eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
724 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بیان عیب کالا هنگام فروش 🔸سؤال: آیا فروشنده هنگام فروش کالا باید عیب آن را بگوید؟ 🔹جواب: اگر قصد فریب نداشته باشد، گفتن عیب واجب نیست ولی نباید عیب آن را مخفی کند یا اگر از او سؤال شد، دروغ بگوید. البته اگر خریدار پس از خرید بفهمد که کالا معیوب است، می‌تواند معامله را فسخ کند یا تفاوت قیمت را از فروشنده بگیرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از نظام فکری امام خمینی تا مکتب معرفتی انقلاب اسلامی ✍️ سید مهدی موسوی مقصود این نوشته از "نظام فکری" عناصر بنیادین معرفتی و محکمات فکری است که نقش معنابخشی، نظم‌دهی و جهت‌دهی به سایر عناصر و اجزای یک مجموعه‌ی معرفتی دارد. نظام فکری در این تلقی، غیر از "منظومه‌ی فکری" است که به مجموعه عناصر معرفتی به هم‌پیوسته و مرتبط اطلاق می‌شود. در واقع "نظام فکری" هسته‌ی سخت و اصول بنیادین در منظومه فکری است که به آن روح، معنا، نظم و جهت می‌دهد. مقصود از "مکتب معرفتی" نظم معرفتی و دستگاه منسجم، هماهنگ و به هم‌پیوسته‌ای است که افق‌های جدیدی را در تبیین پدیده‌ها و توصیف لایه‌های عمیق‌تر واقعیت می‌گشاید و به طرح و برنامه‌ی زندگی می‌انجامد که امکان آن در دستگاه‌های دیگر وجود ندارد. امام خمینی به لحاظ فقهی در ادامه "مکتب اصولی" و "مدرسه فقهی قم" قرار دارد و در ادامه آیت‌الله حائری و آیت‌الله بروجردی به تقویت و تعمیق این مدرسه‌ی فقهی پرداختند و نوآوری‌های بسیاری هم دارند... آنچه امام خمینی را از دیگران متمایز می‌کند آن "نظام فکری" ایشان است که از جامعیت ویژه‌ای برخوردار است که در نهایت به تولید مکتب فکری انقلاب اسلامی در عرصه‌ی اسلام‌شناسی و طرح کلی و جامع زندگی انسان در عصر تجدد و حجاب حقیقت منجر شده است و موجب آغاز تاریخی نوین برای بشریت عصیان‌زده شده است. 👈 ویژگی‌‌های نظام فکری امام خمینی: http://ijtihadnet.ir/?p=71591 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 سخنان کمتر شنیده شده آیت‌الله طالقانی و شهید بهشتی در مورد حجاب و عفاف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سفری با برنامه اما کمرنگ ✔️مباحثات به بهانه سفر استاد اعرافی به عراق نوشت: برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کرده ‌است و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشته ‌است. پس از اتمام برنامه‌های استاد اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاه‌های افراطی یا تفریطی بوده‌است. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان «بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفت‌وآمدها برای حوزه‌های علمیه قم و نجف بسیار سودمند است. به نظر می‌رسد گروه همراه استاد اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند، حضور می‌یافتند. از سوی دیگربرنامه‌ی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاع‌رسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشه‌ای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیت‌های حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71646 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تأملی در رابطه دین و آزادی.pdf
1.31M
📄 جزوه «تأملی در رابطه دین و آزادی»؛ پژوهشی مستدل و فقهی ❗️پاسخ به برخی شبهاتی که پیرامون آزادی در دین مطرح می‌شود: ۱. آیا الزامات حکومت نسبت به امور دینی، سلب حق آزادی مردم و ظلم به آنهاست؟ ۲. آیا الزامات حکومتی با کرامت و ارزش انسان منافات دارد؟ ۳. آیا آیات قرآن، نافی الزامات حکومتی در امور دینی هستند؟ 🌐 تنبیه الأمة 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢صرف وجود منفعت و لو اعتباری و خیالی در تصحیح معنی مالیت مؤثر است/ نیازی به امضای شارع یا عدم ردع او برای تحقق عنوان مالیت نیست ✔️ حجت‌الاسلام محمد فائزی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: صرف وجود منفعت و لو اعتباری و خیالی در تصحیح معنی مالیت موثر است و نیازی به امضای شارع یا عدم ردع او برای تحقق عنوان مالیت نیست، لذا در فضای مجازی اگر امری به خاطر کثرت وجودش رغبتی به آن نباشد یا منفعتی برای کسی نداشته، مالیت در آن وجود ندارد. 👈 بررسی مالیت در فضای مجازی: http://ijtihadnet.ir/?p=71659 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه هفتم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 24.mp3
14.54M
🎧 صوت جلسه هفتم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر از نظر قرآن و سنت» 🗓 ۲۴ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه هشتم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 25.mp3
16.21M
🎧 صوت جلسه هشتم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم» 🗓 ۲۵ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️برگزاری هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) در قم 📆زمان: جمعه ۲۶ خرداد ۱۴٠۲ ساعت ۱٠ الی ۱۱ 🏛مکان: قم، سه راه بازار، جنب پاساژ موسی بن جعفر (علیه السلام) جنب حسینیه دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیت‌شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید ✔️با ظهور انبوه فراوان از موضوعات نوپدید دانش اصول فقه در ارائه ضوابط استنباط احکام فقهی از ادله موجود با یک چالش جدّی مواجه شده است که همه مذاهب اسلامی درگیر آن هستند در این میان؛ ظرفیت و بالندگی اصول فقه امامیه به لحاظ مواجه فقه آن به عنوان تئوری و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران، با انبوه مسائل خرد و کلان اجتماعی و حکومتی، نقشی مضاعف یافته است. ضرورت شناخت منشا چالش مذکور و راه برون‌رفت از این چالش از این جهت است که امروزه تمرکز جهت‌گیری اصول فقه موجود بر روش استنباط حکم فقهی در مورد موضوعات روشن و شناخته شده است در حالی که با پیدایش موضوعات بسیار پیچیده و تخصصی و گستردگی آنها و کثرت مسائل نوپدید فقهی در اطراف آنها نیاز فراوان به شناخت راه‌های موضوع‌شناسی در مسائل نوپدید و راه‌های حل این مسائل در دانش اصول فقه است و بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی اصول فقه و شناخت بایسته‌های آن در حل مسائل نوپدید مسئله‌ای جدید در اصول فقه است و قطعا برای رسیدن به افکار نو و اندیشه‌های جدید مطرح یا قابل طرح در دانش اصول نیاز به ارتباط با دانشمندان این عرصه در داخل و خارج کشور است. 👈 گزارش همایش بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکرد مقارن» + دانلود ویژه‌نامه و صوت سخنرانان: http://ijtihadnet.ir/?p=71650 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نماز استیجاری برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت! 🔺طلاب با تعطیلی دروس، از درس و بحث فاصله نگیرند ✔️استاد شیخ جواد مروی: 🔹مرحوم پدرم، از مرحوم آيت‌الله شیخ هاشم قزوینی استاد علی الاطلاق حوزه علمیه مشهد، نقل می‌کرد، نزدیک محرم که درس‌ها در آستانه تعطیل شدن بود، این نکته را بیان می‌کردند که آقایان و فضلا، حوزه و طلبه تعطیلی ندارند؛ متاسفانه امروز تعطیل بودن دروس به عنوان تعطیلی کامل تلقی می‌شود. 🔸گاهی آرزو می‌کردیم دروس تعطیل شود، تا فرصت پیش مطالعه و پیش مباحثه داشته باشیم و بتوانیم به تحقیقات حاشیه‌ای و سایر مطالعات برسیم... گاهی بعضی از طلبه‌ها با تعطیلات دروس، تلاش علمی را کلا کنار می‌گذارند، در صورتی که آیت‌الله سبحانی از شهید مطهری میزان مطالعه ایشان را سوال کرده بودند که شهید مطهری می‌فرمایند: «همین قدر بگویم در حد مرگ مطالعه و تحقیق می‌کنم.» 🔹آیت‌الله سید کاظم حائری می‌فرمود: شهید صدر قبل از نوشتن اقتصادنا، برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت که به عربی با عنوان قصّة الحضاره در ۴۳ جلد ترجمه شده بود، نماز استیجاری گرفت‌، تا با پولش، بتواند آن کتاب را بخرد، چون معتقد بود که قبل نوشتن اقتصادنا باید مباحث اجتماعی را خوب بفهمد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیا شغل روات بر وثاقت آنها مؤثر است؟ ✔️استاد شهیدی: 🔹امام خمینی (ره) در مورد «محمد بن إسحاق بن عمار» می‌نویسد: وی صراف بوده است و چه بسا به خاطر منافع اقتصادی‌اش روایات حیل ربا را نقل کرده است و وثاقت او در حدی که پا روی منافع اقتصادی خود بگذارد محرز نیست. (کتاب البیع 2: 551) 🔸همانطور که شبیه این مطلب درباره «رفاعة بن موسی النخاس» از شهید صدر (ره) نقل شده است. ایشان فرموده است: بیشترِ روایات دال بر جواز برده‌داری و به بردگی گرفتنِ مشرکین و کفار، از رفاعة بن موسی که برده‌فروش بوده است نقل شده است و محرز نیست که منافع اقتصادی او به وثاقتش لطمه‌ای وارد نکرده باشد. 🔹اما به نظر می‌رسد این مطلب صحیح نباشد؛ چگونه می‌تواند شغل راوی و منافع اقتصادی او به وثاقت او لطمه بزند و باعث شود که روایات او در امورِ مربوط به شغلش مورد اعتماد نباشد؟ وقتی شهادت به وثاقت یک راوی در دست است، وجهی ندارد که خبر او مورد قبول واقع نشود. وگرنه باید روایات فقها در خصوص تکریم فقها یا وجوب پرداخت خمس هم مورد تردید واقع شود. 🔸از طرف دیگر، وجه زیاد بودنِ روایات مربوط به شغل و پیشه راوی این بوده است که روات، سؤالات مناسب با شغل‌شان را از ائمه (علیهم السلام) می‌پرسیدند. 📚 برگرفته از درس خارج معاصر (فقه پول) استاد شهیدی/ در مسیر اجتهاد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله جلسات علمی استاد شیخ محمد سند در قم 📌با موضوع «چالش‌های فقه و اخلاق» 📆 زمان: هر شب رأس ساعت ٢٠:٣٠ 🏛 مکان: قم خيابان معلم ١٢ كوچه چهارم پلاك ٦٢ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کارگاه حقوق نوآوران و فقه «موضوع شناسی و بررسی چالش‌های فقهی مالکیت فکری» 👤باحضور: دکتر محمود حکمت‌نیا، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 از ۳ تیر الی ۱۷ تیر ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۸ ⏳مهلت ثبت نام تا چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ 🔗 لینک ثبت نام: survey.porsline.ir/s/UO700Jx 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه «کاربرد نجوم در علوم اسلامی» 👤با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا قلمکاریان اصفهانی ❇️ سرفصل‌ها: 🔹کاربرد نجوم در تفسیر 🔹حدیث 🔹فقه: 🔸بررسی هلال 🔸أوقات الصلاة 🔸تعیین قبله ❇️امتیازات: ✓ بهره‌مندی از آموزش‌های کاربردی همایش ✓ امکان شرکت در دوره تخصصی نجوم ✓ امکان شرکت در اردوهای رصدی ✓ اعطاء مدرک از طرف کانون نخبگان و استعدادهای برتر حوزهٔ علمیهٔ اصفهان 📆 زمان: جمعه ۲ تیرماه، ساعت ۷ صبح الی ۱۲ 💎هزینه: ۵۰ هزار تومان / با ۴۰٪ تخفیف ویژهٔ استعدادهای برتر: ۳۰ هزار تومان ✍🏻 ثبت‌نام از طریق لینک سایت ایوند: https://evnd.co/gaRxV 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقدّمات شش‌گانه بحث «مکاسب محرّمه» ✔️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 1️⃣ في بیان ما ینبغي أن یراد من عنوان هذا الباب يعني المکاسب المحرّمة ❓درصدد بیان حرمت تکلیفی است یا وضعی؟ ✅ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان می‌کند. 2️⃣ في بیان معنی الکلمتین «المکاسب» و «المحرّمة» 🍃 مکاسب، جمع مکسِب و مکسِبة و مکسَب است. هر سه به یک معنا هستند. ◀️ المکاسب المحرّمة؛ یعنی انواع تبادلات مالی و اعمالی که شأناً برای کسب درآمد است. (تحصیل حرام از طرق مُعَدّة لکسب المال) 3️⃣ في ما ورد المنع عنه من المعاملات بغیر لفظ التحریم ❓آیا مستفاد از سایر تعبیرات مثل "لایجوز، لاتبع، نهی عن بیع الغرر، لابیع و..." حرمت تکلیفی است، یا وضعی؟ ✅ باید تک تک بررسی شود. 4️⃣ «في ما تعلّق به الحرمة التکلیفّیة في المعاملة المحرّمة» ❓حرمت تکلیفی متعلّق به چه چیزی است؟ ◀️ امورى در یک معامله وجود دارد که محتمل است هرکدام از اين‌ها متعلّق حرمت تکلیفی باشد: ۱. "انشاء" ۲. "مُنشَأ" ۳. "آثار" 5️⃣ قواعد کلیه در جایی که نصّ خاصّی وجود ندارد ❓اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت، و صحّت و بطلان چیست؟ ✅ اصل اوّلی در حکم تکلیفی "أصالة الحلّیة و برائت از حرمت" است، و اصل لفظی، عبارت از "صحّت معامله" است. 6️⃣ برخی از قواعد عامّه که حرمت تکلیفی یا بطلان مجموعه‌ای از معاملات را -هر چند دلیل خاصّی هم بر حرمت ندارند- افاده می‌کند 🍃 مثل: «کلّ معاملةٍ أوجَبَت الفساد فی حیاة المُجتَمَع بِمضمونها المعاملی فهی محرّمةٌ و فاسدة». 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱ تا ۲۰ (۱ آذر تا ۲۱ دی ۱۳۸۳) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امکان‌سنجی اجرای مجدد مجازات سالب حیات از دیدگاه فقه و حقوق ✔️مجازات‌های سالب حیات، در قصاص نفس، اعدام حدی و تعزیری اجرا می‌شوند. در برخی موارد پس از اجرای مجازات و تایید مرگ مجرم به وسیله پزشک قانونی، نشانه‌های حیات در مجرم پدیدار می‌شود که حاکی از بقاء حیات اوست. اکنون سوال این است که آیا می‌توان دومرتبه مجازات را اجرا نمود یا خیر؟ پژوهش حاضر، در صدد پاسخ به این مسئله است. 🔺مشهور فقهای امامیه و به تبع آنها ماده ۴۳۸ قانون مجازات اسلامی، حق قصاص نفس را برای ولیّ دم محفوظ می‌دانند از دیدگاه نگارنده ولیّ دم حق قصاص مجدد دارد دلیل این امر آیات، تصریح و تعمیم روایات می‌باشد. اما در تمام موارد اعدام تعزیری با توجه به نبود مستندات معتبر برای اصل و تجدید این نوع اعدام، اجرای مجدد آن جایز نیست و در اعدام حدی فقط در فرض ثبوت جرم بوسیله اقرار و اجرای صحیح مجازات و کشیدن درد آن، تجدید مجازات جایز نیست. 👈 مطالعه متن کامل مقاله در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=71662 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به برخی سخنان درباره بهائیت/ آقایان جبران کنند+ صوت ✔️تاریخ بهائیت نشان می‌دهد که به هیچ وجه، نه اقلیت مذهبی هستند؛ نه نحله‌اند بلکه رسماً یک گروه سیاسی و هرجا بتوانند به دنبال جاسوسی هستند. بهائیت یک بازی سیاسی است مثل دیگر بازی‌های سیاسی. توصیه می‌کنم یک دوره تاریخچه پیدایش بهائیت را ببینند و با احتیاط عمل کنند تا خدایی نکرده بر خلاف مصالح اسلامی ابراز نظر نکنند و بهائیان نیز نتوانند سوء استفاده کنند. در دوران تدوین قانون اساسی در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی، ما در گروه مذهب بودیم که مذهب رسمی را در قانون اساسی بنویسیم تا تصویب شود. چند نفر از بهائیان آمدند و ادعا کردند که چهارصد هزار بهائی در ایران هستند و درخواست داشتند که آنها را جزو اقلیت‌های مذهبی در کنار یهودیت و مسیحیت و زرتشت بدانیم. دوستان در گروه مذهب، به اتفاق آرا این پیشنهاد را رد کردند و آنها را مذهب ندانستند. به آن آقای محترم که این عقیده را اظهار داشته، توصیه‌ می‌کنم که یک دوره تاریخچه پیدایش این جمعیت را بخوانند و ببینند که اصلا صحبت مذهب در کار نیست. 👈 دریافت صوت کامل سخنان: http://ijtihadnet.ir/?p=71677 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه نهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 27.mp3
13.86M
🎧 صوت جلسه نهم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم» 🗓 ۲۷ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه دهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 28.mp3
15.07M
🎧 صوت جلسه دهم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم» 🗓 ۲۸ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه یازدهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 29.mp3
12.98M
🎧 صوت جلسه یازدهم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم» 🗓 ۲۹ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – :أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ. 📢حوزه علمیه قرآنی ائمه اطهار (ع) تحت اشراف آیت‌الله فاضل لنکرانی از میان متقاضیان دوره متوسطه _هشتم الی یازدهم_پذیرش می‌نماید. 🔺با شرایط درج شده در پوستر ✅ از مزایای ویژه این حوزه مبارکه، امکان ادامه تحصیل در سطوح عالی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و بهرمندی از امتیازات آن مرکز می‌باشد. ☎️ جهت ثبت‌نام با شماره تلفن‌های ۰۹۱۲۷۸۲۲۷۴۵ و ۰۹۱۹۱۸۶۵۶۰۴ تماس حاصل فرمایید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله‌ حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) در کلام آیت‌الله شبیری زنجانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 تعلیقة علی کفایة الأصول ✔️این مجموعه سه جلدی تقریر مباحث اصولی آیت‌الله حاج سید ابوالحسن اصفهانی است که به قلم آیت‌‎الله شیخ حسین حلی نگاشته شده و به‌تازگی به همت محققان مجلۀ دراسات علمیة تحقیق و منتشر شده است. پیش از این بخشی از تقاریر اصولی آیت‌الله اصفهانی به قلم آیات شیخ محمدتقی آملی، میرزا حسن سعادتی سبزواری و شیخ محمدحسین کلباسی روانۀ بازار شده بود. 🔺علاقه‌مندان جهت تهیه اثر می‌توانند به انتشارات امام خوئی به آدرس قم، مجتمع ناشران، طبقۀ همکف، غرفۀ ۷ مراجعه نمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 نقدی بر نسبت شفافیت با آموزه‌های دینی ✔️اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در توجیه مخالفت با طرح شفافیت آراء گفته بود: «خدا و پیامبر و قرآن هم با مردم به صورت کامل شفاف نیستند...» استاد ابوالقاسم علیدوست که موضوع درس خارج ایشان در موضوع «شفافیت آراء قضائی» بوده، به این اظهارات پاسخ داده است. 👈 مشاهده نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71682 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
31.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام! ✔️حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔹نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمی‌کرد. 🔸نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم می‌رسید! 🔹از علل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا می‌شد و تبعا ارزش دینار آن افزون می‌شد! 🔸امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با دینار موهن به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر می‌کرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا می‌رفت! 🔹ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷) 🔸ماهم اگر دیپلماسی اقتصادی دو دهه قبل را به سمت ایجاد "بازار مشترک اسلامی" و "پول واحد اسلامی" می‌بردیم تحریم‌های دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمی‌کرد! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدهای دکتر حسن انصاری بر «طريقه فهرستی» ✍️فهرست ذیل نقدهایی است که تاکنون از سوی دکتر حسن انصاری (استاد مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون امریکا) بر نظريه «طريقه فهرستی» مکتوب شده است: 🔹https://ansari.kateban.com/post/1711 🔸https://ansari.kateban.com/post/1776 🔹https://ansari.kateban.com/post/2859 🔸https://ansari.kateban.com/post/2977 🔹https://ansari.kateban.com/post/3063 🔸https://ansari.kateban.com/post/3064 🔹https://ansari.kateban.com/post/3067 🔸https://ansari.kateban.com/post/3068 🔹https://ansari.kateban.com/post/3075 🔸https://ansari.kateban.com/post/3445 🔹https://ansari.kateban.com/post/3682 🔸https://ansari.kateban.com/post/4516 🔹https://ansari.kateban.com/post/4542 🔸https://ansari.kateban.com/post/4543 🔹https://ansari.kateban.com/post/4547 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقش علوم تجربی در استنباط های فقهی ✔️حجت‌الاسلام محمدرضا یوسفی: اصولیان از قرنها پیش، در مباحثی مانند اجتهاد و تقلید و حجیت قطع، به ارتباط دانش ها و اطلاعات غیر دینی با استنباط های فقهی اذعان‌‎ ‌‏کرده اند. گر چه در چند دهۀ اخیر نیز مباحثی تحت عنوان کلام جدید در ارتباط با ترابط میان دانش های غیر دینی و علوم دینی و نقش آن در تکامل معرفت دینی شکل گرفته است، اما هیچکدام به طور موردی به حیطۀ خاصی از رابطۀ یک علم غیر دینی و یک علم دینی نپرداخته‌اند. در مورد نقش تجربه و مطالعات تجربی در استنباط های فقهی می توان در چند سطح سخن گفت: اول: موضوع شناسی دوم: داوری صحت استنباط های فقهی از منظر کارکردی سوم: نقش تجربه و مطالعات تجربی در استنباط احکام چهارم: نقش مطالعات تجربی در تقویت عقل گرایی در فقه علت پذیرش تجربه در دخالت از برداشت از روایت و در فرایند استنباط، حصول قطع و یا اطمینان برای فقیه است. و قطع بذاته حجت است و اطمینان نیز ملحق به قطع است. درک این مبنا از این جهت مهم است که اگر مطالعات علوم تجربی اجتماعی و اقتصادی موجب اطمینان شود می تواند در هر چهار سطح یادشده موثر خواهند بود. با توجه به مبنای یادشده و سنت مالوف در میان فقهاء در امور تجربی، علوم اجتماعی و علم اقتصاد می‌تواند با اتکاء بر تبیین ساختار اقتصادی و اجتماعی به فهم بهتر روایات کمک کند. با فهم منطق احکام، ساختار عقلانی به احکام داده، به آنها نظام دهد و در درک و تمییز احکام ثابت و متغیر و تفکیک عناصر ثابت از متغیر به فقاهت کمک نماید. دو مورد نظام پولی و زکات به عنوان نمونه‌هایی از دخالت علم اقتصاد هستند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه چهارشنبه ۲۴ خرداد ۰۲ .mp3
19M
🎧 صوت جلسه چهارم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم» 🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم) 📅 مشهد، مدرسه آیت‌الله خویی، چهارشنبه 24 خرداد ۱۴٠۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه پنجشنبه ۲۵ خرداد ۰۲.mp3
22.7M
🎧 صوت جلسه پنجم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم» 🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم) 📅 مشهد، مدرسه آیت‌الله خویی، پنج‌شنبه 25 خرداد ۱۴٠۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad