💢بازتاب گفتمان حدیث پژوهی جامعه الازهر
🔺به بهانه بررسی کتاب طعون و شبهات الشیعه الامامیه حول الصحیح البخاری و الرد علیها؛
✍️حجتالاسلام علی راد
الازهر در روزگار نزدیک به عصر ما رویکردی تقریبی به شیعه یافت و مذهب تشیع را به عنوان یکی از مذاهب فقه اسلامی به رسمیت شناخت که خود مرهون تلاشهای بزرگان حوزه علمیه شیعه در وحدت و تقریب میان الازهر و حوزه علمیه قم بود؛ همچنان این آرمان تقریبی طرفداران جدی در حوزه دارد و البته مخالفانی نیز دارد.
در این میان سویه مهم بحث تمرکز بر رویکرد علمی جامعهالازهر درباره شیعه پس از انقلاب اسلامی در ایران است و این پرسش مطرح است که آیا رخداد انقلاب اسلامی در ایران در رویکرد علمی – پژوهشی جامعهالازهر مصر اثرگذار بوده است یا خیر؟ راهکار علمی برای اکتشاف تغییر یا عدم تغییر این رویکرد جامعهالازهر مصر چیست؟
مطالعه ژرف و روشمند پژوهشهای انجام شده در جامعهالازهر مصر در نیمه سده جاری در سطوح مختلف علمی آن بویژه در مقطع دکتری با گرایشهای متنوع آن در رشتههای تفسیر قرآن، حدیث، کلام، … میتواند در اکتشاف و تحلیل گفتمانِ پنهان نخبگان الازهر درباره تشیع کمک نماید و تصویری از تشیع در اذهان الازهریون را برای ما نشان دهد. نتایج این مطالعه میتواند در امکان یا امتناع تقریب حوزه شیعه با الازهر نیز کمک نماید و البته باب گفتوگو و نقدهای علمی دو سویه را نیز فراهم نماید.
👈 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72336
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انسان شناسی فقهی، گزارشی از فقه موجود
✔️با توجه به موضوع فقه، یعنی افعال انسانی، انتظار بجایی است که انسانشناسی فقیه در تأملات فقهی او مؤثر باشد. این نوشتار به بررسی این مسئله پرداخته است که یک فقیه، انسان را با چه ویژگیهایی میشناسد؟ طرح پرسش یادشده و بررسی آن، علاوهبر اینکه در فهم آرای فقها بسیار مفید و لازم است، در سامانبخشی فقه بسیار راهگشا است و میتواند آغازگر پرسشهای موضوعشناسانه در فقه باشد.
👈پژوهش حجتالاسلام ابوالحسن حسنی را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72327
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
📜انتشار نامه پاپ فرانسیس به حضرت آیتالله سیستانی ✔️واتيكان این نامه را سهشنبه گذشته، بوسيله کاردی
💢پاسخ آیتالله سیستانی به نامه پاپ فرانسیس
✔️حضرت آیتالله سیستانی، به نامه پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان پاسخ گفت و بر اهمیت همافزایی تلاشها برای مبارزه با خشونت و نفرتپراکنی و تثبیت ارزشهای همبستگی میان مردم تاکید و اظهار کرد: من با شما در لزوم انجام تلاشهای بیشتر برای دفاع از ستمدیدگان و مظلومان در مناطق مختلف جهان همرای هستم و معتقدم فجایع و مشکلاتی که بسیاری از مردم، گروههای نژادی و اجتماعی در مناطق زیادی در شرق و غرب جهان در نتیجه ظلم فکری و دینی و سرکوب آزادیهای اساسی و نبود عدالت اجتماعی متحمل میشوند، در بروز برخی تحرکات افراطی تاثیرگذار است؛ تحرکاتی که از تعدی به افرادی که فکر و عقیده مختلفی دارند؛ ابا ندارد.
👈 بخوانید: در نامه آیتالله سیدعلی سیستانی خطاب به پاپ آمده است: http://ijtihadnet.ir/?p=72360
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✍️پيام آيتالله نوری همدانی در محكوميت هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
با کمال تأسف اهانت به قرآن کریم همچنان ادامه دارد و غمبارتر آنکه سازمانهای اثرگذار هیچگونه اقدام عملی انجام نداده و فقط به بیانیهای ساده اکتفا نمودند و کشور محل جرم نیز ابتدا مجوز این اهانت را داده و سپس در برابر معترضان اظهار تأسف میکند.
بیتردید اهانت به مقدسات اديان آسمانی را جایز نمیدانیم و به شدت محکوم میکنیم و از سازمانها و سران کشورهای اسلامی میخواهیم هرچه زودتر تصميمی جدی برای جلوگیری و مقابله با این جنايت را بگیرند.
بر مسئولان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز لازم است تلاش و پیگیری سريعتری نسبت به این موضوع داشته باشند.
توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم
حسین نوری همدانی
قم المقدسه
۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نقد اجمالی علی کتاب المدرسة التفكيكية الشيعيّة المعاصرة.doc
140.7K
🔖 نقد اجمالی بر کتاب «المدرسة التفکیکیــة الشیعة المعاصرة»
✍️بقلم آیتالله جعفر سبحانی
📆 13 محرم الحرام 1445 هـ
📌أنتشرت أخیراً فی السعودیة کتاب باسم المدرسة التفکیکیة الشیعیة فیها سموم کثیرة وافتراءات متوفرة قام الشیخ جعفر السبحانی، بنقد اجمالیٍ ارسله الیکم راجیاً أن یقع النقد بید الکاتب أو الناشر وإلیکم عنوانهما.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔۱۴ مرداد؛ آغاز دوره مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی
✔️با حضور ۵۰۰ نفر از نخبگان و اساتید منتخب حوزههای علمیه کشور (برادران و خواهران)
🔻در سه مدرسه؛
🔹 فقه و اصول
🔸 کلام و فلسفه
🔹ادبیات و تفسیر
📌با بهره گیری از حدود ۵۰ نفر از اساتید اعلام حوزه های علمیه قم و مشهد
📆 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
🕌 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شما میدانید شیخ فضل الله نوری (ره) را چه کسی محاکمه کرد؟
✔️امام خمینی رضوان الله تعالی علیه:
🔹میدانید که مرحوم شیخ فضل الله نوری(ره) را کی محاکمه کرد؟ یک معمم زنجانی، یک ملای زنجانی [ابراهیم زنجانیِ فراماسون، شاگرد و معتمدِ آخوند خراسانی] محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد. وقتی معمم، ملا، مهذب نباشد، فسادش از همه کَس بیشتر است.در بعضی روایات هست که در جهنم بعضی ها، اهل جهنم، از تعفن بعضی روحانیین در عذاب هستند و دنیا هم از تعفن بعضی از اینها در عذاب است.۵۹/۹/۲۷
🔹مرحوم شیخ فضل الله ایستاد که مشروطه باید مشروعه باشد، باید قوانین موافق اسلام باشد.در همان وقت که ایشان این امر را فرمود و متمم قانون اساسی هم از کوشش ایشان بود،...خارجیها که یک همچو قدرتی را در روحانیت می دیدند، کاری کردند در ایران که شیخ فضل الله مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه را، یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف روحانی نما، او را محاکمه کرد و در میدان توپخانه، شیخ فضل الله را در حضور جمعیت به دار کشیدند.۵۹/۸/۲۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیخ فضلالله نوری؛ بزرگمرد عرصه جهاد و اجتهاد
✍️نوشتاری از آیتالله جعفر سبحانی
درباره مرحوم حاج شيخ فضلالله نورى، شهيد عصر مشروطيت، كتابها، رسالهها و مقالههاى فراوانى نوشته و منتشر شده است، و غالباً سوژۀ نوشتهها و گفتارها، حياتِ سياسى و جهادِ دينى اين مرد است؛ در حالى كه اين موضوع يكى از ابعاد اين مرد بزرگ را تشكيل میدهد، و بحق در اين باره، به صورت زيبا، سخن گفته شده است، ولى درباره اجتهاد و فقاهت اين مرد، كمتر ذكرى به ميان آمده، در حالى كه جهاد اين مرد بر اساس اجتهاد و ديد فقاهى وى استوار بوده است، و آن بينش فقهى بود كه اين مرد را به اين راه كشاند، و اگر روزى از گشايش مجلس به عنوان دفع ظلم دفاع كرد، بينش دينى بود كه او را بر اين كار واداشت، و اگر با مجلس كذايى آن روز پرچم مخالفت برافراشت، فقاهت و آشنايى او با مبانى دين، وى را بر اين مخالفت بر مىانگيخت. پس چه بهتر كه آگاهى او از معارف و اصول اسلام، تا آنجا كه امكان دارد مطرح شود و در حدّ يك مقاله بازگو گردد.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72356
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 مدرسه تابستانی «اعتبارسنجی احادیث»
👤 زیر نظر استاد مجتبی الهی خراسانی
(استاد رجال و خارجِ فقه و اصول)
✔️ اهداف:
۱. اتخاذ مبانی و آرای ضروری در حدیثپژوهی، جهت تحقیقات فقهی اجتهادی در حوزههای تخصصی؛
۲. کسب توانایی مستقل در اعتبارسنجیِ راویان و روایات فقهی، مبتنی بر مبانی و قواعد رجالی مختار
👥 اساتید:
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید جواد شبیری؛
🎙حجتالاسلام والمسلمین کاظم رحمان ستایش؛
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید علی دلبری؛
🎙حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی؛
و...
👥دستیاران علمی:
🎙حجج اسلام صالح حائری، سیدعباس موسوی، محمد الهی خراسانی
🗓زمان:
۱. مرحله اول (مبانی و قواعد): ۱۴ مرداد تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
۲. مرحله دوم (روات): ۲۱مرداد تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
مرحله سوم (اسانید): ۲۸ مرداد تا ۲ شهریور ۱۴۰۲
📅 شنبه تا پنج شنبه: ۷ تا ۱۱ صبح
✔️امتیازات:
۱. غنای علمی
۲. بهره گیری از روش کارآمد
۳. بهره مندی از اساتید برجسته
۴. کسب توانمندی در اعتبارسنجی مستقل
۵. گواهی رسمی حضور در دوره
✔️شرایط حضور:
۱. اتمام یا اشتغال به سطح چهار حوزه
۲. موفقیت در مصاحبه مختصر علمی و مهارتی شامل:
الف) آشنایی با کتاب اصول علم الرجال (علامه فضلی)
ب) آشنایی با نرم افزار درایه النور
✔️ تذکرات مهم:
۱. ظرفیت پذیرش کارگاه، حداکثر ۱۵ پژوهشگر است.
۲. فرصت ثبتنام، تا ۱۲ مرداد است (بدون تمدید).
۳. اولویت مصاحبه و پذیرش بر اساس زمان ثبت نام خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 داستان اعدام شیخ فضلالله مصداق بیتفاوتی و گناهان جمعی ملتهاست
🔹بحث یك نفر آدم نیست كه خطایی انجام دهد و یك عده از آن متضرر شوند؛گاهی یك ملت یا جماعت مؤثری از یك ملت مبتلا به گناهی میشوند. این گناه هم استغفار خودش را دارد.
🔶 یك ملت گاهی سالهای متمادی در مقابل منكر و ظلمی سكوت میكند و هیچ عكسالعملی از خود نشان نمیدهد؛ این هم یك گناه است؛ شاید گناه دشوارتری هم باشد؛ این همان «انّ الله لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم» است؛ این همان گناهی است كه نعمتهای بزرگ را زایل میكند؛ این همان گناهی است كه بلاهای سخت را بر سر جماعتها و ملتهای گنهكار مسلط میكند.
🔹ملتی كه در شهر تهران ایستادند و تماشا كردند كه مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بالای دار بكشند و دم نزدند؛ دیدند كه او را بااینكه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینكه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نكرد، ضد مشروطه قلمداد كردند- كه هنوز هم یك عده قلمزنها و گویندهها و نویسندههای ما همین حرف دروغ بیمبنای بیمنطق را نشخوار و تكرار میكنند- پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشكیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حكومت به رضا شاه را تصویب كردند. آنها یك عده آدم خاص نبودند؛ این یك گناه ملی و عمومی بود.
🔶 «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصّة»؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی كه مرتكب گناهی شدند، نمیشود؛ مجازات عمومی است؛ چون حركت عمومی بوده؛ و لو همهی افراد در آن شركت مستقیم نداشتند.
📆دیدار کارگزاران نظام ۱۳۸۴/۰۸/۰۸
🆔 https://eitaa.com/ijtiha
46.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پیام تصویری آیتالله جعفر سبحانی به همایش ملی شیخ شهید؛ آیتالله فضلالله نوری (ره)
📆 چهارشنبه یازدهم مردادماه ۱۴۰۲
🕌 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سالن استاد موسویان (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارش تفصیلی از همایش ملی شیخ شهید
✔️آیتالله سبحانی: آثار علمی شهید بزرگوار، «آیتالله العظمی» مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری فراوان است؛ یکی از آثارش، 25 قاعده فقهی را در 500 بیت به نظم درآورده است. قواعد فقهیه را در قالب شعری ریختن آن هم در 500 بیت، خیلی کار مشکلی است البته این قواعد، قواعد فقهی محکمی است که ایشان آوردند و یکی از کارهای دوران نوجوانی ایشان بوده. کتابهای دیگری هم دارد که بهترین کتاب ایشان همان «ضمان ید» است که ما در موسسه چاپ و منتشر کردیم. ایشان عالمی نبوده که تنها در خانه بنشیند و در مدرسه درس بگوید و کار با مردم نداشته باشد. درواقع، عمرش در جامعه بوده، فکرش در جامعه بوده که بتواند جامعه را متدین بار بیاورد و دشمنان را برطرف کند.
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: شیخ فضل الله نوری مانند امام خمینی قائل به ولایت مطلقه فقیه بود. اگر مقارنهای بین مطالب شیخ و مطالب مرحوم نائینی در کتاب تنبیه الامه کنیم، میبینیم که همان مبانی مرحوم نائینی را شیخ دارد. و واقعا انتزاع و معرفی که امروز بین شیخ و علمای برجسته نجف به عنوان تقابل قرار دادند، تقابل کبری و در مبانی نبوده است بلکه همان مبانی مرحوم نائینی را شیخ فضل الله دارد. تعابیر شیخ فضل الله نوری در باب ولایت فقیه تعابیر بسیار محکمی است. از مبانی شیخ فضل الله نوری این است که امور عامه از باب ولایت شرعیه است؛ از نظر وی، اگر کسی بیاید منصب حکومت را بگیرد کار حرامی کرده است. برخی تلاش میکنند که شیخ فضل الله را موافق سلطنت نشان دهند درحالیکه در کلمات شیخ میبینیم که به «سلطنت جائر» تعبیر میکند.
✔️استاد مهدی انصاری قمی:ما شیخ فضل الله را نباید در مشروطه ببینیم بلکه باید ایشان را از حوادث قبل از تحریم تنباکو و خرید دربار سلطنت ناصری ببینیم. ظهور و بروز شیخ بعد از تحریم تنباکوست.اگر تاریخ اسلام را ندانیم، نمیبینیم سیاست در جهان چگونه اعمال میشود. از دیروز اسلام تا امروز هرروز نقش جدیدی در استعمار مسلمانان پایه ریزی شده است.... فقهای ما بحث فقه سیاسی را خارج از مدار مطالعات فقهی و حوزوی خود قرار دادند و این اشتباه بزرگی بود. رساله حکومت دینی در نجف وقتی مطرح شد که موج آور بود و جنبشی ایجاد کرد. عدهای را جذب کرد و عدهای را برید... درایت سیاسی یک فقیه میتواند جامعه را یک جامعه علوی، اسلامی، قوی، ستبر، محکم، با استقامت، با سیاست و مسلط مقابل سیاست وارداتی قرار دهد. ما با دعا و انشاء الله گفتن نمیتوانیم در دنیا دولت تاسیس کنیم.... هیچ یک از علمای نجف و ایران از لحاظ دیدگاه سیاست دینی با دیدگاه شیخ فضل الله نوری مخالفت و مغایرت نداشتند، فقط در برداشتها مشکل پیش آمد.
✔️استاد علیاکبر رشاد: احیای نام بزرگان چون شیخ فضلالله نوری در حقیقت به مثابه الگوسازی برای مدرسین و طلاب حوزه است. طلبه باید بداند باید شیخ فضلالله نوری بشود که علم و عمل را با هم توأم کند. تا پای دار، پایداری کند. که بگوید اگر پرچم بیگانه را بر سر منزل بزنی، از اعدام در امان خواهی ماند و میگوید من هرگز زیر پرچم کفر نخواهم رفت... حوزه نماد استقلال ایران است. در تاریخ ایران بگردید طی حدود دوازده ـ سیزده قرن پس از آنکه ملت ایران مسلمان شدند و رفتهرفته به مکتب اهل بیت روی آوردند، تاریخ را نگاه کنید، علم را حوزه حفظ کرده است. ویت ما به فارسی بسته است، ادب فارسی را حوزویان حفظ کردند. استقلال این کشور را حوزویان و طلاب و علما حفظ کردهاند. هرگاه علما پا به جهاد نهادند، ما پیروز شدیم و اگر هم اتفاق افتاد که شهید شدیم، به هر حال عواملی دخیل بود. این را کسانی که احیانا از سر جهل و اغفالشدگی امروزه مطالبی را راجع به حوزه میگویند بدانند که اگر حوزه نبود، ایران هم نبود، نه ادبیات پارسی در ایران بود، نه علوم در ایران بود، نه هویت ایرانی باقی مانده بود.
📝 متن گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=72435
📸 همایش ملی شیخ شهید در قاب تصویر: http://ijtihadnet.ir/?p=72415
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Sheikh Shahid.mp3
37.02M
🔊بشنوید: صوت کامل همایش ملی شیخ شهید؛ بزرگداشت آیتالله شیخ فضل الله نوری(ره)
👤با پیام تصویری آیتالله جعفر سبحانی
👤 با سخنرانی اساتید:
🎙محمدجواد فاضل لنکرانی
🎙علـی اکبــر رشـــــاد
🎙مهدی انصاری
📆 چهارشنبه یازدهم مردادماه ۱۴۰۲، قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙خطبههای نماز جمعه آیتالله جوادی آملی به سالگرد شهادت آیتالله شیخ فضل الله نوری (ره)/ ٨٧/۵/١١
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شیخ شهید در جایگاهی است که باید به ایشان «آیتالله العظمی» بگوییم
✔️خلاصهای از سخنان استاد شبزندهدار در جمع دستاندرکاران همایش ملی شیخ شهید (ره) و سایر اعضاء
1. مرحوم آقای ابوالحسنی در مطالعات خود عمیق بود. از خصوصیات ایشان این بود که در باب مشروطه و شیخ فضل الله نوری شذوذات [افکار ناپخته یا انحرافی] نداشت ولی من در بعضی از افراد دیدم که شذوذ دارند و برداشتهای ناصحیح میکنند. زمانی که ایشان [استاد ابوالحسنی] در قم بودند و در کوچه صدوق واقع در خیابان دورشهر سکونت داشتند، ما هم در خیابان بیگدلی، کوچه شیرین ساکن بودیم. در همان ایام بود که در منزل ایشان با هم دیداری داشتیم و با یکدیگر گفت و گو کردیم. شاید موضوع گفت و گو درباره مشروطه و شیخ شهید بود.
2. واقعا شیخ مظلوم است. مقبره ایشان در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) و صحن مبارک است ولی [متاسفانه] الان میبینیم که چندانکه باید مورد توجه نیست. باید اقرار به این مسئله داشت که وقتی حرم میرویم، [بیتوجهیم و] معمولاً سر قبر شریف و مزار ایشان نمیرویم. البته سابق بر این، در مزار ایشان درس خارج برگزار میشد. حتی مرحوم فکور رضوان الله علیه -که مرجع استخاره بود - نیز آنجا تدریس میکردند و بعضا محل گعدههای علمی - ادبی بود که آقای حاج آقا موسی و دیگران مباحثه داشتند.
3. [شیخ شهید] حقیقتاً انسان بسیار بسیار بصیری بود. همان صفتی که امام صادق علیهالسلام درباره حضرت عباس علیهالسلام میفرماید: کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه. انسان [جلوهای از] صلابت ایمان را هم در شیخ فضل الله نوری میبیند.
[اولا] "صلبَ الایمان" بود؛ لذا حاضر شد تا پای دار از آنچه برهان و دلیل اثبات کرده دست برندارد هرچند به قیمت جانش تمام شود.
[ثانیاً] نافذ البصیره بود و لذا میگفت اگر در نظام مشروطه، قید مشروعه نباشد این نظام، اسلامی نخواهد بود؛ ملاک دین خداست، نه خواسته حکمرانان یا اهواء و آراء این و آن؛ زیرا إنَّ دینَ اللّهِ لَا یُصابُ بِالْعُقُولِ النّاقِصَةِ، وَ الآراء الْباطِلَةِ... عقول ما به کُنهِ همه احکام و مسائل دین نمیرسد و اگر فلسفه احکام دین را نفهمیدیم حق حذف یا دستکاری در آن را نداریم. بله باب علم بسته نیست از فلسفه احکام سوال کنیم و تحقیق کنیم اما اگر ان را درک نکردیم، نباید مخالفت کنیم و به اسم منافع دنیوی، دین را کنار بگذاریم، بلکه باید تسلیم محض باشیم.
4. آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری(ره) هم قائل بود که ما باید به اسلام و احکام همینگونه اعتقاد داشته باشیم. ایشان شهیدِ دفاعِ از حدود الهی است؛ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ. از این جهت این بزرگوار حجت الهی است. دغدغه مهم شیخ، همین بود.
5. البته باید درباره ایشان تعبیر «آیت الله العظمی» را به کار برد؛ ایشان در این حد است. از اصحاب سامرا است که این اصحاب ویژگی خاصی دارند. نوابغ علمی در آنجا بودند.
6. حاج شیخ عبداکریم حائری مؤسس حوزه پیش شیخ فضل الله درس خوانده است. داستانی هست که ملافتحعلی عراقی سلطانآبادی از تلامذه میرزا، از شهادت شیخ فضل الله و آینده حاج شیخ عبدالکریم خبر داده بود. این ماجرا در کتاب سر دلبران، نوشته مرحوم حاج آقا مرتضی حائری یزدی آمده است که من نسخه اصلی آن را در دو جلد دیده بودم و شاید زیراکس هم کردم. بخشی از آن را آقای استادی بعداً تحت عنوان سر دلبران چاپ کرد.
7. شیخ مرد بزرگی است و بجا است این خدمت [تشکیل همایش علمی جهت بزرگداشت ایشان]؛ هم به آن بزرگوار و هم برای اینکه جامعه ایشان را بشناسد صورت بگیرد؛ بالخصوص، مسئولین و دیگران بدانند که چنین بزرگانی در این راه چگونه استقامت کردند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مدرسه فقه و اصول دارالعلم
🔺آغاز دوره مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی
👤با حضور حضرات آیات و حجج اسلام درایتی، شب زنده دار، مبلغی، میرباقری، الهی خراسانی، واسطی، علیدوست، زمانی فرد و ...
📆 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
🏛 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر) دارالعلم
🔗پیوند شرکت مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/kalamfalsafe
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔔 فراخوان مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی 🔺ویژه اساتید و مستعدین برتر و طلاب مقطع خارج 📆 از
❗️اطلاعیه
✔️با توجّه به درخواست فراوان طلاب و فضلای گرامی برای استفاده از مباحث مطروحه در مدرسۀ تابستانه دارالعلم به صورت غیرحضوری، سامانۀ آموزش مجازی (LMS) برای این دوره آمادهسازی شد.
🔰 علاقمندان میتوانند از طریق پیوندهای ذیل به دروس مدارس سهگانه دسترسی یابند:
🔗مدرسۀ فقه و اصول: https://lms2.hozehkh.com/ws/feqhosul
🔗مدرسۀ ادبیّات و تفسیر: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir
🔗مدرسۀ فلسفه و کلام: https://lms2.hozehkh.com/ws/kalamfalsafe
⚠️طلاب معزز توجه نمایند که شرکت مجازی در این طرح شامل صدور گواهی پایان دوره نخواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
44.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مدرسه تابستانی «دارالعلم» با پیام آیتالله سبحانی افتتاح شد/ سابقه ۴۰۰ ساله دروس حوزوی در حرم امام رضا(ع)
✂️فرصتهای خوبی در اختیار شما هست. انسان در دوران جوانی میتواند همه مقاصدی را که دارد تا حدی به دست بیاورد. کرارا از حضرت امام (ره) شنیدم که در مجالس خصوصی میفرمود: «همه چیز در دنیای جوانی؛ دنیا هم بخواهید، آخرت هم بخواهید، تحصیل هم بخواهید در دوران جوانی؛ دوران جوانی تمام قوای انسانی آمادگی دارد که در ان مقصد فعالیت کند و کار کند.»
✂️ امروز محل بحث و حاجت است. این مباحثی که در جامعه علمی ما یا در خارج مطرح است را بیان کنند به گونهای که بتوانند اینها را آماده کنند نسبت به پاسخ این مسائل فقهی، اصولی، اخلاقی و کلامی. البته مقصود ما سئوالات پایه نیست؛ سوالات پایه در کتابها هست. آن مسائل علمی که در حقیقت، بنیه و مدرک میخواهد اینها را بیاموزند.
✂️چون فرصت کم است باید آقایان اساتید از موجزگویی بهره بگیرند البته موجزگویی به این معنا نیست که مساله را فشرده بگویند و مفهوم نباشد بلکه در عین مفهوم بودن، مختصر باشد چون ...
👈 متن کامل توصیههای آیتالله سبحانی به طلاب و اساتید: http://ijtihadnet.ir/?p=72441
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مشق تفسیر
🔺کارگاه آموزشی روش برداشت از قرآن کریم
👤مدرس: حجتالاسلام مرتضی مروی
✔️امتیازات
۱. بازخوانی مهمترین مبانی تفسیر قرآن
۲. یادگیری مقدماتی روش کشف عناصر مفهومی واژههای قرآن
۳. تمرین استفادهٔ «فعال» از تفاسیر
۴. کسب مهارت مواجههٔ پرسشگرانه با آیات کریمه قرآن (مبتنی بر روش استاد صفایی حائری)
۵. کارورزی برای تفسیر اجتهادی قرآن با رویکرد تربیتی
📆 زمان: ۱۷ تا ۳۱ مردادماه (جلسه توجیهی + دوازده جلسۀ آموزشی و کارورزی)
⏰ از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸
🏬 مکان: مشهد، مؤسسه تفسیر تخصصی امام سجاد علیهالسلام
♻️ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر: شناسۀ @ali_nezhaad و شمارۀ 09158003974
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دفاعی عقیم و پرهزینه!
✍️استاد ابوالقاسم علیدوست
مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی (ع) را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا (ع) مقایسه میکنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال نجام داد.
در گذشته هم طلبهای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است. دیگری در مشهد مطرح کرد که حدود سی فساد در حکومت امام (ع) بوده است که امام نتوانستهاند آنها را معالجه کنند. چنان که واعظ دیگری در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه بدین مضمون مطرح کرد: به نظر شما، امام خمینی و رهبران انقلاب ایران تا چه حد در پیاده کردن اهداف خود موفق بودهاند؟ پاسخ داد: من سؤال را به شما برمیگردانم و میپرسم: اصولا پیامبران و پیامبر اسلام (ص) تا چه پایه موفق بودهاند؟
این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام دادهاند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کردهاند؛ قهرا در آینده هم شاهد ادامه این حرکت خواهیم بود. از آن جا که عموم این آقایان، از چهرههای انقلابی و از موقعیت قوی در امر تبلیغ برخوردار و صاحب تریبونهای حساساند (و اگر چنین نبود ورود نمیکردم) به تحلیل و بررسی این حرکت میپردازم.
حاصل پرداختن به ادله ذیل، چیزی جز اثبات عقیم بودن این نوع دفاع (توهم دفاع) و پرهزینه بودن آن نیست؛ بدین قرار:
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72446
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کاربرد قواعد فقهی در طراحی شهری
گزارشی از یک رساله علمی سطح چهار حوزه علمیه؛
🔻یکی از ضروریات ساماندهی شهر و شهرنشینی بر مبنای احکام فقهی، بررسی و تبیین قواعد عمومی حاکم بر آن است. قاعده فقهی، مفهومی عام و کلی است كه بر موارد آن تطبیق مىشود ولى منبع استنباط و توسیط نیست. قواعد فقهی در طراحی شهری، کاربردهای قابلتوجهی دارند. ازاینرو، میتوان از ظرفیتهای قواعد عمومی فقه، در راستای به دست آوردن معیار فقهی برای نظارت و بهکارگیری این قواعد در طراحی شهری استفاده نمود.
این تحقیق با تدوین حجتالاسلام علی ثناگو و راهنمایی استاد مجتبی الهی خراسانی، کوشش میکند با واکاوی قواعد عمومی وابسته، كاربرد آن را در طراحی شهری تبيين كند.
این پژوهش قصد دارد قواعد فقهیای که از مؤلفههای بسیار مهم جهت تدوین قوانین و مقررات در جامعه اسلامی در عرصههای مختلف ازجمله سیاستهای راهبردی مدیریت شهری و طراحی شهری آن است، گردآوری نماید؛ چراکه فاصله گرفتن طراحان شهری در عصر حاضر از مبانی دانش تفقه و قواعد فقهی آن، سبب آشفتگی و عدم تعادل و ناپایداری طراحی شهری شده است.
نتایج حاصل از پژوهش، نشان میدهد قواعد عمومی فقه همچون قاعده لاضرر، اتلاف، تسبیب، تسلیط، نفی سبیل، احترام، ولایت حاکم، تزاحم حقوق، اقدام، تعظیم شعائر، حرمت اعانه بر اثم، میتوانند در حفظ حقوق خصوصی و عمومی شهروندان در فرایند و ابعاد طراحی شهری، نقش کلیدی را ایفا نمایند.
📸 مشاهده کنید: تصاویر دفاع از یک رساله علمی سطح چهار حوزه علمیه مشهد
📝 بخوانید: گزارش محتوایی از رساله علمی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 از شیخ انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال میکردند میفرمود: من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید
✔️مرحوم آیتالله حاج میرزا محمّد ثقفی (پدر همسر امام خمینی وصاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ):
چندی بود میخواستم نکته را تذّکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی میفرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
و از این جا معلوم میشود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیهالسّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند.
چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند: «من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.»
و اوقاتی که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال میشد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود، البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمیداند ارشاد به أهلش فرماید.
بنده تعجّب میکنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال میکند جواب میدهند! مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟! شما میدانید طبیب نیستید، چرا معالجه میفرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه میگوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمیدانید اهل شعر نیستید، چرا شعر میگوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی میکنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه میدانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمیشود.
و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمیتواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت میخواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد.
📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اعتبار روایات کتاب تحف العقول
✔️حضرت آیتالله خامنهای در جلسه ۱۵ درس خارج فقه، بحث مکاسب محرّمه، اعتبار روایت کتاب تحف العقول را از دیدگاه فقهاء مورد بررسی قرار دادند و نظر خود را این زمینه ابراز کردند و گفتند: بعضیها میگویند که استناد کتاب تحفالعقول به جناب حسن بن علی بن شعبة حرّانی معلوم نیست؛ این اشکال وارد نیست؛ چون شیخ حرّ عاملی در خاتمۀ وسائل، با ذکر این عبارت «فی ذکر الکتب المعتمدة الّتی نقلتُ منها أحادیث هذا الکتاب، و شهد بصحّتها مؤلّفوها و غیرهم، و قامت القرائن علی ثبوتها و تواترت عن مولّفيها، بحیث لمیبق فیها شکٌ و لاریب» کتابهایی را که در وسائل از آنها استفاده کردند، به انضمام مؤلّفین آن، اجمالاً بیان میفرمایند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72432
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بزرگان اسلام در مورد هتک حرمت قرآن، موضع جدیدی بگیرند
✍️بیانیه آیتالله جعفر سبحانی در پی هتک حرمت قرآن برای سومین بار در حمایت پلیس!
بسمه تعالی
برای بار دیگر دست شیطانی در کشور سوئد به هتک حرمت قرآن دست زد و این کتاب آسمانی را بار دیگر در مقابل سفارتهای کشورهای اسلامی آتش زد. با این که مراجع عظام و رؤسای کشورهای اسلامی و شخصیتهای سیاسی و حتی رئیس سازمان ملل این عمل را محکوم کرده اما هنوز کشور سوئد و دانمارک از این خواب شیطانی بیدار نشده و اهانت را تکرار نمودند!
جای تأسف است تا کنون با این همه محکومیت ها و عکس العملها، هنوز این عمل ادامه دارد. اینک لازم است بزرگان اسلام در این مورد، موضع جدیدی بگیرند تا از تکرار چنین وقایع تلخی جلوگیری شود.
ما به فرموده آیه {يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ} حاکمیت نور ایمان را برای ابد خواهانیم و خداوند این کوردلان را به جزای اعمالشان خواهد رساند.
تأسف اینجا است که این کارها با حمایت کامل پلیس انجام گرفته است.
قم _ جعفر سبحانی
مرداد 1402
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ارسال ۹۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش بین المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب
✔️حجتالاسلام والمسلمین مجید تلخابی، دبیر علمی همایش بین المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از آن جهت که از طرف فقیه بزرگواری نوشته شده دارای اهمیت است، لذا تبیین مبانی فقهی این بیانیه از جهات مختلف باید مورد اهتمام مراکزی علمی فقاهتی قرار گیرد.
بیانیه گام دوم از جهت تشکیلاتی و محتوایی از سطح بسیار خوبی برخوردار است؛ لذا اعضای کمیتههای علمی این همایش از اساتید بزرگ فقهی و مراکز علمی حوزه علمیه قم دعوت به همکاری نموده و در این راستا پژوهشهای خوبی را ترسیم و عملیاتی نموده است.
تاکنون بالغ بر ۹۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است و بیش از ۱۵۰ مقاله از این تعداد به زبان اردو به رشته تحریر در آمده و تعدادی نیز به زبان عربی و انگلیسی نگاشته شده است.
این همایش بین المللی ضمن اخذ مجوز ISC، آمادگی دارد تا با همکاری تعدادی از مجلات و نشریات علمی فقهی، مقالات برتر همایش، را چاپ و منتشر نماید. دبیرخانه این همایش تاکنون بیش از ۴۰ پیش نشست علمی برگزار و ۲۰ پیش نشست علمی نیز برای ادامه هدفگذاری نموده است، اظهار داشت: در فرایند برگزاری این همایش ۳۱ کرسی نظریهپردازی هدفگذاری شده که تاکنون ۱۶ مورد آن برگزار شده است.
تاکنون پنج مرکز علمی، تمام نمایندگیهای جامعه المصطفی به ویژه مجموعههایی که رشته های متناسب با موضوعات فقهی دارند، در این همایش مشارکت نمودهاند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad