eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اگر فقه بخواهد توسعه پیدا کند، باید مفهوم حکم توسعه یابد/ می‌خواستیم نظام را اسلامی کنیم ولی فقه را مدرن کردیم!/ برای دست‌یابی به فقه اداره و سرپرستی جامعه، نیازمند تحول در علم اصول هستیم ✔️استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹اگر فقه بخواهد توسعه پیدا کند، باید مفهوم حکم توسعه یابد و ارتقاء کیفی فقه هم به ارتقاء مفهوم حکم وابسته است؛ و اگر ما بخواهیم به فقه اداره و سرپرستی جامعه دست پیدا کنیم، نیازمند تحول در علم اصول هستیم. 🔸تحول علم اصول هم در محافل حوزوی دارد بسط پیدا می‌کند که سطح استناد باید ارتقاء یا قواعد استناد تغییر پیدا کند و پیشنهادهای متعددی شده، مثلا بعضی توسعه بنای عقلا را توصیه ‌می‌کنند که خیلی هم باید دقت کنیم که در گسترش ظرفیت علم اصول، فقه را عرفی نکنیم، مثلا اگر بنای عقلا را توسعه دادیم و همه بنای عقلایی را امضاء کردیم و اسم رفتار کنونی بشر را بنای عقلا گذاشتیم، حوزه می‌شود تسهیل کننده عرفی‌سازی فقه؛ یعنی به اسم سیره عقلاء همه دستگاه موجود را امضاء می‌کند. 🔹 می‌خواستیم نظام را اسلامی کنیم ولی فقه را تبدیل به فقه مدرن کردیم! بنابراین توسعه بنای عقلاء و امضای کردن آنچه به عنوان عقلاء وجود دارد، منتهی به عرفی شدن فقه می‌شود که خیلی خطرناک است. 👈بیشتر بخوانید + دریافت صوت نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=72561 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تصحیح یک تفکر غلط درباره زندگی امام سجاد (ع) ✔️به مناسبت ۲۵ محرم‌الحرام سالروز شهادت حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام دکتر محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام، در گفتاری مباحث اصلی کتاب حماسه امام سجاد (ع) را بررسی کرده است. ✂️در خصوص وجود مقدس امام سجاد (ع) این‌گونه مطرح می‌کنند که آن حضرت با پدر عظیم‌الشأنش در واقعه‌ی کربلا همراه بود. بعد به اسارت برده شد. بعد از آن هم به مدینه که بازگشت، نوعی اعتزال از جامعه و مردم پیش گرفته بود و مرتب حضرت مشغول مناجات و دعا و راز و نیاز بوده‌اند. گوئی آن بیماری مصلحتی ــ که خداوند اراده کرده بود هنگام وقوع حادثه‌ی جانسوز کربلا حضرت دچار باشد که عذری برای عدم حضور در جنگ کربلا داشته باشد تا برای تداوم امامت بماند ــ تا آخر عمر حضرت استمرار داشته است. در حالی که به هیچ وجه چنین نیست. آیت‌الله خامنه‌ای برای امامت دو وظیفه‌ی اساسی را برمی‌شمرند. یعنی هر امامی وظایف اصلی‌اش این دو مورد است. یکی تعلیم احکام و معارف اسلام به جامعه در عرصه‌های گوناگون و طبیعتاً جلوگیری از انحراف و بدعت‌هایی که در دین گذاشته می‌شود. دوم مسئله‌ی مهم زمامداری جامعه. زعامت و ریاست جامعه بر عهد‌ه‌ی امام است. ایشان بر همین مبنا در این بحث‌ها به کسانی که معتقدند امامان دیگر وظیفه‌ای برای تشکیل حکومت نداشتند، ایراد می‌گیرند. این را ناشی از عدم معرفت به امامت و ولایت و حتی توهین به ساحت مقدس امامت می‌دانند و... 👈مبنای اصلی دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در تحلیل زندگی ائمه: http://ijtihadnet.ir/?p=72575 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رسالت زین العابدین (ع) ✔️آیت‌الله جوادی آملی: 🔳 وجود مبارک زین العابدین (سلام الله علیه) رسالتش بعد از شهادت حسین بن علی(علیهما السلام) شروع شد؛ رهبری اینها از کربلا تا شام و از شام تا مدینه به عهده آن حضرت بود. سخنرانی‌های سیاسی عبادی امام سجاد زبان‌زد است، استدلال ‌هایی که ایشان در بالای منبر مسجد شام کرده است و جمع را منقلب کرده است هم روشن است؛ اما در بخش‌های دیگر باید دید وقتی حضرت به مدینه آمد چگونه این نهضت را پیاده کرد. 🔳 در زیارت اربعین می ‌خوانیم که سالار شهیدان برای اینکه اولاً مردم را عالم بکند و ثانیاً عاقل بکند، شربت شهادت نوشید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة». وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) این دو هدف را که هدف نهضت حسینی است در طی سالیان متمادی پیاده کرد و پیام را رساند. 🔳 تأسیس حوزه علمیه برای امام سجاد مقدور نبود، مبارزات علنی مقدور نبود، فقط می ‌توانست از رهگذر دعا و نیایش مردم را روشن کند و امام سجاد (علیه السلام) از این فرصت زرّین حداکثر بهره را برد. 🔳 دعاهای امام سجاد تقریباً تفسیر قرآن است و تفسیر سنت نبوی است. کمتر جمله ‌ای را شما در صحیفه نورانی امام سجاد می ‌بینید که این مستقیماً ناظر به یک آیه قرآن نباشد یا ناظر به حدیث نبوی و علوی و فاطمی و حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نباشد؛ یا دارد آیه را معنا می‌ کند یا دارد حدیث را معنا می‌ کند. ۱۳۸۲/۱۲/۱۴ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
31.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مجاهدت‌های حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام 🎙بیانات حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی (قدس سره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢متشکّل شدن مجدد شیعه؛ نگاهی به الگوی ویژه هدایت و سیره تبلیغی امام سجاد (ع) و ثمرات آن بر اساس بیانات رهبر انقلاب ✔️زندگی امام سجاد «از همه جهت یکی از زندگی‌های پر از درس است.» یکی از این جهات، الگوی هدایت و سیره تبلیغی ایشان است. همه شواهد نشان می دهد نیم قرن بعد از حکومت پیامبر اسلامی، جامعه اسلامی چنان به انحراف رفته است که امیدی به اصلاح آن نیست؛ اما به راستی امام سجاد چگونه در طول ۳۵ سال دوران امامت خود با صبر و استقامت، چنین اثر شگفتی در جامعه اسلامی‌ ایجاد کردند؟ 🔘اختناقِ گسترده در دوران بعد از حادثه عاشورا 🔘امام از هیچ‏کس مأیوس نیست… 🔘دو نوع روش تبلیغی امام 🔘روش خاص تبلیغ و هدایت 🔘امام سجاد شیعه را مجدد متشکّل کرد 👈 اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72572 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
چرایی.pdf
206.3K
📚چرایی شیوه مبارزه امام سجاد(ع) 🔺 تحلیلی از آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر ✍️ مترجم: سیدحسین مركّبی ✂️متفكر برجسته اسلامی آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر، در سال ۱۳۵۶ شمسی مقدمه‌ای بر كتاب شریف «صحیفه سجادیه» نگاشت. متن زیر ترجمه بخشی از آن مقدمه است كه به تحلیل چرایی نحوه مبارزه امام سجاد(ع) پرداخته است. معارف درآمد: تقدیر بر این بود كه امام زین‌العابدین(ع) پس از شهادت پدرش مسئولیت زمامداری و رهبری معنوی [امت] را بر عهده بگیرد. وی در نیمه دوم قرن اول ـ یكی از حساس‌ترین برهه‌های حیات امت ـ این مسئولیت را برعهده گرفت. این مرحله دوران پس از فتوحات اولیه اسلامی بود. این فتوحات با قدرت معنوی و تب و تاب نظامی و عقیدتی‌شان، پادشاهی كسری و قیصرها را به لرزه درآوردند و ملت‌های مختلف و كشورهای گسترده‌ای را به قلمرو این رسالت جدید ملحق كردند. مسلمانان طی نیم قرن، رهبری بخش اعظمی از جهان متمدن آن روز را برعهده گرفتند. اگرچه تسلط بر آن قلمرو گسترده، مسلمانان را به یكی از ابرقدرت‌های سیاسی و نظامی جهان تبدیل كرد، اما آنان را خارج از حوزه مسائل سیاسی و نظامی با دو خطر بزرگ مواجه نمود كه لازم بود با قدرت با آن‌ها مقابله شود./ نشریه معارف 99. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشست‌های علمی «رابطه متقابل علم اصول و دانش کلام» 👤در محضر استاد ابوالقاسم علیدوست 🗓زمان: یکشنبه ۲۲ مردادماه ، ساعت ۱۷:۱۵ 🏛مکان: مشهد، خیابان شهید هاشمی نژاد ، بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱، درب جنب مسجد الهادی، پژوهشکده کلام ومعارف اهل بیت (ع) 📌جهت ثبت نام و حضور در دوره مشخصات خود را به آی دی زیر ارسال فرمایید: @Admin_kalamona1 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ضرورت مطالعات حدیثی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث 📆 زمان: شنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🏛مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره 1، مدرسه میرزا جعفر 🔗لینک حضور مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حدیث خوانی روشمند-متن اصلی.pdf
905.5K
🔖برنامه‌ مطالعاتی «حدیث‌خوانی روشمند» ✍️استاد سید محمدکاظم طباطبایی 📙مجله حدیث حوزه، تابستان ۱۳۹۱ ✂️حدیث خوانی یا مطالعات حدیثی از مهمترین ضرورت‌های یک کارشناس علوم اسلامی است که در گذشته‌های دور همواره در حوزه‌های علمیه به صورت رسمی وجود داشته است. اکنون این مطالعات، بیشتر به صورت فردی دنبال می‌شود. در این نوشتار پس از بیان شاخصه‌های چگونگی گزینش یک متن مناسب، طرحی کاربردی و روش‌مند برای مطالعه متون حدیثی ارائه شده است. این طرح در هفت بخش اصلی(هفت وادی) و چهل متن گزینش شده (چهل منزل) برای مطالعه در حدود هزار ساعت در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر برای مطالعه هر کتاب یا احادیث گزینش شده تنها بیست‌وپنج ساعت وقت لازم است. علاقه‌مندان به حدیث‌خوانی با یک برنامه‌ریزی چهارساله می‌توانند با مطالعه این متون در شمار حدیث پژوهان قرار گیرند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد و بررسی دو رویکرد نسبت به اجتهاد در معارف دین ✔️نشست علمی «رویکرد‌های مختلف در بسط معارف دینی» با ارائه استاد سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد برگزار شد. این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در این جلسه به نقد و بررسی دو رویکرد نسبت به اجتهاد در معارف دین پرداخت. ۱- رویکرد اول: دغدغه خلوص در فهم و استناد به منابع دینی در نظریه اخباریین است. می‌گویند عقل یک منزلت فطری دارد ولی این‌طور نیست که همه ادراکات عقل فطری باشد. گاهی تحت تأثیر نیز واقع می‌شود. گاهی خیلی از بدیهی‌هایی که انسان بدیهی می‌بیند نظریات دوره قبل بوده است که با ادبیات پخته‌شده و سرریز به فرهنگ عمومی جامعه شده و بدیهی شده است. ۲- رویکرد دوم: می‌گویند فهم از منابع و درک از منابع در حوزه معارف باید عمق پیدا کند. این حرف درستی است. می‌گویند اگر می‌خواهید عمیق بفهمید باید با کمک فلسفه و عرفان وارد شوید. علوم شهودی و علوم عقلی محض هستند که منابع دینی را برای شما عمیق باز می‌کنند و اگر شما فلسفه و عرفان ندانید نمی‌توانید معارف را بفهمید. 👈مناقشات: http://ijtihadnet.ir/?p=72566 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه حکمرانی، از سیاست‌گذاری تا تنظیم‌گری و تصدی‌گری ✔️استاد عبدالحسین خسروپناه: 🔹فقه حکمرانی یا «فقه الحوکمَة»، فرایند و پروسه‌ای است که از سیاست‌گذاری شروع می‌شود تا تنظیم‌گری و در نهایت تصدی‌گری. گاهی سندهای بسیار زیبایی وجود دارد که در جامعه قابل پیاده شدن نیست، چرا که نگاه حکمرانی وجود نداشته است. سیاست، یک رکن حکمرانی و رکن دیگر آن تنظیم‌گری است. نسبت سیاست‌ها با مقررات، نسبت مقررات با ساختار، نسبت ساختار با نظارت و ... تا اینکه به تصدی‌گری برسیم. 🔸ما به فقهی نیاز داریم که احکام حلال و حرام و باید و نباید سیاسی که همان رابطه حاکم با مردم و مردم با حاکم را بیان کند، و همان «فقه السیاسة» است که عبارت است از ولایت فقیه و مشروعیت انتخابات و مشروعیت حزب و مشروعیت ولیّ فقیه. علاوه بر آن ما نیاز به فقه حکمرانی داریم. بدین معنا که در مقوله‌های مختلف، فقه و احکام فقهیِ سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تصدی‌گری آن مقوله را نیز کار کنیم. خلأیی که حوزه‌های ما بدان نپرداخته‌اند. اگر در حوزه این اتفاق بیفتد، نسل جدیدی از حوزه شکل می‌گیرد. 🔹باید بپذیریم به فقه حکمرانی نیازمندیم، این حکمرانی عرصه‌های مختلفی دارد، حکمرانی مسکن، حکمرانی دارو و سلامت، حکمرانی امنیت قضایی، حکمرانی گمرک، حکمرانی بازرگانی، حکمرانی پلتفرم‌های فرهنگی، حکمرانی جمعیت، حکمرانی فضای مجازی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی خانواده، حکمرانی امنیت و ده‌ها مقوله دیگر. ما بیش از چهارصد قاعده فقهی داریم که حدود سی مورد آن در حکمرانی، کاربردی است و... 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72583 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مطلبی از آخوندخراسانی درباره شیخ فضل‌الله نوری نسبت‌ می‌دهند که جز تهمت و افترا چیز دیگری نیست ✔️آیت‌الله نوری همدانی: 🔹شیخ فضل الله نوری بیشتر مسائل و اندیشه‌های سیاسی ایشان مورد بحث قرار گرفته است که انصافاً یک سیاستمدار دارای مبنا بوده است؛ اما باید توجه داشت که سیاستمداری که سیاست‌اش اثر گذار در سعادت مردم می‌باشد پیشینه علمی و اخلاقی اوست؛ در این میان باید توجه کرد آنچه شیخ فضل الله را ممتاز نمود، فقاهت و علمیت همراه با تقوا ایشان است. 🔹عده‌ای هم خواستند که بین بزرگان دینی خصوصاً مرحوم آخوند خراسانی (رحمت الله علیه) و شیخ فضل الله نوری و شخصیت‌های همانند صاحب‌ عروه چه در دوران زندگی و چه در تحلیل مسائل بعد شهادت شیخ ایجاد اختلاف نموده و مسائل غیر واقعی نسبت دهند در حالی که همه این بزرگان برای فلاح و صلاح امّت اسلام هم فکر و هم عقیده بوده‌اند و در اصل مطلب هیچگونه اختلافی وجود نداشته است و مطلبی از نسبت‌ها به مرحوم آخوند خراسانی درباره شیخ فضل الله نوری جز تهمت و افترا چیز دیگری نیست و ریشه اکثر مطالب به همان کسانی برمی‌گردد تا جنایت خود را توجیه کنند. از جمله شیخ زنجانی که در جلسه محاکمه شیخ شهید حضور داشت و امام راحل او را بعنوان یک معمم بدون تهذیب معرفی نمود. 👈 متن کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=72580 🆔 https://eitaa.com/ijtihad