💢اهداف و سیاستهای دبیرخانه همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم
✔️حجتالاسلام والمسلمین احمد خزائی، رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی و دبیر همایش یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم به تشریح اهداف و سیاستهای این دبیرخانه پرداخت و گزارشی از سایت این همایش بین المللی ارائه کرد.
👈بخوانید: https://b2n.ir/y81500
🆔 @ijtihad
💢چرا دانشهای اسلامی نتوانستند همپای پیشرفت دانش رشد کنند؟
✔️حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی
🔹امروزه حجم مباحث، موضوعات فقهی و دانشها به مراتب توسعه پیدا کرده است و شاید هرچندسال، کل دانش بشری متحول میشود به گونهای که نسل امروز ادبیات نسل گذشته را و نسل گذشته ادبیات نسل امروز را متوجه نشود. به همین دلیل سیر رشد دانش از یکسوو تنوع بسیار زیاد مباحث فقهی در پیامد تصدی فقیهان بر حکومت بسیار زیاد شده است و دانشهای اسلامی نتوانسته متوازن با این رشد، حرکت کند.
🔹برخلاف سیستم دانشگاهی که از پشتیبانی و بودجه دولتی برای رشد و توسعه علم برخوردارند، این قضیه در علوم حوزوی عملا وجود ندارد و طلبهها عملا درگیر زندگی روزمره اقتصادی هستند و متاسفانه از پس زندگی عادی هم برنمیآیند. طبیعتا انتظار اینکه آنها بتوانند دانشی را متحول و رشد دهند خیلی سخت است چون علم هم در سایه اقتصاد و هم در سایه امنیت توسعه مییابد.
🔹فضاسازی طلبهها، پشتکاری آنها، ادامه دادن دروس در سالیان متعدد، قدری از این مشکلات را جبران کرده است اما کار جامع، نیازمند مقدمات و پشتیبانیهای مناسب است. طبعا اگر انتظار باشد که حوزه علمیه نیازهای نو به نو و روزآمد نظام را پاسخ دهد، نظام هم باید برای این قضیه هزینه کند تا نیازهای خودش پاسخ داده شود اما از یکطرف، حوزهها مکلف به پشتیبانی علوم انسانی هستند و از طرف دیگر از آن ظرفیت و امکانات لازم برای توسعه همه جانبه و روزآمد دانشها برخوردار نیستند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d06572
🆔 @ijtihad
💢برداشتی از مفهوم ربا بر اساس آیات و تجربه دو سده اخیر در نظامهای مالی
✔️امیر کرمانی، عضو دپارتمان فاینانس دانشگاه برکلی آمریکا
🔹آیات ۲۷۵ تا ۲۸۳ سوره بقره، آیات محوری در بحث ربا است و با مطالعه این آیات میتوان به این سوالات پاسخ داد که چرا خداوند بیع را حلال و ربا را حرام اعلام کرده است. چرا خداوند ربا را در مقابل بیع قرار داده است؟ فرق بین مرابحه با قرض یا بهره چیست؟
🔸در تمام راههای فرار از ربا اصلا بحث تفاوت در ظاهر نیست و اتفاقا تفاوت آنها در این است که در یکی از این قراردادها وقتی فرد معسر میشود بدهیاش بصورت اتوماتیک افزایش پیدا میکند ولی در قرارداد دیگر بصورت اتوماتیک افزایش پیدا نمیکند. پس با توجه به قرارداد بیع و حیلههای ربا، انگیزههای سودجویانه به رسمیت شناخته شده و نظر اسلام فقط بر قرض و کارهای تجاری شخصی نبوده است ولی این شرط را هم گذاشته است که اگر شخص توان بازپرداخت با سود را نداشت نمیتوان این بدهی فرد را بصورت اتوماتیک افزایش داد.
🔹آنچه قرآن کریم در مورد ربا بیان فرموده است را نظام مالی مدرن در دویستساله اخیر به آن رسیده؛ یعنی با ملاحظه تاریخ اقتصادی انگلیس و خیلی کشورهای دیگر فرد مدیون را به زندان میانداختند ولی امروزه عدم توانایی پرداخت بدهی در آمریکا و کشورهای دیگر این یک طبیعت اقتصادی شمرده میشود و وارد بحث ورشکستگی میشود.
🔸اگر میخواهیم بحث ربا را متوجه شویم، باید اکوسیستم آن را متوجه شویم و اگر بخواهیم بحث ربا را از یک اقتصادی بزداییم باید اکوسیستمش را متحول کنیم.
👈 بیشتر بخوانید+ صوت نشست: https://b2n.ir/b14258
🆔 @ijtihad
💢متاورس؛ چیستی و مرزهای مشترک با فقه و فرهنگ
✔️حجتالاسلام دکتر احمد اولیایی
🔹تجربه نشان داده است که جامعه علمی، بهخصوص دینی و بهخصوص حوزوی در برخورد ما با متاورس و مانند آن، در مرحله اول وارد انکار میشوند. در مرحله دوم، وارد امتناع میشوند؛ یعنی میگویند به سمت اینها نروید. در مرحله سوم، وارد همکاری میشوند.
🔹متاورس و پدیدههایی مانند آن، ذو ابعاد هستند و ما دیگر پدیده تکبعدی نداریم و جهانِ امروز از نظر علمی، میانرشتهای است. فقه برای ورود به این بحث، این ابعاد را باید در نظر بگیرد.
🔸در فقه، موضوع شناسی ما نسبت به متاورس، کامل نیست. ناسا بیست عالم دینی و فیسبوک پنج عالم دینی برای پیداکردن راه چاره برای لبههای مماسِ متاورس با دین، استخدام کرده است.
🔹چند مسئله که باید در متاورس بحث شود: حریم خصوصی، مالکیت و سلطه و سلطنت. آقای حمید شهریاری میگوید: حریم خصوصی چند عنصر دارد که یکی از آنها قدرت سلطه است؛ این قدرت نیاز به مالکیت دارد. آیا مالکیت فقهی را میشود وارد فضای مجازی و متاورس کرد؟ متعلَّقِ مالکیت در فضای متاورس چیست؟
🔸ما نگاه منفی به متاورس یا هر تکنولوژی فناورانه نداریم. ما میخواهیم بگوییم فقه ما اگر احساس خطر میکند، به این سمت برود که نظام رقیب بسازد. البته مرحله اول واقعاً احساس خطر است، باید احساس خطر کرد تا منجر به کنش فقهی شود.
🔸فقیه ما دستبهدست مهندس آیتی بدهد و بیاید یک متاورس درست کنند. همانطور که ما در صنعت موشکی و خیلی از جاهای دیگر، این کار را انجام میدهیم.
👈 گزارش تفصیلی نشست: https://b2n.ir/j02172
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📑 «فقه، حکومت و انقلاب اسلامی»
🔰بسته ویژه «شبکه اجتهاد» به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی
✍️ با آثار و گفتاری از:
🔻احمد واعظی، سید جواد ورعی، علیاکبر رشاد، سید کاظم سیدباقری، علیرضا پیروزمند، سید محمدمهدی رفیعپور، سید مجتبی نورمفیدی، عبدالوهاب فراتی، احمد رهدار، محمدرضا شریعتمدار جزائری، داود مهدوی زادگان، محمدهادی مفتح، مهدی خدایی، رسول جعفریان، مهدی نصیری، سید محسن حسینی فقیه، سید حمید جزایری، محمود حکمتنیا، رضا عیسینیا، ابراهیم شفیعی سروستانی، مسعود معینیپور، علی محمدی جورکویه، غلامرضا پیوندی، شریف لکزایی، اسماعیل نباتیان، حسین ارجینی، سید هادی طباطبایی، عباسعلی مشکانی سبزواری، بهمن دهستانی، مصطفی دُرّی، مصطفی قناعتگر، محمد جوهری و...
📌و چندین گزارش خواندنی و اختصاصی
👈مشاهده نمایید: https://eitaa.com/ijtihad/6515
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📑 «فقه، حکومت و انقلاب اسلامی»
🔆بسته ویژه «شبکه اجتهاد» به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران
🔰 یادداشت🔻
✍️ حوزه علمیه، انقلاب اسلامی و تمدن سازی جهانی/ احمد واعظی: https://b2n.ir/d34756
✍️ گسترش و پویایی فقه پس از انقلاب اسلامی/ سیدکاظم سیدباقری: https://b2n.ir/w29121
✍️ گزارشی توصیفی از تحولات و تطورات رابطه فقه و انقلاب/ سیدمحمد مهدی رفیع پور: https://b2n.ir/b09181
✍️ راهکارهای اصدار فقهی انقلاب اسلامی/ احمد رهدار: https://b2n.ir/d83110
✍️ انقلاب اسلامی پنجرهای رو به فهمهای جدید فقهی/ مهدی خدایی: https://b2n.ir/r63704
✍️ امام خمینی بر مبنای فقه انقلاب کرد نه فلسفه/ مهدی نصیری: https://b2n.ir/k25843
✍️ توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی؛ ارزیابی بایستهها و نقشه راه/ سید حمید جزایری: https://b2n.ir/w40300
✍️ جریانهای مدافع حقوق زنان در چهار دهه انقلاب اسلامی/ ابراهیم شفیعی سروستانی: https://b2n.ir/r68608
✍️ نقش «فقه» درشکلگیری و تداوم انقلاب اسلامی/ عباسعلی مشکانی سبزواری: https://b2n.ir/a54626
✍️ اجتهاد، انقلاب اسلامی و تمایزآفرینی در الگوی فقه سیاسی شیعه/ بهمن دهستانی: https://b2n.ir/u46267
✍️ چگونه حاجآقا روحالله، امام شد؟/ مصطفی دُرّی: https://b2n.ir/t58084
✍️ «انقلابِ نسبت» حوزه و حکومت/ مصطفی قناعتگر: https://b2n.ir/g40055
✍️ علمای مشهد منادیان انقلاب و نهضت امام خمینی (ره)/ محمد جوهری: https://b2n.ir/y52563
✍️ کافیِ مبارز به روایت اسناد/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/m53853
🔰 گزارش🔻
🖇 «انقلابی که منحرف نشد»؛ نگاهی به «ویژگیهای انقلاب اسلامی و تفاوت آن با دیگر انقلابها»: https://b2n.ir/m03106
🖇 جریانهای سیاسی حوزه علمیه و «انقلاب ۵۷» ایران: https://b2n.ir/h76471
🖇 مقاله امام موسی صدر در روزنامه لوموند فرانسه درباره انقلاب اسلامی ایران/ https://b2n.ir/w70984
🖇 این سه رهبر جوان انقلابی اگر نبودند انقلاب پیروز نمیشد/ محمد واعظ زاده خراسانی: https://b2n.ir/z55977
🖇 روایت شنیده نشده و مهم استاد خسروشاهی از نظر امام راجع به ترور فرح پهلوی و بنیصدر: https://b2n.ir/f41648
📝 مبانی فقهی انقلاب اسلامی/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/z16966
📝 شش بحرانی که حکومتها با آن مواجه هستند/ مسعود معینی پور: https://b2n.ir/m40481
📝 چرا روحانیون در تحقق اهداف انقلاب ناموفق بودند؟/ رضا عیسینیا: https://b2n.ir/k51903
📝 مواجهه انقلاب اسلامی با دیوانسالاری/ داود مهدوی زادگان: https://b2n.ir/r92745
📝 نگاهی به ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب/ علیاکبر رشاد: https://b2n.ir/d34874
📝 تحول جایگاه جرم سیاسی در نظام حقوقی ایران بعد از انقلاب اسلامی/ علی محمدی جورکویه: https://b2n.ir/h55462
📝 انقلاب اسلامی، نظام حقوقی اسلام را احیا کرد/ محمود حکمتنیا: https://b2n.ir/y10087
📝 انقلاب، تعداد جمعیت شیعیان دنیا را بالا برد/ سیدمجتبی نورمفیدی: https://b2n.ir/d40976
📝حوزه انقلابی و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی/ اسماعیل نباتیان: https://b2n.ir/y60936
📝 اگر حیات امام ادامه داشت، شاهد تحول بنیادین در مسائل فقهی بودیم/ سیدمحسن حسینی فقیه: https://b2n.ir/y76568
📝 مقایسه مواضع امام خمینی و مراجع حوزه قم در قبال انقلاب اسلامی/ حسین ارجینی : https://b2n.ir/n08555
🔰 گفتگو🔻
✳️ گفتمان انقلاب اسلامی و بررسی مدلولات تئوریک آن/ عبدالوهاب فراتی: https://b2n.ir/r68880
✳️ در جریان انقلاب، هیچ حزب سیاسی از آن حمایت نکرد/ محمدرضا شریعتمدار جزائری: https://b2n.ir/n07323
✳️ مشارکت مدنی رکن اصلی و بقا دهنده انقلاب اسلامی/ علیرضا پیروزمند: https://b2n.ir/g94581
✳️ چرا الان بیتفاوتها و ضد انقلابهای دیروز در حوزه جان گرفتهاند؟/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/h88756
✳️ بازخوانی نسبت حوزه و روحانیت با انقلاب و نظام اسلامی/ محمدهادی مفتح: https://b2n.ir/h36059
✳️ سیر تحول و پیشرفت «حقوق جزا» در بستر انقلاب/ غلامرضا پیوندی: https://b2n.ir/b17949
✳️ چگونگی پیوند دین و مردم در اندیشه امام(ره)/ شریف لک زایی: https://b2n.ir/y44400
✳️ متحجرین آیتالله خامنهای را قبول نداشتند چون او در فقه اجتماعی قوی بود/ حیدر رحیمپور ازغدی: https://b2n.ir/d44552
🔰 کتاب و مقالات🔻
📚مواجهه مراجع نسل بعد از آیتالله بروجردی با انقلاب اسلامی ایران: https://b2n.ir/w64851
📚نقدی گذرا بر کتاب «فقیهان و انقلاب ایران»: https://b2n.ir/g02361
📚مجموعه مقالات فقه سیاسی و انقلاب اسلامی: https://b2n.ir/u19143
📚 13 کتاب، پیرامون «فقه و انقلاب»: https://b2n.ir/e05942
📸 روحانیت مشهد در تب و تاب انقلاب؛ تصاویری که تاکنون ندیدهاید: https://b2n.ir/p59863
🆔 @ijtihad
💢اجتهاد در موضوعات جدید، نیازمند اجتهاد در مبانی و تأسیسات اصولی است
✔️استاد سید عباس قائم مقامی🔻
🔹علی رغم اینکه در دهههای اخیر توجه به موضوعات مستحدثه و تازه یاب در فقه بیشتر شده و بسیاری از استادان، دروس خارج خود را به بررسی و پاسخ یابی این موضوعات اختصاص دادند، اما اولا رویکردهای جدید در فقه، عمدتا نیازمند مبنا سازی و تأسیس قاعده و اصل است، در حالیکه بسیاری از آنچه که ما میبینیم یا فاقد این عمق و غنای علمی و مبنایی است و یا صرفا در سطح بحث از پارهای مسائل و موضوعات جدید، تقلیل و کاهش داده شده است.
🔸معمولا وقتی میخواهیم از روز آمدی و کارآمدی فقه صحبت کنیم، به موضوعات و مسائل جدید فقهی اشاره میشود، حال آنکه بدون تردید اجتهاد در بسیاری از مسائل و موضوعات جدید نیازمند اجتهاد در مبانی و تأسیسات اصولی است.
🔹تا زمانی که بسیاری از مبانی در اصول فقه مورد تجدید نظر و بازنگری قرار نگیرد و قواعد و تأسیسات اصولی جدید نداشته باشیم و اصلها و قاعدههای جدیدی را در اصول فقه وارد نکنیم، بحث از مسایل جدید و موضوعات مستحدثه در یک رویکرد فقهی محض و معطوف به همان مبانی و قواعد رائج، آنچنان دردی را دوا نمیکند.
🔸هر چیزی که میتواند ما را در رسیدن به «حجت در فقه» کمک کند، جزو مسایل علم اصول است و یک فقیه ناگزیر از شناخت و بررسی همه این مواد و عناصر دخیل در «احراز حجت» میباشد وگرنه فرایند اجتهاد او ناقص بوده و مشروعیت آن با پرسش مواجه خواهد بود.
🔹در سرتاسر اصول فقه غیر از برخی بخشهایی اندک، عمدتاً تمرکز مستقیم روی روش فهم روایات و نصوص روایی است و پیرامون فهم و روش فهم قرآن ما چیز جدی و چشمگیری در متون اصول فقه و در دانش اصول فقه که بنیاد فقه است، نمییابیم؛ بنابراین با تمام غنایی که علم اصول فقه در رابطه با روش فهم، بررسی، نقد و شناخت خطابات دینی در بخش نصوص روایی و نیز اصول عملیه دارد، اما با یک کاستی و نقص بزرگ در بخش روش شناختی مواجه میباشد و آن فقدان مباحث روش شناسی فهم خطاب قرآنی است.
🔸باب تحول و توسعه در علم اصول هماره گشوده بوده و هست و جای دهها و بلکه صدها مسئله که بسیاری از آنها ماهیت کلامی و عقلانی داشته و بصورت بنیادین در نگرش فقهی تاثیر دارند در علم اصول خالی است. باید به طور سیستماتیک و ساختاری به طرح و پاسخیابی این پرسش بپردازیم که جایگاه مباحث کلامی و الهیاتی، وجود شناختی، جهان شناختی و انسان شناختی در فقه کجاست؟ و میزان و روش اثرگذاری آنها در اجتهاد چیست؟ باید تکلیف این مباحث در فقه روشن شود.
🔹برای اینکه بتوانیم یک رویکرد کارآمد و توانمند نسبت به موضوعات جدید و تازه یاب در حوزه اجتهاد و استنباط فقهی داشته باشیم، ناگزیریم بسیاری از مسایل اصولی و بنیادهای اجتهاد را مورد تجدید اجتهاد و نقد قرار دهیم. متأسفانه بی هیچ تعارف باید گفت برخی از دروس خارج در حال حاضر بسیار در سطح نازل تری از دروس سطح قرار دارند و بعضاً اثری جز بی اعتبار کردن این جایگاه رفیع ندارند. اگر براستی توانمندی اجتهادی در افراد وجود دارد باید به این مسایل پاسخ فنی، اصولی و نه خطابی و ادعایی بدهند. استاد درس خارج باید مشخصا مبانی خود را تبیین کند و بگوید بر چه ممشای اصولی و روش اجتهادی بحث میکند وگرنه خلاصه شروح عروه را بازگو کردن، هرگز نشانه اجتهاد نیست و در شأن درس خارج حوزههای علمیه نیست.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d29712
🆔 @ijtihad
💢«فقه تجارت هنر هفتم» کتاب شد
📚اثر جدید استاد علی نهاوندی، مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با عنوان «فقه تجارت هنر هفتم، اصول، ملاکات و به مسائل تجاری صنعت سینما» در آستانه برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شد.
استاد فقه هنر و رسانه حوزه علمیه قم در این اثر میکوشد تا ضوابط و متغیرهای فقهی در فرایند تجارت هنر هفتم را که شامل مسائل و موضوعات سرمایه گذاری، مدیریتی، شرکتها و کمپانیهای سینمایی، تولید و توزیع، گیشه و بازار عرضه داخلی و بینالمللی، حقوق مخاطب و مصرف کننده و مسائل قراردادها و معاملات است را تبیین موضوعی و کشف اجتهادی نماید.
👈معرفی اثر: https://b2n.ir/t62382
🆔 @ijtihad
💢علامه فضلالله به روایت ایرانیها
🔻علامه فضلالله از شخصیتهای برجسته شیعی معاصر و از روحانیون بانفوذ در لبنان و کشورهای عربی بود. در برخی کتابهای فارسی روایتهایی از دیدار با این شخصیت برجسته آمده است که تجمیع این روایتها شاید برای مخاطبان جذاب و برای شناخت روحیات و رویکرد برخی ایرانیها هم مهم باشد. البته این همه دیدارهای ایرانیها با او نیست و بیشتر دیدارها مکتوب نشده و در سینهها باقی مانده است.
✔️آیتالله محمدی ری شهری: از مقام علمی و معنوی آیتالله بهجت بسیار تجلیل کرد و موضوع دوم نیز دفاع از خود در برابر دیدگاههای مخالف بود. گفتنی است ایشان به دلیل ارائه برخی آراء و فتاوی شاذ و نادر، مورد انتقاد جدی برخی مراجع و علما واقع شده بود. علامه فضلالله در آن دیدار ضمن بیان برخی از آرای خود، عقیده داشت اگر امروز شیخ مفید هم در قید حیات بود، به سبب بعضی از دیدگاههایش مورد تکفیر واقع میشد!
✔️حجتالاسلام زائری: او تا روزهای آخر عمر، در مواجهه با آمریکا و اسرائیل، بر مواضع انقلابی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایستاد و به رغم فشارها، فتنهها، تسلیم سازش نشد و در جریانات اخیر ایران [حوادث سال ۱۳۸۸] کوچکترین بهانهای به دست دشمنان ندادند.
🔹یکبار میفرمود: (نقل به مضمون) «من وقتی با گروهی ملاقات دارم که مثلاً خبرنگاران فرانسوی هستند، دیگر سید محمدحسین نیستم، بلکه خودم را جای آنها میگذارم و از چشم آنها به همه چیز نگاه میکنم و در هنگام گفتگو با آنها، یک خبرنگار فرانسوی میشوم تا بتوانم اسلام و تشیع را طوری عرضه کنم که درک کنند.»
🔹ایشان نه فقط نسبت به اصل نظام و جایگاه رهبری اهتمام داشت و در پاسخ نقل سلام آقا به ایشان، با نیکی و محبت از حضرت آیتالله خامنهای یاد میکرد، بلکه درباره برخی انتقادها و برخوردهای حوزه قم، که تا حد تکفیر ایشان هم رسیده بود، با ملاحظه سخن میگفت و با ادب و متانتی شگفت، ضمن اظهار تأسف نسبت به برخی سوءتفاهمها، از حوزه علمیه قم با تجلیل یاد میکرد.
✔️مرحوم شیخ الاسلام: درگیریهای اَمَل و حزب الله، آقای سید محمدحسین فضلالله همیشه با حزب الله بود، آقای شیخ شمس الدین، خدا رحمتش کند، بیشتر طرف امل بود؛ برای اینکه او رئیس مجلس شیعی بود. مجلس شیعی را آقای موسی صدر تشکیل داده بود که آن موقع، امل بود. البته هیچ یک از اینها، حق و ناحق نمیکردند و هر کدام از طرفین که اشتباه میکردند، تذکر میدادند؛ ولی اینطور شایع شده بود. خوشبختانه روحانیت شیعه در لبنان نشان داد که روحانیت رشید و فهیمی است و توانستند مسائل داخلی شیعی را بعد از اینکه حاد شد، جمع و جور کنند.»
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k42219
🆔 @ijtihad
💢گام بلند آذربایجان برای اسلام دولتی و کنترل دینی
✔️با تغییر قانونی که اختیار انتصاب امامان جماعت مساجد را در جمهوری آذربایجان از «اداره مسلمانان قفقاز» سلب کرده و به «کمیته دولتی امور دینی» محول میکند، روند انتصاب «امامان مساجد» در جمهوری آذربایجان در کنترل کامل دولت قرار خواهد گرفت.
👈 در این باره بخوانید: https://b2n.ir/a06020
🆔 @ijtihad
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دو هشدار شهید آیتالله مطهری درباره حفظ انقلاب اسلامی دو ماه پس از پیروزی انقلاب و یک ماه قبل از شهادت
🆔 @ijtihad
💢گسترش و پویایی فقه پس از انقلاب اسلامی
✍️حجتالاسلام سیدکاظم سیدباقری
✂️تجربۀ تاریخی به ما میگوید که «فقه» به عنوان دانشی اجتماعی-سیاسی و «فهم اجتهادی»، به عنوان فهمی روزآمد و عقلی، از شتاب توفندۀ دوران جدید، کناره نگرفته است، به طور طبیعی درگیر مسائل نوشونده خواهد شد و با دنیای امروز، به مفاهمه و گفتگو خواهد پرداخت، مهم آن است که در فرایندی دقیق و علمی، آن مراوده، علمی، منطقی و سنجیده باشد.
تشکیل نظام جمهوری اسلامی، زمینههای علمی ـ عملی برای سنجش و ارزیابی فقه سیاسی را بیش از هر زمان دیگر به وجود آورد و موجب گردید تا دیدگاههای تقلیل گرا و فردمحور در فقه سیاسی شیعه، نفی گردد، رویکرد اجتماعی نسبت به اجتهاد و برداشت حکم از منابع تشریع اسلامی تقویت شود، رهیافتی نو در معنا شناختی و روش شناسی دستگاه اجتهاد شکل گیرد و تلاش برای تحلیل و ارزیابی نظاممند و نظاموار از حقوق و فقه سیاسی شیعی به وجود آید.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w29121
🆔 @ijtihad