اهلالبیت (ع) اندونزی
💠 ساعت 17 حجت الإسلام حکیم الهی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه جنوب شرق آسیا
دوستان همراه، لطفا رأس ساعت در جلسات حاضر باشید.
لینک ورود به کلاس ها:
ac.ismc.ir/iran-indonesia
🆔 @ICSA_ac
هدایت شده از ICSA/پشتیبانی مدرسه
کلاس هشتم و اختتامیه مدرسه زمستانه: با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر حکیم الهی نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا و مدیر مرکز فرهنگی اسلامی جاکارتا هم اکنون در مدرسه زمستانه جریان شناسی اندونزی
https://eitaa.com/icsa_ac
لیست اخبار مدرسه زمستانه جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی
🔻رئیس سازمان اهلبیت اندونزی:
شکست وهابیت در اندونزی به دلیل تعارض با روحیه آرام مردم این کشور است
hawzahnews.com/news/945083
🔻 نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا:
با صدور انقلاب اسلامی دانشگاهیان اندونزی گمشده خود را در گفتمان اسلامی پیدا کردند.
hawzahnews.com/xb3F4
🔻 مبلّغ و فعال فرهنگی در جنوب شرق آسیا:
ایران در اندونزی به ایستادگی در برابر استکبار معروف است
https://www.hawzahnews.com/news/944878
🔻 سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی:
ریل گذاری روابط ایران و اندونزی تا ۷۰ سال آینده/ مخالفت اندونزی با سیاست تکجانبهگرایی و تحریمهای ظالمانه آمریکا
https://hawzahnews.com/xb3Cw
🔻 نماینده مجلس شورای اسلامی:
تجربه ناخوشایند حاکمیت احزاب اسلامگرا مردم اندونزی را به حاکمیت لیبرالیسم متمایل کرد
https://hawzahnews.com/xb3Dg
🔻 دبیر شورای سازمان اهل البیت اندونزی مطرح کرد
نقش پررنگ زنان در جامعه اندونزی/ رواج تسامح و تعادل در فرهنگ اندونزیایی
https://hawzahnews.com/xb3CQ
🔻 مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور:
اندونزی همپیمان ایران در رسیدن به تمدن نوین اسلامی است/ تالیف هزار کتاب شیعی به زبان اندونزیایی
https://hawzahnews.com/xb3y6
🔻 مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی» برگزار می شود
https://hawzahnews.com/xb3g2
تصاویر/ نشست جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی
https://hawzahnews.com/xb3yq
https://eitaa.com/icsa_ac