دستاوردهای+تعطیلی+شنبه+ویرایش+شده.pdf
564.5K
🔖گزارش تحلیلی | دستاوردهای تعطیلی شنبه واقعیت یا افسانه
⁉️ پاسخ به ۳۰ پرسش افکار عمومی در رابطه با تعطیلات کشور
🔺تهیه شده در پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در پاسخ استفتاء
✔️درباره مسئله «تعطیلی روز شنبه» و استفتائی که از آیتالله جوادی آملی انجام گردیده است، نکات چندی قابل طرح است که تقدیم میشود. در این یادداشت، به عناوینی که میتوانند خلاف شرع بودن «تعطیلی روز شنبه» را اثبات نماید، استدلال میشود.
#تعطیلی_شنبه
📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75496
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢به بهانه تعطیلی شنبه
✍️حسین نیک
دو موضعگیری متفاوت و متقابل از سوی دو فقیه و مرجع عالیقدر در برابر موضوع امروزه کشور پیرامون تعطیلی شنبه، نشان دهنده نیاز مبرم و فوری دستگاه فقاهت و مرجعیت به بروزرسانی روشی در مواجهه با مسائل نوپدید است.
فارغ از اینکه کدام یک از این دو دیدگاه صحیحتر و با مجموعه ادله اجتهادی و فقاهتی سازگارتر باشد، نشان دهنده این مسئله است که اصولا در مسائل اجتماعی که مملو از پیچیدگیها و ترابطهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... است، نمیتوان به سبک منهجی فقاهت سنتی، به روشنی به نتیجه و اصطلاحا به فتوای مستقر رسید. این نکته به معنای ناکارآمدی فقه نیست، بلکه به معنای ضرورت پیشرفت و تحول برای پاسخگویی به نیازها است. بسان تحولی که به دست شیخ طوسی، وحید بهبهانی و شیخ انصاری رقم خورد.
اختلاف فتوای دو فقیه طراز در فقه سنتی، طبیعتی پذیرفته شده دارد، زیرا خود صاحب فتوا و محققین بعدی به روشنی متوجه میشوند که او بخاطر انتخاب چه شبکهای از مبانی رجالی، اصولی و ... در کتاب الصلاة یا کتاب الصوم و ... به چنین نظری رسیده است. به عبارتی همه مبانی و روشی که فقیه را به فتوا رسانده برای خودش و ناظر بیرونی روشن و واضح است.
اما آیا این وضوح و روشنی در مسائل اجتماعی از قبیل تعطیلی شنبه برای خود فقیه و یا دست کم ناظر بیرونی وجود دارد؟!
#تعطیلی_شنبه
📝ادامه مطلب را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75501
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢تشبه به کفار و تعطیلی شنبه ✔️ایزدی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران 🔹بحث خا
💢دیدگاه استاد جواد مروی درباره تعطیلی شنبه
🔹همانطور که در نوشته قبلی بیان شد، طبق دیدگاه ایشان نمیتوان از عنوان تشبه به یهود به تعطیلی شنبه اشکال وارد کرد. تعطیلی شنبه در حال حاضر دیگر تشبه به یهود نیست؛ زیرا در کشورهای غیر یهودی از جمله مسلمانان، شنبه تعطیل است؛ لذا این دلیل، برای اشکال به تعطیلی شنبه کافی نیست.
🔸اما از منظر استاد مروی، به دلیل ثانوی دیگری نباید شنبه تعطیل شود و تعطیلی شنبه به صلاح نیست.
🔹دلیل ثانوی ایشان این بود که در دنیای امروز که شیعه رشد خوبی در دنیا پیدا کرده، تعطیلی شنبه باعث هجمه به شیعه میشود. در حال حاضر برخی افراد در مکتب خلفا تمام تلاش خود را برای تخریب شیعه انجام میدهند تا جلوی رشد شیعه گرفته شود و کمترین نکته باعث میشود شیعه مساوی با یهود دانسته شود؛ در دنیای کنونی نیز به دلیل جنگ غزه، احساسات مسلمانان به شدت ضد اسرائیلی است و نباید بهانه ای به دست آنان داد تا شیعه را برادر یهود معرفی کنند. لذا به این دلیل تعطیلی شنبه در این شرایط به صلاح نیست.
🔸نکته جالب اینکه ایشان گفتند اگر این شرایط بر جهان حاکم نبود، شاید حرف دیگری زده میشد.
💥پینوشت: ایشان بیان کردند در جلسه با برخی اعضای شورای نگهبان نیز این نکته بیان شد تا در بررسی لایحه تعطیلی شنبه به این مسئله توجه شود.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعطیلی روز شنبه
✍️اسماعیل پرور
اصحاب سبت گروهی از یهودیان بودند که روز شنبه در ساحل دریا گودال حفر میکردند و ماهیها را در این گودالها حبس میکردند و روز یکشنبه این ماهییها را صید میکردند. قرآن کریم همه یهودیان را به خاطر این عمل زشت اصحاب السبت سرزنش میکند. از این سرزنش قرآن کریم شاید بتوان چنین برداشت کرد که یهودیان در عمق جان خود عقیده چندانی به تعطیلی روز شنبه ندارند و اگر روز شنبه به ظاهر کار و فعالیت را تعطیل میکنند، اما در همین روز نیز مشغول حیله گری و برنامه ریزی علیه دیگران هستند. لذا کسانی که با تعطیل کردن روز شنبه میخواهند از یهودیها تبعیت کنند اشتباه کردهاند، چون خود یهودیها در این روز حیلهگریشان را تعطیل نکردهاند.
استاد قرائتی نقل میکردند: یکی از همشهریهای ما در آمریکا نمایشگاه فرش دارد و در همسایگی او یکی از یهودیها هم نمایشگاه دارد. هر روز جمعه آن فرد یهودی کلید نمایشگاهش را به این همشهری ما میدهد و میگوید فردا من سر کار نمیآیم شما زحمت بکشید کلید نمایشگاه من را بگیرید و آن را باز کنید. به هر مشتری که آمد بگو پول فرشها را به این حساب بریزد.
جالب این که برخی میخواهند روز شنبه را که روز نشاط و آمادگی برای کسب و کار است، تعطیل کنند و در سالی که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است، ضعف و رکود تولید را رقم بزنند.
#تعطیلی_شنبه
📝متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75504
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 «دورۀ سوم مدرسه معارفی درایه»
👤تحت اشرافاستاد سید محمدمهدی میرباقری
🔺برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ از میان طلاب برادر پایۀ ششم به بالا، به صورت محدود دانشپژوه میپذیرد.
🔰 نام دوره: آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات
🔰 ویژگیها:
⏺ مرور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری
⏺ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی
⏺ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی
⏺ کارگاههای آموزشی علوم قرآنی و پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبعشناسی، تاریخ حدیث)
🔰 مدت دوره:
⏺ سه سال تحصیلی بهصورت حضوری (شنبه تا چهارشنبه، بعدازظهرها)
🔰 ثبتنام: از ۲۵ اردیبهشت الی ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ از طریق سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir
☎️شماره تماس: ۰۹۱۹۱۹۸۹۳۹۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «کاربست هوش مصنوعی، به مثابه روش تدوین نظام مسائل فقه های معاصر»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سعید صراف زاده، عضو شورای سیاستگذاری ستاد راهبری فنآوریهای هوشمند حوزههای علمیه
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح تفتی، مدیر علمی و راهبردی سایت ویکی شیعه
🗓 زمان: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
🏛مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه ۳۰. پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ابعاد فقهی حقوقی خانواده مقاوم
👤با حضور اساتید و دانشوران
🗓زمان: یکشنبه در تهران، دوشنبه در قم
👆جرئیات در پوستر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حجة الاسلام مهدیان و حجة الاسلام الهی خراسانی.mp3
41.33M
🎧 دریافت صوت میزگرد «نقش حوزه و روحانیت در مواجهه با چالش تحمیلی در حوزه حجاب»
🎙حجتالاسلام علی مهدیان
🎙حجتالاسلام محمد الهی خراسانی
🗓 ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، مشهد مقدس، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14030224-1_1.mp3
29.43M
🎧 دریافت صوت | تحلیل مهمّ استاد میرباقری دربارۀ طرحهای جمعیتی در ایران
➖ جایگاه مسئله جمعیت در مبارزهٔ تمدّنی
➖ گلوگاههای اثرگذار بر جمعیتآوری
➖خطر راهحلهای جمعیتی غرب
◀️ مسئلۀ جمعیت، از موضوعات مهم تمدّنی و اثرگذار بر تغییر موازنۀ قدرت در جهان است.
◀️ آنچه در طرح کنترل جمعیت اتفاق افتاد، برنامهریزی جامع و طرح اقدام حداکثری بود، اما آنچه برای برگرداندن این مسیر به روال طبیعی دنبال میشود، بعد از یک دهه هنوز یک سلسله اقدامات پراکنده و حداقلی است! چه در فضای گفتمانسازی و چه در عرصه برنامهریزی.
◀️ اکتفا به گفتمانسازی عمومی و رسانهای، در بازسازی جمعیتی جواب نمیدهد. شما باید نظام نخبگانی را هم اقناع کنید. یعنی همچنانکه در طرح کنترل جمعیت، جامعه نخبگانی را اقناع و همراه کردند، ما هم در مقابل، باید اقناع نخبگانی ایجاد کنیم.
◀️ در پیشبرد طرحهای جمعیتی اگر بر گلوگاهها متمرکز نشویم، موفق نمیشویم. این گلوگاهها عبارتاند از: الگوی ازدواج و نسلآوری، الگوی مطلوب اشتغال، الگوی مطلوب تحصیل، الگوی مطلوب مسکن، الگوی آزادی و مشارکت اجتماعی بانوان، الگوی آموزش رسمی، چرخۀ بهداشت عمومی و… .
◀️ ما در مسیر تأمین سرمایه اجتماعی و افزایش جمعیت، نباید در دام راهحلهای غربی بیفتیم! غرب برای گسترش جمعیت، نه بر محور خانواده و عواطف خانوادگی بلکه بر محور مهندسی تولید انسان و دستکاریهای ژنتیکی و «رحم اجارهای» و امثال اینها، اقدام و عمل میکند که این راهحلهای جمعیتی، نسبتی با فرهنگ دینی و بومی ما ندارند.
🗓در دیدار فعّالان مسئلۀ جمعیت، اردیبهشت ۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری سهشنبه اول خرداد آغاز به کار میکند
✔️مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز سهشنبه اول خرداد در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار میشود. بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صدور اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از آنها برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣پویش آموزشی-پژوهشی با محوریت دروس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب
🔻با هدفِ آشنایی با:
۱- شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتالله خامنهای
۲- ویژگیهای اختصاصی روش فقاهت معظّمٌله
🔻مزایای دوره:
۱- بهرهمندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل
۲- بهرهمندی از محتوای مکمّل و جانبی
۳- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه
۵- اختصاص بن تخفیف ویژه شرکتکنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌله
🔻شرایط ثبتنام :
🔹اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایهی ۱۰ در سال تحصیلی ۱۴۰۲
🔸معدل ۱۶ به بالا
🔹حداکثر سن ۳۵ سال
🔸ویژه نخبگان حوزوی و محصلین مراکز تخصصی فقهی
🔸التزام به آییننامهی انضباطی و اتمام دوره
🔹حضور در دوره سه روزه مکتب شناسی فقهی
⏳مهلت ثبت نام: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
⛔️ظرفیت محدود
🌐پیوند ثبت نام: https://b2n.ir/k25332
🆔 https://eitaa.com/ijtihad