📔سبک معیشت معصومان (ع) خواندنی شد
📖کتاب «سبک معیشت معصومان(ع)» اثر یدالله مقدسی از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۴۳ صفحه منتشر شد. این اثر که با استفاده از گزارشهای فراوان متون اسلامی درباره سبک زندگی اقتصادی معصومان(ع) در ۴ فصل و ۹ گفتار فراهم آمده است و به معرفی منبع درآمد، فعالیتهای اقتصادی و هزینههای معصومان(ع) میپردازد.
👈علاقهمندان جهت خرید اینترنتی کتاب «سبک معیشت معصومان(ع)» میتوانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
🆔 @ijtihad
💢 رابطه امام خمینی و آیتالله خویی
✔️آیتالله سید موسی شبیری زنجانی: درباره رابطه آقای خویی و آقای خمینی چند مطلب نقل میکنم:
1️⃣ این را از حاج آقای والد شنیدم و از دیگری نشنیدم: وقتی آقای خویی قم آمد و بر آقای خمینی وارد شد، ما به عنوان اینکه مقرر درس آقای نائینی آمده است، رفتیم و از ایشان دیدن کـردیـم. اين قضیه قبل از دوره ما واقع شد. در دوره ما هم یک بار آقای خویی به قم تشریف آورد و ما ایشان را زیارت کردیم.
2️⃣ شنیدم وقتی آقای خمینی به عراق تبعید شد، وقتی به کاظمین وارد شد، به آقای خویی تلگراف یا تلفن کرد که من آمدهام.
3️⃣ مطلب دیگری که شنیدم و قطعى و مسلم است، اینکه در نجف وقتی آقای خویی از آقای خمینی دیدن میکند، چند روز بعد ایشان دوباره تصمیم میگیرد به دیدن ایشان برود. برخی نجفیها به آقای خویی اعتراض میکنند که شما با این کار نجف را تضعیف میکنید. دفعه قبل دیدن کردید و دیدار مجدد لزومی ندارد. آقای خویی ترتیب اثر نمیدهد و دفعات متعدد به دیدن آقای خمینی میرود.
4⃣ وقتی مرحوم آقا مصطفی از دنیا رفت، نماز ایشان را آقای خویی خواند.
5⃣ یک وقت آقای خوبی به مرحوم آقای آسید احمد فهری عبایی میدهد که به آقای خمینی هدیه بدهد. وقتی آقای فهری عبا را به آقای خمینی تقدیم میکند، آقای خمینی میفرماید: خیلی خوش وقت مکه شما رابطهات را با ایشان حفظ کردهاید. و از این جهت آقای خمینی قدردانی میکند. همچنین میفرماید: اگر فرستنده آقای خویی نبود، من همین عبا را به شما هدیه میکردم ولی چون ایشان هدیه داده است، من این را برای خودم نگه میدارم. سپس داخل میرود یا دستور میدهد که از داخل عبایی بیاورند و آن عبا را به آقای فهری اهدا میکند.
6️⃣ به نظرم از حسین آقا - فرزند مرحوم آقا مصطفی - شنیدم: اوائلی که آقای خمینی در نجف بود، منزل ایشان خیلی گرم بود و گرما ایشان را خیلی اذیت میکرد. آقای خویی تا وارد منزل آقای خمینی شد، نگاهی به اطراف منزل کرد و یک دستور معماری داد که مثلا فلان جای منزل را خراب و در سرداب فلان تغییر را ایجاد کنید تا مشکل گرمای هوای منزل حل شود. آنها هم طبق دستور آقای خویی عمل کردند و مشکل گرما حل شد. آقای خویی در معماری مسلط بود.
7️⃣ از افراد متعددی این قضیه را شنیدم: کسی (که نامش را ذکر نمیکنم) نزد آقای خمینی آمد و از آقای حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز شکایت و تعبیر کرد که :«او مروج خویی است»! آقای خمینی از این حرف خیلی بدش آمد و به آن شخص تند شد که چرا از ایشان بی ادبانه تعبیر کردید؟ سپس فرمود: «ایشان آيةالله خویی و از اعاظم است».
📚جرعهای از دریا؛ ج ۳ ص ۶۷۲
🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 من هم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را انجام دادم، توصیه میکنم مردم هم حرف پزشکان و متخصصین را گوش کنند
🔻 رهبر انقلاب در ابتدای دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: من مقیدم به شیوهنامههایی که پزشکان اعلام میکنند. بنده تقید دارم، یعنی وظیفه میدانم برای خودم که آنها را عمل کنم و عمل میکنم. اصرار روی ماسک دارم و این نوبت سوم تزریق این واکسن را هم من انجام دادم.
🔺 توصیه میکنم به مردم عزیزمان که به حرف متخصصین و صاحبنظران این رشته توجه کنند و گوش کنند. آنچه که آنها صلاح میدانند و لازم میدانند انجام بدهند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
🆔 @ijtihad
💢اجتهاد باید بر اساس واقعیتهای علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد/ لزوم پرهیز از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز
✔️رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به سخنان خود پیرامون لزوم تزریق واکسن کرونا، گفت: ما در مواردی که نظری میدهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیتهای علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به فضلای محترم نیز توصیه میکنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند.
👈 پاسخ استاد فاضل لنکرانی را به سؤالاتی پیرامون تزریق واکسن بخوانید: https://b2n.ir/h34962
🆔 @ijtihad
🔔تحلیل و بررسی نقش روحانیت در جمهوری اسلامی
✔️ دیدگاه امام خمینی در مورد ورود روحانیت در عرصه حکومت و سیاست چه بود؟
✔️ روحانیون علی رغم نداشتن تخصص در اقتصاد و سیاست، چطور متصدی امور حکومتی شدند؟
✔️ ماندگاری جمهوری اسلامی در صورت نبود روحانیت ممکن بود؟
👤در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی «پاسخ»، با حضور حجتالاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⏰ زمان: چهارشنبه، ۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۹
📺 پخش با اینترنت رایگان در pasokh.tv
🆔 @ijtihad
💢 فقه اجتماعی، تبیین و استخراج یک نگاه جدید نسبت به احکام شرع است
🔸حجتالاسلام ارسطا ضمن تاکید بر اینکه فقه اجتماعی نوعی رویکرد و نگرش فقهی نسبت به مسائل اجتماعی است، گفت: آنچه به عنوان فقه اجتماعی تبیین میکنم تاسیس یک نگاه جدید نیست بلکه تبیین و استخراج یک نگاه جدید است.
🔸این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بنده میگویم چنین نگاهی به احکام شرعی داشته باشیم، بلکه معتقدم روایات ما مشحون از چنین نگاهی به مسائل احکام شرعی است. فقه اجتماعی رویکردی است که موسس آن خداوند و پیامبر و ائمه هستند ولی متاسفانه ما در استنباطات خودمان توجه جدی به این رویکرد نداشتیم.
🔸عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، افزود: فقه اجتماعی اصطلاحی غیر از فقه الاجتماع است، رویکردی نو به مسائل فقهی است که در فهم تمامی فقههای مضافی که مربوط به اداره جامعه میشوند تاثیر کلان دارد و اگر به چنین رویکردی نسبت به مسائل فقهی توجه نگردد، در تحلیل فقههای مضاف مزبور ناتوان خواهیم بود.
👈گزارش کرسی علمی ترویجی «فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی» + نقد: https://b2n.ir/h49049
🆔 @ijtihad
📚کتاب «فلسفه فقه اجتماع» تالیف استاد عبدالحسین خسروپناه به تحقیق حجتالاسلام مجید رجبی روانه بازار نشر شده است. خواننده با مطالعه این اثر به نگاه جامع و نگرش کارآمدی از فقه دست مییابد.
👈 معرفی + خرید: https://b2n.ir/x94714
🆔 @ijtihad
💢علمالهدی: نظریه مقاومت عامه، مستندات قرآنی و روایی دارد/ کعبی: نظریه جهاد تمدنی، مفهوم توسعه یافته جهاد است
✔️نشست تخصصی «نسبت فقه و مقاومت اسلامی»؛ بررسی دروس خارج حوزههای علمیه و نسبت آن با مسائل جبهه مقاومت؛ به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان و با حضور آیتالله سید احمد علمالهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان و استاد عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و استاد خارج فقه حوزه علمیه قم برگزار شد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/s80860
🆔 @ijtihad
💢روایتی از شخصیت و مجاهدتهای علمی آیتالله موسوی نژاد
✔️یکی از مدارس موفق شهر مشهد که توانسته طلاب موفقی به جامعه علمی این شهر و کشور تقدیم کند، مدرسه علمیه آیتالله سید محمد موسوی نژاد است. این عالم گرانقدر، متولد دهم دی سال ۱۳۱۰ خورشیدی، در خانوادهای مذهبی در منطقه ابرده از ییلاقات مشهد به دنیا آمد و پس از حضور در مکتب خانه، به راهنمایی دایی بزرگوارش آیتالله شمس خراسانی، دروس طلبگی را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد.
ایشان پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول در محضر بزرگانی، چون شیخهاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت الله میلانی، میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در دروس بزرگان آن حوزه مانند آیات عظام خوئی و شاهرودی، حکیم، امام خمینی (ره) و … شرکت کرد، اما به سبب ضعف شدید بینایی به توصیه و تأکید استادان و دوستانش به مشهد مقدس بازگشت.
موسوی نژاد در سال ۱۳۴۹ به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزاجوادآقا تهرانی مدرسه علمیهای برای تربیت و تحصیل طلاب به سبک و سیاقی متفاوت، منحصر و تحول گرایانه تأسیس کرد و طلاب فاضل و برجستهای با مدیریت مستقیم ایشان در این مدرسه که بعدها به نام ایشان شهرت یافت، مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذراند ه و به موفقیتهای بالایی دست پیدا کرده اند.
به مناسبت ششمین سالگرد عروج ملکوتی این عالم بزرگ برآنیم تا به بررسی شخصیت و مجاهدتهای آیتالله موسوی نژاد از آینه برخی بزرگان، دوستان و شاگردان او بپردازیم.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/r96205
🆔 @ijtihad
💢 آمادگی حوزه برای ارائه مدل مطلوب اصلاح نظام بانکی/ طرح حوزه سایه به سایه طرح مجلس
✔️حجتالاسلام غلامعلی معصومینیا:
🔹حوزه حاضر است یک مدل مطلوبی را برای اصلاح تمام نظام بانکی ارائه دهد. راهکار اساسی هم این است که خود مجلس حمایت کند و سازوکاری را درنظر بگیرد و ما هم طبق این سازوکار مدل مطلوبی را برای بانک مرکزی و عملیات بانکیِ بانکهای خصوصی، مؤسسات اعتباری، بانکهای متعلق به ارگانها، بانکهای دولتی و مؤسسات قرضالحسنه ارائه دهیم. ما معتقدیم بدون در نظر گرفتن تمام بخشهای نظام پولی و مالی اصلاح ساختار بانک مرکزی خطاست.
🔹امروزه بانکهای ما در حوزه بورس و بیمه فعال هستند و حتی برعکس شاهد این هستیم که بیمهها و بورس هم در حوزههای بانکی فعالیت دارند. قسمت عمده فعالیت اینها برضد اقتصاد کشور است. یکی از انتقاداتی که به دولت آقای رئیسی داریم این است که چرا تا به امروز گامی برای تحول در نظام بانکی برنداشته است.
🔹با تأکید آیتالله اعرافی برخی دوستان مانند آقایان یوسفی، میرمعزی، رجایینیا و خود بنده موظف شدیم سایه به سایه طرح مجلس در بهینه دوم یا همان تصویب جزئیات گام برداریم و در این راستا طرحی تدوین شده که انشاءالله تا چند روز دیگر هم نهایی خواهد شد.
🔹ما هرچقدر تلاش کردیم طرح مجلس را مثبت ارزیابی کنیم، واقعاً امکانپذیر نبود و به همین دلیل و از باب ناچاری سایه به سایه طرح مجلس، خودمان پیشنویس طرحی را آماده کردهایم.
👈 اطلاعات بشتر: https://b2n.ir/p29447
🆔 @ijtihad
💢ملاحظهای در باب دیدگاه استاد احمدی شاهرودی پیرامون حجیت سیره عقلاء
✍️حجتالاسلام محمد متقیان
🔻استاد احمدی شاهرودی، بررسی «حجیت سیره» را به «حجیت تقریر» بازگشت میدهند و این، روش منطقی حل مسئله است که سایر اصولیین نیز همینگونه عمل میکنند و ادلهای را مبنی بر لزوم موضع گیری امام(سلام الله علیه) در برابر خلاف شرع اقامه میکنند.
ایشان با وجود «انکار حجیت تقریر» و رد دو وجه از وجوه مطرح شده در کتب اصولی، سیره عقلاء در باب ظواهر را حجت دانسته و آن را معتبر میدانند. به نظر ایشان، اگر ظواهر معتبر نباشد، «نقض شریعت» شده و باب هدایت منسد میشود، زیرا طریق جایگزینی نیز از طرف شارع معرفی نشده است، پس باید به ظواهر کلام او اخذ کرد.
با این وصف، استاد احمدی، حجیت تقریر را نیز پذیرفته است و این هم بدان معناست که، ایشان قبول دارد که امام در برابر عمل عقلاء به ظواهر، موضع گیری دارد و آن را خلاف شرع ندانسته و ردع نکرده است. در حالیکه، ایشان جازمانه بیان میکردند: هیچ دلیلی بر لزوم موضع گیری از ناحیه امام وجود ندارد.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/q87224
🆔 @ijtihad
⚡️حوزه گذشته در عرصه «مجتهد پروری» موفقتر بود
⚡️توجه حوزه امروز به مسایل جدید فقهی بیشتر از گذشته است
⚡️فضای رسمی حوزه با «آزادی بیان حقیقی» فاصله دارد
⚡️برخی با تفسیرهای مضیق از حوزه انقلابی، «غیریت سازی» میکنند
✔️حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی:
🔹حوزهی اکنون که صد سال از تأسیس آن میگذرد، حوزهای است که به لحاظ کمی بسیار گسترش پیدا کرده و کار ویژههای بسیار متکثری یافته است و همین امر سبب شده تا خروجیهای امروز در مقایسه با خروجیهای محدود گذشته در مواردی ناموفق باشند.
🔹در گذشته حوزه در عرصه مجتهد پروری و فقیه پروری موفقتر بود به این دلیل که در این چند کار ویژه، منزوی تر، درون ریزتر و ممحض تر از امروز بود. از این جهت اگر امروز را با گذشته مقایسه کنیم، نمیتوانیم صحبت از کمال یافتگی یا بلوغ بیشتر کنیم.
🔹روا نیست که بگوییم حوزه امروز، فقهایی به مراتب قوی تر از فقهای قبل از انقلاب تولید میکند؛ اما از جهت تنوع شاخههای فقهی و تخصص گرایی در زمینه فقه و گشوده شدن فضای حوزههای دانشی و تلاش در جهت اینکه با مسایل روز و مستحدثه فقهی بیشتری درگیر شوند، حق مطلب این است که عطف توجه حوزهی امروز نسبت به گذشته به مسایل مستحدثه و مسایل جدید فقهی بیشتر از گذشته است.
🔸در مساله آزاد اندیشی و تضارب آراء در حوزه به نظرم باید دو فضا را از یکدیگر تفکیک کنیم. اول، فضای غیر رسمی مثل فضای مجازی و گروههای اجتماعی یا سایر فضاهایی که امروز به مدد رشد تکنولوژی ایجاد شده است؛ این فضا نسبت به گذشته بازتر شده است، افراد با نظرات و نگرشهای مختلف عضو گروههای اجتماعی میشوند و با یکدیگر تضارب آراء دارند؛ تندترین اظهارنظرها نسبت به حاکمیت، سیاست، حوزه و روحانیت و دولتمردان در این فضای غیر رسمی را شاهدیم.
🔸دوم، فضای مکانها و تریبونهای رسمی حوزه است که باید در این فضاها قضاوت کنیم آزاد اندیشی، تضارب آراء و نو اندیشی در چه وضعیتی هستند. معتقدم فضای رسمی حوزه، نسبت به گذشته تنگ تر شده و با آزادی بیان به معنای واقعی کلمه فاصله داریم. این فضا چنان بسته است که اگر یک نهادی در یک جلسه بسیار خصوصی و تخصصی چندین استاد را دعوت کند و یکی از کسانی که دعوت شده، مورد پسند عدهای نباشد، فشارها به آن مرکز بسیار میشود. ممکن است کسانی که این فشارها و هجمهها را وارد میکنند قلیل باشند، اما صدای بلندی دارند.
🔸در حقیقت گروههای فشاری هستند که با تنگ نظری و تصورات محدودی که دارند، نهادها را تحت فشار قرار میدهند و به نوعی یک خودسانسوری در این نهادها ایجاد کردند به گونهای که به خودشان اجازه نمیدهند، در نشستها و بحثهای تخصصی از طیف وسیع تر صاحب نظران دعوت کنند. در حقیقت نگاههای سیاسی بر نگاههای فکری سایه میاندازد و محدودیتها را مضاعف میکند.
👈 متن کامل گفتگو با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را بخوانید: https://b2n.ir/b69884
🆔 @ijtihad