eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢زمینه گرایی و متن گرایی دو گرایش موجود در حوزه گزاره‌های فقهی ✔️دکتر سید صادق حقیقت در نشست علمی «کاربردی سازی گزاره های فقهی» گفت: بین زمینه گرایی و متن گرایی تفاوت وجود دارد و اجتهاد مصطلح کنونی عمدتاً متن گرایانه بوده، با اینکه مزایایی در زمینه گرایی وجود دارد و می تواند از آن ها بهره ببرد البته با توجه به اینکه میان متن گرایی و زمینه گرایی پلی وجود دارد. 🔹عضو هیئت علمی دانشگاه مفید نیز با بیان متفاوت بودن طریق استدلال به نداشتن جهاد ابتدایی در قرآن، با متفاوت بودن دیدگاه متن گرایی و زمینه گرایی و هشت مصداق دیگر، استدلال خودشان را اثبات نمود. ✔️دکتر عبدالمجید مبلغی، در نقد نظر دکتر سید صادق حقیقت بیان کرد: این بحث در استدلال تنها در فضای خودش قابل دفاع است و فاقد عمق و بروز خارجی است؛ همچنین فقه غالبا زمینه گراست ولی نه آن زمینه گرایی کلاسیک بلکه در معنای کلاسیک متصف به متن گرایی و زمینه گرایی نمی شود. 🔹عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزودن: باید به فقه به لحاظ روش شناسی پرداخت ولی این مسیر نیاز به سختی کشیدن به انضمام پویایی تا رسیدن به این مطلوب احتیاج دارد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم به مشروعیت شخصیت حقوقی ✔️استاد محمدسعید واعظی: 🔹این‌که گفته می‌شود شارع حکم به مشروعیت شخصیت حقوقی کرده است به دو صورت قابل تصویر است.(مقام ثبوت) 1️⃣ قسم اول: شارع مقدس، آنچه را که عقلاء به عنوان شخصیت حقوقی اعتبار کرده‌اند، امضاء کرده است در نتیجه همه آثار شخصیت حقوقی مترتب بر آن، نیز بار می‌شود. 2️⃣ قسم دوم: در قسم دوم شارع می‌گوید آن آثاری که شما به دنبال آن بودید و به خاطر آن شخصیت حقوقی را اعتبار کردید، آن آثار را امضاء می‌کنم و نه این‌که خود شخصیت حقوقی را جعل یا امضاء کنم. شارع در این قسم تمام یا بعضی از احکام شخصیت حقوقی را بدون این‌که اعتراف به شخصیت حقوقی داشته باشد، جعل می‌کند. 🔹این دو قسم شبیه به بحث حکم وضعی و حکم تکلیفی است که فقهاء در آن دو دسته‌اند که بعضی مثل شیخ انصاری فرموده‌اند: احکام وضعیه حکم شرعی نیست و شارع احکام تکلیفی مترتب بر آن را جعل کرده است و ما از این احکام تکلیفی، احکام وضعی را انتزاع می‌کنیم. مثل زوجیت که شارع فقط می‌فرماید: یجب النفقه و یحرم فلان و… که ما از این احکام مترتب بر زوجیت، آن را انتزاع می‌کنیم. منبع: موسسه عالی‌فقه و علوم‌اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 «حقوق مخالفان در فقه سیاسی» کتاب شد ✔️کتاب «حقوق مخالفان در فقه سیاسی با تأکید بر سیره حکومتی امیرالمؤمنین علی(ع)» به قلم حجت‌الاسلام میلاد مرادی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه به همت انتشارات دانشوران معاصر منتشر شد. 🔻نویسنده این کتاب را در چهار فصل به رشته تحریر درآورده است. فصل اول با عنوان کلیات و مفاهیم، فصل دوم گونه‌شناسی مخالفان حکومتی، فصل سوم حقوق مخالفان سیاسی و در فصل چهارم به ارائه راهکار مواجهه با مخالفان پرداخته است. 📖برشی از کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=75779 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رهبری صاحب نظر و سلیقه هستند، اما هیچ‌گاه سلیقه خود را اعمال نمی‌کنند/ حق و تکلیف؛ وجه تمایز انتخابات در نظام اسلامی ✔️حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی: 🔹رهبری مسلماً خود صاحب نظر و سلیقه هستند، اما هیچ‌گاه سلیقه خود را اعمال نمی‌کنند و در طول سالیان گذشته، افراد از احزاب مختلف منتخب شدند و رهبری نیز از آنها حمایت کرد، این یعنی باور به حضور و رأی مردم و نه فقط استفاده ابزاری از مردم، این بیانگر همان مردم‌سالاری دینی است که می‌تواند جمهوری اسلامی را از نظم‌های دیگر دموکراسی و مردم‌سالاری متمایز و الگوی بدیلی برای جامعه بشری ایجاد کند. 🔸رهبری بعد از امام (ره) همه رؤسای جمهور را فارغ از اینکه از چه حزب و گروهی هستند، حمایت و تقویت کردند و از مردم هم خواستند دولت‌ها را حمایت کنند، این نوع نگاه مبتنی بر واقعیت و اصالت بر حضور مردم است، مقام معظم رهبری در قبال آنهایی که قائلند رأی مردم می‌تواند حداقلی اما هوشمند باشد، بر رأی و حضور حداکثری مردم تأکید دارند، به‌گونه‌ای که فرد منتخب، منتخب اکثریت مردم باشد. 🔹در نظام مردم‌سالار، مردم تنها صاحب حق هستند، اما در نظام مردم‌سالاری دینی، مردم هم صاحب حق و هم صاحب تکلیف هستند، یعنی نمی‌توانند نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت باشند و به‌گونه‌ای رفتار کنند که یک کارگزار نامناسب بر آنها حاکم شود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75777 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ملاک های اصلح از نظر فقه حکومت.mp3
28.85M
🎧 دریافت صوت |هم اندیشی علمی «ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر فقه حکومت» 🎙باحضور اساتید: سعید صلح میرزایی، مهدی گرامی‌پور، ذبیح‌الله نعیمیان و مهدی عزیزی 🗓 سوم تیرماه ۱۴۰۳، قم، مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💠 سؤال: رای سفید دادن در انتخابات چه حکمی دارد؟ ☑️ جواب: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی و اسلامی بوده و واجب عینی است. برای تشخیص فرد اصلح اگر مکلف با تحقیق و تفحص به نتیجه نرسید میتواند از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرد و اگر نتوانست اصلح را بشناسد؛ عمل به اصل وظیفه رأی دادن، کفایت می کند. البته توجه داشته باشید هر عملی که سبب تضعیف نظام شود جایز نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه برگه رأی در اسلام سیاسی؛ یک شهادت فقهی عادلانه یا یک برگهٔ سفید معمولی؟ ✔️پدر معنوی فقید اخوان المسلمین «یوسف القرضاوی» در یکی از آثار خویش به جایگاه برگه رأی در اسلام سیاسی پرداخته است و نظرات جالبی ارائه کرده است. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75775 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⭕️ پیام هشدار آمیز انتخاب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری! ✍️استاد علی نصیری/ دیدگاه و نظر مشارکت نه چندان مطلوب مردم ایران در چهاردمین دوره ریاست جمهوری، برغم همه کوشش‌ها و توصیه‌ها و انتخاب از سر نه گفتن به گفتمان رایج انقلابی و نه از سر مصلحت اندیشی و عاقبت نگری، همه نشان از پیام های خفته در جان‌ و ذهن خسته یک جامعه دارد. همان‌گونه که انتخاب احمدی نژاد انتخاب از روی آگاهی نسبت به شخصیت، کارآیی و کارنامه شخص او نبود، بلکه اعتراضی بود به مشی و ممشای مدیریتی و اقتصادی مرحوم هاشمی رفسنجانی، حضور کمتر از پنجاه درصد در پای صندوق آراء در جمعه پیشین و انتخاب بدون امعان توجه به کارآیی و کارآمدی، از نوعی اعتراض به مشی و ممشای جاری در مدیریت کلان کشور در عرصه داخل و خارج حکایت دارد. باید هم جمعیت انبوه اشکبار زیر تابوت مرحوم رئیسی را دید و هم حرکت معنا دار مردم در پای صندوق آراء را! بارها تاکید شد که باید رفتارهای اجتماعی را شناخت و هشدار آنها را جدی گرفت؛ پیش از آن که دیر شود! حکومت چین پیام خونین جوانان دانشجو در دهه هشتاد در میدان تیان آن من پکن را شنید و تغییرات بنیادی در سیاست‌های خود را پی گرفت و به دومین اقتصاد دنیا تبدیل شد، اما ما بنا نداریم به حقایق گاه تلخ جاری در متن جامعه خود گوش سپاریم! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ضرورت تأملی نو در سبک مشارکت دینی ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی/ دیدگاه و نظر سابقاً در یادداشت «درنگی در انتخاب » از ضعف‌ها و کاستی‌های این نرم افزار در مشارکت مردمی سخن گفتم و اینکه این الگوی مشارکت اجتماعی ریشه در فرهنگ و سیاست دینی ما ندارد لذا نمی‌تواند شور و شعف و انگیزه مردم ایران با هویت ایرانی اسلامی را برانگیزاند. اکنون با کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و داغ شدن مباحث آسیب شناسی مشارکت مردمی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌کنم هرچند عوامل موثری همچون وضعیت اقتصادی و معیشتی، سیاه نمایی‌های کاندیدا، عدم امکان اقناع فکری و انگیزشی مردم نسبت به افق روشن پیش رو، و... در کاهش مشارکت دخیل است اما آسیب و کاستی اصلی و زیربنایی متوجه اصل و اساس این الگو در تحقق مشارکت اجتماعی است. این الگو که ساخت و سازه مهندسی شده انسان غربی است برای جامعه ایمانی کارآمد نیست. مشارکت مومنین در پیش برد جامعه ایمانی بر محور ولیّ اجتماعی، امری فراتر از انتخابات و رای گیری است به نحوی که هر یک از آحاد جامعه می بایست نقش و هویتی مشخص و فعال در این عرصه داشته باشد و ایفا کند. از این رو پیشنهاد می‌کنم از محافل فکر و اندیشه که موضوع را در این مقیاس ارزیابی کنند و به تأمل بنشینند. مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌هایی که تا قبل از این در موضوعات کلیشه‌ای همچون مشروعیت انتخابات، نشست برگزار می‌کردید، اکنون درنگی کنید که چه بر سر این امر مشروع آمده است؟ همچنین از متفکرین سخنور و سخنران نیز دعوت می‌کنم موضوع مباحث محرم خود را به پیروی از شعار سال که مقام معظم رهبری دامت برکاته مشخص کردند به مشارکت مردمی - ترجیحاً در امر اقتصاد- اختصاص دهند، امید است به تدریج مسیر هدایت اجتماعی و اصلاح و تکامل ساختارهای جامعه مومنین محقق گردد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اتمام حجت امام کاظم (ع) با مباهله 💠حضرت امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند: هارون‌الرشید دستور داد مرا از مدینه نزد او بیاورند. در مجلسی از من پرسید چرا شیعیان خود را منع نمی‌کنید از اینکه به شما «یابن رسول الله» بگویند و شما را فرزند پیامبر خطاب کنند؟ در حالی‌که شما فرزندان علی هستید و فاطمه ظرف تولد شما بود و فرزند به پدر نسبت داده می‌شود نه مادر!! حضرت در پاسخ او، آیۀ «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ ... وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‏ وَ عِيسى‏» (انعام/84) را خواندند و فرمودند: پدر عیسی کیست؟ هارون گفت: او پدر ندارد و از کلام خدا و روح‌القدس خلق شده است. امام (ع) فرمودند: عیسی از طرف مریم از فرزندان انبیا به شمار آمده و ماهم از طرف فاطمه به فرزندان انبیا ملحق شده‌ایم . هارون گفت: أحسنت؛ و درخواست کرد که دلیل دیگری هم برایم بگو! حضرت فرمودند: همۀ امت از نیک و بد متفق‌اند که وقتی پیامبر (ص) نجرانیان را به مباهله فراخواند در زیر عبا (که سایبان بین دو درخت بود) جز پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) شخص دیگری نبود و خداوند در این‌باره فرمود: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم‏» (آل عمران/55) پس تأویل «ابنائنا» حسن و حسین و «نسائنا» فاطمه و «أنفسنا» علی بن أبي‌طالب (ع) است. هارون با درماندگی از اینکه پاسخی ندارد گفت: أحسنت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مباهله مثل غدیر از واجبات رکنی ولایت است/ نه رسانه‌ها از آن سخنی می‌گویند نه ما در حوزه به آن می‌پردازیم! ✔️آیت‌الله جوادی آملی: مسئله مباهله از واجبات رکنی ولایت است، نه رسانه‌ها از آن سخنی می‌گویند نه ما در حوزه به آن می‌پردازیم، آن وقت، آن واجبات غیررکنی را خیلی دامن می‌زنیم، آن‌ها هم واجب است؛ اما مثل اجزای نماز است، اما حمد و سوره کجا، رکوع و سجود کجا؟ حمد و سوره، واجب غیررکنی است؛ اما رکوع و سجود، واجب رکنی است. 🔺در واقعه مباهله، خدای سبحان، علی(ع) را به عنوان جان پیامبر خود معرفی کرد، آیا بالاتر از این فضیلتی است؟ وقتی مأمون به وجود مبارک امام رضا(ع) عرض می‌کند به چه دلیل علی بن ابیطالب(ع) افضل است، ایشان دیگر نفرمود غدیر، فرمود با آیه «انفسنا». براساس این آیه شریفه، خدا وقتی وجود مبارک حضرت امیر(ع) را جان پیغمبر می‌داند، از این بالاتر چه فضیلتی فرض می‌شود؟ «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» که گفته خود پیغمبر(ص) است، هر چند آن هم از طرف خداست، کجا و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده: علی جان پیغمبر است، کجا؟ وجود مبارک امام رضا(ع) به این آیه استدلال کردند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دقّت و اخلاص در تألیف کتاب 🗓 ۲۲ ذی‌الحجه سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عباس قمی ✔️آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: این قضیه را از آقای واله، از منبری‌های متّقی مشهد، شنیدم که می‌گفت: بعضی از کتاب‌فروش‌ها با مرحوم حاج میرزا علی محدّث‌زاده قرار گذاشته بودند که بعضی از نواقص مفاتیح الجنان را رفع کنند. برای مثال اگر شعری نوشته شده، ولی اسم شاعرش ذکر نشده است، اسم شاعر ذکر شود یا اگر در جایی گفته: «برای این مطلب به اقبال رجوع شود»، همان جا دعا نقل شود تا نیازی به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به این کتاب‌ها دسترسی ندارند. آقای حاج میرزا علی هم قبول کرد. ● حاج میرزا علی شب در رؤیا پدرش را می‌بیند که به وی می‌گوید: این کار را نکن. من عمداً این کار را کرده‌ام. این که من اسم فلان شاعر را ذکر نکردم و فقط به نقل شعر بسنده کردم، بدان جهت بود که شعرش خوب بود، ولی شاعر، درویش و صوفی یا منحرف بود. 👈 خوب بودن شعر، مصحّح این نیست که شاعر را ترویج کنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر ذکر شود. علت عدم نقل کامل آن دعا‌ها این است که صاحبان کتب دعا، برگردن ما حق دارند و باید حقوق آن‌ها محفوظ بماند. من حسّ کردم اگر این کتاب منتشر شود، ممکن است آن کتب ادعیه کم کم منسوخ شوند. لذا عمداً این کار را کردم تا اگر کسی دسترسی داشت، به آن کتب مراجعه کند. ● شاید علت این که کتاب‌های حاج شیخ عباس شیوع پیدا کرده است، اخلاص ایشان و مراعات کردن این نکات است./ جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص۵۱۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad