🖼#عکس_نوشت|استحکام پیوند خانوادگی
🔺 یکی از عوامل مهم انسجام و تحکیم خانواده، اختصاصیافتن هرگونه التذاذ جنسی به محیط خانواده و رعایت پوشش کامل و مناسب در خارج از کادر ازدواج، در برابر نامحرمان و بیگانگان است؛ زیرا اگر هرگونه التذاذ و روابط جنسی فقط به محیط خانواده محدود شود و در بیرون از محیط خانواده، حجاب کامل رعایت شود، نهتنها جوانان به ازدواج تمایل بیشتری خواهند داشت، بلکه خانوادههای تشکیل شده نیز ثبات بیشتری خواهند یافت.
🔺 در برابر، آرایش و خودنمایی و دلبری در محیط اجتماع و رواج پیدا کند و التذاذ و بهرههای بصری و برقراری رابطه جنسی در بیرون از محیط خانواده نیز میسر شود، نهتنها جوانان مسئولیتهای سنگین ناشی از ازدواج را نخواهد پذیرفت و به هزینههای سنگین آن تن در نخواهند داد، بلکه خانوادههای تشکیل شده نیز دچار تزلزل و بحران خواهد شد.
📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته #علی_محمدیآشنانی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔰 امیرالمؤمنین عليه السلام:
العاقِلُ يَتَقاضى نَفسَهُ بِما يَجِبُ عَلَيهِ
🔹 خردمند، درباره حقوقى كه بر او واجب است، از خود، بازخواست مى كند.
📚 غرر الحكم، حدیث 2066
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
▫️بیحجابی؛ حلقهای از زنجیرهی هویتزدایی
🔸تازهترین یادداشت #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه:
▪️حجاب، تنها یکی از مرحلههای برنامۀ ناگفتۀ جریان غیرانقلابی برای «عبور از ایدئولوژی انقلابی» است. ازاینرو، اگر این «سد» شکسته شود، باید در برابر مرحلههای دیگر نیز «عقبنشینی» کنیم. ما با یک «خطّ» و «زنجیره» روبرو هستیم که معطوف به «هویّتزدایی از جامعۀ ایران» است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️عاشورا معناداری زندگی و سبک زندگی موحدانه را به تصویر میکشد
🔸 در گقتگو با دکتر #محمد_محمدرضایی سردبیر فصلنامه قبسات پژوهشگاه عنوان شد:
◾️عاشورا تجلی تام و تمام توحید و معاد و ارائهدهنده سبک زندگی موحدانه است و معناداری زندگی را به تصویر میکشد. در واقع سبک زندگی موحدانه پیروی از همه خوبیها یعنی امام حسین(ع) و خاندان او تلقی میشود و تبری از طرف مقابل که مظهر همه شرارتهاست.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
▫️نگاهی به مدیریت عاشورا
🔸نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین #علی_آقا_پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه
◾️ سخن در مدیریت #عاشورا است همان مدیریتی که بعد از قریب 1400 سال درخشنده و تحسین برانگیز است این مدیریت به عمق اهدافش رسید؛ دستاورهای شگفت انگیزی را به ارمغان آورد و درس ها و عبرت های فراوانی را عرضه کرد.
◾️ #مدیریت، دانش و هنر بکارگیری منابع برای دست یابی به اهداف است، گاهی به جای بکارگیری، از واژه هدایت و یا بسیج منابع استفاده می شود، منابع شامل افراد، تجهیزات، اطلاعات و اعتبارات می شود. امام حسین(ع) منابع را جهت تحقق اهداف بکارگرفت.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️نشست علمی پژوهشی
🔸 پاسخ به شبهات اخیرپیرامون آیات حجاب "شرعی بودن یا عرفی بودن حجاب "
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #سعید_داودی
(عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه)
📅 سه شنبه 25 مرداد ماه - ساعت 10
⚜️ حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/hejab
#نشست
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️دلالت آیات بر وجوب حجاب و حدود آن
🔸نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین #علی_محمدی_جورکویه عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛
◾️ آیه ۳۱ سوره نور در خطاب به زنان مومن با نهی از آشکار کردن زینت باطنی (پنهانی) و مواضع آن و امر به پوشاندن سر، گردن و گریبان، به روشنی بر وجوب حجاب بر زنان و حدود آن دلالت دارد.
◾️ در این آیه نیز خداوند نمیفرماید: زنان از خمار استفاده کنند بلکه میفرماید: این خماری را که زنان استفاده میکنند به گونهای باشد که گردن و گریبانشان را بپوشاند. به دیگر بیان، عرف رایج درباره شیوه استفاده از خمار برای پوشش سر بین زنان کامل و درست نیست و شارع میخواهد آن را کامل کند.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|راهکارهای محجبه ساختن کودکان
👤حجتالاسلام والمسلمین #محمد_جداریعالی، مدیر گروه اخلاق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️حجاب پیش زمینه دارد؛ یکی از پیش زمینهها گفتاری است؛ از همان سنی که بچه ممیز میشود باید برایش توضیح داده شود تا خوب و بد برایش روشن گردد؛ حداقل کاری که میتوان انجام داد تکریم حجاب و محجبه در ذهن دختر بچههاست. اصل روحیه بچه است که باید با این چیزها انس بگیرد و یکی از راههایش بیان زشتی بیحیایی و تقبیح آن است.
◼️والدین باید از خودشان شروع کنند و در کلام، پوشش، حرکات و… باید حواسشان باشد که بچه میبیند و میفهمد؛ حریمها نباید جلوی بچهها شکسته شود، زیرا بچه هرچیزی را که ببیند، ثبت و ضبط میکند. نباید سختگیری کرد که خدایی نکرده دختر عقدهای شود و از طرفی نباید بیتفاوت بود؛ ولی وقتی دختر به سن بلوغ رسید، باید همراه با ملاطفت و مهربانی و در عین جدیت با او برخورد کرد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشته| طهارت قلوب؛ فلسفه وجوب حجاب
👤حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸در بحث حجاب، شارع مقدس آن را امری الزامی دانسته و فلسفه وجوب آن را هم تشریح کرده است؛ اصل وجوب حجاب با اینکه برخی در آن خدشه میکنند مورد اتفاق است؛ آیه ۵۹ احزاب و آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور هم مؤید وجوب است. همچنین در امان ماندن زنان مسلمان و طهارت قلوب مؤمنان از جمله فلسفههای حجاب بیان شده است.
🔸درباره تعزیر ارتکاب عمل حرام؛ برخی از فقها میگویند برای کسانی است که عمل حرامی مرتکب شده و قصد دست برداشتن از آن را هم ندارند و برخی دیگر معتقدند مربوط به گناهان اجتماعی است و بعضی هم می گویند مربوط به گناهان کبیره است. بنابر تمامی این نظرات، امکان جرمانگاری بیحجابی از سوی حکومت ممکن است و حاکمیت میتواند به عنوان کبیره و حرامی که مفسده اجتماعی دارد، با آن مواجه شود.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشته|بدحجابی باعث احساس نگرانی جمعی و سلب آرامش میشود
👤دکتر #حسین_فخرزارع، عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸در دنیای امروز و در وضعیت جهانیشدن، روزی نیست که رسانههای جمعی از مسئله و بحرانی جدید سخن نگویند. حجاب و مسئله پوشش زنان، از جمله این مسائل بحثبرانگیز و دامنهدار است که با رویکردها و برداشتهای مختلفی مواجه بوده است. پوشش اگر نه صرفا راهی برای محافظت از بدن بلکه به عنوان امر و عملی اجتماعی و معنادار فرض شود، باید آن را در همان قالبهای تحلیلی معطوف به معنای اجتماعی، تفسیر نمود.
🔸اگر پوشش و حجاب امری اجتماعی و نمادین باشد، بیحجابی یا بدحجابی، زمانی که ذهنیت افراد جامعه را دغدغهمند کند و نظم موجود را برهم زند، حقوق متقابل افراد و جامعه را بر هم زده و به عنوان مسئلهای اجتماعی قلمداد میشود. بنابراین احساس نگرانی جمعی و سلب آرامش از تمامیت، نشانههای مسئله اجتماعی است و به وجود آورنده آسیبهای دیگر فردی و اجتماعی نیز میتواند باشد که در هر جامعهای نیازمند مواجهه و مقابله است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشته|نقش حجاب در روابط اجتماعی
◽️یکی از فلاسفه که میتوان برای حکم حجاب برشمرد، حفظ سلامت روابط اجتماعی زن و مرد و آلوده نکردن آن به جاذبه های جنسی است که خداوند در قرآن کریم می فرماید:« و لا تبرجن تبرج الجهلیه الأولی: و همچون دوران جاهلیت نخستین در میان مردم ظاهر نشوید.» تبرج زن به معنای آشکار کردن زینت و زیباییهایش برای مردان میباشد و حقیقت آن اظهار چیزی است که پوشاندنش نیکوتر میباشد. امام صادق(ع) در روایتی تبرج را ضد حجاب دانستهاند.
◽️بنابراین، یکی از حکمتهای حکم حجاب این است؛ آنگاه که زنان در جامعه حضور مییابند، درصدد آشکار و زیباییهای خود نباشند و روابط اجتماعی را به جاذبههای جنسی خود در نیامیزند تا روابط اجتماعی از امور جنسی به دور ماند و سلامت آن متاثر نگردد.
📖برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته #علی_محمدی استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|قرآن در سوره احزاب پوشش خاص و شرعی را بر زنان مسلمان واجب میشمارد
✍️حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه:
🔺یکی از آیات، آیه ۵۹ سوره احزاب میباشد که خداوند در این آیه خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: يَأَيهُّا النَّبىِ قُل لّأِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهْنَّ مِن جَلَبِيبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا. اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو: «جلبابها [روسرىهاى بلند] خود را بر خويش فروافكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است.
🔺نکته قابل توجه اینکه خداوند در این آیه نمیفرماید: به زنان بگو از جلباب استفاده کنند، بلکه میفرماید: به زنان بگو این جلبابی را که استفاده میکنید، اطرافش را به هم نزدیک کنید تا حجاب شما حجاب شرعی گردد. یعنی استفاده از جلباب بین زنان عصر پیامبر رواج داشته است، اما قرآن عرف رایج درباره شیوه استفاده از جلباب را نمیپذیرد و شیوه درست استفاده از آن را بیان میکند. لذا این آیه نیز با بیان جمله خبری پوشش خاص و شرعی را بر زنان مسلمان واجب میشمارد.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel