eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
716 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تفاوت دیدگاه مشاء و اشراق در معنای صدق و کذب و تاثیر فقهی آن 🔹در صدق و کذب تعریف مشاء با تعریف اشراق تفاوت دارد. مشاء می‌گوید: صدق یعنی مطابقت با واقع. اشراق معتقد است: نیت قائل در صدق و کذب تأثیر دارد و باید دید قائل چه نیتی دارد. 🔸شاید بیش از هشتصد روایت در حرمت کذب موجود باشد. در برخی از روایات دارد که اگر شخصی کذبی را برای اصلاح و مصلحتی گفت مَلکی که بر روی دوش شخص قرار دارد آن دروغ را راست می‌نویسد و اگر راست بگوید و مفسده‌ای داشته باشد او را دروغ‌گو می‌نویسند. 🔹حال سوال می‌شود که خود این فعل مَلک که کذب را صدق می‌نویسد دروغ می‌باشد یا راست؟ در جواب می‌گوییم حسن و قبح در کذب به خاطر عنوان کذب نیست، بلکه به خاطر ما يترتب عليه الأثر است. لذا قول اشراق در این زمینه صحیح است./ برگرفته از درس خارج فقه استاد احمد عابدی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺امام موسی صدر: «...اسرائیل ضد اسلام، ضد مسیحیت، ضد ایمان، ضد قومیت عربی، ضد انسانیت و ضد میهن است. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. ما اسرائیل را شرّ مطلق می‌دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می‌ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما درکنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصا در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمی‌شناسم.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تأیید میرزای نائینی (۴ شوال سالروز ارتحال آیت‌الله شیخ حسین حلی) ✔️ آیت‌الله سید حسن مرتضوی: 🔹من در سال ۱۳۳۶ به نجف اشرف هجرت کردم و در مدرسه صدر حجره ای گرفتم. ابتدا در دروس سایر اساتید حاضر شدم. چند ماه درس آقای بجنوردی و میرزا باقر زنجانی و‌ چند روز در درس آقای خویی حاضر شدم. بحث آقای خویی درباره وثاقت علی بن ابی حمزه بطائنی بود و سه روز طول کشید. چون دنبال درس فقه بودم نه رجال و از سوی دیگر از ابن ابی حمزه بطائنی [از رؤسای واقفه] هم بدم می‌آمد در درس آقای خویی آن وقت شرکت نکردم. نهایتاً در دو درس حاضر شدم: آقای شاهرودی و آقای آشیخ حسین حلی. 🔸آقای حلی بسیار ملا بود. یک روز ایشان مطلبی را از آقای نائینی نقل کرد ما به ایشان اعتراض کردیم که این مطلب در اجود التقریرات و فوائد الاصول به نحو دیگری تقریر شده است. آقای حلی روز بعد دفتر خودشان از تقریرات میرزای نائینی را در همان موضوع آوردند، و عجیب آن بود که مرحوم نائینی به خط خودشان در حاشیه نوشته بودند مطلبی که مقصود من بوده این جا ذکر شده است نه آن چه دیگران نوشته اند. 🔹این مطلب خیلی برای ما عجیب بود. از آقای حلی جریان را پرسیدیم، فرمودند: در جلسه استفتاء مرحوم نائینی شرکت می‌کردم یک روز دفتر تقریراتم را روی طاقچه اتاق جا گذاشتم. ایشان دفتر را دیده بودند و در حاشیه آن مطلب را نگاشتند. بعد از آن که درس آقای حلی تعطیل شد، در درس آقای خویی و نیز در درس مرحوم امام شرکت کردم./ ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - سید حسین کشفی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«الصلاة فی النجس» اثر آیت‌الله شیخ عیسی قاسم منتشر شد ✔️کتاب «الصلاة في النجس» بخشی از تقریرات آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از دروس شرح عروة الوثقی شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر منتشر شد. 🔺آیت‌الله عیسی احمد قاسم معروف به شیخ عیسی قاسم (متولد ۱۳۱۵ش)، عالم شیعه و فعال سیاسی اجتماعی بحرینی است. او سابقه تحصیل در حوزه علمیه قم و نجف و شاگردی شهید صدر را دارد و مدتی عضو مجلس قانون‌گذاری و مجلس ملی بحرین بوده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
شهيد صدر بنيانگذار اقتصاد اسلامي.pdf
608.2K
💢شهيد صدر بنيانگذار اقتصاد اسلامی بررسی جایگاهع شهید سید محمدباقر صدر در تاریخ اندیشه اقتصاد اسلامی ✍️دکتر محمدجواد توکلی در دهه‌های اخیر، مباحثی پیرامون پایه‌گذار اقتصاد اسلامی مطرح شده است. برخی اندیشمندانی همچون ابوالاعلی مودودی (۱۹۰۳ـ۱۹۷۹) را به‌عنوان پدر علم اقتصاد اسلامی معرفی کرده‌اند. مقالۀ حاضر با استفاده از روش تحلیلی ـ تاریخی به‌بررسی چنین ادعاهایی می‌پردازد. بنابه فرضیۀ مقاله، شهید سیدمحمدباقر صدر (۱۹۳۵-۱۹۸۰) به‌واسطۀ طرح نظام‌مند اندیشه اقتصاد اسلامی شایسته دریافت عنوان بنیان‌گذار اقتصاد اسلامی است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که شهید صدر ازجمله اولین متفکرانی بود که به معرفی نظام اقتصادی اسلام در برابر نظام‌های اقتصادی سرمایه‌داری، سوسیالیستی و مختلط پرداخت. ایشان ضمن نقد مبانی فلسفی نظام اقتصادی سوسیالیستی و سرمایه‌داری، اندیشه‌های محوری آنها را نقد کرده و دیدگاه بدیل نظام اقتصادی اسلام را معرفی می‌کند. او از اولین محققانی بود که الگوی عملیاتی بانک‌داری بدون ربا را تدوین کرد. همچنین وی با معرفی روش کشفی، حوزۀ مطالعاتی فلسفه و روش‌شناسی اقتصاد اسلامی را بهبود بخشید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مکتب نجف چه می‌گوید؟! 🎙واکنش استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی پیرامون نسبت مکتب نجف با مساله ولایت فقیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 هدف از دوگانه‌سازی بین حوزه نجف و قم چیست؟ 🎙دکتر عبدالوهاب فراتی توضیح می‌دهد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! ✍️حجت‌الاسلام سید محمدحسین دعایی جناب سروش محلاتی اخیرا در یادداشتی کوتاه به ذکر مشاهدات خود از «حوزۀ نجف» و بیان شاخصه‌های آن در مقایسه با «حوزۀ قم» پرداخته است؛ یادداشتی که چون برآمده از یک گرایش مطرح دینی و نمایندۀ یک جریان فعال حوزوی است، ارزش نقد را دارد. آن‌چه بیان می‌شود هرگز به‌معنای انکار نقاط قوت و خدمات «حوزۀ نجف» یا نفی نقاط ضعف و ناکارآمدی‌های «حوزۀ قم» نیست. چراکه برای قضاوت دربارۀ یک نهاد چندبعدی مثل حوزه، باید علاوه بر کارکرد آن نهاد، میزان هجمه‌هایی که علیه آن می‌شود را نیز در نظر گرفت؛ و کیست که نداند «حوزۀ قم»، همواره بیشتر از «حوزۀ نجف» در معرض هجمۀ دشمنان بوده است. تا موقعی که تنگ‌نظری و طعنه‌زنی جای خیرخواهی و وظیفه‌محوری را گرفته باشد، تا وقتی که به‌خاطر حب‌وبغض‌های سیاسی و جناحی، مصالح اهم امت اسلام به مسلخ روند و تا زمانی که موقعیت جمهوری اسلامی در دنیای امروز و نقش تاریخی آن در پاسداری از اساس دین فهم نشود، دوگانه‌سازی‌های مخربی از قبیل «قم ـ نجف» نیز ادامه خواهد داشت؛ همان اقدامی که می‌توان آن را زمینه‌ساز تحکیم «سکولاریسم حوزوی» و «آنتی‌تز انقلاب» دانست. 📝 متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75233 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«فقه حکمرانی» به‌مثابه «فقه‌ ‏الاقامه» ✔️پیرامون «ماموریت فقه/فقیه» دو نگاه مطرح است: یک. نگاهی که ماموریت فقه/فقیه را صرفاً «استنباط و بیان احکام» می‌‏انگارد و حوزه «اجرا و اقامه احکام» را خارج از قلمرو ماموریت فقه/فقیه می‌‏داند. دو. رویکرد دیگر اما، بر این باور است که مسئله «اجرا و اقامه احکام» نیز از مولفه‌‏ها و ارکان اصلی فقاهت است و فقیه در این رویکرد، موظف است عملیات فقاهی خود را از «فهم و استنباط احکام» تا مرحله «اقامه و اجرای احکام» امتداد دهد. بنیاد کلامی این دونگاه نیز نهفته در اختلاف ‏نظر بزرگان در مسئله «شئون امام/فقیه» است. ✍️سرفصل‌های یادداشت حجت‌الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری: ۱. قلمرو ماموریت فقه ۲. فقه حکومتی و مسئله اقامه احکام ۳. فلسفه ورود فقه/فقیه به عرصه اقامه و اجرای احکام ۴. از فقه حکومتی تا فقه حکمرانی ۵. فقه حکمرانی و قلمرو آن 📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75226 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 تجمع علما، طلاب و فضلای حوزه در حمایت از اقتدار نظام در مواجهه با اسرائیل در فیضیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سخنان استاد سیفی مازندرانی پیرامون پاسخ مقتدرانه سپاه پاسداران به تجاوزات رژیم کودک کش صهیونیستی در حاشیه درس خارج فقه در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تقدیر جامعه مدرسین از پاسخ مقتدرانه و کوبنده به جنایت رژیم غاصب صهیونیستی ✍️بسم الله الرحمن الرحیم وعده‌ی صادق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم جنایتکار صهیونیستی محقق شد و قدرت ایمان و اقتدار نیروهای مسلح ایران یوم الله دیگری در تاریخ افتخارات ملت ایران ثبت کرد. دست قدرت خدا از آستین ملت ایران بیرون آمد و مشت محکمی بر پیکره‌‍ی ظالمین وارد ساخت «وَما رَمَیتَ إِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللَّهَ رَمی.» این حملات جان تازه‌ای به همه رزمندگان راه آزادی قدس دمید و جهان را به آزادی فلسطین و پایان نزدیک سقوط اسرائیل امیدوارتر کرد. مرحبا به ملت شریف ایران و فرزندان مقتدرشان در نیروهای مسلح که سال‌هاست در میدان جهاد با جبهه ظلم جهانی حضور دارند و پناه مظلومان و مستضعفان هستند. سلام و رحمت الهی بر روح شهدای انقلاب اسلامی و امام خمینی – رحمت الله علیه – که عزت امروز ایران مدیون آنان است. و سلام بر فرمانده مقتدر ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگران؛ حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای – مدظله العالی-. خداوند همه مجاهدان و رزمندگان مقاومت اسلامی را به تأییدات خود مستظهر و نصرت نهایی بشر را با ظهور قطب عالم امکان حضرت ولیعصر – عجل الله تعالی فرجه الشریف – محقق گرداند. إن‌شاءالله «اللهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ، وَ أَدْحِضْ بِهِ الْباطِلَ، وَ أَدِلْ بِهِ أَوْلِیاءَکَ، وَ أَذْلِلْ بِهِ أَعْداءَکَ» جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام آیت‌الله نوری همدانی در حمایت از پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران و گروه های مقاومت به تجاوزات رژیم صهیونیستی ✍️بسم الله الرحمن الرحیم سالیان متمادی است که رژیم نامشروع صهیونیستی مشغول ایجاد نا امنی و ظلم و ستم در منطقه می باشد و تحت حمایت اربابان خود هر روز تجاوز خود را گسترش می‌دهند و اخیراً به حریم جمهوری اسلامی ایران نيز وارد شد و عده‌ای از مستشاران ما را به شهادت رسانده است. پاسخ کوبنده سربازان اسلام و گروه های مقاومت بسیار بجا و مورد حمایت است‌، انشاءالله به زودی این غده سرطانی محو و ملت های مظلوم عالم به پیروزی نهایی خواهند رسید. اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم حسین نوری همدانی قم المقدسه - ۲۶فرودین۱۴۰۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢این طلیعه فتح است ✔️آیت‌الله جوادی آملی در پی عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح علیه دشمن صهیونیستی، پیامی صادر کرد که بدین شرح است: ✍️اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، فتح الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می‌خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی‌کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل» احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی‌کند. ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحات که قرآن وعده می‌دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی‌ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این طلیعه فتح است. در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می‌دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و غزه و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و شهدای مقاومت را با شهدای کربلا محشور می کند، آن فتح مطلق است . در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾ هیچ مقابلی ندارد. این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند. بنازیم دستی که انگور چید ٭٭٭ مریزاد پایی که در هم فشرد اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند. با دست این‌ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می‌برد و غزه عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می‌برد. من مجدداً این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می‌کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می‌کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم. غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پیام آیت‌الله مکارم‌ شیرازی در پی عملیات مقتدرانه وعده صادق ✍️بسم الله الرحمن الرحیم قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ. (توبه، آیۀ ۱۴) عملیات پیروزمندانه سربازان اسلام در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مردم مظلوم غزه، مایۀ سربلندی، عزت و خشنودی مسلمانان جهان گردید. بی‌تردید مردم عزیز ایران، قدردان این عملیات قاطع و غرورآفرین بوده و همواره در کنار مجاهدان و لشکریان اسلام تا شکست مستکبران و نابودی ظلم و ستم، پایداری خواهند نمود. اینجانب به سهم خویش از همۀ این غیورمردان تشکر و قدردانی نموده و مردم عزیز ایران را به هوشیاری کامل در برابر توطئه های فرهنگی و اقتصادی دشمنان و حمایت همه جانبه از نیروهای نظامی دعوت می‌نمایم که إن شاء الله پیروزی نهایی از آن اسلام است. (أَلا إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِيبٌ) قم - ناصر مکارم شیرازی ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تکمله‌ای بر مبنای نظام امام محور در اعتبارسنجی حدیث ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی در رابطه با نظام امام محور، ضمن تأیید و پذیرش آن، تکمله‌ای به نظر می‌رسد که دسته‌بندی رویکردهای موجود اعتبارسنجی از حیث‌های مختلفی ممکن است که هرکدام از یک زاویه و حیث خاص دسته‌بندی می‌کند. استاد مددی ریشه بحث را در این می‌بیند که آیا ما این عواملی که مطرح می‌شود (مثل ثقه، عدل، کتاب مشهور و...) را به عنوان «معیار» مطرح می‌کنیم یا «شاهد»؟ به بیان دیگر آیا خداوند متعال (شارع) در اعتبارسنجی برای ما معیار مشخص کرده است و گفته است باید خبرثقه را تعبداً بپذیری؟ یا اینکه نه تعبدی نیست و مطابق با سیره عقلا، می‌بایست به وثاقت و اطمینان عقلایی برسیم؟ از این منظر، نظام امام محور چگونه می‌تواند پاسخی به این پرسش باشد؟ و جزو کدام دسته قرار می‌گیرد؟ به نظر می‌رسد نظام امام محور گزینه سومی است. توضیح اینکه نظام امام محور، مبنایی است که می‌تواند اثبات کند، شاکله اصلی حدیث، از طریق مشهور خود، سالم به دست ما رسیده است. این ادعا تو قید دارد: اولاً اعتبار کلیت و شاکله و نظام احادیث است، و منافاتی با اندک روایات غیرمتعتبر داخل آن ندارد. ثانیاً مسیر مشهور را در بر می‌گیرد لذا شامل کتاب‌های غیرمشهور در حاشیه، که عمدتاً از سوی اصحاب طرد شده‌اند و یا اختلافی است (مثل مصباح الشریعه) نمی‌شود. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75244 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تصحیح «مشروعیت مجلس قانون‌گذاری» در «عصر مشروطه و انقلاب اسلامی» ✍️حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان این پرسش قابل طرح است که وضعیت دوران مشروطه و انقلاب اسلامی در تلقی علمای عصر مشروطه و از جمله مرحوم نائینی یا شیخ فضل‌الله برای الگوی مشروع قانون‌گذاری تفاوت می‌کند؟ و به تعبیر دیگر، آیا موضوع آنان در تجویز مجلس قانون‌گذاری در وضعیت بسط ید فقیه و ارتقای توانمندی او برای اداره‌ی جامعه تغییر خواهد کرد؟ برای فهم نقش فقیه و ولایت او در قانون‌گذاری باید دانست که اصل تأمین مشروعیت همواره اصل حاکم بر عقلانیت دینی ـ سیاسی فقهای شیعه بوده است و فقهای عصر مشروطه این امر را در دو وادی مدٌ نظر داشتند. یکی در عرصه‌ی اصل تصرٌفات و دخالت‌ها و تصدی‌ها در امور ولای. یکی هم در عرصه‌ی محتوای قوانین. علمای نجف، تهران و دیگر بلاد اسلامی این دو دغدغه را به صورت توأمان دنبال می‌کردند. 📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75240 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیت‌الله سید حسن مرتضوی: ✔️رویکرد آیت‌الله خویی در تدریس: نمی‌خواهم میان آقايان مقایسه کنم چون کار راحتی نیست. مرحوم شیخ حسین حلی بنایش بر تحقیق و تعمیق بود اما آقای خویی بنایش بر تدریس حداکثری بود و لذا جز برخی از موارد بنای تحقیق مفصل نداشت و نمی‌شود راحت مقایسه کرد. آقای خویی وقتی بنای تحقیق و تفصیل داشت واقعا قوی بود. ✔️احترام مرجعیت: سال 1336 رفتم نجف و 1358 از آنجا برگشتم. آن زمان بحث امتحان شفاهی آقای بروجردی مطرح بود.[ آقا گفته بودند حوزه باید قدری سروسامان پیدا کند و لازم است رتبه علمی افراد با امتحان مشخص شود.] هرکس شهریه ایشان را می‌خواست باید امتحان شفاهی می‌داد. ممتحن‌ها هم آشیخ صدرا بادکوبه‌ای و آسید یحیی مدرسی یزدی بود. از طرفی مرحوم میرزا آقا اصطهباناتی امتحان دادن را تحریم کرده بود! من از طرفی نیاز داشتم شهریه آقای بروجردی را بگیرم از طرفی هم می‌خواستم حرمت مرجعیت را حفظ کنم بالاخره ایشان مرجع بود و لازم بود جایگاهش حفظ شود. مانده بودم چه کنم. یکی از رفقا آمد گفت مگر تقریرات درس آقای میلانی را ننوشتی؟ گفتم چرا. گفت دفترچه را بده من ببرم نشان بدهم. خدا خیرش بدهد! مشکل مارا حل کرد. آقایان دفترچه را دیدند و بدون امتحان گرفتن، قبول کردند. آقای اصطهباناتی آدم خاصی بود. می‌گفتند منزلش برق ندارد! با فانوس گاهی آقا را حرم می‌آوردند و می‌بردند. ✔️شیخ صدرابادکوبه‌ای: چند روزی درس اسفار آشیخ صدرابادکوبه رفتم اما ناگهان تعطیل شد. یکی از آقایان درس را تحریم کرد! آشیخ صدرا هم ترسید و درس را تعطیل کرد. ایشان مکاسب و کفایه تدریس می‌کرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸حضور استاد سید مجتبی خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله احمدی، (فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی، از اساتید فلسفه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و از مدرسین و علمای بزرگ مشهد در دهه‌های ۳۰ و ۴۰) 🔺این مراسم نیز با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از علما، روحانیون و عموم مردم، و اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط آیت‌الله سیدجعفر سیدان در حرم مطهر رضوی برگزار شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad