💢فقه ما در حوزه فناوری و صنعت ۳۰۰ سال عقب است/ فقهای ما در حوزه عقل، اصلاً کار نکردهاند و گزارههای عقلی را بهصورت مفروض در نظر گرفتهاند
✔️دکتر محمود حکمتنیا در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹در حوزه عقل، فقهای ما اصلاً کار نکردهاند و گزارههای عقلی را بهصورت مفروض در نظر گرفتهاند؛ یعنی سؤالی که در حوزه عقل داشتند این بوده که آیا درک عقل (برفرض اینکه حکم را درک بکند) آیا مستلزم اراده شارع و حکم شرع است یا خیر؟ «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» هست یا نه؟ ولی دیگر این سؤال را نکردند که حَکَمَ به العقل یعنی چه؟ نهایتش یک حسن و قبح اشعری و معتزلی را بحث کردند. این عقل روش ندارد؟ مبنا ندارد؟ دستگاه فکری ندارد؟
🔹فقه ما در حوزه فناوری و صنعت ۳۰۰ سال عقب است. با حساب و کتاب میگویم؛ یعنی تقریباً از ابتدای قرن ۱۸ به بعد، این عقبماندگی شروع شده است. من مکاسب و دیگر آثار را که آن دوره نگاشته شده است، یک کلمه در مورد مسائل آن زمان نیست. یعنی فقهای آن زمان اصلاً در جریان آن مسئله نبوده است. البته خیلی زحمتها کشیده است؛ ولی نهایتش شده معامله فضولی و معاطات چون آنجا بحث سر این بوده؛ ولی اختراعات و ابداعات و مالکیت فکری که ۱۰۰ سال قبل از شیخ انصاری شروعشده و در این کتاب به چشم نمیخورد. هیچ اثری از علوم و فن آوریهای آن دوره در آثار فقهای آن زمان به چشم نمیخورد.
🔹معتقدم نه تمدن اسلامی رشد کرده است و نه فقها، بلکه تمدن اسلامی یک ضیق ذاتی برایش پیدا شد و نیامد جلو تازمانی که ...
📝متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72536
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا شیوه جدید پرداخت وام اربعین شرعی است؟
✔️حجتالاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی: چون این تسهیلات از نوع مرابحه بوده و با هدف خرید و فروش پرداخت میشود نمیتوان ایراد فقهی به آن گرفت؛ یعنی میخرند و با نرخ ۲۳ درصد به صورت نسیه میفروشند و همه مردم هم از آن استقبال میکنند زیرا نرخ تورم ۴۰ درصد یا بیشتر است ولی نرخ سود بانکی ۲۳ درصد! پس مورد استقبال قرار میگیرد. اما اینکه بانک، مبلغی را تودیع یا مسدود میکند، برخلاف مقررات و مصوبات اخیر بانک مرکزی بوده و حتی قابل پیگیری است.
#وام_اربعین
👈 جزئیات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=72569
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش شورای فقهی بانک مرکزی به ربوی بودن وام اربعین
✔️میثمی سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی: وام اربعین قرض نیست که سود آن ربا باشد بلکه این وام بر اساس قرارداد مرابحه پرداخت میشود و هیچ مشکل شرعی ندارد.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۱
✍️ احمد ارشاد: از منظر فقهی تا کنون دو تقریر از تسهیلات وام ۱۰ میلیون تومانی به زائران اربعین از سوی مسئولین امر ارائه شده است:
1. تقریر اول ارائه تسهیلات در قالب وام قرض الحسنه، با کارمزدی اندک است. قالب پرداخت این تسهیلات قرض به شرط ودیعه است. ودیعه در این عقد از جنس پول اعتباری و به مبلغ ۲.۵ میلیون تومان است. به لحاظ فقهی این عقد از چند جهت دارای اشکال است: ۱- بانکها به جهت ماهیت پول اعتباری و سیستم بانکی در این ودیعه (یا رهن) تصرف میکند و عملا لوازم ودیعه رعایت نمیشود ۲- اساسا قرض به شرط هر گونه زیاده منجر به ربوی شدن وام میشود. (این نکته در تقریرِ قرض به شرط قرض بودن این تسهیلات نیز صادق است)
2. تقریر دومی که از این تسهیلات ارائه شده این تسهیلات را در قالب عقود مرابحه دانسته است. در این فرض نیز این تسهیلات خالی از شکال نیست. اشکالات این تسهیلات از چند جهت قابل بررسی است: ۱- اساسا اصل عقود مرابحه بانکی به جهت رعایت نکردن ریسکهای شرعی، دارای اشکال است. این اشکال مورد تذکر مرحوم موسویان نیز بوده لکن هنوز اصلاحی نسبت به آن صورت نگرفته است ۲- موارد مصرف این تسهیلات مرابحه در صورتی که در خدمات واقع شود از نظر برخی مراجع همچون آیتالله وحید خراسانی مشروع نیست.
جدا از اینکه در تمامی فروض مطرح شده مصرف کردن این تسهیلات جهتِ امری غیر از مخارج سفر اربعین عمل نامشروعی است و به نوعی نقض شرط ارتکازیِ مورد نظر تسهیلات دهنده است. اتفاقی که قطعا در بسیاری از موارد رخ خواهد داد.
در مجموع پیشنهاد میشود با توجه به مشکلات پیش گفته این تسهیلات چه در قالب قرض و چه مرابحه، جهت خرید ارز مورد نیاز زائران (صرفا دینار) اختصاص یافته و مبلغ ودیعه نیز از این تسهیلات حذف شود. هر چند اخذ سود از این تسهیلات چندان مطابق با هدف مقدس مردم از سفر اربعین نیست و بهتر است این وامها در قالب قرض الحسنه و بدون کسب سود اخذ شود. علی الخصوص که عقود مرابحه بانکی، به طور ریشهای عقود مشکل داری است.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۲
اولا مرابحه وقتی هست که کالایی را به وکالت از بانک بخرید و به خودت گران تر بفروشی و در فرض مذکور یعنی زیارت کالایی وجود ندارد.
ثانیا بر فرض هم کالایی در میان باشد به هیچ وجه نه بانک و نه مشتری این کارها را با قصد انشا انجام نمیدهند.
ثالثا ودیعه ۲۵۰۰ به بانک باید به شرطی باشد که مشتری و بانک نیتشان گرفتن قرض یا مرابحه یا چیز دیگری نباشد والا قرض به همراه چیز دیگر ولو یک اولویت ربح باشد، ربا است.
رابعا بخشی از بانکداری ما ربوی هست و چارهای از آن نداریم و حیل شرعی که ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع باعث حلیت نمیشود؛ اما از باب ضرورت بسیاری از مراجع بیخیال ربوی بودن شدهاند.
یکی از دلیلهای خوبی که دفتر رهبری گاهی میگویند بحث تورم هست، یعنی چون بیش از ۴۰ درصد سالانه تورم و بی ارزشی پول هست، پس کمتر از آن را مثلا ۲۳ درصد سود پول ربا نیست بلکه بی ارزش شدن پول در این مدت هست.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۳
کلاه شرعی مرابحه بر سر وام ربوی اربعین نمیرود
بازی با کلمات در توجیه رباخواری بانکها آنقدر مبتذل شده است که قرض ربوی را عقد مرابحه نامگذاری میکنند تا زائران اربعین را آلوده نمایند!
اولا، زیارت اربعین نیازی به تامین مالی توسط نهاد مفسد بانک ندارد و بلکه در نفی کل سیستم اقتصادی غربی بنا نهاده شده است.
ثانیا، در وام اربعین نیتی برای خرید و فروش وجود ندارد و زیر کلاه شرعی مرابحه نمیگنجد.
ثالثا، در مرابحه شرط مسدودی وجه وجود ندارد.
رابعا، اساسا عقد مرابحه به تازگی در سیستم بانکی اختراع شده و در فقه شیعه اصالت ندارد.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۴
چند روزی اطلاعیهای راجع به تسهیلات اربعین از طرف بانک ملی منتشر شده است. موافقان و مخالفان سعی بر این دارند تا با تایید و رد عقود بانکی، شرعی بودن یا نبودن این کار را نشان دهند، غافل از اینکه انسان در پی کمال و کرامت باید با سفر جریان ساز اربعین، مسیر همه جانبه تعالی از جمله اخلاقی، عقلی، عرفی و عرفانی و... را طی کند.
بانک خوب میداند چگونه شرعی بودن کارش را توجیه کند، اما آیا توجیه کنندگان بیرون از بانک نمیدانند که جواز استفاده از نظام بانکی موجود فقط از باب اضطرار است؟
اضطرار یعنی فعلا در مواقع ناچاری میتوانیم از این سیستم استفاده کنیم تا جایگزینی تدریجی ارائه گردد.
حال کجای سفر مستحبی نشان از اضطرار دارد که حاضریم تن به اقدامی بدهیم که بیبرکتی و تنزل یا توقف اخلاقی و کمالی و رشد مدنظر خداوند در آن حتمی است؟
چرا در مملکت اسلامی باید با بانک همکاری شود تا قرض الحسنه را به قهقرا ببرد و عقود خاص را گسترش عام دهد؟
اگر دولت و بانک قصد کمک و تسهیل سفر اربعین را دارند، چرا فقط تورم پول را محاسبه نمیکنند؟ چرا بانک از این راه دنبال اخذ سود مازاد از تورم است؟!
چرا بانک حواله طلا نمیدهد تا طلا پس بگیرد؟!
چه کسی به بانک جواز داده با پول مردم از زوار اربعین کاسبی کند؟! چرا توسط بانک که هزینه نگهداری و انتقال را از صاحبان حساب میگیرد، تراکنش ته ماندههای حساب خود زایران اربعین در این سالها محاسبه و تقدیم نمیشود؟!
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
وام اربعین1.mp3
1.91M
🎧 صوت/ حکم فقهی وام اربعین
🎙توضیحات حجتالاسلام موسوی بایگی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و عضو گروه علمی احکام اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔برگزاری کارگاه «فقه پژوهی و اجتهاد روشمند» در مشهد
👤با حضور و ارائه اساتید: فاضل لنکرانی، قایینی نجفی، علیدوست، حسینی فقیه و رهنما
📆 زمان از شنبه ۲۱ تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲
⏰هر روز ۷:۳۰ الی ۱۱ صبح
مکان: مشهد، آیت الله بهجت ۹ و ۹.۱ مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
⚜️به شرکت کنندگان گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «ممنوعیت اعدام و مشروعیت اسقاط جنین، قبض و بسط ناروا در حق بر حیات»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🎙ناقدین: دکتر سیدقاسم زمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمود عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
🗓 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷
🏛 مکان: مکان: پژوهشکده حقوق و قانون ایران، واقع در انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان نظری، پلاک ۸۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مدرسه تابستانه حدیث
💠همبستگی قرآن و حدیث؛ نقش متقابل قرآن و حدیث در فهم قرآن و اعتبارسنجی حدیث💠
🔻عناوین و ارائه دهندگان:
🎙افتتاحیه؛ حجتالاسلام والمسلمین مجید هادی زاده
🔶پنل نخست؛ نقش حدیث در شناخت متن و محتوای قرآن
🔹جایگاه تفسیر روایی قرآن در میان گونه های مختلف تفسیری؛ ححجتالاسلام والمسلمین مسعودی
🔹قرائات اهل بیت علیهم السلام؛ دکتر محمدعلی موحدی؛ دکتر مستفید
🔶پنل دوم؛ نقش قرآن در اعتبارسنجی حدیث
🔹نقش عرضه احادیث بر قرآن در اعتبارسنجی آن؛ دکتر قربانی زرین
🔹ظریه موافقت معنایی حدیث با قرآن؛(چیستی و کاربست ها)؛ ححجتالاسلام والمسلمین قائمی نیا
🔶پنل سوم؛ همبستگی معنایی قرآن و حدیث
🔹همبستگی مضامین اعتقادی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
🔹همبستگی مضامین فقهی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین خطاط
🔶پنل چهارم؛ قرآن بسندگی و حدیث بسندگی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه قرآن بسندگی؛ دکتر عبدالعلی موحدی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه حدیث بسندگی؛ حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی
🎙اختتامیه: استاد هادی نجفی
⏳مهلت ثبت نام ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
🗓زمان برگزاری ۲۵ و ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
📍محل برگزاری: اصفهان
📥لینک ثبت نام: https://maaref.org/hadith_school
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پنج عامل مهم برای اجتهاد در زمان معاصر
✔️استاد محمد محمدی قائینی:
1- در فقه معاصر توجه به چند مسئله ضرورت دارد؛ مسئله اول مقاصد شریعت است. شریعت اسلام مقاصدی دارد و احکام باید بر اساس آن مقاصد تنظیم شود. تقسیمبندیهایی هم برای مقاصد شریعت بیان شده است.
2- مورد بعد که در اجتهاد باید مورد نظر قرار گیرد زمان و مکان است. زمان و مکان در صدور احکام دخالت دارد.
3- یکی از نکاتی که در فقه معاصر باید مد نظر قرار گیرد دخالت عقل در کشف حکم است. ما احکام را فقط از کتاب و سنت درمیآوریم در حالی که احکام عقلی هم دخالت دارد و عقل یکی از منابع ما است.
4- چهارمین نکته که در رابطه با فقه معاصر باید رعایت شود رعایت مصحلت و مفسده در احکام فعلیه است. تمام احکام بر اساس مصالح و مفاسد است و ما اعتبار صرف نداریم.
5- پنجمین نکته که باید در رابطه با فقه معاصر رعایت شود هویت جامعه است. جامعه واقعیت دارد، وجود خارجی دارد ولو وجود انتزاعی. هم جامعه بر فرد تاثیر دارد، هم فرد بر جامعه.
👈 تفصیل مطالب: http://ijtihadnet.ir/?p=72554
🆔 https://eitaa.com/ijtihad