🔖بسته ویژه «اجتهاد» بهمناسبت سالروز ارتحال آیتالله العظمی سید ابوالقاسم خویی (۱۷ مرداد ۱۳۷۱)
🔺سید الفقهاء و نابغه الاصول، سید ابوالقاسم خویی/ سید عبدالعزیز طباطبائی
🔺میراث فکری آیتالله خویی(ره)/ سید محمدرضا سیستانی
🔺آیتالله خویی ضرورت دخالت در امور سیاسی را تشخیص دادند/ شیخ باقر ایروانی
🔺آیتالله خویی تلاش کرد فاصله میان مردم و مرجعیت را بردارد/ سید منیر خباز
🔺درباره «حوزه نجف»، امام خمینی و آیتالله خویی/ سیدمحمود هاشمی شاهرودی
🔺مکتب آیتالله خویی(ره)/ سید محمدمهدی موسوی خلخالی
🔺سکاندار کشتی فقاهت در نجف/ خاطرات مرحوم موسوی خلخالی از استادش
🔺آیتالله خویی نسبت به سابقین آزادی فکر داشت/ سید احمد مددی
🔺تأثیر و پیامدهای شیوه اجتهادی آیتالله خویى بر محافل و مکاتب علمى حوزه علمیه قم/ حیدر حبّالله
🔺تفاوت دیدگاه امام و آیتالله خویی در ولایت فقیه ثمره عملی اندکی دارد/ مهدی هادوی تهرانی
🔺آیتالله خویی تدریس خارج را تسهیل کرد/ مهدی گنجی
🔺فقه آیتالله خویی کاملاً قابل پیشبینی و مسیرش از قبل مشخص است/ ابوالقاسم علیدوست
🔺گستره شریعت در اصول فقه آیتالله خویی مطرح نیست/ ابوالقاسم علیدوست
🔺امام خمینی تحلیلی و آیتالله خویی تطبیقی میاندیشند/ احمد مبلغی
🔺زعامت سیاسی فقیه در اندیشه آیتالله خویی/ محمدجواد ارسطا
🔺نگاهی به اختلافات اعتبار سنجی احادیث از منظر آیتالله خویی و آیتالله محسنی/ علی ظفر یوسفی
🔺روش رجالی آیتالله خویی، از دوره چهارم تدریس عوض شد/ محمدحسن ربانی بیرجندی
🔺آیتالله خویی فرمود «بروید تا میتوانید در فقه کار کنید، اصول بس است!»/ سیدمحسن حسینی فقیه
🔺آیتالله خویی گفت «اتهام اهدای انگشتر به شاه را پیش مادرم فاطمه (س) حل خواهم کرد»/ شیخ حسن انصاریان
🔺از روابط صمیمی بیوت امام(ره) و آیتالله خویی در نجف؛ تا اختلافافکنی برخی اطرافیان افراطی و مشکوک/ سید موسی خوئی
🔺واکنش آیتالله خویی به ماجرای فیضیه/ صفاءالدین تبرائیان
🔺از «خوی» تا «نجف»/ مجید تربتزاده
🔺خورشید آسمان فقاهت/ حسن طالبیان شریف
🔺کارهای ناتمام سید خویی
🔺آیتالله خویی؛ فقیهی استوار با اجازاتی ماندگار
🔺فقه بازاری و فقه نبوی/ دیدار سید صادق طباطبایی و آیتالله خویی
🔺آیتالله خویی هیچگاه مخالف انقلاب نبود/ احمد مبلغی
🔺نامه موافقت آیتالله خویی با تشکیل «نظام جمهوری اسلامی»
🔺نامه شهید صدر در پاسخ به برخی شایعات و جایگاه بیبدیل آیتالله خویی
🔺«آیتالله» مستندی که باید دید/ سید محمود صادقی
🔺فیلم/ اکران آنلاین مستند «آیت الله»
🔺فیلم/ سفارش آیتالله خویی به طلاب
🔺فیلم/ نقد آیتالله شبیری بر منهج رجالی آیتالله خویی
🔺فیلم: امتیازات علمی آیتالله خویی از زبان آیتالله شبیری زنجانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گستردگیِ فقه معاصر و الزامات آن
✔️استاد مجتبی الهی خراسانی، در جمع فضلای حوزههای علمیه، ضمن بیان اهداف و اهمیت فقه و اجتهاد به تعریف «چیستی فقه معاصر» از سه منظر پرداخت و گستره آن را در مطالعات درجه اول و دوم فقهی چون: رویکردها، محورها، لایهها، عرصهها، موضوعات، تألیفات و تصنیفات دنبال کرد و در نهایت از «الزامات گستردگیِ فقه معاصر» سخن گفت.
👈 گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» مطالعه نمایید + دریافت صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=72545
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوازده گام تا دستیابی به روششناسی فقه نظام ساز
✔️استاد علیاکبر رشاد: ما طلبهها فقط یاد گرفتهایم انتقاد کنیم مثلا به فقه موجود انتقاد میکنیم، به اصول فقه انتقاد میکنیم ولی این کار درست نیست. بله، باید نقد کرد اما نقد به این معنا نیست که فقط جهات منفی بیان شود، نقد یعنی ارزشسنجی. نقد به معنای منفیبافی نیست. کسانی مرتب جهات منفی و نقاط ضعف را بیان میکنند که اتفاقا برخی از آنها منفی نیست، نقطه قوت است. به همین خاطر تصمیم گرفتم از ظرفیتهای اصول فقه موجود برای فقه نظامساز صحبت کنم.
👈 گزارش نشست «ظرفیتهای اصول فقه موجود برای تولید فقه نظامساز»: http://ijtihadnet.ir/?p=72551
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سمینار علمی «نوآوریهای فقهی حقوقی آیتالله محسنی (ره)
📆 زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۹ صبح الی ۱۲
🏛مکان: قم، مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) سالن قدس
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اهانت به قرآن و کتب آسمانی از منظر حقوق بشر»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا
🔔نشست علمی «آزادی بیان و حقوق بشر»
🎙ارائه: دکتر محمود حکمتنیا
📆زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد، ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰
🕌مکان: حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره ۱، تالار شهید سلیمانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «الزام به تنظیم سند رسمی در اموال غیر منقول از منظر فقه و حقوق»
👤ارائه: استاد سید حسن وحدتی شبیری
🎙ناقد اول: استاد ابوالقاسم علیدوست
🎙ناقد دوم: استاد محمدجواد ارسطا
🎙ناقد سوم: استاد فهیمی
🗓 زملن: پنجشنبه ۱۹مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰
🏛مکان: حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اجماع در نگاه و سیره شیخ اعظم انصاری؛ با توجه به رسائل و مکاسب»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد
(مؤلف، پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم)
🕙 زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۷:۵۰ تا ۹
🏛 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، نمازخانه طبقه همکف
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «بازخوانی حکم شناسی و موضوع شناسی، لازمه تکامل اجتهاد»
🎙ارائه: استاد سید محمدمهدی میرباقری
📆 زمان: چهارشنبه ۱۸ مردادماه مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیۀ میرزا جعفر (دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
🔗 لینک شرکت مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/feqhosul
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان مقاله/ سیوهفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ با موضوع “همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد گردید.
🔻محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛
🔹جنگ و صلح عادلانه
🔸اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم
🔹آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی . مقابله با تکفیر و افراطیگری
🔸همدلی و همدردی اسلامی
🔹احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمتشکنی و توهین
🔸تقبیح عادیسازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی
🌐آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir
🏢نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛
🔗پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com
☎️تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷
📝نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمهای؛ (مقالات میتواند به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی باشد)
⏳آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: ۱ مهرماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه ما در حوزه فناوری و صنعت ۳۰۰ سال عقب است/ فقهای ما در حوزه عقل، اصلاً کار نکردهاند و گزارههای عقلی را بهصورت مفروض در نظر گرفتهاند
✔️دکتر محمود حکمتنیا در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹در حوزه عقل، فقهای ما اصلاً کار نکردهاند و گزارههای عقلی را بهصورت مفروض در نظر گرفتهاند؛ یعنی سؤالی که در حوزه عقل داشتند این بوده که آیا درک عقل (برفرض اینکه حکم را درک بکند) آیا مستلزم اراده شارع و حکم شرع است یا خیر؟ «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» هست یا نه؟ ولی دیگر این سؤال را نکردند که حَکَمَ به العقل یعنی چه؟ نهایتش یک حسن و قبح اشعری و معتزلی را بحث کردند. این عقل روش ندارد؟ مبنا ندارد؟ دستگاه فکری ندارد؟
🔹فقه ما در حوزه فناوری و صنعت ۳۰۰ سال عقب است. با حساب و کتاب میگویم؛ یعنی تقریباً از ابتدای قرن ۱۸ به بعد، این عقبماندگی شروع شده است. من مکاسب و دیگر آثار را که آن دوره نگاشته شده است، یک کلمه در مورد مسائل آن زمان نیست. یعنی فقهای آن زمان اصلاً در جریان آن مسئله نبوده است. البته خیلی زحمتها کشیده است؛ ولی نهایتش شده معامله فضولی و معاطات چون آنجا بحث سر این بوده؛ ولی اختراعات و ابداعات و مالکیت فکری که ۱۰۰ سال قبل از شیخ انصاری شروعشده و در این کتاب به چشم نمیخورد. هیچ اثری از علوم و فن آوریهای آن دوره در آثار فقهای آن زمان به چشم نمیخورد.
🔹معتقدم نه تمدن اسلامی رشد کرده است و نه فقها، بلکه تمدن اسلامی یک ضیق ذاتی برایش پیدا شد و نیامد جلو تازمانی که ...
📝متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72536
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا شیوه جدید پرداخت وام اربعین شرعی است؟
✔️حجتالاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی: چون این تسهیلات از نوع مرابحه بوده و با هدف خرید و فروش پرداخت میشود نمیتوان ایراد فقهی به آن گرفت؛ یعنی میخرند و با نرخ ۲۳ درصد به صورت نسیه میفروشند و همه مردم هم از آن استقبال میکنند زیرا نرخ تورم ۴۰ درصد یا بیشتر است ولی نرخ سود بانکی ۲۳ درصد! پس مورد استقبال قرار میگیرد. اما اینکه بانک، مبلغی را تودیع یا مسدود میکند، برخلاف مقررات و مصوبات اخیر بانک مرکزی بوده و حتی قابل پیگیری است.
#وام_اربعین
👈 جزئیات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=72569
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش شورای فقهی بانک مرکزی به ربوی بودن وام اربعین
✔️میثمی سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی: وام اربعین قرض نیست که سود آن ربا باشد بلکه این وام بر اساس قرارداد مرابحه پرداخت میشود و هیچ مشکل شرعی ندارد.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۱
✍️ احمد ارشاد: از منظر فقهی تا کنون دو تقریر از تسهیلات وام ۱۰ میلیون تومانی به زائران اربعین از سوی مسئولین امر ارائه شده است:
1. تقریر اول ارائه تسهیلات در قالب وام قرض الحسنه، با کارمزدی اندک است. قالب پرداخت این تسهیلات قرض به شرط ودیعه است. ودیعه در این عقد از جنس پول اعتباری و به مبلغ ۲.۵ میلیون تومان است. به لحاظ فقهی این عقد از چند جهت دارای اشکال است: ۱- بانکها به جهت ماهیت پول اعتباری و سیستم بانکی در این ودیعه (یا رهن) تصرف میکند و عملا لوازم ودیعه رعایت نمیشود ۲- اساسا قرض به شرط هر گونه زیاده منجر به ربوی شدن وام میشود. (این نکته در تقریرِ قرض به شرط قرض بودن این تسهیلات نیز صادق است)
2. تقریر دومی که از این تسهیلات ارائه شده این تسهیلات را در قالب عقود مرابحه دانسته است. در این فرض نیز این تسهیلات خالی از شکال نیست. اشکالات این تسهیلات از چند جهت قابل بررسی است: ۱- اساسا اصل عقود مرابحه بانکی به جهت رعایت نکردن ریسکهای شرعی، دارای اشکال است. این اشکال مورد تذکر مرحوم موسویان نیز بوده لکن هنوز اصلاحی نسبت به آن صورت نگرفته است ۲- موارد مصرف این تسهیلات مرابحه در صورتی که در خدمات واقع شود از نظر برخی مراجع همچون آیتالله وحید خراسانی مشروع نیست.
جدا از اینکه در تمامی فروض مطرح شده مصرف کردن این تسهیلات جهتِ امری غیر از مخارج سفر اربعین عمل نامشروعی است و به نوعی نقض شرط ارتکازیِ مورد نظر تسهیلات دهنده است. اتفاقی که قطعا در بسیاری از موارد رخ خواهد داد.
در مجموع پیشنهاد میشود با توجه به مشکلات پیش گفته این تسهیلات چه در قالب قرض و چه مرابحه، جهت خرید ارز مورد نیاز زائران (صرفا دینار) اختصاص یافته و مبلغ ودیعه نیز از این تسهیلات حذف شود. هر چند اخذ سود از این تسهیلات چندان مطابق با هدف مقدس مردم از سفر اربعین نیست و بهتر است این وامها در قالب قرض الحسنه و بدون کسب سود اخذ شود. علی الخصوص که عقود مرابحه بانکی، به طور ریشهای عقود مشکل داری است.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۲
اولا مرابحه وقتی هست که کالایی را به وکالت از بانک بخرید و به خودت گران تر بفروشی و در فرض مذکور یعنی زیارت کالایی وجود ندارد.
ثانیا بر فرض هم کالایی در میان باشد به هیچ وجه نه بانک و نه مشتری این کارها را با قصد انشا انجام نمیدهند.
ثالثا ودیعه ۲۵۰۰ به بانک باید به شرطی باشد که مشتری و بانک نیتشان گرفتن قرض یا مرابحه یا چیز دیگری نباشد والا قرض به همراه چیز دیگر ولو یک اولویت ربح باشد، ربا است.
رابعا بخشی از بانکداری ما ربوی هست و چارهای از آن نداریم و حیل شرعی که ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع باعث حلیت نمیشود؛ اما از باب ضرورت بسیاری از مراجع بیخیال ربوی بودن شدهاند.
یکی از دلیلهای خوبی که دفتر رهبری گاهی میگویند بحث تورم هست، یعنی چون بیش از ۴۰ درصد سالانه تورم و بی ارزشی پول هست، پس کمتر از آن را مثلا ۲۳ درصد سود پول ربا نیست بلکه بی ارزش شدن پول در این مدت هست.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۳
کلاه شرعی مرابحه بر سر وام ربوی اربعین نمیرود
بازی با کلمات در توجیه رباخواری بانکها آنقدر مبتذل شده است که قرض ربوی را عقد مرابحه نامگذاری میکنند تا زائران اربعین را آلوده نمایند!
اولا، زیارت اربعین نیازی به تامین مالی توسط نهاد مفسد بانک ندارد و بلکه در نفی کل سیستم اقتصادی غربی بنا نهاده شده است.
ثانیا، در وام اربعین نیتی برای خرید و فروش وجود ندارد و زیر کلاه شرعی مرابحه نمیگنجد.
ثالثا، در مرابحه شرط مسدودی وجه وجود ندارد.
رابعا، اساسا عقد مرابحه به تازگی در سیستم بانکی اختراع شده و در فقه شیعه اصالت ندارد.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۴
چند روزی اطلاعیهای راجع به تسهیلات اربعین از طرف بانک ملی منتشر شده است. موافقان و مخالفان سعی بر این دارند تا با تایید و رد عقود بانکی، شرعی بودن یا نبودن این کار را نشان دهند، غافل از اینکه انسان در پی کمال و کرامت باید با سفر جریان ساز اربعین، مسیر همه جانبه تعالی از جمله اخلاقی، عقلی، عرفی و عرفانی و... را طی کند.
بانک خوب میداند چگونه شرعی بودن کارش را توجیه کند، اما آیا توجیه کنندگان بیرون از بانک نمیدانند که جواز استفاده از نظام بانکی موجود فقط از باب اضطرار است؟
اضطرار یعنی فعلا در مواقع ناچاری میتوانیم از این سیستم استفاده کنیم تا جایگزینی تدریجی ارائه گردد.
حال کجای سفر مستحبی نشان از اضطرار دارد که حاضریم تن به اقدامی بدهیم که بیبرکتی و تنزل یا توقف اخلاقی و کمالی و رشد مدنظر خداوند در آن حتمی است؟
چرا در مملکت اسلامی باید با بانک همکاری شود تا قرض الحسنه را به قهقرا ببرد و عقود خاص را گسترش عام دهد؟
اگر دولت و بانک قصد کمک و تسهیل سفر اربعین را دارند، چرا فقط تورم پول را محاسبه نمیکنند؟ چرا بانک از این راه دنبال اخذ سود مازاد از تورم است؟!
چرا بانک حواله طلا نمیدهد تا طلا پس بگیرد؟!
چه کسی به بانک جواز داده با پول مردم از زوار اربعین کاسبی کند؟! چرا توسط بانک که هزینه نگهداری و انتقال را از صاحبان حساب میگیرد، تراکنش ته ماندههای حساب خود زایران اربعین در این سالها محاسبه و تقدیم نمیشود؟!
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
وام اربعین1.mp3
1.91M
🎧 صوت/ حکم فقهی وام اربعین
🎙توضیحات حجتالاسلام موسوی بایگی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و عضو گروه علمی احکام اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔برگزاری کارگاه «فقه پژوهی و اجتهاد روشمند» در مشهد
👤با حضور و ارائه اساتید: فاضل لنکرانی، قایینی نجفی، علیدوست، حسینی فقیه و رهنما
📆 زمان از شنبه ۲۱ تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲
⏰هر روز ۷:۳۰ الی ۱۱ صبح
مکان: مشهد، آیت الله بهجت ۹ و ۹.۱ مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
⚜️به شرکت کنندگان گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «ممنوعیت اعدام و مشروعیت اسقاط جنین، قبض و بسط ناروا در حق بر حیات»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🎙ناقدین: دکتر سیدقاسم زمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمود عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
🗓 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷
🏛 مکان: مکان: پژوهشکده حقوق و قانون ایران، واقع در انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان نظری، پلاک ۸۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مدرسه تابستانه حدیث
💠همبستگی قرآن و حدیث؛ نقش متقابل قرآن و حدیث در فهم قرآن و اعتبارسنجی حدیث💠
🔻عناوین و ارائه دهندگان:
🎙افتتاحیه؛ حجتالاسلام والمسلمین مجید هادی زاده
🔶پنل نخست؛ نقش حدیث در شناخت متن و محتوای قرآن
🔹جایگاه تفسیر روایی قرآن در میان گونه های مختلف تفسیری؛ ححجتالاسلام والمسلمین مسعودی
🔹قرائات اهل بیت علیهم السلام؛ دکتر محمدعلی موحدی؛ دکتر مستفید
🔶پنل دوم؛ نقش قرآن در اعتبارسنجی حدیث
🔹نقش عرضه احادیث بر قرآن در اعتبارسنجی آن؛ دکتر قربانی زرین
🔹ظریه موافقت معنایی حدیث با قرآن؛(چیستی و کاربست ها)؛ ححجتالاسلام والمسلمین قائمی نیا
🔶پنل سوم؛ همبستگی معنایی قرآن و حدیث
🔹همبستگی مضامین اعتقادی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
🔹همبستگی مضامین فقهی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین خطاط
🔶پنل چهارم؛ قرآن بسندگی و حدیث بسندگی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه قرآن بسندگی؛ دکتر عبدالعلی موحدی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه حدیث بسندگی؛ حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی
🎙اختتامیه: استاد هادی نجفی
⏳مهلت ثبت نام ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
🗓زمان برگزاری ۲۵ و ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
📍محل برگزاری: اصفهان
📥لینک ثبت نام: https://maaref.org/hadith_school
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پنج عامل مهم برای اجتهاد در زمان معاصر
✔️استاد محمد محمدی قائینی:
1- در فقه معاصر توجه به چند مسئله ضرورت دارد؛ مسئله اول مقاصد شریعت است. شریعت اسلام مقاصدی دارد و احکام باید بر اساس آن مقاصد تنظیم شود. تقسیمبندیهایی هم برای مقاصد شریعت بیان شده است.
2- مورد بعد که در اجتهاد باید مورد نظر قرار گیرد زمان و مکان است. زمان و مکان در صدور احکام دخالت دارد.
3- یکی از نکاتی که در فقه معاصر باید مد نظر قرار گیرد دخالت عقل در کشف حکم است. ما احکام را فقط از کتاب و سنت درمیآوریم در حالی که احکام عقلی هم دخالت دارد و عقل یکی از منابع ما است.
4- چهارمین نکته که در رابطه با فقه معاصر باید رعایت شود رعایت مصحلت و مفسده در احکام فعلیه است. تمام احکام بر اساس مصالح و مفاسد است و ما اعتبار صرف نداریم.
5- پنجمین نکته که باید در رابطه با فقه معاصر رعایت شود هویت جامعه است. جامعه واقعیت دارد، وجود خارجی دارد ولو وجود انتزاعی. هم جامعه بر فرد تاثیر دارد، هم فرد بر جامعه.
👈 تفصیل مطالب: http://ijtihadnet.ir/?p=72554
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فقه بخواهد توسعه پیدا کند، باید مفهوم حکم توسعه یابد/ میخواستیم نظام را اسلامی کنیم ولی فقه را مدرن کردیم!/ برای دستیابی به فقه اداره و سرپرستی جامعه، نیازمند تحول در علم اصول هستیم
✔️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹اگر فقه بخواهد توسعه پیدا کند، باید مفهوم حکم توسعه یابد و ارتقاء کیفی فقه هم به ارتقاء مفهوم حکم وابسته است؛ و اگر ما بخواهیم به فقه اداره و سرپرستی جامعه دست پیدا کنیم، نیازمند تحول در علم اصول هستیم.
🔸تحول علم اصول هم در محافل حوزوی دارد بسط پیدا میکند که سطح استناد باید ارتقاء یا قواعد استناد تغییر پیدا کند و پیشنهادهای متعددی شده، مثلا بعضی توسعه بنای عقلا را توصیه میکنند که خیلی هم باید دقت کنیم که در گسترش ظرفیت علم اصول، فقه را عرفی نکنیم، مثلا اگر بنای عقلا را توسعه دادیم و همه بنای عقلایی را امضاء کردیم و اسم رفتار کنونی بشر را بنای عقلا گذاشتیم، حوزه میشود تسهیل کننده عرفیسازی فقه؛ یعنی به اسم سیره عقلاء همه دستگاه موجود را امضاء میکند.
🔹 میخواستیم نظام را اسلامی کنیم ولی فقه را تبدیل به فقه مدرن کردیم! بنابراین توسعه بنای عقلاء و امضای کردن آنچه به عنوان عقلاء وجود دارد، منتهی به عرفی شدن فقه میشود که خیلی خطرناک است.
👈بیشتر بخوانید + دریافت صوت نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=72561
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تصحیح یک تفکر غلط درباره زندگی امام سجاد (ع)
✔️به مناسبت ۲۵ محرمالحرام سالروز شهادت حضرت زینالعابدین علیهالسلام دکتر محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام، در گفتاری مباحث اصلی کتاب حماسه امام سجاد (ع) را بررسی کرده است.
✂️در خصوص وجود مقدس امام سجاد (ع) اینگونه مطرح میکنند که آن حضرت با پدر عظیمالشأنش در واقعهی کربلا همراه بود. بعد به اسارت برده شد. بعد از آن هم به مدینه که بازگشت، نوعی اعتزال از جامعه و مردم پیش گرفته بود و مرتب حضرت مشغول مناجات و دعا و راز و نیاز بودهاند. گوئی آن بیماری مصلحتی ــ که خداوند اراده کرده بود هنگام وقوع حادثهی جانسوز کربلا حضرت دچار باشد که عذری برای عدم حضور در جنگ کربلا داشته باشد تا برای تداوم امامت بماند ــ تا آخر عمر حضرت استمرار داشته است. در حالی که به هیچ وجه چنین نیست.
آیتالله خامنهای برای امامت دو وظیفهی اساسی را برمیشمرند. یعنی هر امامی وظایف اصلیاش این دو مورد است. یکی تعلیم احکام و معارف اسلام به جامعه در عرصههای گوناگون و طبیعتاً جلوگیری از انحراف و بدعتهایی که در دین گذاشته میشود. دوم مسئلهی مهم زمامداری جامعه. زعامت و ریاست جامعه بر عهدهی امام است. ایشان بر همین مبنا در این بحثها به کسانی که معتقدند امامان دیگر وظیفهای برای تشکیل حکومت نداشتند، ایراد میگیرند. این را ناشی از عدم معرفت به امامت و ولایت و حتی توهین به ساحت مقدس امامت میدانند و...
👈مبنای اصلی دیدگاه آیتالله خامنهای در تحلیل زندگی ائمه: http://ijtihadnet.ir/?p=72575
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رسالت زین العابدین (ع)
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔳 وجود مبارک زین العابدین (سلام الله علیه) رسالتش بعد از شهادت حسین بن علی(علیهما السلام) شروع شد؛ رهبری اینها از کربلا تا شام و از شام تا مدینه به عهده آن حضرت بود. سخنرانیهای سیاسی عبادی امام سجاد زبانزد است، استدلال هایی که ایشان در بالای منبر مسجد شام کرده است و جمع را منقلب کرده است هم روشن است؛ اما در بخشهای دیگر باید دید وقتی حضرت به مدینه آمد چگونه این نهضت را پیاده کرد.
🔳 در زیارت اربعین می خوانیم که سالار شهیدان برای اینکه اولاً مردم را عالم بکند و ثانیاً عاقل بکند، شربت شهادت نوشید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة». وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) این دو هدف را که هدف نهضت حسینی است در طی سالیان متمادی پیاده کرد و پیام را رساند.
🔳 تأسیس حوزه علمیه برای امام سجاد مقدور نبود، مبارزات علنی مقدور نبود، فقط می توانست از رهگذر دعا و نیایش مردم را روشن کند و امام سجاد (علیه السلام) از این فرصت زرّین حداکثر بهره را برد.
🔳 دعاهای امام سجاد تقریباً تفسیر قرآن است و تفسیر سنت نبوی است. کمتر جمله ای را شما در صحیفه نورانی امام سجاد می بینید که این مستقیماً ناظر به یک آیه قرآن نباشد یا ناظر به حدیث نبوی و علوی و فاطمی و حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نباشد؛ یا دارد آیه را معنا می کند یا دارد حدیث را معنا می کند. ۱۳۸۲/۱۲/۱۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
31.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مجاهدتهای حضرت امام زین العابدین علیهالسلام
🎙بیانات حضرت آیتالله صافی گلپایگانی (قدس سره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad