eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
733 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 قدردانی استاد حوزه علمیه مشهد از اقدام رهبران ادیان الهی در ایران ✔️ در پی بیانیه رهبران ادیان الهی در ایران نسبت به اظهارات نابخردانه رئیس‌جمهور فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی استاد حوزه علمیه مشهد و رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، طی نامه‌ای از این اقدام ارزشمند تشکر و قدرانی نمود. 📜 متن بیانیه رهبران ادیان الهی + نامه تشکر آمیز استاد حوزه علمیه مشهد 👈 https://b2n.ir/197744 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 بدون تعارف با ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه اهل سنت پاوه ✔️ از بازگویی خاطرات مبارزه با ضد انقلاب‌ تا نقش تاثیرگذار ماموستا ملاقادر قادری در ایجاد وحدت میان مسلمانان در گفتگو با امام جمعه اهل سنت پاوه👈 https://b2n.ir/270409 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 انتشار دو کتاب «لوَجیزهُ الحقّیه» و «رساله فی حجّیه المظنّه» از سوی آستان قدس عباسی👈 https://b2n.ir/013465 📚 کتاب «مستندات کتاب خمس» با نگاهی به تحریرالوسیله امام خمینی (ره) توسط عبدالله شامی‌زاده لیملو تهیه و جمع‌آوری و توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) منتشر شده است👈 https://b2n.ir/560873 📚 جلد ۱۲ موسوعه «الفقه الاسلامی المقارن» از مدخل صروره تا صیغه روانه بازار نشر شده است👈 https://b2n.ir/288398 📚 کتاب «قاعده قرعه» اثر مصطفی شاکری در ۱۳۱ صفحه توسط انتشارات چتر دانش چاپ و منتشر شد👈 https://b2n.ir/918455 📚 کتاب «گفتاری در فلسفه فقه» به کوشش ‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی جورکویه عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه، در ۲۶۰ صفحه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به زیور چاپ آراسته شد👈 https://b2n.ir/655768 📚 حرمت اهانت و تکفیر مسلمانان از دیدگاه علمای شیعه بر آن شده است تا با گردآوری دیدگاه مراجع و علمای طراز اول جهان تشیع، در خصوص عدم جواز تکفیر و اهانت به مقدسات سایر مذاهب، در جهت تقریب هر چه بیشتر مذاهب اسلامی گامی موثر بردارد👈 https://b2n.ir/584201 📚 «آموزه‌های فقه مدنی»، «آموزه‌های حقوق کیفری»، «آموزه‌های حدیثی» و «آموزه‌های فقه عبادی»؛ برخی از دو فصلنامه‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که به معرفی مقالات آن در این گزارش می‌پردازیم👈 https://b2n.ir/746956 📚 «فقها و چالش شهرت؛ پژوهشی تحلیلی بر تنقیح مباحث علمای اصول درباره اماره شهرت»، «نمازجمعه؛ سلسله درس‌های خارج فقه آیت‌الله مهدوی کنی»، «بورس بازی در نگاه شریعت»، «ضمانت سپرده‌ها در بانکداری بدون ربا» و «نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن» آثاری هستند که به‌تازگی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) روانه بازار نشر شده است👈 https://b2n.ir/814928 📚 ویژه نامه «هوش مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی» از سوی هفته نامه افق حوزه با همکاری دبیرخانه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی منتشر شد👈 https://b2n.ir/109562 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مبانی فقهی تحریم کالاهای فرانسوی ✔️ مصرف کالاهای ظالمان بی شک مصداقی از کمک کردن و مساعدت آن‌هاست. حال اگر این مساعدت به گونه‌ای باشد که اعانه مستقیم و یا غیرمستقیم در ظلم آن‌ها موثر واقع شود، به طریق اولی مصداق اعانه خواهد بود. 📜 حجت‌الاسلام مهدی جبرائیلی تبریزی در مقاله‌‌ای به مبانی فقهی تحریم کالاهای فرانسوی پرداخته است که متن این مقاله بدین شرح است👈 https://b2n.ir/906728 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 وحدت یا اتحاد؟ ✔️ آیت‌الله محمدعلی گرامی قمی، از فقهای حوزه علمیه قم: 🔹 اتحاد در برابر دشمن مشترک یک امر عقلائی است؛ اما متاسفانه معنای درستی از آن نمی‌شود؛ اتحاد به این معنا نیست که ما دست از عقائد خود برداریم. متاسفانه چنین سوء استفاده‌هایی می‌شود. 🔹 خدایی ناکرده نباید طوری باشد که بعضی‌ها فکر کنند برای اینکه مشکلی پیش نیاید باید چشم را به ظلمی که به اهل بیت شده ببندیم و یا ظالم را تقدیس کنیم و یا مسئولیت ظلم را از دوش ظالم برداریم. سخن دراین مورد زیاد است؛ اما وقتی دشمن مشترک وجود دارد، جهان اسلام باید اتحاد داشته باشند. این یک اصل عقلائی است اما به معنای عبور از اعتقادات نیست. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/460381 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 جُستاری درباره توهین نخست‌وزیر فرانسه به ساحت قدسی پیامبر(ص) ✔️ محسن الویری: 🔹 چندی پیش یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه باقر العلوم علیه‌السلام در باره پیوند کاریکاتور اهانت‌آمیز نشریه فرانسوی به ساحت قدس پیامبر صلی الله علیه و آله با سنت استشراقی غرب پرسشی را مطرح ساخت تا پاسخ شفاهی آن را در گروه مورد نظر خود در شبکه اجتماعی نشر دهد. متن پیش رو ویراسته آن پاسخ همراه با افزوده‌هایی اندک است👈 https://b2n.ir/431370 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نشست علمی «تفاوت مکتب اصولی قم و نجف» 👤 با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی 📅زمان: دوشنبه، 19 آبان ماه، ساعت 12:45 تا 14 🆔 @ijtihadnetwork
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلی‌ترین اهرم برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی/ مرکز ثقل اجتهاد تمدنی، احکام وضعی است ✔️ استاد عبدالحمید واسطی، در دوازدهمین نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی مطرح کرد🔻 🔹 ما ۵۰ کلان سیستم داریم که این‌ها حداقل‎های لازم برای شکل‎گیری یک تمدن است. نمی‎توانید چیزی از این‌ها را حذف کنید. کلمه «حداقل» مهم است. 🔹 مهم‌ترین و اصلی‎ترین اهرم برای شکل‎گیری علوم انسانی-اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرایندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود. 🔹 آنچه در بحث فقه تمدنی بیان می‌شود ابداً ساختارشکنی ندارد. فقاهت موجود را اشدّ لزوماً می‌داند. بدون این ممکن نیست. حرفش این است که نیاز به بسته‌های تکمیلی داریم. این هم بدین معنا نیست که فقاهت کنونی ناقص است. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/831199 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 برنامه‌ها و اقدامات مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان ✔️ حجت‌الاسلام علیرضا نوروزی، مدیر مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان: 🔹 در این مدرسه کلیه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی طلاب سطح چهار ساماندهی شده و جهت دروس و مباحثات طلاب درس خارج برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. 🔹 اهم برنامه‌های مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان: «نظم بخشیدن به دروس خارج و فعال نمودن حضور و مشارکت طلاب»، «تشکیل حلقه‌های مباحثات دروس خارج با حضور اساتید ناظر»، «راه‌اندازی پایگاه جامع صوت و تقریرات دروس خارج و تفسیر حوزه علمیه خراسان»، «راه‌اندازی شعبه مجازی مدرسه عالی سطح چهار»، «ساماندهی و توسعه دروس خارج در شهرستان‌های خراسان به‌صورت حضوری و مجازی»، «برپایی دروس خارج رسمی برای خواهران برای اولین بار در حوزه علمیه خراسان»، «ایجاد تحول و کیفی سازی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در سطح چهار با رویکرد پژوهش محوری» و «تغییر و تکمیل آیین نامه‌های آموزشی سطح چهار با هدف تقویت فقاهت و مجتهد پروری» است. ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/764776 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیت‌الله خویی در اواخر عمر به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شد/ وقتی می‌‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری ناراحت می‌شوند!/ اخباری‌گری به نوعی دیگر متولد شده است/ هیچ زمانی، هجمه‏‌های این‏‌چنینی به تراث شیعی نداشته‌‏ایم ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹 در دوره اول اخباری‏گری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاس‌‏گرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقل‏‌گرایی» محسوب می‏‌شده، مبارزه می‌‏کنند و هم با «حدیث‌‏گراییِ فارغ از عقل». 🔹 ما امروز با جریان اخباری‏گری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرت‏ها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و … از جمله مختصات اخباری‏گری معاصر است. 🔹 مرحوم ‌‌آیت‌الله خوئی که مدرسه‌‏اش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‌‏پذیرد ولی در اواخر، آن را انکار می‏‌کند! ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شده است، در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏‌کند. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/280678 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
unnamed.jpg
104.8K
🏴 إنا لله و إنا إليه راجعون 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین داوود فِیرحی زنجانی، درگذشت ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین داوود فیرحی زنجانی، استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران سحرگاه امروز چهارشنبه در پی بیماری درگذشت. 🔹 وی تحصیلات حوزوی خود را از سال ۱۳۶۰ شمسی در حوزۀ علمیۀ زنجان آغاز و در حوزۀ علمیۀ قم دنبال نمود ، و از سال ۱۳۶۶ همزمان به تحصیل دانشگاهی پرداخت. 🔹 «فقه و سیاست در ایران معاصر» ، «فقه و حکمرانی حزبی» ، «آستانۀ تجدد» و «تاریخ تحول دولت در اسلام» ، از جمله آثار این پژوهشگر ۵۶ ساله بود.  🔹 شبکه اجتهاد، درگذشت این استاد فرزانه، را خدمت خانواده ایشان، شاگردان حوزوی و دانشگاهی و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می‌کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فیرحی هرچیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت استاد عبدالحسین خسروپناه در پی درگذشت دکتر داود فیرحی، ضمن اظهار تاسف و تسلیت فوت ایشان نوشت: ◾️بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشه ها و نگاشته هایش را داشتم. نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم. «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است. آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت. فیرحی هرچیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال می کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتا به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسایل نوین بود. او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملا فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد. این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و‌ خلقش، لذت می بردم. گفتگو‌ و بررسی پیرامون اندیشه ها و آثارش بهترین هدیه ای است که می توان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند. ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم ۲۲ آبان ۱۳۹۹ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad