💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلیترین اهرم برای شکلگیری تمدن نوین اسلامی/ مرکز ثقل اجتهاد تمدنی، احکام وضعی است
✔️ استاد عبدالحمید واسطی، در دوازدهمین نشست هماندیشی فقه حکومتی مطرح کرد🔻
🔹 ما ۵۰ کلان سیستم داریم که اینها حداقلهای لازم برای شکلگیری یک تمدن است. نمیتوانید چیزی از اینها را حذف کنید. کلمه «حداقل» مهم است.
🔹 مهمترین و اصلیترین اهرم برای شکلگیری علوم انسانی-اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرایندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود.
🔹 آنچه در بحث فقه تمدنی بیان میشود ابداً ساختارشکنی ندارد. فقاهت موجود را اشدّ لزوماً میداند. بدون این ممکن نیست. حرفش این است که نیاز به بستههای تکمیلی داریم. این هم بدین معنا نیست که فقاهت کنونی ناقص است.
تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/831199
#فقه_تمدنی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 برنامهها و اقدامات مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان
✔️ حجتالاسلام علیرضا نوروزی، مدیر مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان:
🔹 در این مدرسه کلیه برنامههای آموزشی و پژوهشی طلاب سطح چهار ساماندهی شده و جهت دروس و مباحثات طلاب درس خارج برنامهریزی صورت میگیرد.
🔹 اهم برنامههای مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان: «نظم بخشیدن به دروس خارج و فعال نمودن حضور و مشارکت طلاب»، «تشکیل حلقههای مباحثات دروس خارج با حضور اساتید ناظر»، «راهاندازی پایگاه جامع صوت و تقریرات دروس خارج و تفسیر حوزه علمیه خراسان»، «راهاندازی شعبه مجازی مدرسه عالی سطح چهار»، «ساماندهی و توسعه دروس خارج در شهرستانهای خراسان بهصورت حضوری و مجازی»، «برپایی دروس خارج رسمی برای خواهران برای اولین بار در حوزه علمیه خراسان»، «ایجاد تحول و کیفی سازی برنامههای آموزشی و پژوهشی در سطح چهار با رویکرد پژوهش محوری» و «تغییر و تکمیل آیین نامههای آموزشی سطح چهار با هدف تقویت فقاهت و مجتهد پروری» است.
ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/764776
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیتالله خویی در اواخر عمر به جریان حدیثگرایی نزدیک شد/ وقتی میخواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری ناراحت میشوند!/ اخباریگری به نوعی دیگر متولد شده است/ هیچ زمانی، هجمههای اینچنینی به تراث شیعی نداشتهایم
✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹 در دوره اول اخباریگری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاسگرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقلگرایی» محسوب میشده، مبارزه میکنند و هم با «حدیثگراییِ فارغ از عقل».
🔹 ما امروز با جریان اخباریگری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرتها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و … از جمله مختصات اخباریگری معاصر است.
🔹 مرحوم آیتالله خوئی که مدرسهاش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را میپذیرد ولی در اواخر، آن را انکار میکند! ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیثگرایی نزدیک شده است، در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد میکند.
تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/280678
#اخباریگری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
unnamed.jpg
104.8K
🏴 إنا لله و إنا إليه راجعون
💢 حجتالاسلام والمسلمین داوود فِیرحی زنجانی، درگذشت
✔️ حجتالاسلام والمسلمین داوود فیرحی زنجانی، استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران سحرگاه امروز چهارشنبه در پی بیماری درگذشت.
🔹 وی تحصیلات حوزوی خود را از سال ۱۳۶۰ شمسی در حوزۀ علمیۀ زنجان آغاز و در حوزۀ علمیۀ قم دنبال نمود ، و از سال ۱۳۶۶ همزمان به تحصیل دانشگاهی پرداخت.
🔹 «فقه و سیاست در ایران معاصر» ، «فقه و حکمرانی حزبی» ، «آستانۀ تجدد» و «تاریخ تحول دولت در اسلام» ، از جمله آثار این پژوهشگر ۵۶ ساله بود.
🔹 شبکه اجتهاد، درگذشت این استاد فرزانه، را خدمت خانواده ایشان، شاگردان حوزوی و دانشگاهی و جامعه علمی کشور تسلیت عرض میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فیرحی هرچیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت
استاد عبدالحسین خسروپناه در پی درگذشت دکتر داود فیرحی، ضمن اظهار تاسف و تسلیت فوت ایشان نوشت:
◾️بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشه ها و نگاشته هایش را داشتم.
نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم.
«نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است.
آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت.
فیرحی هرچیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال می کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتا به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسایل نوین بود.
او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملا فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد.
این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و خلقش، لذت می بردم. گفتگو و بررسی پیرامون اندیشه ها و آثارش بهترین هدیه ای است که می توان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند.
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم ۲۲ آبان ۱۳۹۹
#داودفیرحی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 حق شهید صدر را ادا نکردهایم/ ایشان از مرزهای متعارف حوزه عبور کرد و قلمرو فقه و اصول را توسعه داد
✔️ استاد علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه:
🔹 شهید صدر از مرز حاکم بر حوزه نجف در ارتباط با مسائل اجتماعی و سیاسی واقعاً عبور کرد و نوآوری بزرگی در این زمینه داشت.
🔹 هنوز ما حق شهید صدر را ادا نکردهایم و خیلی از محورهایی که ایشان برنامهریزی کرده بودند هنوز شناخته نشده است. باید گفت که شخصیت ایشان در حوادث و وقایع پشتابرها و غبارها رفت و از این عدم شناخت ایشان، حوزۀ ایران و عراق خسارت میبیند.
ادامه مطلب👈 lish.ir/1It7
#شهید_صدر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مراحل رشد و تکوین جنین از نگاه متون دینی و دانش جدید
✔️ گزارش تفصیلی از نشست علمی- تخصصی؛ با حضور آیتالله مهدی مروارید و دکتر سید محمدرضا طباطبایی:
🔹 اینکه نطفه از چه زمانی شکل میگیرد بین علماء در آن بحث و اختلاف جدی وجود دارد، برخی همان اسپرم را نطفه میدانند ولی برخی دیگر معتقدند نطفه، بعد از مرحله لقاح شکل میپذیرد و تا قبل از آن نمیتوان به آن نطفه گفت.
🔹 آنچه مسلّم است زمانی که اسپرم در جایگاه خودش قرار میگیرد و قابلیت باروری تخمک را پیدا میکند، دارای حرمت میشود، و لذا مصرف داروهای اورژانسی که به راحتی در اختیار عموم قرار دارد در بسیاری از موارد، مصداق سقط جنین است، چرا که برخی از این قرصها موجب میشود جنینی که لقاح پیدا کرده، نتواند لانه گزینی کند و این هر چند از نظر پزشکی سقط نیست ولی از نگاه فقهی میتواند مصداق سقط باشد.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/896592
#فقه_جنین_شناسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 داود فیرحی در نگاه اندیشوران
🔹 فیرحی، پژوهشگری ممتاز در عرصه نواندیشی دینی بود. او با شجاعت از مردمسالاری دینی دفاع میکرد و از باورمندان به نواندیشی دینی بود و در عینحال مرزی روشن با روشنفکری دینی سکولار داشت.
🔹 او به بازخوانی ظرفیتهای فقه شیعه آنچنان اهتمام داشت و امیدوار بود که بسیاری از اسلامگرایان منتقد نواندیشی دینی و روشنفکری دینی را نیز متعجب میکرد. علاوه بر ذیروحانیت آکادمیک بود و بر ذیاهل تحقیق و تتبع اصرار میورزید.
🔹 فیرحی دقتها و بصیرتهای ارزشمندی در عرصه فقه سیاسی داشت و یکی از برجستهترین محققین در تبیین زوایای پنهان اندیشه سیاسی اسلام بود. او فرزند حوزه بود و همچنان خاستگاه خویش را فراموش نکرد، اخلاق و سیاست و اندیشه و عمل را در کنار هم داشت و از جمله کسانی بود که آبروی حوزه برای نسل متفکر و متعمق امروز بهحساب میآمد.
بخشی از واکنشهای اهالی حوزه و دانشگاه به ارتحال این استاد فقید 👈 https://b2n.ir/119941
#داوود_فیرحی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📁 بسته ویژه «نگاهی به آراء و اندیشههای دکتر داود فیرحی»
📜برخی از آنچه در این پرونده به آن پرداخته شده است🔻
🔹 در تکاپوی راه سوم/ سیدعلی میرموسوی
🔹 فیرحی و دغدغه «ایرانِ امروز»/ علی اشرف فتحی
🔹 روشنفکری دینی و دکتر فیرحی/ علی صارمیان
🔹 دکتر فیرحی، الگوی کارآمد برای چگونگی تعامل با مهمترین دوگانههای جامعه
🔹 نظریهپردازی فقهی و نقش آن در استقلال فقیه؛ گزارشی از آراء دکتر فیرحی در باب نظریهپردازی فقهی/ علی شفیعی
🔹 نگاهی به زندگینامه و آثار مرحوم داود فیرحی/ اندیشمندی که «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را واکاوی کرد
ادامه مطالب و تفصیل آن👈 https://b2n.ir/firahi
#داوود_فیرحی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 باید به جای پرداختن به مسائل غیرمبتلابه، به سمت تخصصی شدن فقهها برویم
✔️ استاد سید صمصام الدین قوامی، رئیس بنیاد مدیریت اسلامی، در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد🔻
🔹 در فقه کتابهای حاکم، همچنان کتابهای ۱۵۰ سال پیش هستند. و کتابهای جدید هم هیچ کس حاضر نیست به عنوان متن اصلی از آنها استفاده کند. لذا همان مثالها داخل آن کتابها برقرار مانده است.
🔹 فقهای جدید باید بروند به سمت فقه تخصصی. دیگر موضوعاتی که قبل از آنکه حکومت و نظام جمهوری، تشکیل نظام بدهد، وجود داشتند را باید رها کنیم.
ادامه گفتگو👈 https://b2n.ir/443893
#کارآمدی_فقه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه ربیع الثانی ۱۴۴۲ قمری در ایران
✔️ بنا بر مبانی مختلف فقهی🔻
🌓 بنا بر مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امامخمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیریزنجانی، مکارمشیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی) در ایران، سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ شمسی، روز اوّل ماه ربیع الثانی ۱۴۴۲ قمری خواهد بود.
🌓 مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام خوئی(ره)، تبریزی(ره)، لطفالله صافیگلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض) در ایران، دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ شمسی، روز اوّل ماه ربیع الثانی ۱۴۴۲ قمری خواهد بود.
تفصیل مطلب(سایر مبانی فقهی و سایر کشورهای جهان)👈 https://b2n.ir/891443
#رویت_هلال
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تأملی بر دیدگاههای دکتر سیدمصطفی محقق داماد پیرامون نسبت امامت و خلافت
✔️ حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی🔻
🔹 هیچ عالم سنّی نگفته است که وقتی ابوبکر خلیفه مسلمین بود، علی بن ابیطالب(ع) خلیفه نبود، ولی امام مسلمین بود؛ اما آنچه آقای محقق داماد میگوید معنایش آن است که وقتی خلافت را به دیگری سپرد، خودش تحت رهبری و زعامت او قرار میگیرد!
🔹 آیا میتوان باور کرد که امام معصوم(ع) درباره رهبری مردم از خود سلب مسئولیت کند با اینکه مردم را به تبعیت از خود میطلبد، یا وقتی عهده دار رهبری مردم است از عصمت و امامت خود هیچ مایه نمیگذارد؟
ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/805655
#نقد_عالمانه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad