eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
675 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
35.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ ❇️ ماجرای رویایی که سفیر مسیحی دید! 🎬 اصحاب الحسین(ع) / قسمت چهارم ◾️بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع) 🎙 با ارائه دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه 🔻 ... شگفتا که شما فرزند پیغمبر خودتان را کشتید. من بیست و دو نسل با حضرت مسیح فاصله دارم و مردم به من احترام می‌‌‌گذارند و پیش پای من که قرار می‌گیرند و به سبب اینکه به نسل حضرت مسیح می‌رسم دست و پیشانی من را می‌بوسند اما شما چگونه فرزند پیغمبر خود را کشتید؟ یزید دستور داد سفیر مسیحی را بیرون ببرند و قبل از اینکه گزارش دهد او را به قتل برسانند. سفیر مسیحی گفت دیشب در رؤیای خودم دیدم که خدمت پیامبر شما رسیدم و اکنون می‌فهمم که تعبیر خواب دیشب من چیست؟... 🆔 @iictchannel
◽️ پیام تسلیت آیت‌الله رشاد خطاب به دکتر علی عسگری 🔰 در پی درگذشت پدر دکتر مدیر عامل سابق کانون اندیشه جوان و معاون ستاد اجرایی فرمان امام(ره) صادر شد؛ 🔻 بي‌شک آن مرحوم در پاداش خدمات گران‌سنگی که ارائه می‌فرمایید سهیم است، اما شایسته است نیابت از او را در خدمات و عبادات مستحبي که انجام می‌دهید نیت بفرمایید. ابقاکم الله و اسکنه فسیح جنانه . 🆔 @iictchannel
🖼|اقتصاد انقلابی و اقتصاد شاهنشاهی 🔹در بررسی استراتژی‌های توسعه پیش از انقلاب آن‌چه تدوین و اجرا‌ می‌شد، برون‌زا و در راستای اهداف غربی‌ها بود، استراتژی‌های توسعه نظامی، مدرنیزاسیون شتابان، توسعه صنعتی بی‌قید و شرط، جایگزینی واردات به‌جای تولید داخل، اتکای شدید به صادرات نفت و خلاصه اقتصاد تک محصولی وابسته و توسعه سرمایه‌داری که هدف قرار گرفته بودند، همگی توسط کارشناسان و سیاست‌مداران غربی و آمریکایی دیکته و اجرا می‌شدند و ایران به بازار مصرفی محصولات غربی‌ها تبدیل شده بود. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی، مشکل خروج سرمایه، تحریم‌های سیاسی-اقتصادی، جنگ تحمیلی و عواقب و تبعات ناشی از آن فراروی اجرای اهداف کلان کشور بوده است؛ با این حال استراتژی تشویق صادرات غیرنفتی، عدم اتکای کامل به درآمدهای نفتی، استراتژی خودکفایی در محصولات استراتژیک، تثبیت اقتصادی و ... هموار مدنظر بوده است. 📖برگرفته از کتاب اقتصاد ایران قبل و بعد انقلاب اسلامی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|تعامل عقل با احساسات و عواطف ◽️ما در نگاه ابتدایی با دو نوع عقل مواجه می‌شویم: عقلی که در عرض دیگر قوا و غرایز قرار دارد و رقیب آنها محسوب می‌شود و عقلی که نظری جامع داشته و با لحاظ‌کردن همه قوا و غرایز حکم می‌راند. این عقل بی‌اعتنا به عواطف و احساسات انسان نیست. با مراجعه به متون دینی متوجه می‌شویم که عقل مدح‌شده در دین، همین نوع از عقل است که نگاه جامع به امور دارد و انسان با پیروی از همین عقل به سعادت دنیوی و اخروی نائل می‌شود. 🔚انسان در بسیاری از معرفت‌هایی خود از یقین جزمی صددرصد، برخوردار نیست و دراین موارد معرفت‌های انسان متأثر از دیگر ابعاد او خواهد بود و احساسات، عواطف و غرایز در شناخت او تأثیر خواهد گذاشت. 📖برگرفته از کتاب چیستی انسان در اسلام، نوشته ، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|علم حضوری انسان به خدا 🔺انسان به‌عنوان مخلوق و معلول خداوند، نسبت به علت خود علم حضوری دارد. با توجه به کاربردهای مختلف، متکلمین در پی تبیین دقیق این اصطلاح برآمده‌اند. شهید مطهری، این واژه را کاربرد قرآن در رابطه انسان و دین دانشته و در ادامه می گوید: ((اگر ما برای انسان، یک سلسله از ویژگی‌ها در اصل و خلقت قائل باشیم، مفهوم فطرت را می‌دهد. فطرت انسان، یعنی ویژگی‌هایی در اصل خلقت.)) 📌گاه گفته شده فطرت عبارت است از نوعی هدایت تکوینی انسان، در دوقلمرو شناخت و احساس. این هدایت‌های فطری در قلمرو شناخت و احساس، از این‌نظر که تکوینی بوده، اکتسابی و آموزشی نیستند، با هدایت‌های حسی و طبیعی که در موجودات بی‌جان یافت می‌شود و با هدایت‌های غریزی، که در انواع حیوانات وجود دارد، یکسان‌اند. با این حال، دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را از هدایت طبیعی و غریزی ممتاز می‌سازد. 📖برگرفته از کتاب چیستی انسان در اسلام، نوشته ، عضو هیأت علمی سابق گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|حوزه علمیه قم و مسئله اسلامی کردن دانش‌های انسانی ➕ مهم‌ترین ویژگی نظام دانایی روحانیت است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابعاد گسترده‌تری یافته است. در سال‌های پیش از انقلاب، روحانیت عمدتا به زندگی فردی و عبادی مؤمنان اولویت میداد و کمتر بر وحیانی کردن امور نوعيه آنان، تأکید می‌ورزید، اما وقوع انقلابی کاملا مذهبی در ایران، آنان را مجبور می‌ساخت تا علاوه بر جنبه‌های فردی مؤمنان، عرصه‌های عمومی زندگی را نیز بر مدار نصوص اسلامی باز تفسیر کنند و روایتی متناسب با شرایط جدید، از اسلام ارائه نمایند و بدین گونه زیرساخت‌های علمی نظام جمهوری اسلامی را بر آورده سازند. 📖 برگرفته از دانش سیاسی در حوزه علمیه قم، نوشته ، دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️عاشورا؛ روزی که حقوق بشر را در کربلا سربریدند! 💢 به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی؛ 🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه ▪️امامت، «حق بشر» است و این امام است که عباد‌الله را از هلاکت در جاده ضلالت نجات می‌دهد؛ چه جاده مذکور بزرگراه سیاست باشد یا شاهراه اقتصاد؛ اخلاق؛ فرهنگ و غیره. ▪️ آن‌جا که امام هدایت «خون قلب» خود را برای بقای نظام هدایت مردم و تامین حق مردم فدا می‌کند و امامی دیگر (امامت ظلالت) برای حفظ قدرت و تداوم مسیر غارت حقوق بشر سَر از تن امام هدایت جدا می‌کند و این چنین است که در ظهر عاشورا این حق بشر است که بر سر نیزه می‌رود و این حق امامت مردم است که به مسلخ می‌رود. گودال قتلگه اباعبدالله را باید به عنوان نماد تضییع حق بشر تا ظهور آخرین امام هدایت به ذهن سپرد. 🆔 @iictchannel
🖼|بررسی تطبیقی کارکرد عقل در کلام فلسفی و تفکیکی ◽️دو رويكرد كلامي عقلی- فلسفی و تفکیکی به لحاظ مبنایی و روش‌شناختی مشتركاتی دارند از جمله: 1)لزوم قطع در حوزه عقايد؛ ٢)اعتبار عقل فطری در عقايد هرچند با تعريف متفاوت از آن؛ 3)عدم جواز تأويل عرضی متن دینی، جز در مواردی كه حمل بر ظاهر جايز نباشد؛ 4)عدم جواز تفسير به رأی؛ 5)اصل تقدم دليل راجح در تعارضات و توقف در صورت تكافؤ ادله. ◽️رويكرد تفکیکی هيچ نقش مؤثری در خالصمانی معرفت دینی كه هدف اصلی بنيانگذار آن بوده است، ندارد، بلكه به ايستا و ناكارآمدسازی معرفت دینی، زمينه‌ساز برداشت‌های قشری و خرافی از دين و پنداشت تعارض عقل، علم و دين میانجامد. اميد است روند اصلاح و بازسازی انديشه تفکیکی تا آنجا ادامه يابد كه عقل برهانی جايگاه مناسب خود را بازيافته و تفكيكيان نيز بتوانند سهم شايسته‌ای در شكوفایی علم كلام ايفا كنند. ✂️دکتر ، دانشیار گروه علمی منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 90 فصلنامه علمی پژوهشی ذهن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|تحول در صنعت کشاورزی با پیروزی انقلاب اسلامی ◼️بخش کشاورزی قبل از انقلاب، هیچ‌گاه به‌عنوان بخشی پیشرو مطرح نشد و با اتکا بیش از حد به درآمدهای نفتی و بی‌توجهی به بخش کشاورزی، تأمین مایحتاج کشور از خارج صورت می‌گرفت و کشاورزی ما رسماً ورشکسته اعلام گردید. به روستاها اهمیتی داده نشد و مهاجرت، بیکاری، فقر عمومی، حاشیه‌نشینی و شکاف درآمدی گسترده‌تر و توزیع درآمد ناعادلانه‌تر شد. ◼️پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به کشاورزی اهمیتی ویژه داده شد و به اوضاع بخش کشاورزی و روستانشینی توجه بیشتری شد. به‌طوری که علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات هم داشته‌ایم. سهم صادرات محصولات سنتی و کشاورزی غیرنفتی افزایش یافت و از طرفی، سهم واردات این بخش به کل واردات کشور سیر نزولی داشت. 📖 برگرفته از کتاب اقتصاد ایران قبل و بعد انقلاب اسلامی، نوشته 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 نقل شده است که علامه امینى فرمودند: شب و روز تاسوعا و عاشورا، براى سلامتى امام زمان(عجل اللّٰه تعالی فرجه الشریف) صدقه دهید، چون قلبِ حضرت، اندوهناک جَدِّ غریب ‌شان، حضرت سیدالشهداء است. ◾️ فرا رسیدن روزهای غم بار تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
◽️ زیارت امام حسین(ع)، حقیقتا زیارت خدا است 📝 یادداشتی به قلم حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ ◾️ «مَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ‏(ع) يَوْمَ عَرَفَةَ كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِه» (هر کس در روز عرفه حسین را زیارت کند همانند آن است که خدا را در عرشش زیارت کرده است). ◾️ «مَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ ع فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ... هُوَ فِي حَدِّ مَنْ زَارَ اللَّهَ‏ فِي‏ عَرْشِهِ‏» (هر کس در نیمه شعبان حسین را زیارت کند او در جایگاه کسی است که خدا را در عرشش زیارت کرده است). ◾️ «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي‏ عَبْدِ اللَّهِ‏ بِشَطِّ الْفُرَاتِ‏ كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ‏ فَوْقَ‏ كُرْسِيِّه‏»(هر کس أبا عبدالله حسین(ع) را در کنار شط فرات زیارت کند همانند آن است که خدا را در بالای کرسی فرمانرواییش زیارت کرده است). 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ziaratemamhosein 🆔 @iictchannel
◽️ علاقه‌مندان به ادبیات عاشورا هنوز هم تشنه هستند 🔸 در گفتگو با عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه مطرح شد: ◾️ تعداد داستان‌های بلندی که در حوزه عاشورا نوشته شده‌اند کم هستند، هنوز هم جا دارد در این حوزه کار شود. علاقه مندان به این حوزه تشنه شنیدن روایت‌های ناب، جذاب و عمیق هستند. ◾️ در مورد ادبیات عاشورایی باید تقسیم‌بندی موضوعی و مضمونی داشت، درباره بسیاری از اصطلاحاتی که در حوزه ادبیات از آن‌ها استفاده می‌شود، منشا و مرزهای ادبی مشخص می‌شود و این تفکیک باید صورت بگیرد. گاهی از مفاهیم در قالب موضوع و گاهی در قالب مضمون استفاده می‌کنیم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/adabiatashaora 🆔 @iictchannel