eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
716 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📣نشست علمی «عواقب هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات از دیدگاه حدیث» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد (معاون آموزش حوزه‌های علمیه و عضو هیات علمی جامعه المصطفی) 📆 زمان: دوشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏛مکان: قم، مدرسه عالی علوم حدیث، سالن شهید صدر 🔺برای حاضرین در نشست گواهی صادر خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
r67171a9149.pdf
2.63M
📗 دانلود کتاب «نهضت حسینی در پرتو قرآن» 🔺تطبیق حوادث کربلا با نمونه‌های قرآنی به دور از ذوقیات ✍️ نویسنده: استاد محسن قرائتی 📖 مباحث کتاب: ⊙ شاخصه‌های قیام امام حسین (ع)، ⊙ جلوه‌هاى قرآن در کربلا، ⊙ شیوه‌های نهی از منکر ⊙ ارزیابی یاران، ⊙ امام حسین در قرآن، ⊙ یقین یاران امام حسین (ع)، ⊙ پیروی از شیطان، عامل سقوط انسان، ⊙ نقش زنان در کربلا، ⊙ سفارش‌های پیامبر در جنگ و... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هم_اندیشی_علمی بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن.mp3
27.26M
صوت کامل هم اندیشی «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن» 👤با حضور و ارائه: 🎙استاد جواد حبیبی تبار 🎙استاد نجف لکزایی 🎙استاد رضایی اصفهانی 🎙استاد محمدصادق یوسفی مقدم 🏢 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، مردادماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی علل و ابعاد هتک ساحت‌ قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن ✔️استاد جواد حبیبی تبار: اهانت قرآن نسبت به اینکه هتاک چه کسی باشد و هدفش چیست، مجازات مختلف است. اگر هتّاک مسلمان بوده باشد و با شرایطی که آمده و فعل او به معنای انکار کتاب باشد، موجب ارتداد است. و نسبت به زن یا مردبودن مجازات حبس ابد یا اعدام درپی دارد. اما اگر هتاک مسلمان نباشد، گاهی یک کار فردی شخصی و گاهی برنامه‌ریزی و سازماندهی‌شده است. اقبال به اسلام در غرب رو به فزونی است و لذا کاپیتالیسم و سرمایه‌داری به هراس‌‌ می‌افتند و لذا یک پسری قرآن در دست‌‌ می‌گیرد و به خانه‌‌ می‌برد، پدر که تحت تأثیر تبلیغات جریان کاپیتالیسم است، قرآن را‌‌ می‌گیرد و به طرفی پرت‌‌ می‌کند یا آن را آتش‌‌ می‌زند. این فرق‌‌ می‌کند با اینکه فردی به صورت سازماندهی‌شده اقدام به هتاکی کند. اما این اهانت‌‌‌‌های اخیر باهدف اسلام هراسی و تحقیر مسلمانان صورت گرفته است. در نتیجه اگر با حرکت گروهی برنامه‌ریزی‌شده و هدف‌گذاری شده قبلی درجهت مقابله با اسلام مواجه باشیم، فرد هتاک مصداق کافر حربی است. ✔️استاد نجف لک‌زایی: ما مسلمانان باید قدر کتاب آسمانی خود را بیشتر بدانیم و مراجعه جدی‌تری به آن داشته باشیم و زمینه‌‌‌‌های لازم برای ورود جدی‌تر قرآن به عرصه‌‌‌‌های معرفتی و انگیزشی و سبک زندگی را فراهم‌تر کنیم. باید حضور قرآن را در صحنه فرهنگ عمومی و تخصصی جدی بگیریم. فقه و اخلاق و اعتقادات و مبانی و درواقع فرهنگی که در آن تنفس‌‌ می‌کنیم قرآنی شود. ما باید زیبایی‌‌‌‌های اسلام را بیان کنیم و قرآن را به همه مردم جهان معرفی کنیم.... علوم انسانی امروز در دنیا به‌مثابه پیش‌قراول فرهنگ غرب عمل‌‌ می‌کند و زمینه را برای نفوذ و ظهور نظام سلطه فراهم‌‌ می‌کند. به نظر‌‌ می‌رسد که وقت آن رسیده مسلمانان با نگاه جدی‌تری، علوم انسانی قرآن بنیاد را تقویت کنند و ما شاهد جایگزینی فراگیرتر و گسترده‌تر این علوم انسانی در سطح مراکز علمی خود باشیم. ✔️استاد محمدصادق یوسفی مقدم: در بحث روش و راهکارهای مقابله با حرمت‌شکنی قرآن کریم باید مطلب را در علل حرمت‌شکنی جویا بشویم. خداوند، قرآن را کتاب قدسی و دارای تقدس‌‌ می‌داند. به نظر‌‌ می‌رسد یکی از اهداف دشمن، شکستن قداست قرآن کریم است. ما این مسئله را در ماجرای اهل‌بیت (ع) هم شاهد هستیم که نمونه بارز آن واقعه عاشوراست. بنابراین جامعه اسلامی باید در زمینه حفظ قداست قرآن کریم تلاش کند، تبلیغ کند و نشر دهد. ✔️استاد محمدعلی رضایی اصفهانی: هرچند خداوند حفظ قرآن را تضمین کرده است ولی این وظیفه دفاع را از ما سلب‌‌ نمی‌کند. ما در اسلام سه نوع جهاد داریم؛ جهاد اصغر به معنای قتال، جهاد اکبر با نفس، جهاد کبیر که جهاد فرهنگی است. هرچقدر آن‌ها توهین به قرآن را بیشتر‌‌ می‌کنند، ما باید به انتشار قرآن بیشتر توجه کنیم. راهکار دوم مقابله با اهانت به قرآن کریم، پاسخ منطقی دادن به شبهاتی است که دشمنان مطرح‌‌ می‌کنند. راهکار سوم تبیین معارف قرآن کریم است. مباحث اعتقادی، اخلاقی و علمی الهی هرچه تبیین شود نوعی راهکار مقابله با این حملات است. راهکار چهارم تبیین اعجاز قرآن است. و بنا بر مطالعاتی که داشتیم 86 بحث درباره اعجاز قرآن‌‌ می‌توانیم ارائه دهیم. 👈 گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72286 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
متن نهایی لایحه حجاب.pdf
797K
🔖متن «لایحه جدید عفاف و حجاب»؛ از تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی تا جریمه نقدی برای متخلفان ✔️متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در این لایحه ۷۰ ماده‌ای وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف وحجاب مشخص شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در تأثیرات عاشورا بر رهیافت‌های سیاسی بنی‌هاشم ✔️با شهادت حسین بن علی(ع) درکربلا، صحنه سیاسی اجتماعی جامعه به نحو مشخصی دستخوش تغییر و تحول گشت. تغییر و تحولاتی که زمینه‌های بسیار مساعدی را برای جنبش‌های ستیزه‌جوی‌ هاشمی و کل‌ هاشمیان فراهم‌ می‌‌ساخت و اقبال عمومی را متوجه آنان‌ می‌‌کرد. و همین اقبال و فضای مساعد عمومی است که انشعاباتی را نیز در میان‌ هاشمیان پیدید‌ می‌‌آورد. این انشعابات را در دو پارادایم و نحوه نگرش فکری‌ می‌‌توان تبیین نمود. پارادایم نخست پارادایم اعتقادی – سیاسی است که بیشتر به زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ می‌‌نگرد. عاشورا را نهضت پیروزی‌ می‌‌داند که هدفش تغییر مناسبات اجتماعی جامعه در وهله اول بوده است. به کار فرهنگی و اعتقادی بهای اصلی را‌ می‌‌دهد. مبارزاتش اگر چه بر رژیم است اما اصلاح طلبانه و تدریجی و پوشیده پنهانی است. این پارادایم پارادایم امامیه از شاخه حسینیان در رهیافت و گرایش علوی – فاطمی است. پارادایم دوم پاردایم سیاسی است که وجه غالب در آن با سیاست است نه فرهنگ و مسایل اجتماعی – هدف در آن دست یابی به حکومت و خلافت تعبیر‌ می‌‌شود. پیروان این پارادایم متفاوت ومختلفند و انگیزه‌های گوناگونی دارند. در این پارادایم شاخه زیدیه و حسنیان از گرایش علوی – فاطمی – گرایش و رهیافت علوی – غیر فاطمی – و گرایش‌های عباسیان حضور دارند. همه این گرایش‌ها بر رژیم و علیه آن مبارزه‌ می‌‌کنند. و همه آنها کما بیش روش انقلابی دارند. 👈مقاله دکتر علی آقاجانی را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72291 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🎧 مختصر و مفید درباره حکم شرعی قمه‌زنی 🎙حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی، محقق و مدرس سطوح عالی حوزه
♨️مطلب وارده: ضمن تشکر از بحث خوب و مختصری که درباره موضوع مهم «قمه زنی» مطرح نمودند، ولی قسمت‌هایی از کلام ایشان محلّ تأمّل است که ضرورت است از باب بحث علمی نه طرفداری از موضوع، به آن اشاره نمایم. نکته اوّل: ایشان دلیل اوّل بر حرمت را بحث حرمت اضرار به نفس مطرح کردند. این استدلال هم از جهت صغروی و هم از جهت کبروی محل مناقشه است. از جهت صغروی، غالب مواردی که قمه زده می‌شود ضرر عمده بر بدن وارد نمی‌گردد بلکه برای افراد مفید واقع می‌شود و همان کارایی حجامت سر را دارد، بله، در برخی موارد که به صورت سنگین قمه زنی انجام می‌پذیرد گاهی خوف ضرر یا حتّی خوف ضرر عمده بر بدن وجود دارد و لذا باید ابتدا بین موارد قمه زنی تفکیک صورت بپذیرد. اما از جهت کبروی حرمت اضرار به بدن محل خلاف بین بزرگان است و چنانچه برخی بزرگان از مراجع همچون آیت‌الله سیستانی و برخی بزرگان از اساتید همچون استاد شهیدی معتقدند دلیل متقنی بر حرمت اضرار به بدن وجود ندارد مگر ضررهای عظیم مثل بریدن دست و ... . نکته دوم: ایشان دلیل سوم بر حرمت را مصداق جزع نبودن قمه زنی دانستند و آن را به آیت‌الله تبریزی نسبت دادند، در حالی که آیت‌الله تبریزی شک در جزع بودن قمه زنی را به خاطر شک در مستحب بودن این عمل مطرح کرده است نه اثبات حرمت و به عبارت دیگر جزع نبودن که موجب حرمت نمی گردد کما هو واضح. نکته سوم: نفوذ حکم حکومتی در حقّ همه اشخاص حتّی مقلدین غیر حاکم محل خلاف است، در حالی که ایشان آن را امری مسلّم پنداشتند! نکته چهارم: اینکه در دوران بین استحباب و حرمت احتیاط به ترک است امری مسلّم است، ولی اولا: این احتیاط رجحان دارد نه لزوم؛ چون مقلّد طبق فتوای مرجع خود حجّت بر استحباب دارد و ثانیاً: اگر مقلّد اطمینان به صحّت فتوای مجتهد خود بنماید (چنانچه در خیلی از موارد برای بسیاری از مقلدین این حالت پدید می آید) موضوع احتیاط منتفی می‌گردد. با تشکر از شبکه اجتهاد که فرصت را برای طرح مباحث علمی فراهم نموده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نامه مهم ۳۹ بندی استاد قرائتی به وزیر آموزش و پرورش برادر ارجمند جناب آقای دکتر رضا مراد صحرایی سلام علیکم سال تحصیلی جدید بزودی آغاز می‌شود. اقامه نماز در مدارس و دانشگاه فرهنگیان از مهم‌ترین برنامه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش است برای رسیدن به این هدف لازم است که همه ارکان آموزش و پرورش با مدیریت جهادی وارد میدان شوند و جهت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری اقدام کنند. اینجانب به وزرای محترم آموزش و پرورش در سه دهه گذشته نکاتی را متذکر شده‌ام گزیده‌ای از آنها به شرح ذیل است. ان شاءالله با همت جنابعالی و امور تربیتی تحولی در پیش باشد. ۱- امور تربیتی مسأله نماز را در رأس برنامه‌‌های خود قرار دهد. ۲- در انتخاب مسئول نماز قوی‌ترین فرد را انتخاب کنیم. ۳- خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید. ۴- روحانی قوی در مراکز آموزشی شبانه روزی ضروری است. ۵- در انتخاب روحانی دقت لازم صورت گیرد. 👈 متن کامل نامه: http://ijtihadnet.ir/?p=72299 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست/ «توجه به ویژگی های راوی جهت اعتبارسنجی روایات، از چه زمانی وارد مباحث حدیثی شد؟» 🎙استاد حیدری فطرت، استاد و پژوهشگر حدیث 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش ملی فقیه تهران، دیده‌بان ایران 🔺بزرگداشت آیت‌الله شیخ فضل الله نوری (ره) 📺با پیام تصویری آیت‌الله جعفر سبحانی 👤با حضور و سخنرانی اساتید: 🎙 سیدهاشم حسینی بوشهری 🎙 محمدجواد فاضل لنکرانی 🎙 علی‌اکبر رشاد 🎙 مهدی انصاری 📆 زمان: چهارشنبه یازدهم مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🕌 مکان: قم،‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔗 لینک پخش زنده: http://aparat.com/TVTARIKH/LIVE 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روایت‌تحلیلی‌حماسی‌امام‌خامنه‌ای‌ازشهید‌بزرگ‌اسلام.mp3
4.66M
🎧 روایت تحلیلی حماسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مشروطه و مرجع شهید شیخ فضل الله نوری، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
رساله های عملیه و فقهی شهید رابع.pdf
1.24M
🔖 نسخه PDF آشنایی با رساله‌های عملیه و فقهی شیخ فضل الله نوری 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اباحه‌گری، از دیروز تا امروز! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: علماء گذشته ما به غلات اعتماد نمی‌کردند و اگر کسی غالی بود می‌گفتند احادیثش اعتبار ندارد. بعداً این تفکر پیدا شد که طرف غالی بوده ولی دروغگو نبوده است. به نظر ما این اشتباه است، چرا که وقتی این افراد غالی می‌شدند بی‌دین می‌شدند، به دلیل اینکه این درگاهی برای این کار بوده است و لذا علماء گذشته تا می‌دیدند طرف غالی است آن روایت را کنار می‌گذاشتند. گویا می‌خواستند بگویند که این شخص وقتی غالی شد دیگر دروغ از او بعید نیست.) به هر صورت یک نوع اباحی‌گری از آن زمان بوده و الان هم هست. حالا یک نوع اباحه‌گری هست به نام «تبعیض در عمل»، به این نحو که مثلا نماز می‌خواند ولی حجاب ندارد یا مثلا سگ دارد و نماز در مسجد هم می‌خواند. در چنین مواردی یک نوع گفتمان و تفکری و به قول عرب‌ها یک اتّجاهی پشت این عمل است، به این نحو که هر آنچه اسلام گفته است انجام بدهید، اگر سخت نباشد انجام می‌دهیم ولی چیزهایی که گفته است انجام ندهید به آن عمل نمی‌کنیم. این نوع تفکرات تحت عنوان عرفان‌های جدید، معنویت جدید و اخلاق جدید ولی دور از شریعت ایجاد شده است، در اینطور مواقع نباید چنین رفتار کرد و گفت یا کلّ یا هیچ، بلکه در چنین مواردی باید مدیریت شود تا شریعت بی‌فروغ نشود. (جلسه نهم سال دوم درس خارج اصول فقه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فتاوای شخصی خودم را در خطبه نماز جمعه دخالت نمی‌دهم/ ما به مردم‌سالاری دینی قائل هستیم، نه مردم‌سالاری لیبرال/ مشهد یک کدخدا می‌خواهد که همه‌چیز را گردن او بیندازند! ✔️آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی: 🔹اگر به استدلال من ایرادی بگیرند، تجدیدنظر می‌کنم ولی گاهی از من چیزی را نقل می‌کنند که نتیجه‌ آن استدلال است. می‌گویند چرا این حرف را زدید؟ خب درصورتی‌که استدلال من را نشنیدند. یک‌بار از دفتر آقا زنگ زدند که گفتند فلانی علیه دولت حرف زده است. آقا گفتند بروید نوارش را بیاورید. بعد که گوش کردند گفتند بروید سوال کنید که مدرک این حرف‌تان چه بوده است؟ خود آقا که ولی امر مسلمین است، این‌طور برخورد می‌کنند. در مواردی هم بوده که به من نقد شده نسبت به یک جمله و من ابتدا قبول نمی‌کردم که این جمله از من است. بعد که بررسی کردم دیدم درست است و نقد را قبول کردم. 🔸با آقای خسروپناه دو، سه جلسه مفصل درباره این ساختار صحبت کردیم، قرار شد در شورای انقلاب فرهنگی ساختار شورای فرهنگ عمومی را به‌هم بریزد. اینجا در مشهد شورای فرهنگ عمومی باید مستقل باشد. در اینجا که ما نهادهایی مثل آستان قدس و حوزه علمیه را داریم، اینکه با همان ساختار مشابه یک استان کوچک بخواهیم کار کنیم، متفاوت است. ساختار ما باید مستقل باشد؛ هم از لحاظ برنامه‌وبودجه و هم تصمیم‌گیری و اجرا. 🔹متاسفانه این‌طور است که مشهد یک کدخدا می‌خواهد اما نه برای کدخدایی، بلکه برای اینکه همه‌چیز را گردن او بیندازند و خرابی‌ها را به او نسبت بدهند. زمان مرحوم طبسی هم همین بود، قبل از انقلاب هم همین بود. گروه‌های سیاسی کم‌کاری خودشان را گردن ما می‌اندازند. این‌جور موارد را حاضرم مورد به مورد جواب بدهم. 🔸تقصیر من چیست. بنده با موضع دین حرف می‌زنم، حتی فتاوای شخصی خودم را در خطبه نماز جمعه دخالت نمی‌دهم. صریح بگویم، ما در این شهر جریانی داریم به نام جریان قدرت و ثروت. ظرفیتی برای توسعه قدرت و ثروت در این شهر هست. میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی در سال به مشهد می‌آیند. این جریان قدرت و ثروت می‌خواهد از این ظرفیت استفاده کند. می‌خواهد هر برنامه تفریحی که دارد را اینجا پیاده کند و از اینجا پول ببرد. خب بنده مقابل این می‌ایستم. 🔹کسی که مشهد می‌آید برای زیارت باید بیاید. اگر برای عیاشی می‌خواهد بیاید، جا برای عیاشی فراوان است اما در اینجا فرهنگ امام هشتم باید حفظ شود. اینجا جزیره کیش نیست که وسطش یک گنبد طلا باشد.... لان کنسرت در کشور ما مبدل شده است به موسیقی جمعی. موسیقی جمعی حواشی منکر دارد که ربطی به خود آن نوا ندارد. گاهی من خودم کارهای آقای سراج را گوش می‌دهم. اما اینکه بگوییم کنسرت آقای سراج آزاد، نه نمی‌شود. اینجا دیگر کسی به کنسرت آقای سراج گوش نمی‌دهد. بلکه با اعمال و حواشی‌اش اینجا می‌شود کانون منکرات. 🔸ما قائل به مردم‌سالاری دینی هستیم. ولی اگر مردم یک چیز گفتند و دین یک چیز دیگر گفت یا تکلیف دینی ما چیز دیگری ایجاب کرد، خب ما هیچ‌وقت به‌خاطر مردم و خوشایند مردم، دین را کنار نمی‌گذاریم. اولا می‌گویند مردم. کدام مردم؟ ما به مردم‌سالاری دینی قائل هستیم، نه مردم‌سالاری لیبرال. اگر مردم دینی چیزی بگویند صددرصد حرف آنها برای ما مقدم است. الان تمام لائیک‌ها حرف از مردم می‌زنند. ما جریان لائیک را به حساب مردم نمی‌گذاریم. ما متدینان را به نام «مردم» می‌شناسیم. برای ما آن مردم لائیک موضوعیت ندارند، مردمِ متدین موضوعیت دارند. اگر متدینان بر مبنای دینی از حرف من خوش‌شان نیامد من حتما باید حرفم را کنار بگذارم یا باید عذرخواهی کنم که چرا متدینان خوش‌شان نیامده است. 👈 متن کامل را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72304 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 موقوفه «گوهرشاد» از زبان متولی ✔️آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی: 🔹آقا امر فرمودند به اوقاف و نماینده‌شان (آقای محمدی)، که موقوفاتی که مجهول‌التولیه است طبق نظر واقف، تولیت و مورد مصرفش را مشخص کنید. ازجمله موقوفاتی که می‌خواستند تولیت منصوص را مشخص کنند موقوفه گوهرشاد بود. در وقف‌نامه نوشته بود که تولیت این موقوفه با اولاد واقفه باشد. در‌صورت انقراض اولاد واقفه، با اولاد عبدالحمید علوی‌مشهدی و در‌صورت انقراض اولاد عبدالحمید با یکی از صلحای سادات مشهد باشد. آقای محمدی گفت ما از سادات صالحه مشهدی، شما را پیدا کردیم و شما تولیت منصوص این موقوفه هستید. اول به من گفت به مدت 5 سال تولیت این موقوفه بر عهده شما. بنده اعتراض کردم که اگر متولی منصوص هستم پس 5 سال معنا ندارد، مادام‌العمر متولی هستم، مگر زمانی که به شما ثابت بشود که از سادات صلحا نیستم. سپس یک دادخواستی دادم به اداره تحقیق اوقاف و این اداره تولیت همیشگی موقوفه گوهرشاد را به نام بنده زد. 🔸وقتی توسط نماینده ولی‌امر، بنده تولیت منصوص شدم، این شرعا تکلیف به گردن من است. منتها به همین دلیلی که شما گفتید، که آقا گفتند نماینده‌های ایشان به مسائل اقتصادی آلوده نشوند، بنده برای اینکه کمترین سربندی موقوفه برای من پیش نیاید، وکالت شرعی دادم به اداره اوقاف تا این موقوفه را اداره کند. اصلا به همین ملاک که آقا گفتند، من نرفتم وگرنه در اداره موقوفه که ناتوان نبودم. منتها نکاتی که از نظر شرعی برای من حساس بود را مشخص کردم و یک وکیل شخصی گرفتم که آن شخص آقای احمدزاده (مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی) است. 🔹در این مدت من موقوفه را تصرف نکردم. بنده‌ روزی تحویل گرفتم که رای اداره تحقیق صادر شد. این را مدنظر داشته باشید که با ابلاغ حکم تولیت صادره از سوی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف در بهمن 95 بنده برای مدت ۵ سال متولی موقوفه شدم. لکن با تعیین مدت در حکم صادره، این اشکال مطرح شد که در وقف‌نامه برای تولیت، زمان و مدت تعیین نشده است. از طرفی حذف قید مدت تولیت و صدور حکم تولیت به‌صورت مطلق و بدون مدت _ برابر متن وقف‌نامه_ مستلزم تنظیم دادخواست و رسيدگی شعبه حقوقی تحقیق بود. که این فرآیند حدود سه ماه طول کشید و حکم تحقیق در اردیبهشت 96 صادر و ابلاغ می‌شود. 🔸اصلا در این مدت حق‌التولیه‌ای برای من به‌هیچ‌وجه واریز نشده؛ اگر چیزی بوده واریز شده خود سازمان اوقاف این کار را کرده است. من از اینکه در این مدت چیزی به‌حساب من واریز شده خبر ندارم. از این محاسبات اطلاعی ندارم. الان هم که حسابی شخصی نداریم، هر چه واریز می‌شود به حساب خود موقوفه است. 🔹امام‌جمعه بودن و نماینده ولی فقیه بودن نشانه‌ای بود که ایشان من را سادات صالحه تشخیص بدهند. اگر آدم گمنامی بودم شاید من را تشخیص نمی‌داد. اینها را ملاک گرفته که بگوید شما از سادات صلحای مشهدی هستید. چون اگر صالح نبودید شما امام‌جمعه و نماینده ولی فقیه نمی‌شدید. لذا اگر الان امام‌جمعه و یا نماینده ولی فقیه هم نباشم، باز هم متولی موقوفه هستم. 🔸اگر یک مقام قانونی و شرعی این را از ما بخواهد، صورت هزینه‌ها را می‌دهیم. عمدتا مصارف در مصارف فرهنگی است. بیشتر در موارد حوزه و طلبه‌ها مصرف می‌شود. جز مسجد گوهرشاد مصرف دیگری نداریم. یک هزینه دیگر هم داریم که به دستور آقاست؛ تغذیه طلاب استان‌های خراسان و سیستان‌و‌بلوچستان را تامین کنیم. البته به آقای خاموشی دستور دادند از مسیر موقوفاتی که برای طلاب هست این هزینه‌ها را بدهید. هزینه طلبه‌های شب‌خواب که مجرد هستند در مدارس تامین شود و ما از یک بند وقف‌نامه این را استخراج کردیم که این هزینه را می‌توانیم به این مصرف برسانیم. در شش‌ماه اول ما حدود 17 میلیارد تومان در این محل مصرف کردیم. 🔹برای مصارف حق‌التولیه هم مصارف مشخص است و همه اینها ثبت می‌شود. بخشی مربوط به مصارف اجتماعی خود دفتر است؛ مثل روضه‌هایی که در دفتر داریم. قسمت دیگر در خیرات برای فقرای حوزه طلاب است. یک مقدار برنامه امدادی هست. اینهایی که بیماران خاص هستند در حوزه علمیه. اینها ثبت شده. 🔸اگر بخواهیم همه اینها را منتشر کنیم ما مشرک می‌شویم. مثلا این را بگوییم که مثلا 200 طلبه را کمک جهیزیه دادیم! الان خدمات حوزه به ما 2‌، 3 میلیارد صورت‌هزینه داده که ما کمک کنیم. خب ما این را انتشار بدهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ چه بسا بخشی از این افراد ناراحت بشوند. این با ارزش‌های ما نمی‌خواند که ما خیراتی که داریم را اعلام کنیم. بنده در قبال کسی مسئول نیستم که پاسخ بدهم، گفتن من به معنای تظاهر است.... داعی نداریم. کسانی اگر به ما بدبین هستند، خب بشوند. اگر می‌خواهند بدانند، سامانه اوقاف اینها را منتشر می‌کند؛ بنده حرفی ندارم. 👈گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72304 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به مداحان ✍️استاد محمد عشایری منفرد حجاب زنان اهل بیت (علیهم‌السلام) سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز می‌پوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. در خانه هم پشت پرده می‌نشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمی‌دید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر (ص) واجب شده بود اما در خانه اهل بیت (ع) نیز رعایت می‌شد. در حادثه عاشورا به حجاب واجب زنان اهل حرم تعرضی نشده است، بلکه آن‌چه طبق نقل مقاتل، به آن تعرض شده همان مرتبه دوم و سوم از حجاب آنها است. تعابیری مانند... 👈 ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72309 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢نامه مدیر حوزه‌های علمیه به شیخ الازهر ✔️ در پی اهانت به ساحت قرآن کریم در روزهای اخیر، استاد علیر
💢استقبال شیخ الازهر از نامه مدیر حوزه‌های علمیه و تأکید بر وحدت مسلمانان ✔️«احمد الطیب» شیخ الأزهر مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که با کمال خرسندی و استقبال، نامه آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده است. به نوشته روزنامه مصری «الأهرام»، شیخ الأزهر ابراز امیدواری کرد که این حادثه غیرانسانی و غیرمتمدنانه انگیزه‌ای برای رفع اختلافات و وحدت کلمه مسلمان در شرق و غرب جهت ایستادگی در برابر چالش‌هایی باشد که امنیت و مقدسات آن‌ها را تهدید می‌کند. الطیب همچنین بر عزم و اراده خود برای برگزاری گفت‌وگوهای اسلامی بین علمای دین اسلام در سراسر جهان صرف‌نظر از اختلاف مذهب و فرقه‌ آن‌ها با هدف ایجاد وحدت و آشنایی و دوری از عوامل فتنه و اختلافات، تأکید کرد. شیخ الأزهر افزود که همچنان به رسالت خود برای حمایت از دین اسلام و مقابله با هر گونه اهانتی به آن عمل می‌کند و در کمین کسانی است که قصد اهانت به مسلمانان و مقدسات آن‌ها را دارد. احمد الطیب همچنین همه ملت‌های عربی و اسلامی را به تداوم تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی با هدف حمایت از قرآن کریم، فراخواند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کتاب «اسلام و رفتار سیاسی» منتشر شد ✔️کتاب «اسلام و رفتار سیاسی»، اثر غلامرضا مهربان از سوی مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه منتشر شد. اثر حاضر در ۵ فصل نگارش یافته، در پی آن است تا به شبهاتی پاسخ دهد که هدف اصلی آن اثبات ضعف و نقص اسلام در بعد اجتماعی و سیاسی بوده و اینکه آموزه‌های دینی ظرفیت تولید نظام سیاسی و به تبع آن رفتار سیاسی متناسب با پیچیدگی‌های اجتماعی عصر حاضر را نداشته و در عرصه اجتماعی و در کشاکش رویدادهای سیاسی، توانائی ارائه نوع خاصی از رفتار سیاسی دینی و متدینانه متناسب با خود را ندارد. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=72312 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأثیر مدرنیته بر متون درسی و علوم حوزوی ✔️ در گفتگو با دکتر عبدالمجید مبلغی: 🔹ما به تدریج شاهد بروکراتیزه و تکنوکراتیزه شدن آموزش دروس حوزوی هستیم. یعنی هم فن‌سالاری‌های ناظر بر چندوچون مناسبات آموزشی در مدیریت دروس حوزوی جایگاه پیدا می‌کند و هم دیوان‌سالاری مدیریت آموزشی. به زبان دیگر از یک سو ما شاهد هستیم که از تکنولوژی آموزش معاصر و وجوه مختلف مدیریت معطوف به دانش و مناسبات ناشی از چنین رویکردی، بهره‌گیری‌های بیشتری می‌شود و هم متعاقب و در پی این کار روندها و رویه‌های آموزشی جدیدی برقرار می‌شود. 🔸‌ای‌بسا بتوان گفت که تنها حوزه علمیه شیعیان در نجف و قم بود که همچنان از نظام مدرسی تغذیه ‎کرد، بهره ‌گرفت و سبک زندگی ویژه قابل توجهی را در ابعاد گسترده کلمه تا به امروز حفظ و ضبط نمود. متولیان در تکنوکراتیک و بوروکراتیک کردن حوزه اشکالی مهم را در کار خود وارد کردند. 🔹ایشان این تجربه و جذابیت‌های ناشی از همسازی به لحاظ تاریخی رشد یافته آن با نیازهای زیست حوزوی را به جدّ نگرفتند و بسیاری از ویژگی‌های آن را به راحتی کنار گذاشتند (به‌عنوان نمونه سبک فارغ از امتحان را خیلی ساده کنار گذاشتند و به برخی از ابعاد سبک زندگی ناشی از زیست طلبگی درون محیط تحصیل اعتنا ننمودند). 🔸در این میان یکی از مهم ترین اشکالات آن جا رخ نمود که ایشان، به فراخورتجربه محدود خود از نظام‌های جدید (آموزش عالی) بیش از آنکه حوزه‌های علمیه را در فرایند الگوبرداری از نظام‌های آموزشی جدید، از جنس آموزش عالیِ دانشگاه‌ها ببینند، آن را هم چون مدارس متوسطه دیدند. 🔹یعنی به اقتضای فقدان آشنایی مؤثر با آموزش عالی حوزه را معادل مدرسه دیدند. از جمله پیامدهای این خطای دید آن که نظام امتحانِ یکپارچه برای حوزه (آن هم در سطوح عالی) لحاظ کردند؛ در حالی که در دانشگاه با چنین پدیده‌ای مواجه نیستیم؛ در دانشگاه به میزانی که به مقاطع بالاتر می‌رویم به ویژه وقتی که به مقاطع کیفی دکتری و نگارش تز می‌رسیم اساساً امتحان‌های پیوستۀ مشترکِ فراگیر نخواهیم داشت. 🔸حتی شما هژمونی آن مرکز آموزشی را ندارید، صرفاً هژمونی پژوهشی استاد را دارید که به صورت غیر تکنوکراتیک و غیر بروکراتیک در یک تفاهم و تعاملِ دانشی با دانشجوی سطح عالی شکل می‌گیرد. بر این اساس در حوزه‌های علمیه فضایی شکل دادند که انگار یک مدرسه بزرگ است (حتی در سطوحی مثل امتحانات کفایه و نحوه آزمون دروس خارج این اشتباه در برنامه‌ریزی امتحانات شکل گرفت). 🔹این اشتباه بود و تاب و توان هویتی و تاریخی حوزه را کاهش داد و به یک معنا سطح آگاهی درگردش در حوزه‌ها را در سطوح برتر خود از کیفی به کمّی سوق داد. 🔸ما از قدیم در حوزه‌های علمیه سابقۀ امر پژوهشی و مطالعاتی را داشته‌ایم، اما با ورود به عصر جدید، پرسش‌های تازه‌ای پیش روی حوزویان و عرصه معارف دینی نهاده شد؛ پرسش‌هایی که از دنیای تازه‌ای می‌آمد و چالش‌های کاملاً نفس‌گیر و جدیدی را مطرح می‌ساخت؛ از مباحث لیبرالیستی گرفته تا رویکردهای چپ و سوسیالیستی، سبدی از پرسش‌ها را پیش روی حوزه‌ها قرار دادند. 🔹ما پس از انقلاب شاهد شکل‌گیری فضای ساختاری و نهادمند پژوهشی در کنار فضای ساختاری و نهادمند آموزشی در معنای تازه‌ای از کلمۀ پژوهش برای حوزویان هستیم، آن‌چه که من در ذیل شکل‌گیری "فضلا" در قشربندی حوزه از آن یاد می‌کنم. یعنی فضلای پژوهشی در کنار مدرسان حوزوی، شکل و شمایل پیدا کردند. 🔸ما به تدریج شاهد توسعۀ مراکز حوزوی ـ دانشگاهی هستیم. از قدیمی‌ترین‌های این موارد، همچون "موسسه در راه حق" گرفته تا نهادهای جدیدتر هم چون "مؤسسه امام خمینی(ره)"، "پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی"، "پژوهشگاه فرهنگ و‌‌اندیشه اسلامی" و... به تدریج پدیدار شد و جان و توان گرفت. 🔹به نظر می‌آید، توجهِ نهادمند به امر پژوهش در حوزه بیش از آنکه به ارتقاء مراتب پژوهش در معنای ژرف‌اندیشانه و عمیقِ کلمه کمک کرده باشد ما را دچار گرفت و گیرهای ساختاری مرتبط با نحوه تدبیر امور خود این نهادها و مراکز کرده است. 🔸درباره این مراکز و نهادها در یک نگاه آسیب‌شناسانه باید گفت که خود آن‌ها به تدریج عهده‌دار ترویج مجموعه‌ای از گفتمان‌های رقیب شدند که با دلمشغولی تأمین کننده‌های مالی آن نهاد یا مؤسسان، بنیادگذاران و هیئت امنای آن مرتبط بود. برخلاف آنچه پیش از انقلاب داشتیم، که در آن پژوهشگر به گونه‌ای مؤثر با زمینه‌های پرسش‌گری در جامعه مرتبط بود و اهل نظر حوزوی یا دانشگاهیان علاقمندان به‌‌اندیشه حوزوی در ارتباط با تشخیصی که خود از نیازها داشتند به تأمل و‌‌اندیشه‌ورزی می‌پرداختند، پس از انقلاب دست‌کم بخشی از جریان تأمل‌ورزی در درون ساختارهایی از این دست گرفتار آمد و‌ای بسا آنگونه که باید و شاید نتوانست موفق و مؤثر ظاهر شود. 👈 متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72318 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصول قانون در مقابل فقه المقاصد و روح شریعت ✔️استاد شیخ محمد سند: 🔹بحثی به نام اصول قانون داریم. اصول قانون با تعریف مختصر در مقابل فقه المقاصد و روح شریعت است یعنی سه مکتب برای فقه نظامات به معنای اعم داریم. این اصول قانون یک فقه منظومه دارد، یک فقه نظام دارد، یک فقه جمعی دارد. چطور می‌گوییم دین برای همه بسترها و دوران‌ها پوشش دارد، باید روشن کنیم ضابطه این مسئله چیست. 🔸فقه مقاصد خوب است ولی یکی از اشکالاتش این است که ضابطه‌مند نیست. روح شریعت هم خوب است ولی آن هم ضابطه‌مند نیست، اما اصول قانونی ضابطه‌مند است. فرض کنید بین قانون اساسی با قانون پارلمانی، بین قانون پارلمانی با قانون وزارتخانه‌ها چه نسبت و ارتباطی برقرار است؟ قانون پارلمانی با قانون وزارتخانه چه ارتباطی دارد؟ این ارتباطات را باید کشف کرد. این بحث اصول قانون در اصول و فقه است. در اصل یک روش منطقی است یعنی همیشه فرمول‌های بالا سیطره دارند و از این‌ها قوانین بعدی تولید می‌شود. 🔹این اصول قانون از ده قرن تغذیه می‌شود و از مبادی احکام سرچشمه می‌گیرد. اصول تشریع، اصول قوانین، مبادی قانون، اصول فقه نام‌های دیگر این مسئله است و نزدیک یازده اسم می‌توان برای آن نام برد. از کارکرد ده قرن می‌توانیم گنج‌هایی با تبویت دیگری به دست بیاوریم. می‌توانیم سیستم ثبوتی قوانین را به دست بیاوریم. 🔸بحث اصول قانون یکی از دو علم در علم اصول است، چون علم اصول دو بخش دارد یکی دلالت دلیل است و یکی اصول قانون است؛ ضرورت دارد که ما به اصول قانون توجه ویژه داشته باشیم. 👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=72315 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖 بسته ویژه به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری 🔘 شیخ فضل‌الله نوری؛ شهید پیوند دین و قانون/ محسن اسماعیلی 🔘 ولایت فقیهان از دیدگاه شیخ فضل الله نوری و نقد دیدگاه مخالف/ علی احمدی‌خواه 🔘 ویژگی‌های نظام سیاسی مطلوب در آرای شیخ فضل‌الله نوری/ سید محمدجواد قربی 🔘 «ولایت فقهاى جامع الشرایط» در نگاه شیخ فضل‌الله نوری/ علی ابوالحسنی منذر 🔘 سه‌گام تا شناخت اندیشه سیاسی شیخ فضل‌الله نوری/ مظفر نامدار 🔘 خطر شیخ ابراهیم زنجانی‌ها همیشه وجود دارد!/ محمدصادق ابوالحسنی 🔘 ساختارهای مشروطیت در بلاد غربی و تحقیر فرهنگی اسلامی/ محمد صالحی 🔘 مشروطه در ذات خود غیر مشروع بود/ حمید پارسانیا 🔘 تفاوت روحانیت مشروطه‌خواه و مشروعه‌خواه/ احمد رهدار 🔘 در چالش شرع و قانون باید کدام سو ایستاد؟/ محسن اسماعیلی 🔘 نکاتی درباره اعدام شیخ فضل‌الله 🔘فقیهان عصر مشروطه و مسائل مستحدثه سیاسی 🔘مشروطه؛ آزمون مسئولیت‌پذیری فقها و روشنفکران/ سید علی متولی 🔘فرجام مشروطیت باعث انزوای روحانیت شد/ عبدالوهاب فراتی 🔘تجدد، عقب‌ماندگی و مفهوم تمدن در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی/ رسول جعفریان 🔘 معمای مشروعه، مغازله کفر و ایمان/ یحیی نوری وکیل‌آباد 🔘 قانون‌گذاری در آرای «شیخ فضل‌الله نوری» و «میرزای نائینی»/ سیدجواد ورعی 🔘 خوانشی نو از «حدیث نامکرر مشروطه»/ محمدحسن رجبی، موسی حقانی 🔘 اسباب اختلاف بین مواضع آخوند با شیخ فضل‌الله/ محمدصادق ابوالحسنی 🔘مهمترین دغدغه شیخ فضل‌الله/ محمد ملک‌زاده 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«شیخ شهید»، فقیه تهران، دیده‌بان ایران ✔️کتاب جدید الانتشار استاد علی ابوالحسنی (منذر) با عنوان «شیخ شهید، فقیه تهران، دیده بان ایران» به‌تازگی از سوی پژوهشکده تاریخ معاصر به زیور طبع آراسته شد. بن‌مایه این کتاب، مدخل منتشرنشده آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری برای دانشنامه علمای عصر مشروطه است که به قلم استاد فقید صورت بسته ولی تاکنون مجال انتشار نیافته بود. این اثر طی ۲۵۰ صفحه عصاره‌ای از مباحث شیخ پژوهی را به صورت دانشنامه‌ای در بر دارد و تاریخ‌پژوهان را برای ورود به پژوهش‌های ژرف‌تر و دامنه‌دارتر آماده می‌سازد. کتاب پیش رو، با بیانات آیت‌الله جعفر سبحانی در باب شیخ شهید و نقش تاریخنگاری استاد ابوالحسنی (منذر) در احیای آن بزرگمرد آغاز می‌گردد و سپس به سرشت و سرنوشت آيت‌‏الله شهید، نظر ‌‌می‌کند و به زیست‌نامه علمی، تاریخی، معنوی و سیاسی - اجتماعی ایشان می‌پردازد. از جمله مطالب جالب این کتاب مصاحبه منتشر نشده استاد منذر با خاندان شیخ فضل‌الله است. 👈 اطلاعات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=72340 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی مهم‌ترین شبهات جریان روشنفکری پیرامون «نقد مناسک عاشورایی» ✔️«شعائر» یا «مناسک» عناوین پربسامدی هستند که امروزه مصادیق زیادی پیدا کرده و در محافل علمی و فرهنگی مورد پژوهش قرار گرفته‌اند. عناوینی که در عین سادگی، پیچیدگی‌های معنایی، مصداقی و حتی کارکردی مختلفی را در بطن خود جای داده‌اند. در چندسال اخیر، جریان روشنفکری پروژه «نقد مناسک عزاداری و دینی» و «دینداری مناسکی» را کلید زده و جریان مذهبی را به قشری‌گرایی و ظاهرگرایی متهم می‌سازد. از سویی هدف دیگر این پروژه، با نقد امر سیاسی و حاکمیت دینی نیز مقارن است، چراکه حاکمیت در قوام و نشر مناسک نقش مهمی دارد. دیده‌بان اندیشه سعی دارد تا به مهم‌ترین شبهات جریان روشنفکری در فضای مجازی پیرامون «نقد مناسک عاشورایی» پرداخته و این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهد. 👈 مطالعه + دانلود رایگان: http://ijtihadnet.ir/?p=72344 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒بازخوانی آراء و اندیشه‌های متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان ✔️فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی «روایت اندیشه» به مدیر مسئولی و سردبیری حجت‌الاسلام امین اسدپور در پیش شماره خود با موضوع «زن و عقلانیت انقلاب اسلامی»، به بازخوانی آراء و اندیشه‌های متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان پرداخته و سعی کرده مسئله بودگی حقیقی زنان برای انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد. ◻️امام خمینی و کرامت زن ◽️زن در نظام اندیشه مقام معظم رهبری ◽️مقام و موقعیت زن در اندیشه علامه طباطبایی ◽️هویت و ساختار وجودی زن از دیدگاه شهید مطهری ◻️نظام خانوادگی، موهبتی از عالم خلقت ▫️(نظام اندیشه شهید مطهری در مسئله زن) ◻️موقعیت و جایگاه زن از نظر اسلام ▫️(نظام اندیشه شهید بهشتی در مسئله زن) ◻️زن، مظهر جمال الهی ▫️(نظام اندیشه آیت‌الله جوادی در مسئله زن) ◻️زن و پیکار برای رهایی ▫️(بازخوانی اندیشه امام موسی صدر در حوزه مطالعات زنان) ◽️شخصیت زن در اندیشه روشنفکران دینی ایران معاصر 👈 معرفی تفصیلی و نحوه تهیه مجله: http://ijtihadnet.ir/?p=72351 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚ویژگی‌ها، ساختار و محتوای «کتاب الطهاره» امام خمینی (ره) ✔️میراث برجای مانده از حضرت امام در بخش فقه استدلالی نیز به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ قسمتی از آنها در زمینه فقه عبادات است و بخش دیگر آن در ساحت فقه معاملات نوشته شده است. چهار جلد کتاب الطهاره به قلم امام خمینی، فقه استدلالی عبادی ‌می‌باشد. مباحث مطرح شده در «کتاب الطهاره» امام خمینی، صرفاً مطرح نمودن فروع و فروض فقهی از کتاب شرایع الاسلام محقق حلی و بیان ادله مربوطه آنها نمی‌باشد، بلکه خواننده حلقه درسی را که این مباحث در آن توسط استاد برای شاگردان بیان می‌شد، مشاهده ‌‌می‌کند که استاد علاوه بر مباحث فقهی؛ قواعد اصولی و علوم حدیث؛ اعم از رجال و درایه را از نظر دور نداشته است. حضرت امام با تتبع فراوان در دو ساحت فقه و حدیث و دقت و ریزبینی در پرداختن به اقوال و نظرات دیگر فقها و بررسی دقیق ادله آنها و نقد آن اقوال و ادله، بحثها را مطرح کرده است.... قریحه قوی در فهم آیات الاحکام و نیز در فقه الحدیث و بیان آنچه مورد نظر فقها و مقصد آنها بوده، از دیگر ویژگیهای مباحث این کتاب ‌می‌باشد. بحث‌های رجالی کاربردی مانند بحث از اصحاب اجماع دراین کتاب برجسته است، چنانکه توجه به قواعد فقهیه مربوط به باب طهارت نیز مورد توجه ایشان بوده است. حضرت امام که فقیهی اصولی و دارای ابتکارات و نوآوری‌هایی در اصول فقه بوده، در اثناء این کتاب، تطبیق بعضی از موارد بر نظریات اصولی، به ویژه نظریه خطابات قانونیه را مورد اهتمام قرار داده است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72323 🆔 https://eitaa.com/ijtihad