💢تحریر الشام و چالشهای فرا روی تشیّع
✍️حجتالاسلام والمسلمین علی راد
به قدرت رسیدن جریان تحریر الشام در سوریه، سویهها و لایههای متنوع و متقارن درهم تنیده متعددی دارد که از برایند تاثیر و تلفیق ایدئولوژی مذهبی با قدرت و سیاست سر برآورده است. آنچه در این میان مهم است تلاش این جریان در تقابل با طیفهای متنوع تشیع – اسلام شیعی – از طریق احیای شخصیت معاویه بن سفیان به مثابه نماد قدرت سکولار درعرصه سیاست و قدرت است تا اسلام اموی را جایگزین آن نماید.
شاید شگفت انگیز باشد که پس از گذشت بیش از یک هزاره هم چنان نام و یاد معاویه و اندیشههای سیاسی او زنده مانده باشد لکن این شگفتی به واقعیت پیوسته است و در مواجه با آن تاکتیک انکار و سکوت کار ساز نیست، انفعال و سکوت در مقابله با آن روا نیست زیرا تحریر الشام با استفاده از ابزار رسانه توانسته است در سطح جهان توجه افکار عمومی و نخبگان را به خود جلب نماید و با بهرهمندی از نتایج پژوهشهای جریان شیعه هراسی، خوانش شیعه از بنی امیه را زیر سوال برده است از این رو تحریر الشام یکی از چالشهای جدی شیعه شناسی در جهان تشیع و هم چنین مسئلهای جذاب برای شیعه پژوهی در غرب خواهد بود.
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76863
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره کوتاه مدت «نقل معنا در حدیث شیعه»
👤باحضور اساتید:
🎙حجتالاسلام والمسلمین حیدر مسجدی
🎙حجتالاسلام والمسلمین جمال الدین حیدری فطرت
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید حسین منافی
🗓از ۱۱ دی ماه الی ۲ بهمن ماه ۱۴۰۳ | ۳ جلسه؛ سه شنبهها؛ ساعت ۱۸:۱۵
⏳مهلت ثبت نام تا یکشنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۳
🔗لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/CkpvZM1
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ضرورت گذار از فقه فردی به فقه حکومتی در مسائل زنان و خانواده»
🎙ارائه: حجتالاسلاموالمسلمین مهدی سجادی امین
🗓 زمان: دوشنبه، ۱۰دیماه، ساعت ۱۲:۳۰
🏢 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه۱۰، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه۶
💻پخش زنده از طریق: http://live.wfrc.ac.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقایسه نظریه تبعيت احکام از مصالح و مفاسد با مقاصد الشریعه
✔️حجتالاسلام والمسلمین مهدی خیشه
🔻در تفاوت نظریه تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و نظریه مقاصد شریعت میتوان به چهار مورد به عنوان اختلاف بین این دو نظریه اشاره داشت:
🔹منجر شدن مقاصد به قیاس و استحسان.
🔹حکمت بودن مقاصد شریعت و علت بودن مصالح و مفاسد.
🔹عدم امکان کشف قطعی مصداق در فقه مقاصدي.
🔹منجر شدن مقاصد به اجتهاد در مقابل نص.
🔻همچنین، مصالح و مفاسد در استنباط احکام میتواند در موارد زیر میتواند دخیل باشد:
🔸در مواردی که عقل قطعی به درک مصلحت تامه یا مفسده تامه دست یابد. هر چند در چنین مواردی معمولا بیانی از شرع نیز رسیده است ولی در تطبیق کبریات بر مصادیق کلی از عقل میتوان کمک گرفت و به استنباط حکم از این طریق رسید. همانند این که عقلای عالم در مورد واکسناسیون برخی از مریضی ها مانند فلج اطفال به تطابق آراء برسند و آن را ضروری تشخیص بدهند در چنین مواردی میتوان طبق حکم عقل به لزوم شرعی آن حکم نمود.
🔸اگر مجتهد با تنقیح مناط قطعی به محوریت یک مصلحت یا مفسده در حکمی برسد میتواند حکم را بر اساس آن توسعه بدهد.
🔸اگر حکمی منصوص العلة باشد یعنی مصلحت یا مفسده آن به صراحت بیان شده باشد مجتهد میتواند بر اساس آن علت منصوصه مجتهد حکم را به موارد دیگر که آن مصحلت هست توسعه دهد.
🔸در باب تزاحم دو حکم در تقدیم یک حکم بر دیگری عمده راه همان تقدیم اهم بر مهم است که در کشف اهمیت یک حکم بر دیگری عمدتا بر سنجش ملاک آن دو نگاه میشود.
👈 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=76867
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «مبانی حکمرانی اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) و سید قطب»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب
🗓 زمان برگزاری: دوشنبه، ۱۰ دیماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷:۳۰
🏢 مکان: مشهد مقدس، خیابان آیتالله بهجت (ره)، بهجت ۹/۱، بینادل ۱، موسسه آموزش عالی ائمه اطهار علیهم السلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشستهای تخصصی «مکتب فقهی امام خمینی (ره)»
🎙 با حضور و ارائه:
▫️آیتالله مصطفی اشرفی شاهروی
▫️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
▫️استاد مجتبی الهی خراسانی
▫️استاد محمدجواد ارسطا
▫️استاد احمد مبلغی
▫️استاد مهدی زمانی
▫️استاد سید محسن حسینی فقیه
▫️استاد سید حسن وحدتی شبیری
▫️استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
▫️استاد محمدعلی یوسف زاده
🗓 زمان: دی و بهمن ۱۴۰۳
🕌 مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت، موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار مشهد مقدس
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «گذار از خطابات قانونی به احكام قانونی»
🎙ارائه: دكتر بلال شاكری
🎙ناقدین:
◽️ حجتالاسلام والمسلمين مجتبی الهی خراسانی
◽️حجتالاسلام والمسلمين علی اكبرنوایی
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام حسن درجی
🗓 زمان: سه شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس
🔗 لینک جلسه مجازی: h-navvab.ir/webinar-p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست «شبکه مسائل دانش فقه و هوش مصنوعی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا علیزاده، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه
🗓 زمان: سهشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳، ساعت ۱۳ تا ۱۴
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی، باب الهادی، مدرسه علمیه آیتالله موسوی نژاد (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢یادداشت استاد علیدوست درباره مناظره با دکتر سروش
✍️بر این باورم که تراثستیزی و فرهنگسوزی را باید به دو شیوه گرم (و سرخ) و نرم (و سفید) تقسیم کرد: یکی شیوه اسکندر مقدونی، مغولان و غزنویها که کتابهای یک تمدن را در آتش گرم سوزاندند و دیگری شیوه نامحسوس و سفید اما تلخ و ویرانگری که با «خاکستر و کاهدان» معرفیکردن احادیث، به سوزاندن نرم این میراث غیرملموس همت کردهاست. ناگفته پیداست که فرهنگسوزی نرم بمراتب از فرهنگسوزی گرم، ویرانگرتر و گمراهکنندهتر است چون نسل جوان هدایتجو را با یک «نه» بزرگ از سرزمین احادیث بیرون میبرد و در برهوت نامعرفت و سرمایه ازدستداده، حیرتزده رها میکند.
بد نیست جناب آقای دکتر سروش به مخاطبان خود بیاموزند معیار و سنجه نزد ایشان در انتخاب احادیث فراوانی که سالیانی، متکفل بسط و شرح آن در دروس نهج البلاغه، کیمیای سعادت، دین و قدرت و سلوک دیندارانه... بودهاند، چیست؟
اینجانب از یک سو هماره مورد طعن برخی حوزویان بودهام که هرگونه حرکت تکاملی دانش فقه را صرفا با خوف و نگرانی تحلیل میکنند و از سوی دیگر مورد عنایت سلبی روشنفکرانی بودهام که با حقیقت معرفت دینی آشنایی کافی نداشتهاند. با نگاشتهها و گفتههای ناقابلم کوشیدهام هر دو گروه را به باوری که خودم از دانش فقه و ظرفیتهای گرانبهایش در گشودن گرههای درهمتنیده جهان معاصر، دارم با تاکید بر اصالت و معاصرت (پایایی و پویایی) نزدیک کنم اما گاه این گمان بر من غلبه میکند که...
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76872
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه دولتی یا دولت حوزوی؟
✔️استاد عباس کعبی در اجلاس نمایندگان استانی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه:
🔹عدهای فکر میکنند حوزه باید دولتی شود و استقلال خود را از دست دهد؛ اشکالش این است که حوزه سازوکار و تشکیلات اداری و مالی مستقل خود را از دیرباز داشته و امام و رهبری راغب به سلب استقلال حوزه نیستند.
🔸نظام اسلامی هم نباید وابسته به روحانیت شود و این هم منطقی نیست زیرا سازوکار خود را دارد ؛ حوزه یک نهاد علمی و پژوهشی و تبلیغی و هدایتگر است و اداره نظام خیلی بزرگتر از این حرف هاست.
🔹حفظ استقلال هرکدام از حوزه و نظام لازم است البته با برقراری ارتباط معنادار بین آنها ؛ این ارتباط نباید صوری و درحد احترام متقابل باشد بلکه حوزه و روحانیت باید نقش هدایتگری را برای نظام ایفا کند و خط مشیهای فکری، مدیریتی و اجتماعی نظام اسلامی بر مبنای دین در عرصههای گوناگون توسط حوزه ترسیم شود.
🔸حوزه در این راستا نیاز دارد که آموزش و پژوهش و سامانه ارتباطی خود را به گونهای متحول کند که خط مشی های کلان نظام را ترسیم کند؛ حوزه باید نقش هدایتگری خود را احیا کند و در مسیر تحقق اهداف نظام، از آن حمایت کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
18.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 روايت شنیدنی آيتالله جوادی آملی از ابلاغ پیام تاریخی امام خمینی (ره) به گورباچف
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «فقه و علوم اجتماعی»
🎙 ارائه: استاد احمد مبلغی
🗓 زمان: چهارشنبه، ۱۲ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج)، المهدی ۱۹
⛔️ توجه! نشست برگزار نمیشود
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «رابطه فقه و قانون»
(مطالعه موردی: رابطه فقه و قانون در مرکز بیت الحکمه تونس)
🎙 ارائه: استاد احمد مبلغی
🗓 زمان: چهارشنبه، ۱۲ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰
🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهری رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ابعاد فقهی و حقوقی معاملات فردایی سکه و ارز
✍️حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی
معامله فردایی به آن دست از معاملات در بازار ارز و طلا گفته می شود که طرفهای معامله به قصد نوسانگیری و دریافت سود و ربح از تغییرات قیمت ارز یا طلا در روز بعد منتفع شده و قصد طرفین خرید و فروش یا تحویل ارز یا طلا نمیباشد این معامله در برخی کشورها از جمله ایران ممنوع بوده و در قانون مجازات معامله فردایی پیشبینی شده است. در این نوشته نظر برخی مراجع عظام تقلید و نیز شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده و برخی توضیحات فقهی و حقوقی پیرامون آن داده شده است.
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76888
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بانکها با ایجاد خلق پول، تصرف در اموال مردم میکنند/ پولطلا بازگشت به عقب نیست، عین پیشرفت است/ «بانکها سر علما و فقها را کلاه گذاشتند!»
✔️حجتالاسلام والمسلمین علی قائمینیک در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹این حکم شرعی باید تبلیغ شود که تورم درست کردند جایز نیست. باید اعلان کنیم ایجاد خلق پول، تصرف در اموال مردم و مصداق غصب، سرقت، کذب، قمار، ربا و تدلیس خواهد بود. معتقدم تا وقتی پول اعتباری هست، طمع خلق پول هم هست و هرگونه تلاش برای مهار تورم بهنوعی آب در هاون کوبیدن است.
🔸وقتی هفتاد درصد اعتبارات را یک درصد مردم میبلعند؛ ادعای خلق پول برای تامین هزینههای دولت، صرفا بهانهای است برای پنهان شدن بانکهای غارتگر. لذا دولت با سنجاق کردن پول به طلا میتواند حداقل خودش از زیان خلق پول بانکی نجات دهد.
🔹میتوانیم مبادلات را با درهم دینار طلایی کنیم. چرا وحشت میکنیم که به عقب برگشتیم؟ این خیلی افتخار دارد و عین پیشرفت است که از مسیر غلط با شجاعت برگردیم و راه درست را انتخاب نماییم. چرا عقبگرد نیست؟ به خاطر اینکه ما الزامی نداریم که مبادلات حتماً با کیسه زر و طلا باشد، میتوانیم مبادلات را الکترونیکی انجام دهیم.
🔹چون نقل مرحوم آیتالله حائری شیرازی است جرئت پیدا میکنم و الا شاید کلام زیبایی نباشد، اما حقیقت آن شاید درست باشد. ایشان میفرمود «بانکها سر علما و فقها را کلاه گذاشتند!» چیزی که نبود معرفی کردند، براساس سؤالی که نوشته بودند، جواب حلیت گرفتند؛ و ما ملزم هستیم این حقیقت را بیان کنیم.
👈 متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=76879
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙بنا به خبر دريافتى از دفتر آيتالله سيستانى فردا چهارشنبه سيم جمادی الآخرة و پنجشنبه ۱۳ دیماه ۱۴٠۳، اول ماه رجب ۱۴۴۶ خواهد بود.
✔️گزارش ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب/ ماه رجب المرجب ۱۴۴۶ ه.ق
🔻پیشبینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال:
تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هلال، پیشبینی کردهاند هلال ماه رجب در غـروب روز سهشنبه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراین ماه جمادی الثانی ۳۰ روزه بوده و اول ماه رجب ۱۴۴۶ روز پنجشنبه ۱۳ دی ماه خواهد بود.
🔻گزارشهای رسیده
در همین راستا ستادهای استهلال و گروههای رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز سهشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است.
۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد:
استان ایلام: آبدانان
۲. مناطقی که هوا غالباً غبارآلود و یا ابری بود و هلال رؤیت نشد:
استان خراسان رضوی: مشهد گروه طلاب، گلبهار، درگز، نیشابور، طرقبه، تربت حیدریه، سبزوار، تایباد، فیروزه، قوچان، برداسکن
استان مرکزی: اراک، تفرش، محلات، خمین، ساوه، زرندیه
استان خراسان جنوبی: بیرجند، طبس، سرایان، بشرویه
استان تهران: پرند، جنوب غرب تهـران، شهرری
استان سیستان و بلوچستان: زابل، چابهار
استان خراسان شمالی: جاجرم، آشخانه
استان خوزستان: دزفول، خرمشهر
استان ایلام: ایلام، دهلران، ایوانغرب
استان چهارمحال و بختیاری: بروجن
استان یزد: یزد، میبد، اردکان
استان اصفهان: شهرضا
استان گلستان: گرگان
استان شیراز: لامرد
استان زنجان: زنجان
استان قم: قم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
49.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢اگر خونهای پاک سلیمانی و یارانش نبود، امروز خبری از اعتاب مقدسه نبود؛ این خونها هدر نرفت
رهبر معظم انقلاب در آستانه پنجمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، در دیدار خانواده سردار و جمعی از خانوادههای «شهیدان مدافع حرم و شهیدان مقاومت»، با تبیین برخی ویژگیهای شخصیتی و رفتاری حاج قاسم سلیمانی گفتند: باید با درس گرفتن از این خصوصیات در مسیر هدف اصلی مکتب سلیمانی یعنی «تحقق اسلام و قرآن» حرکت کرد.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تأکید بر پیروزی دیر یا زود ملت سوریه بر اشغالگران و استمرار مقاومت یمن، فلسطین و لبنان، به تجلیل از شهیدان مدافع حرم پرداختند و گفتند: سلیمانی، ایران را هم حرم میدانست و اگر آن خونهای پاک نبود، امروز از حریم و حرم و هیچیک از عتبات مقدس خبری نبود.
رهبر انقلاب با اشاره به فتوای مرجعیت درباره لزوم ایستادگی در مقابل داعش گفتند: هزاران جوان با آن فتوای مهم به میدان آمدند اما سازماندهی و سلاح نداشتند که سردار با کمک مجاهدان بزرگ عراقی بویژه شهید ابومهدی که انسان بسیار بزرگ و با ارزشی بود، آن جوانان را سازماندهی کرد و سلاح و آموزش داد.
ایشان دفاع از حریمهای مقدس را اصل ثابت همه دوران جهاد و مبارزه حاج قاسم برشمردند و گفتند: سردار از ایران هم به عنوان حرم دفاع میکرد که این منطقِ دفاع از حریمها و حرمهای مقدس بسیار مهم و ضروری است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: برای سردار، دفاع از عتبات عالیات، زینبیه، مرقدهای صحابه امیرمومنان در شام و در عراق و بالاخص مسجدالاقصی، اصل مهم بود و به همین علت شهید هنیّه...
👈 متن کامل بیانات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دفاع ملی شرط احتیاط عقلی و شرعی
✍️حجتالاسلام والمسلمین داود مهدوی زادگان
مرجعیت دینی نجف به درستی با طرح مساله انحلال حشد الشعبی مخالفت کرده است. همچنین در خبرها آمده بود که نخست وزیر کنونی عراق آقای السودانی و اسبق آقای نوری مالکی نیز هرگونه اظهار نظر درباره انحلال الحشد الشعبی را رد کرده اند.
حشد الشعبی نیروی دفاع مردمی است که با تدبیر دور اندیشانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) در زمان هجوم تروریستهای داعشی به عراق شکل گرفت و توانستند شر فتنه داعش را از عراق دور کنند. اما شرایط منطقه همچنان بحرانی است. بخصوص که اکنون سوریه به تصرف عدوانی تروریستهای تحریر الشام درآمده است و هر آن ممکن است تروریست ها برای هجوم مجدد به عراق و تهدید مرزهای غربی ایران طمع بورزند. بنابر این، چنین موضعی از سوی مرجعیت دینی نجف دولت مردان عراقی کاملا منطقی و دور اندیشانه است.
قصد نگارنده در این گفتار تعریف و تمجید از چنین موضعگیری نیست. چون درستی آن به قدری روشن و معقول است که نیازی به صحه گذاشتن بر مواضع آنها نیست. بلکه مقصود توجه دادن به حماقت و بلاهت آن ذهنیتی است که مساله انحلال نیروی دفاع مردمی را دنبال میکند و خواهان اجرای آن است؛ آن هم در چنین شرایط بحرانی که دشمن منتظر کوچکترین اشتباه محاسباتی مسئولان و تصمیم گیران حکومتی و احزاب سیاسی است تا دست به کار تجاوز و خون ریزی شوند.
خیلی واضح است که اقدام به انحلال نیروهای دفاع مردمی مانند این است که فرد متجاوز مسلحی به شخصی هجوم آورد و آن شخص هم به جای تسلیح و تشدید سپرهای دفاعی و ایمنی خود، تصمیم میگیرد یک یا هر دو دست خود را هم قطع کند. چنین اقدامی به غیر از حماقت و بی خردی وصف دیگری نمیتوان برای آن بر شمرد.
واقعاً اگر برخیها تا این اندازه نسبت به رفتار دشمن ملت ساده لوح و ابله هستند چگونه است که در شرایط عادی که تهدیدی در کار نیست به هنگام مسافرت خانه خود را چند قفله و مجهز به سیستمهای ایمنی میکنند و صدقه کنار میگذارند و مدام در حین سفر، دعا میخوانند. چرا باید جماعتی برای محفوظ ماندن خانه شخصی خود تمام تدابیر ایمنی را پیش بینی کنند ولی نسبت به حفظ و امنیت مرزهای ملی تا این اندازه بی خیال و بی فکر باشند تا جایی که ابلهانه پیشنهاد جمع آوری و انحلال سیستمها و نیروهای دفاعی ملت خود را می دهند. آنها چطور نمیفهمند که تمام گروهها و جریانات سیاسی و ملی به هنگام آرایش جنگی دشمن باید اختلافات را کنار گذاشته و برابر دشمن متحد شد و در صدد تجهیز و تسلیح بیشتر نیروهای دفاع مردمی و ارتش و سپاه کشور شوند.
روشن است که دفاع ملی کاملاً موافق با شرط احتیاط عقل است. به همین خاطر ممکن است آیه شریفه « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ » را از احکام امضایی شارع مقدس دانست. چون حکمت سیاسی عقل، آدمی را به چنین حکمی هدایت میکند. طبق این آیه شریفه حتی خداوند سبحان میفرماید که شرط احتیاط را از دست ندهید. آیه شریفه مطلق است و حکم را به شرایط و دشمنان خاص مقید نکرده است.
بنابراین، اینگونه طرح مسالههای ضد دفاع و امنیت ملی که آشکارا ملت را برابر دشمن مسلح متجاوز بی دفاع و غیر مسلح می کند، هیچگونه وجاهت عقلی و شرعی ندارد و نشانه بی خردی و حماقت محض است. بدیهی است که این مطلب در مورد مذاکره با دشمن نیز صادق و جاری است. اصل اولی در هرگونه مذاکره با دشمن کسب حداکثری امتیاز و عدم هرگونه خدشه بر نظام امنیتی ملت است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «حجیت ظن در موضوعات»
🎙ارائه: استاد محدجواد فاضل لنکرانی
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۳؛ ساعت ۹ الی ۱۳
🏛مکان: تهران، قیطریه، چیذر، حوزه علمیه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیذر
◀️ حضور عموم طلاب دانش پژوهان آزاد است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی ترویجی «سنتهای مدیریت مدارس و حوزههای علمیه»
🔺با نکوداشت و تاکید بر سیره عملی مرحوم آیتالله موسوینژاد
👤 با ارائه اساتید:
🎙عندلیب همدانی
🎙 مهدی مهریزی
🎙محمدحسن ربانی بیرجندی
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۳
🏛مکان: مشهد مقدس ،خیابان شهید هاشمی نژاد، بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱، درب جنب مسجد الهادی علیهالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مراسم سالگرد آیتالله موسوی نژاد (ره) در مشهد
🎙 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین اسلامی فر
🗓 زمان: پنج شنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۵
🏛مکان: حرم مطهر رضوی، باب الهادی علیه السلام، کوچهٔ جنب فاطمیه شیرازیها، انتهای کوچه شهید اندرزگو١٧، یگانه١ انتهای کوچه، روبروی هتل تعطیلات، مدرسهٔ علمیه مرحوم آیت الله موسوی نژاد،
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «سنتهای اجتماعی در قرآن و تاثیر آن در فقه»
🎙ارائه: استاد سید منذر حکیم، مدرس دروس خارج فقه حوزه علمیه قم
🗓زمان: پنج شنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت: ۱۰:۳۰
🕌مکان: حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله گعدههای تخصصی: «ظرفیت شناسی فقههای تخصصی در حوزه علمیه خراسان»
🎙گعده اول: با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه (دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان)
🗓 پنجشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۳
🕌مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید زمینه برای پیادهسازی احکام فقهی در جامعه فراهم شود
🔹استاد محسن اراکی با اشاره به اینکه احکام فقهی اسلام توان پاسخگویی و رفع نیازهای فردی و اجتماعی بشر را دارد، گفت: نگاههای فقهی مبتنی بر فقه کلان در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابلیت رفع مشکلات کشور را دارد و باید زمینه برای پیادهسازی احکام فقهی در جامعه فراهم شود.
🔸این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: فقه اجتماعی اهداف دین را محقق میکند، در نظام اقتصادی اسلام دولت سربار مردم نیست بلکه با تبدیل نظام مالیاتی به خمس و زکات، هم پاسخگوی نیازهای اقتصادی است و هم آینده جامعه را از بعد اقتصادی تضمین میکند.
🔹استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پول به جای اعتبار محض، باید پول حقیقی باشد، گفت: مصداق بیعهای کنونی ربای پنهان است و از نظام سرمایه داری غرب با سردمداری آمریکا گرفته شده است در حالی که ما اگر به جای پول، طلا و نقره را در بازار تزریق کنیم هم مشکلات برطرف میشود و هم کارمندان و بازاریان احساس غزت میکنند.
🔸عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تورم را ناشی از پول اعتباری دانست و گفت: وقتی پول بدون ارزش حقیقی وارد بازار شود آن را به هممیریزد، پول اعتباری توان برابری با کالاها را ندارد.
👈 بیشتر بخوانید
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | متعبد شدن به دستورات شرع، خیلی مشکلتر از ریاضت است!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻بعد از استقرار حکومت اموی، اینها دست به چندین خلاف زدند؛
هم مشکلات سیاسی ایجاد کردند
هم مشکلات عقیدتی و فکری ایجاد کردند
هم مشکلات اخلاقی ایجاد کردند
هم مشکلات اقتصادی ایجاد کردند
و وجود مبارک امام باقر (ع) به تنهایی باید این مشکلات را حل می کرد.
🔹قانون اساسی اسلام قرآن کریم است و تفسیر این قانون اساسی به عهده اهل بیت است. اینها اهل بیت را منزوی کردند، خود به جای اهل بیت نشستند، شدند مفسر قانون اساسی، شدند مفسّر قرآن! این همان تفسیر قرآن به رأی است.
🔹وقتی این ریشه اصلی، این قانون اساسی و این عنصر محوری دین، به دست دگراندیشان اموی و مروانی افتاد، از تفسیر به کلام سرایت کرد و این ویروس به کلام رسید، لذا
مسئله جبر پیدا شد،
مسئله تفویض پیدا شد،
مسئله ارجاء پیدا شد.
🔹این گروههای مفوّضه و مجبّره و مرجئه، هر کدام برای دین آفتی بودند! وقتی کلام آسیب ببیند، اصول فقه و فقه هم از این آفت مصون نیستند؛ لذا مسئله قیاس در اصول فقه پیدا شد، مسئله قیاس در فقه پیدا شد.
🔸وجود مبارک امام باقر اول قرآن را نجات داد، بعد کلام را نجات داد، بعد اصول را نجات داد، بعد فقه را نجات داد، بعد مسائل فکری دیگر را نجات داد.
🔹 وجود مبارک امام باقر، به تنهایی قیام کرد و همه این حوزه ها را درست کرد. امام باقر، سهم عظیمی دارد؛ او و فرزند بزرگوارش سهم عظیمی دارند!
گاهی از این امام پنجم و امام ششم (سلام الله علیهما) به عنوان «باقرَین» یاد می کنند، گاهی به عنوان «صادقَین» یاد می کنند؛ اینها نجات دادند و الآن ما در کنار سفره اینها نشسته ایم. / درس اخلاق ۱۳۸۲/۶/۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیخ طوسیام آرزوست!
✍️حجتالاسلام محسن ابراهیمی
مرحوم شهید مطهری در مقاله «الهامی از شیخ الطائفه» شرایط امروز فقه شیعه را با دوران شیخ طوسی مقایسه میکند و امروز را همانند آن زمان میداند. دوران قبل از شیخ، چیزی به نام اجتهاد وجود ندارد. بلکه متون فقهی ما شبیه ترجمه و تبویب روایات است. اما شیخ طوسی اجتهاد، تفریع و استنباط مسائل جدید را بنا نهاد و فقه استدلالی را با کتاب مبسوط آغاز کرد.
فقه امروز با دو عنصری مواجه است که در تاریخ فقه شیعه بیسابقه است (دنیای فراگیر غربی، جمهوری اسلامی) لذا شیخ طوسی امروز، همانند شیخ طوسی قرن۵ ، باید ابداع کند. او نه تنها باید اجتهادی بنا نهد که مسائل و فروعات جدید را پاسخ دهد، بلکه نیاز دارد او باید فقهی ارائه دهد که بتواند در دنیای امروز کارآمد بوده و با آن بتوان جامعه را اداره کرد.
👈بخوانید: اهم ویژگیهای شیخ طوسی امروز
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
18.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹ببینید | سخنان مراجع عظام درباره مرحوم آیتالله مصباح یزدی
🎙آیتالله صافی گلپایگانی(ره)
🎙آیتالله سید محمدعلی علوی گرگانی(ره)
🎙آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی
🎙آیتالله ناصر مکارم شیرازی
🎙آیتالله عبدالله جوادی آملی
🎙آیتالله حسین نوری همدانی
🎙آیتالله جعفر سبحانی
🎥 فیلم سخنان رهبر معظم انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان دریافت مقاله «فصلنامه دین و قانون»
✔️ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از کلیه اساتید، پژوهشگران، فضلای حوزوی و دانشگاهی دعوت مینماید تا مقالات علمی خود را برای انتشار در فصلنامه «دین و قانون» ارسال نمایند.
💠این نشریه، دارای نمایه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC است و بستری علمی برای ارائه پژوهشهای مرتبط با تعامل میان فقه اسلامی و نظام تقنینی کشور فراهم آورده است و با هدف تقویت نظام قانونگذاری مبتنی بر مبانی شریعت اسلامی فعالیت میکند.
🔻محورهای اصلی فصلنامه دین و قانون:
◽️تقویت نظریهپردازی در فقه معطوف به تقنین
◽️آسیبشناسی و نقد نظام تقنینی و سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ابعاد فقهی
◽️بررسی ابعاد تقنینی مسائل نوپدید فقهی متناسب با نیازهای قانونگذاری کشور
◽️ایجاد زمینه برای نظریهپردازی فضلای حوزوی در عرصه قانون و سیاستگذاری کلان
◽️توجه به امکانسنجی تقنین مشترک در جهان اسلام با تأکید بر قوانین الگوی اسلامی
◽️تولید ادبیات علمی در زمینه تقنین مبتنی بر منابع فقهی
◽️آسیبشناسی قوانین و مقررات جاری کشور و ارائه راهکارهای تقنینی، بهویژه از منظر فقهی
🔻ویژگیهای مقالات مورد انتظار:
◽️اصالت علمی و نوآوری در موضوع
◽️مستند بودن بر پایه منابع معتبر فقهی و حقوقی
◽️توجه به کاربردهای تقنینی در نظام قانونگذاری کشور
👈 ارسال مقالات: https://qjrl.parliran.ir/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 رویداد پژوهشی «مشق حدیث پژوهی»
🔺ساختار و شبکه مسائل حدیثپژوهی مقارن
🔰با نظارت علمی و ارائه اساتید حجاسلام:
🎙استاد عبدالهادی مسعودی
🎙استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
🎙استاد محمد الهی خراسانی
🔴این دوره مختصّ اساتید، نخبگان و پژوهشگران سطح چهار حوزه میباشد.
📜 همراه با ارائه گواهی معتبر به شرکت کنندگان
🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه و پنجشنبه ۱۹ و ۲۰ دیماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ تا ۱۹
🏢 مکان برگزاری: دفترتبلیغاتاسلامی شعبه خراسان رضوی- طبقه سوم- اتاق جلسات
⚠️حتما قبل از ثبتنام، شرایط درج شده در پوستر را با دقت ملاحظه فرمائید.
🔗لینک ثبتنام دوره: https://paziresh.dte.ir/
🔗لینک جهت استفاده از میزگرد: https://B2n.ir/hadith1403
🆔 https://eitaa.com/ijtihad