eitaa logo
جامعه‌شناسی انتقادی
1.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
28 ویدیو
61 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه‌تعالی نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه - مهمانان: تقی آزادارمکی حمید پارسانیا - زمان: چهارشنبه ۱۳مرداد، ساعت ۲۲ - پخش: شبکهٔ ۴ سیما، برنامهٔ زاویه @hparsania
بسمه‌تعالی محفل عزای اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) ⁨ - با سخنرانی حجت‌الاسلام پارسانیا و مداحی مداحان - زمان: ۶ تا ۱۲محرم۱۴۴۳، ساعت ۶ تا ۷ صبح - پیوند محفل: https://el.esra.ir/ch/asfar-jeled-6-elaahiat @hparsania
بسمه‌تعالی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی (فرهنگ و انقلاب اسلامی) - ارائه‌دهنده: حمید پارسانیا - دبیر علمی: سیدجواد میرخلیلی - زمان: چهارشنبه، ۲۴شهریور۱۴۰۰، ساعت ۱۰ تا ۱۲ - پیوند جلسه: Dte.bz/cptconf پژوهشکده‌ی علوم و اندیشه‌ی سیاسی و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل @isca24 @hparsania
بسمه‌تعالی علوم اجتماعی و نهضت حسینی -ارائه‌دهندگان: محمدمهدی کرمی حمید پارسانیا (هویت فرهنگی مناسک اربعین) یونس نوربخش جبار رحمانی - زمان: یکشنبه، ۲۸شهریور۱۴۰۰، ساعت ۱۰ تا ۱۳ - مکان: دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تالار گفت‌وگو - پیوند نشست: http://vroom.ut.ac.ir/social5 سلسه‌نشست علوم اجتماعی و ایران معاصر، دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران @hparsania
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، ج۱، حمید پارسانیا.mp3
19.99M
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، جلسه‌ی یکم حمید پارسانیا ۱۵بهمن۱۳۸۶ مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، ج۲، حمید پارسانیا.mp3
18.16M
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، جلسه‌ی دوم حمید پارسانیا ۲۹بهمن۱۳۸۶ مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، ج۳، حمید پارسانیا.mp3
14.63M
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، جلسه‌ی سوم حمید پارسانیا ۶اسفند۱۳۸۶ مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، ج۴ و پایانی، حمید پارسانیا.mp3
13.04M
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، جلسه‌ی چهارم و پایانی حمید پارسانیا ۲۰اسفند۱۳۸۶ مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
بسمه‌تعالی پیام تسلیت ۱۱۰ تن از اساتید حوزه‌ی علمیه از جمله حمید پارسانیا در پی ارتحال علامه حسن‌زاده‌ی‌آملی بسم الله الرحمن الرحیم ارتحال اندوه‌بار و جانسوز عالم ربانی و حکیم صمدانی، فانی در ولای اهل‌بیت و عترت طاهره(صلوات‌الله‌علیهم) حضرت استاد، آیت‌الله حسن‌زاده‌ی‌آملی(طیّب‌الله‌ثراه‌وجعل‌الجنةمنقلبه‌ومثواه) را به محضر انور حضرت بقیة‌الله الأعظم(أرواح‌من‌سواه‌فداه) مراجع معزز، حوزه‌های علوم دینی، دانشگاهیان، علاقه‌مندان، شاگردان، بستگان ایشان و به مردم خون‌گرم مازندران تعزیت می‌گوییم و از خداوند رحمان و رحیم برای آن فقید عزیز رَوْح و ریحان و رضوان و حشر با انبیا و اولیا الهی مسئلت می‌کنیم. آیت‌الله حسن‌زاده عمری را با تعلم و تعلیم معارف دین به سرآورد و صدها طالب علم را از آبشخور معارف زلال ثقلین، با بیانی شیرین و کلامی دلنشین سیراب می‌کرد و شاگردان و علم‌آموزان را با محبت و علاقه‌ی شدید به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به‌ویژه حضرت سیدالأوصیا امیرالمؤمنین(علیه‌افضل‌صلوات‌المصلِّین) و حضرت صدیقه‌ی طاهره(سلام‌الله‌علیها) می‌پرورانید و اصرار داشت که از حضرت مولی با تعبیر «وصی» و «سیدالأوصیا» یاد کند. نیز چنان علاقه‌ی وافری به تراث ارجمند شیعه و عالمان شیعه به‌ویژه بزرگانی امثال کلینی، شیخ طوسی، محقق طوسی و علامه‌ی حلی داشت که خواه‌ناخواه شاگردان ایشان نیز به امثال این بزرگان علاقه‌مند می‌شدند و اصول کافی شریف را نخستین بار ایشان اعراب‌گذاری و مشکول کرد. تواضع علمی و عملی و مهربانی و رأفت شدید او با همه به‌خصوص جوانان و عموم مردم زبانزد بود و سفارش ایشان به تهجد و تعبد و تأمل در معارف ثقلین بر دل و جان می‌نشست؛ زیرا خود عالم عامل و سالهای سال سه ماه رجب، شعبان و ماه رمضان را روزه‌دار بود. چنان علاقه‌ای به تربیت طلاب و شاگردان امام صادق(علیه‌السلام) داشت که ایام تعطیل نیز برای آنان جلسه‌ی تدریس برگزار می‌کرد. جامعیت علمی، آزادگی، شیوایی بیان، صفای باطن، علاقه‌ی شدید به مردم و طبقه‌ی محروم و فروتنی ایشان، باعث می‌شد که نصایح ایشان نه تنها بر دلها بنشیند، بلکه به اعماق روح و روان شنونده نفوذ کند. از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش از خداوند رحمان و رحیم و غفار و غفور مسئلت می‌کنیم که ایشان را با اولیای خود محشور بفرماید. پیوند خبر: https://hawzahnews.com/xbmqw @hparsania
جامعه‌شناسی انتقادی
بسمه‌تعالی علوم اجتماعی و نهضت حسینی -ارائه‌دهندگان: محمدمهدی کرمی حمید پارسانیا (هویت فرهنگی منا
بسمه‌تعالی هویت فرهنگی مناسک اربعین بریده‌ای از گزارش: زمانی که درباره‌ی فرهنگ یا هویت فرهنگی سخن می‌گوییم، واحد تحلیلمان فردی نیست؛ زیرا فرهنگ خصلتی جمعی دارد. اربعین دارای ابعاد مختلفی است و فرهنگ نیز یکی از ابعاد آن است. بنابراین، زمانی که از هویت فرهنگی اربعین سخن می‌گوییم، حقیقت آن را به بُعد فردی تقلیل نمی‌دهیم. همچنین باید بدانیم که عاملان فرهنگ (افراد) چه نسبتی با فرهنگ دارند. برخی از رویکردها، عاملان فرهنگ و افراد را مستهلک در فرهنگ می‌دانند. از سوی دیگر، گروهی فرهنگ‌ را به کنش‌های فردی تقلیل می‌دهند. تدین برای تحقق‌یافتن، هم جنبه‌‌ی فردی و هم جنبه‌‌ی فرهنگی دارد. بعد فرهنگی‌اش با مناسک جمعی بروز و ظهور می‌یابد. در برخی از آیات قرآن درباره تفاوت‌های بعد فردی و جمعی صحبت شده است. گاه ایمان‌آوردن صورت فردی دارد یا دعوت فردی است و گاه دعوت چهره‌ای اجتماعی پیدا می‌کند؛ مانند: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ(آنگاه که نصرت الهی و پیروزی فراز آید)، وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا(و مردم را بینی که گروه‌گروه به دین الهی درآیند).» پس از فتح مکه بروز اجتماعی دین را شاهد هستیم. کسانی به اسلام ایمان می‌آورند؛ اما از سوی دیگر عادات شبه‌جزیره‌‌ی عربستان مبتنی بر عصبیت قومی و قبیله‌ای است و کسانی که تا پیش از این ایمان نیاورده‌اند، حین مشاهده قدرت دین‌داری، مجبور می‌شوند راه دیگری را در پیش بگیرند. در واقع، کافران در موضع ضعف جمعی قرار می‌گیرند و در زیر پوشش نفاق، دین را در حوزه‌ی اجتماعی می‌پذیرند؛ اگرچه در بعد فردی نپذیرفته‌اند. دین ساحت‌های گوناگونی دارد که برخی از آنها خصلت جمعی ندارند. حافظ می‌فرماید: «در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود کاین شاهد بازاری وان پرده‌نشین باشد» به عبارت دیگر، گل پرده‌نشین است و گلاب در محیط پخش می‌شود و همه‌جا را فرامی‌گیرد. برخی از لایه‌های دین نیز بسان راز است و بروز نمی‌یابد و برخی لایه‌های آن به صورت جمعی ظهور می‌کند. برخی از پدیده‌های دینی، در یک لایه مستقر است و برخی به تنهایی، در چند لایه قرار می‌گیرد؛ برای مثال، تقوا یک امر درونی است و تا بخواهد ظهور و بروز یابد، امکان دارد به ریا تبدیل شود. اگرچه تقوا هویت جمعی نیز دارد، اما بیشتر یک امر فردی است. نماز هم به صورت فردی و هم به طور جمعی بروز می‌یابد که در هر شرایط نیز احکام خاص خود را دارد. حج بعد جمعی بسیار پررنگی دارد و بعد فردی کمی در آن دیده می‌شود. در دین ابعاد خرد و کلان و هم تعامل بین کل و جزء وجود دارد؛ برای مثال، نبوت در انبیای صاحب شریعت یا اولوالعزم از هویتی جمعی و فرهنگی و بین‌الاذهانی برخوردار بوده و بر رسیدن پیام و اتمام حجت به همگان استوار است و این مهم بدون اعجاز، واقعیت تاریخی و فرهنگی پیدا نمی‌کند. اربعین کاملاً از بعد فرهنگی برخوردار است و پدیده‌ای کلان و واقع‌شده در تاریخ است و حضور و تداوم آن با صرف عوامل فردی و خرد قابل تبیین نیست. جریر بن عبدالحمید از راویان اهل‌سنت است که شیعیان هم از ایشان نقل‌ کرده‌اند. شخصی می‌گوید نزد او بوده که فردی از عراق به آنجا می‌‌آید. جریر می‌پرسد: «از عراق چه خبر؟» او خبر می‌دهد که هارون‌الرشید را ترک کرده در حالی که سخت‌گیری‌‌هایی با زائران امام حسین(علیه‌السلام) داشته است. آنها قبر امام حسین(علیه‌السلام) را تخریب کرده بودند. در آنجا درخت سدری وجود داشت که زائران آن را نشانه‌ قبر امام حسین(علیه‌السلام) می‌دانستند و هارون دستور قطع آن را داده بود. جریر بعد از شنیدن این ماجرا، الله اکبر می‌گوید و حدیثی را از پیامبر[صلی‌الله‌علیه‌وآله‌] نقل می‌کند که پیامبر[صلی‌الله‌علیه‌وآله‌] در آن، قطع‌کننده‌ی درخت سدر را سه بار لعنت کرده است (لعن‌ الله قاطع السدرة). جریر می‌گوید تاکنون معنای این حدیث برای ما مبهم بوده است و الان معنای آن را دانستیم. می‌دانیم اگر قرار است حسین(علیه‌السلام) مصباح هدایت و سفینه‌ی نجات برای همگان باشد، نباید در طول تاریخ فراموش و محو شود. شهادت امام[علیه‌السلام] یک عمل اجتماعی بود و نه فردی. مناسک اربعین، تداوم حقیقت عاشورا است. اگر این مناسک نباشند، شهادت امام حسین(علیه‌السلام) و قیام در همان صحرای کربلا تمام می‌شود. ۲۸شهریور۱۴۰۰ نشست «علوم اجتماعی و نهضت حسینی» متن کامل گزارش (علیه‌السلام) @hparsania