جلسه هشتم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 25.mp3
16.21M
🎧 صوت جلسه هشتم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم»
🗓 ۲۵ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️برگزاری هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیتالله فاضل لنکرانی(ره) در قم
📆زمان: جمعه ۲۶ خرداد ۱۴٠۲ ساعت ۱٠ الی ۱۱
🏛مکان: قم، سه راه بازار، جنب پاساژ موسی بن جعفر (علیه السلام) جنب حسینیه دفتر آیتالله فاضل لنکرانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیتشناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید
✔️با ظهور انبوه فراوان از موضوعات نوپدید دانش اصول فقه در ارائه ضوابط استنباط احکام فقهی از ادله موجود با یک چالش جدّی مواجه شده است که همه مذاهب اسلامی درگیر آن هستند در این میان؛ ظرفیت و بالندگی اصول فقه امامیه به لحاظ مواجه فقه آن به عنوان تئوری و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران، با انبوه مسائل خرد و کلان اجتماعی و حکومتی، نقشی مضاعف یافته است.
ضرورت شناخت منشا چالش مذکور و راه برونرفت از این چالش از این جهت است که امروزه تمرکز جهتگیری اصول فقه موجود بر روش استنباط حکم فقهی در مورد موضوعات روشن و شناخته شده است در حالی که با پیدایش موضوعات بسیار پیچیده و تخصصی و گستردگی آنها و کثرت مسائل نوپدید فقهی در اطراف آنها نیاز فراوان به شناخت راههای موضوعشناسی در مسائل نوپدید و راههای حل این مسائل در دانش اصول فقه است و بررسی ظرفیتها و توانمندی اصول فقه و شناخت بایستههای آن در حل مسائل نوپدید مسئلهای جدید در اصول فقه است و قطعا برای رسیدن به افکار نو و اندیشههای جدید مطرح یا قابل طرح در دانش اصول نیاز به ارتباط با دانشمندان این عرصه در داخل و خارج کشور است.
👈 گزارش همایش بینالمللی «ظرفیتشناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکرد مقارن» + دانلود ویژهنامه و صوت سخنرانان: http://ijtihadnet.ir/?p=71650
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نماز استیجاری برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت!
🔺طلاب با تعطیلی دروس، از درس و بحث فاصله نگیرند
✔️استاد شیخ جواد مروی:
🔹مرحوم پدرم، از مرحوم آيتالله شیخ هاشم قزوینی استاد علی الاطلاق حوزه علمیه مشهد، نقل میکرد، نزدیک محرم که درسها در آستانه تعطیل شدن بود، این نکته را بیان میکردند که آقایان و فضلا، حوزه و طلبه تعطیلی ندارند؛ متاسفانه امروز تعطیل بودن دروس به عنوان تعطیلی کامل تلقی میشود.
🔸گاهی آرزو میکردیم دروس تعطیل شود، تا فرصت پیش مطالعه و پیش مباحثه داشته باشیم و بتوانیم به تحقیقات حاشیهای و سایر مطالعات برسیم... گاهی بعضی از طلبهها با تعطیلات دروس، تلاش علمی را کلا کنار میگذارند، در صورتی که آیتالله سبحانی از شهید مطهری میزان مطالعه ایشان را سوال کرده بودند که شهید مطهری میفرمایند: «همین قدر بگویم در حد مرگ مطالعه و تحقیق میکنم.»
🔹آیتالله سید کاظم حائری میفرمود: شهید صدر قبل از نوشتن اقتصادنا، برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت که به عربی با عنوان قصّة الحضاره در ۴۳ جلد ترجمه شده بود، نماز استیجاری گرفت، تا با پولش، بتواند آن کتاب را بخرد، چون معتقد بود که قبل نوشتن اقتصادنا باید مباحث اجتماعی را خوب بفهمد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیا شغل روات بر وثاقت آنها مؤثر است؟
✔️استاد شهیدی:
🔹امام خمینی (ره) در مورد «محمد بن إسحاق بن عمار» مینویسد: وی صراف بوده است و چه بسا به خاطر منافع اقتصادیاش روایات حیل ربا را نقل کرده است و وثاقت او در حدی که پا روی منافع اقتصادی خود بگذارد محرز نیست. (کتاب البیع 2: 551)
🔸همانطور که شبیه این مطلب درباره «رفاعة بن موسی النخاس» از شهید صدر (ره) نقل شده است. ایشان فرموده است: بیشترِ روایات دال بر جواز بردهداری و به بردگی گرفتنِ مشرکین و کفار، از رفاعة بن موسی که بردهفروش بوده است نقل شده است و محرز نیست که منافع اقتصادی او به وثاقتش لطمهای وارد نکرده باشد.
🔹اما به نظر میرسد این مطلب صحیح نباشد؛ چگونه میتواند شغل راوی و منافع اقتصادی او به وثاقت او لطمه بزند و باعث شود که روایات او در امورِ مربوط به شغلش مورد اعتماد نباشد؟ وقتی شهادت به وثاقت یک راوی در دست است، وجهی ندارد که خبر او مورد قبول واقع نشود. وگرنه باید روایات فقها در خصوص تکریم فقها یا وجوب پرداخت خمس هم مورد تردید واقع شود.
🔸از طرف دیگر، وجه زیاد بودنِ روایات مربوط به شغل و پیشه راوی این بوده است که روات، سؤالات مناسب با شغلشان را از ائمه (علیهم السلام) میپرسیدند.
📚 برگرفته از درس خارج معاصر (فقه پول) استاد شهیدی/ در مسیر اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله جلسات علمی استاد شیخ محمد سند در قم
📌با موضوع «چالشهای فقه و اخلاق»
📆 زمان: هر شب رأس ساعت ٢٠:٣٠
🏛 مکان: قم خيابان معلم ١٢ كوچه چهارم پلاك ٦٢
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کارگاه حقوق نوآوران و فقه «موضوع شناسی و بررسی چالشهای فقهی مالکیت فکری»
👤باحضور: دکتر محمود حکمتنیا، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 از ۳ تیر الی ۱۷ تیر ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۸
⏳مهلت ثبت نام تا چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
🔗 لینک ثبت نام: survey.porsline.ir/s/UO700Jx
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه «کاربرد نجوم در علوم اسلامی»
👤با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا قلمکاریان اصفهانی
❇️ سرفصلها:
🔹کاربرد نجوم در تفسیر
🔹حدیث
🔹فقه:
🔸بررسی هلال
🔸أوقات الصلاة
🔸تعیین قبله
❇️امتیازات:
✓ بهرهمندی از آموزشهای کاربردی همایش
✓ امکان شرکت در دوره تخصصی نجوم
✓ امکان شرکت در اردوهای رصدی
✓ اعطاء مدرک از طرف کانون نخبگان و استعدادهای برتر حوزهٔ علمیهٔ اصفهان
📆 زمان: جمعه ۲ تیرماه، ساعت ۷ صبح الی ۱۲
💎هزینه: ۵۰ هزار تومان / با ۴۰٪ تخفیف ویژهٔ استعدادهای برتر: ۳۰ هزار تومان
✍🏻 ثبتنام از طریق لینک سایت ایوند: https://evnd.co/gaRxV
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقدّمات ششگانه بحث «مکاسب محرّمه»
✔️ حضرت آیتالله خامنهای:
1️⃣ في بیان ما ینبغي أن یراد من عنوان هذا الباب يعني المکاسب المحرّمة
❓درصدد بیان حرمت تکلیفی است یا وضعی؟
✅ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان میکند.
2️⃣ في بیان معنی الکلمتین «المکاسب» و «المحرّمة»
🍃 مکاسب، جمع مکسِب و مکسِبة و مکسَب است. هر سه به یک معنا هستند.
◀️ المکاسب المحرّمة؛ یعنی انواع تبادلات مالی و اعمالی که شأناً برای کسب درآمد است.
(تحصیل حرام از طرق مُعَدّة لکسب المال)
3️⃣ في ما ورد المنع عنه من المعاملات بغیر لفظ التحریم
❓آیا مستفاد از سایر تعبیرات مثل "لایجوز، لاتبع، نهی عن بیع الغرر، لابیع و..." حرمت تکلیفی است، یا وضعی؟
✅ باید تک تک بررسی شود.
4️⃣ «في ما تعلّق به الحرمة التکلیفّیة في المعاملة المحرّمة»
❓حرمت تکلیفی متعلّق به چه چیزی است؟
◀️ امورى در یک معامله وجود دارد که محتمل است هرکدام از اينها متعلّق حرمت تکلیفی باشد:
۱. "انشاء"
۲. "مُنشَأ"
۳. "آثار"
5️⃣ قواعد کلیه در جایی که نصّ خاصّی وجود ندارد
❓اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت، و صحّت و بطلان چیست؟
✅ اصل اوّلی در حکم تکلیفی "أصالة الحلّیة و برائت از حرمت" است،
و اصل لفظی، عبارت از "صحّت معامله" است.
6️⃣ برخی از قواعد عامّه که حرمت تکلیفی یا بطلان مجموعهای از معاملات را -هر چند دلیل خاصّی هم بر حرمت ندارند- افاده میکند
🍃 مثل: «کلّ معاملةٍ أوجَبَت الفساد فی حیاة المُجتَمَع بِمضمونها المعاملی فهی محرّمةٌ و فاسدة».
📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱ تا ۲۰ (۱ آذر تا ۲۱ دی ۱۳۸۳)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امکانسنجی اجرای مجدد مجازات سالب حیات از دیدگاه فقه و حقوق
✔️مجازاتهای سالب حیات، در قصاص نفس، اعدام حدی و تعزیری اجرا میشوند. در برخی موارد پس از اجرای مجازات و تایید مرگ مجرم به وسیله پزشک قانونی، نشانههای حیات در مجرم پدیدار میشود که حاکی از بقاء حیات اوست. اکنون سوال این است که آیا میتوان دومرتبه مجازات را اجرا نمود یا خیر؟ پژوهش حاضر، در صدد پاسخ به این مسئله است.
🔺مشهور فقهای امامیه و به تبع آنها ماده ۴۳۸ قانون مجازات اسلامی، حق قصاص نفس را برای ولیّ دم محفوظ میدانند از دیدگاه نگارنده ولیّ دم حق قصاص مجدد دارد دلیل این امر آیات، تصریح و تعمیم روایات میباشد. اما در تمام موارد اعدام تعزیری با توجه به نبود مستندات معتبر برای اصل و تجدید این نوع اعدام، اجرای مجدد آن جایز نیست و در اعدام حدی فقط در فرض ثبوت جرم بوسیله اقرار و اجرای صحیح مجازات و کشیدن درد آن، تجدید مجازات جایز نیست.
👈 مطالعه متن کامل مقاله در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=71662
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش آیتالله مکارم شیرازی به برخی سخنان درباره بهائیت/ آقایان جبران کنند+ صوت
✔️تاریخ بهائیت نشان میدهد که به هیچ وجه، نه اقلیت مذهبی هستند؛ نه نحلهاند بلکه رسماً یک گروه سیاسی و هرجا بتوانند به دنبال جاسوسی هستند. بهائیت یک بازی سیاسی است مثل دیگر بازیهای سیاسی. توصیه میکنم یک دوره تاریخچه پیدایش بهائیت را ببینند و با احتیاط عمل کنند تا خدایی نکرده بر خلاف مصالح اسلامی ابراز نظر نکنند و بهائیان نیز نتوانند سوء استفاده کنند.
در دوران تدوین قانون اساسی در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی، ما در گروه مذهب بودیم که مذهب رسمی را در قانون اساسی بنویسیم تا تصویب شود. چند نفر از بهائیان آمدند و ادعا کردند که چهارصد هزار بهائی در ایران هستند و درخواست داشتند که آنها را جزو اقلیتهای مذهبی در کنار یهودیت و مسیحیت و زرتشت بدانیم. دوستان در گروه مذهب، به اتفاق آرا این پیشنهاد را رد کردند و آنها را مذهب ندانستند.
به آن آقای محترم که این عقیده را اظهار داشته، توصیه میکنم که یک دوره تاریخچه پیدایش این جمعیت را بخوانند و ببینند که اصلا صحبت مذهب در کار نیست.
👈 دریافت صوت کامل سخنان: http://ijtihadnet.ir/?p=71677
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه نهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 27.mp3
13.86M
🎧 صوت جلسه نهم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم»
🗓 ۲۷ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه دهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 28.mp3
15.07M
🎧 صوت جلسه دهم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم»
🗓 ۲۸ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه یازدهم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 29.mp3
12.98M
🎧 صوت جلسه یازدهم دروس آیتالله سبحانی
🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم»
🗓 ۲۹ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – :أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ.
📢حوزه علمیه قرآنی ائمه اطهار (ع) تحت اشراف آیتالله فاضل لنکرانی از میان متقاضیان دوره متوسطه _هشتم الی یازدهم_پذیرش مینماید.
🔺با شرایط درج شده در پوستر
✅ از مزایای ویژه این حوزه مبارکه، امکان ادامه تحصیل در سطوح عالی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و بهرمندی از امتیازات آن مرکز میباشد.
☎️ جهت ثبتنام با شماره تلفنهای ۰۹۱۲۷۸۲۲۷۴۵ و ۰۹۱۹۱۸۶۵۶۰۴ تماس حاصل فرمایید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویژگیهای ممتاز آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) در کلام آیتالله شبیری زنجانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 تعلیقة علی کفایة الأصول
✔️این مجموعه سه جلدی تقریر مباحث اصولی آیتالله حاج سید ابوالحسن اصفهانی است که به قلم آیتالله شیخ حسین حلی نگاشته شده و بهتازگی به همت محققان مجلۀ دراسات علمیة تحقیق و منتشر شده است.
پیش از این بخشی از تقاریر اصولی آیتالله اصفهانی به قلم آیات شیخ محمدتقی آملی، میرزا حسن سعادتی سبزواری و شیخ محمدحسین کلباسی روانۀ بازار شده بود.
🔺علاقهمندان جهت تهیه اثر میتوانند به انتشارات امام خوئی به آدرس قم، مجتمع ناشران، طبقۀ همکف، غرفۀ ۷ مراجعه نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 نقدی بر نسبت شفافیت با آموزههای دینی
✔️اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در توجیه مخالفت با طرح شفافیت آراء گفته بود: «خدا و پیامبر و قرآن هم با مردم به صورت کامل شفاف نیستند...» استاد ابوالقاسم علیدوست که موضوع درس خارج ایشان در موضوع «شفافیت آراء قضائی» بوده، به این اظهارات پاسخ داده است.
👈 مشاهده نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71682
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
31.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام!
✔️حجتالاسلام محسن قنبریان
🔹نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمیکرد.
🔸نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم میرسید!
🔹از علل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا میشد و تبعا ارزش دینار آن افزون میشد!
🔸امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با دینار موهن به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا میرفت!
🔹ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷)
🔸ماهم اگر دیپلماسی اقتصادی دو دهه قبل را به سمت ایجاد "بازار مشترک اسلامی" و "پول واحد اسلامی" میبردیم تحریمهای دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمیکرد!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدهای دکتر حسن انصاری بر «طريقه فهرستی»
✍️فهرست ذیل نقدهایی است که تاکنون از سوی دکتر حسن انصاری (استاد مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون امریکا) بر نظريه «طريقه فهرستی» مکتوب شده است:
🔹https://ansari.kateban.com/post/1711
🔸https://ansari.kateban.com/post/1776
🔹https://ansari.kateban.com/post/2859
🔸https://ansari.kateban.com/post/2977
🔹https://ansari.kateban.com/post/3063
🔸https://ansari.kateban.com/post/3064
🔹https://ansari.kateban.com/post/3067
🔸https://ansari.kateban.com/post/3068
🔹https://ansari.kateban.com/post/3075
🔸https://ansari.kateban.com/post/3445
🔹https://ansari.kateban.com/post/3682
🔸https://ansari.kateban.com/post/4516
🔹https://ansari.kateban.com/post/4542
🔸https://ansari.kateban.com/post/4543
🔹https://ansari.kateban.com/post/4547
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقش علوم تجربی در استنباط های فقهی
✔️حجتالاسلام محمدرضا یوسفی:
اصولیان از قرنها پیش، در مباحثی مانند اجتهاد و تقلید و حجیت قطع، به ارتباط دانش ها و اطلاعات غیر دینی با استنباط های فقهی اذعان کرده اند. گر چه در چند دهۀ اخیر نیز مباحثی تحت عنوان کلام جدید در ارتباط با ترابط میان دانش های غیر دینی و علوم دینی و نقش آن در تکامل معرفت دینی شکل گرفته است، اما هیچکدام به طور موردی به حیطۀ خاصی از رابطۀ یک علم غیر دینی و یک علم دینی نپرداختهاند.
در مورد نقش تجربه و مطالعات تجربی در استنباط های فقهی می توان در چند سطح سخن گفت:
اول: موضوع شناسی
دوم: داوری صحت استنباط های فقهی از منظر کارکردی
سوم: نقش تجربه و مطالعات تجربی در استنباط احکام
چهارم: نقش مطالعات تجربی در تقویت عقل گرایی در فقه
علت پذیرش تجربه در دخالت از برداشت از روایت و در فرایند استنباط، حصول قطع و یا اطمینان برای فقیه است. و قطع بذاته حجت است و اطمینان نیز ملحق به قطع است. درک این مبنا از این جهت مهم است که اگر مطالعات علوم تجربی اجتماعی و اقتصادی موجب اطمینان شود می تواند در هر چهار سطح یادشده موثر خواهند بود.
با توجه به مبنای یادشده و سنت مالوف در میان فقهاء در امور تجربی، علوم اجتماعی و علم اقتصاد میتواند با اتکاء بر تبیین ساختار اقتصادی و اجتماعی به فهم بهتر روایات کمک کند. با فهم منطق احکام، ساختار عقلانی به احکام داده، به آنها نظام دهد و در درک و تمییز احکام ثابت و متغیر و تفکیک عناصر ثابت از متغیر به فقاهت کمک نماید. دو مورد نظام پولی و زکات به عنوان نمونههایی از دخالت علم اقتصاد هستند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه چهارشنبه ۲۴ خرداد ۰۲ .mp3
19M
🎧 صوت جلسه چهارم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم»
🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم)
📅 مشهد، مدرسه آیتالله خویی، چهارشنبه 24 خرداد ۱۴٠۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه پنجشنبه ۲۵ خرداد ۰۲.mp3
22.7M
🎧 صوت جلسه پنجم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم»
🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم)
📅 مشهد، مدرسه آیتالله خویی، پنجشنبه 25 خرداد ۱۴٠۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه شنبه ۲۷خرداد۰۲.mp3
20.73M
🎧 صوت جلسه ششم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم»
🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم)
📅 مشهد، مدرسه آیتالله خویی، شنبه 27 خرداد ۱۴٠۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه یکشنبه ۲۸ خرداد ۰۲.mp3
22.14M
🎧 صوت جلسه هفتم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم»
🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم)
📅 مشهد، مدرسه آیتالله خویی، یکشنبه 27 خرداد ۱۴٠۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه سه شنبه ۳۰ خرداد.mp3
21.38M
🎧 صوت جلسه هشتم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم»
🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم)
📅 مشهد، مدرسه آیتالله خویی، سهشنبه 30 خرداد ۱۴٠۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه چهارشنبه ۳۱ خرداد۰۲.mp3
24.19M
🎧 صوت جلسه نهم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم» (جلسه آخر این دوره)
🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم)
📅 مشهد، مدرسه آیتالله خویی، چهارشنبه 31 خرداد ۱۴٠۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «لمس نامحرم از طریق دستکشهای متاورس»
🎙 ارائه: حجتالاســلام والمسلمین علی نهاوندی
(استاد دروس خارج و سطح عالی حوزه و دانشگاه، مدیرگروه فقه و ارتباطات مرکز فقهی ائمه اطهار)
📆 زمان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۵، ساعت ۱۳:۳۰
🏢مکان: حرم مطهر رضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان)
🔗لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان هجدهمین دوره فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
✔️پژوهشگران و طلاب محترم می توانند آثار خود را (حداکثر ۵ اثر) در قالبهای کتاب، پایاننامه، مقاله، طرح و ایدههای پژوهشی و نرم افزارهای پژوهشی تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ و منطبق با «راهنمای شرکت در هفدهمین فراخوان» از طریق سامانه فراخوان آثار پژوهشی به آدرس http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze ارسال کنند و نیز برای کسب اطلاع بیشتر با شماره ۳۲۰۰۸۱۶۶- ۰۵۱ (دبیرخانه آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان) تماس حاصل نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید تعامل با نجف را به سطح بالاتری رساند
✔️حجتالاسلام والمسلمین حسین بنیادی
🔹مهترین الگو برای تعامل بین این دو حوزه، همان الگوی سابق یعنی ارتباط میان علمای قم و نجف و به عبارتی ارتباط نخبگانی میان مکتب درسی حوزه قم و نجف است که البته این یک الگوی بسیار مناسب برای تمام مجامع علمی است که اگر این اتفاق عملی شود، امروزه در مباحث مستحدثه که در دنیا اتفاق میافتد، حوزه علمیه قم و نجف میتوانند بر اساس مبانی دینی مکتب تشیع، بسیاری از راهکارها مخصوصاً در بخش علوم انسانی ارائه بدهند.
🔸اگر این وحدت بین دو حوزه، به سمت وحدت عملی و الگوی آن به صورت ارتباط نخبگانی برقرار شود، ما شاهد پیدایش یک نقطه آغازی برای همگرایی مجدد حوزههای دو کشور هستیم و باید توجه کرد که امروزه نگاه دنیا به حوزه علمیه نجف و قم به عنوان تفکری است که مرتبط با فطرت بشر در بخش علوم انسانی است (یعنی اموری که در معضلات بشر میتواند کارساز باشد و راه ارائه کند) که میتوان به واسطه نزدیکی حوزه علمیه نجف و قم و ارتباط نخبگانی بین آنها، خروجی این ارتباطات را به جهان ارائه داد.
🔹باید این ارتباط و تعامل را به سطح بالاتری برساند. مهمترین دستاورد سفر استاد اعرافی، دیدارهای متنوعی است که مدیر حوزههای علمیه با علما و گروههای فعال اجتماعی عراق انجام دادند زیرا نزدیکی حوزه علمیه قم و نجف و به تبع، نخبگان هر دو حوزه و همچنین تبادل نظر بین آنها، میتواند یک راه مشخص با وحدت رویه ایجاد کند که البته این امر، مستلزم تعامل جدی بین حوزه قم و نجف است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71687
🆔 https://eitaa.com/ijtihad