وبینار «از سردار امام قلی خان صفوی تا سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ذوالفقار زمان»
🗓 تاریخ : سه شنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۱
⏱ زمان : ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰
🔗 لینکهای پخش زنده :
montazer.tv
aparat.com/ostad.shojae/live
aparat.com/tvtarikh/live
پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم نشست علمی زمینه ها و بسترهای سیاسی و فرهنگی بازتاسیس #حوزه
✳️ لینک ورود به وبینار
یکصدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه قم
نشست علمی زمینه ها و بسترهای سیاسی و فرهنگی حوزه علمیه قم
https://www.aparat.com/TVTARIKH/live
✳️ نگاهی به فعالیتهای سیاسی مئیر عزری؛
فراتر از یک مأمور دیپلماتیک
#شخصیت_نگار
#چکیده
✅ #مئیر_عزری تنها برای فعالیتهای دیپلماتیک از سوی اسرائیل مأمور نشده بود. او کوشید رژیم صهیونیستی را از انزوای ایجادشده توسط اعراب خارج کند. عزری موانعی را نیز مقابل موفقیت خود در این مأموریت میدید. یکی از این موانع ناسیونالیسم مصدق بود. وی در خاطرات خود نوشته است که #مصدق با موفقیت روح «ناسیونالیسم رادیکال» را القا کرد.
✅ عزری اصرار دارد که گرچه مصدق با بزرگترین رقیب خود، یعنی حزب کمونیست توده (که در بسیاری از مسائل با او اختلاف نظر داشت) مخالف بود، هر دو (مصدق و توده) آشکارا در نفرت خود از اسرائیل متحد بودند.
✅ برای اسرائیل مهم این بود که نماینده آن محیط مساعدی برای خروج کشورش از انزوا در تهران بهوجود آورد و با روزنامهها و دانشگاهها ارتباط برقرار کند. عزری دو سال در دانشکده حقوق دانشگاه تهران تحصیلکرده بود و بسیاری از کسانی را که در رأس مقامات سیاسی و اقتصادی ایران قرار داشتند شخصا میشناخت. تسلط او بر زبان فارسی و آشناییاش با آدابورسوم ایرانی باعث شد با دقت بسیاری به شبکهسازی در ایران با هدف تأمین منافع اسرائیل دست زند.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید؛
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ نگاهی به زندگی جلال آل احمد؛
فرزند زمان خویشتن
#شخصیت_نگار
#چکیده
✅ #جلال_آل_احمد در این کتاب، نقد ایدئولوژیکی سیاسی و فرهنگی قوی و محکمی از غرب عرضه کرد؛ نقدی با دو جهت: از رویی تفوق غرب و استثمار کشورهای جهان سوم را آماج انتقاد قرار میدهد و از سوی دیگر فرهنگ غرب را تا مغز استخوان، بیمار میداند که خطر سرایتش به فرهنگ و هویت جهان سوم وجود دارد. او بیماری غرب را خودباختگی در مواجه با فناوری و ترک خوی انسانی برمیشمرد. او میگوید شرق باید فناوری و دانش را تسخیر کند، اما بدان شکل انسانی و شخصی، یعنی شرقی، بدهد. میراث او در انتقاد تند و تیزش از غرب بعدها به گفتمان انقلاب اسلامی پیوند خورد و آل احمد قدر دید. اما بااینحال از نظر برخی آل احمد گرچه از بیماری غرب گفته، اما به منشأ این بیماری، علاج و بدیل آن در چهارچوب فرهنگی شرقی و ایرانی اشاره نکرده است. از این منظر، بحث آل احمد «در فضایی وهمی و مکاشفهای با لحن نیهیلیستی ختم میشود که بهنظر میآید ادامه حیات هیچ بخش از نسل آدمی را در سایه فناوری امکانپذیر نمیداند».
✅ غربزدگی او شاید نمود عینی تلاش درازمدت نویسندهای است که خود دغدغه هویتی دارد و میخواهد رابطه دو انسانی را که در وجود او نشسته است روشن کند؛ نقطه و هویتی که در آن پارههایی از این دو انسان شاید بتوانند با هم در حال آشتی باشند.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید؛
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ الهی: آمریکا هم مسئول است
#نکته_ها_و_اشاره_ها
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ در 16 خرداد 1358 سفارت آمریکا در تهران گزارش میدهد: سیروس الهی، استاد دانشگاه ملی، در میهمانی ناهاری در تاریخ 14 ژوئن اظهار داشت: حکومت ایران خود را از بین برده، اما آمریکا هم مسئول است. شما نمیتوانید شخص شاه را سی سال نگه دارید و بعد بگذارید برود. الهی سپس وارد این صحبت شد که آمریکا باید برای روزی که میانهروها شانس به قدرت رسیدن را پیدا کنند، ارتش را مستحکم کند. مأمور سیاسی به منبع یادآور شد که شاه ارتش قوی داشت، اما پایگاه سیاسی را فاقد بود.
#شرح_عکس
25 آبانماه 1357؛ کارتر عنوان کرد: خواهان ایران نیرومند تحت رهبری شاه هستم، آمریکا نیازهای نظامی ایران را تأمین میسازد،
اتحاد نظامی ایران و آمریکا خللناپذیر است
شماره آرشیو: 1-2558-11ع
#پی_نوشت
دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، اسناد لانه جاسوسی آمریکا، ج ۳، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، ۱۳۸۶، صص 446 و 446.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
عبرتهای زندگی و زمانه میرزا ابوالفضل گلپایگانی، در آیینه خوانشی مستند؛
مبلغی که مسلک خویش را باطل یافت و آن را ترک گفت
#شخصیت_نگار
#چکیده
آنچه از منابع مکتوب بهخصوص خاطرات افراد برگشته از بهائیت مشاهده میشود، گلپایگانی در ابتدا به دلیل فقر و مشکلات معیشتی جذب بهائیان شد و علم و دانش خود را در خدمت آنها و برای تبلیغ این تشکیلات بهکار گرفت. چنین به نظر میرسد که وی با وجود علم به باطل بودن عقاید این جریان، همچنان به تبلیغ و عضویت در آن ادامه داد، اما در اواخر عمر با مشاهده جنایتهای فجیع مانند آنچه در خصوص زعیمالدوله به آن اشاره کردیم، از بهائیت دلسرد و رویگردان شد و آن را ترک گفت.
#شرح_عکس
میرزا ابوالفضل گلپایگانی
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ نگاهی به زندگی حسن وثوق؛
خیانتهای یک #وثوقالدوله
#شخصیت_نگار
#چکیده
قرارداد 1919 را میتوان پایان کار وثوقالدوله دانست. او بعد از این قرارداد با وجود تلاش انگلیسیها از ایران خارج شد و به اروپا رفت. هرمن نورمن، وزیرمختار انگلیس، از جمله افرادی بود که برای حفظ کابینه وثوق تلاش بسیاری کرد، اما در نهایت نتوانست به اهداف خود برسد. کالدول در 25 ژوئن نوشته است: «آشوب و بینظمی در استانهای مختلف و حمله بلشویکها، منجر به کنارهگیری کابینه ایران شد. در حال حاضر اوضاع آرام است».
وثوقالدوله تا سال 1304 در اروپا ماند و بعد از پادشاهی رضاشاه مجددا به ایران بازگشت. او توانست یک دوره نیز به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یابد. بعد از آن وثوق به انزوای سیاسی رفت و بیشتر اوقات خود را به امور خانوادگی پرداخت. وثوق یک بار ازدواج کرد و صاحب هشت دختر و دو پسر شد.
#شرح_عکس
حسن وثوق (وثوقالدوله) در میانسالی
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ نگاهی بر تحولات انقلابی تبریز در سالهای 1356- 1357؛
تبریز پیشرو در انقلاب اسلامی
#مقاله
#چکیده
تلاطم سیاسی شهرهای ایران در سالهای 1356- 1357 را نمیتوان تنها به شهر #تبریز محدود دانست. آن سالها، سالهای خیزش سیاسی ایران در سراسر کشور بود. بااینحال تبریز با بزرگذاشت چهلم شهدای 19 دیماه و تبدیل آن به یک رویه سیاسی اعتراضی، نقش مهمی در شدت گرفتن اعتراضات داشت. این شهر در سال 1357 نیز مانند اکثر شهرهای کشور در اعتراضات سراسری که در مناسبتهای مختلف رخ داد شرکت کرد و توانست بسیاری از مراکز حساس دولتی را تصاحب کند. علاوه بر این، دانشگاه تبریز نیز از جمله اولین دانشگاههایی بود که به اعتراضات دانشجویی سال 1357 پیوست و اعتراضاتی مشابه با اعتراضات دانشجویی 1332 را تکرار کرد.
#شرح_عکس
یکی از راهپیماییهای انقلاب اسلامی در شهر تبریز (سال 1357)
متن کامل را در این لینک بخوانید؛
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ مضحکه وکالت، وزنکشی سلطنتطلبان و دیگر هیچ؛
پایان تراژیک شاهزادهبازی، با «من وکالت نمیدهم!»
#مقاله
#چکیده
فرزند شاه مخلوع در سالهان اخیر سعی کرده بود از خویش چهرهای روادار بسازد. او حتی در مواردی چند، اذعان کرد که عطای سلطنت را به لقای آن بخشیده و در حکومت آینده، تنها سعی خواهد کرد که در سراسر ایران بچرخد و مردم را با حقوق مدنی خویش آشنا کند! اما ازآنجاکه حقیقت بالاخره خود را نشان میدهد، پس از چندی مادرش #فرح_دیبا درآمد که پادشاه آینده ایران نوه بزرگم نور خواهد بود! دخترکی که بعید است بتواند به فارسی سخن بگوید. از سوی دیگر طرح و تبلیغ کمپین من وکالت میدهم نشان داد که این خانواده هرگز نمیتواند از مواهب پیش از انقلاب اسلامی چشم بپوشد و همچنان به تخت سلطنت چشم دارد. از سوی دیگر طنزگون شدن سرنوشت این کمپین نیز نشان داد که بافتههای ذهنی خانواده پهلوی در بازگشت به قدرت، در شرایط کنونی امکان تحقق ندارد و برای همیشه باید با آن خداحافظی کرد.
متن کامل را در لینک زیر بخوانید؛
yun.ir/vjnrfg
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ مروری بر زندگی #وحید_افراخته ؛
از تغییر ایدئولوژی تا همکاری با #ساواک
#شخصیت_نگار
#چکیده
#عزت_شاهی ، از مبارزان دوران پهلوی، درباره سرانجام وحید افراخته نوشته است: «وحید فکر نمیکرد که با وجود همکاریهای زیادی که با ساواک کرده بود و لو دادن تعداد زیادی از بچهها کارش به اعدام بکشد. او زیر بار خفت و خواری رفت تا شاید از اعدام رهایی یابد. او بهقدری به مأموران نزدیک شده بود که خود به همراه بازجویان در برابر زندانیان ظاهر میشد. بااینحال جرم او خیلی سنگین بود بهخصوص کشتن دو مستشار آمریکایی و در این مورد رژیم از او خشمگین بود. وحید در هنگام اعدام در میدان تیر چیتگر وقتی دید قضیه جدی است، برای گریز از مرگ به مأمورین اجرای حکم میگوید که با بازجویم کار دارم، مطلبی به یادم افتاده است که میخواهم قبل از مرگ در اختیار او بگذارم. مأموران هم با بازجوی او تماس گرفته و موضوع را میگویند. بازجو هم میگوید: غلط کرده! اگر حرفی دارد، بنویسد و به شما بدهد» و در نهایت افراخته با وجود همکاری زیاد با ساواک اعدام شد.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ تحولات یک سال منتهی به انقلاب اسلامی در شیراز؛
چرا مردم شیراز به پا خاستند؟
#مقاله
#چکیده
همزمان با گسترش جو انقلابی در کشور، #شیراز نیز در پاییز و زمستان سال 1357ش شاهد تحولات انقلابی بود. این روند بهخصوص با روی کار آمدن دولت شریفامامی و اعلام حکومتنظامی در کشور ابعاد پیچیدهای به خود گرفت. در واقع از این مقطع به بعد شاهد گسترش موج اعتصابها در شیراز هستیم. ابتدا کارکنان کارخانه برجستون و دانشجویان دانشگاه شیراز به همراه پالایشگاه شیراز به اعتصابکنندگان پیوستند و بعد از آن نوبت به دخانیات، مخابرات، اداره کل راه و ترابری و دامپزشکی رسید. همچنین به مناسبت چهلم شهدای 17 شهریور مراسم و تظاهراتی با رهبری روحانیون در شیراز انجام شد. همزمان دانشجویان و دانشآموزان نیز به این اعتراضها پیوستند و خواهان تغییر وضعیت کشور و سرنگونی رژیم شاهنشاهی شدند. یکی از این مدارس هنرستان نمازی بود که دانشآموزان از داخل مدرسه شعار سر دادند و مبادرت به شکست شیشه ساختمان مدارس نمودند. این در حالی بود که رژیم شاه سعی داشت با به خیابان کشاندن هواداران خود در مقابل خواست انقلابی مردم ایستادگی کند.
این کار که در آبان سال 1357ش انجام شد و طی آن، عدهای با عنوان شاهدوست و میهنپرست به میدان آمدند نیز تأثیری بر حرکت انقلابی مردم نداشت و در نهایت انقلاب اسلامی بود که در بهمنماه بر اثر مداومت و ایستادگی مردم به پیروزی رسید.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
✳️ استعمار و بردهداری؛
بلایی که غرب بر سر شرق آورد!
#مقاله
#چکیده
بردهداری به عنوان یک آسیب و پدیده اجتماعی همواره از نمودهای اصلی نابرابری و تضاد در جوامع انسانی بهشمار رفته است. بردگان افرادی بودند که از بیشتر حقوق اجتماعی خود محروم بوده و در مقابل تکالیف وسیعی در قبال افراد بردهدار داشتند و به تعبیری انسانی مالک انسانی دیگر میگردید. در مورد سبقه تاریخی این پدیده باید گفت که بردهداری پیشینه و تاریخ بسیار طولانی و بلند بالایی دارد. در واقع برخی بر این باورند که این پدیده اجتماعی از دوران یونان و روم باستان وجود داشته است و موارد متعددی از آن را میتوان در جوامع گوناگون مشاهده کرد.
متن کامل این مقاله را در این لینک بخوانید!
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug