💢حجاب از ضروریات اسلام است و قابلیت اجتهاد ندارد
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹بنده درحدود سال ۸۵ موفق شدم تمام آیات حجاب در قرآن را مورد بحث دقیق قرار دهم. خدا یک چنین دستور صریحی را در مورد حجاب دارد. شاید برخی فکر کنند حجاب از زمان صفویه به وجود آمده است. این تفکر باطلی است. شاید برخی فکر کنند حجاب بر اثر اجتهادهای پیچیده فقهی به وجود آمده است و در زمان ما قابلیت اجتهاد جدید دارد ولی هرگز اینگونه نیست. یکی از امور مسلم در اجتهاد این است که اجتهاد در ضروریات دین راه ندارد.
🔸 هیچ کسی حتی رسول اکرم و ائمه اطهار(ع) نمیتوانند در ضروریات دین کمترین تغییری را ایجاد کنند. حجاب از ضروریات اسلام است و قابلیت اجتهاد ندارد. من خواهشم این است رسانه ملی این روایت را در شبکههای مختلف برای مردم پخش کند. چطور در مسئله وجوب روزه اجتهاد راه ندارد و اگر انسان مسافر و مریض نباشد روزه بر او واجب است، حجاب هم همینطور است.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/g97671
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفسیر انقلابی از امام علی(ع) در نوشتههای دهه چهل و پنجاه خورشیدی
✔️نوشتار پیشرو گزارشی از دگرگونی تحلیلها و تفسیرهایی است که از امام علی (ع) در آثار دکتر شریعتی و شماری دیگر در مقایسه با آنچه که درباره حضرت در متون سنتی و پیش از آن یا همزمان در میان علمای سنتی وجود داشت. این تفسیرها، با اهداف خاصی و همراه با بهرهگیری از فضاهای فکری جدید صورت میگرفت. غالب آنها در صدد ارائه یک تصویر انقلابی از امام علی (ع) در مقابل انقلابیون معروف دنیا یا برای طرح ادعای توجه موکد اسلام به مسائل مطروحه در جهان جدید بود.
👈بخوانید: https://b2n.ir/f23596
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوگانگی فقهی-کلامی ولایت فقیه، صحیح نیست
✔️استاد علیاکبر رشاد با نفی دوگانگی فقهی-کلامی ولایت فقیه، اظهار داشت: اینکه فکر کنیم مسئله «ولایّت فقیه» فقط یک بحث کلامی است یا فقط یک بحث فقهی، دوگانه دقیق نیست؛ زیرا به لحاظ حکم وضعی، حیث کلامی دارد و به لحاظ حکم تکلیفی، حیث فقهی دارد در نتیجه جایگاه بحث «ولایّت فقیه» و کلاً بحث «ولایّت سیاسیّه» روشن میشود. در واقع میتوان گفت «ولایّت سیاسیّه» صدر فقه السیاسه است؛ زیرا منحصر در «ولایّت حکومیّه» نیست. از سوی دیگر میتوان گفت ولایّت سیاسی وجود دارد در حالی که حکومتی برپا نشده است. اما ولایّت سیاسیّه آنگاه که حکومت برقرار شده باشد، در همان صورتِ ولایّتِ حکومیّه تجلّی پیدا میکند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/b36619
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفتائات جدید از رهبر انقلاب
✔️جدیدترین استفتائات (اردیبهشت ۱۴۰۱) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد.
🔹وضو با آب مخصوص آشامیدن
🔸کارکردن برای دیگری در زمان قرارداد
🔸خرید گوشت در کشورهای غیر اسلامی
🔹 بیهوش کردن بیمار درمان ناپذیر
🔸خمس حیوانات خانگی
🔹خمس حقوق
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/t69851
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتقاد آیتالله شبیری از کسانی که بحارالأنوار مجلسی را تضعیف میکنند
🔹مرحوم مجلسی خیلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهیان و مدّعیان فکر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمیشناسند، درحالیکه آنان که اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است.
🔸آنهایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد میکنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بیمایه زیاد شدهاند که ادّعای سواد میکنند و جوامع ما را نیز پر کردهاند.
🔹از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که میگفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار، [حتی] یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خیلى محکم بود.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/m02772
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عید فطر در ایران؛ دوشنبه یا سه شنبه؟/ باید منتظر نتیجه استهلال بود
✔️پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۳ قمری در ایران:
🔻مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیتالله خامنهای)
۱- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی، در سراسرِ زمین ناممکن است.
۲- در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی (و ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۳ قمری در ایران) برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم مسلّح در شمالغربی، غرب، جنوبغربی، مرکز و بخشهایی از جنوب ایران، محقّق میشود؛ امّا در بخشی از شمال، شمالشرقی، شرق و بخشی از جنوبشرقی ایران (اندکی از شمال استان اردبیل، نیمۀ شرقی استان مازندران، مرکز و شرق استان سمنان، شرق و شمالشرقی استانهای یزد و کرمان، بیشترِ استان سیستان و بلوچستان بهجز جنوبغربی آن، و سراسرِ استانهای گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی) رؤیت هلال با چشم مسلّح، دشوار است.
۳- در نتیجه، استهلال، تعیینکننده است: اگر گزارش معتبری از رؤیت هلال ...
#اختصاصی
👈 گزارش کامل + دیگر مبانی فقهی مراجع معظم: https://b2n.ir/w28069
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عنصر مصلحت در فقه اهل سنت
✔️اهل سنت به سه دليل ناچار بودند حضور مصلحت را در فقه جدیتر از اماميه بگيرند:
1️⃣ اين گروه- برخلاف نصوص و ادله معتبر نزد خود- از سنت امامان معصوم از اهل بيت پيامبر چندان بهره نبرده و بالطبع با فقر جدی اسناد و مدارك استنباط مواجه شدند، از اين رو ناگزير بودند به منابعی چون قياس، استحسان، استصلاح (اخذ به مصلحت در استنباط) در حد گسترده و گاه ظنی گرايش پيدا كنند.
2️⃣ اهل سنت در طول تاريخ اسلام به طور غالب بر جوامع حاكم بوده و فقه آنها مرجع مردم بوده است و به طور طبيعی فقيهان اين گروه با حوادث و مسائل زيادی مواجه بودهاند، بدون اينكه قدرت استنباط احكام اين حوادث را از قرآن كريم و كليات سنت نبوی داشته باشند، از اين رو جا براي منابع زيادی، از جمله اخذ مصلحت باز كردند.
3️⃣ اصول فقه اهل سنت از بحث جدی و اساسی در مورد "اصول عمليه" تهی است و بر خلاف اماميه كه بخش عمده ای از مباحث خود را به اين مسئله اختصاص داده و از نتايج آن در فقه بهره برده اند، اين گروه چنين نكرده و غير منقح، مباحثي در اين زمينه عنوان كرده و خلا موجود از اين ناحيه را با طرح منابع ديگر از جمله اخذ به مصلحت پر كرده اند.
البته اين به معناي يكسان انگاری نگاه و برخورد مذاهب فقهی اهل سنت به عنصر مصلحت در اجتهاد نيست. اين گروه حداقل در اظهار نظر و ابراز عقيده هم كه شده با يكديگر اختلاف هايی دارند. ( البته اين نزاع واقعی نبوده و در عمل به اين عناصر پایبند بوده اند.)
🔻نجم الدين طوفی منابع مورد استنباط فقيه در استنباط احكام را به نوزده عدد رسانيد و جمال الدين قاسمی بيست و شش منبع ديگر بر اين تعداد افزود. برخی از اين منابع عبارتند، از قول صحابی، مذهب كبار تابعين، شرايع سابق، عرف، قرعه، شهادت قلب و الهام، رجوع به منفعت، احتياط، آسانترين نظريه، اجماع اهل مدينه، استقراء، عادت، اجماع اهل كوفه و....
📝 فقه و مصلحت ابوالقاسم علیدوست ص۳۷ و ۳۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 ظرفیتهای فقه مطهری برای فقه معاصر
🎙 ارائه دهنده: استاد احمد مبلغی
👤دبیر علمی: حجتالاسلام ذبیح الله نعیمیان
⏰ زمان: یکشنبه، 11 اردیبهشت 1401، ساعت 13:30 الی 15
📡 حضور مجازی از طریق: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 رؤیت هلال و حکم حاکم
🎙 ارائه: استاد ابراهیمی
⏰ زمان: شنبه 10 اردیبهشت ساعت 22
🔻پخش به صورت همزمان در
1️⃣ اینستاگرام
2️⃣ آپارات
3️⃣ سامانه پاسخگو
4️⃣ ایتا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نکات مهمّ دربارۀ رؤیت هلال ماه، طبق فتاوای آیتالله شبیری زنجانی
1️⃣ مسئلۀ رؤیت هلال و اثبات اوّل ماه قمری، از جهتی تقلیدی است و از جهتی دیگر، غیر تقلیدی. مکلّفِ غیر مجتهد، در مبانی فقهی رؤیت هلال باید تقلید کند؛ برای نمونه: آیا رؤیت با چشم مسلّح، معتبر است یا باید با چشم عادی باشد؟ آیا اوّل ماه برای نقاطی که شبِ مشترک دارند، یکسان است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل به دیدهشدن هلال، معتبر است یا خیر؟ امّا اینکه هلال در فلان تاریخ، بنا بر آن مبانی دیده شده یا نه، تقلیدی نیست؛ بلکه ملاک، اثباتِ رؤیت هلال طبق حجّت شرعی است. بنابراین، اگر طبق مبانی مرجع تقلید، اوّل ماه برای مکلّف ثابت شود، باید به آن عمل کند؛ هرچند اوّل ماه برای خودِ مرجع تقلید، ثابت نشده باشد.
2️⃣دربارۀ شیوههای رؤیت هلال ماه، چگونگی اثبات آن، مکان رؤیت و معتبر بودن یا نبودنِ اتّحاد افقِ آن با محلّ زندگی مکلّف، فتاوای مختلفی وجود دارد. برداشتهای گوناگون از روایات و شیوههای مختلفِ جمع میان روایات، سبب این تفاوت در فتاوا شدهاست. فتوا به لزوم رؤیت هلال با چشم عادی، به معنای مخالفت با علم نجوم و تجهیزات فنّی جدید نیست؛ بلکه از ادلّۀ روایی فهمیده میشود که دیدن هلال با چشم مسلّح، معتبر نیست و شارع مقدّس، دیدن آن با چشم عادی را معیار دانستهاست. به هر حال، تا مقلِّد اطمینان نیافته که هلال ماه بنا بر مبانی مرجع تقلیدش قابل رؤیت بوده، نمیتواند به آن، ترتیب اثر دهد.
3️⃣ اطمینان به قابل رؤیت بودنِ هلال با چشم غیر مسلّح، از هر راهی بهدست آید، کفایت میکند؛ امّا اتّحاد افق هم باید رعایت شود؛ یعنی مکلّف باید اطمینان یابد در فرضِ نبودِ مانع، هلال با چشم عادی در محلّ زندگیاش یا ارتفاعات نزدیک آن، قابل رؤیت بودهاست. بنابراین، صِرف اعلامشدن رؤیت هلال از رادیو و تلویزیون -بدون توجّه به این جهات- برای اثبات اوّل ماه کافی نیست و مکلّف تا به قابلیّت رؤیت هلال با چشم عادی در محلّ زندگی خویش اطمینان نیافته، باید بنا بگذارد که ماه جدید قمری، آغاز نشدهاست؛ زیرا شرعاً لازم نیست در همۀ مناطق یک کشور، روز اوّل ماه قمری، یکسان باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بازپژوهی ولایت حاکم در صدور حکم به ثبوت هلال و تحلیل گستره نفوذ حکم میان مکلّفان.pdf
738.8K
🔖بازپژوهی ولایت حاکم در صدور حکم به ثبوت هلال و تحلیل گستره نفوذ حکم میان مکلّفان
✍️مهدی درگاهی؛ استادیار گروه فقه و اصول، جامعة المصطفی العالمیه
🔻ولایت حاکم اسلامی بر صدور حکم به ثبوت هلال پس از انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت فقیه بر عرصه سیاست و اداره جامعه و تحلیل تبعات نجومی آن، جایگاه ویژهای یافت و چون تحقیقی یکپارچه حول گستره نفوذ آن در میان مکلّفان صورت نگرفته، پرسش از ولایت حاکم اسلامی در صدور حکم به ثبوت هلال و گستره نفوذ آن میان مکلفان مسئلهای است که شایسته پاسخی درخور است.
تحلیل برآمده از واکاوی دلالی عمومات و اطلاقاتِ ادله ولایت فقیه، حاکی از تمسک به عام در شبهه مصداقیه است؛ چراکه باید ثابت شود یکی از شئون حکومتی ائمه(ع) حکم به ثبوت هلال بوده است تا تمسک به آنها صحیح باشد. با توجه به تمامیت دلالی صحیح محمد بن قیس، ولایت حاکم بر صدور حکم به ثبوت هلال ثابت میگردد و جملگی اشکالات وارده بر آن مردود است. هرچند ادله دیگری در حجیت آن توسط برخی طرح گردیده، منتهی بهدلیل عدمحجیت سندی یا دلالی، تنها در تأیید مدعا نقش دارند.
با توجه به مدلول صحیح مذکور و مفهوم اولویت، حکم حاکم تنها در صورت مستندبودن به بینّه و شیاع، و نه علم و رؤیت خود حاکم، حجیت دارد و بنابر تحلیل فرازهای مقبوله عمر بن حنظله، احکام صادره از حاکم، از جمله حکم مذکور -در صورت یقین به خطای حاکم در حکم یا خطای او در موضوع و یا علم به خطای او در مُستندات حکم یا موضوع- بر همه مکلّفان در قلمرو حُکمرانی حاکم حجیت داشته وثبوت هلال با آن قطعی وآثار شرعی این رویداد بار میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 عربستان سعودی، مصر، قطر، یمن، فلسطین، لبنان، امارات، کویت، بحرین، ترکیه، سوریه، سودان، تونس، لیبی، استرالیا و دیوان وقف اهلسنت عراق؛ دوشنبه را روز عید سعید فطر اعلام کردند.
همچنین طالبان افغانستان، نیجریه و مالی یکشنبه را عید خود اعلام نمودند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad