27.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عالمان شیعه، پیشگامان مخالفت با نقشه شوم صهیونیسم
👆تماشا کنید👆
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مفتی ارشد سعودی تحت فشار افکار عمومی اسلامی و عربی، مجبور به حمایت از غزه شد
✔️با گذشت ۲۷ روز از آغاز جنگ غزه، بالاخره مفتی اعظم و هیئت کبارالعلماء سعودی، تحت فشار بیسابقه افکار عمومی کشورهای عربی و جهان اسلام به زبان آمدند و به تحولات فلسطین و غزه نیز واکنش نشان دادند. البته این رویداد درست پس از دستور پادشاه و ولیعهد سعودی، مبنی بر راهاندازی کارزار امدادرسانی به نوار غزه رخ داد!
عبدالعزیز آلالشیخ، مفتی اعظم سعودی و رئیس هیئت کبارالعلماء، این اقدام سران سعودی را «از کارهای بزرگ و نیکی» دانست که «نشان دهنده اهتمام رهبران کشور به نیازهای آسیبدیدگان و نیازمندان است».
آلالشیخ افزود این [کار] از صفات نیک این حکومت برپا شده بر پایهی استوار احکام الهی و تطبیق شریعت در همه ابعاد زندگی است. این حرکت سخاوتمندانه رهبران کشور، برای کمک به برادران فلسطینی در غزه، برآمده از اهتمام خادم حرمین شریفین و ولیعهد به حمایت از آنها، و در امتداد نقش بشردوستانه سعودی در طول تاریخ است.
آلالشیخ همچنین عموم شهروندان و اتباع مقیم را به مشارکت در این طرح دعوت کرده و درعین حال نسبت به برنامههای مشابه جعلی نیز هشدار داد.
وی در پایان گفت از خداوند میخواهیم به خادم حرمین و ولیعهد امانتدارش جزای خیر دهد؛ به برادرانمان در فلسطین رحم کند، امواتشان را بیامرزد و بیمارانشان را شفا دهد...
هیئت کبارالعلماء نیز در بیانیهای با تشویق مردم به مشارکت در این کارزار، گفت مشارکت در این کارزار، اطاعت قطعی از دستور خداوند و پیامبر (ص) مبنی بر کمک به مسلمانان آسیبدیده و نیازمند، و همچنین اطاعت از حاکمان (پادشاه و ولیعهد) است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
39.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اصول فقه شیعی
✔️استاد محسن اراکی: یکی از برجستگیهای اصول فقه شیعی دقت در این قواعد است قواعد دلالت. ما گفتیم اصول دو بخش دارد یک بخش درباره قواعد دلالت دلیل یک بخش درباره قواعد دلیلیت دلیل بحث میکند...
🎬 مشاهده با کیفیت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مبانی فقهی مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر
👤با حضور اساتید:
🎙جواد حبیبی تبار
🎙محسن احمد آخوندی
🎙علی رحمانی فرد
🎙حسن شکوری
🗓زمان: یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰
🏛مکان: قم، مجتمع امین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «چارچوب فقهی سیاستگذاری در بهرهبرداری از اراضی موات»
🎙ارائه: حجتالاسلام منصور شریفی (پژوهشگر فقه اقتصاد مرکز پژوهشی فقه های تخصصی)
👤ناقدین علمی:
🎙استادجعفر نجفی بستان (مدرّس خارج فقه و اصول و عضو محترم شورای فقهی بورس)
🎙استاد سعید فراهانی فرد (دانشیار دانشگاه قم ومشاور وزیر اقتصاد در اقتصاد اسلامی)
🗓زمان: دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۰
🏛مکان: بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیهالسلام، مجتمع صدوق، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی طبقه دوم سالن شماره ۲۱۷
🔗پخش زنده مراسم به آدرس: https://room.gharar.ir/997a39e7-a8a1-482b-9a1b-f6c5669f9bce
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ضرورت حکومت از نظر اسلام»
🎙ارائه: استاد محمدجواد ارسطا
🗓زمان: یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح
🏢مکان: قم، دانشگاه مفید، سالن شهر زبان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی دیدگاه علامه طباطبایی (ره) در خصوص مبانی نظری حکومت فقیه در زمان غیبت
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی برکتین
🗓زمان: دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ الی ۱۷
🏛مکان: قم، میدان روحالله جنب مسجد سلماسی، دارلعلم امام حسن (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقید رهبری به تحقق جهات شرعی
🔻روایت استاد صادق آملی لاریجانی از تغییر آییننامه رأیگیری مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبری معظم جهت تحقق جهات شرعی:
🔹در باب مصلحتی که میتواند جلوی حکم اولی شرع را بگیرد، رهبری فرمودند اگر ۱۵ نفر مخالف و ۱۶ نفر موافق هستند، این مصلحت روشن نیست، با این تعداد موافق نمیتوان از شرع عبور کرد. ابتدا فرمودند دو سوم اعضای حاضر رأی بدهند، به همین دلیل با ۲۰ نفر مصوبه رأی میآورد.
🔹در زمان اصلاح آيیننامه مجمع ایشان فرمودند باید دو سوم اعضای مجمع رأی بدهند، اعضای حاضر با اعضای مجمع متفاوت است، من با ایشان گفتگو کردم و خلاصه به سه پنجم اعضا رسیدیدم. رهبری اینگونه به رعایت شرع تصلب دارند./ درس خارج فقه ۱۴۰۲/۷/۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرجعیت دینی سکولار شدنی نیست
✍️حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
برخی از معممین حوزوی و غیر حوزوی عرفیگرا سالهاست که آگاهانه و نا آگاهانه تلاش میکنند دو گانه مرجعیت دینی و حکومت اسلامی را در افکار عمومی القا کنند. به زعم آنان مرجعیت دینی راه جدایی دین از سیاست و عدم دخالت دین در سیاست را میپیماید ولی حکمرانی دینی راه عدم جدایی و لزوم دخالت دین در سیاست را طی میکند.
وقتی این دسته از حوزویان عرفی گرا بیهیچ سند و مدرکی چنین نسبتهای ناروایی را به مراجع دینی حیّ و حاضر میدهند، طبیعی است که به خود اجازه دهند گذشتگان از علما و مراجع را همداستان با گرایش سیاسی سکولار تفسیر کنند و بگویند بزرگانی چون آیات عظام بروجردی، خویی، شعرانی، نائینی و آخوند خراسانی بر همین نهج و عقیده بودهاند.
البته که دستاورد القای چنین شبههای نهادینه شدن ذهنیت جدایی دین از سیاست در افکار عمومی و دورسازی مردم دیندار از اسلام سیاسی و تضعیف پایههای مردمی حکمرانی دینی است.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73974
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استقبال گرم فقها یا حضور رفع تکلیفی؟
✔️مباحثات نوشت: فرایند ثبتنام ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان از امروز آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، این درحالی است که براساس مشاهدات، سطوح عالی و فقهای حوزوی واکنشهای جدی نسبت به ثبتنام در این انتخابات نداشتهاند. هر ازچندی که در محافل یا گعدههای علمایی این موضوع طرح میشود با مواجههی بسیارسرد نیز مواجه میشود.
همانگونه که در آئیننامه مجلس خبرگان آمده، یکی از اصلیترین شرایط نمایندگی در این مجلس «اجتهاد» است. اگرچه تعاریف و احراز این شرط برای کاندیداها در دورههای مختلف تغییرات و اصلاحاتی داشته اما کلیت آن همچنان شرط اصلی برای تایید صلاحیت کاندایداها است.
باتوجه به شرط فوق کاندیداتوری مجلس خبرگان عملا در انحصار و صلاحیت فقهای حوزههای علمیه است و استقبال یا عدم استقبال این سطح از فقها برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان بسیار معنادار خواهد بود.
نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری در دهه شصت که منجر به مهمترین تصمیم نظام در انتخاب مقام معظم رهبری شد شامل فقهای عالیمقام و شخصیتهای شاخص و مورد احترام مردمی از سراسر کشور بود. در کمتر از دهسال پس از این دوره، چندتن از نمایندگان مجلس اول از سوی جامعه مدرسین به عنوان مراجع تقلید انتخاب شدند و اغراق نیست اگر گفته باشیم حمایت مردمی از انتخاب حضرت آیتﷲ خامنهای به عنوان رهبر، مرهون اعتماد و احترام فوقالعاده مردم به نمایندگان خود در مجلس خبرگان بودهاست.
باتوجه به مقدمه فوق سوالات و نکات ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:
📝بخوانید:http://ijtihadnet.ir/?p=73971
🆔https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تبیین مبانی قرآنی و روایی مقاومت
🔺سخنان استاد سیفی مازندرانی پیرامون مسائل فلسطین؛ در حاشیه درس خارج فقه،۱۳ آبان ۱۴۰۲، حرم حضرت معصومه (س)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 انتشار چهارمین جلد «تکملة التبصرة في شرح التبصرة»
✔️کتاب «تکمله التبصره فی شرح التبصره» تالیف آیتالله محمد اسماعیل غروی تبریزی (ره)، یک دوره فقه استدلالی از طهارت تا دیات در ۱۰ جلد است که جلد چهارم آن تحت اشراف آیتالله جعفر سبحانی در مؤسسه امام صادق (ع) منتشر شد.
🔻فقیهان شیعه دو نوع فقه نوشتهاند؛ برخی موفق به نگارش تمام ابواب فقه شدهاند یعنی از طهارت تا دیات؛ برخی موفق به نگارش بخشی از کتابهای فقهی شدهاند. گروه نخست نسبت به گروه دوم اندک هستند و از این قسم میتوان مبسوط شیخ و شرایع محقق و جواهر را نام برد.
از این رو، کتاب تکمله التبصره یک دوره فقه جامع از طهارت تا دیات است که جلد چهارم آن بهتازگی از چاپ خارج شده است و به تعبیر برخی از فقیهان معاصر برادر کوچکتر جواهر میباشد. کتاب حاضر شرحی بر کتاب «تبصرهالمتعلمین فی احکامالدین» تالیف علامه حلی است.
نویسنده کتاب آیتالله حاج شیخ محمد اسماعیل غروی تبریزی (۱۲۹۵-۱۳۶۰) است که آثار فراوانی در علوم اسلامی دارند و این دوره فقه در ده جلد منتشر میشود.
علاقهمندان جهت کسب اطلاع بیشتر و تهیه اثر میتوانند با شماره تلفن ۳۷۷۴۵۴۵۷ (۰۲۵) تماس حاصل نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 تقریر اصول «آیتالله وحید خراسانی» منتشر شد
✔️جلد دوم کتاب ارزشمند «تحف العقول فی علم الاصول» توسط انتشارات باقرالعلوم (ع) تحت اشراف موسسه تنظیم و نشر آثار آیتالله حسین وحید خراسانی به زیور طبع آراسته شد.
📖 این کتاب به مباحثی از علم اصول پرداخته که آیتالله وحید در مسجد اعظم قم تدریس نموده و توسط حجتالاسلام والمسلمین علی کرباسی به رشته تحریر در آمده است.
🔺استاد کرباسی از قدیمیترین شاگردان آیتالله وحید و از اعضای دفتر ایشان بوده و تقریر او با تقریظ استاد به طبع رسید.
📌پیش از این، مباحث اصول این مرجع عالیقدر از سوی اساتید سید علی میلانی، شیخ محمدرضا فرهنگ (انصاری) و شیخ نزار آلسنبل منتشر شده بود که آیتالله وحید تنها بر تقریر اخیر تقریظ نگاشته است.
👈 معرفی + نحوه خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=73976
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصولاَ اخلاق در فقه نمیتواند نباشد/ هیچ قانونگذاری خلاف ارزشهای خود قانونگذاری نمیکند/ فقه بسند به نص و اطلاق قانون در مقابل فقه عدالت و فضیلت و اخلاق
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹گاه گفته شده آن چه ما داریم در واقع عدالت در تکوین است نه عدالت در تشریع؛ خداوند در تکوین سر سوزنی ستم نمیکند، مراعات عدالت را میکند؛ اما نباید در تشریع خود را پایبند عدالت کنیم. این سخن ناصحیح است.
🔸اگر عدالت و فضیلت را پذیرفتیم آیا میتوان آن را خلاف فقه بدانیم؟ ما ادعای دین جهانی داریم و جامع و جاودان هست؛ همه شئون را در بر میگیرد؛ جامع است برای همه زمانها ست؛ جاودان است و برای همه است؛ جهانی است؛ بعد چنین دینی بخواهد پنجه به ارزشهای اخلاقی بیفکند؟! یا تا جایی پیش برود که ظلم را هم جایز بداند؟! مواردی هم که هست و میبینیم و نمیتوانیم توجیه کنیم از فقه است که خواستیم میپذیریم و نخواستیم نمیپذیریم و الا اصل شریعت جامع فضیلتها است.
🔹اصولا اخلاق در فقه باید باشد و نمیتواند نباشد، اما این را ممکن است کسی بهانه قرار دهد برای خیلی مسائل. اخیرا آمدهاند و گفتهاند ازدواج اصولا اخلاقی نیست چون یک تعهد منفعت طلبانه در آن هست. مسلم است که ما نمیتوانیم از برخی از گزافه گوییها دفاع کنیم. ما اگر از عدالت و فضیلت در فقه دفاع میکنیم این قضیه در برابر فقه نص بسند هست؛ نص بسندیها عمده به اطلاقات ادله تمسک میکنند، یا ممکن است حتی توهم اطلاق داشته باشند!
📝 بخوانید: گونههای پنجگانه گفتگو از مناسبات فقه و اخلاق: http://ijtihadnet.ir/?p=73990
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بسته تصویری مرور بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار نخست وزیر عراق. ۱۴۰۲/۸/۱۵
📥 سایت | آپارات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حاج آقای ربانی (غزه).mp3
2.23M
🎙سخنان مهم استاد محمدحسن ربانی بیرجندی پیرامون تاریخ غزه و پاسخ به شبهه ناصبی بودن فلسطینیها
🗓درس خارج فقه؛ آبان ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 پیامدهای فقهی رضایت به ظلم و معصیت دیگران
🎙ارائه استاد قائنی نجفی در مدرسه تخصصی «فقه المقاومه»
🔗 ادامه تماشا و دانلود فایل با کیفیت بالاتر:
🌐 https://livehowzeh.ir/video/دوره-تخصصی-فقه-المقاومه-2
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «نظریه تفصیل در فتوای معیار»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
👤ناقدین:
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمد جوادارسطا، دانشیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران؛
🗓 زمان: سهشنبه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲، ساعت: ۱۰ الی ۱۲
🏢 مکان: قم، دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
🔗 لینک حضور جلسه مجازی: http://Vroom.ut.ac.ir/farabi2
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشستهای علمی تخصصی (تقریرات فقیهان معاصر)
❇️ پرونده نخست: تقریرات آیتالله سید ابوالقاسم خویی (ره)
🔺نشست اول: امتیازات و برجستگیهای تقریرات فقهی و اصولی آیتالله سید محمدمهدی خلخالی (ره)
🎙ارائه: استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
🗓زمان: چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰
🏛مکان: مشهد، خیابان آیتالله بهجت، بهجت ۸.۱ پلاک ۴۱۵، موسسه به سوی اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
44.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔الگوی عملیاتی بانکداری اسلامی
🎙حجتالاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده
✳️ نقد و بررسی رویکردهای موجود
✳️ تغییر ساختار بانک و عملیات بانکداری
✳️ ارائه منطق تفکیک عملیات بانکداری
✳️ گزارشی از تعامل با مجلس و دولت در اصلاح قوانین
👈 شرکت در نشست به صورت حضوری و مجازی
🗓 زمان: چهارشنبه۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ الی ۱۷.۳۰
🔗لینک ثبت نام: https://aalaa.ir/content4
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖موضوعشناسی و موضوعسازی فقهی؛ با تأکید بر حوزۀ سیاست و اجتماع
✍️استاد اسماعیل پرور
✂️فهم احکام الهی و عمل به آن، علاوه بر اجتهاد در منابع دینی، به «موضوعشناسی» هم نیاز دارد؛ تا آنجا که از موضوعشناسی به عنوان مکمّل و متمّم اجتهاد یاد کرده اند. این امر، بیانگر اهمیت ویژه موضوعشناسی - بهخصوص در حوزه های اجتماعی و سیاسی - و لزوم بحث و گفتگوی بیشتر، درباره آن است. بر اساس یک پیشنهاد، تمامی مباحث موضوعشناسی در قالب سه بخش «چرایی، چیستی و چگونگی» قابل تنظیم و ساماندهی است؛ چرا که این مباحث، یا ناظر به ضرورت شناخت موضوعات (چرایی) است، یا ماهیت موضوعات (چیستی) را تبیین میکند و یا به بررسی نحوه شناخت (چگونگی) آنها میپردازد. همچنین برای ارتقای این بحث باید تلاش نمود تا دریچه ای از سمت «موضوعشناسی» به سوی «موضوعسازی» باز کرد و بحث ساخت و ایجاد موضوعات جدید را در دستور کار قرار داد. در بسیاری از موارد، موضوع شناسی با گونه ای از انفعال و اکتفا به وضع موجود همراه است؛ به این معنا که دیگران، موضوع را میسازند و ما باید آن را بشناسیم و حکم شرعی اش را استنباط کنیم، امّا موضوع سازی، یک حرکت فعّال برای مدیریت مسائل اجتماعی است، و امکان ساخت موضوعات جدید و مورد نیاز را برای ما فراهم میآورد.
مقاله حاضر با نصب العین قراردادن روش تحقیق کتابخانه ای و در کنار آن، با بهره گیری از تکنیک بارش فکری (بحث گروهی) به تبیین این موضوع، پرداخته است.
📥 دانلود مقاله
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
استاد گنجی.mp3
1.31M
🎙گفتاری از استاد گنجی درباره دو مسلک در فقه
🔻فقه مشهوری
🔻فقه استدلالی
🔻 نقل کلامی از آیتالله خویی درباره اجازه اجتهاد
📌در باب استنباط دو مسلک وجود دارد:
🔹فقه مشهوری
فقهایی مانند صاحب جواهر و مرحوم حکیم و سابقین اهل این مسلک هستند. فقه مشهوری به این معنا که عمده در استدلال، استناد به کلام فقها است. حتی شیخ انصاری گاهی به خاطر کلام فقها از ظاهر روایت دست بر میدارد. فقه مشهوری فقهی است که مبتنی بر اقوال فقهاست و اعتبار زیادی برای آن قائل است.
🔹فقه استدلالی
مانند مرحوم اردبیلی و صاحب مدارک و مرحوم خویی معتقد به این مسلک هستند که برای اقوال فقها و اجماعات اهمیت چندانی قائل نیستند. بلکه عمده در این مسلک قواعد و مراجعه به منابع است.
🔸تفاوت دو روش این است:
فقه مشهوریها ابتدا سراغ اقوال میروند و بعد سراغ منابع. فقه استدلالیها ابتدا سراغ منابع و ادله میروند.
🔸مرحوم استاد (آیتالله تبریزی) نقل میکردند مرحوم خویی میفرمودند: مشهور بین علما اینطور بود که برای دادن تصدیق اجتهاد ابتدا روایات یک باب را در اختیار فرد قرار میدادند. اگر آنچه را استباط کرده است، مطابق اقوال برخی فقها باشد، اجتهاد دارد ولی اگر چیزی که می گوید را لم یقل به أحد... معلوم میشود هنوز به مرتبه اجتهاد نرسیده است.
ولی ما (مرحوم خویی) میگوییم: اگر برای اجتهاد از قواعد درست استفاده کرده باشد، او مجتهد است.
(درس خارج اصول، ۱۴۰۲/۸/۱۴)
🌐 قبسات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظام جمهوری اسلامی نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد/ نباید از توسعه علم اصول بهراسیم/ بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزههای علمیه است!
✔️استاد صادق آملی لاریجانی:
🔹بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزههای علمیه است بنابراین باید تقسیم کار معقولی در حوزه انجام شود و به این معنا که افراد با توجه به عرصههای مختلف به بخشهایی از علم اصول بپردازند. امروز ادعا میکنیم که باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم اما ابزار اصولی فعلی ما کفایت میکند یا نه نیاز به تکمیل دارد و باید مقدمات دیگری ضمیمه کنیم؛ لذا در این راستا نباید از توسعه علم اصول بهراسیم.
🔸علمای ما در طول زمان با همه مشکلات و کاستیهایی که در مقام عمل داشتند آثار فاخری تولید کردند و امروز علم اصول ما قابل عرضه به بیرون حوزه علمیه و حتی خارج از کشور است؛ نباید از این خوان نعمت گسترده غفلت کنیم. امروز نظام جمهوری اسلامی ما نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد.
🔹در مغرب زمین برخی معتقدند کامپیوتر میتواند فکر کند، اگر چه ما مبانی این رویکرد را نمیپذیریم اما این مسئله منافاتی با این امر ندارد که کامپیوتر مقدمات فکر کردن را فراهم کند؛ مباحثی همچون هوش مصنوعی میتواند کار پژوهشی را تسهیل و تسریع کند، لذا نیاز است که این آزمون و خطاها انجام شود.
📝 گزارشی از مراسم رونمایی از «نرم افزار درختواره و کتابخانه جامع اصول فقه نسخه ۳»: http://ijtihadnet.ir/?p=73982
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تئوری ثابت و متغیر در الهیات حکمرانی
✔️دکتر محسن اسماعیلی:
🔹اگر قرار است حکمرانی بر اساس شریعت باشد، نقش مردم و نمایندگان مردم چیست؟ در امامیه، قاعده منع خلوّ داریم (اینکه هر واقعهای حکم دارد) که این سختی کار ما را مضاعف میکند؛ چون شریعتی که برای هر چیزی حکمی دارد، دیگر چه مجالی به مردم و انتخابهایشان میدهد؟ آیا باید ماهیت مجلس را عوض کرد و بهجای قانونگذاری و قوه مقننه، باید به برنامهریزی بپردازد؟ چگونه میشود با قوانین شریعت که مربوط به قرنها پیش است، مشکلات امروز بشر را حل شد؟
🔸در پاسخ به این چالشها، راهحلهای مختلفی مطرح شده، از جمله تئوری تفکیک احکام بین ثابت و متغیر. این تئوری با پنج پرسش مواجه است.
۱. پرسش اول: مبانی و خاستگاه این نظریه کجاست؟
۲. پرسش دوم: تاریخ پیدایش و تطور این نظریه به چه نحو است؟
۳. پرسش سوم: آثار و نتایج کاربردی این نظریه در الهیات تقنین چیست؟
۴. پرسش چهارم: مشکلات این نظریه در مقام اجرا چیست؟
۵. پرسش پنجم: لوازم و بایستههای عملی این نظریه چیست؟
📝 متن کامل را در « شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74015
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصول و مبانی فقه حکمرانی
✔️حجتالاسلام والمسلمین منصور میراحمدی:
🔹مفهوم حکمرانی تعاریف مختلفی دارد، اما اکثر تعاریف دو مولفه محوری دارد:
۱. عملکرد، فعالیت و کنش (وجه تمایز حکمرانی و حکومت)
۲. فرایندیبودن یا فرایندیدانستن این فعالیت
🔸تفاوت در فعالیت، باعث بوجودآمدن گونههای مختلف حکمرانی میشود؛ از منظر ما، فعالیتی که در یک فرایند شکل میگیرد و ناظر به اقتدار عمومی جامعه است، حکمرانی میدانیم. (اشاره به تعاریف مختلف حکمرانی). این فرایند۴ نقطه اساسی دارد:
۱. اقتدار(بخشی) حکمرانی
۲. مشارکت در فرایند اقتداربخشی
۳. نظارت بر فعالیت
۴. تغییر و تحول در حکمرانی
🔹تغییر در حکمرانی در دو سطح مطرح میشود: تغییر در رویهها و تغییر در بنیانها. در سطح اول، در فقه مفهومی داریم به اسم تظلم و دادخواهی که حق مردم در تغییر را به رسمیت میشناسد. در سطح دوم، باید توجه داشت که فقه فعالیتهای براندازانه را برنمیتابد و متناظر با آن در فقه مفاهیمی مثل بغی و محاربه و افساد فی الارض داریم. حال اگر اکثریت مردم، حکمرانی مشروعی را نخواهند، بر اساس مبنایی که وجود دارد، حالتها متفاوت میشود ...
📝 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=74011
🆔 https://eitaa.com/ijtihad