🎧 دریافت صوت فصل اول «درسگفتار عدالت اجتماعی» با ارائه استاد احمد واعظی
1. جلسه اول:http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei01
2. جلسه دوم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei02
3. جلسه سوم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei03
4. جلسه چهارم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei04
5. جلسه پنجم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei05
6. جلسه ششم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei06
7. جلسه هفتم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei07
8. جلسه هشتم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei08
9. جلسه نهم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei09
10. جلسه دهم:http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei10
11. جلسه یازدهم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei11
12. جلسه دوازدهم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei12
13. جلسه سیزدهم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei13
14. جلسه چهاردهم: http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei14
🔺 این درسگفتار در چهارده جلسه به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ برگزار شده و فصل دوم بزودی برگزار خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نوروز از نگاه روایات اهل بیت (ع)
✍️استاد علی نصیری
برای آن که جایگاه نوروز از نگاه متون دینی آشکار گردد، توجه به نکات ذیل مفید است:
1. روایات ناظر به فضیلت نوروز و اعمال آن در منابع روایی؛ همچون من لایحضر، وسائل و بحار آمده است.
عنوان باب وسائل الشیعه چنین است: «باب استحباب صلاة يوم النيروز ، والغسل فيه ، والصوم ، ولبس أنظف الثياب ، والطيب، وتعظيمه ، وصب الماء فيه»
عنوان باب بحار الانوار چنین است: «يوم النيروز وتعيينه وسعادة أيام شهور الفرس»
2. در روایات ناظر به نوروز از این آن به عنوان روز خوش یُمن و سعید یاده شده که در آن برکاتی از سوی خداوند به مردم رسیده یا عذابی متوجه کافران شده است.
در روایتی نوروز روزی دانسته شده که کشتی نوح بر کوه جودی سامان گرفت و ابراهیم (ع) بتها را شکست.
در روایت امام صادق (ع) چنین آمده است: «إن يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ فيه النبي (صلى الله عليه وآله) لأمير المؤمنين (عليه السلام) العهود بغدير خم فأقروا له بالولاية ، فطوبى لمن ثبت عليها ، والويل لمن نكثها ، وهو اليوم الذي وجه فيه رسول الله (صلى الله عليه وآله) عليا (عليه السلام) إلى وادي الجن، وأخذ عليهم العهود والمواثيق ، وهو اليوم الذي ظفر فيه بأهل النهروان وقتل ذي الثدية، وهو اليوم الذي فيه يظهر قائمنا أهل البيت وولاة الامر، ويظفره الله بالدجال فيصلبه على كناسة الكوفة، وما من يوم نيروز إلا ونحن نتوقع فيه الفرج، لأنه من أيامنا حفظه الفرس وضيعتموه»
تحقق عید غدیر در نوروز و ظهور ولی عصر (ع) در چنین روزی برای نشان دادن عظمت آن کافی است.
جمله آخر این روایت شگفت آور است: «وما من يوم نيروز إلا ونحن نتوقع فيه الفرج ، لأنه من أيامنا حفظه الفرس وضيعتموه» یعنی هیچ روز نوروزی نیست، مگر آن که ما اهل بیت (ع) منتظر ظهور ولی عصر (ع) هستیم و امام از اعراب به خاطر عدم توجه به این روز گله و از ایرانیان به خاطر ارج گذاردن به آن تمجید فرموده است.
2. فقیهان شیعه در منابع فقهی خود از اعمال و مستحبات نوروز و حتی در باره چگونگی تعیین زمان آن گفتگو کردهاند. عبارت علامه مجلسی در این باره چنین است: «الفائدة الثانية: اعلم أن الشيخ الطوسي - قدس سره القدوسي - وسائر من تأخر عنه ذكروا النيروز والاعمال المتعلقة به: الغسل، والصوم، والصلاة، و غيرها، ولم يحققوا تعيين اليوم. فلا بد من التعرض له والإشارة إلى الأقوال الواردة فيه.»
در این بین تنها یک روایت است که با سایر روایات سازگاری ندارد و آن روایت ذیل است: المناقب: حكي أن المنصور تقدم إلى موسى بن جعفر عليهما السلام بالجلوس للتهنئة في يوم النيروز وقبض ما يحمل إليه، فقال: إني قد فتشت الاخبار عن جدي رسول الله صلى الله عليه وآله فلم أجد لهذا العيد خبرا، وإنه سنة الفرس ومحاها الاسلام ومعاذ الله أن نحيي ما محاها الاسلام. فقال المنصور: إنما نفعل هذا سياسة للجند فسألتك بالله العظيم إلا جلست، فجلس. بماند که این روایت به صورت «حکی» نقل شده که خود بیانگر سستی صدور آن است.
علامه مجلسی در تحلیل آن چنین آورده است: «هذا الخبر مخالف لاخبار المعلى ، ويدل على عدم اعتبار النيروز شرعا وأخبار المعلى أقوى سندا وأشهر بين الأصحاب.» آن گاه ایشان دو احتمال در توجیه آن ذکر میکند: «ويمكن حمل هذا على التقية لاشتمال خبر المعلى على ما يتقى فيه ، ولذا يتقى في إظهار التبرك به في تلك الأزمنة في بلاد المخالفين ، أو على أن اليوم الذي كانوا يعظمونه غير النيروز المراد في خبر المعلى.»
بر نکات پیشگفته این نکته مهم را نیز باید افزود که بنای اولیه و بنیادین اسلام مخالفت با آداب و رسوم ملت ها نبوده و نیست، مگر آن که آن سنت با محذوری قابل ملاحظه روبرو باشد. از این جهت متن روایات معلی بن خنیس قابل اعتناء بوده و می توان از نوروز به عنوان سنتی دینی یاد کرد.
@nasirigilani_ir
💢 نظر برخی از مراجع درباره عید نوروز
🔻 امام خمینی (ره): در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه میکند همهاش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز میبینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما میفهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد.
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: اسلام با سنّتهایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار میکند. اوّلاً بعضی سنّتهای غلط را به کلّی از بین میبرد و نابود میکند؛ چون سنّتهای درستی نیست. ثانیاً اسلام بعضی از سنّتها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومتهای استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» میگویند! «نوروز»اش خوب است، ولی «باستانی»اش بد است! «باستانی» یعنی این که همهی این جشنهای دورهی سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشنهای دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشنهای گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیدهی دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است.
🔻آیتالله مکارم شیرازی: اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانستهاند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزیهایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمیتوان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمیشود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود میآید. ثانیاً: به موازات این عید سنّتهای حسنه و کارهای پسندیدهای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورتها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام میشود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است.
🔻آیتالله صافی گلپایگانی: اعياد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، عيد فطر و عيد قربان و عيد غدير و روزهای ولادت حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است. در عيد نوروز هم اگر مؤمنين برنامههای دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به حال مستمندان داشته و برنامههای بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تكوينی است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا میداند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشک شدن گياهها زنده میشود، و چنانكه در قرآن مجيد میفرمايد «اعْلَمُوا أنَّ اللهَ يُحْيِ الْأرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد.
🔻آیتالله خوئی (ره) در پاسخ به استفتايی پيرامون فضيلت و اعمال عيد نوروز پاسخ دادهاند: «لا بأس بالاتيان بالأعمال المذكورة رجاء ، والله العالم». اگر اين اعمال به قصد رجاء باشد نه به قصد ورود، اشكال ندارد. صراط النجاة للميرزا جواد التبريزي، ج ۲، ص ۴۲۶.
🔻از آيتالله سيستانی پرسيدهاند: «هل يعد اعتبار النيروز عيدا من البدع في الدين؟» كه آيا معتبر دانستن عيد نوروز بدعت است؟ پاسخ دادهاند: «لا يعد بدعة». خير، بدعت شمرده نمیشود.
🔺فقهای شيعه به استناد روايات متعدد، فتوي به استحباب غسل روز نوروز دادهاند. علامه حلي مي فرمايد: «ويستحب الغسل ليلة الفطر... ويوم النيروز للفرس». غسل شب عيد فطر و... و نوروز مستحب است. منتهي المطلب (ط.ق)، ج ۱، ص ۱۳۰. همين فتوی را مرحوم ابن فهد، صاحب حدائق، و مقدس اردبيلي دارد. همچنین صاحب جواهر مي فرمايد: «وأما غسل يوم النيروز فعلي المشهور بين المتأخرين بل لم أعثر علي مخالف فيه».
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تعیین نوروز
✍️ حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
آیا نوروز پیش از اسلام همین روز اول فروردین بوده است یا خیر؟ گفته صایب آن است که اول فروردین به عنوان روز نوروز، بعد از اسلام تعیین شده است و نه قبل از اسلام. آنچنان که سیدحسن تقی زاده بر این نکته تاکید ورزیده است.
نبشتهای از او که در شناخت تاریخ تقویم شهرت دارد، بر جای مانده و به این مسئله اشاره کرده است. این نوشته متن سخنرانی تقی زاده در انجمن روابط ایران و آمریکا در ۱۹ فروردین ۱۳۲۸ است. به منظور پرهیز از اطاله سخن، بخشهایی از این متن را در اینجا می آورم:
"کلمه نوروز معلوم نیست به چه قدمتی است و اگر هم در عهد ساسانیان هم این کلمه متداول بوده است دلیلی بر وجود آن قبل آن دوره نیست لکن معنی این کلمه در فارسی همیشه در دوره اسلامی و شاید چندی قبل از اسلام هم روز اول سال یعنی روز اول فروردین ماه یا روز هرمز از آن ماه بوده است.
نوروز محل ثابتی در سال شمسی نداشته یعنی مانند اول محرم سال عربی بتدریج در فصول سال سیر می کرده منتهی نه به آن سرعتی که موقع ماه عربی عوض می شود.
قرار دادن نوروز به طور ثابت در روز اول بهار نجومی یعنی اعتدال ربیعی یا اول حمل، از سال ۴۶۷ هجری قمری است که به امر ملکشاه سلجوقی این امر بر قرار شد و در دوایر رسمی جاری گردید.
عقاید عوامانه رایج و دایر در افواه که به موجب آن گمان می کنند از زمان خیلی قدیم ایرانیان نوروز یعنی اول سال خود را در اول بهار داشتند اساسی ندارد و فقط اصلاح (یا رفورم) ملکشاه سلجوقی و نیز تصادف همان نوروز قدیم ایرانی در سیر تدریجی خود به اوائل بهار در اواخر قرن چهارم و اوائل قرن پنجم هجری یعنی دوره ظهور شعرای نامدار و نویسندگان ایراتی باعث این خیال و اشتباه شده.
پس کلیه آنچه در بعضی تقویم های متجدد و مقالات حماسی ملت پرستانه ملاحظه می فرمایید از تاریخ باستانی و نوروز شش هزار ساله و غیره و غیره اگر چه خوش آیند و باب طبع و مطلوب ذوق افتخارات جویانه ابنای زمان است مبتنی بر اساس تاریخی نیست.
در ایران قبل از اسلام مبداء تاریخ ثابتی به طور عموم وجود نداشته و سال جلوس هر پادشاهی مبداء تاریخ جدیدی بوده و جلوس پادشاه بعد مجدداً مبداء تازه می شد و چون جلوس یزدگرد آخرین مبداء تاریخی بود که بعد آن پادشاهی دیگر به تخت سلطنت نیامد پس همان تاریخ یزدگردی که سال اول آن در ۱۶ ژوئن سنه ۶۳۲ مسیحی شروع شده بود مداومت یافت و تا امروز تاریخ زردشتیان با همان تاریخ یزگردی حساب می شود.
ر ک : تقی زاده سید حسن، 1349، مقالات تقی زاده، زیر نظر ایرج افشار: ج اول / 203 _ 215
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از نیروز تا نوروز؛ مروری بر تطور نگاه فقهای شیعه به عید نوروز
✍️علی اشرف فتحی
داستان نوروز در متون روایی و فقهی از مبنای یکسانی برخوردار نیست، هرچند به تدریج شاهد بودهایم که فقها به نظر یکسانی درباره آن دست یافتهاند. تقریبا میشود گفت که در تمامی این متون، از «نوروز» با عنوان معرّب «نیروز» یاد شده است. هرچند برخی نیز معتقدند که این دو واژه با یکدیگر متفاوتند. منشأ بسیاری از تردیدهای فقها درباره احکام شرعی مربوط به نوروز، اختلافی است که در ریشه عید نوروز و زمان دقیق آن وجود دارد.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75108
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نوروز و سنتهاى آن از منظر فقهى
✍️استاد سید احمد حسینی خراسانی
به مقتضاى اصل عدم نقل و استصحاب قهقرایى که اعتبار آن مورد تسالم است، روز نوروز اوّل فروردین ماه انتقال خورشید از برج حوت به برج حَمَل و نقطه اعتدال ربیعى است. با بررسى در متون دینى روشن میشود نوروز و آیینهاى ویژه آن مانند هدیههاى نوروزى و احکام شرعى آن مانند غسل، نماز و روزه مستحبى بدون هیچ گونه مخالفتى تلقى به قبول شده است. مقتضاى روایات، سیره معصومان(ع)، سیره مسلمین، آراى فقها و نیز مذاق اسلام در تعامل با دیگر فرهنگها و سنّتها آن است که برگزارى عید ملّى و بومى نوروز بدون انتساب به اسلام بى اشکال است و نامشروع دانستن آن فاقد دلیل معتبر شرعى و مخالف با موازین فقهى و اجتهادى است.
📝 متن مقاله: http://ijtihadnet.ir/?p=75111
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
2_5339456810711520406.pdf
382.5K
💢نقدی بر نظریه علامه حسینی طهرانی (ره) مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی
✍️حجتالاسلام محمد حسین کمالی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد
مشروعیت تقویم هجری قمری از ضروریات فقهی است؛ اما نسبت به تقویم هجری شمسی چنان ضرورتی مطرح نیست و مسأله قابل بحث است. به نظر علامه طهرانی، این تقویم اساساً فاقد موازین بوده و از جهات متعددی غیر مشروع است.
از نظر ایشان مهمترین عناوین حرام منطبق بر موضوع عبارتند از: نسیء، بدعت، تفرقه میان مسلمانان و لزوم جدایی دین از سیاست؛ عناوینی که نه تنها تطبیق آنها بر تقویم هجری شمسی صحیح نیست، که القا کنندۀ نوعی تقابل بین تدین و تمدن - که تقویم شمسی از مظاهر آن است- نیز هست.
نوشتار حاضر به مناسبت حلول طلیعۀ قرن ۱۵ هجری شمسی، به بررسی و نقد این تطبیقات و ادلۀ آن میپردازد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖ویژهنامه «نوروز»🔻
🔰 تفسیر و شرح روایات درباره «نوروز»/ حضرت آیتالله خامنهای 👉
🔰 شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف مخالف است، نه با شادی حلال/ گفتگو با آیتالله شبیری زنجانی 👉
🔰تشخیص مشروعیت بزرگداشت مناسبتهای ملّی، با مجتهد است/ گفتگو با استاد شیخ فاضل مالکی 👉
🔰نگاه اسلام به مناسبتهای ملی، همواره اصلاحگرایانه بوده است/ گفتگو با استاد سید مجتبی نورمفیدی 👉
🔰عید نوروز، مناسبتی ملی و مشروع/ گفتگو با استاد ناصرالدین انصاری قمی 👉
🔰روایت مخالفت پیامبر با نوروز و مهرگان، جعلی است/ گفتگو با استاد مهدی مهریزی 👉
🔰نوروز در روایات/ استاد محمدجواد فاضل لنکرانی 👉
🔰 آیا شارع نوروز را تأیید کرده است؟/ استاد سیدمحمدجواد شبیری 👉
🔰بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز/ استاد سید محمدجواد شبیری 👉
🔰نوروز در فرهنگ شیعه/ استاد رسول جعفریان 👉
🔰عید نوروز به روایت آموزههای دینی/ ابوالقاسم یعقوبی 👉
🔰«از نیروز تا نوروز»؛ مروری بر تطور نگاه فقهای شیعه/ علی اشرف فتحی 👉
🔰 نوروز و سنتهاى آن از منظر فقهى/ استاد سید احمد حسینی خراسانی 👉
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از دیدار شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی
✔️ رهبر انقلاب: من اعتقاد دارم که شما، آقای شیخ احمد یاسین و این برادران و برادرانی که در فلسطین دارند جهاد میکنند در خطّ مقدم جنگ اسلام با کفر و جنگ حق با باطل هستند.
* ما در آینده هیچ شکی نداریم...
* وعدهی خداوند راست است که فرمود: ولینصرن الله من ینصره انالله لقوی عزیز.
➕ سخنان شیخ احمدیاسین خطاب به رهبر انقلاب
🔻مطلب مرتبط ویژه سالروز شهادت شیخ احمد یاسین
🎨 پوستر | در خط مقدم
⏱ مثبت۱۰۰ | ایران مقاومت را رشید میخواهد
📽 گزارش | شیخ شهید مقاومت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
08- ایتا گفتمان معرفت 7 - چالشهای فقهی پول اعتباری رائج - استاد سید محمد علی حسینی، استاد شیخ علی نعمتی - .mp3
44.31M
🔈 دریافت صوت نشست علمی «چالشهای فقهی پول اعتباری رائج»
🎙ارائه کنندگان: حجتالاسلام سید محمد علی حسینی، موسس و عضو شورای علمی شبکه نوآوریهای فقهی صراط و حجتالاسلام علی نعمتی، عضو گروه پژوهشی اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی
🗓 مرکز تحقیات اسلامی مشهد مقدس، ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 پذیرش در مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) تحت اشراف آیتالله مکارم شیرازی با هدف تربیت فقیه انقلابی
🔷شرایط پذیرش:
🔹اتمام کامل مقطع سطح عالی با حداقل معدل ۱۷
🔹تعهد به اشتغال تحصیلی تمام وقت
🔹قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی
🔶طلاب عضو جامعه نخبگان و یا طلابی که معدل کل سطح ۲ و ۳ نوزده به بالا شده از امتحان کتبی معاف می باشند.
📆 زمان آزمون کتبی: جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹ صبح
📆 زمان مصاحبه شفاهی: هفته نخست تیرماه
📚محدوده آزمون کتبی: فقه : مکاسب جلد ۳ (بیع) و جلد ۵ (خیارات) اصول : کفایه تا ابتدای المقصد الثامن
🔺طلابی که حلقه ثالثه را به جای کفایه درس گرفتهاند میتوانند در آزمون کتبی حلقه ثالثه شرکت نمایند.
⏳مهلت ثبت نام: تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳
☎️ جهت دریافت اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با ما تماس حاصل فرمایید: شماره تماس ۰۹۱۹۶۴۹۴۱۰۲
👈برای ثبت نام مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام، اطلاعات لازم را در https://formafzar.com/form/۵bwog
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔«اصل کرامت و تاثیر آن بر اجتهاد»
🎙ارائه: دکتر حسین سیمایی صراف
📆 زمان: دوشنبه ۶ فروردینماه
🔔«کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی (ره) و تاثیر آن بر اجتهاد»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی
📆 زمان: سه شنبه ۷ فروردینماه
⏰ساعت برنامهها: ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰
🕌 مکان: حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرط مرد بودن برای مرجع تقلید شدن از کجا آمده است؟
✔️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برخی فقها میگویند شرط ذکور بودن برای مرجع تقلید شدن، هیچ دلیلی ندارد غیر از ادعایِ اجماعِ شهید ثانی. کسی هم نتوانسته با این ادعایِ اجماع مخالفت کند در حالیکه برخی افراد گفتهاند ادلهای همانند سیره عقلا و برخی نصوص میتواند به ما ثابت کند که زن هم میتواند مرجع تقلید باشد.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75106
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒پروندهٔ ویژهٔ «زنان و روحانیون» در شمارهٔ جدید تقریرات
✔️سیزدهمین شماره مجله فرهنگی تقریرات، با آثار و گفتاری از اندیشوران حوزه و دانشگاه با پروندهٔ ویژهٔ «زنان و روحانیون» چاپ و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
👈 معرفی: http://ijtihadnet.ir/?p=75123
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗نگاهی به کتاب «مکتبهای حدیثی»
✔️روایات و احادیثی که از رسول خدا (ص) و اهل بیت ایشان (ع) برای ما باقی مانده، میراثی بس گرانقدر است که بر کتابت و حفظ آن تأکید فراوان داشتهاند. در دوره پس از ائمه (ع) نیز عالمان دینی در ضبط و نقل آن کوشیدهاند، به گونهای که در حفظ و نشر حدیث، هر شهر و منطقهای روشی خاص برگزید و زمینه تحقیقات مهم روی احادیث را فراهم آورد.
📖 کتاب پیشرو اثر استاد محمدحسن ربانی بیرجندی، درصدد بررسی کلی از احوال حدیث نگاری، حدیث پژوهی و تحقیق روی احادیث و شخصیتهای حدیث پژوه بوده و در پی به دست آوردن روشها و متدهای علمی آنان است.
👈 معرفی فصلهای یازدهگانه: http://ijtihadnet.ir/?p=75132
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «مطالبۀ قیمت روز بهای معامله» تا «خمس سرمایه و ابزار کار»
✔️جدیدترین استفتائات (فروردین ۱۴۰۳) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد.
🔹خمس سرمایه و ابزار کار
🔸خمس کاشتههای زراعی و خانۀ نیمه کاره
🔹استفاده از اموال پیدا شده
🔸قرائت نماز معذور
🔹کفایت نماز جمعه از نماز ظهر
🔸روش سجده در نماز نشسته
🔹سن بلوغ دختران
🔸محدودۀ تردد در محل اقامت ده روز
🔹غسل با بدن نجس
🔸شک پس از غسل
🔹مطالبۀ قیمت روز بهای معامله
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75130
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 عدم نیاز بررسی سندی طرق به کتب
✔️استاد سید جواد شبیری زنجانی
🔹این بحث مهم در رجال وجود دارد که آیا طرق به کتب نیازمند بررسی سندی است یا خیر؟ به عنوان نمونه شیخ طوسی در مشیخه تهذیب یا فهرست، طریق به کتب و روایات احمد بن محمّد بن خالد را ذکر کرده است. آیا اعتبار روایتی که شیخ طوسی از او نقل می کند، وابسته به اعتبار طریق به او در فهرست و مشیخه است؟
🔸این بحث در رجال به عنوان «اعتبار نقد طرق و مشیخه»، مورد بحث قرار گرفته است. بحث نقد طرق و مشیخه چند محور دارد که «طرق به کتب»، بحث حاضر ماست.
🔻در بحث نیازمند بودن طرق به کتب به بررسی سندی، سه قول اصلی وجود دارد:
۱. نیازمند به بررسی سندی است مطلقاً. این قول را مرحوم آیتالله خویی قائل بوده و مطابق آن مشی کرده است.
۲. نیازمند به بررسی سندی نیست مطلقاً. (نظر مختار)
۳. تفصیل بین کتب مشهوره و غیر مشهوره. این قول از مرحوم آیت الله بروجردی نقل شده است، که صحّت انتساب این قول به ایشان، برای بنده روشن نیست. به طور نمونه، کتاب علی بن حسن بن فضّال، از کتب مشهوره و جزء معروفترین کتب طائفه امامیّه میباشد که جزء کتب درسی بوده است. بنا بر نظر منسوب به آیت الله بروجردی، برای طریق به این کتاب، بررسی سندی لازم نیست.
🔹قول مختار قول دوم است، و به نظر ما طرق به کتب، مطلقاً نیازمند بررسی سندی نیست، زیرا بسیاری از طرق به کتب که در مشیخهی تهذیب و فهرست شیخ طوسی نقل شده، اجازاتی است که علما دادهاند و این اجازه، صرفاً کبری کلّی است که استاد به شاگرد اجازه میدهد که «روایاتی که انتساب آن به من برای تو ثابت شده است را میتوانی از من نقل کنی». صغری این اجازه، توسّط شاگرد احراز شده است و با فرض شهادت دادن شاگرد به إسناد روایت به استاد، اعتماد به شهادت شاگرد، در اعتبار روایت کافی است.
🔸مثلاً احمد بن محمّد بن عیسی با واسطه به شیخ طوسی اجازه داده است که روایاتی که برای شیخ طوسی احراز شده که روایت وی است را نقل کند. در این اجازه، احمد بن محمّد بن عیسی تضمین نمیکند که روایت منقول توسّط شیخ طوسی روایت احمد بن محمّد بن عیسی است، بلکه شیخ طوسی با آغاز کردن سند با احمد بن محمّد بن عیسی، إخبار میکند که این روایت، روایت او است.
🔹مطابق تتبّع صورت گرفته، مراد از این که شیخ طوسی روایت را، روایت احمد بن محمّد میداند، این است که به طریقی که برای شیخ طوسی اختلافی نیست، روایت احمد بن محمّد بودن احراز شده است. پس طریق موجود در مشیخه یا فهرست، دخالتی در إسناد روایت به احمد بن محمّد بن عیسی نداشته و شهادت شیخ طوسی، إسناد روایت به احمد بن محمّد و اعتبار این إسناد را اثبات میکند.
🔸در نتیجه، هرجا شهادت شیخ طوسی وجود داشته باشد، چه راوی مشهور بوده و چه راوی مشهور نباشد، اعتبار إسناد روایت به راوی اثبات میشود. ما در سابق همین سخن را در کتاب کافی نیز تطبیق میکردیم، امّا به علّت وجود اشکالاتی، این بیان در کافی تطبیق نمیشود. بحث حاضر، در طرق مشیخه و فهرست که طرق کلّی است و شیخ طوسی به اعتبار طریق به راوی، شهادت میدهد، تطبیق میشود. نکتهی بحث نیز این بود که با تتبّع گستردهی صورت گرفته، به این نتیجه میرسیم که طرق حذف شده توسّط شیخ طوسی، مسلّم الاعتبار است.(1)
🔹یکی از شواهد بر ارزش نداشتن طرق به کتب، همین رفتار شیخ طوسی است که ایشان بدون اشاره، طرق به کتب را حذف کرده یا تعویض سند می کند و حذف طریق به کتاب و تعویض سند، در میان قدما شایع و مرسوم بوده است. به عنوان نمونه مرحوم شیخ صدوق تمام روایات باب المزار «ثواب الأعمال» را از «کامل الزیارات» اخذ کرده ولی در هیچ یک، اشاره ای به اخذ از کامل الزیارات نکرده است.
——————————————
1. در جواب این اشکال که «شهادت شیخ طوسی، شهادت در موضوعات بوده و در موضوعات، شهادت عدل واحد اعتبار ندارد.» میگوییم: هر چند شهادت شیخ طوسی واحد است و شهادت عدل واحد در موضوعات معتبر نیست، امّا در این موارد به علّت انسداد صغیر، قائل به اعتبار شهادت میشویم.
📗درس خارج اصول، تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸
ر.ک: درس خارج فقه، تاریخ: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12- گفتمان معرفت 7 - بحثی پیرامون آیاتالاحکام - استاد سید احمد حسینی خراسانی..mp3
42.48M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «بحثی پیرامون آیاتالاحکام»
🎙ارائه: استاد سید احمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
🗓 مرکز تحقیات اسلامی مشهد مقدس، ۴ فروردین ماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «ظرفیّتهای فقه و حقوق در زیست اخلاقی و معنوی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی و دکتر عباس شیخالاسلامی
🗓زمان: امروز یک شنبه، پنجم فرودین ۱۴۰۲، ساعت: ۲۰:۳۰
🏛مکان: مشهد، خیابان آیتالله شیرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست رمضانیه با استاد شیخ جواد مروی
🏵 شب میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام
🗓 زمان: دوشنبه ۶ فروردین، ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲
🏛مکان: مشهد، خیابان بهشتی، بعد از بهشتی ۲۳، درب دوم، زنگ دوم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad