🔔سلسله نشستهای علمی «فلسفه شریعت»
🎙 ارائه دهنده: استاد احمد مبلغی
📆 زمان: سهشنبه و چهارشنبه ۱۷ و ۱۸ مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۰۰
🏢مکان: حرم مطهر رضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مزایای حقوق شهروندی شیعی در دنیای معاصر
✔️حجتالاسلام والمسلمین مسعود راعی، استاد تمام حقوق بینالملل دانشگاه اصفهان است. او البته سالهاست که علاوه بر تدریس در دانشگاه، در حوزههای علمیه اصفهان نیز به تدریس فقه و دانشهای وابسته به آن میپردازد. از راعی، نزدیک به ۲۰۰ مقاله علمی منتشر شده است. همین نکات او را یکی از بهترین افراد برای بحث از مزایای رقابتی فقه حقوق شهروندی شیعی در عرصه بینالملل قرار میدهد.
👈 یادداشت اختصاصی این استاد حقوق بینالملل، در راستای بیان مزایای فقه حقوق شهروندی شیعی در عرصه بینالملل از نگاه شما میگذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=72540
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖بسته ویژه «اجتهاد» بهمناسبت سالروز ارتحال آیتالله العظمی سید ابوالقاسم خویی (۱۷ مرداد ۱۳۷۱)
🔺سید الفقهاء و نابغه الاصول، سید ابوالقاسم خویی/ سید عبدالعزیز طباطبائی
🔺میراث فکری آیتالله خویی(ره)/ سید محمدرضا سیستانی
🔺آیتالله خویی ضرورت دخالت در امور سیاسی را تشخیص دادند/ شیخ باقر ایروانی
🔺آیتالله خویی تلاش کرد فاصله میان مردم و مرجعیت را بردارد/ سید منیر خباز
🔺درباره «حوزه نجف»، امام خمینی و آیتالله خویی/ سیدمحمود هاشمی شاهرودی
🔺مکتب آیتالله خویی(ره)/ سید محمدمهدی موسوی خلخالی
🔺سکاندار کشتی فقاهت در نجف/ خاطرات مرحوم موسوی خلخالی از استادش
🔺آیتالله خویی نسبت به سابقین آزادی فکر داشت/ سید احمد مددی
🔺تأثیر و پیامدهای شیوه اجتهادی آیتالله خویى بر محافل و مکاتب علمى حوزه علمیه قم/ حیدر حبّالله
🔺تفاوت دیدگاه امام و آیتالله خویی در ولایت فقیه ثمره عملی اندکی دارد/ مهدی هادوی تهرانی
🔺آیتالله خویی تدریس خارج را تسهیل کرد/ مهدی گنجی
🔺فقه آیتالله خویی کاملاً قابل پیشبینی و مسیرش از قبل مشخص است/ ابوالقاسم علیدوست
🔺گستره شریعت در اصول فقه آیتالله خویی مطرح نیست/ ابوالقاسم علیدوست
🔺امام خمینی تحلیلی و آیتالله خویی تطبیقی میاندیشند/ احمد مبلغی
🔺زعامت سیاسی فقیه در اندیشه آیتالله خویی/ محمدجواد ارسطا
🔺نگاهی به اختلافات اعتبار سنجی احادیث از منظر آیتالله خویی و آیتالله محسنی/ علی ظفر یوسفی
🔺روش رجالی آیتالله خویی، از دوره چهارم تدریس عوض شد/ محمدحسن ربانی بیرجندی
🔺آیتالله خویی فرمود «بروید تا میتوانید در فقه کار کنید، اصول بس است!»/ سیدمحسن حسینی فقیه
🔺آیتالله خویی گفت «اتهام اهدای انگشتر به شاه را پیش مادرم فاطمه (س) حل خواهم کرد»/ شیخ حسن انصاریان
🔺از روابط صمیمی بیوت امام(ره) و آیتالله خویی در نجف؛ تا اختلافافکنی برخی اطرافیان افراطی و مشکوک/ سید موسی خوئی
🔺واکنش آیتالله خویی به ماجرای فیضیه/ صفاءالدین تبرائیان
🔺از «خوی» تا «نجف»/ مجید تربتزاده
🔺خورشید آسمان فقاهت/ حسن طالبیان شریف
🔺کارهای ناتمام سید خویی
🔺آیتالله خویی؛ فقیهی استوار با اجازاتی ماندگار
🔺فقه بازاری و فقه نبوی/ دیدار سید صادق طباطبایی و آیتالله خویی
🔺آیتالله خویی هیچگاه مخالف انقلاب نبود/ احمد مبلغی
🔺نامه موافقت آیتالله خویی با تشکیل «نظام جمهوری اسلامی»
🔺نامه شهید صدر در پاسخ به برخی شایعات و جایگاه بیبدیل آیتالله خویی
🔺«آیتالله» مستندی که باید دید/ سید محمود صادقی
🔺فیلم/ اکران آنلاین مستند «آیت الله»
🔺فیلم/ سفارش آیتالله خویی به طلاب
🔺فیلم/ نقد آیتالله شبیری بر منهج رجالی آیتالله خویی
🔺فیلم: امتیازات علمی آیتالله خویی از زبان آیتالله شبیری زنجانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گستردگیِ فقه معاصر و الزامات آن
✔️استاد مجتبی الهی خراسانی، در جمع فضلای حوزههای علمیه، ضمن بیان اهداف و اهمیت فقه و اجتهاد به تعریف «چیستی فقه معاصر» از سه منظر پرداخت و گستره آن را در مطالعات درجه اول و دوم فقهی چون: رویکردها، محورها، لایهها، عرصهها، موضوعات، تألیفات و تصنیفات دنبال کرد و در نهایت از «الزامات گستردگیِ فقه معاصر» سخن گفت.
👈 گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» مطالعه نمایید + دریافت صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=72545
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوازده گام تا دستیابی به روششناسی فقه نظام ساز
✔️استاد علیاکبر رشاد: ما طلبهها فقط یاد گرفتهایم انتقاد کنیم مثلا به فقه موجود انتقاد میکنیم، به اصول فقه انتقاد میکنیم ولی این کار درست نیست. بله، باید نقد کرد اما نقد به این معنا نیست که فقط جهات منفی بیان شود، نقد یعنی ارزشسنجی. نقد به معنای منفیبافی نیست. کسانی مرتب جهات منفی و نقاط ضعف را بیان میکنند که اتفاقا برخی از آنها منفی نیست، نقطه قوت است. به همین خاطر تصمیم گرفتم از ظرفیتهای اصول فقه موجود برای فقه نظامساز صحبت کنم.
👈 گزارش نشست «ظرفیتهای اصول فقه موجود برای تولید فقه نظامساز»: http://ijtihadnet.ir/?p=72551
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سمینار علمی «نوآوریهای فقهی حقوقی آیتالله محسنی (ره)
📆 زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۹ صبح الی ۱۲
🏛مکان: قم، مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) سالن قدس
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اهانت به قرآن و کتب آسمانی از منظر حقوق بشر»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا
🔔نشست علمی «آزادی بیان و حقوق بشر»
🎙ارائه: دکتر محمود حکمتنیا
📆زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد، ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰
🕌مکان: حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره ۱، تالار شهید سلیمانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «الزام به تنظیم سند رسمی در اموال غیر منقول از منظر فقه و حقوق»
👤ارائه: استاد سید حسن وحدتی شبیری
🎙ناقد اول: استاد ابوالقاسم علیدوست
🎙ناقد دوم: استاد محمدجواد ارسطا
🎙ناقد سوم: استاد فهیمی
🗓 زملن: پنجشنبه ۱۹مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰
🏛مکان: حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اجماع در نگاه و سیره شیخ اعظم انصاری؛ با توجه به رسائل و مکاسب»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد
(مؤلف، پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم)
🕙 زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۷:۵۰ تا ۹
🏛 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، نمازخانه طبقه همکف
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «بازخوانی حکم شناسی و موضوع شناسی، لازمه تکامل اجتهاد»
🎙ارائه: استاد سید محمدمهدی میرباقری
📆 زمان: چهارشنبه ۱۸ مردادماه مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیۀ میرزا جعفر (دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
🔗 لینک شرکت مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/feqhosul
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان مقاله/ سیوهفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ با موضوع “همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد گردید.
🔻محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛
🔹جنگ و صلح عادلانه
🔸اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم
🔹آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی . مقابله با تکفیر و افراطیگری
🔸همدلی و همدردی اسلامی
🔹احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمتشکنی و توهین
🔸تقبیح عادیسازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی
🌐آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir
🏢نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛
🔗پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com
☎️تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷
📝نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمهای؛ (مقالات میتواند به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی باشد)
⏳آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: ۱ مهرماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه ما در حوزه فناوری و صنعت ۳۰۰ سال عقب است/ فقهای ما در حوزه عقل، اصلاً کار نکردهاند و گزارههای عقلی را بهصورت مفروض در نظر گرفتهاند
✔️دکتر محمود حکمتنیا در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹در حوزه عقل، فقهای ما اصلاً کار نکردهاند و گزارههای عقلی را بهصورت مفروض در نظر گرفتهاند؛ یعنی سؤالی که در حوزه عقل داشتند این بوده که آیا درک عقل (برفرض اینکه حکم را درک بکند) آیا مستلزم اراده شارع و حکم شرع است یا خیر؟ «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» هست یا نه؟ ولی دیگر این سؤال را نکردند که حَکَمَ به العقل یعنی چه؟ نهایتش یک حسن و قبح اشعری و معتزلی را بحث کردند. این عقل روش ندارد؟ مبنا ندارد؟ دستگاه فکری ندارد؟
🔹فقه ما در حوزه فناوری و صنعت ۳۰۰ سال عقب است. با حساب و کتاب میگویم؛ یعنی تقریباً از ابتدای قرن ۱۸ به بعد، این عقبماندگی شروع شده است. من مکاسب و دیگر آثار را که آن دوره نگاشته شده است، یک کلمه در مورد مسائل آن زمان نیست. یعنی فقهای آن زمان اصلاً در جریان آن مسئله نبوده است. البته خیلی زحمتها کشیده است؛ ولی نهایتش شده معامله فضولی و معاطات چون آنجا بحث سر این بوده؛ ولی اختراعات و ابداعات و مالکیت فکری که ۱۰۰ سال قبل از شیخ انصاری شروعشده و در این کتاب به چشم نمیخورد. هیچ اثری از علوم و فن آوریهای آن دوره در آثار فقهای آن زمان به چشم نمیخورد.
🔹معتقدم نه تمدن اسلامی رشد کرده است و نه فقها، بلکه تمدن اسلامی یک ضیق ذاتی برایش پیدا شد و نیامد جلو تازمانی که ...
📝متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72536
🆔 https://eitaa.com/ijtihad