🔔تمدید مهلت ثبتنام «دوره مقدماتی آشنایی با دانشهای حدیثی در قالب «مدرسه تابستانی حدیث»
✔️مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با همکاری دانشگاه قرآن و حدیث، جهت آشنايی بیشتر طلاب علوم دینی با دانش حدیث، دوره تابستانی تحت عنوان «مدرسه تابستانی حدیث» شامل 10 عنوان درسی در60 جلسه آموزشی را به صورت غیربرخط برگزار مینماید.
🔻این دوره برای طلاب سطح 2، مشروط به دارا بودن شرایط، معادل 6 واحد از بسته دروس اقتضایی حدیث(شامل: تاریخ حدیث شیعه، فقه الحدیث و جوامع حدیثی شیعه) محاسبه خواهد شد.
⏳مهلت ثبت نام: تا ۱۶ تیر ۱۴۰۲ تمدید شد.
☎️شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: 02151292610
🔹🔸ثبت نام برای عموم آزاد است.
🔗لینک ثبت نام: https://b2n.ir/h78752
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فایده هنر این است که نفس اماره را به نفس مطمئنه تبدیل کند/ دخالت زمان و مکان در نصوص مرتبط با فقه هنر، بسیار جدی است/ برخی مسائل امروز فقه هنر را به امثال نگاه به نامحرم تقلیل میدهند
✔️به نظر میرسد فقههای نوپدید در دو دهه گذشته رشد فزایندهای را تجربه میکنند. دانشپژوهان فقه تقریباً در یک توافق نانوشته قرار گرفتهاند که باید به مسائل امروز بشر، از منظر دانش فقه، پاسخ دهند. یکی از مهمترین اموری که برای تشکیل یک باب فقهی نوپدید و امکان حل مسائل آن لازم است، ایجاد قواعد فقهی اختصاصی آن دانش است.
🔺دررابطهبا قواعد اختصاصی فقه هنر با استاد سید مجتبی نورمفیدی، رئیس پژوهشگاه فقه معاصر گفتگو کردیم. استاد درس خارج فقه و اصول حوزه عملیه قم اما بیشتر به توضیح پیرامون هنر و تعریف دقیق فقه هنر پرداخت. او البته در پایان نکاتی را پیرامون قواعد اختصاصی فقه هنر و رویکرد کلی به این قواعد در حل مسائل فقه هنر بیان کرد.
✂️ امروزه پرسشهای عمیقی در حوزه فیلم و سینما بهعنوان یکی از مصادیق هنر مطرح میشود که نیازمند بررسی ویژه است. امروزه سؤالات فقط در این حد نیست که آیا میتوان چهره زن یا پوشش زن را بهگونهای که در موازین شرعی منطبق نیست، نشان داد یا نه؟ مثلاً مرد میتواند زن را گریم کند و برعکس یا نه؟ سؤالات فراتر از اینهاست. این چالشها باید در فقه هنر و فلسفه فقه هنر مورد بررسی قرار گیرد.
👈 مشروح گفتگوی «اجتهاد» با استاد نورمفیدی، از نگاه شما میگذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=71832
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚روایت کتاب محور احادیث شیعه
✔️اثر جدید حجتالاسلام والمسلمین احسان سرخهای، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان «روایت کتاب محور احادیث شیعه»، در ۳۵۲ صفحه، توسط انتشارات مؤسسه معارف اهلبیت (علیهمالسلام) روانه بازار نشر شد.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=71842
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «رویکرد الگومدارانه به سیره اهلبیت(ع)»
🎙ارائه: حجتالاسلام مهدی مردانی گلستانی
🎙ناقد: حجتالاسلام مصطفی صادقی کاشانی
📆 زمان: سهشنبه ۱۳ تیرماه، ساعت ۱٠-۱۲
🏛مکان: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت (ع)، اتاق جلسات
🔗لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/historyconf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙 نشست نقد کتاب «فقه الجزا (تقسیمات حبس و احکام آن)»
👤با حضور مولف: استاد حبیبی تبار
🎙اساتید ناقد: غلامرضا پیوندی و علی محمدی جورکویه
📆 زمان: ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ ساعت ۱۷
🏛مکان: قم، بلوارجمهوری، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «موضوع شناسی فقهی نمایش چهره معصومین علیهم الاسلام در هنرهای دراماتیک»
🎙ارائه: استاد نصرت الله تابش
ناقد: حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی
📆 زمان: سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴٠۲، ساعت: ۱۸
🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست حج و راه آینده جهان اسلام
🔺پیامهای حج رهبر انقلاب طی کردن چه راهی را در جهان اسلام پیشروی ما میگشاید؟
🎙 باحضور: حجتالاسلام مجتبی کاظمی
📆 زمان: سهشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷
🏛 مکان: قم، خانه مصلحـــان
☎️علاقهمندان جهت حضور در جلسه شمارههای09907463821 و 09100931083 ارتباط برقرار کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 اولین دوره آموزش یکساله آثار استاد مطهری
📚شامل ۴۰ کتاب و به صورت آنلاین، همراه با پرسش و پاسخ
⏳ آخرین مهلت ثبت نام: ۱۶ تیرماه
📆 شروع کلاسها: ۱۷ تیرماه
⏰ زمان کلاسها: شنبهها و دوشنبهها، ساعت ۱۵:۳۰
🗞 با ارائه گواهی پایان دوره از طرف «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری»
🔗 ثبت نام و اطلاعات بیشتر: motahari.ir/nedayefetrat1
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوره تابستانی با محوریت دروس خارج فقه رهبر انقلاب آغاز شد
✔️سومین دوره تابستانی درس خارج فقه براساس متون درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای از شنبه دهم تیرماه آغاز شد.
این دوره با هدف آشنا شدن اساتید و طلاب حوزه علمیه با اندیشه فقهی رهبر معظم انقلاب و به اهتمام دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و با همکاری مدیریت سطوح عالی حوزه علمیه قم و برخی از مدارس سطوح عالی قم در حال برگزاری است.
هر یک از شرکتکنندگان با انتخاب یکی از گرایشهای صلات مسافر، غناء و غیبت براساس متون فقهی رهبر انقلاب موظف به رعایت ضوابط مرکز مدیریت حوزه علمیه قم بوده و با نظرات فقهی آیتالله خامنهای و همچنین روششناسی فقهی ایشان آشنا میگردد.
گفتنی است علاوه بر کلاسها و مباحثه که در طول دوره از صبح تا ظهر برگزار خواهد شد، نشستهایی نیز جهت آشناسازی طلاب با مکتب فقهی معظم له در نظر گرفته شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مسأله غدیر یعنی اسلام نسبت به مدیریت جامعه بیاعتنا نیست
✔️حضرت آیتالله خامنهای: مسألهی غدیر و تعیین امیرالمؤمنین (علیه الصّلاةوالسّلام) به عنوان ولی امر امت اسلامی از سوی پیامبر مکرم اسلام (صلّی الله علیه واله وسلّم) یک حادثهی بسیار بزرگ و پُرمعناست؛ در حقیقت دخالت نبی مکرم در امر مدیریت جامعه است. معنای این حرکت که در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسألهی مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه میکند. این طور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعهی اسلامی، رها و بیاعتنا باشد. علت هم این است که مدیریت یک جامعه، جزو اثرگذارترین مسائل جامعه است. ۱۳۸۳/۱۱/۱۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ ا حکمرانی عدالتمحور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی
👤حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ ا دوگانه مصلحت اکثریت و تمایلات اکثریت
👤حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار: حاکم مطلوب است عقول امت را در جهت مصالحشان رشد دهد و این رشد یک طرفه نیز نیست و امت نیز در تحقق رشد خود باید تلاش کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢احکام غیرعبادی باید در جهت بهینه شدن زندگی بشر تعیین و تفسیر شود/ احکام جزائی طریقیت برای رفع فساد
💢این چه مقاصد شریعت است که با سیره شارع هم تناسب ندارد!
✍️پیام وارده/ طباطبائی: این نوع استدلال در صحت و بطلان نیاز به ضابطه دارد، چطور وقتی اسباب عقد باقی است آن را باطل میدانید؟!
شاید عوارض عقد موجب تحریم شود که آن هم باید به طور موردی ثابت شود اما صحت و بطلان باید با موضوع آن سنجیده شود نه عوارض خارجی.
این چه مقاصد شریعت است که با سیره شارع هم تناسب ندارد؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه و آغاز نواندیشی دینی
✍️دکتر حسن انصاری
🔹اینکه فقیهان ما به فقه اعتنایی بیشتر از کلام و تفسیر و فلسفه و تفسیر داشتهاند گرچه در کلیت آن دست کم در سدههای اخیر درست است اما این ربطی به این نکته مهم ندارد که فقه سهمی محوری نه تنها در ساخت تمدن اسلامی و بل در شکل دادن منظومه دینی اسلامی دارد. سبب آن هم اهمیت محوری شریعت است در اسلام و اینکه اسلام دین سنت و اجماع و سیره مسلمین و شریعت به عنوان شیوه زندگی است و از آغاز با رفتار فردی و اجتماعی مؤمنان و زیست مؤمنانه در جامعه دینی پیوند خورده بوده است. بنابراین این فقیهان نبودهاند که فقه را محوریت دادند بل این محوریت فقه بوده است که فقیهان را بر کرسی ریاست دینی نشان داده و به آنان دستی برتر داده است
🔸معتقدم هر نواندیشی در دین در اسلام باید از فقه آغاز شود و در چارچوب فقه شکل بگیرد. برای چنان اجتهادی علاوه بر اجتهاد درون فقهی که همواره از لحاظ ظرفیتهای درون فقهی آفاق تازهای را میتواند درنوردد اجتهاد در اصول و کلام ضروری است اما این اجتهاد نمیتواند بیگانه با فقه باشد. فقیه در مقام متخصص در امر فقاهت میتواند این اجتهاد را از اصول و از همانجا که شافعی آغاز کرد از نو آغاز کند، اما به پرسشهای قدیمی پاسخهای جدید دهد و ظرفیتهای تازه را از نو بررسی کند.
🔹بسیاری از نواندیشان دینی بی آنکه به پرسشهای مختلف فقیهان و اصولیان توجه کنند تنها پاسخهای آنان را میبینند در حالی که بسیاری از آنچه فقیهان در مقام پاسخ ارائه کردهاند با عنایت به پرسشهای متفاوت و ظرفیتهای گوناگون بوده است. نگاهی به ادبیات اصولی به خوبی گواه این است که بسیاری از مشکلات نظری که نواندیشان دینی در ارتباط با مبانی نظری و اصولی فقه مطرح میکنند قبلا مورد توجه فقیهان بوده گرچه آنان از میان پاسخهای محتمل یک پاسخ را که با مبانی کلامی خود سازگارتر میدیدهاند انتخاب کرده اند. بنابراین همان فقیهان میتوانند از نو اجتهاد در اصول را از همان سرچشمهها آغاز کنند و پاسخهای تازهای را جویا شوند.
🔸چنین اجتهاداتی نو در اصول و فروع که فقیهان با پایگاه مرجعیتی دینیشان سامان میدهند طبعا تأثیرش به دلیل جایگاه فقهی و مرجعیت سنتی آنان نه تنها تأثیرش عمیقتر است بلکه به دلیل آنچه در این نوشته بیان شد به دلیل تاریخی برخلاف نواندیشان دینی در تداوم سنت و نه در گسست از آن تعبیر و تفسیر میشود.
👈 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=32367
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید نگاه نظامواره به فقه داشته باشیم/ با نظریه اخباریون که باید اخبار را به دست مردم داد، موافقم!
✔️حجتالاسلام والمسلمین حمید مغربی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹مهمترین محور برای کارآمدی فقه، پاسخگویی آن به سوالات و نیازهای جامعه است، چراکه دستورات فقهی نهایتاً باید تبدیل به قانون شوند تا برای جامعه، مفید بوده و زندگی را برای مردم آسان کنند. همچنین فقه باید بتواند از پاسخهایی که میدهد، دفاع عقلانی نیز بکند... باید نگاه نظامواره به فقه داشته باشیم و چنان تصمیم بگیریم که گویی مخاطب ما تمام مردم جهاناند و همه جهان میخواهند آن را اجرا کنند.
🔸با توجه به اینکه یکی از منابع فقه، عقل است؛ اساسا فقه باید بتواند از آن عقل حمایت کند. البته ممکن است عبادات را استثنا کنیم؛ اما در معاملات و سایر نیازهای امروز، فقه باید توان اقناع عقلانی جامعه را داشته باشد و موافق با سیره عقلا باشد. من تقریبا 34 قاعده فقهی برای کسب وکار و تجارت، استخراج کردهام. در همه این موارد، یکی از ادلهاش سیره عقلا و حکم عقل است.
🔹معتقدم باید از تربیت مقلدانه مردم دست برداریم و با این نظریه اخباریون موافقم که میگفتند: چرا باید فقها نظر بدهند؟ بلکه اخبار را دست مردم بدهند و خودشان بر اساس آن عمل کنند.
🔸باید با نگاه اجتهادی، گوهر و اهداف آیات و روایات را به دست آوریم؛ چراکه ممکن است شیوه اجرای روایتی در زمان خودش، درست و مناسب بوده باشد؛ اما امروزه نیاز باشد که آن را با توجه به اقتضائات زمان اجرا کرد...
👈 متن این گفتگو را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71847
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان شنیدنی امام خمینی (ره) درباره حضرت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات آیتالله صافی گلپایگانی (ره) در اهمیت واقعه غدیر، در جمع مبلغین دهه ولایت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره) در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و در راستای آموزش و تعلیم مبانی عالی فقه و اصول با رویکرد به مبانی فقهی و اصولی امام خمینی دانشجو میپذیرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 تبیینی نو از حجاب؛ پاسخی به چالشهای جدید فکری- فرهنگی در مسأله حجاب
👥اساتید:دکتر ابراهیم فیاض؛ هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر سجاد مهدیزاده؛ هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ساعت: ۱۶:۰۰
🏢 مکان: تهران، میدان شهید طهرانی مقدم(کاج)، بلوار سرو شرقی، روبهروی خیابان علامه شمالی، پلاک ۵۳، طبقه سوم، اندیشکده رهیافت
☎️جهت هماهنگی حضور در نشست، مشخصات خود را به شماره 09148530794 ارسال فرمایید.
⚠️برای شرکتکنندگان مجازی، لینک جلسه پس از ثبت نام ارسال خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «مداخله دولت در مسئله حجاب»
🎙با حضور اساتید: علی محمدی جورکویه و غلامرضا پیوندی
📆 زمان: چهارشنبه ۱۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🏢 مکان قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔗 حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/iict/nezamha
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌿فقه محیطزیست و منابع طبیعی، ابعاد و سرفصلها
✔️فقههای معاصر، بهمقتضای نوپدید بودنشان، با ابهامات زیادی مواجه هستند. یکی از مهمترین و ابتداییترین این ابهامات، چیستی، ابعاد و شبکه مسائل آن است، امری که تقریباً در غالب فقههای نوپدید مورد غفلت قرار گرفته و لذا کمتر باب فقهی معاصر را میتوان یافت که چیستی، ابعاد و شبکه مسائل آن به صورت دقیق روشن شده باشد.
دکتر خدیجه افشین، فقهپژوه و استاد دانشگاه زاهدان که مدتی است به طور تخصصی، به مسائل فقه محیطزیست و منابع طبیعی میپردازد، در این یادداشت اختصاصی برای «اجتهاد«، سعی دارد تا فقه محیطزیست، ابعاد و سرفصلهای آن را بیان کند.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71858
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مباحث کیفی فقه را تا حد مقدور، به کمی تبدیل کنیم
✔️حجتالاسلام والمسلمین علی فاضلی هیدجی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹ما یک سری نمونههای جزئی داریم که فقها امور کیفی را به امور کمی تبدیل کردهاند. مثلاً در بحث مسافرت، دائمالسفر بودن یک بحث کیفی است؛ اما برخی از فقها به بحث کمی تبدیل کردهاند. مثلاً اگر سه روز در هفته مسافر باشد، دائمالسفر است و ... . یا مثلاً در بحث الکل اگر از یک درصد خاصی بالاتر رود مسکر و حرام خواهد بود.
🔸در بحث محیطزیست هم همینطور است که تا زمانی که استانداردهای فقه به ما اجازه میدهد، باید بحثهای کیفی به کمی تبدیل شود. البته در مواردی هم که این تبدیل ممکن نیست، این تطبیقات به کارشناسان واگذار میشود. این یک نقطهضعف در فقه نیست؛ بلکه چارچوب فقه است که با روش استنباطی خودش نمیتواند کیف را به کمیت تبدیل کند؛ بلکه باید آن را به کارشناسان واگذار نماید.
🔹اگر در ابتدا بخواهیم فقه محیطزیست را به شکل رسالهها و مقالههای در حد کارشناسی فقه و اصول یا سطح دو و سه حوزههای علمیه شروع کنیم در همان اول راه، مسئله را از بین بردهایم؛ یعنی نمیشود شروع یک باب فقهی با مقالات سطح پایین شروع شود که برای تمرین پژوهش نوشته میشود و به شکل تخصصی نیستند. باید لجنه ای تشکیل شود و مسائل محیطزیست باببندی و فصلبندی بشود.
👈 عناصر رقابتی فقه محیطزیست برای حضور در عرصه بینالملل: http://ijtihadnet.ir/?p=71854
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه اخلاق در شریعت از منظر علامه طباطبایی
🔺علت انحطاط مسلمین اکتفا به جسد احکام شرعی است
✔️استاد احمد مبلغی:
.
🔹اگر ما فلسفه شریعت نداشته باشیم حتما مسیر استنباط به سمت نامطلوب پیش خواهد رفت، لذا وجود فلسفه شریعت در کنار فقهالشریعه کار لازم و بسیار مهمی است. علامه نامی از فلسفه شریعت نمیبرد ولی نگاه فلسفی او در المیزان مورد توجه بنده با این تعبیر قرار گرفته است. علامه چند ویژگی را برای اخلاق از حیث جایگاه در درون شریعت بیان کرده است.
🔸اولین ویژگی اخلاق به عنوان جزئی از شریعت، آمیختگی ثبوتی اخلاق و احکامی است که نام آن را احکام فقهی مینامیم، هماهنگی جداییناپذیر بین این دو در شریعت وجود دارد که نمیتوان آنها را جدا کرد.
🔹علامه معتقد است جمیع احکام آبشخوری به نام توحید دارد و توحید در احکام اولیه و قوانین فقهی و اجتماعی و اخلاقی محوریت دارد؛ احکام عملی و اخلاقی براساس نظم الهی به صورت ثبوتی آمیخته و در هم تنیده هستند. همچنین از جهت اثباتی هم که مربوط به فقیه است در هم تنیدگی دارند یعنی فقیه باید بتواند هماهنگی بین احکام اخلاق را در شریعت بیابد و این کار فلسفه فقه است. فقیه باید اندیشهای به کار بگیرد که این دو را از هم جدا نکند.
🔸علامه طباطبایی تاکید دارد که مسلمین اگر دچار انحطاط و سقوط شدهاند، به خاطر اکتفاکردن به اجساد احکام و شرعی و اعراض از روح آن است و جسد بدون روح خاصیتی ندارد و در این صورت ما طبق مسیر تعریفشده قرآن پیش نرفتهایم.
👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71862
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لایحه حمایت از فرهنگ و حجاب ویرایش نهایی 05.pdf
415.2K
🔖 نقد و بررسی تفصیلی لایحه اصلاحی حجاب و عفاف
✔️لایحه پیشنهادی دولت در زمینه حجاب با همه امیدهایی که به آن بود؛ اشکالات و ابهامات غیر قابل اغماضی داشت که امید بود در بررسی لایحه اصلاح شده مورد توجه قرار گیرد که با توجه به نسخهی نهایی که در طی چند روز گذشته منتشر شده است؛ تغییرات چندانی در آن دیده نمیشود.
🔺فایل فوق که گزیدهای از بیش از صدها اشکال و ابهام در متن این لایحه است؛ بخش کوچکی از محتوای جامع سلبی و الگوهای ایجابی در مواجهه با وضع پیش آمده در حوزه فرهنگ حجاب و عفاف در ماههای اخیر است که توسط متخصصین و کارشناسان فقهی و حقوقی در نشستهای علمی و فضای رسانه منتشر شده است و به همت پژوهشگران مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در جلسات تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از آن در قالب این فایل به صورت عمومی ارائه میگردد.
🔺در بخش دوم فایل، عبارات قرمز متن لایحه، عبارات سبز، تفاوتهای لایحه اول و لایحه اصلاح شده جدید و عبارات مشکی رنگ، ابهامات، سوالات و اشکالات است.
🔺 سایر ابعاد این موضوع و تحلیلها و راهبردهای کنترلی و تغییری و تبدیلی مرتبط با آن نیز در صورت لزوم در اختیار متصدیان و متولیان امر قرار خواهد گرفت.
🌐 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حجاب.mp3
23.92M
🔊 بشنوید: صوت کامل نشست علمی «مداخله دولت در مسئله حجاب»
🎙 با ارائه اساتید: علی محمدی جورکویه و غلامرضا پیوندی
🗓 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۴ تیرماه۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی بینالمللی «غدیر»
🔻محورهای سخنرانی:
۱. غدیر، محور وحدت اسلامی
۲. غدیر در منابع و نگاه علمای اهل سنت و سایر اندیشمندان
۳. نقش و جایگاه حضرت علی (ع) در شکلگیری تمدن اسلامی
۴. غدیر و تبیین شاخصههای حکمرانی اسلامی
۵. سیره و شخصیت حضرت علی (ع) با رویکرد غدیر
📆 زمان: پنجشنبه ۱۵ تیر۱۴۰٢، ساعت: ۱۳:۳۰ به وقت تهران
🏢مکان: تهران، غرب به شرق جلال آلاحمد، نرسیده به پل یادگار امام، سازمان «سمت»، طبقه هفتم، سالن جلسات
🔗لینک برگزاری مجازی: https://meeting.samt.ac.ir/ch/ghadir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست «طرحی نو در طبقه بندی مکاسب محرمه»
🎙ارائه: حجتالاسلام دکتر علی نعمتی (مؤلف و پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی)
🔔نشست «آشنای با مکتب اقتصاد اسلامی از دیدگاه شهید صد»
🎙ارائه: دکتر علیاکبر نعمتی (مؤلف و پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی)
📆زمان: پنج شنبه 15تیر 1402
⏰نشست اول: 8 تا 9:30
⏰نشست دوم: 9:45 تا 11:15
🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، مدرس اقتصاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار پنجمین شماره نشریه «مطالعات فقهی»
✔️پنجمین شماره دوفصلنامه علمی (داخلی) انجمن علمی پژوهشی فقه و اصول با عنوان «مطالعات فقهی» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها منتشر شد.
📖در این شماره نشریه، پنج مقاله با موضوعات فقه و اصول منتشر شده است که می توان به مقالات «بررسی مبانی فقهی جرم انگاری بدحجابی در نظام اسلامی» به نگارش خانم سیده کبری وفایی شورابسری، «بررسی تنبیه کودک از منظر فقه امامیه» تألیف خانم زهرا یاره و مقاله «پدیده رشوه از منظر متون دینی و راهکارهای مبارزه با آن» به کوشش خانم زهرا خواجه پور اشاره کرد. مقالات «بررسی فقهی اشتراط توالی در حیض» به نویسندگی خانم ها زهرا محمد پرچوی و مریم زارع و همچنین مقاله «تبیین فقهی ازدواج با غیرمسلمان» تألیف خانم فاطمه سادات موسوی خواه از دیگر مقالات درج شده در این شماره نشریه هستند.
🔺اساتید و پژوهشگران میتوانند مقالات علمی خود را از طریق ایمیل نشریه به نشانی ned@jz.ac.ir ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های نشریه ۰۲۵۳۲۱۱۲۳۴۲-۰۲۵۳۲۱۱۲۴۰۰ تماس بگیرند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ویژگیهای «پول» در فقه اسلامی
✔️ استاد محسن اراکی:
🔹چیزی که شرایط پول شدن را دارد باید ارزش حقیقی داشته باشد زیرا اگر این شیء ارزش اعتباری محض داشت راه برای «اکل مال بالباطل» باز میشود؛ کسانی که پول اعتباری دارند، کالای حقیقی خریداری میکنند و پیش خود نگه میدارند که تقاضای کاذبی از کالا به وجود میآید و ارزش کاغذی که قرار بود برای مبادله قرار بگیرد پایین میآید.
🔸پول باید بتواند پایداری داشته باشد که در نتیجه گذشت زمان از بین نرود و مانند میوه جات و کالای مصرفی که در طول زمان از بین میرود نباشد؛ طلا و نقره کمترین میزان استهلاک را دارد و همچنین پول باید آسان قابل نگه داری باشد.
🔹پیشنهاد کردم که طی چند مرحله و فرایند نخ نقره را در هر اسکناس قرار دهند که ارزش آن اسکناس برابر با مقدار نخ نقره باشد و در چند مرحله افزایش وزن نقره نخ طلا در اسکناس قرار داده شود تا کم کم مورد اقبال عموم نیز قرار گیرد؛ به مرور به پولی برسد که طلا باشد و معتقد هستم که اگر بخواهیم با دلار مبارزه کنیم راهی جز این نیست؛ اینچنین پول ایران پول اول جهان خواهد شد.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71869
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آسیبهای جایگزین شدن فقه اصطلاحی با فقه واقعی
✔️دکتر محسن اسماعیلی:
🔹مرحوم نایینی کسی است که تا آخر رفته و صاحب مکتب است، ایشان به حوزههای علمیه کنایه میزند و میگوید امام صادق(ع) یک جمله فرمود «لاتنقض الیقین بالشک» از این یک عبارت چند جلد کتاب نوشته شده است، ولی این همه آیه راجع به عدالت و حریت داریم، ولی هیچ استفادهای از آن نشده است؛ لذا ما هیچ کتابی نداریم که مثل فقه از آیات مربوط به عدالت، قواعد عدالت را استخراج کند، چون کسی وقت نمیگذارد.
🔸رشد ظاهرگرایی و مناسکگرایی در جامعه: هر چیزی در جامعه مشتری بیشتر دارد مردم سراغ آن میروند. امروز به چه کسی فقیه میگویند، مردم سراغ آن میروند. اگر کسی اخلاقی باشد به او فقیه نمیگویند؛ لذا برخی گفتهاند به محقق اردبیلی نگویید مقدس اردبیلی! انگار مقدس بودن ملازمه با بیسوادی دارد.
🔹یکی دیگر از آسیبها؛ گفتمان فقه فردمحور بر فقه جامعهساز غلبه پیدا کرده و این هنوز هم هست. با همه زحمتی که امام کشید، ولی هنوز هم این گفتمان غالب است. اهداف اساسی و امور مهم از نظر دین نقش ثانوی پیدا کرد و جای خود را به اموری دادند که حداقل اهم و اساسی نیستند.
🔸معتقدم باید در همین توضیح المسائل فعلی دو تحول به وجود بیاید؛ یک، عقاید و اخلاقیات لازم به آن اضافه شود، دوم، فرعیات و فردیات عبادات بازنگری شود، هم در نوع ارائه و هم اینکه برخی مطالب حذف شود تا بتوان با نسل جوان صحبت کرد.
👈 چهار تحول اساسی اصطلاح «فقه» در فرهنگ اسلامی: http://ijtihadnet.ir/?p=71864
🆔 https://eitaa.com/ijtihad