eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢رهبری صاحب نظر و سلیقه هستند، اما هیچ‌گاه سلیقه خود را اعمال نمی‌کنند/ حق و تکلیف؛ وجه تمایز انتخابات در نظام اسلامی ✔️حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی: 🔹رهبری مسلماً خود صاحب نظر و سلیقه هستند، اما هیچ‌گاه سلیقه خود را اعمال نمی‌کنند و در طول سالیان گذشته، افراد از احزاب مختلف منتخب شدند و رهبری نیز از آنها حمایت کرد، این یعنی باور به حضور و رأی مردم و نه فقط استفاده ابزاری از مردم، این بیانگر همان مردم‌سالاری دینی است که می‌تواند جمهوری اسلامی را از نظم‌های دیگر دموکراسی و مردم‌سالاری متمایز و الگوی بدیلی برای جامعه بشری ایجاد کند. 🔸رهبری بعد از امام (ره) همه رؤسای جمهور را فارغ از اینکه از چه حزب و گروهی هستند، حمایت و تقویت کردند و از مردم هم خواستند دولت‌ها را حمایت کنند، این نوع نگاه مبتنی بر واقعیت و اصالت بر حضور مردم است، مقام معظم رهبری در قبال آنهایی که قائلند رأی مردم می‌تواند حداقلی اما هوشمند باشد، بر رأی و حضور حداکثری مردم تأکید دارند، به‌گونه‌ای که فرد منتخب، منتخب اکثریت مردم باشد. 🔹در نظام مردم‌سالار، مردم تنها صاحب حق هستند، اما در نظام مردم‌سالاری دینی، مردم هم صاحب حق و هم صاحب تکلیف هستند، یعنی نمی‌توانند نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت باشند و به‌گونه‌ای رفتار کنند که یک کارگزار نامناسب بر آنها حاکم شود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75777 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ملاک های اصلح از نظر فقه حکومت.mp3
28.85M
🎧 دریافت صوت |هم اندیشی علمی «ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر فقه حکومت» 🎙باحضور اساتید: سعید صلح میرزایی، مهدی گرامی‌پور، ذبیح‌الله نعیمیان و مهدی عزیزی 🗓 سوم تیرماه ۱۴۰۳، قم، مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💠 سؤال: رای سفید دادن در انتخابات چه حکمی دارد؟ ☑️ جواب: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی و اسلامی بوده و واجب عینی است. برای تشخیص فرد اصلح اگر مکلف با تحقیق و تفحص به نتیجه نرسید میتواند از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرد و اگر نتوانست اصلح را بشناسد؛ عمل به اصل وظیفه رأی دادن، کفایت می کند. البته توجه داشته باشید هر عملی که سبب تضعیف نظام شود جایز نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه برگه رأی در اسلام سیاسی؛ یک شهادت فقهی عادلانه یا یک برگهٔ سفید معمولی؟ ✔️پدر معنوی فقید اخوان المسلمین «یوسف القرضاوی» در یکی از آثار خویش به جایگاه برگه رأی در اسلام سیاسی پرداخته است و نظرات جالبی ارائه کرده است. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75775 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⭕️ پیام هشدار آمیز انتخاب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری! ✍️استاد علی نصیری/ دیدگاه و نظر مشارکت نه چندان مطلوب مردم ایران در چهاردمین دوره ریاست جمهوری، برغم همه کوشش‌ها و توصیه‌ها و انتخاب از سر نه گفتن به گفتمان رایج انقلابی و نه از سر مصلحت اندیشی و عاقبت نگری، همه نشان از پیام های خفته در جان‌ و ذهن خسته یک جامعه دارد. همان‌گونه که انتخاب احمدی نژاد انتخاب از روی آگاهی نسبت به شخصیت، کارآیی و کارنامه شخص او نبود، بلکه اعتراضی بود به مشی و ممشای مدیریتی و اقتصادی مرحوم هاشمی رفسنجانی، حضور کمتر از پنجاه درصد در پای صندوق آراء در جمعه پیشین و انتخاب بدون امعان توجه به کارآیی و کارآمدی، از نوعی اعتراض به مشی و ممشای جاری در مدیریت کلان کشور در عرصه داخل و خارج حکایت دارد. باید هم جمعیت انبوه اشکبار زیر تابوت مرحوم رئیسی را دید و هم حرکت معنا دار مردم در پای صندوق آراء را! بارها تاکید شد که باید رفتارهای اجتماعی را شناخت و هشدار آنها را جدی گرفت؛ پیش از آن که دیر شود! حکومت چین پیام خونین جوانان دانشجو در دهه هشتاد در میدان تیان آن من پکن را شنید و تغییرات بنیادی در سیاست‌های خود را پی گرفت و به دومین اقتصاد دنیا تبدیل شد، اما ما بنا نداریم به حقایق گاه تلخ جاری در متن جامعه خود گوش سپاریم! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ضرورت تأملی نو در سبک مشارکت دینی ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی/ دیدگاه و نظر سابقاً در یادداشت «درنگی در انتخاب » از ضعف‌ها و کاستی‌های این نرم افزار در مشارکت مردمی سخن گفتم و اینکه این الگوی مشارکت اجتماعی ریشه در فرهنگ و سیاست دینی ما ندارد لذا نمی‌تواند شور و شعف و انگیزه مردم ایران با هویت ایرانی اسلامی را برانگیزاند. اکنون با کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و داغ شدن مباحث آسیب شناسی مشارکت مردمی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌کنم هرچند عوامل موثری همچون وضعیت اقتصادی و معیشتی، سیاه نمایی‌های کاندیدا، عدم امکان اقناع فکری و انگیزشی مردم نسبت به افق روشن پیش رو، و... در کاهش مشارکت دخیل است اما آسیب و کاستی اصلی و زیربنایی متوجه اصل و اساس این الگو در تحقق مشارکت اجتماعی است. این الگو که ساخت و سازه مهندسی شده انسان غربی است برای جامعه ایمانی کارآمد نیست. مشارکت مومنین در پیش برد جامعه ایمانی بر محور ولیّ اجتماعی، امری فراتر از انتخابات و رای گیری است به نحوی که هر یک از آحاد جامعه می بایست نقش و هویتی مشخص و فعال در این عرصه داشته باشد و ایفا کند. از این رو پیشنهاد می‌کنم از محافل فکر و اندیشه که موضوع را در این مقیاس ارزیابی کنند و به تأمل بنشینند. مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌هایی که تا قبل از این در موضوعات کلیشه‌ای همچون مشروعیت انتخابات، نشست برگزار می‌کردید، اکنون درنگی کنید که چه بر سر این امر مشروع آمده است؟ همچنین از متفکرین سخنور و سخنران نیز دعوت می‌کنم موضوع مباحث محرم خود را به پیروی از شعار سال که مقام معظم رهبری دامت برکاته مشخص کردند به مشارکت مردمی - ترجیحاً در امر اقتصاد- اختصاص دهند، امید است به تدریج مسیر هدایت اجتماعی و اصلاح و تکامل ساختارهای جامعه مومنین محقق گردد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اتمام حجت امام کاظم (ع) با مباهله 💠حضرت امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند: هارون‌الرشید دستور داد مرا از مدینه نزد او بیاورند. در مجلسی از من پرسید چرا شیعیان خود را منع نمی‌کنید از اینکه به شما «یابن رسول الله» بگویند و شما را فرزند پیامبر خطاب کنند؟ در حالی‌که شما فرزندان علی هستید و فاطمه ظرف تولد شما بود و فرزند به پدر نسبت داده می‌شود نه مادر!! حضرت در پاسخ او، آیۀ «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ ... وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‏ وَ عِيسى‏» (انعام/84) را خواندند و فرمودند: پدر عیسی کیست؟ هارون گفت: او پدر ندارد و از کلام خدا و روح‌القدس خلق شده است. امام (ع) فرمودند: عیسی از طرف مریم از فرزندان انبیا به شمار آمده و ماهم از طرف فاطمه به فرزندان انبیا ملحق شده‌ایم . هارون گفت: أحسنت؛ و درخواست کرد که دلیل دیگری هم برایم بگو! حضرت فرمودند: همۀ امت از نیک و بد متفق‌اند که وقتی پیامبر (ص) نجرانیان را به مباهله فراخواند در زیر عبا (که سایبان بین دو درخت بود) جز پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) شخص دیگری نبود و خداوند در این‌باره فرمود: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم‏» (آل عمران/55) پس تأویل «ابنائنا» حسن و حسین و «نسائنا» فاطمه و «أنفسنا» علی بن أبي‌طالب (ع) است. هارون با درماندگی از اینکه پاسخی ندارد گفت: أحسنت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مباهله مثل غدیر از واجبات رکنی ولایت است/ نه رسانه‌ها از آن سخنی می‌گویند نه ما در حوزه به آن می‌پردازیم! ✔️آیت‌الله جوادی آملی: مسئله مباهله از واجبات رکنی ولایت است، نه رسانه‌ها از آن سخنی می‌گویند نه ما در حوزه به آن می‌پردازیم، آن وقت، آن واجبات غیررکنی را خیلی دامن می‌زنیم، آن‌ها هم واجب است؛ اما مثل اجزای نماز است، اما حمد و سوره کجا، رکوع و سجود کجا؟ حمد و سوره، واجب غیررکنی است؛ اما رکوع و سجود، واجب رکنی است. 🔺در واقعه مباهله، خدای سبحان، علی(ع) را به عنوان جان پیامبر خود معرفی کرد، آیا بالاتر از این فضیلتی است؟ وقتی مأمون به وجود مبارک امام رضا(ع) عرض می‌کند به چه دلیل علی بن ابیطالب(ع) افضل است، ایشان دیگر نفرمود غدیر، فرمود با آیه «انفسنا». براساس این آیه شریفه، خدا وقتی وجود مبارک حضرت امیر(ع) را جان پیغمبر می‌داند، از این بالاتر چه فضیلتی فرض می‌شود؟ «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» که گفته خود پیغمبر(ص) است، هر چند آن هم از طرف خداست، کجا و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده: علی جان پیغمبر است، کجا؟ وجود مبارک امام رضا(ع) به این آیه استدلال کردند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دقّت و اخلاص در تألیف کتاب 🗓 ۲۲ ذی‌الحجه سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عباس قمی ✔️آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: این قضیه را از آقای واله، از منبری‌های متّقی مشهد، شنیدم که می‌گفت: بعضی از کتاب‌فروش‌ها با مرحوم حاج میرزا علی محدّث‌زاده قرار گذاشته بودند که بعضی از نواقص مفاتیح الجنان را رفع کنند. برای مثال اگر شعری نوشته شده، ولی اسم شاعرش ذکر نشده است، اسم شاعر ذکر شود یا اگر در جایی گفته: «برای این مطلب به اقبال رجوع شود»، همان جا دعا نقل شود تا نیازی به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به این کتاب‌ها دسترسی ندارند. آقای حاج میرزا علی هم قبول کرد. ● حاج میرزا علی شب در رؤیا پدرش را می‌بیند که به وی می‌گوید: این کار را نکن. من عمداً این کار را کرده‌ام. این که من اسم فلان شاعر را ذکر نکردم و فقط به نقل شعر بسنده کردم، بدان جهت بود که شعرش خوب بود، ولی شاعر، درویش و صوفی یا منحرف بود. 👈 خوب بودن شعر، مصحّح این نیست که شاعر را ترویج کنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر ذکر شود. علت عدم نقل کامل آن دعا‌ها این است که صاحبان کتب دعا، برگردن ما حق دارند و باید حقوق آن‌ها محفوظ بماند. من حسّ کردم اگر این کتاب منتشر شود، ممکن است آن کتب ادعیه کم کم منسوخ شوند. لذا عمداً این کار را کردم تا اگر کسی دسترسی داشت، به آن کتب مراجعه کند. ● شاید علت این که کتاب‌های حاج شیخ عباس شیوع پیدا کرده است، اخلاص ایشان و مراعات کردن این نکات است./ جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص۵۱۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🗞بیانیۀ اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان دربارۀ قحطی فراگیر و خانمان‌سوز در غزه ✔️در پی انتشار اخبار موثق از قحطی شدید در غزه اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان بیانیه‌ای صادر کرد. 📜 متن بیانیه: 🔹در این لحظات دشوار که بر مردم غزه می‌گذرد، یک تراژدی انسانی و نسل‌کشی کامل در حال وقوع است. حکومت نازی از ریختن خون بی‌گناهان سیر نمی‌شود و در برابر جهانیان به جنایاتش ادامه می‌دهد. هر کس که با سلاح و پول و تأیید سیاسی از آنان حمایت کند شریک جنایت است. در برابر این فاجعه انسانی که در برابر چشمان‌مان رخ می‌دهد و در برابر این گرسنگی واقعی که مردم غزه با آن دست به گریبانند، روا نیست ما دست‌بسته بمانیم. 🔸ما با یک فاجعه انسانی روبرو نیستیم، بلکه ارزش‌های انسانی و اخلاقی که مدعی دفاع از آن هستیم در معرض امتحان قرار گرفته است. زنان و کودکان و سالمندان اگر در بمباران‌ها نمیرند، در سکوت شرم‌آور جهانی از گرسنگی می‌میرند. ما به یک واکنش جهانی برای نجات مردم غزه از این وضعیت فاجعه‌بار نیاز فوری داریم. 🔹نوار غزه، این باریکه کوچک که سال‌هاست از محاصره شدید اشغالگران وحشی و خودکامه اسرائیل رنج می‌برد، اکنون با فاجعه قحطی بی‌سابقه روبرو شده است. ما روزانه با چشمان خود می‌بینیم که چگونه انسان‌های بی‌گناه می‌میرند؛ چگونه خانه‌ها به گور خانوادگی آنان تبدیل می‌شود و کودکان به دلیل کمبود غذا و آب و دارو در آغوش مادران‌شان جان می‌سپارند. 🔸این‌ها فقط اعداد و آمار نیستند؛ بلکه داستان‌های انسانی دردناک هستند. این‌ها فراخوان وجدان‌های زنده دنیا برای کمک‌رسانی هستند. همه ما باید بدون توجه به اختلافات سیاسی یا مذهبی خود متحد شویم تا جان بی‌گناهان را نجات دهیم. دولت‌ها، سازمان‌ها، افراد و نهادهای اسلامی و بشردوستانه باید برای حمایت فوری از غزه گرد هم آیند. زمان به نفع ما نیست و هر دقیقه‌ای که می گذرد به معنای از دست رفتن جان‌های بیشتر است. 🔹نجات غزه یک وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی است که همه ما باید آن را انجام دهیم. بیایید صدای خود را علیه اشغالگران، قاتلان کودکان، زنان و سالمندان بلند کنیم و از همه ابزارهای موجود برای ترغیب جهان به اقدام فوری استفاده کنیم. 🔸وقتی می‌بینیم که کودکان غزه از گرسنگی می‌میرند، زنانش از درد به خود می‌پیچند و سالمندانش از ظلم و محاصره در عذاب هستند، اتحادیه جهانی علمای مسلمان از همه مسلمانان، آزادگان جهان، دولت‌ها، سازمان ملل و همه نهادهای بشردوستانه می‌خواهد به این جنایات وحشیانه که مایه ننگ نسل ماست، پایان دهند و کمک‌های فوری خود را برای نجات غزه از شبح گرسنگی و قحطی به این منطقه گسیل دارند. شما را به خدا، انسانیت و مسؤولیت اخلاقی‌تان سوگند می‌دهیم که دست یاری به سوی مردم غزه دراز کنید. هر دقیقه تأخیر به مثابه یک زندگی نابوده شده، سیلی از اشک‌های ریخته شده و امیدهای بر باد رفته است. 🔹ای مردمان جهان و ای اهل خیر، نگذارید برادران‌تان از گرسنگی بمیرند در حالی که شما از رفاه برخوردارید. از روی عشق و اخلاص انفاق کنید که خداوند پاداش کسانی را که کار نیک انجام می‌دهند تباه نمی‌کند. 🔸 از خداوند متعال می‌خواهیم مردم غزه را بر اشغالگران و هم‌‌پیمانان آنها از صهیونیست‌ها و منافقین پیروز گرداند و گام‌های آنان را استوار تیرهایشان هدفمند قرار دهد. غم و اندوه مردم غزه را برطرف کند و به ضعف و ناتوانی آنان رحم کند و همه کسانی را که برای نجات آنان می‌کوشند یاری دهد. خدایا ما را از خیرخواهان قرار ده و به ما قدرت و اراده عطا فرما تا از مظلومان در فلسطین و سایر نقاط جهان حمایت کنیم. اتحادیه جهانی علمای مسلمان دوحه: 19 ذو الحجة 1445ه الموافق له 25 يونيو 2024م مسْلِمْنا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتخابات و تکلیف مدنی؛ مردم در شکل‌گیری «دولت مقتدر» چه سهم و نقشی دارند؟ 🔻اهمیت «مشارکت سیاسی» در اندیشه شهید آیت‌الله بهشتی از تمایزات بسیار مهم دیدگاه‌های شهید بهشتی با غالب اسلام‌گرایان این است که وی ضمن تأکید بر اجرایی شدن قوانین اسلام در جامعه، همزمان دغدغه حفظ «آزادی» و «اختیار» انسان را نیز دارد. او همانگونه که از تکلیف فرد در قبال جامعه و مشارکت وی سخن می‌گوید بر عنصر «آزادی» و «اختیار» انسان نیز اهتمام دارد. انسانیت انسان در گرو انتخاب‌گری و گزینش‌گری اوست. اما به همان میزان که آزادی افزون‌تر می‌شود، مسئولیت نیز افزایش می‌یابد. واژه مسئولیت، با تلاش و کوشش و زحمت فکری و عملی توأم است. نمی‌توان زحمت انتخاب را به راحتی به دیگران واگذار کرد و بدون مشورت و گفت‌وگو و پرس‌وجو و مطالعه و تأمل از زیر بار آن شانه خالی کرد. اگر انسان نمی‌خواهد تابع محض و دنباله‌رو باشد و اگر خواهان استقلال فکری و آزادی و تعیین‌کنندگی است، باید مسئولیت این آزادی را بپذیرد و زحمت آن را بر خود هموار سازد. 👈 متن یاددداشت دکتر نجمه کیخا: http://ijtihadnet.ir/?p=75782 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دولت پژوهی در جهان اسلام ✔️تحلیل ماهیت دولت پیامبر (ص) اهمیت زیادی برای نواندیشی دینی، تجدد سیاسی و اصلاح نهاد دولت در ایران و دیگر جوامع اسلامی دارد، اما اکثر دولت‌پژوهی‌ها در جهان اسلام، بی‌آن‌که به سیرهٔ حکمرانی پیامبر اکرم (ص) توجه نمایند، به سنّت خلفای راشدین و یا اندیشه‌های کلامی شیعه ارجاع می‌دهند و ماجرای سقیفه و سنّت سیاسی مبتنی بر این واقعه را مرجع ارزیابی دولت قرار می‌دهند. 🔻بدین‌سان، ماهیت دولت پیامبر و سیرهٔ حکمرانی ده‌سالهٔ او مورد «غفلتِ سیستماتیک» قرار گرفته و چندان در معرض پژوهش و ارزیابی قرار نداشته است. مطالعات در حوزهٔ «سیرهٔ سیاسی پیامبر اسلام» نشان می‌دهد که این شیوهٔ حکمرانی به‌طور بنیادی بر الگوی قرارداد استوار است. قراردادها و پیمان‌های موجود از پیامبر اسلام، چنان تعدد و تواتر دارند که دولت آن حضرت را می‌توان «دولت قراردادی» نامید. این پژوهش به کاوش در این اسناد و الگوی حکمرانی در سنّت پیامبر می‌پردازد. 📖 معرفی تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=75785 🆔 https://eitaa.com/ijtihad