eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
730 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔جستجوی اخلاق و معنویت در فقه 🎙ارائه: استاد مجتبی الهی خراسانی 📅 زمان: امروز دوشنبه، ۲۹ فروردین، ساعت ۲۲ 🌐پخش زنده از اینستاگرام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات 🎙استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی ⏰ زمان: ۳٠ فروردین، ساعت ۱۳:۲٠ 🔗لینک مستقیم وبینار: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43 📜از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر می‌شود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅فراخوان جشنواره آثار موضوع شناسی احکام فقهی در جهان اسلام؛ نیم قرن اخیر 1351 - 1400 ✔️کتاب - پایان‌نامه - مقاله - صوت 🔹 مبانی نظری موضوع شناسی 🔸روش شناخت موضوعات 🔹موضوعات فقه مضاف 📎 ثبت نام و ارسال آثار: https://b2n.ir/k33809 ☎️ تلفن: 32936045-025 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راه‌اندازی کانال «دروس فقهی آیت‌الله سید محمدهادی میلانی(ره) ✔️مدرسه مبارکه امام صادق (ع) مشهد و مؤسسه «الميلاني لإحياء الفكر الشيعي» در راستای یاد و بزرگداشت مقام شامخ فقیه وارسته مرحوم آیت‌الله سید محمدهادی میلانی (رحمه الله علیه) و جامه عمل پوشاندن به حفظ و نشر آثار این مرجع فقید، كانال «دروس فقهی آیت‌الله میلانی(ره)» را برای بهره‌برداری طلاب مستعد و علاقه‌مند در فضای پیام‌رسان ایتا و تلگرام راه‌اندازی کردند. 📖مجموعه دروس خارج فقه به‌جا‌ مانده از این فقیه مبرز به همراه فهرست هر درس، مجموعاً ۱۲۷۷ جلسه است که به تدریج و مستمراً در کانال‌ها بارگذاری می‌شود. 👈 علاقه‌مندان می‌توانند برای عضویت در کانال ایتا به آدرس https://eitaa.com/dorosefeghhemilani و در کانال تلگرام به آدرس https://t.me/almilani_lectures مراجعه کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حل مسئله فقهی زیارت امام حسین (ع)، استحباب یا وجوب؟ ✔️استاد سیدمحسن حسینی‌فقیه: 🔻در مساله زیارت امام حسین(ع) حداقل چهار محتمل وجود دارد؛ اگر نگویم قول که بعضی قائل هم دارد. 🔹اول: زیارت حضرت وجوب عینی دارد، بر هر فردی واجب است حداقل در تمام عمرش یک‌بار زیارت حضرت مشرف بشود، چیزی شبیه حج تمتع. 🔹دوم: زیارت حضرت وجوب کفایی می‌‌باشد. 🔹سوم: استحباب مؤکد است. 🔹چهارم: وجوب است علی الاحوط. 🔻ادله موجود در مساله عمدتاً روایات هست که به شش دسته از روایات اشاره می‌شود. 🔸اول: روایاتی هست که این زیارت را تعبیر به واجب فرض کرده‌اند. 🔸دوم: روایاتی که می‌‌گویند حتی در حال خوف و تقیه هم این زیارت تعطیل نشود. 🔸سوم: روایاتی که وعید در ترک زیارت داده‌اند مثلاً می‌‌گویند اهل النار است یا تعبیری از امام صادق(ع) داریم: مُنتَقَصَ الدِّینِ، مُنتَقَصَ الإیمانِ. 🔸چهارم: روایاتی که ترک زیارت حضرت را جفای در حق ایشان دانسته‌اند. 🔸پنجم: روایاتی که بین غنی و فقیر تفصیل‌های مختلفی داده‌اند. 🔸ششم: روایاتی که در زیارت ترغیب و ثواب عظیم زیارت را بیان کرده‌اند. ✂️آیت‌الله سید عبدالأعلی سبزواری، می‌گوید: بعضی از روایات حتماً دال بر وجوب زیارت دارد اما چه کنیم مشهور اعراض کردند و فتوی ندادند، ولی اگر ما باشیم و برداشت خودمان باشد، وجوب است. علامه مجلسی در بحارالانوار می‌گوید: «ان زیارته صلوات الله علیه واجبه مفترضه مامور بها» بعد ایشان در ملاذ الاخیار می‌گوید: ممکن است بگوییم وجوب عینی، ولی چه کنیم، لم یقل له احد. 👈 بخوانید: بررسی روایات: https://b2n.ir/u95148 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اخباری‌گری شکاف عمیقی بین شیعه و سنی ایجاد کرد ✔️حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی: 🔹با تلاش و قدرت نادرشاه جلسه‌ای با عنوان وحدت میان شیعه و سنی برپا و نماز جمعه‌ای در صحن حضرت امیرالمؤمنین (ع) برگزار کردند و مردم مراسم جشن و سروری برای وحدت و تقریب نادری گرفتند. 🔹در دوره قاجار نیز تلاش‌هایی برای ادامه تلاش‌های تقریبی نادرشاه صورت گرفت و البته به نتیجه مطلوب نرسید اما باعث شد فقهای شیعه مطالعه کنند و به نقاط ضعف و قوت یکدیگر بنگرند و ببینند چه شد که تقریب نادری مورد توافق واقعی قرار نگرفت و شیعه و سنی فقط به شکل ظاهری جشنی برپا کردند. 🔹این باعث شد نهضت علمای اصولی در برابر فقهای اخباری شکل گیرد و این نهضت یک گام بسیار مهم و بلندی برای تقریب میان مذاهب بود و توانستند با قدرت استدلال مذهب شیعه را از حالت اخباری‌گری به اصول‌گرایی تغییر دهند. 🔹امروزه نیز دارالتقریبی که در کشور مصر پیدایش یافته در واقع نهادی در برابر فقه اخباری‌گری است چراکه این اخباری‌گری بود که شکاف عمیقی در میان مسلمانان شیعه و اهل سنت ایجاد کرد. 👈 حافظه تقریبی: https://b2n.ir/f12076 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام 📖کتاب «روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام» از سوی مرکز پژوهش‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد. نویسندگان کتاب «روش نقد لفظی احادیث در جواهرالکلام» کوشیده‌اند با بررسی تمام مجلدات جواهر الکلام، روش مرحوم نجفی در نقد لفظی احادیث را شناسایی و تحلیل کنند. اینان پس از بیان مقصود خود از «روش» و نیز تبیین جایگاه نقد متن حدیث، اهمیت نقد لفظی را یادآور می‌شوند و شیوه‌های این‌گونه نقد را در کتاب جواهر الکلام می‌جویند و روش مرحوم نجفی در نقد لفظی احادیث و مبانی آن را می‌شناسند. 👈 معرفی: https://b2n.ir/a67349 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دستکاری فقه به اسم «فقه نو» درست نیست ✔️استاد محمدمهدی شب زنده دار: 🔹فقه ما همان فقهی است که از رسول خدا (ص) وائمه هدی (ع) به دست ما رسیده است، اینکه در راه رسیدن به این احکام نوآوری و تسریعی صورت بگیرد خوب است، اما نباید فقه را به عنوان یک فقه جدید دستکاری کرد. 🔸فقه نو اصلا معنا ندارد، فقه همانی است که وحی شده، روش‌های رسیدن به فقه قدیمی و اصیل بجاست، اما اینکه دستکاری کنیم، درست نیست. 🔹مقام معظم رهبری توصیه کردند، باید از فقه و احکام دینی تبعیت کنید و در برابر مسائلی که خلاف دین و فقه است هیچ ملاحظه‌‌ای نکنید و وظیفه خودتان را عمل کنید و در شورای نگهبان نسبت به احکام فقهی و دینی تعصب داشته باشید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه کفایت در حوزه مشروعیت سیاسی ✔️حجت‌الاسلام محمد قاسمی، عضو شورای علمی گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در نشستی به بیان دیدگاه خود با موضوع «کفایت مردمی تفسیری نو از نظری نصب الهی در حوزه مشروعیت سیاسی» پرداخت و پس از مفروض دانستن عدم نقش مردم در اعطاء مشروعیت سیاسی (باطل بودن نظریه انتخاب)، در صدد است توضیح دهد در این صورت مردم چه نسبتی با حاکم می‌توانند داشته باشند؟ او ضمن بررسی تفاسیر یاد شده از نظریه نصب الهی، تفسیر تحقیق یعنی نظریه کفایت را به بحث می‌گذارد. 👈 گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/x97945 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه آرمانشهر مهدوی ✔️استاد عبدالحمید واسطی 🔹بحث ما این است که آیا می‌توان از مدالیل ادله عصر ظهور برای تدوین نظامات اجتماعی فعلی استفاده کنیم. آیات و روایاتی داریم که توصیفی هستند و البته برخی مواردی هم تجویزی و بیانگر مستحبات و مکروهات و باید و نبایدها؛ آیا می‌توانیم از اینها برای ساخت تمدن نوین اسلامی در دوره کنونی استفاده کنیم و اگر بله آیا حجیت فقهی و شرعی دارد؟ 🔸روایات مربوط به قبل، حین و بعد از ظهور است، یک‌سری باید و نبایدهای کلان فقط به ما جهت را نشان می‌دهند و ما نیازمند راه‌های عملیاتی جزئی هستیم و باید مدل تعریف کنیم و در مدل شبیه‌سازی تحقق عینی با بیان کمیت و کیفیت و اجزاء و روابط زمان و مکان مشخص می‌شود. 🔹آرمانشهراندیشی و آرمانشهرنویسی حوزوی کاملا مغفول است. فقه آرمانشهر با فقه‌های مضاف دیگر مانند فقه بورس و فضای مجازی و فرهنگ و … متفاوت است و حالت رویکردی دارد و باید بتوانیم از تدوین ادله برای تعریف مدل استفاده کنیم. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k87494 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 دیدار رمضانی آیات شیخ بشیر النجفی و شیخ اسحاق فیاض 🔻آیت الله شیخ اسحاق فیاض با حضور در دفتر آیت‌الله شیخ بشیر النجفی با ایشان دیدار کرد. دیدار در چارچوب دیدارهای معمول مراجع تقلید در ماه مبارک رمضان انجام شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راهکار رهایی از قرض ربوی در وام بانکی ✔️استاد محمدتقی شهیدی: 🔹 آیا از روایاتی که می‌گوید مشتری هنگام خرید کالا از بایع باید مختار باشد و بایع نیز هنگام بیع باید مختار باشد، می‌توان قاعده عامه استنباط کرد که بر اساس این قاعده عامه مثلا ریپو هم اشکال داشته باشید یا خیر؟ 🔹 برای نمونه بنده امروز یک کالایی را به شما نقدا می‌‌فروشم شرط می‌‌کنم که یک سال دیگر نقدا به من بفروشید، بیع دوم ناشی است از لزوم وفاء ‌به شرط طبعا نیست. 🔹 ما ادعایمان این است که از این روایات قاعده عامه استفاده نمی‌شود؛‌ بلکه محتمل است این روایات مفادش بیان و تاکید بر این باشد که انسان چیزی را که می‌‌فروشد اول خودش باید مالک بشود و بعد به مشتری بفروشد. 🔹 برای نمونه اگر شما پول می‌‌دهید به زید که برود ماشین بخرد و نسیه بردارد، اول باید ماشین را برای شما بخرد نقداً و بعد به خودش نسیه بفروشد نه این‌که برود اول ماشین را برای خودش بخرد که در حقیقت می‌‌شود قرض ربوی. پول را از شما گرفت برای خودش ماشین خرید اقساط آن پول را با مبلغ اضافی به شما بر می‌‌گرداند، ‌این می‌‌شود قرض ربوی. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t34078 🆔 https://eitaa.com/ijtihad